Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2325318_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Odense, d. 26.01.2001
Kære Børne- og Undervisningsudvalg,
Vedr. Ønske om foretræde
Innovation og entreprenørskab har nu i 10 år været en del af dagsordenen i det danske
uddannelsessystem, herunder i folkeskolen. Fonden for Entreprenørskab kunne i foråret 2020 fejre
10-års jubilæum, gøre status og sætte nye strategiske mål for fremtiden.
Vi vil gerne benytte anledningen til, på et foretræde for udvalget, at gøre status på innovation og
entreprenørskab i folkeskolen samt fremlægge en række anbefalinger.
I forbindelse med skolereformen blev innovation og entreprenørskab et tværgående tema i
folkeskolen. Der er dog stadig en række udfordringer, som betyder, vi er langt fra målet om, at alle
elever i grundskolen får tilstrækkelig kvalificeret undervisning til, at de kan udvikle de innovative og
entreprenørielle kompetencer, som også var det politiske ønske.
Ved foretrædet vil vi gerne udfolde disse udfordringer for udvalget, fortælle om de succeser og
virkningsfulde tiltag, vi heldigvis også ser, og give Fondens for Entreprenørskabs anbefalinger til,
hvordan vi kommer i mål med visionen om at skabe innovative og entreprenante unge mennesker til
vores samfund.
Innovation og entreprenørskab i grundskolen
status 2020
Med skolereformen fra 2013 blev det besluttet, at innovation og entreprenørskab skal indgå som et
tværgående tema. Der fremgår således følgende af Børne- og Undervisningsministeriets vejledning:
I ovatio og e trepre ørskab er et tværgåe de e e i Fælles Mål i alle skole s fag og e er.
Emnet er orienteret mod varierede og praksisorienterede undervisningsformer. Innovation og
entreprenørskab kan indgå som integrerede dele af fagundervisningens indhold og form eller
udmøntes i procesorienterede undervisningsforløb, der er karakteriseret ved processen fra ide eller
mulighed til handling og realisering samt elevernes arbejde med viden i praksis.
I emnet innovation og entreprenørskab er det centralt, at eleverne udvikler innovative og
entreprenørielle kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og sociale ressourcer i
verden, uanset om de vil påvirke deres eget liv, deltage i samfundsmæssige aktiviteter eller starte
aktiviteter eller virksomheder. Målet er at motivere eleverne til at indgå i samfundet som aktive
medborgere, iværksættere og innovative medarbejdere. Samtidig skal eleverne gives forudsætninger
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 94: Henvendelse af 26/1-21 fra Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2325318_0002.png
for at håndtere de udfordringer og udnytte de muligheder, der er forbundet med at være individ i en
fora derlig og ko pleks verde .
I Fonden for Entreprenørskab mener vi fortsat, at vejledningen er både ambitiøs og relevant.
Desværre viser vores kortlægninger og analyser, at udbredelsen af innovation og entreprenørskab er
bremset op, og at det er svært for skoler og lærere at veksle de gode intentioner til virkelighed.
Siden Fonden for Entreprenørskab blev sat i verden, har vi bidraget til, at langt flere elever møder
innovation og entreprenørskab end tidligere. De sidste 10 år er antallet af elever, der årligt møder
innovation og entreprenørskab, steget fra 20.000 i 2010 til 110.000 elever i 2020. Dette er sket
gennem vores konkurrencer, som mere end 50.000 elever har deltaget i, gennem kurser for mere
end 12.000 lærere og gennem vores materialer, som er blevet anvendt af over 200.000 elever.
Herudover har vi leveret en lang række inspirationsforløb til EMUén, og gennem vores mere end 150
støttede projekter har vi skabt pædagogisk udvikling på skoler og i kommuner. Udover dette er der
udgivet en lang række artikler og modeller for, hvordan innovation og entreprenørskab kan blive en
del af praksis og en del af skole og skoleledelse.
Fonden for Entreprenørskab har opbygget et internationalt anerkendt videncenter, blandt andet
gennem effektforskning og teoriudvikling. Der findes herigennem forskningsmæssigt belæg for, at
innovation og entreprenørskab virker
og for at det har en række positive sideeffekter i form af
blandt andet trivsel og skoleglæde.
Trods stigningen i antallet af elever og de mange indsatser er det desværre stadig langt fra alle af
vores knap 700.000 elever i grundskolen, som arbejder med innovation og entreprenørskab i
undervisningen. Det hænger godt sammen med det faktum, at mange af lærerne fortsat ikke ved,
hvordan de skal arbejde med det tværgående tema og ikke har modtaget hverken kurser eller
efteruddannelse indenfor dette. Den manglende viden gælder desværre også størstedelen af de
nyuddannede lærere
til trods for, at innovation og entreprenørskab indgår i kompetencemålene for
faget lærerens grunduddannelse på læreruddannelsen.
Samtidig viser en gennemgang af de kommunale politikker og strategier, at innovation og
entreprenørskab kun er nævnt i en tredjedel af kommunerne. Andre analyser viser, at det fortsat er
en gruppe dedikerede lærere, som arbejder med temaet
og at de ofte savner opbakning fra deres
ledere og kolleger.
Den overordnede vision om, at innovation og entreprenørskab skal være en del af skolen, er således
ikke opfyldt, og der er fortsat en række udfordringer at tage fat på.
Innovation og entreprenørskab i grundskolen fremover
Fondens refleksioner og anbefalinger
Den danske folkeskole har haft en turbulent tid, siden reformen trådte i kraft i 2014. Set i det lys er
det ikke så mærkeligt, at implementeringen af innovation og entreprenørskab som tværgående tema
ikke har haft førsteprioritet. Nu, mere end 5 år efter ikrafttrædelsen, mener vi i Fonden, at det er tid
til at give denne lidt oversete del af reformen fornyet opmærksomhed. En opmærksomhed som
heldigvis også kan gives med øget indsigt i, hvad der virker.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 94: Henvendelse af 26/1-21 fra Fonden for Entreprenørskab om status på innovation og entreprenørskab i folkeskolen
2325318_0003.png
Vi mener fortsat, at alle elever i Danmark skal møde innovation og entreprenørskab i skole og
uddannelse. Innovative og entreprenante kompetencer er med til at give vores børn og unge mod på
at gå nye veje samt redskaber og selvtillid til at sætte retning i livet og indfri deres drømme. Også
som samfund har vi brug for innovative og entreprenante unge mennesker, der kan hjælpe os med at
løse de store samfundsudfordringer, vi står over for, fx ift. grøn omstilling og bæredygtighed.
Mennesker, som kan tage initiativ, og som har den fleksibilitet og omstillingsparathed, verden i dag
kræver. Vores virksomheder, organisationer og institutioner efterspørger disse kompetencer.
Ligeledes er der brug for flere iværksættere, som skaber vækst og arbejdspladser.
Vi ønsker at den kommende generation ser sig selv som medskabere af deres egen og vores fælles
fremtid. Det ved vi, at innovation og entreprenørskab i skolen bidrager til.
Desværre er den politiske opmærksomhed på innovation og entreprenørskab i skolen reduceret hen
over de 10 år, der er gået, siden Fonden for Entreprenørskab blev skabt. Det er vores håb, at vi
sammen kan øge opmærksomheden på dette vigtige område i den skolepolitiske debat.
Vi vil gerne fremhæve følgende som afgørende for, at visionen kan opfyldes:
- Innovation og entreprenørskab bevares som tværgående tema i folkeskolen.
- Nuværende og kommende læreres kompetencer til at arbejde med temaet sikres. Og der
sættes mål for, hvornår dette bliver en naturlig del af læreruddannelsen, og hvornår alle
nuværende lærer har opnået de fornødne kompetencer.
- Formålet med det tværgående tema beskrives klarere og gøres tydeligt i faghæfter og
vejledninger.
- Udbuddet af læremidler, der kombinerer temaet med grundskolens fag, øges.
- Skoler og kommuner forpligtes gennem konkrete målsætninger for udbredelse.
Dette vil vi gerne udfolde for jer på foretrædet.
Med venlig hilsen
Fonden for Entreprenørskab
Christian Vintergaard
Adm. direktør