Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 113
Offentligt
2368937_0001.png
BILAG 1
8. april 2021
Videreførelse af de gældende regler vedr. forbud mod adgang til og
restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og co-
ronapas Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af
covid-19.
Reglerne indeholder overordnet set følgende:
Lukning af visse lokaler og lokaliteter
Det følger bl.a. af bekendtgørelse nr. 579 af 31 marts 2021 om forbud mod
adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind
m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med hånd-
tering af covid-19, at en række lokaler og lokaliteter skal holdes lukket for
offentligheden.
Reglerne vil således indebære, at der fortsat som udgangspunkt vil gælde
et forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbin-
delse med håndtering af COVID-19. Der lægges op til at videreføre, at fy-
siske og juridiske personer,
herunder offentlige myndigheder, skal holde
følgende lokaler og lokaliteter lukket for offentligheden:
Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til ind-
tagelse på salgsstedet, gælder dog ikke for offentlige myndigheder
Lokaler, hvor der drives spillehaller, kasinoer, bade- og legelande m.v.
Lokaler beliggende i forlystelsesparker og lignende.
Lokaler og lokaliteter, hvor der drives natklub, diskotek eller lignende,
gælder dog ikke for offentlige myndigheder
Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes messeaktiviteter, gælder dog
ikke for offentlige myndigheder
Lokaler beliggende i omrejsende tivolier og lignende.
Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer samt butikker, der er
beliggende heri. Dette omfatter ikke udvalgsvarebutikker og tatovører-
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 113: Videreførelse af gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
2/9
, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinikker, frisører
og øvrige lokaler lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter
deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier, be-
liggende i indkøbscentre, arkader og basarer, hvis der er direkte adgang
til butikken fra gaden, og adgangen fra butikken til indkøbscenteret,
arkaden eller basaren er afspærret
Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinikker,
frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter
deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier, be-
liggende i Ishøj, Brøndby, Fredensborg, Halsnæs og Gladsaxe kommu-
ner.
Der lægges op til at videreføre de gældende generelle undtagelser fra for-
buddet mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbin-
delse med håndtering af COVID-19, hvilket omfatter følgende:
Serveringssteder må holde åbent for offentligheden med henblik på at
sælge mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet (take-
away), i det omfang de har tilladelse hertil i medfør af øvrig relevant
lovgivning. Tilsvarende gælder for serveringssteder beliggende i ind-
købscentre, arkader og basarer.
I det omfang, der i træningscentre udøves nødvendig genoptræning af
personer, kan lokalet holdes åbent for disse personer.
Dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger med medicinsk
udstyr beliggende i indkøbscentre, arkader og basarer må holde åbent
for offentligheden.
Posthuse, pakkeshops, pakkeudleveringssteder og butikker må holde
åbent for offentligheden med henblik på afhentning og eventuel beta-
ling af pakker og varer, der kan dokumenteres at være forudbestilt eller
forudbetalt.
Indkøbscentre, arkader og basarer må holde åbent for offentligheden i
det omfang, det er nødvendigt for at give adgang til serveringssteder,
dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger med medicinsk ud-
styr, udvalgsvarebutikker samt posthuse, pakkeshops, pakkeudleve-
ringssteder og butikker.
Afdelinger, der hovedsageligt sælger fødevarer, i stormagasiner må
holde åbent for offentligheden. Stormagasiner må endvidere holde
åbent for offentligheden, i det omfang det er nødvendigt for at give
adgang til butikker, der hovedsageligt sælger fødevarer, men må ikke
sælge produkter fra andre afdelinger.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 113: Videreførelse af gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
3/9
Endvidere lægges der op til at videreføre, at alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 1, 2 eller derover må i tiden fra kl. 22
til kl. 5, ikke må
sælges eller serveres fra serveringssteder (de er dog pt.
lukkede for andet end take-away), butikker og andre lokaler og lokaliteter,
som fysiske og juridiske personer råder over, og hvortil offentligheden har
adgang.
Lokalerestriktioner
Herudover lægges der op til at videreføre, at fysiske og juridiske personer,
herunder offentlige myndigheder, som har rådighed over lokaler, hvor of-
fentligheden har adgang, skal opfylde følgende krav:
Der må maksimalt tillades adgang for 1 kunde, besøgende eller delta-
ger hvis gulvarealet er 7,5 m2 eller derover. I forlængelse heraf skal
serveringssteder ved indgangen til lokalerne opsætte informationsma-
teriale om, hvor mange personer, der maksimalt må tillades adgang for.
For tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som
efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier,
må der uanset nr. 1 tillades adgang for 1 kunde, besøgende eller delta-
ger pr. 4 m2 gulvareal og pr. 2 m2 gulvareal hvor kunden, den besø-
gende eller deltageren i det væsentlige sidder ned eller lignende.
Lokalerne skal så vidt muligt indrettes på en sådan måde, at smittefare
minimeres, herunder ved at gøre det muligt for kunder, besøgende og
deltagere at holde afstand til hinanden.
Der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale om, at
personer, der har symptomer på covid-19, bør isolere sig i hjemmet, og
om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum. Infor-
mationsmateriale, der opsættes efter 1. pkt., skal være det materiale,
der er offentliggjort af Sundhedsstyrelsen.
Det skal sikres, at alle medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet
lokalerne, overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygi-
ejne og hensigtsmæssig adfærd. Anbefalingerne nævnt i 1. pkt. offent-
liggøres af Sundhedsstyrelsen.
Der skal være vand og sæbe eller håndsprit (mindst 70 pct. alkohol)
tilgængeligt for kunder, besøgende og deltagere.
Detailhandlen, herunder udvalgsvarebutikker, dagligvarebutikker, storcen-
tre, stormagasiner, varehuser, basarer, arkader m.v., skal foruden ovenstå-
ende krav overholde følgende skærpede krav.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 113: Videreførelse af gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
4/9
I lokaler mellem 0 og 1.999 m2 må der maksimalt tillades adgang for
1 kunde pr. 7,5 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulv-
arealet under 7,5 m2, må der uanset 1. pkt. tillades adgang for 1 kunde.
For udvalgsvarebutikker er kravet dog 10 m
2
.
I lokaler mellem 2.000 og 4.999 m2 må der maksimalt tillades adgang
for 1 kunde pr. 10 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog
minimum 266 kunder. For udvalgsvarebutikker er kravet dog 20 m
2
,
dog minimum 200 kunder
I lokaler mellem 5.000 og 9.999 m2 må der maksimalt tillades adgang
for 1 kunde pr. 12 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog
minimum 500 kunder. I udvalgsvarebutikker må der maksimalt tillades
adgang for 250 kunder, som er til stede samtidig.
I lokaler på 10.000 m2 eller derover må der maksimalt tillades adgang
for 1 kunde pr. 25 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog
minimum 833 kunder. I udvalgsvarebutikker må der maksimalt tillades
adgang for 250 kunder, som er til stede samtidig, hvis de tilstedevæ-
rende kunder kan dokumentere at have bestilt tid på forhånd eller hvis
udvalgsbutikken har oprettet et indhegnet køsystem, hvor der er opsyn
med kunderne, så det sikres, at de holder 2 meters afstand.
Ved indgangen til lokalerne skal der opsættes informationsmateriale
om, at kunder bør gå ind i butikken alene, og skal være det materiale,
der
er offentliggjort af Sundhedsstyrelsen.
Foruden ovenstående krav gælder følgende særlige krav:
For lokaler med mindst 3 etager gælder endvidere et andet arealkrav
end ovenstående. Det betyder, at der i denne type af lokaler uanset,
hvad der ellers følger af ovenstående maksimalt må tillades adgang for
det antal personer pr. m2, som gælder for kategorien før, hvis den fy-
siske eller juridiske person, der har rådighed over lokalet, kan fremvise
en risikoplan.
Ved lokaler i detailhandlen på 2000 m2 eller derover skal det
ved af-
mærkning, instruktion eller lignende tydeligt fremgå, at kunderne skal
bevæge sig i samme retning eller holde til højre.
Ved indgangen til lokaler, der anvendes som dagligvarebutik, skal der
opsættes informationsmateriale (som er offentliggjort af Sundhedssty-
relsen) om, at kunder kraftigt opfordres til at holde mindst 2 meters
afstand til øvrige kunder samt ansatte i hele butikken. Det skal fremgå
af informationsmaterialet, at effektiv afskærmning mellem kunderne
indbyrdes og ansatte kan træde i stedet for opfordringen om at holde
mindst 2 meters afstand.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 113: Videreførelse af gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
5/9
Fysiske og juridiske personer, som
har rådighed over lokaler på 2000 m2
eller derover, der anvendes til detailhandel, herunder udvalgsvarebutikker,
dagligvarebutikker, storcentre, stormagasiner, varehuse, basarer, arkader
m.v., og hvortil offentligheden har adgang skal sikre følgende:
Der skal være synligt personale som kan påse de ovennævnte krav og
relevante retningslinjer overholdes.
Der skal være minimum 1 medarbejder pr. 2000 m2.
Ved indgangen skal lokalets størrelse angives.
Dagligvarebutikker skal sikre, at personalet løbende foretager optæl-
ling af kunder i butikken.
Ligeledes gælder for fysiske og juridiske personer som
har rådighed over
lokaler på 2000 m2 eller derover, der anvendes til detailhandel, herunder
udvalgsvarebutikker, dagligvarebutikker, storcentre, stormagasiner, vare-
huse, basarer, arkader m.v., og hvortil offentligheden har adgang sikre, at
der i lokalerne i åbningstiden er personale, som har ansvaret for de tidligere
nævnte regler og relevante retningslinjer overholdes.
Generelle undtagelser
Der lægges op til at videreføre, at Folketinget og domstolene undtages fra
lokalerestriktionerne. På samme måde lægges der op til at videreføre, at
offentlige og private sygehuse og klinikker samt private praksis og forret-
ninger, hvor der alene udøves sundhedsfaglig behandling, jf. sundhedslo-
vens § 5, og som en autoriseret sundhedsperson, jf. sundhedslovens § 6,
stk. 1, driver eller er ansat i, undtages fra lokalerestriktionerne. Endvidere
lægges der op til at videreføre, at forsamlinger med et politisk eller andet
meningsbefordrende øjemed undtages fra forsamlingsforbuddet i relation
til de omfattede lokaler.
Der lægges endvidere op til at videreføre, at undtage udøvere af professio-
nel idræt og de faciliteter, udøverne benytter før, under og efter afviklingen
af idrætsgrenen fra lokalerestriktionerne
Der lægges tillige op til at videreføre, at politiet bemyndiges til at varetage
sundhedsministerens beføjelser efter bekendtgørelsen, herunder at politiet
kan påbyde fysiske eller juridiske personer at holde et lokale eller en loka-
litet lukket for offentligheden i en nærmere bestemt periode. Dette forud-
sætter, at den pågældende efter politiets skøn har overtrådt lokalerestrikti-
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 113: Videreførelse af gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
6/9
onerne, og at der ikke er udsigt til, at den pågældende fremover vil over-
holde restriktionerne. Derudover lægges der op til at videreføre de gæl-
dende regler om klageadgang.
Endelig lægges der op til at videreføre, at Fødevarestyrelsen, Sikkerheds-
styrelsen og Arbejdstilsynet kan påse, at reglerne om forbud mod adgang
til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af
COVID-19 overholdes, herunder vejlede om disse regler.
Krav om mundbind eller visir
Der lægges op til at videreføre de gældende regler på Erhvervsministeriets
område
for så vidt angår
krav om mundbind m.v. på serveringssteder, i de-
tail- og engroshandlen og i liberale serviceerhverv i forbindelse med hånd-
tering af covid-19. Herefter skal
kunder og lignende på 12 år og derover
have tildækket mund og næse ved brug af mundbind eller visir, når de be-
finder sig i og på følgende lokaler, som fysiske og juridiske personer råder
over, og hvortil offentligheden har adgang:
Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til ind-
tagelse på salgsstedet.
Engroshandlen, detailhandlen, herunder i udvalgsvarebutikker, daglig-
varebutikker, storcentre, stormagasiner, varehuse, basarer, arkader,
steder, der sælger mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet
(take-away) m.v.
Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinikker,
frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter
deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier.
Kra-
vet omfatter tillige medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet
det pågældende lokale og har kontakt til kunder og lignende, men om-
fatter ikke medarbejdere m.v., der opholder sig i et aflukket rum eller
bag en afskærmning, hvortil alene medarbejdere m.v. har adgang.
Medarbejdere og andre personer tilknyttet det pågældende lokale kan
bortvise kunder og lignende, der uberettiget undlader at bære mund-
bind eller visir.
Kravet om mundbind eller visir finder ikke anvendelse, når kunden, bruge-
ren og lignende sidder ned på serveringssteder. Og kravet om mundbind
eller visir gælder ikke personer med nedsat bevidsthedsniveau, fysiske eller
mentale svækkelser eller andet, der gør, at de ikke er i stand til at bære
mundbind eller visir.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 113: Videreførelse af gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
2368937_0007.png
7/9
Endvidere lægges der op til at videreføre, at mundbind eller visir kan fjer-
nes helt eller delvist, hvis der er en anerkendelsesværdig årsag til det, her-
under i følgende situationer:
1) Under kortvarig indtagelse af mad og drikke, såfremt dette er tilladt i
henhold til ordensregler for det pågældende sted.
2) Under indtagelse af medicin.
3) Under samtale med personer, der mundaflæser.
4) Hvis mundbindet eller visiret giver vejrtrækningsbesvær eller kvæl-
ningsfornemmelser.
5) Hvis politiet skal foretage identifikation.
6) Hvis børn og unge eller personer med psykisk eller fysisk funktions-
nedsættelse af forskellige årsager skal trøstes eller bliver skræmt over
brugen af mundbind eller visir.
7) Under behandlinger eller modtagelse af serviceydelser, som forud-
sætter, at ansigtet ikke er dækket.
Fysiske og juridiske personer, der har rådighed over lokaler omfattet af
krav om mundbind eller visir skal opfylde følgende krav:
1) Der skal i eller ved lokalerne m.v. opsættes informationsmateriale om
kravet om at bruge mundbind eller visir og om mulighed for bortvisning
ved manglende efterkommelse af kravet.
2) Der må alene tillades adgang for kunder, brugere og lignende, der
overholder kravet om at bruge mundbind eller visir.
3) Det skal sikres, at medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet
lokalerne omfattet af krav om at bruge mundbind, overholder kravet
Kunder, besøgende og lignende der uberettiget undlader at bære mundbind
eller visir, kan bortvises.
Krav om coronapas
Der lægges op til at videreføre de gældende regler for så vidt angår
krav
om coronapas i forbindelse med adgang til lokaler og lokaliteter, hvor der
udøves kulturaktiviteter og liberale serviceerhverv.
Ved et coronapas forstås dokumentation for:
1) et negativt resultat af en covid-19-test, der er højst 72 timer gammel
regnet fra tidspunktet, hvor testen er foretaget,
2) et positivt resultat af en covid-19-test, jf. stk. 2, der er mindst 14
dage og højst 12 uger gammel regnet fra tidspunktet, hvor testen blev
foretaget eller
3) et gennemført vaccinationsforløb mod covid-19
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 113: Videreførelse af gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
8/9
Ved en covid-19-test forstås en test, der er foretaget efter som en PCR-
test eller en antigentest. Ved en PCR-test forstås en polymerase chain
reaction-test. Ved en antigentest forstås en test, der på kort tid viser, om
der er immunkemisk påvisning af virusproteiner (antigener). Et vaccinati-
onsforløb mod covid-19 anses for gennemført 14 dage efter den afslut-
tende dosis. Dokumentation kan foreligge både i papirformat og elektro-
nisk. Navnet på indehaveren af coronapasset skal svare til navnet på per-
sonens medbragte pas, kørekort, sundhedskort eller andet offentligt ud-
stedt identitetskort.
For at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 skal kunder, be-
søgende og lignende kunne forevise et coronapas ved ankomst til et lokale
eller en af følgende lokaliteter:
1) Forlystelsesparker og lignende.
2) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter
deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og bemandede
solarier.
Coronapasset skal forevises til personale eller andre personer tilknyttet lo-
kalet eller lokaliteten.
Kravet om covid-19 test gælder ikke for følgende:
1) Børn under 15 år.
2) Personer, der af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-
19-test.
3) Personer, der som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse ikke bør få foretaget en covid-19-test.
Kan der ikke fremvises et coronapas kan der ske bortvisning.
Fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, der har
rådighed over lokaler eller lokaliteter skal opfylde følgende krav:
1) Der skal i eller ved lokalerne og lokaliteterne opsættes informations-
materiale om kravet om covid-19 test og om muligheden for bortvisning
2) Der må alene tillades adgang for kunder, besøgende og lignende, der
overholder kravet om negativ covid-19 test, jf. dog undtagelser.
Strafbestemmelser
Endelig bemærkes det, at der lægges op til at videreføre de eksisterende
bestemmelser om bødestraf, herunder blandt andet i forhold til forbud mod
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 113: Videreførelse af gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter, krav om mundbind m.v. og coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, fra erhvervsministeren
9/9
adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med hånd-
tering af COVID-19.