Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 237
Offentligt
2386852_0001.png
BILAG 1
5. maj 2021
Anmodning om Epidemikommissionens indstilling til videreførelse af
de gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for
lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas Erhvervs-
ministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt ud-
møntning af genåbning pr. 6. maj 2021.
Reglerne indeholder overordnet set følgende:
Lukning af visse lokaler og lokaliteter
Det følger bl.a. af bekendtgørelse nr. 696 af 19. april 2021 om forbud mod
adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind
m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med hånd-
tering af covid-19, at en række lokaler og lokaliteter skal holdes lukket for
offentligheden.
Reglerne vil således indebære, at der fortsat som udgangspunkt vil gælde
et forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbin-
delse med håndtering af COVID-19. Der lægges op til at videreføre, at fy-
siske og juridiske personer,
herunder offentlige myndigheder, skal holde
følgende lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden:
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet i tiden fra kl. 23 til kl. 5. Dette omfatter både
lokaler og lokaliteter, men ikke i forhold til private arrangementer, jf.
genåbningen omtalt nedenfor.
2) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet, beliggende i de geografiske områder, der
fremgår af bilag 1. 1. pkt. omfatter både lokaler og lokaliteter.
3) Lokaler, hvor der drives spillehaller, kasinoer, lege- og badelande
m.v.
4) Lokaler beliggende i forlystelsesparker og lignende. 1. pkt. omfatter
ikke serveringssteder.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
2/13
5) Lokaler og lokaliteter, hvor der drives natklub, diskotek eller lig-
nende.
6) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes messeaktiviteter.
7) Lokaler beliggende i omrejsende tivolier og lignende.
8) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som
efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier,
beliggende i de geografiske områder, der fremgår af bilag 1.
9) Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer beliggende i de
geografiske områder, der fremgår af bilag 1 samt serveringssteder, bu-
tikker og tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massage-
klinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser,
som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og so-
larier, der er beliggende heri. 1. pkt. omfatter ikke butikker beliggende
i indkøbscentre, arkader og basarer, hvis der er direkte adgang hertil
fra gaden, og adgangen til indkøbscenteret, arkaden eller basaren er
afspærret, jf. dog nr. 10.
10) Udvalgsvarebutikker beliggende i de geografiske områder, der
fremgår af bilag 1.
11) Forlystelsesparker og lignende beliggende i de geografiske områ-
der, der fremgår af bilag 1.
Der lægges op til at videreføre de gældende generelle undtagelser fra for-
buddet mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbin-
delse med håndtering af COVID-19, hvilket omfatter følgende:
1) Serveringssteder må holde åbent for offentligheden med henblik på
at sælge mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet (take-
away), i det omfang de har tilladelse hertil i medfør af øvrig relevant
lovgivning. Tilsvarende gælder for serveringssteder beliggende i ind-
købscentre, arkader og basarer.
2) Dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger med medicinsk
udstyr beliggende i indkøbscentre, arkader og basarer må holde åbent
for offentligheden.
3) Udvalgsvarebutikker må holde åbent for erhvervsdrivende med hen-
blik på salg af varer til brug for de erhvervsdrivendes erhvervsmæssige
virksomhed. Tilsvarende gælder for udvalgsvarebutikker beliggende i
indkøbscentre, arkader og basarer.
4) Posthuse, pakkeshops og pakkeudleveringssteder og butikker må
holde åbent for offentligheden med henblik på afhentning og eventuel
betaling af pakker og varer, der kan dokumenteres at være forudbestilt
eller forudbetalt.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
3/13
5) Indkøbscentre, arkader og basarer må holde åbent for offentligheden
i det omfang, det er nødvendigt for at give adgang til serveringssteder,
der holder åbent, dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger
med medicinsk udstyr, der holder åbent, udvalgsvarebutikker, som hol-
der åbent samt posthuse, pakkeshops og pakkeudleveringssteder og bu-
tikker.
6) Afdelinger, der hovedsageligt sælger fødevarer, i stormagasiner må
holde åbent for offentligheden. Stormagasiner må endvidere holde
åbent for offentligheden, i det omfang det er nødvendigt for at give
adgang til butikker, der hovedsageligt sælger fødevarer, men må ikke
sælge produkter fra andre afdelinger.
Endvidere lægges der op til at videreføre, at alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 1, 2 eller derover må i tiden fra kl. 22
til kl. 5, ikke må
sælges eller serveres fra serveringssteder, butikker og an-
dre lokaler og lokaliteter, som fysiske og juridiske personer råder over, og
hvortil offentligheden har adgang. Gælder ikke private arrangementer, jf.
genåbningen omtalt nedenfor.
Lokalerestriktioner
Herudover lægges der op til at videreføre, at fysiske og juridiske personer,
herunder offentlige myndigheder, som har rådighed over lokaler, hvor of-
fentligheden har adgang, skal opfylde følgende krav:
1) Der må maksimalt tillades adgang for 1 kunde, besøgende eller del-
tager pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulvarealet
under 4m2, må der tillades adgang for 1 kunde, besøgende eller delta-
ger. I lokaler, hvor kunder, besøgende eller deltagere i det væsentlige
sidder eller ligger ned, må der dog tillades adgang for 1 kunde, besø-
gende eller deltager pr. 2m2 gulvareal. I forlængelse heraf skal serve-
ringssteder ved indgangen til lokalerne opsætte informationsmateriale
om, hvor mange personer, der maksimalt må tillades adgang for.
2) Lokalerne skal så vidt muligt indrettes på en sådan måde, at smitte-
fare minimeres, herunder ved at gøre det muligt for kunder, besøgende
og deltagere at holde afstand til hinanden.
3) Der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale om, at
personer, der har symptomer på covid-19, bør isolere sig i hjemmet, og
om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum. Infor-
mationsmateriale, der opsættes efter 1. pkt., skal være det materiale,
der er offentliggjort af Sundhedsstyrelsen.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
4/13
4) Det skal sikres, at alle medarbejdere og andre personer, der er til-
knyttet lokalerne, overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god
hygiejne og hensigtsmæssig adfærd. Anbefalingerne nævnt i 1. pkt. of-
fentliggøres af Sundhedsstyrelsen.
5) Der skal være vand og sæbe eller håndsprit (mindst 70 pct. alkohol)
tilgængeligt for kunder, besøgende og deltagere.
Foruden ovenstående krav gælder følgende særlige krav:
Detailhandlen, herunder udvalgsvarebutikker, dagligvarebutikker, storcen-
tre, stormagasiner, varehuser, basarer, arkader m.v., skal foruden ovenstå-
ende krav overholde følgende skærpede krav.
1) I lokaler mellem 0 og 1.999 m2 må der maksimalt tillades adgang
for 1 kunde pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulv-
arealet under 4 m2, må der uanset 1. pkt. tillades adgang for 1 kunde.
2) I lokaler mellem 2.000 og 4.999 m2 må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 6 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 500 kunder.
3) I lokaler mellem 5.000 og 9.999 m2 må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 8 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 833 kunder.
4) I lokaler på 10.000 m2 eller derover må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 10 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 1250 kunder.
5)
Ved indgangen til lokalerne skal der opsættes informationsmateriale
om, at kunder bør gå ind i butikken alene. Informationsmateriale, der
opsættes efter 1. pkt., skal være det materiale, der er offentliggjort af
Sundhedsstyrelsen.
6) For lokaler med mindst 3 etager gælder endvidere et andet arealkrav
end ovenstående. Det betyder, at der i denne type af lokaler uanset,
hvad der ellers følger af ovenstående maksimalt må tillades adgang for
det antal personer pr. m2, som gælder for kategorien før, hvis den fy-
siske eller juridiske person, der har rådighed over lokalet, kan fremvise
en risikoplan.
7) Ved lokaler i detailhandlen på 2000 m2 eller derover skal det
ved
afmærkning, instruktion eller lignende tydeligt fremgå, at kunderne
skal bevæge sig i samme retning eller holde til højre.
Fysiske og juridiske personer, som
har rådighed over lokaler på 2000 m2
eller derover, der anvendes til detailhandel, herunder udvalgsvarebutikker,
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
5/13
dagligvarebutikker, storcentre, stormagasiner, varehuse, basarer, arkader
m.v., og hvortil offentligheden har adgang skal sikre følgende:
Der skal være synligt personale som kan påse de ovennævnte krav og
relevante retningslinjer overholdes.
Der skal være minimum 1 medarbejder pr. 2000 m2.
Ved indgangen skal lokalets størrelse angives.
Dagligvarebutikker skal sikre, at personalet løbende foretager optæl-
ling af kunder i butikken.
Ligeledes gælder for fysiske og juridiske personer som
har rådighed over
lokaler på 2000 m2 eller derover, der anvendes til detailhandel, herunder
udvalgsvarebutikker, dagligvarebutikker, storcentre, stormagasiner, vare-
huse, basarer, arkader m.v., og hvortil offentligheden har adgang sikre, at
der i lokalerne i åbningstiden er personale, som har ansvaret for de tidligere
nævnte regler og relevante retningslinjer overholdes.
Genåbning for private arrangementer
Serveringssteder kan holde åbent i tiden fra kl. 23.00 til kl. 5.00 for private
arrangementer, herunder bryllupper, sølvbryllupper, guldbryllupper, kon-
firmationsfester, studenterfester, fødselsdage og lignende arrangementer,
hvor deltagerne kender hinanden i forvejen, hvis kun deltagere i arrange-
mentet har adgang til serveringsstedet i det omfang serveringsstedet har
tilladelse til at holde åbent i medfør af øvrig relevant lovgivning. Serve-
ringsstedet må kun holde åbent for ét arrangement i hvert lokale eller i hver
afgrænsede del af øvrige lokaliteter.
Konferencer og møder med erhvervsmæssige eller faglige formål
Der lægges op til, at der indføres følgende:
Der kan afholdes både indendørs og udendørs konferencer og møder med
erhvervsmæssige eller faglige formål for op til 1000 deltagere, herunder
møder, konferencer, seminarer, kongresser, herunder videnskabelige kon-
gresser, forbundskongresser og private virksomheders konferencer samt
erhvervs- og foreningsrelaterede arrangementer, herunder generalforsam-
linger, foredrag, kurser, undervisning, borgermøder og lignende med op
til 1.000 deltagere.
Deltagere i konferencer m.v., skal i det væsentlige sidde ned, og der skal
fremad, bagud og til siderne være 1 meters afstand eller mindst ét sædes
afstand imellem hver siddende deltager, dog ikke imellem personer fra
samme husstand og tilsvarende nære kontakter. Medfører et tomt sæde
mellem to deltagere ikke, at der er 1 meter imellem disse, skal den fysiske
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
6/13
eller juridiske person, der er ansvarlig for arrangementet, iværksætte sup-
plerende smitteforebyggende tiltag, herunder sikre, at der er øget adgang
til vand og sæbe eller håndsprit, at der er behørig ventilation i lokaler, og
at det er muligt for deltagere at holde afstand til hinanden.
Medarbejdere på faciliteten m.v., hvor arrangementet afvikles, skal på
tidspunktet for afviklingen af arrangementet være instrueret i korrekt
håndtering af fødevarer, korrekt håndhygiejne og brug af værnemidler.
Krav til konferencer og møder med flere ned 500 deltagere
Der lægges op til, at der indføres følgende:
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en konference m.v.
med flere end 500 deltagere, som er omfattet af dette kapitel, skal sikre, at
den facilitet m.v., hvor arrangementet afvikles, er opdelt i klart adskilte
sektioner med egne ind- og udgange og egne servicefaciliteter (serve-
rings-, sanitets- og garderobeområder m.v.), og at der maksimalt tillades
adgang for 500 deltagere i hver sektion, samt at der maksimalt tillades ad-
gang for op til 1.000 deltagere til arrangementet. Deltagere i én sektion
må ikke tillades adgang til en anden sektion.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en konference m.v.
med flere end 500 deltagere skal udarbejde en plan for en sundhedsmæs-
sig forsvarlig afvikling af arrangementet. Planen skal være udarbejdet se-
nest 14 dage, inden arrangementet afholdes. Planen skal indeholde en be-
skrivelse af de tiltag, der vil blive iværksat, herunder hvordan ankomst til,
færden i og afgang fra lokalerne og lokaliteterne samt sektionsopdeling
m.v., vil blive håndteret, samt hvordan mulighederne for smitteopsporing
sikres. Hver enkelt plan kan omfatte en eller flere fremtidige arrangemen-
ter. Planen skal udarbejdes ved hjælp af en skabelon, som politiet under
inddragelse af sundhedsmyndighederne stiller til rådighed.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en konference m.v.
med flere end 500 deltagere, skal med henblik på politiets kontrol efter
anmodning fra politiet indsende planen for en sundhedsmæssigt forsvarlig
afvikling af arrangementet. Der kan i forbindelse med anmodningen fast-
sættes en anden frist.
Politiets kontrol efter foretages på baggrund af den udarbejdede plan sam-
menholdt med kapaciteten, indretningen, adgangsforholdene m.v. for faci-
liteten m.v. Der skal i forbindelse med kontrollen bl.a. lægges vægt på, at
det er muligt at overholde kravene.
Politiet kan fastsætte vilkår for afviklingen af en konference m.v. med
flere end 500 deltagere, herunder om at der skal foretages ændringer af
planen for en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af arrangementet.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
2386852_0007.png
7/13
Politiet kan til enhver tid ændre de fastsatte vilkår, herunder fastsætte nye
vilkår, hvis den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en kon-
ference m.v. med flere end 500 deltagere, gør sig skyldig i grov eller gen-
tagen forsømmelse af de tiltag, der er indeholdt i planen for en sundheds-
mæssig forsvarlig afvikling af arrangementet, hvis der er grund til at an-
tage, at arrangementet ikke kan afvikles på en sundhedsmæssigt forsvarlig
måde, eller hvis der er sket overtrædelse af påbud.
Politiet kan til enhver tid meddele den fysiske eller juridiske person, der
er ansvarlig for en konference m.v. med flere end 500 deltagere, forbud
mod at afvikle arrangementet, hvis den fysiske eller juridiske person gør
sig skyldig i grov eller gentagen forsømmelse af de tiltag, der er indeholdt
i planen for en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af arrangementet,
hvis der er grund til at antage, at arrangementet ikke kan afvikles på en
sundhedsmæssig forsvarlig måde, eller hvis der er sket overtrædelse af
påbud.
Politiet kan i forbindelse med afviklingen af en konference m.v. med flere
end 500 deltagere, som er omfattet af dette kapitel, meddele den fysiske
eller juridiske person, der er ansvarlig for arrangementet, sådanne påbud,
som skønnes nødvendige for at sikre en sundhedsmæssig forsvarlig afvik-
ling af arrangementet, herunder tillige påbud om at arrangementet straks
skal afbrydes eller afsluttes. Politiet kan ligeledes i forbindelse med afvik-
ling af en konference m.v. med flere end 500 deltagere omfattet af dette
kapitel meddele påbud, som omfatter en eller flere efterfølgende konfe-
rencer m.v. med flere end 500 deltagere, hvis det skønnes nødvendigt for
at sikre en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af de efterfølgende arran-
gementer.
Politiet kan meddele deltagere i en konference m.v. med flere end 500
deltagere sådanne påbud, som skønnes nødvendige for at sikre en
sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af arrangementet, herunder påbud
om, at personerne skal forlade faciliteten m.v.
Politiet kan ligeledes i forbindelse med afvikling af et arrangement omfat-
tet af denne bekendtgørelse meddele påbud, som omfatter en eller flere
efterfølgende arrangementer, hvis det skønnes nødvendigt for at sikre en
sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af de efterfølgende arrangementer.
Politiets skønsudøvelse skal ske under hensyntagen til sundhedsmyndig-
hedernes generelle retningslinjer og anbefalinger vedrørende smittefaren
fra covid-19. Politiet bemyndiges til at varetage erhvervsministerens befø-
jelser efter dette kapitel. Politiets afgørelser efter dette kapitel kan ikke
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
8/13
påklages til erhvervsministeren. Afgørelserne kan påklages til rigspoliti-
chefen. Rigspolitichefens afgørelser i klagesager kan ikke påklages til
justitsministeren.
Krav om mundbind eller visir
Der lægges op til at videreføre de gældende regler på Erhvervsministeriets
område
for så vidt angår
krav om mundbind m.v. på serveringssteder, i de-
tail- og engroshandlen og i liberale serviceerhverv i forbindelse med hånd-
tering af covid-19. Herefter skal
kunder og lignende på 12 år og derover
have tildækket mund og næse ved brug af mundbind eller visir, når de be-
finder sig i og på følgende lokaler, som fysiske og juridiske personer råder
over, og hvortil offentligheden har adgang:
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet.
2) Engroshandlen, detailhandlen, herunder i udvalgsvarebutikker, dag-
ligvarebutikker, storcentre, stormagasiner, varehuse, basarer, arkader,
steder, der sælger mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet
(take-away) m.v.
3) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som
efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier.
Kravet omfatter tillige medarbejdere og andre personer, der er tilknyt-
tet det pågældende lokale og har kontakt til kunder og lignende, men
omfatter ikke medarbejdere m.v., der opholder sig i et aflukket rum
eller bag en afskærmning, hvortil alene medarbejdere m.v. har adgang.
Medarbejdere og andre personer tilknyttet det pågældende lokale kan
bortvise kunder og lignende, der uberettiget undlader at bære mund-
bind eller visir.
4) Lokaler, hvor der afholdes konferencer og møder omfattet af ord-
ningen her for.
Kravet om mundbind eller visir finder ikke anvendelse, når kunden, bruge-
ren og lignende sidder ned på serveringssteder, ved konferencer eller mø-
der. Og kravet om mundbind eller visir gælder ikke personer med nedsat
bevidsthedsniveau, fysiske eller mentale svækkelser eller andet, der gør, at
de ikke er i stand til at bære mundbind eller visir.
Endvidere lægges der op til at videreføre, at mundbind eller visir kan fjer-
nes helt eller delvist, hvis der er en anerkendelsesværdig årsag til det, her-
under i følgende situationer:
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
2386852_0009.png
9/13
1) Under kortvarig indtagelse af mad og drikke, såfremt dette er tilladt i
henhold til ordensregler for det pågældende sted.
2) Under indtagelse af medicin.
3) Under samtale med personer, der mundaflæser.
4) Hvis mundbindet eller visiret giver vejrtrækningsbesvær eller kvæl-
ningsfornemmelser.
5) Hvis politiet skal foretage identifikation.
6) Hvis børn og unge eller personer med psykisk eller fysisk funktions-
nedsættelse af forskellige årsager skal trøstes eller bliver skræmt over
brugen af mundbind eller visir.
7) Under behandlinger eller modtagelse af serviceydelser, som forud-
sætter, at ansigtet ikke er dækket.
Fysiske og juridiske personer, der har rådighed over lokaler omfattet af
krav om mundbind eller visir skal opfylde følgende krav:
1) Der skal i eller ved lokalerne m.v. opsættes informationsmateriale om
kravet om at bruge mundbind eller visir og om mulighed for bortvisning
ved manglende efterkommelse af kravet.
2) Der må alene tillades adgang for kunder, brugere og lignende, der
overholder kravet om at bruge mundbind eller visir.
3) Det skal sikres, at medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet
lokalerne omfattet af krav om at bruge mundbind, overholder kravet
Kunder, besøgende og lignende der uberettiget undlader at bære mundbind
eller visir, kan bortvises.
Krav om coronapas
Der lægges op til at videreføre de gældende regler for så vidt angår
krav
om coronapas i forbindelse med adgang til lokaler og lokaliteter, hvor der
udøves kulturaktiviteter, for liberale serviceerhverv og for serveringsste-
der.
Ved et coronapas forstås dokumentation for:
1) et negativt resultat af en covid-19-test, der er højst 72 timer gammel
regnet fra tidspunktet, hvor testen er foretaget,
2) et positivt resultat af en COVID-19-test, der er mindst 14 dage og
højst 180 dage gammel regnet fra tidspunktet, hvor testen blev foreta-
get eller
3) et gennemført vaccinationsforløb mod covid-19
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
10/13
Ved en covid-19-test forstås en test, der er foretaget efter som en PCR-
test eller en antigentest. Ved en PCR-test forstås en polymerase chain
reaction-test. Ved en antigentest forstås en test, der på kort tid viser, om
der er immunkemisk påvisning af virusproteiner (antigener). Et vaccinati-
onsforløb mod covid-19 anses for gennemført 14 dage efter den afslut-
tende dosis. Dokumentation kan foreligge både i papirformat og elektro-
nisk. Navnet på indehaveren af coronapasset skal svare til navnet på per-
sonens medbragte pas, kørekort, sundhedskort eller andet offentligt ud-
stedt identitetskort.
For at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 skal kunder, be-
søgende og lignende kunne forevise et coronapas ved ankomst til et lokale
eller en af følgende lokaliteter:
1) Forlystelsesparker og lignende.
2) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter
deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og bemandede
solarier.
3) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet. 1. pkt. omfatter alene lokaler.
4) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes konferencer og møder.
Coronapasset skal forevises til personale eller andre personer tilknyttet lo-
kalet eller lokaliteten.
Kravet om covid-19 test gælder ikke for følgende:
1) Børn under 15 år.
2) Personer, der af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-
19-test.
3) Personer, der som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse ikke bør få foretaget en covid-19-test.
Kan der ikke fremvises et coronapas kan der ske bortvisning.
Fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, der har
rådighed over lokaler eller lokaliteter skal opfylde følgende krav:
1) Der skal i eller ved lokalerne og lokaliteterne opsættes informations-
materiale om kravet om covid-19 test og om muligheden for bortvisning
2) Der må alene tillades adgang for kunder, besøgende og lignende, der
overholder kravet om negativ covid-19 test, jf. dog undtagelser.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
11/13
Ved konferencer og møder, der løber over flere dage, skal coronapasset
enten kontrolleres dagligt, eller det kan i forbindelse med arrangementets
begyndelse kontrolleres, at coronapasset er gyldigt i hele den periode ar-
rangementet løber
Ved konferencer og møder skal coronapasset kontrolleres i umiddelbar
forlængelse af deltagerens ankomst til arrangementet
Generelle undtagelser
Der lægges op til at videreføre, at Folketinget og domstolene undtages fra
lokalerestriktionerne. På samme måde lægges der op til at videreføre, at
offentlige og private sygehuse og klinikker samt private praksis og forret-
ninger, hvor der alene udøves sundhedsfaglig behandling, jf. sundhedslo-
vens § 5, og som en autoriseret sundhedsperson, jf. sundhedslovens § 6,
stk. 1, driver eller er ansat i, undtages fra lokalerestriktionerne. Endvidere
lægges der op til at videreføre, at forsamlinger med et politisk eller andet
meningsbefordrende øjemed undtages fra forsamlingsforbuddet i relation
til de omfattede lokaler.
Der lægges endvidere op til at videreføre, at undtage udøvere af professio-
nel idræt og de faciliteter, udøverne benytter før, under og efter afviklingen
af idrætsgrenen fra lokalerestriktionerne
Der lægges tillige op til at videreføre, at politiet bemyndiges til at varetage
sundhedsministerens beføjelser efter bekendtgørelsen, herunder at politiet
kan påbyde fysiske eller juridiske personer at holde et lokale eller en loka-
litet lukket for offentligheden i en nærmere bestemt periode. Dette forud-
sætter, at den pågældende efter politiets skøn har overtrådt lokalerestrikti-
onerne, og at der ikke er udsigt til, at den pågældende fremover vil over-
holde restriktionerne. Derudover lægges der op til at videreføre de gæl-
dende regler om klageadgang.
Endelig lægges der op til at videreføre, at Fødevarestyrelsen, Sikkerheds-
styrelsen og Arbejdstilsynet kan påse, at reglerne om forbud mod adgang
til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af
COVID-19 overholdes, herunder vejlede om disse regler.
Strafbestemmelser
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
12/13
Endelig lægges der op til at videreføre de eksisterende bestemmelser om
bødestraf, herunder blandt andet i forhold til forbud mod adgang til og re-
striktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af CO-
VID-19.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Udmøntning af genåbning pr. 6/5-2021, samt videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
13/13
BILAG 1 - Liste over kommuner omfattet af automatisk model for lokale
nedlukninger