Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 2
Offentligt
2345759_0001.png
Udskriftsdato: 1. marts 2021
LOV nr 285 af 27/02/2021 (Gældende)
Lov om epidemier m.v. (epidemiloven)
Ministerium: Sundhedsministeriet
Journalnummer: Sundhedsmin., j.nr. 2007933
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
2345759_0002.png
Lovtidende A
2021
Udgivet den 28. februar 2021
Nr. 285.
27. februar 2021.
Lov om epidemier m.v. (epidemiloven)
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Kapitel 1
Lovens formål og anvendelsesområde
§ 1.
Formålet med loven er at beskytte samfundet og
enkeltpersoner mod de sygdomme, der er nævnt i § 2, ved at
udrydde eller forebygge, forhindre, inddæmme og begrænse
udbredelsen og indførelsen her i landet.
§ 2.
Loven omfatter smitsomme sygdomme, alment farli‐
ge sygdomme og samfundskritiske sygdomme.
Stk. 2.
Ved en smitsom sygdom forstås en sygdom eller
en tilstand, som er forårsaget af mikroorganismer eller andre
smitstoffer, som kan overføres fra, til eller imellem menne‐
sker.
Stk. 3.
Ved en alment farlig sygdom forstås en smitsom
sygdom, der er særlig smitsom, har høj dødelighed eller kan
give alvorlige eller varige skader, og som kan
1) medføre behandling, sygefravær eller rehabiliterings‐
forløb af langvarig karakter,
2) få så stor udbredelse, at sygdommen bliver en væsent‐
lig trussel mod folkesundheden, eller
3) give en særlig stor sygdomsbyrde, fordi der ikke findes
effektiv forebyggelse eller behandling.
Stk. 4.
Ved en samfundskritisk sygdom forstås en alment
farlig sygdom, hvis udbredelse medfører eller risikerer at
medføre alvorlige forstyrrelser af vigtige samfundsfunktion‐
er.
Stk. 5.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere regler om,
hvilke sygdomme der omfattes af stk. 2 og 3.
Stk. 6.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvilke sygdomme der omfattes af stk. 4. Regler i med‐
før af 1. pkt. kan fastsættes med en gyldighedsperiode på
højst 6 måneder ad gangen.
Kapitel 2
Ansvar for forebyggende tiltag og foranstaltninger mod
udbredelse af smitsomme sygdomme
§ 3.
Det påhviler enhver forvaltningsmyndighed efter
anmodning at yde vejledning til og bistå Styrelsen for Pa‐
tientsikkerhed og andre myndigheder, der varetager opgaver
efter denne lov, med at varetage de pligter og beføjelser,
som disse efter loven er tillagt, og med at gennemføre foran‐
staltninger efter denne lov.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
private i særlige tilfælde kan bistå med at varetage myndig‐
hedsopgaver i henhold til loven.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan bemyndige andre mi‐
nistre og myndigheder til at udøve de beføjelser, der i loven
er tillagt ministeren eller myndigheder, og til at iagttage de
pligter, der påhviler ministeren og myndigheden.
Stk. 4.
Regler i medfør af stk. 2 og 3 kan fastsættes med
en gyldighedsperiode på højst 4 uger ad gangen, medmin‐
dre særlige grunde undtagelsesvis tilsiger en længere gyldig‐
hedsperiode.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet skal træffe
foranstaltninger for at forebygge og sikre sig mod udbredel‐
sen af smitsomme sygdomme, herunder udarbejde planer for
håndtering af smitsomme sygdomme og sikre, at kommu‐
nens og regionens institutioner og personale er bekendt med
myndighedernes anbefalinger og vejledninger om håndte‐
ring af smitsomme sygdomme.
§ 5.
Det påhviler enhver myndighed og juridisk person at
holde sig orienteret om anbefalinger og vejledninger, som
er relevante for myndigheden eller den juridiske person, om
håndtering af smitsomme sygdomme.
§ 6.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om offentlige
og private behandlingssteders og autoriserede sundhedsper‐
soners medvirken i forebyggelse og bekæmpelse af smit‐
somme sygdomme.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om fore‐
byggelse af smitsomme sygdomme på offentlige og private
dagtilbud, skoler og andre uddannelsesinstitutioner.
Kapitel 3
Epidemikommissionen
§ 7.
Sundhedsministeren nedsætter en epidemikommis‐
sion.
Stk. 2.
Epidemikommissionen består af 1 formand og 1
medlem, der udpeges af sundhedsministeren, og 9 medlem‐
DI000045
Sundhedsmin., j.nr. 2007933
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
2
Nr. 285.
mer, der udpeges af sundhedsministeren efter indstilling fra
henholdsvis erhvervsministeren, finansministeren, justitsmi‐
nisteren, Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen,
Statens Serum Institut, rigspolitichefen, KL og Danske Re‐
gioner. Sundhedsministeren udpeger herudover efter samme
fremgangsmåde 1 næstformand og 1 stedfortræder for hvert
medlem.
Stk. 3.
Epidemikommissionen kan invitere andre personer
til at deltage i møder, herunder repræsentanter for andre
myndigheder, andre særligt sagkyndige og interesseorgani‐
sationer.
Stk. 4.
Sundhedsministeriet stiller sekretariatsbistand til
rådighed for Epidemikommissionen.
Stk. 5.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler
om Epidemikommissionens virksomhed i en forretningsor‐
den.
§ 8.
Epidemikommissionen rådgiver af egen drift eller
efter anmodning sundhedsministeren og andre ministre om
håndteringen af alment farlige og samfundskritiske sygdom‐
me. Kommissionen kan herunder indstille, at vedkommende
minister fastsætter regler i medfør af denne lov, eller at
allerede fastsatte regler ændres eller ophæves.
Stk. 2.
Epidemikommissionen afgiver efter anmodning
fra vedkommende minister indstilling om, hvorvidt der bør
fastsættes regler i medfør af § 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk.
2 og 3, § 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37 og 40, § 49,
stk. 3-5, § 53, § 55, stk. 1 og 2, og §§ 56-58. Epidemi‐
kommissionen rådgiver Styrelsen for Patientsikkerhed som
angivet i § 29, stk. 7. Epidemikommissionen skal, inden
den afgiver indstilling efter 1. pkt., inddrage andre særligt
sagkyndige såsom lægevidenskabelige selskaber, sundheds‐
faglige repræsentanter, repræsentanter med ekspertise på det
sociale område, patientforeninger, Arbejdstilsynet og børne-
og undervisningsområdet.
Kapitel 4
Parlamentarisk kontrol med anvendelsen af
bemyndigelsesbestemmelser
§ 9.
Vedkommende minister kan alene fastsætte regler i
medfør af § 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3, § 24, stk. 1, §§
28, 30, 32, 34-37 og 40, § 49, stk. 3-5, § 53, § 55, stk. 1 og
2, og §§ 56-58, hvis indholdet af reglerne sammen med en
indstilling fra Epidemikommissionen forinden er forelagt for
et af Folketinget nedsat udvalg og udvalget ikke har udtalt
sig imod reglernes udstedelse, jf. dog stk. 2. 1. pkt. omfatter
ikke ophævelse, lempelse eller uvæsentlige ændringer af
allerede fastsatte regler.
Stk. 2.
Foreligger der en overhængende og akut fare for
eller trussel mod folkesundheden, kan vedkommende mini‐
ster udstede reglerne uden forudgående forelæggelse for ud‐
valget efter stk. 1. I så fald skal ministeren uden unødigt
ophold efter udstedelsen af reglerne forelægge disse for
udvalget. Udtaler udvalget sig herefter imod reglerne, skal
ministeren ophæve reglerne.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan fastsætte en rimelig
frist for, hvornår udvalget senest skal tilkendegive, om ud‐
valget udtaler sig imod reglerne.
§ 10.
Indstiller Epidemikommissionen af egen drift eller
efter anmodning, at der fastsættes regler i medfør af § 2, stk.
6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3, § 24, stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37
og 40, § 49, stk. 3-5, § 53, § 55, stk. 1 og 2, og §§ 56-58,
eller at regler, der er fastsat i medfør af disse bestemmelser,
ophæves eller lempes, og vil vedkommende minister ikke
følge indstillingen, skal ministeren hurtigst muligt orientere
et af Folketinget nedsat udvalg om kommissionens indstil‐
ling og om, at ministeren ikke vil følge den. 1. pkt. omfatter
ikke uvæsentlige ændringer af allerede fastsatte regler.
§ 11.
Vedkommende minister offentliggør Epidemikom‐
missionens indstillinger om, hvorvidt der bør fastsættes reg‐
ler i medfør af § 2, stk. 6, 1. pkt., § 3, stk. 2 og 3, § 24,
stk. 1, §§ 28, 30, 32, 34-37 og 40, § 49, stk. 3-5, § 53, § 55,
stk. 1 og 2, og §§ 56-58. Skal der ske forelæggelse for eller
orientering af det af Folketinget nedsatte udvalg efter §§ 9
og 10, skal indstillingen offentliggøres hurtigst muligt efter
forelæggelsen eller orienteringen.
Kapitel 5
Foranstaltninger over for enkeltpersoner
Generelle betingelser
§ 12.
Foranstaltninger efter § 13, § 14, stk. 1, § 15, stk. 1,
og § 18, stk. 1, kan iværksættes over for enkeltpersoner for
at forebygge, inddæmme eller udrydde alment farlige eller
samfundskritiske sygdomme. Foranstaltninger efter § 19,
stk. 1, og § 20 kan iværksættes over for personer og løsøre
m.v., der formodes forurenet med smitstof eller biologisk
kampstof.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal, forinden der
træffes afgørelse efter § 13, § 14, stk. 1, § 15, stk. 1, § 18,
stk. 1, § 19, stk. 1, og § 20, opfordre den person, som for‐
anstaltningen påtænkes rettet imod, til frivilligt at medvirke
til at gennemføre foranstaltningen. Hvis den person, som en
foranstaltning påtænkes rettet imod, bor eller har midlerti‐
digt ophold på en offentlig eller privat institution eller et be‐
handlingssted el.lign., skal den pågældende institution m.v.
efter anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed sikre, at
opfordringen til frivilligt at medvirke gennemføres.
Stk. 3.
Enhver foranstaltning efter dette kapitel skal væ‐
re nødvendig og så kortvarig som muligt og stå i rimeligt
forhold til formålet med foranstaltningen. Den mindst ind‐
gribende og mest skånsomme foranstaltning skal anvendes,
hvis denne er tilstrækkelig til at opnå formålet. Foranstalt‐
ninger skal ophæves, når det ikke længere er nødvendigt at
opretholde foranstaltningen.
Stk. 4.
Foranstaltninger efter dette kapitel skal efterprøves
af Styrelsen for Patientsikkerhed, henholdsvis 3, 10, 20 og
30 dage efter at foranstaltningen er iværksat, for at påse, om
betingelserne for foranstaltningen fortsat er opfyldt.
Undersøgelse
§ 13.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde enhver,
der lider af en alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
eller som formodes at kunne være smittet med en sådan, at
lade sig undersøge af en sundhedsperson.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
3
Nr. 285.
Indlæggelse
§ 14.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde enhver,
der lider af en alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
eller som formodes at kunne være smittet med en sådan, at
lade sig indlægge på et sygehus eller anden egnet facilitet,
herunder hvis det er nødvendigt i forbindelse med undersø‐
gelse efter § 13, behandling efter § 18, stk. 1, eller rensning
efter § 19, stk. 1.
Stk. 2.
Afgørelser om indlæggelse kan træffes med en
varighed af maksimalt 4 uger. Afgørelser kan forlænges med
op til 4 uger ad gangen.
Isolation
§ 15.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde enhver,
der lider af en alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
eller som formodes at kunne være smittet med en sådan, at
lade sig isolere.
Stk. 2.
Afgørelser om isolation kan træffes med en varig‐
hed af maksimalt 4 uger. Afgørelser kan forlænges med op
til 4 uger ad gangen.
§ 16.
Regionsrådet skal sikre, at isolation efter § 15, stk.
1, kan ske i en egnet facilitet, hvis isolation i eget hjem ikke
er mulig.
§ 17.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet stiller efter
regler fastsat i medfør af stk. 2 faciliteter til rådighed til
isolation af personer, der lider af en alment farlig eller
samfundskritisk sygdom, eller som formodes at kunne være
smittet med en sådan, og som på baggrund af kommunalbe‐
styrelsens eller regionsrådets visitation af hensyn til andres
sundhed frivilligt vil lade sig isolere på en sådan facilitet.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
kommunalbestyrelsens og regionsrådets ansvar efter stk.
1, herunder om, at tilvejebringelse af isolationsfaciliteter
kan ske ved kommunalbestyrelsen og regionsrådet selv, i
samarbejde med andre kommuner eller regioner eller ved
indgåelse af aftale med private leverandører. Sundhedsmini‐
steren fastsætter endvidere nærmere regler om kriterier for
visitation til isolationsfaciliteter efter stk. 1, herunder om
målgruppe, om retningslinjer for isolationsfaciliteter og om
egenbetaling.
Behandling
§ 18.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde enhver,
der lider af en alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
eller som formodes at kunne være smittet med en sådan, at
lade sig behandle af en sundhedsperson.
Stk. 2.
Afgørelser om behandling kan træffes med en va‐
righed af maksimalt 4 uger. Afgørelser kan forlænges med
op til 4 uger ad gangen.
Rensning og andre foranstaltninger over for personer,
løsøre m.v., der formodes forurenet med smitstof eller
biologisk kampstof
§ 19.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde, at der
skal iværksættes rensning af personer, der formodes forure‐
net med smitstof eller biologisk kampstof. Styrelsen for Pa‐
tientsikkerhed kan også påbyde desinfektion af løsøre, fast
ejendom, befordringsmidler el.lign.
Stk. 2.
Ansvaret for at afgrænse det biologiske fareområde
og de eksponerede personer påhviler Statens Serum Institut.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler
om rensning af personer, der formodes forurenet med smit‐
stof eller biologisk kampstof.
§ 20.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde, at per‐
soner, som formodes forurenet med smitstof eller biolo‐
gisk kampstof, skal lade sig teste for smitstof eller biolo‐
gisk kampstof eller anvende værnemidler, beskyttelsesudstyr
el.lign. for at hindre spredning af smitstof eller biologisk
kampstof.
Gennemførelse og opretholdelse af foranstaltninger på
offentlige og private institutioner, behandlingssteder og lign.
§ 21.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan i forbindelse med
afgørelser efter § 13, § 14, stk. 1, § 15, stk. 1, § 18, stk.
1, § 19, stk. 1, og § 20 anmode den offentlige eller private
institution eller det offentlige eller private behandlingssted
el.lign., jf. § 12, stk. 2, 2. pkt., om at sikre, at en afgørelse
gennemføres.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan efter anmodning
fra den offentlige eller private institution eller det offentlige
eller private behandlingssted el.lign. tillade, at der med hen‐
blik på at gennemføre og opretholde en foranstaltning efter
§ 13, § 14, stk. 1, § 15, stk. 1, § 18, stk. 1, § 19, stk. 1, og
§ 20 kan benyttes følgende former for magtanvendelse over
for den person, som foranstaltningen retter sig mod:
1) Fysisk fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageførsel af
den pågældende.
2) Aflåsning af lokaler, hvori den pågældende befinder
sig.
Politiets bistand til at gennemføre påbud
§ 22.
Efterkommer en person ikke et påbud efter dette ka‐
pitel, yder politiet under anvendelse af den fornødne magt i
overensstemmelse med lov om politiets virksomhed bistand
til at sikre, at påbuddet gennemføres og opretholdes.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med ju‐
stitsministeren fastsætte regler om politiets bistand efter stk.
1.
Kapitel 6
Samfundsmæssige foranstaltninger
Generelle betingelser
§ 23.
Foranstaltninger efter dette kapitel kan iværksæt‐
tes for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en sam‐
fundskritisk sygdom, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Foranstaltninger efter §§ 26, 28, 29, 31 og 33
kan endvidere iværksættes for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom.
Stk. 3.
Enhver foranstaltning efter dette kapitel skal væ‐
re nødvendig og så kortvarig som muligt og stå i rimeligt
forhold til formålet med foranstaltningen. Den mindst ind‐
gribende og mest skånsomme foranstaltning skal anvendes,
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
4
Nr. 285.
hvis denne er tilstrækkelig til at opnå formålet. Foranstalt‐
ninger skal ophæves, når det ikke længere er nødvendigt at
opretholde foranstaltningen.
Stk. 4.
Regler i medfør af § 24, stk. 1, og §§ 28, 30, 32
og 34-37 kan fastsættes med en gyldighedsperiode på højst
4 uger ad gangen, medmindre særlige grunde undtagelsesvis
tilsiger en længere gyldighedsperiode.
Stk. 5.
Restriktioner eller forbud, der fastsættes i medfør
af §§ 29, 31 og 33, kan fastsættes med en gyldighedsperiode
på højst 4 uger ad gangen.
Stk. 6.
Påbud efter § 29, stk. 1, 2 og 4, skal efterprøves af
Styrelsen for Patientsikkerhed, henholdsvis 3, 10, 20 og 30
dage efter at påbuddet er meddelt, for at påse, om betingel‐
serne for påbuddet fortsat er opfyldt.
Forbud mod, at flere personer befinder sig på samme sted
§ 24.
Justitsministeren kan efter forhandling med sund‐
hedsministeren fastsætte regler for hele eller dele af landet
om forbud mod, at flere personer befinder sig på samme
sted, jf. dog stk. 2. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan om‐
fatte indendørs, udendørs, offentlige og private steder, hvor
flere personer befinder sig på samme sted. Regler fastsat i
medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for domstolene og Folketinget
og for forsamlinger med et politisk eller andet meningsbe‐
fordrende øjemed.
Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at der
uden retskendelse er adgang til lokaler og lokaliteter med
henblik på kontrol af overholdelsen af regler fastsat i medfør
af stk. 1, og om politiets bistand i den forbindelse. 1. pkt.
omfatter ikke private boliger.
Forbud mod ophold på bestemte steder
§ 25.
Er der i medfør af § 24, stk. 1, fastsat regler om
forbud mod, at flere personer befinder sig på samme sted,
kan politiet nedlægge forbud mod ophold på et bestemt sted,
som er omfattet af disse regler, og hvortil der er almindelig
adgang, hvis det efter politiets skøn er nødvendigt for at
forhindre fare for smitte med den samfundskritiske sygdom
det pågældende sted, jf. dog stk. 2. Forbud efter 1. pkt.
omfatter ikke almindelig færden det pågældende sted.
Stk. 2.
Forbud efter stk. 1 gælder ikke for forsamlinger
med et politisk eller andet meningsbefordrende øjemed.
Stk. 3.
Forbud efter stk. 1 meddeles for en periode på
indtil 7 dage. Perioden kan forlænges, hvis betingelserne for
at nedlægge et forbud fortsat er opfyldt.
Stk. 4.
Justitsministeren fastsætter efter forhandling med
sundhedsministeren nærmere regler om politiets beføjelser
efter stk. 1. Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at den, der har rådighed over et sted, som er omfattet
af et forbud, efter anmodning fra politiet skal bistå med
opsætning af skilte el.lign.
Afspærring af områder
§ 26.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde, at der
skal ske afspærring af et bestemt område, hvor en alment
farlig eller samfundskritisk sygdom optræder, hvor der er
risiko for, at en sådan sygdom optræder eller bringes ind,
eller hvor der er mistanke om, at der er udlagt biologisk
kampstof, således at samvær med omgivelserne forhindres i
fornødent omfang.
Stk. 2.
Påbud om afspærring efter stk. 1 meddeles for
en periode på indtil 7 dage. Perioden kan forlænges, hvis
betingelserne for at nedlægge et påbud fortsat er opfyldt.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler
om påbud efter stk. 1.
Politiets bistand til at gennemføre forbud og påbud
§ 27.
Politiet kan anvende den fornødne magt i overens‐
stemmelse med lov om politiets virksomhed for at sikre
overholdelsen af regler om forbud mod, at flere personer
befinder sig på samme sted, fastsat i medfør af § 24, stk. 1,
forbud mod ophold bestemte steder nedlagt i medfør af § 25,
stk. 1, og påbud om afspærring af områder efter § 26, stk. 1.
Foranstaltninger over for en flerhed af personer, som har
befundet sig på steder med konstateret smitte
§ 28.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
personer, som har befundet sig et bestemt sted, deltaget i
en forsamling, et arrangement eller en begivenhed el.lign.,
hvor der er konstateret smitte med en alment farlig eller
samfundskritisk sygdom, skal lade sig undersøge af en sund‐
hedsperson eller isolere i en egnet facilitet.
Restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen
af behandlings-, pleje- og omsorgsinstitutioner m.v.
§ 29.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde kommu‐
nalbestyrelsen for en bestemt periode at fastsætte restrik‐
tioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
kommunale plejehjem, plejeboliger, aflastningspladser, an‐
bringelsessteder, botilbud og lign. og private alternativer
dertil beliggende i den pågældende kommune.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde regions‐
rådet for en bestemt periode at fastsætte restriktioner for
eller forbud mod adgangen til eller brugen af offentlige og
private sygehuse, klinikker, anbringelsessteder og lign. be‐
liggende i den pågældende region.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter rådgivning fra
Epidemikommissionen for en bestemt periode fastsætte re‐
striktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen
af konkrete statslige institutioner, hvor personer permanent
eller midlertidigt har bopæl eller ophold, og som den pågæl‐
dende minister har driftsansvaret for.
Stk. 4.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde et kon‐
kret behandlingssted eller en institution m.v., som ikke er
omfattet af stk. 1-3, for en bestemt periode at fastsætte re‐
striktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
behandlingsstedet, institutionen m.v.
Stk. 5.
Restriktioner og forbud, der fastsættes efter stk.
1-4, kan fravige anden lovgivning.
Stk. 6.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte nærmere regler om Styrel‐
sen for Patientsikkerheds adgang til at udstede påbud efter
stk. 1, 2 og 4, om offentliggørelse af disse påbud og de
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
5
Nr. 285.
restriktioner og forbud, som er fastsat på baggrund af påbud‐
det, og om tidspunktet for disses ikrafttræden. Regler fastsat
i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Stk. 7.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene udstede
påbud i medfør af § 29, stk. 1 og 2, hvis det sker efter
forudgående høring af Epidemikommissionen.
§ 30.
Vedkommende minister kan efter forhandling med
sundhedsministeren fastsætte regler for hele eller dele af
landet om restriktioner for eller forbud mod adgangen til
eller brugen af offentlige og private plejehjem, plejeboliger,
aflastningspladser, anbringelsessteder, botilbud og lign., sy‐
gehuse og klinikker eller lignende institutioner, hvor person‐
er permanent eller midlertidigt har bopæl eller ophold. Reg‐
ler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af indendørs eller udendørs offentlige institutioner,
faciliteter m.v.
§ 31.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde kommu‐
nalbestyrelsen for en bestemt periode at fastsætte restriktio‐
ner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af inden‐
dørs eller udendørs kommunale institutioner og faciliteter
beliggende i den pågældende kommune.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde regions‐
rådet for en bestemt periode at fastsætte restriktioner for
eller forbud mod adgangen til eller brugen af indendørs eller
udendørs regionale institutioner og faciliteter beliggende i
den pågældende region.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter rådgivning fra
Epidemikommissionen for en bestemt periode fastsætte re‐
striktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
konkrete indendørs eller udendørs statslige institutioner og
faciliteter, som den pågældende minister har driftsansvaret
for.
Stk. 4.
Restriktioner og forbud, der fastsættes efter stk.
1-3, kan fravige anden lovgivning.
Stk. 5.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte nærmere regler om Styrel‐
sen for Patientsikkerheds adgang til at udstede påbud efter
stk. 1 og 2, om offentliggørelse af disse påbud og de restrik‐
tioner og forbud, som er fastsat på baggrund af påbuddet,
og om tidspunktet for disses ikrafttræden. Regler fastsat i
medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
§ 32.
Vedkommende minister kan efter forhandling med
sundhedsministeren fastsætte regler for hele eller dele af
landet om restriktioner for eller forbud mod adgangen til
eller brugen af indendørs eller udendørs offentlige instituti‐
oner og faciliteter. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan
fravige anden lovgivning.
Restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller
brugen af offentlige og private dagtilbud, skoler og andre
uddannelsesinstitutioner
§ 33.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde kommu‐
nalbestyrelsen for en bestemt periode at fastsætte restriktio‐
ner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af kom‐
munale dagtilbud, skoler og andre uddannelsesinstitutioner
og private alternativer beliggende i den pågældende kom‐
mune.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde regions‐
rådet for en bestemt periode at fastsætte restriktioner for
eller forbud mod adgangen til eller brugen af regionale ud‐
dannelsesinstitutioner beliggende i den pågældende region.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan efter rådgivning fra
Epidemikommissionen for en bestemt periode fastsætte re‐
striktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
konkrete statslige dagtilbud, skoler og andre uddannelsesin‐
stitutioner m.v., som den pågældende minister har driftsan‐
svaret for.
Stk. 4.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan påbyde en kon‐
kret uddannelsesinstitution m.v., som ikke er omfattet af stk.
1-3, for en bestemt periode at fastsætte restriktioner for eller
forbud mod adgangen til eller brugen af uddannelsesinstitu‐
tionen m.v.
Stk. 5.
Restriktioner og forbud, der fastsættes efter stk.
1-4, kan fravige anden lovgivning.
Stk. 6.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte nærmere regler om Styrel‐
sen for Patientsikkerheds adgang til at udstede påbud efter
stk. 1, 2 og 4, om offentliggørelse af disse påbud og de
restriktioner og forbud, som er fastsat på baggrund af påbud‐
det, og om tidspunktet for disses ikrafttræden. Regler fastsat
i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
regler om nødpasning for brugere af dagtilbud og skoler
m.v. omfattet af påbud efter stk. 1.
§ 34.
Vedkommende minister kan efter forhandling med
sundhedsministeren fastsætte regler for hele eller dele af
landet om restriktioner for eller forbud mod adgangen til el‐
ler brugen af offentlige og private dagtilbud, skoler og andre
uddannelsesinstitutioner og regler om nødpasning. Regler
fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen
af transportmidler
§ 35.
Vedkommende minister kan efter forhandling med
sundhedsministeren fastsætte regler for hele eller dele af
landet om restriktioner for eller forbud mod adgangen til
eller brugen af transportmidler. Regler fastsat i medfør af 1.
pkt. kan fravige anden lovgivning.
Restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen
af lokaler og lokaliteter, som fysiske eller juridiske personer
råder over, og hvortil offentligheden har adgang
§ 36.
Erhvervsministeren eller vedkommende minister
kan efter forhandling med sundhedsministeren fastsætte reg‐
ler for hele eller dele af landet om restriktioner for eller for‐
bud mod adgangen til eller brugen af lokaler og lokaliteter,
som fysiske eller juridiske personer råder over, og hvortil
offentligheden har adgang, og som ikke er omfattet af §§ 30,
32, 34 eller 35. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige
anden lovgivning.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
6
Nr. 285.
Anvendelse af personlige smitteforebyggende midler i det
offentlige rum
§ 37.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler for hele
eller dele af landet om anvendelse af personlige smittefore‐
byggende midler i det offentlige rum.
Kapitel 7
Foranstaltninger mod indførelse af alment farlige og
samfundskritiske sygdomme i landet
§ 38.
Ved et skibs ankomst fra udlandet skal føreren og
en eventuel skibslæge underrette Styrelsen for Patientsikker‐
hed, hvis der er personer om bord, der lider af en alment
farlig eller samfundskritisk sygdom, eller som formodes at
kunne være smittet med en sådan, eller hvis andre forhold
om bord indebærer fare for udbredelse af alment farlige eller
samfundskritiske sygdomme.
Stk. 2.
Ved et luftfartøjs ankomst fra udlandet skal fø‐
reren eller dennes befuldmægtigede forinden landingen via
lufttrafiktjenesten underrette Styrelsen for Patientsikkerhed,
hvis der er personer om bord, der lider af en alment farlig
eller samfundskritisk sygdom, eller som formodes at kunne
være smittet med en sådan, eller hvis andre forhold om
bord indebærer fare for udbredelse af alment farlige eller
samfundskritiske sygdomme.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte nærmere regler om indhol‐
det af underretningspligten efter stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at underret‐
ningspligten efter stk. 1 og 2 kan fraviges for skibe og
luftfartøjer, der ankommer fra nærmere angivne lande eller
går i regelmæssig rutefart, og for lodsbåde, fiskerbåde og
andre mindre fartøjer.
Stk. 5.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at underret‐
ningspligten efter stk. 1 og 2 skal gælde ved andre transport‐
midlers ankomst fra udlandet, herunder busser og tog.
§ 39.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, i hvilket om‐
fang der fra et skib, luftfartøj eller andet transportmiddel,
der ankommer fra udlandet, ikke må ske samvær med per‐
soner i land eller uden for en lufthavn eller uden for den
terminal, hvortil transportmidlet ankommer, før Styrelsen
for Patientsikkerhed har meddelt tilladelse til frit samvær
eller til at forlade lufthavnen eller terminalen. Styrelsen for
Patientsikkerhed kan fastsætte som betingelse for at medde‐
le tilladelse til frit samvær efter regler fastsat i medfør af
1. pkt. med personer i land eller uden for en lufthavn eller
uden for den terminal, hvortil transportmidler ankommer, at
passagerer og besætningsmedlemmer skal lade sig undersø‐
ge for, om de lider af en alment farlig eller samfundskritisk
sygdom, at de skal lade sig isolere, eller at de pågældende
om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på et
sygehus.
Stk. 2.
Politiet yder efter anmodning og under anvendelse
af den fornødne magt i overensstemmelse med lov om poli‐
tiets virksomhed bistand med henblik på at sikre overholdel‐
sen af regler fastsat i medfør af stk. 1.
§ 40.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at personer, der
ankommer til landet fra udlandet, skal fremvise dokumenta‐
tion for, at de ikke har en nærmere bestemt alment farlig
eller samfundskritisk sygdom, at de skal lade sig undersøge
for, om de pågældende har en alment farlig eller samfunds‐
kritisk sygdom, at de skal lade sig isolere, eller at de om
nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på et syge‐
hus. Der kan i den forbindelse fastsættes regler om, at den
pågældende selv skal afholde udgifterne til isolation. Sund‐
hedsministeren kan alene fastsætte regler efter 1. pkt., når
det er nødvendigt for at forebygge indførsel af alment farli‐
ge eller samfundskritiske sygdomme i landet.
Stk. 2.
Regler i medfør af stk. 1 kan fastsættes med
en gyldighedsperiode på højst 4 uger ad gangen, medmin‐
dre særlige grunde undtagelsesvis tilsiger en længere gyldig‐
hedsperiode.
§ 41.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, hvilke
foranstaltninger der kan iværksættes over for gods, bagage
og post for at hindre indførelse og udbredelse af en alment
farlig eller samfundskritisk sygdom.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, hvil‐
ke foranstaltninger der skal iværksættes for at hindre, at
rotter eller andre gnavere og vektorer fører smitte fra en
alment farlig eller samfundskritisk sygdom ind i eller ud af
landet.
§ 42.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med for‐
svarsministeren fastsætte regler om, hvilke lempelser der
skal gælde for orlogsfartøjer og militære luftfartøjer.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister med henblik på at opfylde traktater
fastsætte regler, der fraviger bestemmelserne i §§ 38-41.
§ 43.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
ejeren af et skib eller luftfartøj afholder udgifterne til un‐
dersøgelse for og eventuel udryddelse af rotter eller andre
gnavere og vektorer i henhold til regler fastsat i medfør af
§ 41, stk. 2, herunder et beløb til dækning af Styrelsen for
Patientsikkerheds omkostninger.
Stk. 2.
Ejeren af et skib eller luftfartøj, der efter Styrelsen
for Patientsikkerheds skøn kun anløber havn eller foretager
landing for at landsætte syge eller lig, afholder udgifterne
til eventuelle foranstaltninger iværksat i medfør af loven,
bortset fra udgifter til lægeundersøgelse og til andre supple‐
rende undersøgelser, der er nødvendige for at konstatere en
undersøgt persons helbredstilstand.
Stk. 3.
I de tilfælde, der er nævnt i stk. 2, afholder ejeren
af skibet eller luftfartøjet udgifterne til de syges behandling
og pleje og til de dødes begravelse eller ligbrænding.
Stk. 4.
Udgifter til foranstaltninger, der i strandingstilfæl‐
de iværksættes i henhold til loven, dækkes så vidt muligt af
værdien af det strandede gods.
Stk. 5.
Personer, der uberettiget går om bord på et skib
eller luftfartøj, før tilladelse til frit samvær er meddelt, af‐
holder udgifter, som opstår herved.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
7
Nr. 285.
Kapitel 8
Foranstaltninger med henblik på smittehåndtering,
obduktion m.v.
§ 44.
Styrelsen for Patientsikkerhed foretager smitteop‐
sporing, når det er nødvendigt for at forebygge eller ind‐
dæmme udbredelse af en alment farlig eller samfundskritisk
sygdom.
§ 45.
Statens Serum Institut kan tilbyde test til befolknin‐
gen, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig eller samfundskritisk sygdom.
§ 46.
Sundhedsministeren kan til varetagelse af det i § 1
nævnte formål fastsætte nærmere regler om ind- og udførsel
af lig og om disses behandling og transport her i landet.
§ 47.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan beslutte, at ob‐
duktion skal ske, når det formodes eller konstateres, at et
dødsfald er forårsaget af en alment farlig eller samfundskri‐
tisk sygdom og obduktion vurderes at være nødvendig for
med sikkerhed at fastslå, at et dødsfald skyldes en alment
farlig eller samfundskritisk sygdom, eller for at skaffe re‐
levant viden om en alment farlig eller samfundskritisk syg‐
dom.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal snarest muligt,
og inden obduktion foretages, oplyse afdødes nærmeste på‐
rørende om, at der vil blive foretaget obduktion.
§ 48.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan anmode de rele‐
vante myndigheder om at iværksætte de undersøgelser af
bakteriologisk eller lignende art, der er nødvendige for med
sikkerhed at fastslå en smittes art, oprindelse og udbredelse.
Kapitel 9
Oplysningspligter og behandling af personoplysninger
i forbindelse med smitteopsporing og overvågning af
smitsomme sygdomme m.v.
Oplysningspligt for fysiske og juridiske personer
§ 49.
Myndigheder, institutioner og sundhedspersoner er
forpligtet til efter anmodning fra Styrelsen for Patientsikker‐
hed at videregive oplysninger fra patientjournaler m.v. og
omsorgsjournaler, i det omfang det er nødvendigt for styrel‐
sens beslutning om at træffe foranstaltninger i medfør af
kapitel 5.
Stk. 2.
Juridiske personer er forpligtet til efter anmodning
fra Styrelsen for Patientsikkerhed at afgive personoplysnin‐
ger, herunder oplysninger om personnummer, kontaktoplys‐
ninger på ansatte eller medlemmer og oplysninger om deres
færden. Hvis en virksomhed drives som en enkeltmands‐
virksomhed, påhviler oplysningspligten efter 1. pkt. den en‐
kelte virksomhedsejer. Styrelsen for Patientsikkerhed kan
alene i relevant omfang anmode om oplysninger efter 1.
pkt., og kun når det er nødvendigt med henblik på at hin‐
dre udbredelse af eller smitte med en alment farlig eller
samfundskritisk sygdom. Styrelsen for Patientsikkerhed kan
kun anmode om personoplysninger, i det omfang sådanne
foreligger.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan, hvis det er nødvendigt
for at hindre udbredelse af eller smitte med en alment
farlig eller samfundskritisk sygdom, fastsætte regler om,
at juridiske personer og virksomhedsejere, hvis der er tale
om enkeltmandsvirksomheder, skal registrere bestemte op‐
lysninger, herunder oplysninger om tilstedeværelse og kon‐
taktoplysninger på ansatte, medlemmer og gæster.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om juridi‐
ske personers oplysningsforpligtelser ud over de oplysnings‐
pligter, som er fastsat i stk. 1 og 2, hvis det er nødvendigt
for at hindre udbredelse af eller smitte med en alment farlig
eller samfundskritisk sygdom. Regler om oplysningspligter
efter 1. pkt. kan omfatte pligt for juridiske personer til at
afgive oplysninger til offentlige myndigheder og til private.
Stk. 5.
Sundhedsministeren kan, hvis det er nødvendigt
med henblik på at hindre udbredelse af eller smitte med en
alment farlig eller samfundskritisk sygdom, fastsætte regler
om fysiske personers pligt til at afgive personoplysninger
til offentlige myndigheder eller til private. Sundhedsministe‐
ren fastsætter regler om, til hvilke formål de indhentede
oplysninger må anvendes, og hvor længe oplysningerne må
opbevares.
Stk. 6.
Regler i medfør af stk. 3-5 kan fastsættes med
en gyldighedsperiode på højst 4 uger ad gangen, medmin‐
dre særlige grunde undtagelsesvis tilsiger en længere gyldig‐
hedsperiode.
§ 50.
Efter anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed
skal den ansvarshavende for et transportmiddel, herunder
luftfartøjer, skibe, tog og busser, eller dennes befuldmæg‐
tigede udlevere oplysninger om passagerer og besætnings‐
medlemmer, i det omfang sådanne foreligger, hvis en per‐
son om bord lider af en alment farlig eller samfundskritisk
sygdom eller formodes at kunne være smittet med eller
efterfølgende konstateres smittet med en sådan. Styrelsen
for Patientsikkerhed kan alene i relevant omfang anmode
om oplysninger efter 1. pkt., og kun når det er nødvendigt
med henblik på at hindre udbredelse af eller smitte med en
alment farlig eller samfundskritisk sygdom.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at den ansvars‐
havende for et transportmiddel skal registrere bestemte op‐
lysninger om passagerer og besætningsmedlemmer, hvis det
er nødvendigt for at hindre udbredelse af eller smitte med
en alment farlig eller samfundskritisk sygdom. Sundhedsmi‐
nisteren kan endvidere efter forhandling med vedkommende
minister fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger
der skal udleveres i medfør af stk. 1, og i hvilken form.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte regler om, at politiet bistår Sty‐
relsen for Patientsikkerhed med at fremskaffe oplysninger
omfattet af stk. 1 fra luftfartselskaber.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at den ansvars‐
havende for et transportmiddel eller dennes befuldmægtige‐
de skal udlevere bestemte oplysninger til Styrelsen for Patie‐
ntsikkerhed straks ved ankomsten til landet, når det er nød‐
vendigt for at hindre indførelse i landet af eller udbredelse
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
8
Nr. 285.
af smitte med alment farlige eller samfundskritiske sygdom‐
me. Sundhedsministeren kan endvidere efter forhandling
med vedkommende minister fastsætte nærmere regler om,
i hvilken form oplysninger efter 1. pkt. skal udleveres.
Anmeldelsesordning vedrørende smitsomme sygdomme
§ 51.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om, at
det påhviler regionsråd, kommunalbestyrelser, autoriserede
sundhedspersoner og de private personer eller institutioner,
der driver sygehuse eller som i andet regi udfører labora‐
torieanalyser, at videregive personoplysninger vedrørende
smitsomme sygdomme omfattet af § 2 til de centrale sund‐
hedsmyndigheder.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om, at
det påhviler regionsråd, kommunalbestyrelser, autoriserede
sundhedspersoner og de private personer eller institutioner,
der driver sygehuse, eller som i andet regi udfører laborato‐
rieanalyser, at videregive prøvemateriale eller analyseresul‐
tatet af gensekventering af virus eller lignende analyser af
prøvemateriale fra prøver, der konstaterer, at en person lider
af en smitsom sygdom omfattet af § 2, til de centrale sund‐
hedsmyndigheder.
Udveksling af personoplysninger mellem myndigheder
§ 52.
Styrelsen for Patientsikkerhed videregiver efter an‐
modning fra Statens Serum Institut personoplysninger, som
styrelsen behandler i forbindelse med smitteopsporing af
personer, der er smittet med en sygdom omfattet af § 2,
herunder følgende:
1) Personnummer eller anden identifikation.
2) Formodet smittekilde.
3) Hvorvidt den smittede har haft symptomer, herunder
sygdomsdebut.
4) Forudgående udlandsophold, herunder flyrejser.
5) Antal nære kontakter, som den smittede har oplyst til
Styrelsen for Patientsikkerhed.
6) Om den smittede er en del af et afgrænset udbrud.
Stk. 2.
Statens Serum Institut kan alene anmode om oplys‐
ninger efter stk. 1, når det er nødvendigt for instituttets vare‐
tagelse af opgaver vedrørende forebyggelse og bekæmpelse
af smitsomme sygdomme omfattet af § 2.
Stk. 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed videregiver person‐
oplysninger, som behandles i forbindelse med obduktioner,
der er gennemført på baggrund af beslutning truffet i med‐
før af § 47, stk. 1, til Statens Serum Institut, når det er
nødvendigt til brug for instituttets varetagelse af opgaver
vedrørende smitteovervågning.
Stk. 4.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan videregive per‐
sonoplysninger, herunder helbredsoplysninger, til den myn‐
dighed, som i medfør af § 3, stk. 1, bistår styrelsen med
varetagelse af de pligter og beføjelser, som styrelsen efter
loven er tillagt, eller med at gennemføre foranstaltninger
efter denne lov, i det omfang det er nødvendigt, for at den
pågældende myndighed kan yde denne bistand.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan videregive navn
og oplysning om, at en person er smittet med en nærme‐
re bestemt alment farlig eller samfundskritisk sygdom, til
den offentlige eller private institution, som personen bor
eller går på, hvis der på institutionen er konstateret smitte,
og hvis det er nødvendigt, for at institutionen kan træffe
nødvendige forholdsregler for at hindre udbredelse af eller
smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom.
Stk. 6.
Statens Serum Institut videregiver efter anmodning
fra Styrelsen for Patientsikkerhed personoplysninger, som
instituttet indsamler og registrerer i forbindelse med insti‐
tuttets overvågning af smitsomme sygdomme, herunder hel‐
bredsoplysninger, som instituttet modtager i medfør af regler
udstedt efter § 51, stk. 1, og personoplysninger fra admini‐
strative registre. Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene
anmode om oplysninger efter 1. pkt., når det er nødvendigt
til brug for styrelsens opgaver vedrørende smitteopsporing
eller til brug for styrelsens beslutning om foranstaltninger i
medfør af kapitel 5.
Stk. 7.
Statens Serum Institut videregiver efter anmodning
fra regionsrådet personoplysninger, herunder helbredsoplys‐
ninger og personnummer, om patienter, der har eller har haft
infektioner i forbindelse med sygehusbehandling. Regions‐
rådet kan alene anmode om oplysninger efter 1. pkt., når
det er nødvendigt til brug for, at regionsrådet kan overvåge
hospitalserhvervede infektioner, og at regionsrådet kan fore‐
bygge eller inddæmme sygdomsspredning på et sygehus.
Stk. 8.
Den stedlige kommunalbestyrelse eller det stedli‐
ge regionsråd videregiver personoplysninger, herunder hel‐
bredsoplysninger, efter anmodning fra Styrelsen for Patie‐
ntsikkerhed. Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene anmo‐
de om oplysninger efter 1. pkt., når det er nødvendigt med
henblik på at hindre udbredelse af eller smitte med en al‐
ment farlig eller samfundskritisk sygdom, herunder når det
er nødvendigt til brug for styrelsens beslutning om foran‐
staltninger i medfør af kapitel 5.
Bemyndigelsesbestemmelse vedrørende behandling af
personoplysninger
§ 53.
Sundhedsministeren eller vedkommende minister
efter forhandling med sundhedsministeren kan fastsætte reg‐
ler om, at personoplysninger kan behandles, hvis behandlin‐
gen er nødvendig for at hindre udbredelse af eller smitte
med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom. Regler
fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige regler om behandling
af personoplysninger i anden lovgivning.
Stk. 2.
Regler i medfør af stk. 1 kan fastsættes med
en gyldighedsperiode på højst 4 uger ad gangen, medmin‐
dre særlige grunde undtagelsesvis tilsiger en længere gyldig‐
hedsperiode.
Kapitel 10
Fravigelse af regler i anden lovgivning og fastsættelse af
særlige foranstaltninger med henblik på at sikre forsyningen
af varer
§ 54.
Regler i medfør af §§ 55-58 kan fastsættes med
en gyldighedsperiode på højst 4 uger ad gangen, medmin‐
dre særlige grunde undtagelsesvis tilsiger en længere gyldig‐
hedsperiode.
§ 55.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler for hele
eller dele af landet om fravigelse af forpligtelser for det of‐
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
9
Nr. 285.
fentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat
i lovgivning inden for sundhedsministerens ressort eller i
afgørelser truffet af det offentlige i medfør af lovgivning in‐
den for sundhedsministerens ressort, når det som følge af en
samfundskritisk sygdom er nødvendigt for at sikre kapacitet
til behandling og pleje af personer med et akut eller kritisk
behandlingsbehov og de pågældende forpligtelser og rettig‐
heder må anses for at være af mere underordnet betydning i
forhold til det nævnte kapacitetsbehov.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler for hele
eller dele af landet om fravigelse af betingelser for patienters
og borgeres behandling, pleje og andre rettigheder m.v. in‐
den for sundhedsministerens ressort, når disse betingelser
ikke vil kunne opfyldes som følge af regler fastsat i medfør
af stk. 1.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan efter indstilling fra Sund‐
hedsstyrelsen fastsætte regler om fravigelse af § 1, stk. 3,
og §§ 74 og 74 a i lov om autorisation af sundhedsperso‐
ner og om sundhedsfaglig virksomhed, når det som følge
af en samfundskritisk sygdom er nødvendigt for at sikre
sundhedsvæsenets personalemæssige kapacitet til bestemte
opgaver.
§ 56.
Vedkommende minister kan fastsætte regler for hele
eller dele af landet om fravigelse af forpligtelser for det of‐
fentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat
i anden lovgivning eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af anden lovgivning i følgende tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig for at forebygge eller inddæm‐
me udbredelse af en samfundskritisk sygdom her i lan‐
det.
2) Fravigelse er påkrævet som følge af tiltag til at fore‐
bygge eller inddæmme udbredelsen af en samfundskri‐
tisk sygdom her i landet, og de pågældende forpligtel‐
ser og rettigheder i den sammenhæng må anses for at
være af mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågældende forpligtigelser og rettig‐
heder bliver umulig eller uforholdsmæssig vanskelig
som følge af foranstaltninger mod samfundskritiske
sygdomme iværksat efter denne lov.
§ 57.
Vedkommende minister kan for hele eller dele af
landet fastsætte regler om, at forpligtelser, der ifølge anden
lovgivning påhviler private over for det offentlige, fravi‐
ges, i det omfang det som følge af foranstaltninger mod
samfundskritiske sygdomme iværksat efter denne lov eller
regler fastsat i medfør af denne lov vil være umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt for den private at opfylde plig‐
ten.
§ 58.
Vedkommende minister kan i situationer med ud‐
bredelse af eller fare for udbredelse af en samfundskritisk
sygdom her i landet fastsætte regler for hele eller dele af
landet om særlige foranstaltninger med henblik på at sikre
forsyningen af varer. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan
fravige anden lovgivning.
§ 59.
Vedkommende minister kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte regler om, at regler fastsat i
medfør af § 24, stk. 1, og §§ 30, 32 og 34-37, som
alene gælder for dele af landet, ikke indføres i Lovtiden‐
de. Vedkommende minister fastsætter efter forhandling med
justitsministeren regler om, hvordan oplysning om regler,
der ikke indføres i Lovtidende, kan fås.
Kapitel 11
Ekspropriation
§ 60.
Sundhedsministeren kan til brug for gennemførelse
af foranstaltninger efter denne lov eller regler fastsat i med‐
før heraf iværksætte ekspropriation af privat ejendom.
Stk. 2.
Udgør gennemførelse af foranstaltninger efter den‐
ne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov et ekspro‐
priativt indgreb, ydes fuldstændig erstatning til den eller de
berørte ejere.
Kapitel 12
Klage og indbringelse for domstolene
§ 61.
Personer med bopæl eller ophold på en behand‐
lings-, pleje- eller omsorgsinstitution m.v., der er omfattet af
et påbud udstedt efter § 29, stk. 1, 2 eller 4, og disses nære
pårørende kan påklage påbuddet og kommunalbestyrelsens,
regionsrådets eller det konkrete behandlingssteds eller den
konkrete institutions implementering af restriktioner eller
forbud på baggrund af et sådant påbud til Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner. Nævnet er i sin virksomhed uafhængigt
af instruktioner om den enkelte sags behandling og afgørel‐
se.
Stk. 2.
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner påser, om be‐
tingelserne for påbuddet er opfyldt, og om implementerin‐
gen heraf er i overensstemmelse med påbuddet. Ankenævnet
kan afvise sagen uden realitetsbehandling, tiltræde eller om‐
gøre påbud eller implementering af påbud eller hjemvise
sagen til fornyet behandling. Ankenævnet for Besøgsrestrik‐
tioner kan i de sager, hvor det påklagede påbud er ophævet,
udtale, om betingelserne for påbuddet var opfyldt, da påbud‐
det blev indført, og om den efterfølgende implementering
var i overensstemmelse med påbuddet.
Stk. 3.
Klager til Ankenævnet for Besøgsrestriktioner har
ikke opsættende virkning.
Stk. 4.
Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientklager stiller sekretariatsbi‐
stand til rådighed for nævnet.
Stk. 6.
Sundhedsministeren fastsætter efter forhandling
med nævnet dettes forretningsorden, herunder regler om for‐
mandens adgang til at træffe afgørelse i sager, der ikke skøn‐
nes at give anledning til tvivl, og regler om sekretariatets
kompetence til at træffe afgørelse i sager
§ 62.
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner består af 1 for‐
mand, 1 næstformand og 6 beskikkede medlemmer.
Stk. 2.
Sundhedsministeren udpeger nævnets formand og
næstformand, der begge skal være byretsdommere, og be‐
skikker de 6 medlemmer efter indstilling fra Danske Pa‐
tienter, Danske Handicaporganisationer, Ældre Sagen, Læ‐
geforeningen, Institut for Menneskerettigheder og Advoka‐
trådet. Der beskikkes 1 medlem efter indstilling fra hver
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
10
Nr. 285.
organisation. Sundhedsministeren beskikker efter samme
fremgangsmåde stedfortrædere for medlemmerne.
Stk. 3.
Nævnets medlemmer udpeges eller beskikkes for
en periode af 2 år. Genudpegning og genbeskikkelse kan
finde sted. Udtræder formanden, næstformanden eller et
medlem i perioden, sker udpegning af ny formand eller
ny næstformand eller beskikkelse af nyt medlem for den
resterende del af perioden.
Stk. 4.
Ved afgørelsen af sager sammensættes Ankenæv‐
net for Besøgsrestriktioner af formanden eller næstforman‐
den og de 6 beskikkede medlemmer.
Stk. 5.
Ankenævnet for Besøgsrestriktioner drager selv
omsorg for sagens oplysning og træffer bestemmelse om til‐
vejebringelse af eventuelle yderligere oplysninger, herunder
sagkyndige erklæringer.
§ 63.
Klager skal indgives inden 4 uger efter ophør af
et påbud eller af restriktioner implementeret på baggrund af
påbud efter § 29, stk. 1, 2 eller 4. Ankenævnet for Besøgsre‐
striktioner kan se bort fra en overskridelse af klagefristen,
hvis særlige grunde taler herfor.
Stk. 2.
Klager omfattet af § 61, stk. 1, skal indgives til
Styrelsen for Patientklager ved anvendelse af den digitale
løsning, som Styrelsen for Patientklager stiller til rådighed
(digital selvbetjening). Klager, der ikke indgives ved digital
selvbetjening, afvises af Styrelsen for Patientklager, jf. dog
stk. 3.
Stk. 3.
Hvis Styrelsen for Patientklager finder, at der fore‐
ligger særlige forhold, der gør, at klageren ikke må forventes
at kunne anvende digital selvbetjening, skal Styrelsen for
Patientklager tilbyde, at klagen kan indgives på anden måde
end ved digital selvbetjening efter stk. 2. Styrelsen for Patie‐
ntklager bestemmer, hvordan en klage omfattet af 1. pkt.
skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller
skriftligt.
Stk. 4.
En digital klage anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for Styrelsen for Patientklager.
§ 64.
Vedkommende minister kan fastsætte regler om ad‐
gangen til at klage over afgørelser truffet efter denne lov
eller regler fastsat i medfør af loven, herunder afgørelser
truffet i henhold til bemyndigelse i medfør af § 3, stk.
3. Vedkommende minister kan i den forbindelse fastsætte
regler om, at afgørelser ikke kan påklages til anden admini‐
strativ myndighed. Vedkommende minister kan endvidere
fastsætte regler om indgivelse af klager, herunder om frister
og formkrav, regler om behandling af klagesager og regler
om opsættende virkning af klager.
§ 65.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal, inden 5 søgne‐
dage efter at der er truffet en afgørelse eller meddelt et
påbud efter §§ 13-15, 18, 21 eller 26, indbringe sagen for
retten til prøvelse efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a
om prøvelse af administrativt bestemt frihedsberøvelse.
Stk. 2.
Sundhedsministeren eller den, ministeren bemyn‐
diger hertil, skal efter anmodning fra den person, foranstalt‐
ningen vedrører, eller dennes repræsentant indbringe foran‐
staltninger efter §§ 28 og 40, som har karakter af frihedsbe‐
røvelse, for retten til prøvelse efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 43 a om prøvelse af administrativt bestemt frihedsbe‐
røvelse.
Kapitel 13
Straffebestemmelser m.v.
Straf
§ 66.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder
den, der
1) undlader at efterkomme påbud meddelt efter § 13, § 14,
stk. 1, § 15, stk. 1, § 18, stk. 1, § 19, stk. 1, § 20 eller §
26, stk. 1,
2) overtræder et forbud efter § 25, stk. 1, eller
3) undlader at efterkomme pligten til at underrette Styrel‐
sen for Patientsikkerhed efter § 38, stk. 1 eller 2.
Stk. 2.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at efterkom‐
me en anmodning fremsat af Styrelsen for Patientsikkerhed
efter § 49, stk. 2, eller § 50, stk. 1.
Stk. 3.
I regler, der fastsættes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 4.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person‐
er) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Ransagning
§ 67.
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmel‐
serne i denne lov eller bestemmelse fastsat i medfør af
denne lov kan ske i overensstemmelse med retsplejelovens
regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre
frihedsstraf.
Kapitel 14
Ikrafttrædelsesbestemmelser, ændring af anden lovgivning
m.v.
Ikrafttræden
§ 68.
Loven træder i kraft den 1. marts 2021.
Stk. 2.
Lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1444 af 1.
oktober 2020, ophæves.
Stk. 3.
Regler, der er fastsat i medfør af lov om foranstalt‐
ninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1444 af 1. oktober 2020, som ændret
ved § 1 i lov nr. 160 af 3. februar 2021, forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter fastsat i medfør
af denne lov, jf. dog stk. 4. Det gælder, selv om reglerne
indeholder bestemmelser om, at de ophæves den 1. marts
2021.
Stk. 4.
Regler, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 2, §§ 6,
6 a, 12 a-12 f, 16 a, 21 a og 21 b i lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 1444 af 1. oktober 2020, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 160 af 3. februar 2021, ophæves den 15. april
2021.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
11
Nr. 285.
Ændringer i anden lovgivning
§ 69.
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 903 af 26.
august 2019, som ændret bl.a. ved lov nr. 273 af 26. marts
2019 og senest ved § 2 i lov nr. 160 af 3. februar 2021,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 157 a, stk. 6, 2. pkt.,
og
stk. 11, 1. pkt.,
ændres
»det danske børnevaccinationsprogram, eller som tilbydes
et barn« til: »de danske vaccinationsprogrammer, eller som
tilbydes personer«.
2.
Efter § 158 a indsættes i
kapitel 43:
Ȥ 158 b.
Personer, der ikke har bopæl her i landet og
ikke har ret til vaccination under ophold i Danmark i medfør
af EU-retten eller internationale aftaler, kan under midlerti‐
digt ophold gives adgang til vaccinationsydelser mod smit‐
somme sygdomme. Sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke vaccinationer der er omfattet, herunder
om,
1) hvilke sygdomme der skal tilbydes vaccination mod,
2) hvilke persongrupper der skal tilbydes vaccination på
hvilke vilkår, og
3) hvordan tilbud om vaccination gives.«
3.
Efter § 232 indsættes i
kapitel 71:
Ȥ 232 a.
Regionsrådet og kommunalbestyrelsen kan ind‐
gå aftale med myndigheder eller organisationer om ved
overkapacitet at yde donation eller tidsbegrænset udlån
af sundhedsfagligt udstyr, lægemidler, personelbidrag m.v.
med det formål at yde støtte til udlandet i særlige situationer.
Stk. 2.
Regionsrådene kan bemyndige Danske Regioner,
og kommunalbestyrelserne kan bemyndige KL, til på deres
vegne at indgå aftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan pålægge regionsrådet og
kommunalbestyrelsen at indgå aftaler efter stk. 1 efter ind‐
dragelse af de pågældende regioner eller kommuner.
Stk. 4.
Regionsrådets og kommunalbestyrelsens beslut‐
ning om at indgå aftale efter stk. 1 og 2 skal forelæg‐
ges sundhedsministeren til godkendelse. Sundhedsministe‐
ren kan trække godkendelsen tilbage frem til det tidspunkt,
hvor en bindende aftale efter stk. 1 og 2 er indgået, hvis det
skønnes nødvendigt af hensyn til uforudsete ændringer i en
given situation.«
§ 70.
I lov om lægemidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 99 af
16. januar 2018, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 388 af
26. april 2017 og § 22 i lov nr. 1853 af 9. december 2020 og
senest ved § 6 i lov nr. 2071 af 21. december 2020, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 76
affattes således:
Ȥ 76.
Lægemiddelberedskabet skal sikre opretholdelsen
af forsyningen af lægemidler her i landet i tilfælde af forsy‐
ningsmæssige nødsituationer samt på tidspunkter, hvor en
sådan situation må anses for at være nært forestående.
Stk. 2.
Lægemiddelberedskabet kan helt eller delvis akti‐
veres af sundhedsministeren efter indstilling fra Lægemid‐
delstyrelsen.
Stk. 3.
Når Lægemiddelberedskabet er aktiveret, kan Læ‐
gemiddelstyrelsen træffe beslutning om at iværksætte foran‐
staltninger i form af påbud, forbud eller tilladelser over for
personer eller virksomheder, der er godkendt af Lægemid‐
delstyrelsen efter § 39, stk. 1 og 2, omfattet af § 39, stk. 3,
eller registreret efter § 50 a, apoteker, sygehusapoteker eller
indehavere af en markedsføringstilladelse efter § 7, stk. 1,
og personer eller virksomheder, der har modtaget en særlig
tilladelse efter regler udstedt i medfør af stk. 6.
Stk. 4.
Lægemiddelstyrelsen kan suspendere tilladelser og
registreringer givet i medfør af denne lov, hvis en person
eller virksomhed omfattet af stk. 3 ikke efterlever et påbud
eller et forbud fra Lægemiddelstyrelsen.
Stk. 5.
Lægemiddelstyrelsen kan bemyndige en person til
på apotekerens vegne at gennemføre et påbud eller forbud
givet til en apoteker om gennemførelse af en beslutning
truffet efter regler, der er fastsat i medfør af stk. 6, hvis
apotekeren ikke har efterlevet påbuddet eller forbuddet. Den
bemyndigede person kan i overensstemmelse med et påbud
eller forbud udstedt efter stk. 3 på apotekerens vegne bl.a.
træffe beslutninger om apotekets drift, der kan medføre øko‐
nomiske konsekvenser for apotekeren.
Stk. 6.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
de foranstaltninger, som Lægemiddelstyrelsen efter stk. 3
kan træffe, herunder regler om følgende:
1) Organiseringen af et lægemiddelberedskab, der hører
under sundhedsberedskabet.
2) Lægemiddelstyrelsens mulighed for at indhente oplys‐
ninger om f.eks. lagre af aktive indholdsstoffer, mel‐
lemprodukter og lægemidler, herunder al dokumenta‐
tion, der hører til virksomhedens drift, og foranstaltnin‐
ger, der sikrer, at sådanne lagre øges.
3) Flytning og spredning af aktive indholdsstoffer, mel‐
lemprodukter og lægemidler, herunder forbud mod
spredning, og betalings- og leveringsbetingelser for læ‐
gemidler, der flyttes eller spredes i overensstemmelse
med de fastsatte regler.
4) Fremstilling, oplagring og udlevering af lægemidler.
5) Udlevering af lægemidler til brugere, herunder be‐
grænsninger, ændringer i udleveringsgrupper og substi‐
tutionsgrupper og ompakning, herunder prisen på det
ompakkede lægemiddel.
6) Apotekers og sygehusapotekers adgang til at levere læ‐
gemidler til hinanden og dispensation fra regler om
apotekers åbningstider og bemanding med farmaceuter
og behandlerfarmaceuter.
7) Fastsættelse af priser for lægemidler og optagelse af
lægemidler i Medicinpriser.
Stk. 7.
Regler fastsat i medfør af stk. 6 og foranstaltninger
truffet i medfør af stk. 1-5 kan fravige anden lovgivning.«
2.
Efter § 76 indsættes i
kapitel 9:
Ȥ 76 a.
Lægemiddelstyrelsen kontrollerer i beredskabs‐
situationer overholdelsen af de krav, der fremgår af regler
udstedt efter § 76, stk. 6, til aktive indholdsstoffer, mellem‐
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
12
Nr. 285.
produkter og lægemidler og til dem, der håndterer aktive
indholdsstoffer, mellemprodukter og lægemidler efter tilla‐
delser givet efter regler udstedt i medfør af § 76, stk. 6,
herunder personer og virksomheder, som er omfattet af § 76,
stk. 3.
Stk. 2.
For at varetage kontrolopgaver efter stk. 1 har Læ‐
gemiddelstyrelsens repræsentanter mod behørig legitimation
og uden retskendelse adgang til lokationer omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
For at varetage kontrolopgaver efter stk. 1 kan Læ‐
gemiddelstyrelsen vederlagsfrit mod kvittering udtage eller
kræve udleveret prøver af aktive indholdsstoffer, mellem‐
produkter eller lægemidler, herunder emballage og indlægs‐
sedler. Lægemiddelstyrelsen kan kræve alle oplysninger og
materialer, der er nødvendige for kontrolvirksomheden efter
1. pkt. og stk. 1 og 2.
§ 76 b.
Lægemiddelstyrelsen kan i beredskabssituationer
til brug for gennemførelse af foranstaltninger efter regler
fastsat i medfør af § 76, stk. 6, iværksætte ekspropriation af
privat ejendom.
Stk. 2.
Udgør gennemførelse af foranstaltninger efter reg‐
ler fastsat i medfør af § 76, stk. 6, et ekspropriativt indgreb,
ydes fuldstændig erstatning til den eller de berørte ejere.«
3.
I
§ 104, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »§ 71 d, stk. 1,«: »§
76 a, stk. 3,«.
4.
I
§ 104, stk. 1, nr. 5,
indsættes efter »§ 71 c,«: »§ 76 a,
stk. 2,«.
§ 71.
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1445 af
29. september 2020, som ændret ved § 5 i lov nr. 1832 af 8.
december 2020, § 2 i lov nr. 1942 af 15. december 2020, §
1 i lov nr. 124 af 30. januar 2021 og § 4 i lov nr. 160 af 3.
februar 2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 469, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »foranstaltninger efter §
16 a i lov om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
og andre overførbare sygdomme« til: »afgørelser, påbud og
foranstaltninger efter epidemiloven«.
§ 72.
I lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjene‐
ster, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 203 af 28. februar 2017 og § 19
i lov nr. 503 af 23. maj 2018 og senest ved § 1 i lov nr. 1833
af 8. december 2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 31, stk. 6,
indsættes efter »statsadvokaterne,«: »Styrel‐
sen for Patientsikkerhed,«.
§ 73.
I lov nr. 241 af 19. marts 2020 om midlertidige for‐
anstaltninger på børne- og undervisningsområdet og folke‐
højskoleområdet og for den frie folkeoplysende virksomhed
til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, § 2, stk. 1, § 3, stk. 1, 1. pkt.,
og
stk. 2, § 4,
stk. 1, 1. pkt.,
og
stk. 2, § 5, § 6, stk. 1
og
3,
og
§ 7, 1.
pkt.,
ændres »regler fastsat i henhold til § 22, stk. 1, i lov
om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme« til: »§ 33 i epidemiloven eller regler fastsat i
henhold til § 34 i epidemiloven«.
2.
I
§§ 10
og
11
ændres »lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme« til: »epidemi‐
loven«.
§ 74.
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1203 af 3. august 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 2077
af 21. december 2020, lov nr. 2078 af 21. december 2020, §
1 i lov nr. 2079 af 21. december 2020 og § 8 i lov nr. 2189
af 29. december 2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 44
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Boligministeren kan fravige og supplere reglerne
i dette kapitel for en bestemt periode, når foranstaltninger
mod samfundskritiske sygdomme iværksat i medfør af epi‐
demiloven gør det umuligt eller uforholdsmæssig vanske‐
ligt for almene boligorganisationer, selvejende institutioner,
kommuner og regioner, som udlejer almene boliger, og be‐
boere at følge reglerne. Regler udstedt i medfør af 1. pkt.
skal ophæves, når der ikke længere er grundlag herfor.«
§ 75.
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 14. juni
2018, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1555 af 18. decem‐
ber 2018 og § 3 i lov nr. 1436 af 17. december 2019 og
senest ved § 2 i lov nr. 1855 af 9. december 2020, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes efter stk. 8 som nyt stykke:
»Stk. 9.
Klager over iværksættelse af sundhedsfaglig virk‐
somhed, der er besluttet af Styrelsen for Patientsikkerhed i
medfør af § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1, i epidemiloven,
kan ikke behandles af Styrelsen for Patientklager.«
Stk. 9 bliver herefter stk. 10.
2.
I
§ 2
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Klager over iværksættelse af sundhedsfaglig virk‐
somhed, der besluttet af Styrelsen for Patientsikkerhed i
medfør af § 13, § 14, stk. 1, og § 18, stk. 1, i epidemiloven,
kan ikke behandles af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§ 76.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar 2021)
27. februar 2021.
13
Nr. 285.
Stk. 2.
§§ 1-67 og 75 kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som
de færøske forhold tilsiger.
Givet i Jagthuset, Trend Skov, den 27. februar 2021
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Magnus Heunicke