Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 157
Offentligt
2374284_0001.png
Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del - Bilag 108
Offentligt
6. april 2021
Medlem af Epidemikommissionen Lene Brøndum Jensen har d. 6. april 2021 på møde med Torben M. Andersen og
Jens Lundgren redegjort for anmodninger til kommissionens om indstillinger vedr.
1.
På Kulturministeriet, Børne- og undervisningsministeriets og Udlændinge-og integrationsministeriets område:
a. Udstedelse af regler for lokal smitte-og udbrudshåndtering
Indførelse af model for selvpodning på uddannelser, sprogskoler mv.
På Erhvervsministeriets område:
a. Videreførelse af gældende regler
På Sundhedsministeriets område:
Videreførelse af regler om:
a. Krav om mundbind eller visir i sundhedssektoren
b. Særlige foranstaltninger vedrørende forsyning af mundbind
c. Behandling af oplysninger om elektronisk registrerede kontakter
d. Begrænsning af rettigheder på psykiatriområdet (fysiske møder i Det Psykiatriske Patientklagenævn)
e. Behandling af personoplysninger i forbindelse med tilbudt test for COVID-19 som følge af
ansættelsesforhold, indrejse i Danmark eller som tilbud til befolkningen m.v.
f. Behandling af personoplysninger i forbindelse med systematisk test for COVID-19 af autoriserede
sundhedspersoner og andet relevant personale, som er ansat i sundhedsvæsenet
g. Behandling af personoplysninger i forbindelse med tilbud om vaccination mod COVID-19
2.
3.
4.
5.
På Undervisnings- og Forskningsministeriets område:
a. Videreførelse af regler vedrørende krav om mundbind eller visir på uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
b. indførelse af model for selvpodning på universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier,
maritime uddannelsesinstitutioner og videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område (drøftet under pkt. 2)
c. videreførelse af de gældende restriktioner for universiteter, professionshøjskoler,
erhvervsakademier, maritime uddannelsesinstitutioner og videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
På Udlændinge- og Integrationsministeriets område:
a. Videreførelse af de som følge af covid-19 gældende fravigelser fra forpligtelser i medfør af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
b. Videreførelse af forlængelse af hhv. danskuddannelsesperioden for kursister, klippekortet for
kursister og tidsfristen for moduler i forhold til tilbagebetaling af depositum for kursister
c. Videreførelse af ordningen med, at sprogcentre frem til der på ny er adgang til fuld genåbning af
tilbud om danskuddannelse for den pågældende udbyder kan vælge at gennemføre modulskifte ved
en faglig vurdering af, om den enkelte kursist har opnået et dansksprogligt færdighedsniveau, der
svarer til en bestået modultest på det niveau, kursisten er indplaceret på
d. Indførelse af en model for selvpodning på sprogskoler på Udlændinge- og Integrationsministeriets
område (drøftet under pkt. 2).
På Kulturministeriets område:
a. Videreførelse af gældende regler om restriktioner for skoler og uddannelser på Kulturministeriets
område i yderligere fire uger.
b. Indførelse af model for selvpodning (drøftet under pkt. 2).
6.
7.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 157: Etablering af testkapacitet til selvpodning under supervision på sprogskoler, jf. epidemilovens § 34, fra udlændinge- og integrationsministeren
2374284_0002.png
6. april 2021
8.
På Social- og Ældreministeriets område:
a.
b.
Videreførelse af de gældende regler for personale og besøgende om brug af mundbind på en række
sociale tilbud og på plejehjem m.v. i lokaler, hvortil offentligheden har adgang
Videreførelse af de gældende regler om restriktioner for lokaler, hvortil offentligheden har adgang, ift.
antal besøgende, indretning, opsætning af informationsmateriale om COVID-19 m.v.
Torben M. Andersen og Jens Lundgren finder i forhold til ovenstående, at:
1)
det er meningsfuldt, at man i den nuværende smittesituation kan sætte tidligt ind og hurtigt lukke ned lokalt i
tilfælde af smitteudbrud, herunder at dette kan ske automatisk.
det er et opmærksomhedspunkt, at i en situation med høj national incidens kan sogne-niveau være et for
lokalt geografisk niveau at operere efter. Her kan være behov for tage udgangspunkt i større geografiske
enheder.
det ift. de tre kriterier er et opmærksomhedspunkt, at positivprocenten bliver påvirket af, hvor mange man
tester, hvilket i princippet kan føre til, at dette kriterie for nedlukning ikke opfyldes, på trods af et verserende
udbrud i sognet.
det er vigtigt, at der er et tæt samarbejde mellem Styrelsen for Patientsikkerhed og kommunerne.
det er relevant, at der sker en løbende vurdering af kriterierne, men at det i den forbindelse er væsentligt at
være opmærksom på den styrelsesudfordring, det kan give, hvis der ændres for ofte på kriterierne.
det er asymmetrisk, at alle tre kriterier skal være opfyldt ifm. nedlukning, men at der kun er et kriterie, der
skal være opfyldt ifm. genåbning.
2)
at det i forbindelse med indførelse af en model for selvpodning er relevant at forholde sig til falsk positive og
falsk negative svar, samt at det er vigtigt at have opmærksomhed på, at testene bliver gennemført på en
pålidelig måde.
at det er et vigtigt opmærksomhedspunkt at sikre fornøden kommunikation til fremmedsprogede borgere,
hvorfor der ift. sprogskoler er et skærpet behov for kommunikation.
3)
et generelt opmærksomhedspunkt er, at det tilstræbes at gøre reglerne så ensartede og letforståelige som
muligt. Det kan i den forbindelse være relevant at trække på de kommende anbefalinger fra ekspertudvalget
vedr. større arrangementer på Kulturministeriets område, herunder er det vigtigt i forlængelse af de
kommende anbefalinger, at der sker samordning på tværs af sektorer.
4)
det er problematisk, hvis personlige sundhedsoplysninger bliver videregivet til arbejdsgivere, selv om det er
andre regler, end de regler der aktuelt vurderes af Epidemikommissionen, der giver hjemmel til denne
mulighed.
det er vigtigt, at der fremgår en tydelig og præcist afgrænset solnedgangsklausul.
5)
det er relevant at videreføre regler vedr. krav om brug af mundbind og visir.
såfremt der fremadrettet skal tages stilling til evt. lempelser i kravene om brug af mundbind og visir på
baggrund af test, er det vigtigt, at det sker i forlængelse af en generel stillingtagen og konsistent og
koordineret på tværs af sektorer.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 157: Etablering af testkapacitet til selvpodning under supervision på sprogskoler, jf. epidemilovens § 34, fra udlændinge- og integrationsministeren
2374284_0003.png
6. april 2021
-
8)
der kan bakkes op om kravene, under forståelse af, at kravene og undtagelserne herfor ligger inden for de
anbefalinger og retningslinjer, Sundhedsstyrelsen har udarbejdet.
De øvrige punkter (punkt 6 og 7 ovenfor) gav ikke anledning til bemærkninger.