Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 202
Offentligt
2382742_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Epidemiudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
28. april 2021
I henhold til epidemilovens § 9, stk. 1, og efter indstilling fra Epidemikommissionen i
henhold til § 8, stk. 2, forelægges hermed en sag for Folketingets Epidemiudvalg om
ændring af regler om automatisk nedlukning af sogne og kommuner fsva.
Kulturministeriets område.
Af hensyn til, at reglerne kan træde i kraft allerede fredag 30. april og med
udgangspunkt i, at der er tale om mindre justeringer til den gældende model, ønskes
forelæggelsen at foregå skriftligt med ønske om udvalgets tilbagemelding inden torsdag
29. april kl 10.
Efter epidemilovens § 3, stk. 3, kan vedkommende minister bemyndige andre ministre
og myndigheder til at udøve de beføjelser, der i loven er tillagt ministeren eller
myndigheder, og til at iagttage de pligter, der påhviler ministeren og myndigheden.
Efter epidemilovens §§ 32 og 36 kan vedkommende minister efter forhandling med
sundhedsministeren fastsætte regler for hele eller dele af landet om restriktioner for
eller forbud mod adgangen til eller brugen af indendørs eller udendørs offentlige
institutioner og faciliteter samt lokaler og lokaliteter, som fysiske eller juridiske
personer råder over, og hvortil offentligheden har adgang.
Som led i udmøntningen af Rammeaftale om plan for genåbning af Danmark af 22.
marts 2021, trådte en model for hurtig og effektiv lokal nedlukning baseret på
automatik, samt øgede beføjelser til kommuner i kraft d. 12. april 2021. Det er aftalt i
genåbningsaftalen af 15. april 2021, at modellen skal revurderes.
Aftaleparterne har drøftet at tilpasse modellen for automatiske lokale nedlukninger
med henblik på at skabe mere luft for kommuner til at gribe ind før lokal nedlukning,
give større fleksibilitet, når sogne lukkes ned samt sætte ind ift. trivsel og læring for
børn og unge under nedlukning.
Gældende regler fsva. Kulturministeriets område om automatisk i medfør af § 3, stk. 3,
samt §§ 32 og 36 i epidemiloven fremgår af bekendtgørelse nr. 705 af 23. april 2021 om
Dok. nr. 21/02657-14
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ændring af regler om automatisk nedlukning af sogne og kommuner fsva. Kulturministeriets område, fra kulturministeren
forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v.
og coronapas på Kulturministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19.
Ændringerne er behandlet i Epidemikommissionen den 27. april, der har givet deres
indstilling til kulturministeren. Epidemikommissionens indstilling er indarbejdet i
ændringerne skitseret nedenfor.
Der lægges op til at bibeholde modellens grundelementer med automatisk nedlukning
på hhv. sogne- og kommuneniveau samt øgede beføjelser til kommunerne, samt
eksisterende undtagelser fra nedlukning med følgende ændringer:
Justering af incidensgrænse for nedlukning på kommuneniveau
Incidensgrænsen hæves fra 200 til 250 pr 100.000 borgere (testkorrigeret) for
automatisk lukning af:
-
Lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter, og lokaler, hvor der
udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter inden for Kulturministeriets
område.
Justering af incidensgrænse for nedlukning på sogneniveau
Incidensgrænsen hæves fra 400 til 500 pr 100.000 borgere og positivprocenten hæves
fra 2 til 2,5, mens antallet af smittetilfælde med covid-19 de sidste syv dage
forbliver
20,
jf. Epidemikommissionens indstilling, for automatisk lukning af:
-
Lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter, og lokaler, hvor der
udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter inden for Kulturministeriets
område.
Øget fleksibilitet ved lokal nedlukning på sogneniveau
-
Umiddelbart efter nedlukning vurderer Styrelsen for Patientsikkerhed, i
samarbejde med kommunalbestyrelsen, om konkrete institutioner, lokaler og
lokaliteter på Kulturministeriets område, som ikke er i direkte risiko for
påvirkning af udbruddet, fx fordi de er beliggende i andre bysamfund i kommunen
uden særlig interaktion med det smitteramte område og efter fx en skærpet
testindsats, eller hvis smitten på anden måde vurderes at være afgrænset.
I kommuner kan selektiv genåbning også ske efter samme procedure, hvis der er
tale om institutioner, som ikke er i direkte risiko for påvirkning af udbruddet, fx
fordi de er beliggende i andre bysamfund i kommunen uden særlig interaktion
med det smitteramte område og efter fx en skærpet testindsats, eller hvis smitten
på anden måde vurderes at være afgrænset.
Styrelsen for Patientsikkerhed og kommunalbestyrelsen vurderer endvidere, om
der er institutioner, lokaler eller lokaliteter i nabosogne med forbindelse til det
lokale udbrud, der skal omfattes af restriktioner for at inddæmme smitten.
-
-
Et sogn kan genåbne fuldt ud, når sognet i de seneste syv dage beregnet over en
syvdøgnsperiode ikke har opfyldt nedlukningskriteriet. Sognet skal således være under
ét af de tre parametre (ikke nødvendigvis det samme).
Side 2
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ændring af regler om automatisk nedlukning af sogne og kommuner fsva. Kulturministeriets område, fra kulturministeren
De undtagelser, der hidtil har været i forbindelse med lukning af ovenstående vil
fortsat være gældende, herunder undtagelse for faciliteter, der benyttes i forbindelse
med udøvelse af professionel idræt.
Ikrafttrædelse af påbud om nedlukning
Endelig foreslås en justering af reglerne, så påbud om nedlukning gælder den
førstkommende dag efter, at betingelserne for nedlukning er nået, uanset at dette er
weekend, i stedet for førstkommende hverdag som det er tilfældet nu. Dette skyldes, at
kultur-, idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter også foregår i weekenden, men efter
modellen kan disse fortsat foregå lørdag og søndag, selvom der foreligger høje smittetal
fredag, da påbuddet om lukning efter gældende regler først træder i kraft mandag.
Vedr. Epidemikommissionens indstilling
Kulturministeren har indhentet indstilling fra Epidemikommissionen.
Epidemikommissionen fremsendte den 27. april 2021 en indstilling, hvoraf fremgår, at
Epidemikommissionen indstiller, at den reviderede model som beskrevet i
anmodningen, gennemføres med justeringer. Epidemikommissionens indstilling er
vedlagt.
Det bemærkes til Epidemikommissionens indstilling, at Epidemikommissionens
justeringer vil blive implementeret i den udmøntende bekendtgørelse som skitseret
ovenfor.
Epidemikommissionen indstiller derudover, at det præciseres, at Styrelsen for
Patientstikkerhed har den endelige beslutningskompetence ifm. selektiv genåbning i
sogne og kommuner. Kulturministeriet forstår denne bemærkning således, at dette
vedrører de områder, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed i medfør af epidemiloven har
kompetence til at påbyde kommunalbestyrelserne at fastsætte restriktioner for eller
forbud mod adgangen til eller brugen af m.v. På Kulturministeriets område er der en
række lokaler og lokaliteter, hvortil offentligheden har adgang, der i medfør af
epidemilovens § 36, ligger uden for Styrelsen for Patientsikkerheds
beslutningskompetence. Her vil Styrelsen for Patientsikkerhed have en rådgivende
funktion i forhold til selektiv genåbning af specifikke lokaler og lokaliteter.
Formand for Epidemikommissionen Svend Særkjær, departementschef,
Sundhedsministeriet, har d. 26. april 2021 på møde med Lasse Engbo Christiansen,
Theis Lange og Michael Bang Petersen redegjort for anmodning til
kommissionen om indstilling vedr. anmodning fra Børne- og Undervisningsministeriet,
Kulturministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet om revideret model for
lokale nedlukninger.
Lasse Engbo Christiansen, Theis Lange og Michael Bang Petersen finder, at:
De overordnet kan tilslutte sig den reviderede model, som indebærer:
Side 3
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ændring af regler om automatisk nedlukning af sogne og kommuner fsva. Kulturministeriets område, fra kulturministeren
2382742_0004.png
Øget fleksibilitet ifm. lokale nedlukninger
Mulighed udeundervisning under nedlukning
Justering af incidensgrænser
Undervisning under særlige forhold ved længerevarende nedlukninger
De sagkyndige bemærkede ift. øget fleksibilitet, at det er positivt, at der i forhold til den
hidtidige model gives bedre mulighed for, at nedlukkede institutioner mv. kan åbne
hurtigere. Der var enighed om, at Styrelsen for Patientsikkerhed i samarbejde med
kommunalbestyrelsen skal kunne vurdere, om konkrete skoler og institutioner samt
lokaler og lokaliteter på Kulturministeriets område i nedlukkede sogne og kommuner
kan undtages nedlukningen. Der skal være tale om institutioner mv., som vurderes
ikke at være i direkte risiko for påvirkning af smitte, fx fordi de er beliggende i andre
bysamfund i sognet/kommunen uden særlig interaktion med det smitteramte område og
efter fx en skærpet testindsats eller hvis smitten på anden måde vurderes at
være afgrænset. Det blev i den forbindelse bemærket, at vurderingen ikke bør afvente,
at sognet/kommunen har været under niveau på et af parametrene, men kan ske
umiddelbart efter nedlukningen.
I forhold til incidensgrænsen for sogne var der tilslutning til, at denne hæves fra 400 til
500, samt at positivprocenten hæves fra 2 til 2,5, mens det i forhold til antal
smittetilfælde de seneste syv dage blev bemærket, at dette med fordel kan fastholdes på
20, da der ingen sammenhæng er mellem denne grænse og hhv. incidensgrænsen og
positivprocenten. I forhold til incidensgrænsen for kommuner var der tilslutning til,
at denne hæves fra 200 til 250.
Endelig blev det fremhævet, at den borgerrettede kommunikation om baggrunden for
modellen og begrundelsen for dennes udformning med fordel kan fremmes for at styrke
forståelsen hos befolkningen generelt. Herunder tydeliggøre, at den umiddelbare
nedlukning skal give mulighed for at inddæmme og nedbringe smitte, hvorefter der om
muligt kan åbnes på fx konkrete institutioner.
Ændringsbekendtgørelsen vil løbe med samme gyldighedsperiode som
hovedbekendtgørelsen frem til den 23. maj 2021.
Med venlig hilsen
Joy Mogensen
Side 4