Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
København, den 21. januar 2021
Kære udvalgsmedlemmer
Den 15. januar 2021 fremsendte Danske Gymnasier en henvendelse om Midtfyns Gymnasiums mulighed
for at udbyde grundforløb 1 inden for Omsorg, sundhed og pædagogik. Danske SOSU-skoler Bestyrelserne
og Danske SOSU-skoler finder det meget ærgerligt, at Danske Gymnasier i sin henvendelse fremstiller So-
cial- og Sundhedsskolen Fyn som usamarbejdsvillig, og skolens argumenter for ikke at indgå en partner-
skabsaftale med Midtfyn Gymnasium for usaglige.
SOSU-skolerne har udbud på 46 udbudsadresser over hele landet. Flere af disse beliggende på andre insti-
tutioner end SOSU-skoler. Med behovet for at uddanne flere social- og sundhedshjælpere, social- og sund-
hedsassistenter og pædagogiske assistenter er SOSU-skolerne i tæt dialog med kommunerne om flere ud-
budssteder, hvor det giver mening. Det har medført flere satellitudbud eller pop-up udbud for at afprøve
den faglige og økonomiske bæredygtighed.
Udbudskannibalisering
Oprettelsen af nye udbud skal ikke ske på bekostning af eksisterende udbud, hvilket også fremgår af den
politiske aftale fra 26. april 2019:
”Nye
udbud må ikke have konsekvenser for erhvervsskolernes elevgrund-
lag…”,
og det er hovedargumentet for, at Social- og Sundhedsskolen Fyn ikke har ønsket at indgå en part-
nerskabsaftale, da et udbud på Midtfyns Gymnasium vil være kritisk for det eksisterende udbud af grund-
forløb 1 i Svendborg. Et udbud, hvor 10 ud af 22 elever netop kom fra Faaborg Midtfyns kommune og som
er placeret på Sydfyn for også at udbudsdække Langeland og Ærø.
Kvalitet i uddannelsesudbud
Øget kvalitet i erhvervsuddannelserne generelt og i særdeleshed på SOSU-uddannelserne er i fokus, og det
er afgørende, at oprettelsen af nye udbudssteder sker med skarpt fokus på underviserkompetencer og un-
dervisningsfaciliteterne.
Eleverne på grundforløb 1 på de eksisterende udbudssteder har adgang til læringsfaciliteter, der rækker ind
i velfærdsområdet. Det kan have form af en sengestue, en borgers hjem, en børnehavegarderobe samt ro-
botter og andre avancerede hjælpemidler. Det er faciliteter, der spiller en afgørende rolle i at introducere
og motivere til vores uddannelser, og som skaber rammerne for en praktiskpædagogisk tilgang, hvilket er
afgørende for at sikre uddannelsernes attraktivitet og dermed den fremtidige rekruttering. Der er altså tale
om betydelige investeringer, hvis eleverne skal opleve kvaliteten i uddannelserne.
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
&
1