Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 276
Offentligt
2392727_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Epidemiudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
12. maj 2021
Videreførelse af bekendtgørelser på Kulturministeriets område
I henhold til epidemilovens § 9, stk. 1, og efter indstilling fra Epidemikommissionen i
henhold til § 8, stk. 2, forelægges hermed en sag for Folketingets Epidemiudvalg om
videreførelse af regler om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og
lokaliteter, krav om mundbind m.v. og krav om coronapas på Kulturministeriets
område, og om videreførelse af de gældende regler om midlertidig ophævelse af
sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område.
Med bekendtgørelserne videreføres uændret de regler, der er gældende pr. 10. maj 2021,
idet reglerne ellers automatisk ville ophøre den 23. maj 2021 i medfør af
ophævelsesbestemmelserne i bekendtgørelserne.
Der blev den 15. april 2021 indgået en bred politisk aftale om genåbning af Danmark,
og der er som følge heraf foretaget lempelser i Kulturministeriets regler i
overensstemmelse hermed. Lempelserne trådte i kraft 21. april. Der er efterfølgende
indgået en bred politisk aftale pr. 4. maj 2021, hvorefter der blev indført en yderligere
genåbning af Kulturministeriets område pr. 6. maj 2021. Hovedbekendtgørelsen vedr.
forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v.
og krav om coronapas samt bekendtgørelse om midlertidig ophævelse af
sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område bør herefter videreføres i yderligere fire
uger. I overensstemmelse med aftalen af 15. april 2021 og 4. maj 2021 lægges der op til
skriftlig forelæggelse for Epidemiudvalget, idet der tale om i det væsentligste en
forlængelse af gældende regler, som er en forudsætning for, at der kan foretages de
lempelser, der følger af aftalen.
Yderligere ændringer og lempelser som følge af genåbningsaftalen af 22. marts 2021
samt eventuelle kommende politiske aftaler vil blive implementeret i overensstemmelse
hermed, herunder implementering af genåbning pr. 21. maj 2021.
Videregående kunstneriske uddannelser og folkehøjskoler er reguleret i en særskilt
bekendtgørelse på Kulturministeriets område og derfor ikke indeholdt i nærværende
bekendtgørelser. Større arrangementer på kulturområdet og superligaordningen er
Dok. nr. 21/03130-4
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Videreførelse af regler om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og krav om coronapas på Kulturministeriets område, og om videreførelse af de gældende regler om midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område, fra kulturministeren
2392727_0002.png
ligeledes reguleret i særskilte bekendtgørelser på Kulturministeriets område og derfor
heller ikke indeholdt i nærværende bekendtgørelser.
Videreførelse af regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og
lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Kulturministeriets område i
forbindelse med håndtering af covid-19.
Efter epidemilovens §§ 32 og 36 kan kulturministeren efter forhandling med
sundhedsministeren fastsætte regler for hele eller dele af landet om restriktioner for
eller forbud mod adgangen til eller brugen af indendørs eller udendørs offentlige
institutioner og faciliteter samt lokaler og lokaliteter, som fysiske eller juridiske
personer råder over, og hvortil offentligheden har adgang.
Reglerne ønskes, for så vidt angår Kulturministeriets område, indholdsmæssigt
uændret videreført i medfør af epidemiloven.
Ad) Restriktioner for lokaler
Restriktioner for lokaler på kulturområdet videreføres, således at visse lokaler fortsat
holdes lukket. Der er tale om følgende lokaler:
Lokaler, hvor der udøves foreningsaktiviteter, herunder foreningslokaler m.v. og
lokaler, hvor der udøves fritidsaktiviteter, herunder lokaler, der anvendes til
saunaer, dampbade, boblebade, kurbade og lignende, i det omfang disse ikke
anvendes som led i en idrætsaktivitet.
Lokaler, i det omfang der udøves kontaktsport, herunder håndbold, kampsport,
ishockey og pardans, for personer i aldersgruppen fra 18 år til og med 69 år.
Lokaler, der anvendes som spillesteder med stående publikum.
Lokaler, der anvendes til kultur-, aktivitets- og medborgerhuse, arkiver, aftenskoler,
Folkeuniversitetet, musik- og kulturskoler og lignende.
Lokaler beliggende i zoologiske anlæg, akvarier og lignende.
Lokaler, hvor der udøves foreningsaktiviteter, herunder lokaler i aftenskoler,
arrangeret af offentlige myndigheder, organisationer, foreninger, virksomheder og
kulturinstitutioner, for børn og unge under 18 år samt personer på 18 år eller derover,
hvis tilstedeværelse er nødvendig for en forsvarlig afholdelse af aktiviteterne og lokaler,
hvor der udøves idrætsaktiviteter er ikke omfattet af forbuddet.
Lokaler, der anvendes til musik- og kulturskoler samt andre kunstskoler og
grundkurser på kunstområdet for børn og unge under 18 år samt personer på 18 år
eller derover, hvis tilstedeværelse er nødvendig for en forsvarlig afholdelse af
aktiviteterne, samt grundkurser på kunstområdet, er ligeledes ikke omfattet af
forbuddet.
Lokaler i kultur-, aktivitets- og medborgerhuse, i det omfang de anvendes til afholdelse
af private arrangementer, herunder bryllupper, sølv- og guldbryllupper, konfirmations-,
Side 2
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Videreførelse af regler om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og krav om coronapas på Kulturministeriets område, og om videreførelse af de gældende regler om midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område, fra kulturministeren
studenter- og fødselsdagsfester og lignende, hvor deltagerne kender hinanden i forvejen,
hvis kun deltagerne i arrangementet har adgang til lokalet, er ikke omfattet.
I det omfang, der i lokaler udøves nødvendig genoptræning af personer, kan lokalet
holdes åbent for disse personer. Lokaler må ikke anvendes til udøvelse af
sangaktiviteter.
Arealkrav for lokaler videreføres indholdsmæssigt uændret, herunder krav til
indretning, der minimerer smittefare, krav om opsætning af informationsmateriale,
krav om at sikre, at medarbejdere overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god
hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum samt krav om at gøre vand og
sæbe eller hånddesinfektion tilgængeligt. Fysiske og juridiske personer, herunder
offentlige myndigheder, som har rådighed over lokaler og lokaliteter, der anvendes som
teatre, spillesteder, biografer og lignende, skal sikre, at tilskuere eller publikum i al
væsentlighed sidder ned på faste pladser. Endvidere skal sikres, at der fremad, bagud
og til siden skal være minimum 1 meters afstand eller mindst ét sædes afstand imellem
hver siddende tilskuer eller publikummer. Dette gælder ikke for personer fra samme
husstand eller tilsvarende nære kontakter.
Undtagelserne til de gældende regler for blandt andet Folketinget og domstolene og
udøvere af professionel idræt videreføres ligeledes i bekendtgørelsen på
Kulturministeriets område.
Ad) Lokale nedlukninger
Der lægges endvidere op til at videreføre regler om, at kommunalbestyrelserne kan eller
skal påbyde lukning af lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter, og
lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter inden for
Kulturministeriets område.
Såfremt data fra sundhedsmyndighederne viser, at incidensen i et sogn overstiger 500
pr. 100.000 borgere, der er registreret flere end 20 smittetilfælde med covid-19 beregnet
dagligt over en syvdøgnsperiode begyndende ni dage før og sluttende tre dage før dagen
for beregningen, og positivprocenten er 2 pct. eller højere, vil kommunalbestyrelsen efter
de gældende regler
være forpligtet til
i det pågældende sogn at påbyde lukning af de
ovenfor nævnte lokaler og lokaliteter.
Såfremt data fra sundhedsmyndighederne viser, at incidensen i en kommune overstiger
250 pr. 100.000 borgere (testkorrigeret), vil kommunalbestyrelsen efter de gældende
regler
være forpligtet til
inden for kommunen at påbyde lukning af de ovenfor nævnte
lokaler og lokaliteter.
Kommunalbestyrelsen kan derudover vælge at meddele påbud om lukning af de oven for
nævnte lokaler og lokaliteter, hvis den testkorrigerede incidens i kommunen er på mindst
100 smittede med covid-19 pr. 100.000 indbyggere, smitteforebyggende hensyn gør
påbuddet nødvendigt.
Side 3
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Videreførelse af regler om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og krav om coronapas på Kulturministeriets område, og om videreførelse af de gældende regler om midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område, fra kulturministeren
Kommunalbestyrelsen skal meddele midlertidigt påbud om, at lokaler og lokaliteter skal
holde lukket for offentligheden, hvis Styrelsen for Patientsikkerhed efter høring af
kommunalbestyrelsen vurderer, at konkrete lokaler eller lokaliteter skal holde lukket for
offentligheden, når disse er beliggende i sogne, der grænser op til sogne omfattet af
påbud.
Har Styrelsen for Patientsikkerhed udstedt et påbud efter epidemiloven, omfatter
kommunalbestyrelsens påbud ikke de lokaler og lokaliteter, der er omfattet af styrelsens
påbud.
Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer efter anmodning fra kommunalbestyrelsen, om
påbud skal ophæves for konkrete lokaler og lokaliteter, der ikke er i direkte risiko for
påvirkning af smitte.
Kommunalbestyrelsen ophæver et påbud, når Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer,
at der ikke er grundlag for at opretholde nedlukningen, eller når kommunen i de seneste
syv dage er under incidensgrænsen.
Kommunalbestyrelsen ophæver et påbud, når Styrelsen for Patientsikkerhed efter
vurderer, at der ikke er grundlag for at opretholde nedlukningen for konkrete lokaler og
lokaliteter, eller når kommunen i de seneste syv dage er under incidensgrænsen.
Ad) Krav om mundbind eller visir
Kravet om mundbind eller visir videreføres og indebærer, at besøgende, brugere,
tilskuere og lignende på 12 år og derover skal have tildækket mund og næse ved brug af
mundbind eller visir, ved adgang til offentlige lokaler eller lokaler, hvortil offentligheden
har adgang. Dette omfatter lokaler, hvor der udøves kultur-, idræts-, og
foreningsaktiviteter, herunder museer, idrætshaller, træningscentre, kunsthaller,
spillesteder, biblioteker, kulturhuse, zoologiske anlæg, biografer, teatre, foreningslokaler
samt lokaler i stadions, hvor der afvikles fodboldkampe, der er omfattet af bekendtgørelse
om afvikling af fodboldkampe i 3F Superligaen m.v. med de undtagelser, der hidtil har
været gældende.
Medarbejdere og andre personer tilknyttet det pågældende lokale kan bortvise
besøgende, brugere, tilskuere og lignende, der uberettiget undlader at bære mundbind
eller visir.
Kravet om mundbind eller visir gælder ikke når den besøgende, brugeren, tilskueren og
lignende sidder ned, og omfatter ikke medvirkende, optrædende og udøvere under
optræden og udøvelse af den pågældende kulturelle aktivitet, idrætsaktivitet eller
foreningsaktivitet. Desuden gælder kravet om mundbind eller visir ikke personer med
nedsat bevidsthedsniveau, fysiske eller mentale svækkelser eller andet, der gør, at de
ikke er i stand til at bære mundbind eller visir.
Side 4
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Videreførelse af regler om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og krav om coronapas på Kulturministeriets område, og om videreførelse af de gældende regler om midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område, fra kulturministeren
2392727_0005.png
Kravet om mundbind omfatter fortsat ikke elever, kursister, deltagere og studerende på
Folkeuniversitetet, daghøjskoler, aftenskoler, musik- og kulturskoler grundkurser på
kunstområdet m.v., der deltager i undervisning eller uddannelsesaktiviteter, er sammen
med elever, kursister, deltagere eller studerende fra deres stamklasse eller -hold, eller
aflægger prøve. Lærere, undervisere, oplægsholdere, medarbejdere og andre personer er
fortsat undtaget, hvis de på én dag underviser to eller færre klasser eller hold, når de
gennemfører undervisning eller uddannelsesaktiviteter i klasse- og holdlokaler,
værksteder, klinikker, prøvesale, m.v.
Disse institutioner m.v. kan bortvise elever, kursister, deltagere, studerende,
oplægsholdere og andre personer, der er tilknyttet, men ikke ansat ved den pågældende
institution m.v. og besøgende, der uberettiget undlader at bære mundbind eller visir.
Mundbind eller visir kan fortsat fjernes helt eller delvist, hvis der er en
anerkendelsesværdig årsag til det.
Fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, der har rådighed over
lokaler omfattet af krav om mundbind eller visir skal fortsat opsætte
informationsmateriale om kravet om at bruge mundbind eller visir og om mulighed for
bortvisning ved manglende efterkommelse af kravet, må alene tillade adgang for
besøgende, brugere, tilskuere og lignende, der overholder kravet om at bruge mundbind
eller visir og skal sikre, at medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet lokalerne
omfattet af krav om at bruge mundbind, overholder kravet. I lokaler, som er ubemandede
eller alene er bemandede i dele af lokalets åbningstid, og hvor der udøves
idrætsaktiviteter organisereret af foreninger uden tilstedeværelse af en træner,
instruktør, holdleder eller lignende, skal kontrol af, om besøgende, brugere, tilskuere og
lignende på 12 år og derover har tildækket mund og næse ved brug af mundbind eller
visir, dog ske ved brug af stikprøvekontrol mindst 1 gang i døgnet.
Ad) Krav om coronapas
Reglerne om krav om coronapas videreføres, hvorefter besøgende, brugere, tilskuere og
lignende skal kunne forevise dokumentation for coronapas, dvs. dokumentation for en
test med et negativt testresultat, som er foretaget inden for 72 timer før den pågældendes
ankomst til et lokale eller en lokalitet, som har åbent for offentligheden, et positivt
resultat af en PCR-test, der er mindst 14 dage og højst 180 dage gammel regnet fra
tidspunktet, hvor testen blev foretaget, eller et gennemført vaccinationsforløb mod covid-
19. Krav om coronapas gælder for lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter
og for lokaliteter tilhørende zoologiske anlæg, akvarier og lignende.
Det videreføres, at der stilles krav om coronapas ved adgang til lokaler, hvor der udøves
idrætsaktiviteter for personer over 18 år og stadions, hvor der afvikles foldboldkampe,
der er omfattet af bekendtgørelse om afvikling af fodboldkampe i 3F Superligaen mv.
Ved idrætsaktiviteter organiseret af foreninger med tilstedeværelsen af en træner,
instruktør, holdleder eller lignende, kan coronapasset forevises for træneren,
Side 5
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Videreførelse af regler om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og krav om coronapas på Kulturministeriets område, og om videreførelse af de gældende regler om midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område, fra kulturministeren
instruktøren, holdlederen eller lignende ved ankomst til lokalet, eller når
idrætsaktiviteten påbegyndes. I lokaler, som er ubemandede eller alene er bemandede i
dele af lokalets åbningstid, og hvor der udøves idrætsaktiviteter organiseret af foreninger
uden tilstedeværelse af en træner, instruktør, holdleder eller lignende, skal kontrol af
coronapas ske ved brug af stikprøvekontrol mindst 1 gang i døgnet. Ved stikprøvekontrol
forstås kontrol af alle de tilstedeværende idrætsudøvere i lokalet på det tidspunkt, hvor
kontrollen foretages, bortset fra udøvere, der er tilstede sammen med en træner,
instruktør, holdleder eller lignende.
Kravet om coronapas gælder ikke for følgende:
1) Børn under 15 år.
2) Personer, der af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-19-test.
3) Personer, der som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke bør få
foretaget en covid-19-test.
4) Børn og unge under 18 år i forbindelse med udøvelse af idrætsaktiviteter.
5) Børn og unge under 18 år på grundkurser på kunstområdet.
Kan der ikke fremvises dokumentation for coronapas kan der ske bortvisning. Der skal
ved lokalerne og lokaliteterne opsættes informationsmateriale om kravet om coronapas
og om muligheden for bortvisning.
Endelig bemærkes det, at der lægges op til at videreføre bestemmelserne om bødestraf.
Der lægges op til at videreføre reglerne om daghøjskoler, der er omfattet af
folkeoplysningsloven, der er underlagt de regler for covid-19 test, der gælder efter
bekendtgørelse om restriktioner for skoler og uddannelsesinstitutioner på
Kulturministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, herunder krav om
etablering af testkapacitet, supervision, selvpodning m.v. Daghøjskoler skal have
etableret kapacitet til superviseret selvpodning senest den 26. maj 2021.
Bekendtgørelsen vil blive fastsat med en gyldighedsperiode på 4 uger fra
dens ikrafttræden.
Epidemikommissionens indstilling
Epidemikommissionen har den 11. maj 2021 efter anmodning indstillet til
kulturministeren, at gældende regler for lukning af lokaler og lokaliteter,
lokalerestriktioner, mundbind, krav om test mv. på Kulturministeriets område
videreføres.
Epidemikommissionens indstilling vedlægges.
Medlem af Epidemikommissionen afdelingschef Lene Brøndum Jensen,
Sundhedsministeriet, har mandag den 10. maj 2021 på møde med Allan Randrup
Thomsen og Jakob Stoustrup redegjort for anmodningen om indstilling fra
Kulturministeriet.
Side 6
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Videreførelse af regler om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og krav om coronapas på Kulturministeriets område, og om videreførelse af de gældende regler om midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område, fra kulturministeren
2392727_0007.png
Allan Randrup Thomsen og Jakob Stoustrup finder i forhold til anmodningen fra
Kulturministeriet, at man overordnet kan bakke op om videreførelse af reglerne som
beskrevet i anmodningen fra Kulturministeriet.
Videreførelse af midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område
I medfør af epidemilovens § 56, nr. 3, er der hjemmel til at fastsætte regler for en
bestemt periode om fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder
over for det offentlige, når opfyldelse af de pågældende forpligtelser og rettigheder
bliver umulig eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af foranstaltninger mod
samfundskritiske sygdomme iværksat efter epidemiloven.
I arkivlovens §§ 36-38 er der fastsat sagsbehandlingsfrister til at imødekomme
ansøgninger om indsigt i ikke-umiddelbart tilgængelige arkivalier. De fleste af sådanne
ansøgninger kræver en konkret vurdering ved fysisk indsigt i arkivalierne i forbindelse
med sagsbehandlingen. Sagsbehandlerne på Rigsarkivet arbejder imidlertid hjemme
pga. tiltagene for at inddæmme COVID-19 og kan derfor kun i særlige tilfælde tilgå
arkivalierne, hvilket danner baggrunden for den midlertidige ophævelse af
sagsbehandlingsfristerne.
Der lægges desuden op til at videreføre gældende regler, sådan at reglerne også kan
finde anvendelse efter restriktionerne er lempede, med henblik på Rigsarkivets
behandling af de ansøgninger, der måtte have afventet behandling grundet COVID-19.
Det vurderes, at der vil være behov for en videreførelse af reglerne i 4 uger for, at
Rigsarkivet kan nå at behandle de ansøgninger, som ikke har kunnet behandles pga.
tiltagene for at inddæmme COVID-19.
Epidemikommissionens indstilling
Epidemikommissionen har den 11. maj 2021 efter anmodning indstillet til
kulturministeren, at gældende regler for midlertidig ophævelse af
sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område videreføres.
Epidemikommissionen noterer sig, at regler om ophævelse af sagsbehandlingsfrister på
arkivlovens område udløber efter højest fire uger, og kommissionen har ikke forholdt
sig til, om sagsbehandlingsfristerne kan fraviges efter de skærpede restriktioner er
lempede. Epidemikommissionen lægger vægt på, at smittesituationen løbende følges
med henblik på at vurdere, om der er grundlag for at allerede fastsatte regler
videreføres, ændres eller ophæves.
Epidemikommissionens indstilling vedlægges.
Medlem af Epidemikommissionen afdelingschef Lene Brøndum Jensen,
Sundhedsministeriet, har mandag den 10. maj 2021 på møde med Allan Randrup
Side 7
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Videreførelse af regler om forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og krav om coronapas på Kulturministeriets område, og om videreførelse af de gældende regler om midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfrister på arkivlovens område, fra kulturministeren
2392727_0008.png
Thomsen og Jakob Stoustrup redegjort for anmodningen om indstilling fra
Kulturministeriet.
Allan Randrup Thomsen og Jakob Stoustrup finder i forhold til anmodningen fra
Kulturministeriet, at man overordnet kan bakke op om videreførelse af reglerne som
beskrevet i anmodningen fra Kulturministeriet. Det blev dog bemærket, at i forhold til
videreførelse af midlertidig ophævelse af sagsbehandlingsfristerne på arkivlovens
område bør det tilstræbes, at ophævelsen af sagsbehandlingsfristerne er så kortvarig
som muligt af hensyn til brugerne. I den forbindelse blev det fremhævet, at aktindsigt
er en vigtig rettighed for borgerne.
Det bemærkes hertil, at Kulturministeriet lægger op til at videreføre gældende regler,
sådan at reglerne også kan finde anvendelse efter restriktionerne er lempede, med
henblik på Rigsarkivets behandling af de ansøgninger, der måtte have afventet
behandling grundet COVID-19, uagtet at Epidemikommissionen ikke har forholdt sig
hertil. Kulturministeriet vil løbende følge udviklingen og har til hensigt ophæve
bekendtgørelsen, så snart det er muligt.
Med venlig hilsen
Joy Mogensen
Side 8