Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 328
Offentligt
2404249_0001.png
BILAG 1
25. maj 2021
Anmodning om Epidemikommissionens indstilling til videreførelse af
de gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for
lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas Erhvervs-
ministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19
Reglerne indeholder overordnet set følgende:
Lukning af visse lokaler og lokaliteter
Det følger bl.a. af bekendtgørelse nr. 953 af 20. maj 2021 om forbud mod
adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind
m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med hånd-
tering af covid-19, at en række lokaler og lokaliteter skal holdes lukket for
offentligheden. Reglerne vil således indebære, at der fortsat som udgangs-
punkt vil gælde et forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og
lokaliteter.
Der lægges op til at videreføre, at fysiske og juridiske personer,
herunder
offentlige myndigheder, skal holde følgende lokaler og lokaliteter lukket
for offentligheden:
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet i tiden fra kl. 23 til kl. 5. Punktet omfatter
både lokaler og lokaliteter. I øvrige lokaler, herunder spillehaller og
hotellobbyer, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indta-
gelse i lokalet, men hvor hovedformålet med lokalet ikke er salg af
mad, drikkevarer og tobak, må servering til indtagelse ikke ske efter kl.
23.
2) Lokaler og lokaliteter, hvor der drives natklub, diskotek eller lig-
nende. Ved vurderingen af, om 1. pkt. finder anvendelse, skal der bl.a.
lægges vægt på, om der kun er få siddepladser, om der er dansegulv,
om hovedaktiviteten ikke er salg af mad, og om der i medfør af lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. er givet tilladelse til,
at stedet kan holde åbent i den almindelige lukketid.
Der lægges op til at videreføre de gældende generelle undtagelser fra
ovenstående forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokali-
teter i forbindelse med håndtering af COVID-19:
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
2/13
Serveringssteder må holde åbent for offentligheden med henblik på at
sælge mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet (take-
away), i det omfang de har tilladelse hertil i medfør af øvrig relevant
lovgivning.
Serveringssteder må holde åbent efter kl. 23.00 for private arrangemen-
ter som f.eks. bryllupper, sølvbryllupper, guldbryllupper, konfirmati-
onsfester, studenterfester, fødselsdage og lignende arrangementer,
hvor deltagerne kender hinanden i forvejen, forudsat at kun personer,
der deltager i arrangementet i hvert lokale eller hver afgrænsede del af
øvrige lokaliteter. Der må endvidere serveres alkohol i tiden fra kl.
22.00 til kl. 5.00, såfremt fornødne bevillinger foreligger. Arrangemen-
tet skal afholdes inden for sædvanlige krav om coronapas og arealkrav.
Endvidere lægges der op til at videreføre, at alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 1, 2 eller derover må i tiden fra kl. 22
til kl. 5, ikke må
sælges eller serveres fra serveringssteder, butikker og an-
dre lokaler og lokaliteter, som fysiske og juridiske personer råder over, og
hvortil offentligheden har adgang.
Lokalerestriktioner
Herudover lægges der op til at videreføre, at fysiske og juridiske personer,
herunder offentlige myndigheder, som har rådighed over lokaler, hvor of-
fentligheden har adgang, skal opfylde følgende krav:
1) Der må maksimalt tillades adgang for 1 kunde, besøgende eller del-
tager pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulvarealet
under 4m2, må der tillades adgang for 1 kunde, besøgende eller delta-
ger. I lokaler, hvor kunder, besøgende eller deltagere i det væsentlige
sidder eller ligger ned, må der dog tillades adgang for 1 kunde, besø-
gende eller deltager pr. 2m2 gulvareal. I forlængelse heraf skal serve-
ringssteder ved indgangen til lokalerne opsætte informationsmateriale
om, hvor mange personer, der maksimalt må tillades adgang for.
2) Lokalerne skal så vidt muligt indrettes på en sådan måde, at smitte-
fare minimeres, herunder ved at gøre det muligt for kunder, besøgende
og deltagere at holde afstand til hinanden.
3) Der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale om, at
personer, der har symptomer på covid-19, bør isolere sig i hjemmet, og
om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum. Infor-
mationsmateriale, der opsættes efter 1. pkt., skal være det materiale,
der er offentliggjort af Sundhedsstyrelsen.
4) Det skal sikres, at alle medarbejdere og andre personer, der er til-
knyttet lokalerne, overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god
hygiejne og hensigtsmæssig adfærd. Anbefalingerne nævnt i 1. pkt. of-
fentliggøres af Sundhedsstyrelsen.
5) Der skal være vand og sæbe eller håndsprit (mindst 70 pct. alkohol)
tilgængeligt for kunder, besøgende og deltagere.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
3/13
Foruden ovenstående krav gælder følgende særlige krav:
Detailhandlen, herunder udvalgsvarebutikker, dagligvarebutikker, storcen-
tre, stormagasiner, varehuser, basarer, arkader m.v., skal foruden ovenstå-
ende krav overholde følgende skærpede krav.
1) I lokaler mellem 0 og 1.999 m2 må der maksimalt tillades adgang
for 1 kunde pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulv-
arealet under 4 m2, må der uanset 1. pkt. tillades adgang for 1 kunde.
2) I lokaler mellem 2.000 og 4.999 m2 må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 6 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 500 kunder.
3) I lokaler mellem 5.000 og 9.999 m2 må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 8 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 833 kunder.
4) I lokaler på 10.000 m2 eller derover må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 10 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 1250 kunder.
5)
Ved indgangen til lokalerne skal der opsættes informationsmateriale
om, at kunder bør gå ind i butikken alene. Informationsmateriale, der
opsættes efter 1. pkt., skal være det materiale, der er offentliggjort af
Sundhedsstyrelsen.
6) For lokaler med mindst 3 etager gælder endvidere et andet arealkrav
end ovenstående. Det betyder, at der i denne type af lokaler uanset,
hvad der ellers følger af ovenstående maksimalt må tillades adgang for
det antal personer pr. m2, som gælder for kategorien før, hvis den fy-
siske eller juridiske person, der har rådighed over lokalet, kan fremvise
en risikoplan.
7) Ved lokaler i detailhandlen på 2000 m2 eller derover skal det
ved
afmærkning, instruktion eller lignende tydeligt fremgå, at kunderne
skal bevæge sig i samme retning eller holde til højre.
Fysiske og juridiske personer, som
har rådighed over lokaler på 2000 m2
eller derover, der anvendes til detailhandel, herunder udvalgsvarebutikker,
dagligvarebutikker, storcentre, stormagasiner, varehuse, basarer, arkader
m.v., og hvortil offentligheden har adgang skal sikre følgende:
Der skal være synligt personale som kan påse de ovennævnte krav og
relevante retningslinjer overholdes.
Der skal være minimum 1 medarbejder pr. 2000 m2.
Ved indgangen skal lokalets størrelse angives.
Dagligvarebutikker skal sikre, at personalet løbende foretager optæl-
ling af kunder i butikken.
Ligeledes gælder for fysiske og juridiske personer som
har rådighed over
lokaler på 2000 m2 eller derover, der anvendes til detailhandel, herunder
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
4/13
udvalgsvarebutikker, dagligvarebutikker, storcentre, stormagasiner, vare-
huse, basarer, arkader m.v., og hvortil offentligheden har adgang sikre, at
der i lokalerne i åbningstiden er personale, som har ansvaret for de tidligere
nævnte regler og relevante retningslinjer overholdes.
Konferencer og møder med erhvervsmæssige eller faglige formål
Der lægges op til, at der videreføres følgende i bekendtgørelsen for så vidt
angår afholdelse af konferencer og møder:
Der kan afholdes både indendørs og udendørs konferencer og møder med
erhvervsmæssige eller faglige formål for op til 1000 deltagere, herunder
møder, konferencer, seminarer, kongresser, herunder videnskabelige kon-
gresser, forbundskongresser og private virksomheders konferencer samt
erhvervs- og foreningsrelaterede arrangementer herunder generalforsam-
linger, foredrag, kurser, undervisning, borgermøder og lignende.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for konferencen eller
mødet skal sikre, at den facilitet m.v., hvor arrangementet afvikles, er op-
delt i klart adskilte sektioner med egne ind- og udgange og egne service-
faciliteter (serverings-, sanitets- og garderobeområder m.v.), og at der
maksimalt tillades adgang for 500 deltagere i hver sektion. Deltagere i en
sektion må ikke tillades adgang til en anden sektion.
Deltagere i de enkelte sektioner skal i det væsentlige sidde ned, og der
skal fremad, bagud og til siderne være 1 meters afstand eller mindst ét sæ-
des afstand imellem hver siddende deltager, dog ikke imellem personer
fra samme husstand og tilsvarende nære kontakter. Medfører et tomt sæde
mellem to siddende deltagerne ikke, at der er 1 meter imellem deltagerne,
skal den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for arrangementet,
iværksætte supplerende smitteforebyggende tiltag, herunder sikre, at der
er øget adgang til vand og sæbe eller håndsprit, at der er behørig ventila-
tion i lokaler, og at det er muligt for deltagerne at holde afstand til hinan-
den.
Medarbejdere på faciliteten m.v. skal på tidspunktet for afviklingen af ar-
rangementet være instrueret i korrekt håndtering af fødevarer, korrekt
håndhygiejne og brug af værnemidler.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en konference for
mere end 500 deltagere skal udarbejde en plan for en sundhedsmæssig
forsvarlig afvikling af arrangementet. Planen skal være udarbejdet senest
14 dage, inden arrangementet afholdes. Planen skal indeholde en beskri-
velse af de tiltag, der vil blive iværksat, herunder hvordan ankomst til,
færden på og afgang fra lokalerne samt sektionsopdeling m.v., vil blive
håndteret, samt hvordan mulighederne for smitteopsporing sikres. Hver
enkelt plan kan omfatte en eller flere fremtidige arrangementer. Planen
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
2404249_0005.png
5/13
skal udarbejdes ved hjælp af en skabelon, som politiet under inddragelse
af sundhedsmyndighederne stiller til rådighed.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for arrangementet, skal
med henblik på politiets kontrol efter anmodning fra politiet indsende pla-
nen for en sundhedsmæssigt forsvarlig afvikling af arrangementet.
Politiets kontrol foretages på baggrund af den udarbejdede plan sammen-
holdt med kapaciteten, indretningen, adgangsforholdene m.v. for facilite-
ten m.v. Der skal i forbindelse med kontrollen bl.a. lægges vægt på, at det
er muligt at overholde kravene for arrangementer.
Politiet kan fastsætte vilkår for afviklingen af et arrangement, herunder
om at der skal foretages ændringer af planen for en sundhedsmæssig for-
svarlig afvikling af arrangementet.
Politiet kan til enhver tid ændre de fastsatte vilkår, herunder fastsætte nye
vilkår, hvis den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for arrange-
mentet, gør sig skyldig i grov eller gentagen forsømmelse af de tiltag, der
er indeholdt i planen for en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af arran-
gementet, hvis der er grund til at antage, at arrangementet ikke kan afvik-
les på en sundhedsmæssigt forsvarlig måde, eller hvis der er sket overtræ-
delse af påbud.
Politiet kan til enhver tid meddele den fysiske eller juridiske person, der
er ansvarlig for arrangementet, forbud mod at afvikle arrangementet, hvis
den fysiske eller juridiske person gør sig skyldig i grov eller gentagen for-
sømmelse af de tiltag, der er indeholdt i planen for en sundhedsmæssig
forsvarlig afvikling af arrangementet, hvis der er grund til at antage, at ar-
rangementet ikke kan afvikles på en sundhedsmæssig forsvarlig måde, el-
ler hvis der er sket overtrædelse af påbud.
Politiet kan i forbindelse med afviklingen af et arrangement meddele den
fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for arrangementet, sådanne
påbud, som skønnes nødvendige for at sikre en sundhedsmæssig forsvar-
lig afvikling af arrangementet, herunder tillige påbud om at arrangementet
straks skal afbrydes eller afsluttes.
Politiet kan meddele deltagere i en konference eller et møde sådanne på-
bud, som skønnes nødvendige for at sikre en sundhedsmæssig forsvarlig
afvikling af arrangementet, herunder påbud om, at personerne skal forlade
stedet.
Politiets skønsudøvelse skal ske under hensyntagen til sundhedsmyndig-
hedernes generelle retningslinjer og anbefalinger vedrørende smittefaren
fra covid-19. Politiet bemyndiges til at varetage erhvervsministerens befø-
jelser efter dette kapitel. Politiets afgørelser efter dette kapitel kan ikke
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
6/13
påklages til erhvervsministeren. Afgørelserne kan påklages til rigspoliti-
chefen. Rigspolitichefens afgørelser i klagesager kan ikke påklages til
justitsministeren
Messer
Der lægges op til, at der videreføres følgende i bekendtgørelsen for så vidt
angår afholdelse af udendørs markeder:
Det er tilladt at afholde indendørs og udendørs messer i lokaler og på loka-
liteter, som fysiske eller juridiske personer, herunder offentlige myndighe-
der, råder over, og hvortil offentligheden har adgang, efter reglerne i dette
kapitel. Ved vurderingen af, om der er tale om en messe efter dette kapitel,
skal der bl.a. lægges vægt på, at der er tale om en aktivitet, hvor flere be-
søgende eller deltagere går rundt og besøger forskellige adskilte udstil-
lingsstande, hvor der fremvises varer, genstande, tjenesteydelser m.v. inden
for et bestemt tema, uden et selvstændigt formål om direkte salg til forbru-
gere.
Krav til messer med flere end 500 deltagere
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en messe med flere
end 500 deltagere på samme sted samtidig, skal udarbejde en plan for en
sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen. Planen skal være udarbej-
det senest 14 dage, inden messen afholdes. Planen skal indeholde en be-
skrivelse af de tiltag, der vil blive iværksat, herunder hvordan ankomst til,
færden i og afgang fra lokalerne og lokaliteterne, vil blive håndteret, samt
hvordan mulighederne for smitteopsporing sikres. Hver enkelt plan kan
omfatte en eller flere fremtidige messer. Planen skal udarbejdes ved hjælp
af en skabelon, som politiet under inddragelse af sundhedsmyndighederne
stiller til rådighed.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en messe med flere
end 500 deltagere, skal med henblik på politiets kontrol efter anmodning
fra politiet indsende planen for en sundhedsmæssigt forsvarlig afvikling af
messen. Der kan i forbindelse med anmodningen fastsættes en anden frist.
Politiets kontrol foretages på baggrund af den udarbejdede plan sammen-
holdt med kapaciteten, indretningen, adgangsforholdene m.v. for messen.
Politiet kan fastsætte vilkår for afviklingen af en messe med flere end 500
deltagere, herunder om at der skal foretages ændringer af planen for en
sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen.
Politiet kan til enhver tid ændre de fastsatte vilkår, herunder fastsætte nye
vilkår, hvis den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en messe
med flere end 500 deltagere, gør sig skyldig i grov eller gentagen forsøm-
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
7/13
melse af de tiltag, der er indeholdt i planen for en sundhedsmæssig forsvar-
lig afvikling af messen, hvis der er grund til at antage, at messen ikke kan
afvikles på en sundhedsmæssigt forsvarlig måde, eller hvis der er sket over-
trædelse af påbud.
Politiet kan til enhver tid meddele den fysiske eller juridiske person, der er
ansvarlig for en messe med flere end 500 deltagere, forbud mod at afvikle
messen, hvis den fysiske eller juridiske person gør sig skyldig i grov eller
gentagen forsømmelse af de tiltag, der er indeholdt i planen for en
sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen, hvis der er grund til at an-
tage, at messen ikke kan afvikles på en sundhedsmæssig forsvarlig måde,
eller hvis der er sket overtrædelse af påbud.
Politiet kan i forbindelse med afviklingen af en messe med flere end 500
deltagere, som er omfattet af dette kapitel, meddele den fysiske eller juri-
diske person, der er ansvarlig for messen, sådanne påbud, som skønnes
nødvendige for at sikre en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen,
herunder tillige påbud om at messen straks skal afbrydes eller afsluttes.
Politiet kan meddele deltagere i en messe med flere end 500 deltagere så-
danne påbud, som skønnes nødvendige for at sikre en sundhedsmæssig for-
svarlig afvikling af messen, herunder påbud om, at personerne skal forlade
messen.
Politiets skønsudøvelse skal ske under hensyntagen til sundhedsmyndighe-
dernes generelle retningslinjer og anbefalinger vedrørende smittefaren fra
covid-19
Politiet bemyndiges til at varetage erhvervsministerens beføjelser i forbin-
delse med afholdelse af messer. Politiets afgørelser om afholdelse af mes-
ser kan ikke påklages til erhvervsministeren. Afgørelserne kan påklages til
rigspolitichefen. Rigspolitichefens afgørelser i klagesager kan ikke påkla-
ges til justitsministeren.
Udendørs markeder
Der lægges op til, at der videreføres følgende i bekendtgørelsen for så vidt
angår afholdelse af udendørs markeder:
Det er tilladt at afholde udendørs markeder på lokaliteter, som fysiske eller
juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, råder over, og hvortil
offentligheden har adgang, med op til 500 deltagere på samme sted samti-
dig. Ved vurderingen af, om der er tale om et udendørs marked efter dette
kapitel, skal der bl.a. lægges vægt på, at der er tale om arrangementer, der
er forbrugerrettede og detaillignende, herunder loppemarkeder, kræmmer-
markeder, torvedage og lignende.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
8/13
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for et udendørs marked,
som er omfattet af dette kapitel, skal sikre, at det udendørs marked holder
lukket i tidsrummet fra kl. 18 til kl. 5.
Krav om mundbind eller visir
Der lægges op til at videreføre de gældende regler
for så vidt angår
krav
om mundbind m.v. på serveringssteder, i detail- og engroshandlen og i li-
berale serviceerhverv m.v. i forbindelse med håndtering af covid-19. Her-
efter skal
kunder og lignende på 12 år og derover have tildækket mund og
næse ved brug af mundbind eller visir, når de befinder sig i og på følgende
lokaler, som fysiske og juridiske personer råder over, og hvortil offentlig-
heden har adgang:
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet.
2) Engroshandlen, detailhandlen, herunder i udvalgsvarebutikker, dag-
ligvarebutikker, storcentre, stormagasiner, varehuse, basarer, arkader,
steder, der sælger mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet
(take-away) m.v.
3) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som
efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier.
Kravet omfatter tillige medarbejdere og andre personer, der er tilknyt-
tet det pågældende lokale og har kontakt til kunder og lignende, men
omfatter ikke medarbejdere m.v., der opholder sig i et aflukket rum
eller bag en afskærmning, hvortil alene medarbejdere m.v. har adgang.
Medarbejdere og andre personer tilknyttet det pågældende lokale kan
bortvise kunder og lignende, der uberettiget undlader at bære mund-
bind eller visir.
4) Lokaler, hvor der afholdes konferencer og møder omfattet af ord-
ningen her for.
5) Lokaler, hvor der drives spillehaller, kasinoer, lege- og badelande
m.v.
6) Lokaler beliggende i forlystelsesparker og lignende
7) Lokaler, hvor der afholdes messer
8) Lokaler beliggende i omrejsende tivolier
Kravet om mundbind omfatter tillige medarbejdere og andre personer, der
er tilknyttet det pågældende lokale og har kontakt til kunder og lignende.
Punktet omfatter ikke medarbejdere m.v., der opholder sig i et aflukket rum
eller bag en afskærmning, hvortil alene medarbejdere m.v. har adgang.
Kunder og lignende, der uberettiget undlader at bære mundbind eller visir
kan bortvises.
Kravet om mundbind eller visir finder ikke anvendelse, når kunden, bruge-
ren og lignende sidder ned på serveringssteder, ved konferencer eller møder
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
9/13
m.v. Og kravet om mundbind eller visir gælder ikke personer med nedsat
bevidsthedsniveau, fysiske eller mentale svækkelser eller andet, der gør, at
de ikke er i stand til at bære mundbind eller visir.
Endvidere lægges der op til at videreføre, at mundbind eller visir kan fjer-
nes helt eller delvist, hvis der er en anerkendelsesværdig årsag til det, her-
under i følgende situationer:
1) Under kortvarig indtagelse af mad og drikke, såfremt dette er tilladt
i henhold til ordensregler for det pågældende sted.
2) Under indtagelse af medicin.
3) Under samtale med personer, der mundaflæser.
4) Hvis mundbindet eller visiret giver vejrtrækningsbesvær eller kvæl-
ningsfornemmelser.
5) Hvis politiet skal foretage identifikation.
6) Hvis børn og unge eller personer med psykisk eller fysisk funktions-
nedsættelse af forskellige årsager skal trøstes eller bliver skræmt over
brugen af mundbind eller visir.
7) Under behandlinger eller modtagelse af serviceydelser, som forud-
sætter, at ansigtet ikke er dækket.
Fysiske og juridiske personer, der har rådighed over lokaler omfattet af
krav om mundbind eller visir skal opfylde følgende krav:
1)
Der skal i eller ved lokalerne m.v. opsættes informationsmateriale
om kravet om at bruge mundbind eller visir og om mulighed for bort-
visning ved manglende efterkommelse af kravet.
2) Der må alene tillades adgang for kunder, brugere og lignende, der
overholder kravet om at bruge mundbind eller visir.
3) Det skal sikres, at medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet
lokalerne omfattet af krav om at bruge mundbind, overholder kravet
Kunder, besøgende og lignende der uberettiget undlader at bære mundbind
eller visir, kan bortvises.
Krav om coronapas
Der lægges op til at videreføre de gældende regler for så vidt angår
krav
om coronapas i forbindelse med adgang til lokaler og lokaliteter.
Ved et coronapas forstås dokumentation for:
1) et negativt resultat af en covid-19-test, der er højst 72 timer gammel
regnet fra tidspunktet, hvor testen er foretaget,
2) et positivt resultat af en PCR-test, der er mindst 14 dage og højst 8
måneder gammel regnet fra tidspunktet, hvor testen blev foretaget eller
3) et gennemført vaccinationsforløb mod covid-19
4) Et påbegyndt vaccinationsforløb med COVID-19
5) nr. 1, 2, 3 eller 4 ved fremvisning af sundhedsmyndighedernes app
”Coronapas”, hvor skærmen viser ”Gyldigt i Danmark” kombineret
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
10/13
med bevægelige elemeter på skærmen eller ved verifikation i form af
scanning af QR-koden
i appen, hvor skærmen viser ”Gyldigt i Dan-
mark”.
Ved en covid-19-test forstås en test, der er foretaget efter som en PCR-
test eller en antigentest. Ved en PCR-test forstås en polymerase chain
reaction-test. Ved en antigentest forstås en test, der på kort tid viser, om
der er immunkemisk påvisning af virusproteiner (antigener).
Et vaccinationsforløb mod covid-19 anses for påbegyndt mindst 14 dage
og højst 42 dage efter den første dosis.
Dokumentation for et coronapas
kan foreligge både i papirformat og elektronisk. Navnet på indehaveren af
coronapasset skal svare til navnet på personens medbragte pas, kørekort,
sundhedskort eller andet offentligt udstedt identitetskort.
Dette gælder
ikke dokumentation for vaccinationsforløb samt i sundhedsmyndigheder-
nes app ”MinSundhed” med bevægelige elementer, der beskytter mod ko-
piering fra appen.
For at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 skal kunder, be-
søgende og lignende kunne forevise et coronapas ved ankomst til et lokale
eller en af følgende lokaliteter:
1)
Forlystelsesparker og lignende.
2) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som
efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og beman-
dede solarier.
3) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet. 1. pkt. omfatter alene lokaler.
4) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes konferencer og møder.
5) Lokaler, hvor der drives spillehaller, kasinoer, lege- og badelande
m.v.
6) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes messer
7) Lokaler beliggende i omrejsende tivolier
Coronapasset skal forevises til personale eller andre personer tilknyttet lo-
kalet eller lokaliteten.
Kravet om covid-19 test gælder ikke for følgende:
1)
Børn under 15 år.
2) Personer, der af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-
19-test.
3) Personer, der som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse ikke bør få foretaget en covid-19-test.
Kan der ikke fremvises et coronapas kan der ske bortvisning.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
11/13
Fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, der har
rådighed over lokaler eller lokaliteter skal opfylde følgende krav:
1)
Der skal i eller ved lokalerne og lokaliteterne opsættes informations-
materiale om kravet om covid-19 test og om muligheden for bortvis-
ning
2)
Der må alene tillades adgang for kunder, besøgende og lignende, der
overholder kravet om negativ covid-19 test, jf. dog undtagelser.
Generelle undtagelser
Der lægges op til at videreføre, at Folketinget og domstolene undtages fra
lokalerestriktionerne. På samme måde lægges der op til at videreføre, at
offentlige og private sygehuse og klinikker samt private praksis og forret-
ninger, hvor der alene udøves sundhedsfaglig behandling, jf. sundhedslo-
vens § 5, og som en autoriseret sundhedsperson, jf. sundhedslovens § 6,
stk. 1, driver eller er ansat i, undtages fra lokalerestriktionerne. Endvidere
lægges der op til at videreføre, at forsamlinger med et politisk eller andet
meningsbefordrende øjemed undtages fra forsamlingsforbuddet i relation
til de omfattede lokaler.
Der lægges endvidere op til at videreføre, at undtage udøvere af professio-
nel idræt og de faciliteter, udøverne benytter før, under og efter afviklingen
af idrætsgrenen fra lokalerestriktionerne
Der lægges tillige op til at videreføre, at politiet bemyndiges til at varetage
sundhedsministerens beføjelser efter bekendtgørelsen, herunder at politiet
kan påbyde fysiske eller juridiske personer at holde et lokale eller en loka-
litet lukket for offentligheden i en nærmere bestemt periode. Dette forud-
sætter, at den pågældende efter politiets skøn har overtrådt lokalerestrikti-
onerne, og at der ikke er udsigt til, at den pågældende fremover vil over-
holde restriktionerne. Derudover lægges der op til at videreføre de gæl-
dende regler om klageadgang.
Endelig lægges der op til at videreføre, at Fødevarestyrelsen, Sikkerheds-
styrelsen og Arbejdstilsynet kan påse, at reglerne om forbud mod adgang
til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af
COVID-19 overholdes, herunder vejlede om disse regler.
Strafbestemmelser
Der lægges op til at videreføre de eksisterende bestemmelser om bødestraf,
herunder blandt andet i forhold til forbud mod adgang til og restriktioner
for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af COVID-19.
Automatisk model for lokal nedlukning
Endeligt lægges der op til at videreføre, at
fysiske og juridiske personer,
herunder offentlige myndigheder, skal holde følgende lokaler og lokaliteter
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
12/13
lukket for offentligheden i de kommuner, der er omfattet af den automati-
ske model for lokale nedlukninger, og derfor er opgjort på bilag 1, i det det
bemærkes at der pt. ikke er kommuner, der er omfattet heraf:
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet. Dette omfatter både lokaler og lokaliteter.
2) Lokaler, hvor der drives spillehaller, kasinoer, lege- og badelande
m.v.
3) Lokaler beliggende i forlystelsesparker og lignende.
4) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes messer.
5) Lokaler beliggende i omrejsende tivolier og lignende
6) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som
efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier.
7) Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer samt serverings-
steder, udvalgsvarebutikker og tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-,
skønheds- og massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der le-
veres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk
kontakt til kunder, og solarier, der er beliggende heri. 1. pkt. omfatter
ikke udvalgsvarebutikker beliggende i indkøbscentre, arkader og basa-
rer, hvis der er direkte adgang hertil fra gaden, og adgangen til ind-
købscenteret, arkaden eller basaren er afspærret.
8) Udvalgsvarebutikker.
9) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes konferencer og møder.
10) Lokaliteter, hvor der afholdes udendørs markeder.
Der lægges i forbindelse med lokale nedlukninger op til at videreføre de
gældende generelle undtagelser fra ovenstående forbud mod adgang til og
restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af CO-
VID-19, hvilket omfatter følgende:
1) Serveringssteder må holde åbent for offentligheden med henblik på
at sælge mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet (take-
away), i det omfang de har tilladelse hertil i medfør af øvrig relevant
lovgivning. Tilsvarende gælder for serveringssteder beliggende i ind-
købscentre, arkader og basarer.
2) Dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger med medicinsk
udstyr beliggende i indkøbscentre, arkader og basarer må holde åbent
for offentligheden.
3) Udvalgsvarebutikker må holde åbent for click & collect og derud-
over for erhvervsdrivende med henblik på salg af varer til brug for de
erhvervsdrivendes erhvervsmæssige virksomhed. Tilsvarende gælder
for udvalgsvarebutikker beliggende i indkøbscentre, arkader og basa-
rer.
4) Posthuse, pakkeshops og pakkeudleveringssteder og butikker må
holde åbent for offentligheden med henblik på afhentning og eventuel
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 328: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
13/13
betaling af pakker og varer, der kan dokumenteres at være forudbestilt
eller forudbetalt.
5) Indkøbscentre, arkader og basarer må holde åbent for offentligheden
i det omfang, det er nødvendigt for at give adgang til serveringssteder,
der holder åbent, dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger
med medicinsk udstyr, der holder åbent, udvalgsvarebutikker, som hol-
der åbent samt posthuse, pakkeshops og pakkeudleveringssteder og bu-
tikker.
6) Afdelinger, der hovedsageligt sælger fødevarer, i stormagasiner må
holde åbent for offentligheden. Stormagasiner må endvidere holde
åbent for offentligheden, i det omfang det er nødvendigt for at give
adgang til butikker, der hovedsageligt sælger fødevarer, men må ikke
sælge produkter fra andre afdelinger.