Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Odense, d. 26.01.2001
Kære Børne- og Undervisningsudvalg,
Vedr. Ønske om foretræde
Innovation og entreprenørskab har nu i 10 år været en del af dagsordenen i det danske
uddannelsessystem, herunder i folkeskolen. Fonden for Entreprenørskab kunne i foråret 2020 fejre
10-års jubilæum, gøre status og sætte nye strategiske mål for fremtiden.
Vi vil gerne benytte anledningen til, på et foretræde for udvalget, at gøre status på innovation og
entreprenørskab i folkeskolen samt fremlægge en række anbefalinger.
I forbindelse med skolereformen blev innovation og entreprenørskab et tværgående tema i
folkeskolen. Der er dog stadig en række udfordringer, som betyder, vi er langt fra målet om, at alle
elever i grundskolen får tilstrækkelig kvalificeret undervisning til, at de kan udvikle de innovative og
entreprenørielle kompetencer, som også var det politiske ønske.
Ved foretrædet vil vi gerne udfolde disse udfordringer for udvalget, fortælle om de succeser og
virkningsfulde tiltag, vi heldigvis også ser, og give Fondens for Entreprenørskabs anbefalinger til,
hvordan vi kommer i mål med visionen om at skabe innovative og entreprenante unge mennesker til
vores samfund.
Innovation og entreprenørskab i grundskolen
–
status 2020
Med skolereformen fra 2013 blev det besluttet, at innovation og entreprenørskab skal indgå som et
tværgående tema. Der fremgår således følgende af Børne- og Undervisningsministeriets vejledning:
I ovatio og e trepre ørskab er et tværgåe de e e i Fælles Mål i alle skole s fag og e er.
Emnet er orienteret mod varierede og praksisorienterede undervisningsformer. Innovation og
entreprenørskab kan indgå som integrerede dele af fagundervisningens indhold og form eller
udmøntes i procesorienterede undervisningsforløb, der er karakteriseret ved processen fra ide eller
mulighed til handling og realisering samt elevernes arbejde med viden i praksis.
I emnet innovation og entreprenørskab er det centralt, at eleverne udvikler innovative og
entreprenørielle kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og sociale ressourcer i
verden, uanset om de vil påvirke deres eget liv, deltage i samfundsmæssige aktiviteter eller starte
aktiviteter eller virksomheder. Målet er at motivere eleverne til at indgå i samfundet som aktive
medborgere, iværksættere og innovative medarbejdere. Samtidig skal eleverne gives forudsætninger