Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data)
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 9. september 2020, fo-
retages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 22 indsættes:
»Kapitel 22 a
Indsamling af data
§ 102 a.
Børne- og undervisningsministeren kan indhente alle oplysnin-
ger fra kommunalbestyrelsen og fra tilbud omfattet af denne lov til brug for
varetagelse af bl.a. lovgivnings- og vejledningsfunktioner.
Stk. 2. Børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at kommunal-
bestyrelsen og de i stk. 1 nævnte tilbud skal tilvejebringe oplysninger, som
ministeren skønner nødvendige til brug for opfølgning på og gennemsigtig-
hed om tilbuddets rammer og forhold i øvrigt.
Stk. 3. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvilke oplysninger der skal indberettes efter stk. 1 og tilvejebringes og
indberettes efter stk. 2, herunder oplysningernes form og format, løbende
ajourføring, frister, m.v.«
§4
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Indsamling af data
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen indgik den 5. december 2020 aftale med Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om at indføre minimums-
normeringer. Som en del af aftalen er det besluttet, at datakvaliteten på dag-
tilbudslovens område skal forbedres. Dette skal bl.a. medvirke til at sikre,
at der i højere grad end i dag er gennemsigtighed i forhold til den hverdag,
som møder børn i landets dagtilbud m.v. Forældre, kommuner og andre
interesserede skal nemt og enkelt kunne få indblik i centrale kvalitetsindi-
katorer, herunder bl.a. udviklingen i normeringer i de enkelte daginstitutio-
ner. Det skal endvidere medvirke til, at aftalepartierne bag aftalen om mini-
mumsnormeringer i 2023 skal vurdere muligheden for og hensigtsmæssig-
heden af eventuelt lovbundne minimumsnormeringer på institutionsniveau.
Lovforslaget omhandler således indsamling af data på dagtilbudslovens om-
råde og har til formål at sikre, at der fremadrettet kan indsamles, opgøres og
offentliggøres relevante informationer om de enkelte tilbud, og at datakva-
liteten på dagtilbudsområdet forbedres.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
2. Lovforslagets baggrund
Den 5. december 2020 indgik regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet aftale om at indføre lovbundne mi-
nimumsnormeringer fra 2024.
Som en del af aftalen er det besluttet, at forældre, kommuner og andre inte-
resserede skal kunne følge udviklingen i de enkelte daginstitutioners norme-
ringer, så det er gennemskueligt, om aftalen fører til bedre normeringer i
daginstitutionerne. Det er derfor aftalt, at den eksisterende dagtilbudsportal
udvides og forbedres, så flere centrale informationer om de enkelte dagin-
stitutioner gøres tilgængelige, og der bliver mulighed for at sammenligne på
tværs af institutioner. Det drejer sig bl.a. om informationer på institutions-
niveau, herunder om normeringer, andelen af pædagoger og andelen af pæ-
dagogiske assistenter, oprykningsalder mellem vuggestue og børnehave
samt alder ved overgang til skolestart, om daginstitutionerne modtager mid-
ler fra de statslige puljer til sociale normeringer m.v. Den øgede gennem-
sigtighed skal bidrage til at styrke grundlaget for lokale prioriteringer og
forældreinddragelsen lokalt via fx forældrebestyrelser. Informationer på in-
stitutionsniveau vil fremgå, når en opgørelse med den fornødne kvalitet er
sikret.
Det er i den forbindelse aftalt, at det skal sikres, at der eksisterer det for-
nødne lovgrundlag, så datakvaliteten på institutionsniveau og data særligt
ift. det pædagogiske personale forbedres.
Den konkrete udformning af porta-
len drøftes videre med aftalepartierne senere i 2021.
Herudover er det som en del af aftalen besluttet, at aftalepartierne i 2023,
når der foreligger viden om, hvordan kommunerne indfaser de lovbundne
minimumsnormeringer, og når den nødvendige data om bl.a. normeringer
på institutionsniveau foreligger på et tilstrækkelig valideret grundlag, skal
vurdere muligheden for og hensigtsmæssigheden af eventuelt lovbundne
minimumsnormeringer på institutionsniveau.
Dette lovforslag udmønter den del af aftalen om minimumsnormeringer, der
skal sikre en forbedret datakvalitet på dagtilbudsområdet.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Indsamling af data
3.1.1. Gældende ret
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Der er i dag ikke særskilte bestemmelser i dagtilbudsloven til indsamling af
data.
Data på dagtilbudsområdet indsamles således i dag alene med hjemmel i lov
om kommunernes styrelse.
Det fremgår af § 63, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 47 af 15. januar 2019, at kommunalbestyrelsen, styrelsesorganet
for et kommunalt fællesskab, jf. lovens § 60, og Ankestyrelsen skal tilveje-
bringe og meddele vedkommende minister de oplysninger og udlevere de
dokumenter, som denne måtte forlange om forhold i kommunen og det kom-
munale fællesskab henholdsvis inden for tilsynets virkeområde.
Der forekommer ikke at gælde nogen begrænsninger for så vidt angår de
oplysninger og udtalelser om forhold i kommunen, der kan kræves udleveret
efter § 63. Ministerens anmodning skal dog være saglig. De oplysninger der
kan indhentes er oplysninger, som kommunen allerede er i besiddelse af,
men kommunen kan også forpligtes til at tilvejebringe, indsamle og bear-
bejde oplysninger samt at afgive udtalelser om de pågældende spørgsmål til
tilsynsmyndigheden. Dette gælder også fortrolige og personfølsomme op-
lysninger. Ministeren kan foreskrive, at bestemte arter af oplysninger lø-
bende skal tilvejebringes og indsendes til vedkommende ministerium. Mi-
nisteren kan dog ikke foreskrive, hvordan de ønskede oplysninger tilveje-
bringes og fra hvem.
Ministeriet indsamler i dag på baggrund af ovenstående bestemmelse ek-
sempelvis oplysninger om sprogvurdering og sprogstimulering.
Det fremgår videre af lovens § 63, stk. 2, at ministeren kan fastsætte en frist
for tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af doku-
menter efter lovens § 63, stk. 1.
Indsamlingen af data om bl.a. normeringer foretages i dag af Danmarks Sta-
tistik, som Børne- og Undervisningsministeriet har indgået samarbejdsaftale
med. Børne- og Undervisningsministeriet har på baggrund af aftalen adgang
til det data, Danmarks Statistik har indsamlet om dagtilbud, via ministerie-
ordningen, som er en ordning, hvorefter der stilles data til rådighed for de-
partementer, styrelser og direktorater på en fleksibel måde, således at det
imødekommer behovet for ad hoc analyser til besvarelse af spørgsmål fra
det politiske system hurtigt og effektivt. Konkret foregår arbejdet på mi-
nisterieordningen ved, at ministeriet logger ind på en server, der befinder
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
sig hos Danmarks Statistik. Her kobles data fra Danmarks Statistik sammen
med ministeriets eget data og bearbejdes, hvorefter ministeriet henter det
sammenkoblede og bearbejdede data ud på aggregeret til videre formidling.
Danmarks Statistik indsamler data med hjemmel i lov om Danmarks Stati-
stik.
Det fremgår af § 6, stk. 1, i lov om Danmarks Statistik, jf. lovbekendtgørelse
nr. 610 af 30. maj 2018, at offentlige myndigheder og institutioner inden for
rammerne af den af bestyrelsen fastlagte arbejdsplan efter anmodning fra
Danmarks Statistik skal meddele de oplysninger, de er i besiddelse af.
Det fremgår videre af lovens § 8, stk. 4, at ud over de oplysninger, der skal
afgives i henhold til stk. 1 eller 2, som beskriver, hvilke oplysninger der nær-
mere er tale om, skal der for institutioner for børn, unge, ældre, syge og handi-
cappede m.v. efter anmodning fra Danmarks Statistik afgives oplysninger om
ydelsernes art, de indskrevne personer og pladsforhold.
Dele af dataindsamlingen på dagtilbudsområdet i dag er baseret på frivillige
indberetninger. De frivillige indberetninger omfatter bl.a. oplysninger om fro-
kostordninger, åbningstider, lukkedage m.v., som i dag udstilles via dagtilbud-
sportalen. Dagtilbuddene har deslige mulighed for at supplere med yderligere
data, som fx en pædagogisk profil for alle daginstitutioner og dagplejere, ind-
hold i eventuelle madordninger, legepladsforhold, samarbejde med lokalsam-
fund m.v.
Derudover kan kommunerne og private dagtilbud oprette dagtilbud i dagtil-
budsregisteret, der er et centralt register over dagtilbud, som føres af Styrelsen
for IT og Læring, hvor grundoplysninger om institutionsnummer, adresser m.v.
registreres, men kommunerne og de private dagtilbud har i dag ikke pligt til at
oprette dagtilbud i registeret og løbende holde oplysninger om dagtilbud i regi-
steret ajour.
3.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Omfanget af data på dagtilbudsområdet er i dag begrænset. Data for nogle
indikatorer indsamles ikke, fordi der for så vidt angår de private tilbud
mangler hjemmel, eller offentliggøres ikke, fordi datakvaliteten ikke er til-
strækkelig, ligesom der i dag ikke kan stilles krav til, at data skal indberettes
på en bestemt måde. Det betyder bl.a., at privatinstitutioner og puljeordnin-
ger i dag ikke indgår i normeringsstatistikken fra Danmarks Statistik, hvor
de gennemsnitlige kommunale normeringsniveauer for børn i dagpleje og
daginstitutioner årligt opgøres. Det betyder også, at normeringsstatistikken
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
på nuværende tidspunkt ikke opgøres for den enkelte daginstitution, men
alene som et kommunalt gennemsnit.
Aftalen om minimumsnormeringer indgået den 5. december 2020 mellem
regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet indebærer, at datakvaliteten på dagtilbudsområdet skal forbedres,
således at der kan skabes gennemsigtighed for forældre, kommuner og andre
interesserede om normeringer og andre kvalitetsindikatorer om den enkelte
daginstitution.
Fremsættelsen af nærværende lovforslag skal ses i sammenhæng med den
politiske aftale om minimumsnormeringer af 5. december 2020. For at
kunne opfylde de politiske målsætninger om øget gennemsigtighed m.v. er
det Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at der er behov for flere
og bedre data. Dette understøttes af en ny hjemmel i dagtilbudsloven bl.a.
med henblik på indsamling af data, der skal give bedre viden om normerin-
ger mv.
En række af de oplysninger, der fremadrettet ønskes indsamlet, indsamles
allerede i dag til brug for bl.a. Danmarks Statistiks normeringsstatistik, den
eksisterende dagtilbudsportal, dagtilbudsregisteret m.v. Herunder trækkes
meget data administrativt via Danmarks Statistik og bliver efterfølgende va-
lideret af kommunerne. For den enkelte kommune eller dagtilbud vil der for
hovedparten således ikke være tale om omfattende nye indberetninger, men
primært at der for nogle kommuner eller dagtilbud stilles anderledes krav til
formatet for de data, der indberettes, ligesom kommunerne og dagtilbud-
dene får pligt til løbende at vedligeholde visse af indberetningerne, fx til
oprettelse og ajourføring af oplysninger om dagtilbud i dagtilbudsregisteret.
Den foreslåede bestemmelse skal således sikre, at der fremadrettet kan ind-
samles og offentliggøres relevant og ensartet data om normeringer og andre
kvalitetsindikatorer for alle typer af tilbud efter dagtilbudsloven, herunder
også for de typer af tilbud, der i dag ikke er mulighed for at indsamle data
om på baggrund af gældende ret. Det gælder eksempelvis muligheden for at
stille krav til indberetning fra privatinstitutionerne i forhold til indberetning
af data om børnenes indmeldelses- og udmeldelsesdato samt oplysninger
om de pædagogiske personaler. Den foreslåede bestemmelse skal herudover
sikre, at data i relevant omfang er tilgængelig på institutionsniveau.
For at kunne opfylde de politiske målsætninger i aftalen om minimumsnor-
meringer af 5. december 2020 forventes det, at der fremadrettet vil blive
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
stillet krav til indberetning af oplysninger om daginstitutioner og dagpleje.
Der er ikke aktuelle overvejelser om krav om indberetning af data om obli-
gatoriske læringstilbud, fritidstilbud, klubtilbud og andre socialpædagogi-
ske tilbud samt private pasningsordninger. Disse tilbud foreslås dog omfat-
tet af hjemlen, såfremt behovet for at indsamle data om tilbuddene ændrer
sig på et senere tidspunkt, som led i eksempelvis enkeltstående surveys eller
politiske initiativer. Den foreslåede bestemmelse skal endvidere skabe pa-
rallelitet til undervisningsområdet, hvor tilsvarende hjemler til indsamling
af data eksisterer.
Det er sigtet, at den foreslåede datahjemmel ikke skal føre til unødvendige
målinger af børnene og det pædagogiske arbejde, samt at indhentning af data
så vidt muligt ikke skal belaste det pædagogisk personale og ledere i dagtil-
bud.
For nærmere om, hvilke oplysninger der forventes at blive stillet krav om
indberetning af, henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne
hertil.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indføre hjemmel i dagtilbudsloven til indsamling af data.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1 vil medføre, at børne- og
undervisningsministeren vil kunne indhente alle oplysninger fra kommunal-
bestyrelsen og fra tilbud omfattet af dagtilbudsloven til brug for varetagelse
af bl.a. lovgivnings- og vejledningsfunktioner.
Den foreslåede bestemmelse medfører endvidere, at ministeren vil kunne
bestemme, at kommunalbestyrelsen og tilbud oprettet efter dagtilbudsloven
skal tilvejebringe oplysninger, som ministeren skønner nødvendige til brug
for opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets rammer og forhold i
øvrigt.
Det foreslås herudover, at der indsættes en bemyndigelsesbestemmelse til,
at børne- og undervisningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om, hvilke oplysninger der skal indberettes efter stk. 1 og tilvejebringes og
indberettes efter stk. 2, herunder oplysningernes form og format, løbende
ajourføring, frister, m.v. Reglerne vil blive fastsat ved bekendtgørelse, hvor
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
det bl.a. vil blive specificeret, hvilke oplysninger der skal indberettes, hvil-
ket format oplysningerne skal indberettes i og frist for indberetning. Se nær-
mere herom i de specielle bemærkninger til § 1, nr. 1.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes at have økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Med aftale om minimumsnormeringer er der afsat en reserve på 10 mio. kr.
i 2021 og 5 mio. kr. i 2022 til at dække udgifterne i kommunerne til etable-
ring af nye registreringer og forbedring af datakvaliteten i eksisterende re-
gistreringer, herunder gennem specifikt format for de oplysninger, der ind-
berettes. Derudover er der afsat en reserve på 3 mio. kr. årligt fra 2023 og
frem til kommunernes løbende vedligeholdelse af indberetningerne.
Lovforslaget vedrører ikke regionerne og har derfor ikke økonomiske kon-
sekvenser for regionerne.
Lovforslaget skønnes at have statslige omkostninger for Styrelsen for IT og
Læring forbundet med udvidelsen af dagtilbudsportalen. Der er afsat 3 mio.
kr. årligt fra 2022 og frem til at dække statslige udgifter hertil.
Lovforslagets kommunaløkonomiske konsekvenser forhandles med kom-
munerne i henhold til DUT-princippet.
Lovforslaget vurderes at have implementeringsmæssige konsekvenser for
kommunerne, da det vil blive muligt for børne- og undervisningsministeren
at stille krav om et specifikt format for de oplysninger, der indberettes,
og/eller krav til nye indberetninger. Dette vurderes forventeligt at medføre
omstillingskonsekvenser for kommunerne, idet nogle kommuner vil skulle
ændre deres registreringspraksis og/eller etablere nye registreringer. Endvi-
dere forventes driftskonsekvenser, da kommunerne løbende vil skulle ved-
ligeholde dele af indberetningerne.
Lovforslaget indebærer, at der vil foregå behandling af personoplysninger,
herunder indsamling, registrering, offentliggørelse og kobling. Det er for
nærværende ikke hensigten, at indsamle andre typer af personoplysninger,
end der indsamles i dag. De personoplysninger, der forventes indsamlet, er
bl.a. oplysninger om personers navn, alder, uddannelse, m.v.
De oplysninger, der indsamles i dag og forventes indsamlet fremadrettet, er
almindelige personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6.
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
I enkeltstående tilfælde kan der dog være tale om følsomme personoplys-
ninger. Der kan her fx være tale om, at en oplysning om et barn fx går i en
privatinstitution målrettet børn med autisme, eller at barnet går i en basis-
gruppe for børn med særlige behov i en kommunal daginstitution, efter om-
stændighederne kan være en følsom personoplysning.
Oplysninger om enkeltpersoner forventes indsamlet på cpr-niveau. Det sik-
rer, at de indsamlede oplysninger kan blive koblet sammen med oplysninger
om bl.a. børnenes herkomst fra CPR-registret og andre relevante baggrunds-
variable fra Danmarks Statistik eller Børne- og Undervisningsministeriets
statistikberedskab.
Al offentliggørelse af statistik og indikatorer på dagtilbudsportalen vil følge
databeskyttelseslovgivningens krav om, at der kun udstilles data på aggre-
geret niveau. Dog vil der for så vidt angår eksempelvis dagplejere og privat-
institutioner, der måtte være enkeltmandsvirksomheder, kunne stilles krav i
den kommende bekendtgørelse om offentliggørelse af oplysninger om ved-
kommendes navne og adresser.
Enhver behandling af personoplysninger, der er omfattet af databeskyttel-
sesforordningens anvendelsesområde, vil skulle ske på baggrund af mindst
et lovligt behandlingsgrundlag i databeskyttelsesforordningen. Efter databe-
skyttelsesforordningen vil det relevante behandlingsgrundlag for alminde-
lige personoplysninger kunne være databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1, litra e, hvorefter behandling er lovlig, hvis den er nødvendig af hen-
syn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører un-
der offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
For eventuelle følsomme personoplysninger er udgangspunktet et behand-
lingsforbud, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, men i dette
tilfælde vil personoplysningerne kunne behandles med hjemmel i artikel 6,
stk. 1, litra e, samt artikel 9, stk. 2, litra f, hvorefter behandling er lovlig,
hvis den er nødvendig, for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, eller når domstole handler i deres egenskab af domstol. For så
vidt angår cpr-numre kan offentlige myndigheder behandle oplysninger om
personnummer med henblik på en entydig identifikation eller som journal-
nummer, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Behandlingen af personoplysninger vil endvidere skulle ske i overensstem-
melse med principperne om lovlighed, rimelighed og gennemsigtighed, for-
målsbegrænsning, dataminimering, rigtighed, opbevaringsbegrænsning,
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
samt integritet og fortrolighed, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5,
stk. 1.
De indsamlede oplysninger vil blive behandlet på grundlag af ovenstående
behandlingsgrundlag og med iagttagelse af principperne i databeskyttelses-
forordningens artikel 5, og dermed vurderes behandlingen at være lovlig.
Lovforslaget forventes også at have positive driftskonsekvenser for kom-
munerne, da den eksisterende proces omkring validering af data med kom-
munerne vil blive mindsket, idet der med datahjemlen og den tilhørende be-
kendtgørelse sikres ensartethed i formatet for de indberettede data på tværs
af kommuner og tilbud. Endvidere vil lovforslaget medføre gennemsigtig-
hed og lette adgangen til relevant data og mulighed for benchmarking for
kommunerne.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lov-
givning. Der er afsat midler til evt. tilretning og løbende vedligeholdelse af
dataindberetninger, ligesom der sigtes mod, at data ligesom i dag så vidt
muligt vil blive trukket automatisk fra eksisterende registre og it-systemer.
Lovforslaget forventes herudover at skabe mere klar og konsistent lovgiv-
ning på tværs af dagtilbudsområdet, idet nuværende indberetningskrav, som
i gældende ret er fordelt på forskellig lovgivning, med lovforslaget samles
under en hjemmel. Lovforslaget ensretter endvidere indberetningskrav til
tilbud underlagt dagtilbudsloven.
Endelig forventes lovforslaget at skabe større ensartethed i indberetnings-
data og derved bedre forudsætninger for genbrug af data på tværs af kom-
muner og andre offentlig institutioner til eksempelvis statistiske formål.
Lovforslaget vedrører ikke regionerne og har ikke implementeringsmæssige
konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes at have implementeringsmæssige konsekvenser for
staten, idet den eksisterende dagtilbudsportal vil skulle udvides, hvilket kræ-
ver ressourcer til udvikling og løbende drift af den udvidede dagtilbudspor-
tal.
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget indføres det, at alle tilbud efter dagtilbudsloven har pligt
til at indberette data, der forlanges af børne- og undervisningsministeren til
brug for lovgivnings- og vejledningsfunktioner m.v. Det er vurderingen, at
lovforslaget i sig selv ikke medfører administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, men at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgø-
relsen, som indebærer konsekvenser for erhvervslivet, jf. lovforslagets § 1.
De administrative konsekvenser består i, at private tilbud fremover kan blive
afkrævet indberetninger af nye oplysninger til Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet til brug for fx normeringsstatistikken, dagtilbudsregistret, dagtil-
budsportalen mv. Lovforslaget kan dermed have afledte økonomiske og
administrative konsekvenser for private tilbud, da de fremadrettet vil have
pligt til at indberette data. Tilbud drevet af private leverandører indgår i dag
i Danmarks Statistiks data i dagtilbuds- og normeringsstatistikken.
Det er vurderingen, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er
relevante for nærværende lovforslag.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive administrative konsekvenser i form
af større gennemsigtighed og lettere adgang for borgerne til relevante oplys-
ninger om de enkelte dagtilbud.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag sendes i perioden fra den 2. februar 2021 til den 23.
februar 2021 i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børne- og Kulturchefforeningen
(BKF), Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børns
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
2329217_0012.png
UDKAST
Vilkår, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Danmarks Evalue-
ringsinstitut, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler
grund-
skoler og gymnasier, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske Handicaporga-
nisationer (DH), Danske Regioner, Danske Skoleelever, Datatilsynet, Det
Centrale Handicapråd, FH, FOA
Fag og Arbejde, fobu, Foreningen af
Kristne Friskoler, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsche-
fer i Danmark, Forældrenes Landsorganisation (FOLA), Friskolerne, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landssammenslutningen af For-
eninger for Selvstændige Børnepassere, Landsorganisationen Danske Dag-
institutioner, Lilleskolernes Sammenslutning, Lærernes Centralorganisa-
tion, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet for Socialt
Udsatte, Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Selveje Danmark,
Skolelederforeningen, Skole og Forældre, Socialpædagogernes Landsfor-
bund og Spifo.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter i kommunerne og i sta-
ten. Der er afsat en reserve på 10 mio.
kr. i 2021, 5 mio. kr. i 2022 og 3 mio.
kr. årligt fra 2023 og frem til kommu-
nale merudgifter. Der er afsat 3 mio.
kr. årligt fra 2022 og frem til statslige
merudgifter.
Implemente-
Lovforslaget forventes at medføre en Lovforslaget forventes at medføre
ringskonsekven- ensretning af de indberettede data, administrative omstillings- og drifts-
ser for stat, kom- hvilket forventeligt vil medføre en konsekvenser for kommunerne i
muner og regio- mindre byrde for stat og kommuner form af omregistreringer, nye regi-
ner
ift. validering af de indberettede op- streringer og løbende drift af indbe-
lysninger.
retninger.
Lovforslaget skaber endvidere gen- Lovforslaget forventes at medføre
nemsigtighed og letter adgangen til re- administrative meropgaver i staten i
levant data for kommunerne.
form af udvikling og løbende drift af
den udvidede dagtilbudsportal.
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
2329217_0013.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at have afledte
økonomiske konsekvenser for tilbud
drevet af private leverandører, da
disse tilbud forpligtes til at indberette
data efterspurgt af børne- og under-
visningsministeren.
Lovforslaget vurderes at have afledte
administrative konsekvenser for til-
bud drevet af private leverandører, da
disse tilbud forpligtes til at indberette
data efterspurgt af børne- og under-
visningsministeren.
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Lovforslaget vil sikre større gennem- Ingen
konsekvenser for sigtighed og lettere adgang til rele-
borgerne
vante oplysninger om de enkelte dag-
tilbud for den enkelte borger.
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder inden EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen er ny. Der har ikke tidligere været særskilte bestemmelser til
indsamling af data i dagtilbudsloven.
For nærværende sker indsamling af data på dagtilbudsområdet på baggrund
af kommunestyrelseslovens § 63, stk. 1, via den såkaldte ministerieordning
efter aftale med Danmarks Statistik og på baggrund af frivillige indberet-
ninger. For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til de almin-
delige bemærkninger.
Det foreslås i
§ 102 a, stk.1,
at børne- og undervisningsministeren
kan indhente alle oplysninger fra kommunalbestyrelsen og fra tilbud omfat-
tet af denne lov til brug for varetagelse af bl.a. lovgivnings- og vejlednings-
funktioner.
Forslaget vil indebære, at børne- og undervisningsministeren vil kunne ind-
hente alle oplysninger fra kommunalbestyrelsen og fra tilbud omfattet af
denne lov til brug for varetagelse af bl.a. lovgivnings- og vejledningsfunk-
tioner. Tilbud omfattet af dagtilbudsloven er daginstitutioner, dagpleje, ob-
ligatoriske læringstilbud, fritidstilbud, klubtilbud og andre socialpædagogi-
ske fritidstilbud samt private pasningsordninger. Bestemmelsen omfatter
oplysninger, kommunerne og tilbuddene allerede ligger inde med.
Oplysningerne indsamles enten hos kommunalbestyrelsen eller hos tilbud-
dene selv. For de kommunale tilbud vil det formentlig være kommunalbe-
styrelsen, der forestår indberetningen. Der er ikke noget til hinder for, at
kommunalbestyrelsen forestår indberetningen for de øvrige tilbud, der an-
vender og registrerer deres oplysninger i de kommunale administrative sy-
stemer, såfremt det aftales mellem kommunalbestyrelsen og de pågældende
tilbud.
Der sigtes på nuværende tidspunkt bl.a. til indsamling af data til brug for at
vurdere muligheden for og hensigtsmæssigheden af eventuelt lovbundne
minimumsnormeringer på institutionsniveau. Det vil for indeværende være
oplysninger om børns ind- og udmeldelsesdato, personalets stillingskategori
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
og ansættelsesperiode, oplysninger om tilbudstype og ejerform for det kon-
krete dagtilbud og andre relevante oplysninger til brug for opgørelse af nor-
meringer m.v. Som noget nyt vil der forventeligt også blive stillet krav om
løbende ajourføring af oplysninger om det enkelte dagtilbud i dagtilbudsre-
gisteret. Det må forventes, at det også i fremtiden vil kunne blive nødvendigt
at indsamle andre data til brug for kommende lovgivnings- og vejlednings-
arbejde.
Det foreslås i § 102 a,
stk.2,
at børne- og undervisningsministeren vil kunne
bestemme, at kommunalbestyrelsen og de i stk. 1 nævnte tilbud vil skulle
tilvejebringe oplysninger, som ministeren skønner nødvendige til brug for
opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets rammer og forhold i øv-
rigt.
Forslaget vil indebære, at børne- og undervisningsministeren vil kunne be-
stemme, at kommunalbestyrelsen og de tilbud, som er nævnt i det foreslåede
§ 102, stk. 1, vil skulle tilvejebringe oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets
rammer og forhold i øvrigt.
Til forskel fra gældende ret vil ministeren med den foreslåede bestemmelse
kunne forlange, at oplysninger tilvejebringes og meddeles fra kommunalbe-
styrelsen og alle tilbud oprettet efter dagtilbudsloven, som ministeren skøn-
ner nødvendige til brug for opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets
rammer og forhold i øvrigt. Bestemmelsen omfatter både oplysninger, kom-
munerne og tilbuddene allerede ligger inde med, og oplysninger, som skal
tilvejebringes.
Der sigtes her særligt til oplysninger, der vil skulle offentliggøres på dagtil-
budsportalen med det formål, at forældre, kommuner og andre interesserede
nemt og enkelt vil kunne få indblik i centrale kvalitetsindikatorer om for-
holdene i de enkelte dagtilbud. Den øgede gennemsigtighed vil bl.a. skulle
bidrage til at styrke lokale prioriteringer og forældreinddragelse via fx for-
ældrebestyrelser.
De oplysninger, der forventes indsamlet, vil bl.a. være oplysninger til brug
for opgørelse af normeringer samt oplysninger om andelen af pædagoger og
andelen af pædagogiske assistenter, børnenes alder ved overgang til skole-
start, gennemsnitligt sygefravær blandt personalet m.v. For daginstitutio-
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
ner/dagpleje, der består af mere end en enhed/dagplejehjem, vil oplysnin-
gerne på dagtilbudsportalen så vidt muligt skulle fremgå for den enkelte en-
hed/dagplejehjem
Det foreslås i § 102 a,
stk.3,
at børne- og undervisningsministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der skal indberettes efter
stk. 1 og tilvejebringes og indberettes efter stk. 2, herunder oplysningernes
form og format, løbende ajourføring, frister, m.v.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at børne- og undervisningsmini-
steren vil kunne fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der vil
skulle indberettes og tilvejebringes, herunder oplysningernes form og for-
mat, løbende ajourføring, frister, m.v.
Bemyndigelsen forventes udmøntet således, at der fastsættes regler på be-
kendtgørelsesniveau om, at dagtilbud vil skulle tilvejebringe og indberette
udvalgte informationer om dagtilbuddet til bl.a. dagtilbudsregisteret, til brug
for opfølgning på udviklingen i normeringsniveau og til offentliggørelse på
bl.a. dagtilbudsportalen.
Det oplysninger, der på nuværende tidspunkt forventes indsamlet, er oplys-
ninger om børns ind- og udmeldelsesdato, personalets stillingskategori og
ansættelsesperiode, oplysninger om tilbudstype og ejerform for det konkrete
dagtilbud og andre relevante oplysninger til brug for opgørelse af normerin-
ger m.v. Det vil også være oplysninger om andre relevante kvalitetsindika-
torer til brug for udstilling på dagtilbudsportalen. Her forventes bl.a. at være
tale om oplysninger om andelen af pædagoger og andelen af pædagogiske
assistenter blandt personalet, børnenes alder ved overgang til skolestart,
gennemsnitligt sygefravær blandt personalet m.v.
En forudsætning herfor er, at der stilles krav om, at kommuner og instituti-
oner har pligt til at oprette alle dagtilbud i dagtilbudsregisteret og løbende
ajourføre disse oplysninger i modsætning til i dag, hvor brug og ajourføring
af dagtilbudsregisteret er frivilligt. Det drejer sig fx om oplysninger om in-
stitutionsnummer, institutionsnavn, ejerform, tilknyttede enheder m.v. For
daginstitutioner og dagplejere, der består af mere end en enhed/dagpleje-
hjem, vil oplysningerne i bl.a. dagtilbudsregisteret skulle fremgå for den en-
kelte enhed/dagplejehjem. Det bemærkes, at partierne bag aftalen om mini-
mumsnormeringer vil drøfte den konkrete udformning af dagtilbudsporta-
len, herunder hvilke specifikke oplysninger, der skal fremgå, senere i 2021.
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Da dagtilbudsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sæt-
tes i kraft for disse dele af riget, vil dette lovforslag ikke gælde for Færøerne
og Grønland.
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 99: Lovudkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner - Indsamling af data), fra børne- og undervisningsministeren
2329217_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1326 af 9. september
2020, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
Efter kapitel 22 indsættes:
»Kapitel 22 a
Indsamling af data
§ 102 a.
Børne- og under-
visningsministeren kan indhente
alle oplysninger fra kommunalbe-
styrelsen og fra tilbud omfattet af
denne lov til brug for varetagelse af
bl.a. lovgivnings- og vejlednings-
funktioner.
Stk. 2. Børne- og undervisnings-
ministeren kan bestemme, at kom-
munalbestyrelsen og de i stk. 1
nævnte tilbud skal tilvejebringe op-
lysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning
på og gennemsigtighed om tilbud-
dets rammer og forhold i øvrigt.
Stk. 3. Børne- og undervisnings-
ministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvilke oplysninger der
skal indberettes efter stk. 1 og tilve-
jebringes og indberettes efter stk. 2,
herunder oplysningernes form og
format, løbende ajourføring, frister,
m.v.«
18