Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2318445_0001.png
EVALUERING AF
FRIKOMMUNEFORSØGET
FRA NATIONALE TEST OG PRØVER
TIL INDIVIDUEL VURDERING
December 2020
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0002.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
Indhold
1. Konklusioner .............................................................................................. 3
2. Baggrund, forandringsteori og datagrundlag .................................................... 5
3. Implementering af forsøget ........................................................................... 9
4. Forsøgets virkninger .................................................................................. 16
5. Skolegang og trivsel i målgruppen................................................................ 21
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0003.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
1. Konklusioner
Indsatsens
implementering:
På begge skoler er det indtrykket, at lærerne er lykkes med at
tilrettelægge individuelle læringsforløb med individuelle test og prøver
efter nye prøveformer, og at der tilvejebringes én plan ved hjælp af
Meebook, hvor der før var både en elevplan og en handlings- og
udviklingsplan.
Til gengæld er det på begge skoler indtrykket, at både viden om Meebook
som platform og viden om forsøget kun er nået ud til meget få forældre,
og at meget få forældre derfor følger med i målsætninger og udvikling via
Meebook. Forsøget har derfor endnu ikke haft den store betydning for
skole-hjem-samarbejdet, som i forvejen er forholdsvis tæt for denne
elevgruppe. Dette må til dels også tilskrives corona-epidemien, som har
gjort det vanskeligere at afholde fx forældremøder i 2020. De forældre,
som bruger Meebook, er dog rigtigt glade for at kunne følge med i deres
barns skoledag på denne måde.
Derudover lader inddragelsen af de identificerede ressourcer rundt om
eleverne til at være svingende og bl.a. hæmmet af begrænsninger i
forhold til Meeboks integration i de systemer, der bruges af skolernes
samarbejdspartnere som f.eks. PPC/PPR og UU-vejledningen.
Efter en lidt svær opstart er det nu oplevelsen blandt ledere og
medarbejdere, at man er kommet godt i gang med indsatsen, og at man
har fundet nye arbejdsgange. Man er bl.a. i gang med en ensretnings-
proces af arbejdet, hvor man tilrettelægger faste arbejdsgange ved
brugen af Meebook, og man har fx lavet en fælles Meebook-skabelon for
begge skolers medarbejdere.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0004.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
Indsatsens
virkning:
På tværs af begge skoler oplever medarbejderne arbejdsgangene i
forsøget som meningsfulde, men ingen af medarbejderne omtaler
arbejdsgangene som nemmere eller mere effektive. Dette skyldes bl.a.,
at det tager lang tid at udvikle de individuelle mål og til dels at Meebook
opleves som lidt besværligt at arbejde med.
Det varierer, hvorvidt medarbejderne oplever, at de opnår større indsigt
i det enkelte barns muligheder. Flere medarbejdere giver bl.a. udtryk for,
at deres arbejdsform og tilgang til eleverne er relativt uændret af
forsøget. Enkelte medarbejdere beskriver dog, at der opstår nye indsigter
i udviklingen af individuelle mål.
Indsatsens betydning i forhold til elevernes trivsel og motivation varierer.
Nogle forældre og medarbejdere nævner den automatiske fritagelse fra
nationale tests som havende positiv betydning. For andre elever har dette
ikke ændret noget. Enkelte forældre oplever, at fritagelsen fra nationale
test har en negativ betydning, fordi de oplever, at deres børn godt kan
tage nationale test i bestemte fag. Hvorvidt forældrene er positive overfor
fritagelsen fra nationale test, afhænger i høj grad af, deres barns faglige
niveau.
Derudover varierer det, i hvilken grad arbejdet med individuelle
læringsmål i Meebook er blevet opfanget af eleverne, og i hvilken grad de
har succesoplevelser med at opnå dem. Det nævnes, at enkelte elever
har haft gode oplevelser med at opnå læringsmål. Dette må ses i lyset af,
at det langt fra er alle elever, som er bevidste om, at de har opnået
læringsmål.
Medarbejdere, forældre og skoleledere giver på tværs af begge skoler
udtryk for, at forsøget understøtter, at man i en vis udstrækning arbejder
mere med et børnesyn med fokus på ”kan” frem for ”kan ikke”.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0005.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
2. Baggrund, forandringsteori og datagrundlag
Forsøget
”Fra
Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering” er en del af en række
frikommuneforsøg i Guldborgsund Kommune, hvor kommunen til og med 2021 er
fritaget fra en række gældende love og regler. Alle forsøgene gennemføres under
temaet ”Børn
som vores vigtigste ressource”
og retter sig mod kommunale indsatser,
der har med børn og unge at gøre.
Om Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
Frikommuneforsøget Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering indebærer, at
elever med varige multiple funktionsnedsættelser kan friholdes fra obligatoriske test og
prøver og erstatte disse med en konkret og individuel vurdering. Eleverne skal i stedet
vurderes efter en alternativ model, der tager afsæt i en individuel vurdering af eleven
og tester eleven på egne præmisser, og med et indhold der afspejler, hvad eleven har
arbejdet med i det forgangne skoleår. Der vil være fokus på vurdering efter afslutning
af hvert læringsforløb. Modellen vil tage udgangspunkt i elevens elevplan, der også
bliver elevens handle- og udviklingsplan (HUP). Elevplanen skal indeholde mål, status
og opfølgning.
Forsøget gennemføres på to skoler i Guldborgsund Kommune, der begge har særlige
undervisningstilbud til denne gruppe af elever, SUNDskolen og Nørre Vedby Skole. De
to skoler har forskellige målgrupper. Nørre Vedby Skole har en autismeafdeling med ca.
40 elever. En del af eleverne har andre diagnoser i tillæg til autisme såsom angst, OCD
og ADHD, og gruppen indeholder både elever med potentiale til at afslutte folkeskolen
med afgangsprøven og elever, der ikke har. SUNDskolen
tilbyder ”CenterKlasse-
Rækken”, et specialtilbud for ca.
50 elever med multiple funktions-nedsættelser,
erhvervede eller medfødte handicaps eller kommunikationshandicaps. Størstedelen af
elevgruppen modtager vidtgående specialundervisning i alle timer og i hele eller
størstedelen af deres skoletid.
Slutevalueringen af Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
Forsøget er blevet igangsat 1. juli 2018, og dette notat gengiver resultaterne af en
slutevaluering, der er gennemført i november 2020
næsten to år efter forsøgets
igangsættelse. Derudover vil resultater fra den midtvejsevaluering, der blev gennemført
i juni 2019 også blive inddraget, hvor det er relevant.
Evalueringen har to dimensioner:
En implementeringsevaluering
med fokus på i hvilket omfang man har
implementeret de tiltænkte aktiviteter og procesredskaber, samt hvilke
organisatoriske og styringsmæssige faktorer, der i øvrigt henholdsvis fremmer
og hæmmer resultaterne og den ønskede effekt.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0006.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
En virkningsevaluering
med fokus på om og hvordan kommunen med de
muligheder, der ligger i frikommuneforsøget, når eller nærmer sig målene om,
at effektivisere arbejdsgangene, øge motivationen og trivsel hos eleverne,
fremme et børnesyn med fokus på ’kan’ og opnår mere præcis viden om det
enkelte barns progression og muligheder.
I forlængelse af dette er der opstillet følgende evalueringsspørgsmål til
implementeringen:
1. I hvilket omfang lykkes det for medarbejderne at tilrettelægge individuelle
læringsforløb med individuelle test og prøver efter nye prøveformer?
2. Hvilken betydning for dokumentationen for samarbejdet mellem skole og hjem?
3. Tilvejebringes der én plan ved hjælp af Meebook, hvor der før var både en
elevplan og en handlings- og udviklingsplan (HUP)?
4. Sker der en inddragelse af alle de identificerede ressourcer?
Og der er opstillet følgende evalueringsspørgsmål for forsøgets
virkninger:
1. Fører dette til mere effektive arbejdsgange for medarbejderne på skolerne og i
organisationen som helhed?
2. Opnår man mere præcis viden om det enkelte barns progression og muligheder?
3. Vil eleverne trives bedre og være mere motiverede?
4.
Kan man konstatere en ændring af børnesynet til fordel for ’kan’ frem for ’kan
ikke’?
Evalueringsnotatet indeholder også nedenstående programteori, der beskriver
sammenhængen mellem forsøgets ressourcer, processer, ydelser, resultater og
effekter. Slutevalueringen tager afsæt i forandringsteorien og belyser, om forsøgets
aktiviteter er implementeret som forventet, og om de har haft de forventede virkninger.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0007.png
Strategisk målsætning
Alle børn skal
Fra Nationale Test og Prøver
og
Individuel
Slutevaluering
blive så dygtige som de kan
under de givne rammer
til
forudsætninger
Problemstilling
Indsats
Vurdering
Børn med multiple funktionsnedsættelser er udfordret i at kunne fastholde det de lærer over tid. Vi
skal kunne evaluere (teste) børnene så det giver mening og udfordrer dem inden for deres
nærmeste udviklingszone.
Tilrettelæggelse af
individuelle
læringsforløb med
individuel
evaluering og test efter nye
prøveformer som alternativ til nationale test og prøver.
RESSOURCE
PROCES
YDELSE
RESULTAT
EFFEKT
Center for Børn &
Læring
MeeBook
Tilrettelæggelse af
læringsforløb for
hver elev med
fastsættelse af
individuelle mål
Én plan
(Elevplan/HUP)
Effektivisering af
arbejdsgange
Center for Familie
& Forebyggelse
Forældre
Redskaber til test
Medarbejdere på
skolerne
Valg af
testmetode
GUSA
PPC/PFI
Undervisning
og
læringsforløb,
der tager
hensyn til
børnenes
individuelle
forskelle
Motivation og
trivsel hos
eleverne
Børnesyn med
fokus på kan
Udvikle det
enkelte barns
kompetencer, så
barnet har de
bedst mulige
forudsætninger
for at være
forberedt til livet
efter folkeskolen
Dagtilbud
UU-vejledningen
Tilvejebringelse af
dokumentation
Socialområdet
Styrkelse af
samarbejde
mellem skole og
hjem
Mere præcis viden
om det enkelte
barns progression
og muligheder
D. 20. august 2018
Kilde: Evalueringsnotat
Frikommuneforsøg: Fra Nationale Test og Prøver til Individuel
Vurdering. Januar 2019.
Datagrundlag og metode
Slutevalueringen bygger på en række kvalitative interviews, dels med lederne på de to
skoler, der har implementeret forsøget, dels to fokusgruppeinterviews med
medarbejderne på de to skoler og fokusgruppeinterviews og enkeltinterviews med
forældre til elever på skolerne:
Interview med to ledere fra SUNDskolen, skolelederen og leder af
specialteamet, gennemført d. 16. november 2020
Interview med to ledere fra Nørre Vedby Skole, skolelederen og leder af
autismeteamet, gennemført d. 18. november 2020
Fokusgruppeinterview med 3 medarbejdere på SUNDskolen, gennemført d. 10.
november
Fokusgruppeinterview med 3 medarbejdere på Nørre Vedby Skole, gennemført
d. 18. november 2020
Fokusgruppeinterview med 2 forældre til elever på SUNDskolen, gennemført d.
10. november
Enkeltinterviews med 3 forældre til elever på SUNDskolen og Nørre Vedby
Skole, gennemført i november og december
Evalueringen er dermed baseret på et datagrundlag, der både belyser de
ledelsesmæssige perspektiver, medarbejdernes perspektiver på implementeringen og
forsøgets virkning indtil nu samt ikke mindst målgruppens perspektiver oplevet gennem
forældrene. Disse interviews kan dermed give indsigt i forsøgets måde at virke på.
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0008.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
På baggrund heraf er netop denne undersøgelsesmetode et oplagt valg til en evaluering
som denne. Da evalueringens sigte ikke er at undersøge den kvantitative udbredelse af
noget, men nærmere, ved en eksplorativ tilgang, at belyse
hvorfor og for hvem
forsøget
er blevet implementeret og virker, kan den kvalitative metode netop afdække
komplekse mønstre og praksisser, og hermed tilvejebringe en mere dybdegående,
nuanceret og praksisnær viden. Således muliggør de slutninger, der kan drages af
analyser af kvalitative interviews foreløbige virkelighedsnære indsigter og beskrivelser
af forsøget. Da feltet er forholdsvis afgrænset, og ikke omfatter store andele af den
danske befolkning, kan der argumenteres for, at datamaterialet er tilnærmelsesvis
tilstrækkelig ’mættet’.
Yderligere er evalueringen baseret på dokumentet udviklet i forbindelse med forsøget:
”Evalueringsnotat –
Frikommuneforsøg: Fra Nationale Test og Prøver til Individuel
Vurdering. Januar 2019
.”
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0009.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
3. Implementering af forsøget
I dette afsnit undersøges erfaringerne med implementeringen af forsøget. Først svares
på evalueringsspørgsmålene og dernæst gennemgås centrale punkter fra forandrings-
teorien.
Evalueringsspørgsmål 1: I hvilket omfang lykkes det for medarbejderne at
tilrettelægge individuelle læringsforløb med individuelle test og prøver efter
nye prøveformer?
Det overordnede indtryk er, at alle medarbejdere på begge skoler i et vist omfang
bruger Meebook til at tilrettelægge individuelle målsætninger og opfølgning på disse
som følge af forsøgsordningen. Dette billede går således igen hos både medarbejdere
og ledere på begge skoler, mens forældrene oplever, at det er svingende fra
medarbejder til medarbejder, hvorvidt der arbejdes eksplicit med målsætninger for
deres barn i Meebook.
Evalueringsspørgsmål 2: Hvilken betydning får dokumentationen for sam-
arbejdet mellem skole og hjem?
På begge skoler oplever medarbejderne, at Meebook som platform og viden om forsøget
kun er nået ud til meget få forældre, og at meget få forældre derfor følger med i
målsætninger og udvikling via Meebook. Lærere på begge skoler oplever dog også, at
der er nogle aktive forældre, som går ind og følger med i de gældende læringsmål for
deres barn og evt. arbejder videre med målene i hjemmet.
”For
mit samarbejde med forældrene har det ikke gjort nogen forskel”
medarbejder
Skoleledere og medarbejdere på skolerne peger på flere årsager til, at det store flertal
af forældre kun følger med på Meebook i begrænset omfang. De nævner manglende
muligheder for at afholde informationsmøder for forældre pga. Covid-19, svingende
overskud og ressourcer i forældregruppen, svigende it-ressourcer og -kundskaber, samt
generel træthed over at skulle sætte sig ind i nye it-løsninger. Dette billede bekræftes
af interviewene med forældrene.
”Jeg
har forvildet mig derind én gang. Jeg ved ikke om det bare er mig, der
ikke kan få det til at fungere elektronisk.”
forælder
”Forældregruppen
er meget forskellig, nogle er på computer og kan bruge
redskaberne, men vi har også nogle som ikke ejer en computer, så vi har
været nødt til at tage det med til samtaler. Spændet mellem, hvordan det
er blevet anvendt for det enkelte barn, har været meget forskellig.”
leder
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0010.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
Af både forældre og medarbejdere nævnes det særligt som positivt, at målsætningerne
i Meebook fungerer godt i forhold til elever, som ikke har nogen eller meget begrænset
sproglighed, eller bare ikke taler så meget om deres skolegang derhjemme, og hvor det
derfor har været vanskeligt at sikre kontinuerlig kontakt mellem skole og hjem. Her
hjælper Meebook til at forældrene kan se, hvad eleverne har lavet i løbet af dagen
i
det omfang, de bruger Meebook.
”Konkret
har vi oplevet det ift., hvordan de evaluerer eleven. Det er mere
penslet ud, og der bliver fulgt mere op på det. Det er mere med
udgangspunkt i [mit barn]. Vi har fået en anden indsigt i, hvad der konkret
bliver arbejdet med. Han kommer nemlig ikke selv hjem og fortæller. Vi har
haft skole-hjem-samtaler, hvor de tog udgangspunkt i det, og jeg oplever,
at det er mere skriftligt nu end før”
forælder
”Jeg
tror også, det handler meget om, hvilke elever man har. Mine elever
kan ikke tale. Det betyder, at de ikke selv kan fortælle forældrene, hvad de
har lavet. Så der er det fedt for forældrene, at de kan se det.”
medarbejder
Derudover nævner flere forældre Meebook og deres adgang til de individuelle
læringsplaner som en stor fordel til skole-hjem-samtalerne.
”Vi mærker det til skole-hjem-samtalen.
Jeg oplever, at man løbende kan
se, hvad der sker, så det ikke bare er en gang om året. Det er mere,
”hvad
er der lige sket”
og ”er
målet stadig realistisk?”. Jeg synes, det er rigtig
rart. Det giver en anden føling med det og mere indsigt i, hvad der bliver
arbejdet med.” –
forælder
”Nogle
[forældre]
har prøvet at lege med. Til skole-hjem-samtaler har de
printet målene ud, så de kan snakke om dem.”
leder
Medarbejderne på begge skoler nævner, at de føler, at de skal bruge meget tid på at
dokumentere og udvikle deres arbejde i Meebook, sammenholdt med at de ikke rigtigt
ved, hvor mange forældre, der reelt ser med hjemmefra. De forklarer, at det opleves
lidt demotiverende.
”Jeg bruger det i undervisningen i alle fag. Det giver ret meget mening for
mig. Det betyder også, at forældrene kan følge med i undervisningen. Jeg
er dog i tvivl om, om de rent faktisk gør det, fordi det gør jo, at forældrene
også kan gennemgå de ting, vi laver med børnene derhjemme. Forældrene
vil egentlig gerne, og de synes, at Meebook er nemt at bruge. Det kunne
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0011.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
være sjovt at vide i hvor høj grad, forældrene bruger det. Det kan være lidt
demotiverende ikke at vide, om de bruger det.” –
medarbejder
”Hvis
man har den her [på Meebook], så har jeg fornemmelse af, at det er
den ene gang om året, forældrene bruger den. Derfor er det ikke et
arbejdsredskab for mig i det daglige”.
medarbejder
Evalueringsspørgsmål 3: Tilvejebringes der én plan ved hjælp af Meebook,
hvor der før var både en elevplan og en handlings- og udviklingsplan (HUP)?
Det overordnede indtryk er, at der på begge skoler udvikles én plan i stedet for både
en elevplan og en HUP.
Evalueringsspørgsmål 4: Sker der en inddragelse af alle de identificerede
ressourcer?
Inddragelsen af de identificerede ressourcer rundt om eleverne lader til at være
svingende og bl.a. hæmmet af tekniske begrænsninger i forhold til Meeboks integration
i de systemer, der bruges af skolernes samarbejdspartnere og af den ovenfor beskrevne
begrænsede udbredelse til elevernes forældre, plejefamilier, aflastningsfamilier mv.
PPC/PPR har kun i mindre grad arbejdet med Meebook-formatet og således ikke brugt
billed- og videodokumentation, ligesom alle planer og læringsmål fra Meebook har
skullet printes fysisk ud og afleveres til PPC/PPR for at blive arkiveret i deres system.
I forhold til eksterne fagprofessionelle bliver UU-vejledningen inddraget i arbejdsgangen
med Meebook og de kommunale sagsbehandlere og sundhedsplejen i varierende grad.
PPC/PPRs arbejdsgange og arkiveringssystemer harmonerer dårligt med Meebook, og
der må derfor printes store mængder af dokumentation fra Meebook, når der skal
koordineres med PPC/PPR. Dette ligger tæt op ad erfaringerne allerede fremhævet i
midtvejsevalueringen 2019.
Både ledere og medarbejdere betegner det som lidt frustrerende, at integrationen fra
Meebook til systemerne hos deres eksterne samarbejdspartnere ikke fungerer bedre.
De fremhæver det som et af forsøgets formål at lette arbejdsgange og kontakt til
eksterne samarbejdspartnere. De oplever, at dette handler om andre arbejdsgange og
systemer hos PPC/PPR.
Implementeringens forløb og erfaringer herfra
På tværs af begge skoler, medarbejdere og ledelse er der en fælles forståelse af, at
forsøget var svært at arbejde med i begyndelsen, og at opstartsfasen var tungere og
mere arbejdskrævende, end man først havde troet. På den ene skole omtales det både
af medarbejdere og ledere som alt i alt en dårlig start på forsøget, hvor man ikke vidste,
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0012.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
hvor man skulle hen, og det i høj grad var nogle få medarbejdere, som greb muligheden
og arbejdede med projektet, mens en anden gruppe forholdt sig mere negativt.
”Vi
startede i meget forskellige retninger, fordi jeg startede med at sige,
bare prøv noget og så har vi rettet ind.”
leder
Der er dog samtidig også konsensus omkring, at man her efter to år med forsøgets
begyndelse er kommet godt i gang med at bruge de muligheder, det giver, og har
fundet gode nye arbejdsgange.
Derudover er man nu i gang med en ensretningsproces af arbejdet, hvor man finder ud
af, hvordan man kan tilrettelægge faste arbejdsgange til brug af Meebook og f.eks. i
forbindelse med HUP og HUP-udvalg, samarbejde med PPC/PPR osv. Derudover
arbejdes der også mere systematisk med sidemandsoplæring i Meebook og generel
sparring mellem kolleger og mellem skolerne.
”Noget
af det må vi tilskrive udfordringer ift. at lande med værktøjet som
sådan. Det begyndte først at glide, da vi lavede egen skabelon og fik lagt
den ind i Meebook. Det havde vi ikke forventet at bruge så meget krudt på,
altså forarbejde og tilpasning, før det begyndte at give sig selv”.
- leder
På den ene skole nævnes især gode erfaringer med at have nedsat et udvalg, som
skulle samle trådene og løse problemer ift. arbejdsgange med forsøget. Udvalget har
lavet en guide til opstilling af sociale målsætninger for elever, som de øvrige lærere
roser højt og oplever har gjort det meget lettere at arbejde med forsøget. Og på den
anden skole nævnes på samme måde, at man har udarbejdet en egen skabelon for
målsætningerne. Derudover nævnes på den ene skole også, at man har nydt godt af
en nyansat konsulent, som har en forvaltningsbaggrund og har kunnet bidrage med
mange nye indsigter.
Et andet fællestræk, som går igen på begge skoler og på tværs af medarbejdere og
ledelse, er en fælles oplevelse af ledelsesmæssig opbakning til projektet og interesse
for, at der findes løsninger på problemerne. Dette gælder på alle niveauer, og
medarbejderne oplever, at skoleledelsen bakker op om deres arbejde med projektet,
samtidig med at skoleledelsen oplever, at der på forvaltningsmæssigt niveau også er
stor opbakning til forsøget.
Erfaringer med antallet og karakteren af individuelle læringsmål
Medarbejderne har i forsøgets levetid gjort sig mange erfaringer med udformningen af
læringsmål. Flere medarbejdere giver udtryk for, at de har måttet prøve sig frem og
justere antallet af og karakteren af de mål, som de opsætter for eleverne.
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0013.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
På den ene skole giver medarbejderne udtryk for at have fundet ud af, at 4-5 mål per
elev fungerer godt at arbejde med, efter at de først havde opstillet for mange mål og
mistede overblikket. De taler især om det som en stressende oplevelse, hvis man får
opstillet for mange individuelle mål for hver elev.
"Jeg kom klart til at sætte barren for højt for nogle elever med for mange
mål. Sådan er det jo bare, det er nogle ting vi måtte gå videre med. Nu har
vi fået en guide, der er nogen, der har siddet med socialområdet og sat
mål. Den, synes jeg, var rar at få i hænderne,
så man ved ”hvad
er egentlig
forventeligt på det her trin”.” - medarbejder
”Det
kan godt stresse mig, at der står nogle mål og blinker. Men som vi har
snakket om, er vores børn måske bare lang tid om at nå mål. Det er nok
bare sådan det er. Men nogle gange kan jeg godt mærke, at der står altså
mange ting derinde [i Meebook]”.
medarbejder.
Derudover taler medarbejderne også om en afvejning
mellem at opstille ”store” brede
mål, som det vil tage eleven lang tid at opnå, og så mere kortsigtede ”smalle” mål.
Ved
de større og bredere mål, som f.eks. at blive mere selvstændig, kan det være svært at
finde konkrete indikatorer på, om det er opnået. Omvendt hvis målene er for snævre
og konkrete, som f.eks. at kunne tage sin egen jakke på, er man nødt til at opstille flere
mål for barnet, og man kan risikere at miste overblikket.
”Hvis
man har mange komplicerede [individuelle] mål, kan man godt miste
overblikket.”
medarbejder
”Hvis
det er et meget skarpt og kort mål, så er det svært at udfylde tegn på
læring. Nogle af dem giver ikke så meget mening. Hvis det er et stort mål,
kan det måske godt give mening.”
medarbejder
Derudover nævner medarbejderne på den ene skole også, at de har erfaret, at der er
væsentlig forskel på at udarbejde sociale og faglige mål for elevens læring. Generelt
synes flere, at det især er vanskeligt at opstille faglige mål
dette gælder især i de fag,
hvor medarbejderen ikke er linjefags-uddannet eller på anden måde ikke har stærke
kompetencer.
”Det er en udfordring,
at du som lærer i klasserne varetager alle fag,
særligt når du skal lave mål i fag, du ikke er uddannet i. Så må jeg igen
kigge på, hvad ligger der i de rigtige mål og finde på et eller andet fra min
egen intuition.”
medarbejder
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0014.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
”Guiden
har været god også ift. det sociale. Der er opstillet nogle begreber,
som kan ramme ting, som man kommer ind på, når man skal skrive om det
sociale. Det rammer ikke så meget det faglige, men mere det sociale.”
- medarbejder
En sidste problematik, som nævnes af medarbejderne i forhold til de enkelte mål, er,
at eleverne kan have forskellige relationer til forskellige voksne, og at systemet arbejder
med én simpel målopfyldelse. En elev kan således i praksis kunne mestre en bestemt
færdighed sammen med én voksen, men ikke kunne det samme med andre voksne,
som eleven ikke er lige så tryg ved eller på anden måde ikke har kemi med. Dette er
vanskeligt at indarbejde i målopfyldelsen, uden at den ene voksne først krydser målet
af som opnået, hvorefter den næste krydser det af som ikke-opnået.
”Sidste
år havde vi en elev, hvor jeg ikke kunne få ham til noget, men en
anden voksen kunne godt. Hvis det kun var mig, havde jeg skrevet, at han
ikke kunne noget. Det er personafhængigt, og derfor vigtigt at flere er inde
over.”
medarbejder
Meebook som ressource
De fleste medarbejdere giver udtryk for, at de på nuværende tidspunkt er kommet godt
i gang med Meebook og har gavn af dette redskab i arbejdet.
”Meebook
fungerer positivt
det bliver godt og er godt. Det synes alle. Alle
medarbejdere er kommet med nu.”
–leder
”Jeg
oplevede, at Meebook var meget uoverskueligt til at starte med. Det
passede ikke til mine elever. De har hvert deres formål og individuelle
forløb. Men jeg synes det er mere overskueligt nu.”
medarbejder
Læringen er både sket gennem en workshop med Meebook-konsulenter på den ene
skole og sidemandsoplæring fra erfarne ”superbrugere” på den anden skole, og der
udtrykkes tilfredshed med begge forløb.
”Det
smarte er også her, at de andre medarbejdere kan følge med i, hvad
målene er. Den makker, jeg har fået i år, har vist mig en overskuelig måde
at bruge Meebook på.”
medarbejder
På begge skoler oplever medarbejderne dog stadig visse begrænsninger ved Meebook,
og især at man skal lave mange gentagelser og mange overflødige ”klik”, når der skal
lægges individuelle elevplaner ind. Dette skyldes til dels, at Meebook er udviklet til den
almene folkeskole og derfor har visse manglende funktioner i forhold til specialområdet,
hvor eleverne på andre måder er inddelt i klasser og hold.
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0015.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
”Jeg
havde lavet mit eget system ved siden af. Det i sig selv var et ekstra
arbejde. Det virkede og var fint. Men det var ekstra arbejde. I Meebook kan
du ikke få overblik over alle deres mål.” - medarbejder
Dokumentation og vurdering af læringsmål
Særlig på den ene skole nævnes også bredt positive erfaringer med at bruge billeder
og videoklip som dokumentation for opnåelse af læringsmålene, dog i det omfang, at
nogle af medarbejderne også er bekymrede for de persondatamæssige hensyn i at
bruge denne kilde. Det skulle dog siden være afklaret, at der ikke er problemer med
persondatalovgivningen i denne henseende.
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0016.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
4. Forsøgets virkninger
I dette afsnit evalueres virkningerne af forsøget.
Evalueringsspørgsmål 1: Fører dette til mere effektive arbejdsgange for med-
arbejderne på skolerne og i organisationen som helhed?
På tværs af begge skoler oplever medarbejderne arbejdsgangene i forsøget som
meningsfulde, men ingen af medarbejderne på tværs af de to skoler omtaler
arbejdsgangene som nemmere eller mere effektive.
”Det
er omfattede arbejde. Jeg tænker på, om vi får brugt det nok ift. hvad
det fylder, vi bruger enormt meget tid på det. For hvis’ skyld gør vi det?”
- medarbejder
Dette skyldes til dels, at det tager lang tid at udvikle de individuelle mål, og til dels at
Meebook er lidt besværligt at arbejde med og i nogen sammenhænge kræver mange
”overflødige” klik.
Samtidig er der også stor forskel på eleverne, og om de kræver en høj grad af individuel
opmærksomhed, eller om de indgår i et lidt mere homogent hold eller gruppe:
”Vi
har meget forskellige elever. Så for nogle fungerer det mega godt, og
for andre er det mere besværligt.”
medarbejder
Som nævnt oplever en del af medarbejderne det til gengæld som meningsfuldt at
arbejde på denne måde og desuden oplever en leder også, at det giver medarbejderne
mulighed for at arbejde mere med deres faglige baggrund:
”Vi
får sat vores faglighed i spil og vi kan udfordre hinanden ift. at gøre
vores faglighed bedre. Det var det, nationale test skulle gøre ift. at få
lærerne op på dupperne og sammenligne sig med hinanden. Det oplever
jeg, at det her kan gøre i specialverdenen.”
–leder
I forhold til automatisk fritagelse fra nationale tests opleves dette som meget positivt
ift. arbejdsgangene. Flere medarbejdere og ledere giver udtryk for, at dette fjerner en
unødig arbejdsgang med at skulle indhente forældreunderskrift mm.
Evalueringsspørgsmål 2: Opnår man mere præcis viden om det enkelte barns
progression og muligheder?
Det er vanskeligt at konkludere noget entydigt på hvorvidt medarbejdere og ledere
oplever, at de opnår større indsigt i det enkelte barns muligheder. Flere medarbejdere
giver udtryk for, at deres arbejdsform og tilgang til eleverne er relativt uændret af
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0017.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
forsøget, og at de til en vis grad ville have gjort sig de samme overvejelser i forhold til
den enkelte elevs udvikling uanset forsøget. Dermed oplever de ikke overordnet at have
fået større indsigt i den enkelte elevs udvikling og muligheder end før. Dog oplever
nogle medarbejdere også, at der alligevel ”dukker nogle nye ting op” i processen med
udvikling af individuelle mål, og at de generelt har mere opmærksomhed på den
individuelle elev
særligt omkring de sociale mål oplever medarbejderne dette.
”Jeg
synes, at nogle af de sociale ting i det, hvor man skal beskrive en
udvikling, der bliver noget af det mere skarpt, og man bliver mere
opmærksom på nogle ting f.eks. identitet.”
medarbejder
”Det
gode kontra det gamle er, at man kommer til at gå i dybden med nogle
ting. I processen, hvor man beskriver børnene, dukker der nogle ting op
der er nogle mål, der kommer af sig selv. Og så den der guideline…
det ville
være fedt at have på det faglige også, men jeg kan godt forstå, at det
fagligt er svært at lave de mål. De sociale mål fungerer godt og er nok
nemmere.”
medarbejder
Nogle medarbejdere nævner også, at det mere generelt bare er en mere struktureret
måde at arbejde med mål på.
”Jeg
er ikke sikker på, at eleverne flytter sig mere, end de ville have gjort
ellers, og jeg er ikke sikker på, at vi når hurtigere til 9. klasse. Det er noget,
de ville være kommet igennem alligevel. Men man bliver mere bevidst om,
at man når mål. Målet kan stadig tage lige så lang tid, jeg tror bare, at vi
bliver mere bevidste om, hvor vi er henne i processen.”
medarbejder
”Jeg synes,
det er interessant, fordi man får sat mål for de elever, vi ikke
kan teste. Uanset hvordan frikommuneforsøget ender, så synes jeg, at vi
har fået gode redskaber.” - leder
Evalueringsspørgsmål 3: Vil eleverne trives bedre og være mere motiverede?
Indsatsens betydning i forhold til elevernes trivsel og motivation varierer.
Nogle forældre og medarbejdere giver udtryk for, at den automatiske fritagelse fra
nationale tests har betydet, at nogle elever har undgået et unødigt nederlag
både ift.
til at tage testen, men også i forhold til at undgå selve fritagelsesprocessen.
”Vi har tidligere skulle søge om, at hun ikke skulle gennemføre
en national
test. Det er frustrerende. Det er så åbenlyst at hun ikke skal gennemføre en
national test. Der burde være mulighed for, at man slap for den proces. Det
har været en lettelse, at det ikke har været sådan pga. forsøget.”
- forælder
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0018.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
”Det synes jeg
er yderst fornuftigt. Det er meget uhensigtsmæssigt at
gennemføre en national test på hende. Hun har en kromosomfejl og er både
fysisk og mentalt handicappet. Hun har intet sprog. Hun ville ikke kunne
gennemføre en national test. Det giver ingen mening for hende. Det ville
kun være et irritationsmoment og en påmindelse om, at hun ikke kan
noget.”
- forælder
Det gælder dog også på begge skoler, at en stor del af eleverne ikke har været
opmærksomme på de nationale tests eller på fritagelsesprocessen førhen.
I forhold til at arbejde med individuelle læringsmål i Meebook er det også meget
blandet, hvorvidt flertallet af eleverne har opfattet læringsmålene eller haft
succesoplevelser med at opnå dem. Der er dog ingen tvivl om, at enkelte elever har
haft gode oplevelser med at opnå læringsmål. Dette skyldes både succeser, når målene
er opnået, samt mere generelt den klare visualisering af målsætninger, som måles på
en skala fra 1 til 5, som nogle elever f.eks. med autisme sætter stor pris på:
”Det
tydeliggør for dem, hvad de skal arbejde med. Jeg tror, det er meget
konkret for dem, og det har de her elever meget brug for. Når de kan se, at
en målepind bliver flyttet.”
–leder
”Jeg ved
ikke, om det gør en forskel for ham. Jeg ved ikke, om han kunne
reflektere over det. Der kunne godt ligge noget stolthed i at opnå et mål,
f.eks. stolthed ved at kunne gå i brusebad
det er nok det samme, han kan
få gennem de mål, lærerne opstiller.”
forælder
Evalueringsspørgsmål 4: Kan man konstatere en ændring af børnesynet til
fordel for ’kan’ frem for ’kan ikke’?
Medarbejdere, forældre og skoleledere giver på tværs af begge skoler til en vis grad
udtryk for, at forsøget understøtter, at man arbejder mere med et børnesyn med
fokus på ”kan” frem for ”kan ikke”.
”Ja
bestemt, jeg synes, det er enormt dejligt, at vi fokuserer på, hvad de
kan. Det synes jeg, at Meebook understøtter. Det fungerer ret godt.”
medarbejder
”Nu
kan man også følge med i de små trin. F.eks. at han kan finde ud af at
bede om hjælp i stedet for at råbe og skrige. Man kan følge med i trinnene.
Det har de sikkert gjort hele tiden, men nu har jeg også indsigt i det.
Fordelen er, at man nogenlunde arbejder efter de samme ting og har de
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0019.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
samme fokuspunkter, men det bliver mere synliggjort, hvad der sker. Man
kan mere se, hvad der bliver puttet på.”
forælder
En leder understreger dog også, at der er behov for at kunne begge dele, da andre
myndigheder bl.a.
i forbindelse med årlig visitation arbejder med et ”kan ikke”-
børnesyn, hvor de holder elevens færdigheder op imod elever i den almene folkeskole.
Det faglige er vanskeligere end det sociale
Flere medarbejdere oplever, som beskrevet, at det er lettere at opstille sociale mål end
faglige mål for eleverne. Dette giver god mening for nogle af forældrene, især de
forældre, som har børn, som kan meget lidt fagligt.
Andre forældre ærgrer sig over dette, og opfatter det som om, at det faglige ikke
vægtes lige så højt som det sociale på skolerne. Nogle forældre der har det sådan,
oplever dog, at det faglige er blevet bedre efter forsøget, fordi lærerne her har været
tvungne til at opstille faglige mål.
”Jeg har oplevet,
at det faglige er blevet bedre siden Meebook, men jeg ved
ikke om, om det egentligt er pga. det. Der har været andre ting løbende.
Man vil gerne have, at der ligger et fagligt grundlag at komme videre på.
forælder
”Jeg
tror virkelig, det er det med, at de bare kan ringe til os, som er vigtigt
for forældrene. Plus at det vi går mest op i med vores elever er, at de
trives, og ikke det faglige. Så forældrene er heller ikke så interesserede i
det.”
medarbejder
Særlige problematikker som følge af de store forskelle i elevgruppen
En udfordring ved forsøget lader således til at være de store forskelle blandt elevernes
udfordringer.
Enkelte forældre til mindre fagligt udfordrede elever nævner, at de i udgangspunktet
godt kunne se fordele i at lade deres børn tage nationale tests eller at de skulle
godkende en fritagelse, fordi det kunne give anledning til en dialog med skolen om
deres barns faglige progression og muligheder. Samtidig oplever de, at de individuelle
læringsmål ofte er lavere sat, end hvad de vurderer, at deres børn har godt af.
Derudover udtrykker enkelte forældre skepsis over for om medarbejderne rent
principielt selv bør opstille de læringsmål, som eleverne vurderes ud fra, da der så ikke
længere vil være noget objektivt eller udefrakommende blik på deres børns faglighed.
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0020.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
”Vi
er ikke glade for, at
[mit barn]
er blevet fritaget. Det gør det let for
skolen at lade være med at arbejde hen imod det faglige. Jeg synes, at det
er forkert at gøre det på den måde.” - forælder
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0021.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
5. Skolegang og trivsel i målgruppen
Interviewene med forældrene til elever har også fokuseret på det mere brede perspektiv
i deres børns skolegang i form af ønsker til fokus og indhold i skoledagen, tanker om
hvad deres børn skal efter skolen og ikke mindst den seneste tids påvirkning fra corona-
pandemien og nedlukningen af samfundet i 2020.
Fremtiden
Flere af forældrene ønsker, at deres børn bliver ved med at udvikle deres sociale og
faglige kompetencer således, at de kan fungere godt i samfundet efter skolen. En
forælder nævner f.eks., at hun gerne vil have at hendes søn skal gå på efterskole efter
grundskolen. Enkelte forældre nævner dog, at fremtiden kan være en udfordring for
deres børn, da der ikke altid er gode muligheder for børn,
der ”ikke passer ind i en
boks”.
”Jeg vil
gerne have, at han har troen på sig selv og at han lærer at omgås
og fungere efter de sociale spilleregler. Men jeg vil også gerne have, at han
rent fagligt får gode kompetencer.”
forælder
”Fremtiden…
Det ved jeg ikke, for der er så ringe muligheder og tilbud. Der
findes ikke tilbud, hvis du ikke passer godt ind i en boks.”
forælder
Det faglige
Netop det faglige i skolen nævnes som noget, der har været problemer med. Det virker
på nogle forældre som om, at det nu er blevet sat mere på dagsordenen i skolen, og at
der er en god kommunikation mellem medarbejdere og forældre i forbindelse med at
nå de faglige mål for børnene.
”Jeg
synes, det faglige har haltet en overgang, man har måske heller ikke
været klar til at putte det på. Der synes jeg, at de har været gode til at
gribe det. Der er et super fokus på alle målene. De er gode til at lytte, når
man siger noget.” –
forælder
For andre forældre er det modsat
de oplever, at der fortsat er for lidt fokus på det
faglige, og de ønsker, at lærerne forventer mere af eleverne på det faglige plan og
arbejder mere målrettet med faglig progression.
”Vi
har tilmeldt
[mit barn]
en efterskole, for vi synes ikke, hun lærer nok
her. Der skal hun til eksamen i engelsk. Vi er blevet lovet engelsk fra her
sidst på måneden. Vi har bedt om, at hun får lektier, men det får hun ikke.”
- forælder
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0022.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
Skole-hjem-samarbejdet generelt
Der er forskel på om forældrene synes, at skole-hjem-samarbejdet generelt er
velfungerende eller ej. Nogle af forældrene er tilfredse med samarbejdet mellem dem
selv og lærerne, mens andre påpeger, at det kan forbedres. Desuden er der også
forskellige holdninger til, hvorvidt Meebook har ændret på dette eller ej.
”Jeg
synes, at skole-hjem-samarbejdet er rigtigt godt, og det har altid
været det. Så jeg synes ikke på den måde, at det har ændret sig under
forsøget. Vi skriver til dem, og de skriver til os. Det fungerer bare.”
forælder
”Meebook er en god ide,
fordi vi aner ikke, hvad det er, der foregår heroppe
på skolen. Det ville være så fint, hvis lærerne ville bruge det. Vi er trætte
af, at der ikke står noget
lærerne bruger det ikke. Vi vil rigtig gerne følge
med.” –
forælder
Corona-pandemien og nedlukning
Corona har vanskeliggjort udbredelsen af kendskabet til forsøget blandt forældrene,
men uanset om forældrene kendte til fritagelsen fra de nationale test eller ej, har de
været aflyst som følge af corona.
Flere medarbejdere nævner, at det havde været oplagt at forældrene kunne bruge
Meebook til at arbejde videre med målsætningerne derhjemme under nedlukningen,
men opfattelsen er, at det ikke blevet brugt så meget. Desuden har corona-pandemien
i nogle tilfælde forsinket implementeringen af forsøget på skolerne. I forhold til
elevernes udvikling oplever både forældre og medarbejdere, at nedlukningen af
samfundet mv. har sat enkelte elevers udvikling tilbage.
”Det
væltede hans hverdag. Han troede, at han havde gjort noget forkert,
så han ikke måtte komme herover. Vi snakkede med nogen omkring det,
der sker i hjernen. Vi kom herover og hentede planter fra skolen, for at det
skulle ligne.”
- forælder
Der er dog flere forældre og medarbejdere, der påpeger, at det for nogle af børnene
rent faktisk har haft en positiv indflydelse at få en pause fra den normale skolegang og
især fra presset om at skulle være social på de tidspunkter, hvor der ikke er
undervisning.
”Corona
var super godt for ham. Det var godt at komme hjem og få noget
mere fagligt. Ikke at vi har pacet ham, men det at det sociale ikke var der.
Han har svært ved det sociale
han kan ikke alle spillereglerne, og han har
svært ved at aflæse det sociale. Han skal guides meget. Han tager mere
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, fra social- og indenrigsministeren
2318445_0023.png
Slutevaluering
Fra Nationale Test og Prøver til Individuel Vurdering
kontakt til de andre nu
det var faktisk godt for ham at være hjemme og få
pause fra det sociale. Det var en ny start for ham.”
forælder
”Det
var super godt, da vi gik ned og havde corona-skole fra 8-12. Jeg
kunne tydeligt se faglige fremskridt. Og børnene var meget mere glade. [De
andre nikker].” - medarbejder
23