Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2318446_0001.png
SLUTEVALUERING AF
FRIKOMMUNEFORSØGET
FLEKSIBLE LÆRINGSMILJØER
December 2020
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0002.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
Indhold
1. Konklusioner .............................................................................................. 3
2. Baggrund, forandringsteori og datagrundlag .................................................... 5
3. Elevernes perspektiv på forsøget ................................................................... 9
4. Implementering af forsøget ......................................................................... 10
5. Virkninger af forsøget ................................................................................ 19
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0003.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
1. Konklusioner
Indsatsens
implementering:
Lærere og skoleledere giver udtryk for, at forsøgets indsats er implemen-
teret på begge skoler på to årgange på hver skole.
Skolelederne vurderer, at implementeringen overordnet fungerer godt
begge steder. Lærerne har på begge skoler en mere blandet oplevelse af
forsøget og flere peger på udfordringer bl.a. ved personskift. Alle lærere
angiver dog, at de arbejder systematisk med fleksibel holddeling. Foræl-
drenes oplevelse af implementeringen er også svingende. Nogle forældre
på Nordbyskolen oplever f.eks. ikke, at der lægges faglige vurderinger
e.l. hensyn til grund for holddelingen, men at denne i stedet sker tilfældigt
og ikke gælder alle elever.
Skolelederen på Eskilstrup Skole vil i videst muligt omfang arbejde videre
med forsøgets tilgang inden for de mulige rammer fremover, mens sko-
lelederen på Nordbyskolen fremover vil bruge højere grad af parallel ske-
malægning af undervisning og fælles forberedelse blandt lærerne.
De fysiske rammer i form af lokaler opleves som udfordrende for indsat-
sen af både skoleledere, lærere og forældre. Nogle forældre og lærere på
begge skoler oplever derudover også it-systemer og til dels det at skaffe
materialer til en hel årgang, som en udfordring i forhold til forsøget.
Både lærere og skoleledere på begge skoler oplever at forsøget har en
stor personafhængighed, således at lærernes kemi, samarbejde og moti-
vation er afgørende. Indsatsen er derfor fra lærersiden meget følsom over
for lærerskift og sygdom. I forhold til eleverne pointerer den ene skolele-
der dog, at det giver større kontinuitet at have flere lærere.
Begge skoleledere oplever, at der skulle have været mere fokus på op-
lysning og kontakt til forældre i opstarten af forsøget, da nogle forældres
usikkerhed og skepsis har været en væsentlig barriere. Begge skoleledere
oplever dog, at de sidenhen har haft ekstra fokus på dette område og har
håndteret størstedelen af denne skepsis. Den mangelfulde kommunika-
tion og inddragelse opleves også af forældregruppen
især på Nordby-
skolen.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0004.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
Indsatsens
virkning:
Både forældre, lærere, skoleledere og elever oplever størst virkning af
indsatsen på elevernes sociale netværk og relationer.
Flere elever gav i midtvejsevalueringen i 2019 således udtryk for større
social trivsel og bedre elevfællesskaber. Det er især de elever, der havde
det svært socialt i deres stamklasser. Andre elever havde dog vanskeligt
ved at danne relationer i skiftende grupper og savnede tryghed i en fast
klasse. Dette overordnede billede deles af de interviewede forældre og
lærere.
Fagligt vurderer nogle lærere, at især de dygtigste elever har haft gavn
af forsøget, mens andre også oplever et løft af de svageste elever. Flere
lærere oplever, at især niveauinddelt undervisning har bidraget positivt
til faglig udvikling. Eleverne gav i midtvejsevalueringen udtryk for, at de
ikke oplevede nogen større faglig virkning af forsøget, men enkelte ople-
vede det dog som positivt at blive undervist af lærere med forskellige
tilgange. Den ene skoleleder pointerer dog også, at man i forhold til det
faglige aspekt har gjort sig erfaringer, som kan udfoldes på længere sigt.
Både forældre og lærere oplever, at eleverne er blevet bedre til at præ-
sentere projekter foran større grupper.
Flere lærere oplever, at forsøget har bidraget til en udviskning af forskel-
len mellem henholdsvis velfungerende og ikke-velfungerende klasser på
en årgang både fagligt og socialt.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0005.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
2. Baggrund, forandringsteori og datagrundlag
Forsøget ”Fleksible Læringsmiljøer” er en del af en række frikommuneforsøg i Guldborg-
sund Kommune, hvor kommunen til og med 2021 er fritaget fra en række gældende
love og regler. Alle forsøgene gennemføres under temaet ”Børn
som vores vigtigste
ressource”
og retter sig mod kommunale indsatser,
der har med børn og unge at gøre.
Om Fleksible Læringsmiljøer
Formålet med frikommuneforsøget Fleksible Læringsmiljøer er at udfordre grundskolens
traditionelle klassebegreb ved at afprøve, om øget brug af tværprofessionelle lærings-
miljøer dels kan forbedre elevernes læring, trivsel, sociale netværk og relationer og dels
skabe bedre rammebetingelser for medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde. Forsøget
vil udfordre den traditionelle grundskolestruktur omkring klassebegrebet og fokusere
på differentieret og varieret undervisning til eleverne i folkeskolen. Grundstrukturen
erstattes i forsøget af fleksible læringsmiljøer, hvor der tilrettelægges forløb og etable-
res hold, der tager udgangspunkt i elevernes individuelle læringsmål, interesser og læ-
ringsstile på tværs af aldersgrupper og spor. For at sikre undervisning af høj kvalitet til
alle elever, organiseres undervisningen i teams og tværgående samarbejder mellem
lærere og pædagoger, så undervisernes faglige, didaktiske og pædagogiske kompeten-
cer udnyttes fuldt ud til gavn for alle elever. Teamorganisering vil give lærere og pæ-
dagoger bedre mulighed for tværprofessionelt at arbejde med elevernes læring, da de
vil kunne møde den enkelte elev ved hjælp af teamets kompetencer. I tilfælde af fravær
eller sygdom hos en lærer vil en teamorganisering medvirke til at sikre kontinuiteten i
elevernes læring.
Forsøget er iværksat fra skoleåret 2018/19 på to skoler, henholdsvis Eskilstrup Skole
og Nordbyskolen. På Eskilstrup Skole er forsøget blevet afprøvet på tværs af 5. og 6.
årgang for de eksisterende to klasser på hver årgang og omfatter alle fag. Forsøget er
videreført for de samme elever på 6. og 7. årgang i skoleåret 2019/20 og 7. og 8.
årgang i 2020/21. På Nordbyskolen blev forsøget iværksat i skoleåret 2018/19 for 0.
klasse og videreført i 1. klasse i 2019/20 samt 2. klasse i 2020/21, samt for 7. årgang
i 2018/19 med opstart i dansk, men er på 8. og 9. årgang i skoleårene 2019/20 og
2020/21 yderligere bredt ud til at omfatte de fleste andre fag på årgangen.
Slutevalueringen af Fleksible Læringsmiljøer
Forsøget er blevet igangsat i begyndelsen af skoleåret 2018/19, og dette notat gengiver
resultaterne af en slutevaluering, der er gennemført i november 2020
efter forsøgets
første knap 2�½ år. Derudover blev der i juni 2019 gennemført en midtvejsevaluering
baseret på kvalitative interviews med elever og skoleledere samt en spørgeskemaun-
dersøgelse i efteråret 2019 blandt forældrene.
Evalueringen har to dimensioner:
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0006.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
En implementeringsevaluering
med fokus på i hvilket omfang, man har im-
plementeret de tiltænkte aktiviteter og procesredskaber, samt hvilke organisa-
toriske og styringsmæssige faktorer, der i øvrigt henholdsvis fremmer og hæm-
mer resultaterne og den ønskede effekt.
En virkningsevaluering
med fokus på om og hvordan kommunen når eller nær-
mer sig målene om, at flere elever trives socialt bedre og udvikler sig bedre
fagligt, ved at deres læring tilrettelægges i læringsmiljøer på tværs af årgange
og spor.
Der er opstillet følgende evalueringsspørgsmål til
implementeringen:
1. Er aktiviteterne i indsatsen gennemført som beskrevet?
2. Har de omstændigheder og betingelser, som programteorien peger på som afgø-
rende, været til stede?
3. Er der nogle forhold, som ikke er indeholdt i programteorien, der vurderes som
værende af afgørende betydning ift. resultaterne?
4. Kan evalueringen udpege elementer i indsatsen, der bør ændres fremover?
Og der er opstillet følgende evalueringsspørgsmål til forsøgets
virkninger:
1. Oplever eleverne, at de gennem de fleksible læringsmiljøer får bedre relationer
til andre elever i skolen?
2. Får det dem til at trives bedre?
3. Oplever eleverne, at de er blevet bedre til at koncentrere sig og fordybe sig i at
lære det faglige i skolen?
4. Oplever eleverne, at det skyldes, at de sættes sammen med andre elever på
tværs af aldersgrupper og spor hvor læringen tilrettelægges med hensyn til deres
individuelle læringsmål, interesser og læringsstile?
5. Oplever medarbejderne, at deres faglighed og kompetencer i forbindelse med
teamsamarbejdet nyttiggøres bedre i forhold til elevernes læring?
Evalueringsnotatet indeholder også nedenstående programteori, der beskriver sam-
menhængen mellem forsøgets ressourcer, processer, ydelser, resultater og effekter.
Midtvejsevalueringen tager afsæt i forandringsteorien og belyser, om forsøgets aktivi-
teter er implementeret som forventet, og om de har haft de forventede virkninger.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0007.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
Kilde: Evalueringsnotat
Frikommuneforsøg: Fleksible Læringsmiljøer. Januar 2019.
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0008.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
Datagrundlag og metode
Evalueringen bygger på en række kvalitative interviews:
Interviews med skolelederne på begge skoler, Nordbyskolen og Eskilstrup Skole
gennemført d. 24. og 26. november 2020
Fokusgruppeinterview med 4 lærere på Nordbyskolen gennemført d. 11. novem-
ber 2020
Fokusgruppeinterview med 5 lærere på Eskilstrup Skole gennemført d. 18. no-
vember 2020
Fokusgruppeinterview med 5 forældre på Nordbyskolen gennemført d. 11. no-
vember 2020
Fokusgruppeinterview med 6 forældre på Eskilstrup Skole gennemført d. 18. no-
vember 2020.
Slutevalueringen bygger videre på midtvejsevalueringen fra juni 2019, som byggede
på følgende datakilder: 19 enkeltinterviews med elever på de to skoler samt 2 enkelt-
interviews med skolelederne på de to skoler.
Evalueringen er dermed baseret på et forholdsvis omfattende datagrundlag, der kan
give indsigt både i de implementeringsmæssige erfaringer fra de to ledere og fra læ-
rerne samt hvordan forsøgets virkninger opfattes blandt dels ledere og lærere, og dels
en repræsentant for målgruppen i form af forældrene. Disse interviews kan dermed give
en unik indsigt i forsøgets måde at virke på samt erfaringerne fra implementeringen og
ikke mindst de udfordringer, der har været.
På baggrund heraf er netop denne undersøgelsesmetode et oplagt valg til en evaluering
som denne. Da evalueringens sigte ikke er at undersøge den kvantitative udbredelse af
noget, men nærmere, ved en eksplorativ tilgang, at belyse
hvorfor og for hvem
forsøget
er blevet implementeret og virker, kan den kvalitative metode netop afdække kom-
plekse mønstre og praksisser, og hermed tilvejebringe en mere dybdegående, nuance-
ret og praksisnær viden. Således muliggør de slutninger, der kan drages af analyser af
kvalitative interviews foreløbige virkelighedsnære indsigter og beskrivelser af forsøgets
forløb. Da feltet er forholdsvis afgrænset, og ikke omfatter store andele af den danske
befolkning, kan der argumenteres for at datamaterialet er tilnærmelsesvis tilstrækkelig
’mættet’.
Derudover inddrages indsigter fra midtvejsevalueringen gennemført i juni 2019, hvor
bl.a. elever på begge skoler blev interviewet om deres oplevelse af forsøget.
Yderligere er evalueringen baseret på dokumentet udviklet i forbindelse med forsøget:
”Evalueringsnotat – Frikommuneforsøg: Fleksible Læringsmiljøer. Januar 2019.”
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0009.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
3. Elevernes perspektiv på forsøget
I forbindelse med Moos-Bjerres midtvejsevaluering af forsøget i 2019 blev der gennem-
ført interviews med 6 elever fra den daværende 7. klasse på Nordbyskolen og 13 elever
fra de daværende 5. og 6. klasser Eskilstrup Skole. Her var fokus på elevernes hidtidige
oplevelse af frikommuneforsøget både fagligt og socialt. Da eleverne ikke indgår som
datakilde denne gang, opsummeres her kort nogle hovedtræk fra midtvejsevalueringen.
I forhold til forsøgets betydning for elevernes sociale netværk og relationer blev det
bl.a. konkluderet, at:
Stort set alle eleverne oplevede, at forsøget gav dem en mulighed for at lære
eleverne fra de andre klasser at kende, samt at for et mindretal af elever førte
det endda til deciderede nye venskaber.
Flertallet af eleverne oplevede at forsøget har bidraget til at etablere et bedre
sammenhold på hele årgangen. Dette kom bl.a. til udtryk ved, at man som følge
af forsøget lavede flere aktiviteter sammen i frikvartererne på tværs af årgangen,
og at de havde fået et mere positivt indtryk af eleverne fra den anden klasse.
Det var således i højere grad et større fællesskab på årgang end nye venskaber,
som flertallet oplevede.
Der var primært en mindre gruppe af elever, som var uden for fællesskabet i
deres egen klasse, og som gennem frikommuneforsøget oplevede at have fået
adgang til tiltrængte nye venskaber med elever i parallelklassen, hvilket de be-
skrev som en forbedring af deres sociale trivsel.
Samtidig fandt evalueringen også, at der var en lille gruppe af andre elever, som
derimod oplevede en større tryghed ved at have størstedelen af undervisningen
i deres egen klasse, og som savnede de trygge rammer.
I forhold til forsøgets betydning for elevernes læring blev det bl.a. konkluderet, at:
Ingen af eleverne havde en oplevelse af at være sat sammen på tværs af hverken
aldersgrupper eller individuelle læringsmål, interesser og læringsstile. Dette kan
både skyldes, at forsøget på dette tidspunkt havde været kortere tid i gang, men
også, at de simpelthen ikke havde bemærket kriterierne for inddelingen af grup-
per.
Eleverne gav heller ikke udtryk for egentlig faglig progression på baggrund af
forsøget. Flere elever beskrev dog gode oplevelser med flere lærere, der kunne
forklare tingene på forskellige måder, samt faglig sparring med andre elever, der
havde lært tingene på en anden måde. Eleverne oplevede dog også problemer
med støj som følge af, at flere elever er samlet.
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0010.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
4. Implementering af forsøget
I dette afsnit undersøges erfaringerne med implementeringen af forsøget. Først svares
på evalueringsspørgsmålene og dernæst gennemgås centrale punkter fra programteo-
rien.
Evalueringsspørgsmål 1: Er aktiviteterne i indsatsen gennemført som beskre-
vet?
På begge skoler er forsøget implementeret og gennemført i tråd med rammerne for
forsøget. På Eskilstrup Skole holddeles på tværs af klasser i næsten alle fag på 7. og 8.
årgang, på Nordbyskolen holddeles i 2. klasse i dansk og matematik, og på 9. årgang i
en stor del af fagene.
På begge skolerne er der ifølge lærere og skoleledere gjort forsøg med holddeling efter
bl.a. fagligt niveau ved placering i en test, efter køn, tilfældige grupper og efter en mere
subjektiv vurdering af hvem, der har
god kemi eller ”har
gode debatter med hinanden”.
Indtrykket er dog, at det er vidt forskelligt, i hvilket omfang og hvordan lærerne arbej-
der med holddelingen på tværs af årgangene. På den ene årgang på Nordbyskolen har
nogle af forældrene en oplevelse af, at holddelingen i højere grad sker tilfældigt frem
for ud fra faglige eller sociale hensyn.
Evalueringsspørgsmål 2: Har de omstændigheder og betingelser, som pro-
gramteorien peger på som afgørende, været til stede?
Programteorien peger bl.a. på et fast team af lærere, fælles forberedelse, parallelle
skemaer og fysiske rammer som afgørende betingelser for indsatsen.
Det overordnede indtryk er, at alle elementerne har været mulige i en tilstrækkelig grad
til at forsøget er gennemført, om end det nævnes af nogle lærere og den ene skoleleder,
at det har været udfordrende i forhold til udskiftning af lærere. Det samme gør sig
gældende i forhold til fysiske rammer. I denne forbindelse nævnes det af både lærere,
forældre og skoleledere som en væsentlig udfordring ved forsøget, men det er dog
alligevel lykkedes at gennemføre undervisningen.
Parallel skemalægning er lykkedes på begge skoler i det omfang, det har været nød-
vendigt for forsøget, men har ligeledes været udfordrende. Fælles forberedelsestid til
lærerne er ikke lykkedes at få skemalagt i alle tilfælde, hvilket har været en væsentlig
barriere for nogle samarbejder. De enkelte elementer gennemgås mere dybdegående
nedenfor.
Evalueringsspørgsmål 3: Er der nogle forhold, som ikke er indeholdt i program-
teorien, der vurderes som værende af afgørende betydning ift. resultaterne?
Begge skoleledere vurderer, at forældreskepsis har været en barriere ved forsøget, som
de ville have håndteret anderledes med den viden, de har i dag. Skolelederen på Eskil-
strup Skole tilkendegiver bl.a., at vedkommende ville have brugt flere ressourcer på at
informere forældrene og holde flere forældremøder, for at sikre opbakning til og forstå-
else for frikommuneforsøget. Dette bakkes op i forældreinterviewene, hvor stort set alle
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0011.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
interviewede forældre har oplevet forvirring og usikkerhed om forsøgets rammer især i
opstartsfasen. Derudover oplever forældrene på den ene årgang på Nordbyskolen, at
der har været manglende opbakning til forsøgets arbejdsform blandt skolens ledelse og
blandt skolens lærere. Forældrene oplever, at dette bl.a. har medført uklar kommuni-
kation omkring forsøget. Begge skoleledere oplever dog, at de sidenhen har haft fokus
på netop dette aspekt og har haft dialog med forældrene.
Evalueringsspørgsmål 4: Kan evalueringen udpege elementer i indsatsen, der
bør ændres fremover?
Evalueringen finder, at det fremadrettet vil være vigtigt at sikre udbredt motivation og
ejerskab til indsatsens indhold og arbejdsform blandt lærere og skoleledelser. Dette
skal for det første sikre en ensartet og helhjertet implementering af indsatsen og gøre
den mindre personafhængig. For det andet skal opbakning fra lærere og skoleledelse
sikre, at disse kan kommunikere troværdigt og betryggende til forældrene om indsat-
sen. Derudover bør det være et opmærksomhedspunkt at undersøge, hvordan der kan
arbejdes med de fysiske rammer på skolerne, så disse i højere grad understøtter ind-
satsen. På samme måde, vil det være relevant at overveje, hvordan parallel skemalæg-
ning kan gøres mindre udfordrende, samt hvordan fælles forberedelsestid til lærerne i
højere grad kan muliggøres.
De følgende afsnit gennemgår centrale punkter fra programteorien.
Parallel skemalægning og fælles forberedelsestid
På begge skoler er det lykkedes at lave parallel skemalægning i det omfang forsøget
krævede det, om end det begge steder omtales som en udfordring især i begyndelsen.
Hvis man forestillede sig, at forsøget eller praksis med parallel skemalægning skulle
udrulles til alle årgang på skolen, vurderer nogle lærere, at der bl.a. kunne være lidt
vanskeligheder i forhold til mindre fag, hvor der er få eller kun en enkelt lærer med
linjefagskompetencer.
Opmærksomhed på mulighederne ved parallel skemalægning omtales dog begge steder
som en positiv virkning af forsøget
på den ene skole praktiseredes det i vidt omfang
også inden forsøget, mens det på den anden skole er mere nyt, men et af de elementer
fra forsøget, som man vil holde fast i:
”Vi kommer til at parallellægge skemaerne mere fremover, det kommer
vi helt sikkert til. Og det er nok noget vi til dels har taget med fra fri-
kommuneforsøget. Og så kan lærerne selv bruge det som de vil, hvilket
jeg er overbevist om, at langt de fleste vil benytte sig af. Vi har lagt fa-
ste tider ind i deres skema, hvor de kan mødes og have fælles forbere-
delse.” –
skoleleder
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0012.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
Parallel skemalægning skal som citatet også antyder ikke kun ses i forhold til parallel
skemalægning af undervisning, men også i forhold til forberedelsestid til lærerne, såle-
des, at de lærere, som skal undervise en årgang sammen, skal have forberedelsestid
samtidig.
Parallel skemalægning af forberedelsestid omtales af nogle af lærerne på Eskilstrup
Skole som en udfordring, der ikke er lykkedes for alle lærerteams. I de pågældende
tilfælde, hvor det ikke er lykkedes at skemalægge fælles forberedelse, vurderer nogle
af lærerne også, at det har betydet at undervisningen i fleksible hold har fungeret dår-
ligere for både lærere og elever. Det opleves således af disse lærere
som en ”central
læring, at det
[fælles forberedelse]
betyder så meget”.
Et fast team af medarbejdere og gode samarbejdsrelationer
Mange af lærerne på begge skoler oplever, at det tætte samarbejde med andre lærere,
som forsøget afstedkommer, er givende for deres faglighed, og at de lærer af at se
hinanden arbejde med eleverne fx i forhold til konfliktløsning. Dette uddybes i afsnit 5
om forsøgets virkning. Samtidig oplever lærerne på begge skoler dog også, at dette
tætte samarbejde gør forsøget sårbart for personudskiftninger og lærerfravær. Dette
skyldes bl.a., at det fortsat er krævende og for nogle grænseoverskridende at skulle
have andre lærere med i deres undervisning og fx overvære dem, mens de underviser.
Derfor medfører lærerskift,
at man ”starter forfra”, og at
man skal bygge tillid op fra
bunden hver gang. I forhold til dette aspekt er frikommuneforsøget dog ikke alene om
at lægge op til at lærere underviser sammen eller overværer hinandens undervisning.
Dette er også i fokus i andre indsatser fx KUP
Kompetenceudvikling i Praksis.
I forlængelse heraf fremhæves det som en ulempe ved forsøget, at det i nogle tilfælde
kan ende med, at en enkelt engageret lærer trækker læsset i forhold til forberedelse og
afvikling af undervisning, mens den eller de øvrige lærere i højere grad assisterer i
undervisningen. En anden dimension af dette, er sygdom blandt lærerne, særligt over
længere tid. Når en lærer er syg i undervisning som er på tværs af stamklasser, har
andre lærere oplevet at stå alene med hele årgangen eller sammen med en vikar være
den ledende underviser, hvilket - hvis det sker gentagne gange - også er en kilde til
frustration. Lærerne på begge skoler oplever således at, hvordan samarbejdsrelationen
fungerer, og hvorvidt det lykkedes at få den opbygget, er betydende for, hvordan un-
dervisningen i fleksible hold fungerer. Skolelederen på Nordbyskolen pointerer i forlæn-
gelse heraf, at han har oplevet nogle af lærerne over tid opbygge et samarbejde og
således flytte sig, selvom det ikke fra første færd fungerede perfekt.
”Det
[samarbejdet mellem lærerne] er sindssygt anstrengende, når det
ikke fungerer, for eksempel ved mange lærerskift. Det er anstrengende.
Men ellers så er det vildt godt.”
lærer
”Hvis
vi er så heldige at [lærer] fortsætter oppe hos os, så fortsætter vi
med at undervise på samme måde fremover. Men det er også en anke i
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0013.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
forhold til projektet, at det er meget personstyret. Det er virkelig af-
hængigt af, om det bliver en succes. Man skal være meget åben som læ-
rer også, fordi man blotter jo ens undervisning til de andre lærere. Hvis
man har forskelligt syn på læring, så bliver det besværligt.” –
lærer
Fysiske og digitale rammer
De fysiske rammer nævnes af både skoleledere, lærere og forældre på begge skoler
som en væsentlig udfordring ved forsøget. De nuværende lokaler på begge skoler giver
primært mulighed for, at undervisning på tværs af årgange kan afvikles i et større lokale
med en fælles opstart, hvorefter eleverne går ud i to eller flere hold. Denne form har
som konsekvens heraf fyldt mest. Flere lærere og forældre udtrykker dog et ønske om,
at eleverne ikke skal rykke rundt, men at lokaler fx kunne opdeles med en skydedør
efter fælles opstart eller lignende, da det skaber uro hver gang eleverne skal rykkes
rundt.
De fysiske rammer nævntes også af eleverne i midtvejsevalueringen i juni 2019 som
en væsentlig barriere i forsøget, da det gav anledning til, at de skulle medbringe egne
stole rundt på skolen, hvilket medførte larm og uro.
”Det er okay,
at vi er på tværs af klasserne, men det er irriterende, at vi
hele tiden skal flytte frem og tilbage. Tit skal man tage sin stol med ind i
et andet lokale, og så finder man ud af, at man alligevel ikke skal være
derinde. Det tager meget tid”
Elev i 5. klasse (fra midtvejsevaluerin-
gen 2019)
”Min
søn vil mest bare tilbage til den gamle klasse. Både socialt og fag-
ligt. Han synes, der er for meget støj, når han er sammen med den an-
den klasse. Men min søn er heller ikke så socialt anlagt”
forælder
En sidste dimension af de fysiske rammer er, at det ikke kun er lokaler, som betyder
noget, men også materialer og udstyr, som i nogle tilfælde kun findes i passende
mængde til én klasse og ikke en hel årgang. Her nævnes ikke mindst AULA, hvis funk-
tionalitet i forhold til en virkelighed med flydende holddannelser ikke er blevet bragt i
spil blandt lærerne. Dette har både forældre og lærere oplevet som kilde til frustration.
En lærer udtrykker det således:
”Hvis
jeg skal sende en klage til dette forsøg, så er det rammerne. Ud-
over de fysiske rammer, så brugte vi hjernedødt meget tid at få de ge-
nerelle rammer op at køre.”
lærer
Fleksibel holddannelse
Af konkrete erfaringer med fleksible holddelinger, nævner lærerne at have delt hold ud
fra en række forskellige parametre.
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0014.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
Flere nævner holddeling efter fagligt niveau i form af placering i en test som positivt og
som noget, eleverne fik stort udbytte af. De nævner også, at eleverne ikke selv reage-
rede negativt på at blive delt ind på denne måde og muligvis ikke engang registrerede
det.
”Vi
har prøvet at dele op i drenge og piger. Men det gjorde ikke rigtigt
noget godt. Vi havde håbet, at pigerne ville sige mere, når drengene
ikke var til stede. Til gengæld fungerede det rigtigt godt, da vi delte dem
op i niveauer. Det rykkede noget. Det betød, at nogle fik en større tro
på, at det var ok det, som de sagde”
Lærer
Derudover nævner en lærer også at have lavet en mere subjektiv faglig inddeling i form
af, hvem som har god kemi eller
”plejer at have gode debatter sammen”.
Af andre kriterier nævnes rent tilfældig inddeling fx efter hvilken farve tøj, eleverne har
på. Det bruges som eksempel på en metode, der kan fungere godt til kortere forløb og
samarbejder.
Og slutteligt har det på begge skoler været praktiseret med kønsinddelt opdeling, som
flere lærere nævner kan fungere godt nogle gange, men mindre godt andre gange.
En stor del af forældrene på den ene årgang på Nordbyskolen nævner dog at have
oplevet ikke at kunne gennemskue baggrunden for placeringen af deres barn i grupper.
Dette skaber frustration i hjemmene, da forældrene særligt i de mindre klasser gerne
vil bakke op om og følge med i deres børns sociale liv. Derudover oplever forældrene
på samme årgang på Nordbyskolen også, at der ikke reelt bliver dannet nye hold, men
i højere grad flyttet rundt på en lille gruppe elever, mens de andre elever ”får lov”
til
ikke at blive flyttet.
”Nogle børn bliver ikke flyttet rundt, men min søn blev sat i gruppe med
fire piger og så ham
og han blev rykket fra sine bedste venner. Jeg har
en følelse af, at det er sådan ”vi tager ham for han er en af de nemme”,
så jeg var nødt til at kontakte lærerne og høre begrundelsen. Som foræl-
der ville det være rart at kende begrundelsen.” –
forælder
Udover de ovennævnte elementer, der er beskrevet i forsøgets forandringsteori, har
midtvejsevalueringen også afdækket følgende udfordringer i forbindelse med imple-
menteringen.
Kommunikation til og inddragelse af forældrene
En anden faktor, som har betydet meget for forsøget på begge skoler er dialogen med
forældrene med henblik på at betrygge dem og sikre deres opbakning. Dette var også
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0015.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
et forhold, der blev nævnt i midtvejsevalueringen. Af begge skoleledere nævnes dette
som noget, man skulle have været mere opmærksom på ved forsøget fra start af og
have tænkt forældrene mere ind i forsøget som en aktiv ressource, der skulle bakke
forsøget op:
”Kommunikationen til forældrene har
været mangelfuld. Det er vigtigt,
at forældrene forstår intentionerne og tankerne bag projektet. Hvis for-
ældrene ikke er klædt ordentligt på, skaber det usikkerhed, og det smit-
ter af på børnene. Det havde vi ikke nok fokus på, da vi startede projek-
tet, så det ville jeg helt sikkert have været mere opmærksom på set i
bakspejlet.”
skoleleder
Dette understøttes af flere af forældrene på begge skoler, men især af forældrene på
Nordbyskolen. Her giver forældre fra begge årgange udtryk for, at de oplever, at sko-
leledelsen ikke har bakket forsøget op. Forældrene på den ene årgang nævner bl.a.
konkret, at skolelederen ikke har villet deltage i et informationsmøde i forbindelse med
forsøgets opstart
dette understreger skolelederen, dog beror på en misforståelse.
Forældrene oplever her, at en manglende opbakning fra ledelsen har forplantet sig til
nogle af lærerene, som heller ikke har bakket forsøget op. Nogle af forældrene forklarer,
at de fx har oplevet dette, når de har henvendt sig med bekymringer eller spørgsmål til
forsøget. Her har de oplevet at møde lærere, der ikke kunne begrunde holddannelserne,
og som har signaleret, at ”det bare var noget, de skulle gøre”. Nogle har også oplevel-
sen af at det har været svært at få skolelederen i dialog om deres bekymringer. Forløbet
med frikommuneforsøget på Nordbyskolen har desuden også været præget af udskift-
ning af skoleleder, således, at en tidligere skoleleder satte forsøget i gang, mens den
nuværende skoleleder fortsatte forsøget. I interviewet i forbindelse med slutevaluerin-
gen giver skolelederen dog udtryk for at bakke op om forsøget.
”Det
er ikke sagt direkte, men mellem linjerne, men jeg har ikke indtryk
af, at man er fortaler for det på det stamhold, [mit barn] går på. Det be-
tyder, at man bare flytter børn rundt, fordi det skal man ifølge projektet.
Jeg synes, at det bliver lidt tilfældigt.” –
forælder
”Lærerne har blandt andet sagt ”Nu er det jo ikke os, der har fundet på
det” og ”Det må I snakke med
[skolelederen]
om”. Jeg forstår det bare
ikke. Det er svært for mig som forælder at forklare det over for mit barn.
Jeg kan kun sige ”det ved jeg ikke”. Og når man så møder en lærer, der
heller ikke synes det er en god idé, så bliver man ikke mildere stemt.”
-
Forælder
”Kommunikation
havde været vigtigt. Hvis vi havde fået mere informa-
tion om, hvad det her handlede om, så tror jeg, at det havde gjort alting
meget nemmere. Det er meget nemmere at bakke op om, hvis man er
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0016.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
informeret. Det er trods alt ikke vores sko, de skal passe, men vores
børn. Jeg oplever, at de [lærerne] klapper i, når det er forsøget, vi snak-
ker om. Det er tydeligt, at det ikke er dem - de har ikke ejerskab.”
- forælder
I efteråret 2019 gennemførtes en spørgeskemaundersøgelse blandt forældrene på
begge skoler og alle årgange, som deltog i frikommuneforsøget. Svarene herfra bakker
op om, at fundene i denne evaluering går bredt igen i forældregruppen og altså ikke
blot blandt de interviewede. Bl.a. svarede
32 pct. af forældrene ”ja” og 40
pct.
”delvist”
til, at de har manglet tilstrækkelig viden om, hvad holddeling fremfor inddeling i klasser
indebærer
for tilrettelæggelsen af skoledagen. Endnu flere, 40 pct., svarede ”ja” og 38
pct. ”delvist” til, at de har manglet information om,
hvad holdinddelingen betød for
deres barns trivsel og sociale relationer.
Der nævnes dog på begge skoler store forskelle fra årgang til årgang i forhold til foræl-
dreopbakningen og ligeledes også fra stamklasse til stamklasse, således at det igen
tyder på en stor variation blandt lærerne og blandt de enkelte stamklasser og forældre-
grupper.
Begge skoleledere oplever derudover også, at de skeptiske forældre i høj grad har be-
stået af en mindre gruppe, som til gengæld har fyldt meget. Deres skepsis har i høj
grad handlet om bekymring over deres barns sociale trivsel og manglende forståelse
for, hvorfor deres børn er i skiftende grupper. Derudover har skepsissen i forældregrup-
pen på den ene årgang på Eskilstrup Skole handlet om, at den ene klasse overordnet
har fungeret socialt bedre end den anden klasse, og at forældrene fra den første klasse
har været utrygge ved at deres børns klasse skulle opløses. Det nævnes på begge skoler
af både skoleledere og forældre, at forældrenes skepsis har påvirket børnene negativt.
Begge skoleledere giver dog udtryk for, at de efterfølgende er blevet mere opmærk-
somme på forældrekommunikation og har haft dialog med forældrene.
En anden konsekvens, som også nævnes af forældrene er, at nogle af frustrationerne
og usikkerheden over forsøget har belastet dialogen internt mellem forældrene, som til
tider er blevet meget personlig på enkelte børn og sociale grupper
særligt på den ene
årgang på Nordbyskolen:
”Det
er gået udover forældrefællesskabet. Jeg har ikke haft lyst til at
skrive på facebookgruppen.” - forælder
Også lærerne har registreret denne skepsis i forældregruppen og ærgrer sig over, at
nogle forældremøder på den ene årgang på Nordbyskolen for eksempel ikke handlede
om andet end frikommuneforsøget.
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0017.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
Organisering af skole-hjem-kontakten
Blandt forældrene nævnes der store forskelle fra årgang til årgang på, hvordan skole-
hjem-kontakten er organiseret. På nogle årgange har de fortsat én lærer, de kan kon-
takte omkring deres barns sociale og generelle faglige trivsel, mens der på andre år-
gange i højere grad lægges op til at forældre skal kontakte flere lærere. Der lader ikke
til at være systematiske forskelle på tværs af de to skoler. Begge organiseringer har
forældre og lærere gode og dårlige erfaringer med.
”Vi har prøvet at ”opdrage” forældrene til, at hvis der er noget, så skal
de kontakte os begge to. Så de er i kommunikation med os begge.”
- lærer
”Jeg
synes også som forældre, at det kan være svært at finde rundt i,
hvilken lærer, som man skal sende en besked til. Og jeg tror lidt, at det
også roder for min søn engang imellem. Jeg tænker nogle gange på,
hvem der har øjnene på det enkelte barn, når lærerne har sådan en stor
gruppe?”
- forælder
Uklarhed om forsøgets længde og udvikling
En sidste faktor, som også har fyldt meget for både lærere og skoleledelse er usikker-
heden og den manglende viden om forsøgets længde og ud- eller afvikling især på
Nordbyskolen. Her har lærere og skoleledelse har været meget i tvivl om, hvor længe
forsøget skulle fortsætte og oplevet, at de troede det var afsluttet,
men ”pludselig”
fortsatte videre næste skoleår.
”Det
var lidt mærkeligt, fordi vi troede at forsøget var under afvikling, da
vi kom ind i det. Og så fandt vi ud af, at det ikke var under afvikling alli-
gevel. Det forvirrede både os og forældrene.”
lærer
”Jeg
synes også det virker mega uprofessionelt overfor forældrene. Det
er ikke fedt for os lærere, at vi ikke ved mere end vi gør. For eksempel
er vi i tvivl om, hvornår det stopper.”
lærer
Denne uklarhed går også igen hos forældrene på Nordbyskolen.
Påvirkning af corona-epidemien
Det lader overordnet til at være forskelligt, hvordan corona-epidemien har påvirket fri-
kommuneforsøget og børnenes trivsel mere generelt. Skolelederen på Nordbyskolen
oplever ikke, at corona-epidemien systematisk påvirkede forløbet, men at lærerne i høj
grad forsatte med det inden for rammerne af, hvad der var muligt. Det samme giver
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0018.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
en forælder også udtryk for, at vedkommende undrer sig over, da vedkommende tæn-
ker, at det netop gav mening at holde fast i stamholdene i en sådan periode.
På Eskilstrup Skole giver nogle af lærerne udtryk for, at corona-epidemien betød, at de
måtte sætte en stopper for noget af den fleksible holddeling. Forældrene på Eskilstrup
Skole oplever også, at forsøget til en vis grad har været bremset af corona således, at
en række initiativer ikke er blevet til noget fx etableringen af en stille-zone for børn
med behov for ro i frikvartererne.
Derudover giver flere forældre og lærere generelt udtryk for, at det er meget forskelligt,
hvordan børnene har haft det under corona-nedlukningen, nogle børn har således nydt
at kunne være hjemme og fx spille mere computer, mens andre børn har savnet det
sociale samvær bl.a. med deres klasse. I forhold til det faglige oplever forældrene det
også som meget forskelligt fra fag til fag, hvordan hjemmesendelsesperioden har fun-
geret med online-undervisning.
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0019.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
5. Virkninger af forsøget
I dette afsnit gennemgås de fundne virkninger af forsøget, som de kommer til udtryk i
interviewene med forældre, lærere og skoleledere med udgangspunkt i forsøgsnotatets
evalueringsspørgsmål.
Evalueringsspørgsmål 1: Oplever eleverne, at de gennem de fleksible lærings-
miljøer får bedre relationer til andre elever i skolen?
Både lærere og skoleledere er enige om, at i hvert fald nogle elever oplever, at få nye
relationer til elever fra de andre klasser som følge af forsøget. Dette fremhæves som
en positiv følge af forsøget, og særligt på små skoler kan dette være en stor fordel.
Om dette også fører til
bedre
relationer, er de mere forbeholdne med at udtale sig om.
”Når
jeg tager gårdvagtkasketten på, så kan jeg se, at de søger stadig
de gamle hold meget. Altså deres gamle klassekammerater.” - lærer
”Når
jeg kigger på vores elever, så er der nogen, der har profiteret af at
være så meget på tværs. Ellers var der nogle, der havde siddet i hvert
sit hjørne og ikke fundet hinanden.”
lærer
”Deres
relationer er blevet styrket. Både til lærere og til det brede fæl-
lesskab. Når man havde fødselsdage, forsøgte man at gøre det sammen.
Det skaber fællesskab, at man bliver rykket rundt.”
forælder
Nogle forældre på tværs af årgange på begge skoler oplever dog omvendt, at deres
børn har vanskeligere ved at danne relationer, når de bliver flyttet fra gruppe til gruppe
mange gange og at de derfor får lidt dårligere vilkår for at danne relationer.
”Jeg har
en datter, der ikke trives i det, og det har påvirket hendes sko-
legang. ... Det har betydet, at min datter ikke har kunne sove, fordi hun
ikke har haft så let ved at finde venner. Og så det at komme ind hos en
lærer, hun ikke kender. Hun har brugt meget tid på at bekymre sig.” -
forælder
Som nævnt i afsnit 3 undersøgtes dette perspektiv også i midtvejsevalueringen i 2019
med udgangspunkt i interviews med eleverne. Her var en konklusion blandt andet at,
der for flertallet af eleverne ikke nødvendigvis var tale om nye venskaber, men snarere
om, at der var etableret et bedre sammenhold på hele årgangen, hvor man fx lavede
aktiviteter sammen i frikvartererne på tværs af årgangen, og at man havde fået et mere
positivt indtryk af eleverne fra den anden klasse. I spørgeskemaundersøgelsen fra ef-
teråret 2019
svarede 25 pct. af forældrene, at forsøget ”i høj grad” havde haft en be-
tydning for deres barns sociale relationer, mens 44 pct. svarede ”i nogen grad”. Dette
tegner overordnet et billede af, at et flertal på 69 pct. af forældrene på daværende
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0020.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
tidspunkt også oplevede, at forsøget havde haft en betydning
om end det ikke på
baggrund af dette spørgsmål alene er muligt at sige noget, om hvorvidt det er positiv
eller negativ betydning for deres barns sociale relationer. I et andet spørgsmål svarer
30 pct. af forældrene dog, at deres barn i forhold til sidste skoleår har haft en samlet
positiv udvikling i forhold til sociale relationer, trivsel og læring, mod kun 5 pct., som
oplever en overordnet negativ udvikling hos deres barn. Det giver således en indikation
på, at flere forældre oplever en positiv påvirkning end en negativ. 33 pct. oplever at
udviklingen både har været positiv og negativ.
Evalueringsspørgsmål 2: Får det dem til at trives bedre socialt?
Det overordnede indtryk som bekræftes af både skoleledere, lærere og forældre er, at
forsøget får nogle elever til at trives bedre socialt, mens andre elever i mindre grad
oplever dette udbytte af forsøget eller måske endda får lidt dårligere trivsel grundet
fraværet af tryggere rammer i en mindre klasse. Det er dermed meget svært at kon-
kludere entydigt på denne dimension. Dette var også indtrykket fra midtvejsevaluerin-
gens elevinterviews, hvor der både var indikationer på elever som havde fået adgang
til tiltrængte nye venskaber med elever i parallelklassen, men også nogle få andre ele-
ver, der derimod savnede trygheden i deres egen stamklasse. I spørgeskemaundersø-
gelsen blandt forældre svarede
21 pct. af forældrene, at forsøget ”i høj grad” havde
påvirket deres
barns trivsel, mens 40 pct. svarede ”i nogen grad”.
Dette peger således
på, at det store flertal af forældrene oplever, at forsøget har påvirket deres barns triv-
sel, om end det igen ikke er entydigt muligt at sige, om det er i positiv eller negativ
retning. Sammenholdt med spørgsmålet om deres barns udvikling siden sidste skoleår
refereret ovenfor er der dog indikationer på, at flere forældre oplever en positiv udvik-
ling hos deres barn end en negativ.
Der har i interviewene med både forældre, lærere og skoleledere ikke tegnet sig noget
billede af systematiske forskelle på de to skoler.
På en årgang ser lærerne en systematik i form af grupper:
Lærer 1: ”Jeg
kan mærke, at det fungerer godt for eleverne. Især pi-
gerne trives mere i det. Og hvis man er lidt sær, så er der flere venner
at vælge imellem.”
Lærer 2:
”Vi
har til gengæld nogle drenge, hvor man tænker, at de har
svært ved at overskue den store holdundervisning. Og det samme med
de elever, vi har, med diagnoser. Til gengæld har de det også lettere ved
vikarsituationer. Jeg synes faktisk ikke rigtigt, vi ser nogle, som står helt
alene.”
”Til
gengæld synes jeg faktisk, når jeg kigger på vores drengegruppe, at
de er mere i harmoni nu.” - lærer
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0021.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
Det samme billede går igen blandt forældrene. Nogle oplever, at deres børn trives med
det, mens andre oplever, at deres børn savner deres gamle klasse.
”Jeg
har en dreng, som ikke er glad for at gå i skole. Men han er faktisk
blevet gladere efter forsøget, fordi hans venner går i parallelklassen.”
- forælder
”Jeg
tror, min søn er meget splittet i det, som jeg også har nævnt. Der
er et eller andet, han savner i det. Jeg kan ikke helt komme det nær-
mere, hvad det er. Han savner nok tryghed. Og som forælder, der ville
jeg bare gerne have lidt mere information og feedback fra lærerne.”
- forælder
Skolelederen på Nordbyskolen
beskriver det også som en ”lysere stemning” på en af
årgangene om end man ikke kan se effekter af forsøget på nogle nøgletal eller trivsels-
målinger:
”Jeg
kan måske mærke, at i 9. klasse er de lidt gladere for at gå i skole.
Men man kan ikke se det på nogle af vores målinger.”
skoleleder
En lærer peger dog også på nogle forskelle på tværs af aldersgrupper:
”Og
så er der noget med elevernes alder også. Elever i 0. og 1. klasse
har brug for tryghed.”
lærer
Et perspektiv, som bakkes op af en forælder:
”Når
jeg spørger min dreng, siger han, at det har styrket deres fælles-
skab
det er det, der har styrket det mest i den tid, han har gået i sko-
len. Man kan differentiere undervisningen og lave skifte efter, hvad ele-
verne har behov for. Men vi har haft meget lidt information. Kun ét
møde. Det har jeg måske ikke haft behov for, fordi jeg har følt mig i
trygge hænder. Jeg ser det som noget, man først skal gøre efter mel-
lemtrinnet.”
forælder
Evalueringsspørgsmål 3: Oplever eleverne, at de er blevet bedre til at koncen-
trere sig og fordybe sig i at lære det faglige i skolen?
I midtvejsevalueringens elevinterviews gav eleverne som nævnt i afsnit 3 ikke udtryk
for egentlig faglig progression på baggrund af forsøget, men beskrev dog gode oplevel-
ser med flere lærere og elever, der havde lært tingene på en anden måde.
Dette går igen hos lærerne og forældrene på begge skoler, hvor vurderingen er, at det
ikke nødvendigvis er på det faglige område, at forsøget har haft den store påvirkning.
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0022.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
I stedet oplever man, at det primært er det sociale aspekt af forsøget, som har fyldt
noget:
”Jeg har
en datter, der også er enormt fagligt stærk. Jeg har ikke luret,
hvordan de har brugt det fagligt. I min optik er det ikke blevet gjort.”
- forælder
I spørgeskemaundersøgelsen fra efteråret 2019 svarede 19 pct. af forældrene, at den
skiftende holdinddeling i høj grad havde haft betydning for deres barns læring og faglige
udvikling. 30 pct. svarede, at det ”i nogen grad” havde haft en betydning. Dermed
tegner dette et billede af, at omtrent halvdelen af forældrene bredt set faktisk oplever,
at deres børn får et fagligt udbytte af forsøget, om end det i mindre grad er kommet til
udtryk i interviewene.
På den ene skole oplever lærerne dog udtryk for, at især de fagligt dygtige elever har
nydt godt af forsøget, fordi de er blevet udfordret af mødet med de fagligt dygtige i
andre klasser. Dette spejler den ovenfor beskrevne oplevelse, som nogle af eleverne
også havde.
”Jeg
oplever, at de dygtige elever er blevet dygtigere, fordi de har flere
sparringspartnere. De svagere er ikke blevet dårligere, men jeg er i tvivl
om, hvorvidt de er blevet bedre. Jeg tror bare, at nogle af dem, som har
været blandt de dygtigste i klassen,
har haft godt af at blive ”udfordret”
lidt af eleverne i de andre klasser.”
lærer
Nogle lærere udtrykker dog også, at de har en oplevelse af at forsøget har løftet de
fagligt mindre stærke elever. Derudover beskriver både en lærer og en forælder, at
eleverne er blevet bedre til at fremlægge og præsentere projekter for større grupper:
”Jeg
oplever også, at eleverne er blevet stærke i at fremlægge over for
en større gruppe. Her kunne jeg mærke, at de var utrygge i starten.”
- lærer
”Et
plus for mit barns vedkommende er, at han er blevet mere tryg i
fremlæggelser. Det sidste halvandet år har han taget et andet ansvar,
og jeg er sikker på, at projektet har været med til at skabe det. Han er i
forskellige grupper og er vant til at præsentere for en større flok, og det
har gjort at han er mere tryg ved at fejle.”
forælder
Samlet er der ifølge lærerne ikke som sådan tegn på at alle elever oplever styrket
faglighed. På begge skoler udtrykker lærerne dog, at de især ser tegn på, at den store
forskel på klasser, der af og til opleves på en årgang, udviskes:
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0023.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
”Det er et opgør
med gode og dårlige klasser på en årgang. Jeg vil sige
fagligt, så… Jeg
kan se historisk, at der en gang imellem har været en
klasse, som var bedre end den anden. Og det er jo blevet udvisket to-
talt. Det er rigtigt godt.” - lærer
”Den
ene klasse følte sig meget set ned på. Fordi den anden klasse var
blevet italesat som den dygtige. Og det har frikommuneforsøget jo væ-
ret med til at udligne.”
lærer
Evalueringsspørgsmål 4: Oplever eleverne, at det skyldes, at de sættes sam-
men med andre elever på tværs af aldersgrupper og spor hvor læringen tilret-
telægges med hensyn til deres individuelle læringsmål, interesser og lærings-
stile?
Ingen af de interviewede elever fra midtvejsevalueringen havde en oplevelse af at være
sat sammen på tværs af hverken aldersgrupper eller individuelle læringsmål, interesser
og læringsstile.
Flere interviewede lærere nævner dog positive oplevelser med niveauinddelt holddeling
som noget, der har fungeret særlig godt
flere af lærerne nævner også, at ikke nød-
vendigvis oplever, at eleverne har bemærket at holdene er delt ind efter dette. Dette
sammenholdt med udtalelserne ovenfor, om at det især er de fagligt stærke elever,
som har nydt fagligt udbytte af forsøget, tyder på, at tilrettelæggelse af hold ud fra
individuelle læringsmål kan være årsagen til at disse elever har udviklet sig fagligt.
”Vi
startede faktisk med at lave en test, som vi kunne inddele dem ud
fra. Det fungerede meget godt. Jeg kan se ud fra terminsprøverne, at
det også har fungeret fagligt.” - lærer
Evalueringsspørgsmål 5: Oplever medarbejderne, at deres faglighed og kom-
petencer i forbindelse med teamsamarbejdet nyttiggøres bedre i forhold til
elevernes læring?
Lærerne er delte på dette spørgsmål og beretter om forskellige modstridende oplevel-
ser. På den ene side oplever flere lærere, at det er rart at have andre lærere at sparre
med mere systematisk. De oplever også, i forhold til det sociale aspekt, at det er rart
dels at kende alle eleverne på en årgang, men også at have andre lærere at dele an-
svaret for, at det sociale fungerer blandt eleverne. Flere lærere fortæller, at de henter
stor inspiration i at se andre lærere løse sociale konflikter mm. Igen opleves der ikke
systematiske forskelle mellem de to skoler.
”Jeg synes klart,
at min faglighed bliver bedre, fordi jeg kan observere,
hvad den anden gør. Det gør mig til en bedre lærer. Også ting som at
observere konfliktløsning har jeg lært af.” –
lærer
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318446_0024.png
Slutevaluering
Fleksible Læringsmiljøer
I forhold til det faglige er der dog på den anden side tegn på, at nogle lærere oplever
deres kompetencer som en smule svækkede. En taler om,
at man ”tænker mindre på
sig selv som lærer” og at de mange møder og mere tidskrævende forberedelse i sam-
arbejde med andre lærere giver dårligere tid til faglig fordybelse.
”Samtidig
synes jeg, fordi frikommuneforsøget har været så krævende,
at jeg ikke haft den samme tid til at fordybe mig i mine fag, som jeg ple-
jer. Jeg plejer at forny mig og læse op på det nyeste stof i mit fag. Og
det har jeg ikke på samme måde tid til nu.”
lærer
”Jeg har rigtigt mange forskellige makkere. Så det betyder, at jeg bruger
rigtigt meget tid på koordinering. Sidste skoleår, der havde jeg 14 sam-
arbejdspartnere i løbet af en uge. Man kommer nemt til at have mange
samarbejdspartnere. Nu gjorde jeg mange af de her ting inden frikom-
muneforsøget, altså det med parallelundervisning. Men der er da meget
koordinering.” –
lærere
Derudover er det værd at gentage en pointe, som også fremførtes i midtvejsevaluerin-
gen, nemlig at en del lærere, i hvert fald i første omgang, finder det grænseoverskri-
dende og uvant at lukke lærerkolleger ind i deres undervisning og lade dem overvære
det. Dette kunne til en vis grad hænge sammen med, at det ikke er en traditionelle
arbejdsform blandt lærere i folkeskolen. De interviewede lærere omtaler det dog alle
også som givende, når man først har vænnet sig til det, men siger alle, at der især er
nogle af deres kolleger, som er meget ukomfortable med det. Dette er en central hin-
dring for forsøget.
24