Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
UDKAST 13. januar 2021
Forslag
til
Lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de
gymnasiale uddannelser
(Opfølgning på aftale om styrkelse af ordblindeområdet)
§1
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 815 af 14.
august 2019, som ændret ved § 13 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020 og § 2 i
lov nr. 2063 af 21. december 2020, foretages følgende ændringer:
1.
§ 37, stk. 3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk.
3.
Der afsættes på de årlige finanslove to puljer for tilskud til indivi-
duel supplerende elevstøtte:
1) En pulje for tilskud til individuel supplerende elevstøtte til alle eftersko-
ler.
2) En pulje for tilskud til individuel supplerende elevstøtte til efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod
elever med ordblindhed.
Stk. 4.
Der fastsættes på finansloven to takster for tilskud til individuel sup-
plerende elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen:
1) En takst for tilskud til individuel supplerende elevstøtte til alle eftersko-
ler på baggrund af puljen, jf. stk. 3, nr. 1, og det samlede antal årselever
på alle efterskoler på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som
er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før
finansåret.
2) En takst for tilskud til individuel supplerende elevstøtte til efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
elever med ordblindhed, på baggrund af puljen, jf. stk. 3, nr. 2, og det
samlede antal årselever ved disse efterskoler på de ti laveste indkomst-
intervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i sko-
leåret, der slutter i året før finansåret.
Stk. 5.
Tilskud til individuel supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole
ud fra taksterne, jf. stk. 4, og skolens antal årselever på de ti laveste ind-
komstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
finansåret. Ved beregning af årselevtallet medregnes kun elever på kurser af
mindst 2 ugers varighed. Tilskud udbetales forskudsvis til skolerne i lige
store månedlige rater.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8.
§2
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1428 af 28.
september 2020 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 61, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Institutionen kan oprette selvstændige klasser for disse elever med forlæn-
gede uddannelsesforløb.«
§3
Loven træder i kraft den 1. august 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til nedsættelse af elevbetalingen på ordblindeefterskoler
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
2.2. Mulighed for at oprette selvstændige klasser med elever med forlæn-
gede uddannelsesforløb som følge af funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder på de gymnasiale uddannelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) indgik den 30. september 2020 Aftale mel-
lem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om styrkelse af ordblindeområdet: De næste skridt for at styrke
ordblindeområdet for børn, unge og voksne.
Baggrunden for aftalen er, at nogle børn, unge og voksne er dårligere stillet
end andre fra start, fordi de enten kæmper med ordblindhed eller andre
skrive- og læsevanskeligheder. Hensigten med aftalen er, at alle børn, unge
og voksne skal have mulighed for at klare sig så godt som muligt.
Lovforslaget udmønter to initiativer til styrkelse af ordblindeområdet i afta-
len. Det drejer sig om initiativet ”Lettere adgang til
ordblindeefterskoler”
og initiativet ”Mulighed for oprettelse af klasser med forlængede uddannel-
sesforløb for elever med
bl.a. ordblindhed på det gymnasiale område”.
Med lovforslaget foreslås for det første, at der i lov om efterskoler og frie
fagskoler indføjes hjemmel til et særligt tilskud til individuel supplerende
elevstøtte til efterskoler, der efter skolens indholdsplan er godkendt som en
skole med et samlet særligt undervisningstilbud efter § 1, stk. 4, i lov om
efterskoler og frie fagskoler, og som er målrettet elever med ordblindhed
(ordblindeefterskoler). Med forslaget sikres lettere adgang til ordblindeef-
terskolerne.
Med lovforslaget foreslås for det andet, at der gives mulighed for, at gym-
nasiale uddannelsesinstitutioner kan etablere selvstændige klasser for elever
med forlængede uddannelsesforløb som følge af nedsat funktionsevne eller
indlæringsvanskeligheder på de gymnasiale uddannelser, hvis elevgrundla-
get herfor er til stede. Oprettelsen af selvstændige klasser vil give instituti-
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
onerne mulighed for at tilrettelægge en undervisning, der målrettet adresse-
rer de fælles pædagogiske udfordringer, som den givne elevgruppe kan
have, fx ordblindhed.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til nedsættelse af elevbetalingen på ordblindeefterskoler
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 4, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at en efter-
skole godkendt efter lovens § 1 kan godkendes af børne- og undervisnings-
ministeren som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud. God-
kendelse af en skole med et samlet særligt undervisningstilbud sker på
grundlag af skolens indholdsplan, jf. lovens § 17, stk. 2. Skolens godken-
delse som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud skal fremgå af
skolens vedtægt, jf. lovens § 6, stk. 2, 4 og 5 og af skolens hjemmeside.
Der er pt. 40 efterskoler godkendt med et samlet særligt undervisningstil-
bud. Heraf vurderes ca. halvdelen af skolerne at være målrettet elever med
ordblindhed (ordblindeefterskoler), mens de øvrige er målrettet elever med
andre udfordringer. Børne- og Undervisningsministeriet har indtil nu ikke
opgjort efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som en skole med et samlet
undervisningstilbud særskilt som ordblindeefterskoler eller efterskoler mål-
rettet elever med andre udfordringer.
Elever på ordblindeefterskoler er omfattet af den gældende ordning for in-
dividuel supplerende elevstøtte efter § 37 i lov om efterskoler og frie fag-
skoler.
Den gældende bestemmelse i § 37, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fag-
skoler medfører, at staten yder støtte til nedsættelse af elevbetalingen ved
efterskoler, herunder også ordblindeefterskoler. Støtten ydes som individuel
støtte til elever efter skolens vurdering, således at skolen vil være i stand til
at opfylde bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes kurser
er for alle, jf. § 37, stk. 1.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 37, stk. 2, i lov om efterskoler
og frie fagskoler, at skolen senest ved ydelsen af elevstøtten skal underrette
eleven om reglerne for skattepligt af elevstøtten, samt at skolen til told- og
skattemyndighederne for hver elev skal indberette størrelsen af ydet indivi-
duel supplerende støtte efter Børne- og Undervisningsministeriets anvis-
ning.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 37, stk. 3, 1. pkt. i lov om
efterskoler og frie fagskoler, at den samlede pulje for tilskud til individuel
supplerende elevstøtte fastsættes på de årlige finanslove. Det indebærer, at
den samlede pulje beregnes på grundlag af efterskolernes samlede årselevtal
i skoleåret, der slutter i året før finansåret.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at der herefter på finansloven fast-
sættes en takst på baggrund af den samlede pulje og efterskolernes samlede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før finansåret,
jf. § 37, stk. 3, 2. pkt. Skalaen nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt. angiver
største og mindste indkomstgrundlag for elever, forældre og en eventuel
samlever til den af forældrene, hvor eleven har bopæl eller senest har haft
bopæl, samt en skala over forholdet mellem indkomstgrundlaget og de ind-
komstbestemte elevstøttebeløb, herunder det indkomstgrundlag, der udløser
elevstøtte.
Endvidere fremgår det af bestemmelsen, at tilskud til individuel supplerende
elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra skolens antal årselever på de ti
laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i finansåret, jf. § 37, stk. 3, 3. pkt. Det indebærer med koblingen af
tilskud til individuel supplerende elevstøtte, at det alene er elever, der udlø-
ser statslig elevstøtte, jf. lovens § 30, der indgår i beregningen af skolens
årselevtal til beregning af individuel supplerende elevstøtte.
Herudover fremgår det af bestemmelsen, at ved beregning af årselevtallet
medregnes kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed, jf. § 37, stk. 3,
4. pkt.
Endelig fremgår det af bestemmelsen, at tilskud udbetales forskudsvis til
skolerne i lige store månedlige rater, jf. § 37, stk. 3, 5. pkt.
Det fremgår endvidere af gældende § 37, stk. 4, at for skoler, der har været
i virksomhed i hele det skoleår, der slutter i året før finansåret, beregnes
forskud på grundlag af skolens antal årselever på de ti laveste indkomstin-
tervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje
kvartal i året før finansåret.
Ifølge den gældende § 37, stk. 5, anvendes for nyoprettede skoler og skoler,
der ikke har modtaget tilskud i året før finansåret, skolens forventede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret.
Det fremgår herudover af gældende § 37, stk. 6, at hvis revisors kontrol, jf.
§ 39, stk. 2, eller ministeriets kontrol, jf. § 52, viser, at skolens beløb til
individuel supplerende elevstøtte, jf. stk. 1, ikke er korrekt anvendt, mod-
regnes den for meget udbetalte støtte i skolens taxametertilskud, jf. § 23, og
tilfalder staten. Det følger af § 39, stk. 2, at revisor kontrollerer skolens op-
lysninger ved beregning af bl.a. statslig elevstøtte, herunder at beløb til in-
dividuel elevstøtte, jf. § 37, er anvendt korrekt. Det følger af lovens § 52, at
børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med skoler, der modtager
statstilskud efter loven. Dette tilsyn omfatter bl.a. skolernes brug af beløb til
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
individuel elevstøtte. Efter lovens § 23 yder staten tilskud til efterskolerne
pr. årselev.
Tilskuddet til efterskolerne til individuel supplerende støtte til elever på ef-
terskoler ydes efter reglerne i § 37, stk. 3. Dette giver gennemsigtighed og
forudsigelighed over midlerne dertil, og det sikrer, at den enkelte efterskoles
tilskud alene er afhængigt af efterskolens elevsammensætning og skolens
egne aktiviteter. Støtten tildeles en elev som individuel støtte til nedsættelse
af egenbetalingen efter skolens vurdering.
Tilskuddet til individuel støtte må alene anvendes til individuel støtte til
nedsættelse af en elevs egenbetaling og kan ikke anvendes til at dække sko-
lens driftsudgifter eller lignende.
Den nugældende bestemmelse i lovens § 37, stk. 3, blev indføjet ved lov nr.
175 af 27. februar 2019, jf. Folketingstidende 2018-19, Tillæg A, L 121 som
fremsat, side 1. Det fremgår af forarbejderne til denne lov, at baggrunden
for forslaget var, at det kan det være vanskeligt for nogle efterskoler at an-
vende de tildelte midler til nedsættelse af egenbetalingen. Det skyldes, at
elevgrundlaget er afgørende for, om efterskolerne kan bruge midlerne, samt
at midlerne alene kan anvendes til individuel støtte til nedsættelse af en elevs
egenbetaling efter skolens vurdering. Det fremgår endvidere af forarbej-
derne, at med forslaget er en omfordeling af midlerne til den individuelle
supplerende støtte til de efterskoler, som har flest årselever fra familier med
lavindkomster. Forslaget ville dermed bidrage til, at efterskolerne vil være i
stand til at opfylde bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes
kurser er for alle.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der findes i dag 40 efterskoler godkendt med et samlet særligt undervis-
ningstilbud efter § 1, stk. 4, i lov om efterskoler og frie fagskoler, hvoraf ca.
halvdelen skønnes målrettet elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Der er med gældende regler i lov om efterskoler og frie fagskoler ikke hjem-
mel til særskilte tilskud til nedsættelse af elevbetalingen på efterskoler god-
kendt som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud efter § 1, stk.
4, som er målrettet elever med ordblindhed. Med henblik på at flere børn og
unge fremover kan komme på et efterskoleophold målrettet ordblinde, er der
således behov for i lov om efterskoler og frie fagskoler at indføje hjemmel
til et særskilt tilskud til nedsættelse af elevbetalingen på efterskoler god-
kendt efter § 1, stk. 4, som er målrettet elever med ordblindhed.
Den rette støtte til ordblinde elever er vigtig for deres faglige og personlige
udvikling. Formålet med forslaget om et nyt tilskud til nedsættelse af egen-
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
betalingen for elever på ordblindeefterskoler er at medvirke til at sikre let-
tere adgang til ordblindeefterskolerne, da egenbetaling for et efterskoleop-
hold kan opleves som en udfordring for nogle forældre. Forslaget vil også
understøtte, at flere ordblinde elever kan komme på en efterskole målrettet
elever med ordblindhed.
Som supplement til den allerede eksisterende individuelle supplerende
støtte, som alle efterskoler modtager, foreslås det, at der etableres et særskilt
tilskud til individuel supplerende støtte til nedsættelse af elevbetalingen kun
målrettet ordblindeefterskoler. Med forslaget vil ordblindeefterskolerne så-
ledes få tilskud til individuel supplerende elevstøtte både efter den nuvæ-
rende ordning og efter den foreslåede ordning særligt målrettet ordblindeef-
terskoler.
Forslaget vil videreføre nugældende regler for individuel supplerende støtte
til nedsættelse af elevbetalingen til alle efterskoler samt indføje hjemmel til
og regler for særskilt individuel supplerende elevstøtte til nedsættelse af
elevbetalingen for elever på efterskoler godkendt med et samlet særligt un-
dervisningstilbud målrettet elever med ordblindhed (ordblindeeftersko-
lerne).
Det foreslås, at det nye tilskud til individuel supplerende elevstøtte til ned-
sættelse af elevbetalingen udbetales direkte til ordblindeefterskolerne, der
herefter anvender tilskuddet til nedsættelse af egenbetalingen for de elever,
som skolerne vurderer har behov herfor. Tilskuddet kan alene anvendes til
nedsættelse af egenbetaling og kan således ikke dække skolens driftsudgif-
ter el. lign. Tilskuddet vil blive udbetalt til den enkelte efterskole uden an-
søgning, men alene på baggrund af skolens antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.
Forholdene omkring udbetaling, anvendelse og afregning af det foreslåede
tilskud til ordblindeefterskoler til individuel supplerende støtte til nedsæt-
telse af elevbetalingen er svarende til de nugældende for individuel supple-
rende støtte til alle efterskoler tril nedsættelse af elevbetalingen. Forholdene
omkring udbetaling, anvendelse og afregning er således kendte af ordblin-
deefterskolerne, der med det foreslåede supplerende tilskud får yderligere
midler til individuel supplerende støtte til nedsættelse af elevbetalingen.
Formålet med forslaget er at medvirke til lettere adgang til ordblindeefter-
skoler, idet egenbetalingen til efterskolerne kan opleves som en barriere i
forhold til at kunne sende sit barn på en efterskole.
Forslaget vil indebære, at ordblindeefterskolerne kan få tilskud til nedsæt-
telse af elevernes egenbetaling såvel fra puljen af midler til tilskud til indi-
viduel supplerende elevstøtte til alle efterskoler, jf. det foreslåede § 37, stk.
3, nr. 1, og efter den foreslåede nye pulje til tilskud til individuel supple-
rende elevstøtte til efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed, jf. det foreslåede § 37,
stk. 3, nr. 2. Forslaget forventes at medvirke til, at ordblindeefterskolerne
kan tilbyde nedsættelse af elevbetalingen til flere elever og forældre, der på
grund af egenbetalingen har vanskeligt ved at finansiere et ophold på en
efterskole.
Den foreslåede ændring af
§ 37, stk. 3,
i lov om efterskoler og frie fagskoler
vil medføre, at der på de årlige finanslove afsættes to puljer for tilskud til
individuel supplerende elevstøtte.
Forslaget vil indebære, at der afsættes en pulje for tilskud til individuel sup-
plerende elevstøtte til alle efterskoler.
Forslaget vil også indebære, at puljen vil skulle beregnes på grundlag af ef-
terskolernes samlede årselevtal uanset indkomsttrin, der slutter i året før fi-
nansåret. Forslaget er en uændret videreførelse af gældende § 37, stk. 3, 1.
pkt.
Den foreslåede ændring af
§ 37, stk. 3,
vil endvidere indebære, at der frem-
over afsættes en pulje for tilskud til individuel supplerende elevstøtte til ef-
terskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig
mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Forslaget vil indebære en ny pulje til individuel supplerende elevstøtte sær-
ligt til ordblindeefterskoler, som for disse skoler supplerer den hidtidige
pulje, jf. den foreslåede pulje efter § 37, stk. 3, nr. 1.
Forslaget vil indebære, at der ud over de midler, der med forslaget fremover
fortsat vil blive afsat til individuel supplerende elevstøtte til alle efterskoler,
herudover som supplement også fremover vil skulle afsættes midler til ned-
sættelse af elevbetalingen på efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter
skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed (ordblindeef-
terskoler), jf. den foreslåede pulje efter § 37, stk. 3, nr. 2.
Forslaget vil også indebære, at puljen til nedsættelse af elevbetalingen på
efterskoler godkendt
som en skole med et samlet særligt undervisningstil-
bud efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever
med ordblindhed (ordblindeefterskoler),
vil skulle beregnes på grundlag af
det samlede årselevtal uanset indkomsttrin på efterskoler godkendt
efter §
1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblind-
hed,
uanset indkomsttrin i skoleåret, der slutter i året før finansåret.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 37, stk. 4,
vil indebære, at der fremover på
finansloven fastsættes to takster for tilskud til individuel supplerende elev-
støtte på baggrund af de to foreslåede puljer, jf. de foreslåede § 37, stk. 3,
nr. 1 og 2, og de pågældende efterskolers samlede antal årselever på de ti
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før finansåret.
Forslaget vil indebære, at
der på finansloven vil skulle fastsættes en takst på
baggrund af den foreslåede pulje til individuel supplerende elevstøtte til alle
efterskoler, jf. det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 1, og efterskolernes samlede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før finansåret.
Forslaget vil indebære, at taksten vil skulle beregnes på grundlag af den fo-
reslåede pulje, jf. § 37, stk. 3, nr. 1, og det samlede antal årselever på alle
efterskoler på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i
§ 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før finansåret.
Forslaget
er en uændret fortsættelse af nugældende ordning for fastsættelse af takst på
finansloven for individuel supplerende elevstøtte til alle efterskoler.
Forslaget vil endvidere indebære, at
der på finansloven herudover fremover
vil skulle fastsættes en takst på baggrund af den foreslåede pulje til indivi-
duel supplerende elevstøtte til efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som
efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed (ordblin-
deefterskoler), jf. det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 2,
og det samlede antal års-
elever på
ordblindeefterskolerne,
på de ti laveste indkomstintervaller på den
skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året
før finansåret.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 37, stk. 5,
vil indebære, at tilskud til indivi-
duel supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra de forslåede
takster, jf. de foreslåede § 37, stk. 3, nr. 1 og 2, og efterskolens antal årsele-
ver til den pågældende takst på de ti laveste indkomstintervaller på den
skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret. Dette gælder
såvel for tilskud til individuel supplerende elevstøtte til alle efterskoler som
for tilskud til individuel supplerende elevstøtte til efterskoler godkendt efter
§ 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med ord-
blindhed (ordblindeefterskoler).
Den foreslåede bestemmelse vil også indebære, at ved beregning af årselev-
tallet vil kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed blive medregnet
ved beregning af årselevtallet. Forslaget vil indebære en uændret viderefø-
relse af den gældende ordning efter nugældende § 37, stk. 3, 4. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil også indebære, at tilskud til individuel sup-
plerende elevstøtte vil blive udbetalt forskudsvis til skolerne i lige store må-
nedlige rater. Forslaget vil indebære en uændret fortsættelse af den gæl-
dende ordning efter nugældende § 37, stk. 3, 5. pkt.
Med koblingen af tilskud til individuel supplerende elevstøtte til den gene-
relle elevstøtteskala vil det også indebære, at det alene er elever, der udløser
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
statslig elevstøtte, der vil indgå i beregningen af skolens årselevtal til bereg-
ning af individuel supplerende elevstøtte. Dette svarer til den gældende rets-
stilling efter gældende § 37, stk. 3, 3. pkt. Det vil desuden indebære, at be-
regningen af skolens årselevtal til beregning af individuel supplerende elev-
støtte vil afhænge af, hvilket støtteniveau skolens elever er berettiget til på
elevstøtteskalaen.
Med forslaget vil efterskolerne fortsat kun kunne bruge midlerne til nedsæt-
telse af elevernes egenbetaling og kan ikke anvende midlerne til skolens al-
mindelige drift eller lignende.
Tilskuddene til individuel
supplerende elevstøtte både efter den hidtidige
pulje til alle efterskoler og den nye pulje til ordblindeefterskolerne vil være
omfattet af de hidtil gældende regler i den gældende § 37, stk. 2, om skolens
underretning af eleven om reglerne om skattepligt for elevstøtten og indbe-
retning til told- og skattemyndighederne.
Tilskuddene til individuel
supple-
rende elevstøtte både efter den hidtidige pulje til alle efterskoler og den nye
pulje til ordblindeefterskolerne vil også være omfattet af de gældende regler
i § 37, stk. 4-6, der bliver stk. 6-8, om beregningen af tilskud til
individuel
supplerende elevstøtte til bestående skoler og til nyoprettede skoler og sko-
ler, der ikke har modtaget tilskud i året før finansåret samt om modregning
i skolens taxametertilskud af beløb til individuel supplerende elevstøtte, der
ikke er korrekt anvendt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
2.2. Mulighed for at oprette selvstændige klasser med elever med for-
længede uddannelsesforløb som følge af funktionsnedsættelse eller til-
svarende vanskeligheder på de gymnasiale uddannelser
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 61, stk. 2, i lov om de gymnasiale uddannelser, at institu-
tionen i helt særlige tilfælde kan tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb
over en 3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb over en 4-årig periode
for elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanske-
ligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal vis.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2018-19, A, L 105 som fremsat, side 39, at det forudsættes, at undervisnin-
gen af elever på sådanne forlængede forløb skal foregå på eksisterende hold.
Institutionen kan således ikke oprette selvstændige hold og klasser for disse
elever med forlængede forløb.
I forhold til dannelse af klasser på de 3-årige gymnasiale uddannelser til
teknisk, merkantil og almen studentereksamen og den 2-årige uddannelse til
almen studentereksamen, fremgår det af § 26, stk. 2, i lov om de gymnasiale
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
uddannelser, at institutionens leder opretter studieretninger fra listen over
mulige studieretninger i uddannelserne til teknisk, merkantil og almen stu-
dentereksamen i bilag 1 til loven og i forbindelse med dannelsen af studie-
retningsklasser, jf. § 31, kan oprette klasser med elever med forskellige stu-
dieretninger.
Det fremgår af lovens § 31, at undervisningen i uddannelserne organiseres
med udgangspunkt i klasser og hold. Ved afslutningen af grundforløbet dan-
nes klasser i forbindelse med fordelingen af elever i studieretninger. Studie-
retningsklasserne skal understøtte et fagligt samspil mellem studieretnings-
fagene, obligatoriske fag og valgfag samt elevernes tilhørsforhold til klassen
i den valgte studieretning. Hovedparten af undervisningen foregår i studie-
retningsklassen, samtidig med at elevernes individuelle ønsker og valg kan
tilgodeses ved samlæsning på tværgående hold.
I forhold til dannelse af klasser på den 2-årige uddannelse til hf-eksamen
fremgår det af lovens § 34, stk. 1, at undervisningen organiseres med ud-
gangspunkt i klasser og hold. Efter afslutningen af andet semester kan der
dannes nye klasser i forbindelse med fordelingen af elever på fagpakker.
Fagpakkeklasserne skal understøtte et fagligt samspil mellem fagpakkefa-
gene, obligatoriske fag, faggruppe og valgfag, jf. § 36, og elevernes sociale
og faglige tilhørsforhold i klassen. Hovedparten af undervisningen foregår i
klassen, samtidig med at elevernes individuelle ønsker og valg kan tilgode-
ses ved samlæsning på tværgående hold. Det fremgår endvidere af lovens §
37, stk. 4, at institutionens leder opretter konkrete fagpakker og i forbindelse
med dannelsen af fagpakkeklasser, jf. § 34, kan oprette klasser med elever
med forskellige fagpakker.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
De gymnasiale institutioner kan i særlige tilfælde tilrettelægge et forlænget
uddannelsesforløb for elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller til-
svarende vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal
vis, men undervisningen skal foregå på eksisterende hold og klasser.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har modtaget henvendelser fra gym-
nasiale uddannelsesinstitutioner, som ønsker at oprette selvstændige klasser
for forskellige elevgrupper med forlængede forløb. Børne- og Under-
visningsministeriet vurderer, at institutionerne med en mulighed for at
kunne oprette selvstændige klasser for elever med forlængede forløb i højere
grad vil kunne målrette undervisningen, så den adresserer de fælles pæda-
gogiske udfordringer, som disse elever kan have.
Det foreslås på den baggrund, at institutionen får mulighed for at oprette
selvstændige klasser for elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller
tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
vis. Forslaget ændrer ikke på, hvilke elever institutionens leder har mulighed
for at tilrettelægge de forlængede forløb for. Institutionens leder vil således
fortsat kun i helt særlige tilfælde kunne tilrettelægge 2-årige uddannelses-
forløb over en 3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb over en 4-årig
periode for elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal vis. Det vil
være en forudsætning for at oprette en særlig klasse for elever med forlæn-
gede forløb, at institutionen vurderer at have det fornødne elevgrundlag her-
for.
Institutionens leder vil også i klasser for elever med forlængede forløb have
det pædagogiske ansvar for at sikre, at det er muligt at tone undervisningen
til elevernes forskellige studieretningsprofiler på uddannelserne til teknisk,
merkantil og almen studentereksamen. For den 2-årige hf-uddannelse vil in-
stitutionens leder også have det pædagogiske ansvar for at sikre, at under-
visningen i klasser med elever med forlængede forløb på linje med andre
klasser vil kunne tilrettelægges, så klassedannelsen understøtter et fagligt
samspil mellem fagpakkefagene, obligatoriske fag, faggruppe og valgfag
samt elevernes sociale og faglige tilhørsforhold i klassen. Det vil være in-
stitutionens leder, som vil skulle vurdere, om der er tilstrækkeligt elevgrund-
lag for at oprette selvstændige klasser.
Den foreslåede mulighed for, at institutionens leder kan beslutte at oprette
selvstændige klasser for elever på forlængede forløb, indebærer ikke, at ele-
ver på forlængede forløb er forpligtet til at gå i en sådan særlig klasse, hvis
denne oprettes på institutionen. Det giver heller ikke eleverne ret til at
komme i en sådan særlig klasse.
Forslaget omfatter de 3-årige uddannelser til teknisk, merkantil og almen
studentereksamen samt de 2-årige uddannelser til almen studentereksamen
og hf-eksamen.
Den foreslåede mulighed for at danne selvstændige klasser for elever med
forlængede forløb på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende van-
skeligheder, vil skulle ske inden for de til enhver tid gældende regler om
uddannelserne, herunder om kapacitetsfastsættelse, elevfordeling og fleksi-
belt klasseloft samt tilskud.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Indførelsen af en særlig økonomisk pulje til at sænke egenbetalingen på ord-
blindeefterskoler vil medføre varige statslige nettomerudgifter på i alt 4,8
mio. kr. årligt.
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Der afsættes en pulje på 2,7 mio. kr. Fordelingen af puljen ud på de enkelte
ordblindeefterskoler beregnes på baggrund af andelen af årselever inden for
de ti laveste indkomstintervaller på elevstøtteskalaen på den enkelte skole.
De ti laveste indkomstintervaller dækker husstandsindkomster op til
460.000 kr. i finansåret 2021. Med en bevilling på 2,7 mio. kr. vil ordblin-
deefterskolerne modtage cirka 4.000 kr. per elev, der modtager statslig elev-
støtte fra de 10 laveste indkomstintervaller. Alle de 20 ordblindeefterskoler
har elever i de 10 laveste indkomstintervaller og vil således modtage en del
af de 2,7 mio. kr.
Med en nedsat forældrebetaling forventes der at komme flere elever på ord-
blindeefterskoler, hvilket medfører øgede driftsudgifter til taxametertilskud
for staten. Ved en forventet tilvækst på 38 årselever svarende til ca. 2 pct. af
aktiviteten vil der være varige statslige aktivitetsbestemte merudgifter for
ca. 3,6 mio. kr. til taxametertilskud og elevstøtte. Hertil lægges udgiften på
2,7 mio. kr. til den økonomiske pulje, svarende til i alt 6,2 mio. kr. i varige
statslige bruttoudgifter. Initiativet vil i 2021 udmøntes med halv effekt,
hvorfor puljen til nedsættelse af egenbetaling på ordblindeefterskoler fast-
sættes til 1,4 mio. kr.
For kommunerne betyder den stigende aktivitet på ordblindeefterskoler va-
rige skønnede merudgifter til kommunale bidrag på 1,4 mio. kr. En potentiel
merudgift for kommuner til kommunale bidrag til staten for efterskoleelever
modsvares af, at eleverne ikke længere skal undervises i det kommunale
skolevæsen. Merudgiften er skønnet og vil afhænge af den faktiske udvik-
ling i elevtallet på ordblindeefterskolerne.
Nettoudgifterne for staten beløber sig hermed til 4,8 mio. kr. ved fuld ind-
fasning. Merudgifterne ligger inden for det statslige delloft for driftsudgif-
ter og finansieres inden for Børne- og Undervisningsministeriets egen
ramme.
I forbindelse med implementeringen af lovforslaget forventer Styrelsen for
IT og Læring begrænsede omkostninger på ca. 0,1 mio. kr. til systemudvik-
ling. Disse omkostninger finansieres inden for styrelsens egen ramme.
Indførelsen af mulighed for oprettelse af selvstændige klasser for elever med
forlængede uddannelsesforløb på de gymnasiale uddannelser vurderes ikke
at medføre offentlige økonomiske konsekvenser, idet muligheden for for-
længede uddannelsesforløb for denne elevgruppe allerede eksisterer i dag.
Lovforslaget opfylder betingelserne for digitaliseringsklar lovgivning.
Det er særligt princip nr. 1 (enklere og klare regler), princip nr. 3 (automa-
tisk sagsbehandling) og princip nr. 4 (sammenhæng på tværs), der er rele-
vante.
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Modellen for det nye tilskud til ordblindeefterskoler til individuel supple-
rende elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen svarer for modellen for det
nuværende tilskud til alle efterskoler til individuel supplerende elevstøtte til
nedsættelse af elevbetalingen, bortset fra at det kun ydes til ordblindeefter-
skolerne. Modellen for beregning, udbetaling og anvendelse af det foreslå-
ede tilskud til individuel supplerende elevstøtte til ordblinde er således gen-
kendelig for efterskolerne. Beregningen af tilskuddene sker på baggrund af
objektive kriterier i form af den enkelte efterskoles antal af årselever til den
pågældende takst på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler, i
finansåret.
Det vurderes, at tilskuddet kan håndteres inden for det nuværende statslige
it-system for tilskudsadministration til efterskoler og skolernes nuværende
systemer med nogle tilpasninger. Forslaget om særligt tilskud til individuel
supplerende elevstøtte til ordblindeefterskoler vurderes således at være di-
gitaliseringsklar.
Tilsvarende vurderes den foreslåede mulighed for at etablere selvstændige
klasser for elever med forlængede uddannelsesforløb som følge af nedsat
funktionsevne eller tilsvarende vanskeligheder på de gymnasiale uddannel-
ser at kunne hånderes inden for de nuværende studieadministrative syste-
mer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke statsstøtteretlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. januar 2021 til den 8. fe-
bruar 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Lands-
forbund (BUPL), Børnerådet, Børns Vilkår, Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler
grundskoler og gym-
nasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2317816_0015.png
UDKAST
Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk So-
cialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler- og Gym-
nasier
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier
Lederne,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC (Bestyrelserne), Danske HF &
VUC (Lederne), Danske Regioner, Danske Revisorer
FSR, Danske Sko-
leelever, Danske Undervisningsorganisationers Samråd, Danske Universi-
teter, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprach-
verein für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Er-
hvervsskolernes Elevorganisation, FOA, Folkehøjskolernes Forening i Dan-
mark, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Kristne Friskoler, For-
eningsfællesskabet Ligeværd, Frie Skolers Ledere, Frie Skolers Lærerfor-
ening, Friskolerne, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Klagenævnet
for Specialundervisning, Kostskoler.dk, Landssammenslutningen af Han-
delsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer, Lilleskolernes Sammenslut-
ning, Lærernes Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening, Pri-
vate Gymnasier og Studenterkurser, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for
Børns Læring, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Samrådet for Specialskole-
ledere i Danmark, Skolelederforeningen, Skole og Forældre, Socialpædago-
gernes Landsforbund, Studievalg Danmark, Team Danmark, Uddannelses-
forbundet og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Ingen
4,8 mio. kr.
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
0,1 mio. kr.
Ingen
Ingen
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2317816_0016.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klima og miljø- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 4, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at en efter-
skole godkendt efter lovens § 1 kan godkendes af børne- og undervisnings-
ministeren som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud. God-
kendelse af en skole med et samlet særligt undervisningstilbud sker på
grundlag af skolens indholdsplan, jf. lovens § 17, stk. 2. Skolens godken-
delse som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud skal fremgå af
skolens vedtægt, jf. lovens § 6, stk. 2, 4 og 5 og af skolens hjemmeside.
Der er pt. 40 efterskoler godkendt med et samlet særligt undervisningstil-
bud. Heraf vurderes ca. halvdelen af skolerne at være målrettet elever med
ordblindhed (ordblindeefterskoler), mens de øvrige er målrettet elever med
andre udfordringer. Børne- og Undervisningsministeriet har indtil nu ikke
opgjort efterskoler godkendt som en skole med et samlet særligt undervis-
ningstilbud særskilt som ordblindeefterskoler eller efterskoler målrettet ele-
ver med andre udfordringer.
Elever på ordblindeefterskoler er omfattet af den gældende ordning for in-
dividuel supplerende elevstøtte efter § 37 i lov om efterskoler og frie fag-
skoler.
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Ifølge den gældende bestemmelse i § 37 i lov om efterskoler og frie fagsko-
ler yder staten støtte til nedsættelse af elevbetalingen ved efterskoler, her-
under også ordblindeefterskoler. Støtten ydes som individuel støtte til elever
efter skolens vurdering, således at skolen vil være i stand til at opfylde be-
stemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes kurser er for alle, jf.
§ 37, stk. 1.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 37, stk. 2, i lov om efterskoler
og frie fagskoler, at skolen senest ved ydelsen af elevstøtten skal underrette
eleven om reglerne for skattepligt af elevstøtten, samt at skolen til told- og
skattemyndighederne for hver elev skal indberette størrelsen af ydet indivi-
duel supplerende støtte efter Børne- og Undervisningsministeriets anvis-
ning.
Ifølge den gældende § 37, stk. 3, 1. pkt. fastsættes den samlede pulje for
tilskud til individuel supplerende elevstøtte på de årlige finanslove. Der fast-
sættes herefter på finansloven en takst på baggrund af den samlede pulje og
efterskolernes samlede antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter
i året før finansåret, jf. § 37, stk. 3, 2. pkt. Tilskud til individuel supplerende
elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra skolens antal årselever på de ti
laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2,
1. pkt., i finansåret, jf. § 37, stk. 3, 3. pkt. Ved beregning af årselevtallet
medregnes kun elever på kurser af mindst 2 ugers varighed, jf. § 37, stk. 3,
4. pkt. Tilskud udbetales forskudsvis til skolerne i lige store månedlige ra-
ter, jf. § 37, stk. 3, 5. pkt.
Det fremgår endvidere af gældende § 37, stk. 4, at for skoler, der har været
i virksomhed i hele det skoleår, der slutter i året før finansåret, beregnes
forskud på grundlag af skolens antal årselever på de ti laveste indkomstin-
tervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje
kvartal i året før finansåret.
Ifølge den gældende § 37, stk. 5, anvendes for nyoprettede skoler og skoler,
der ikke har modtaget tilskud i året før finansåret, skolens forventede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret.
Det fremgår herudover af gældende § 37, stk. 6, at hvis revisors kontrol, jf.
§ 39, stk. 2, eller ministeriets kontrol, jf. § 52 viser, at skolens beløb til in-
dividuel supplerende elevstøtte, jf. stk. 1, ikke er korrekt anvendt, modreg-
nes den for meget udbetalte støtte i skolens taxametertilskud, jf. § 23, og
tilfalder staten. Det følger af § 39, stk. 2, at revisor kontrollerer skolens op-
lysninger ved beregning af bl.a. statslig elevstøtte, herunder at beløb til in-
dividuel elevstøtte, jf. § 37, er anvendt korrekt. Det følger af lovens § 52, at
børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med skoler, der modtager
statstilskud efter loven. Dette tilsyn omfatter bl.a. skolernes brug af beløb til
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
individuel elevstøtte. Efter lovens § 23 yder staten tilskud til efterskolerne
pr. årselev.
Tilskuddet til efterskolerne til individuel supplerende støtte til elever på ef-
terskoler ydes efter reglerne i § 37, stk. 3. Dette giver gennemsigtighed og
forudsigelighed over midlerne dertil, og det sikrer, at den enkelte efterskoles
tilskud alene er afhængigt af efterskolens elevsammensætning og skolens
egne aktiviteter. Støtten tildeles en elev som individuel støtte til nedsættelse
af egenbetalingen efter skolens vurdering.
Tilskuddet til individuel støtte må alene anvendes til individuel støtte til
nedsættelse af en elevs egenbetaling og kan ikke anvendes til at dække sko-
lens driftsudgifter eller lignende.
Den nugældende bestemmelse i lovens § 37, stk. 3, blev indføjet ved lov nr.
175 af 27. februar 2019, jf. Folketingstidende 2018-19, Tillæg A, L 121 som
fremsat, side 1. Det fremgår af forarbejderne til denne lov, at baggrunden
for forslaget var, at det kan det være vanskeligt for nogle efterskoler at an-
vende de tildelte midler til nedsættelse af egenbetalingen. Det skyldes, at
elevgrundlaget er afgørende for, om efterskolerne kan bruge midlerne, samt
at midlerne alene kan anvendes til individuel støtte til nedsættelse af en elev
egenbetaling efter skolens vurdering. Det fremgår endvidere af forarbej-
derne, at med forslaget er en omfordeling af midlerne til den individuelle
supplerende støtte til de efterskoler, som har flest årselever fra familier med
lavindkomster. Forslaget vil dermed bidrage til, at efterskolerne vil være i
stand til at opfylde bestemmelsen i lovens § 15, stk. 2, om, at efterskolernes
kurser er for alle.
Der foreslås, at nugældende
§ 37, stk. 3,
ophæves.
Det foreslås med et nyt
§ 37, stk. 3,
at der på de årlige finanslove afsættes to
puljer for tilskud til individuel supplerende elevstøtte.
Der foreslås således i
§ 37, stk. 3, nr. 1,
at der afsættes en pulje for tilskud
til individuel supplerende elevstøtte til alle efterskoler
Forslaget vil indebære, at puljen vil skulle beregnes på grundlag af eftersko-
lernes samlede årselevtal uanset indkomsttrin, der slutter i året før finans-
året. For 2021 betyder det, at puljen vil blive beregnet på grundlag af års-
elevtal i skoleåret 2019-20. Forslaget er en uændret videreførelse af nugæl-
dende § 37, stk. 3, 1. pkt.
Det foreslås endvidere i
§ 37, stk. 3, nr. 2,
at der afsættes en pulje for tilskud
til individuel supplerende elevstøtte til efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4,
som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed (ord-
blindeefterskoler).
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Med forslaget indføjes i lov om efterskoler og frie fagskoler en ny pulje til
individuel supplerende elevstøtte til ordblindeefterskoler, som for disse sko-
ler supplerer den foreslåede pulje efter § 37, stk. 3, nr. 1.
Forslaget vil indebære, at der ud over de midler, der efter det foreslåede §
37, stk. 3, nr. 1, vil skulle afsættes til nedsættelse af elevbetalingen på alle
efterskoler, fremover også vil skulle afsættes særskilte midler til nedsættelse
af elevbetalingen på efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens
indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Forslaget vil også betyde, at puljen til nedsættelse af elevbetalingen på ef-
terskoler godkendt
efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig
mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler),
vil skulle beregnes på
grundlag af det samlede årselevtal uanset indkomsttrin på efterskoler god-
kendt
efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever
med ordblindhed,
i skoleåret, der slutter i året før finansåret. For 2021 bety-
der det, at puljen vil blive beregnet på grundlag af årselevtal i skoleåret
2019-20.
Det foreslås med et nyt
§ 37, stk. 4,
at der på finansloven fastsættes to takster
for tilskud til individuel supplerende elevstøtte på baggrund af de to foreslå-
ede puljer, jf. den foreslåede stk. 3, nr. 1 og 2, og de pågældende efterskolers
samlede antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller på den skala,
som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før
finansåret.
Det foreslås i et nyt
§ 37, stk. 4, nr. 1,
at der fastsættes en takst for tilskud
til individuel supplerende elevstøtte til alle efterskoler på baggrund af pul-
jen, jf. den foreslåede § 37, stk. 3, nr. 1, og det samlede antal årselever på
alle efterskoler på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før finansåret.
Forslaget vil indebære en uændret videreførelse af den gældende ordning
efter nugældende § 37, stk. 3, 2. pkt.
Forslaget vil indebære, at
der på finansloven vil skulle fastsættes en takst på
baggrund af puljen og efterskolernes samlede antal årselever på de ti laveste
indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før finansåret. Forslaget vil indebære, at taksten
vil skulle beregnes på grundlag af puljen og det samlede antal årselever på
alle efterskoler på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før finansåret.
For 2021 betyder det, at taksten vil skulle beregnes på grundlag af årselevtal
i skoleåret 2019-20.
Det foreslås i et nyt
§ 37, stk. 4, nr. 2,
at der fastsættes en takst for tilskud
til individuel supplerende elevstøtte til efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4,
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
som efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed (ord-
blindeefterskoler), på baggrund af puljen, jf. den foreslåede § 37, stk. 3, nr.
2, og det samlede antal årselever på disse efterskoler på de ti laveste ind-
komstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
skoleåret, der slutter i året før finansåret.
Forslaget vil indebære, at
der på finansloven vil skulle fastsættes en takst på
baggrund af puljen, jf. det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 2, og det samlede antal
årselever på efterskoler
godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens ind-
holdsplan retter sig mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler),
de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5,
nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før finansåret.
Forslaget vil indebære, at taksten vil skulle beregnes på grundlag af puljen,
jf. det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 2, og ordblindeefterskolernes samlede antal
årselever på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er nævnt i §
30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i skoleåret, der slutter i året før finansåret. For 2021
betyder det, at taksten vil skulle beregnes på grundlag af årselevtal i skole-
året 2019-20.
Det foreslås med et nyt
§ 37, stk. 5, 1. pkt.,
at tilskud til individuel supple-
rende elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra taksterne, jf. det foreslåede
§ 37, stk. 4, og skolens antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller
på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret. Ved
beregning af årselevtallet medregnes kun elever på kurser af mindst 2 ugers
varighed. Tilskud udbetales forskudsvis til skolerne i lige store månedlige
rater.
Forslaget vil indebære en uændret videreførelse af den gældende ordning
efter nugældende § 37, stk. 3, 3. pkt.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 37, stk. 5,
vil indebære, at tilskud til indivi-
duel supplerende elevstøtte ydes til den enkelte skole ud fra de takster og
efterskolens antal årselever til den pågældende takst på de ti laveste ind-
komstintervaller på den skala, som er nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i
finansåret. Dette gælder såvel for tilskud til individuel supplerende elev-
støtte til alle efterskoler som for tilskud til individuel supplerende elevstøtte
til efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter skolens indholdsplan ret-
ter sig mod elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler).
Med forslaget vil efterskolerne fortsat kun kunne bruge midlerne til nedsæt-
telse af elevernes egenbetaling og kan ikke anvende midlerne til skolens al-
mindelige drift eller lignende.
Tilskuddene til individuel
supplerende elevstøtte både efter den hidtidige
pulje til alle efterskoler og den nye pulje til ordblindeefterskolerne vil være
omfattet af de hidtil gældende regler i den gældende § 37, stk. 2, om skolens
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2317816_0021.png
UDKAST
underretning af eleven om reglerne om skattepligt for elevstøtten og indbe-
retning til told- og skattemyndighederne.
Tilskuddene til individuel
supplerende elevstøtte både efter den hidtidige
pulje til alle efterskoler og den nye pulje til ordblindeefterskolerne vil også
være omfattet af de gældende regler i § 37, stk. 4-6, der bliver stk. 6-8, om
beregningen af tilskud til
individuel
supplerende elevstøtte til bestående
skoler og til nyoprettede skoler og skoler, der ikke har modtaget tilskud i
året før finansåret samt om modregning i skolens taxametertilskud af beløb
til individuel supplerende elevstøtte, der ikke er korrekt anvendt.
Forslaget indebærer, at såvel bestående efterskoler som nyoprettede efter-
skoler skal være godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud på
grundlag af skolens indholdsplan, jf. § 1, stk. 4, som målrettet til elever med
ordblindhed for at kunne få tilskud til individuel supplerende elevstøtte efter
taksten i det foreslåede § 37, stk. 4, nr. 2, jf. puljen i det foreslåede § 37, stk.
3, nr. 2.
Forslaget vil indebære, at
tilskud til individuel supplerende elevstøtte, jf. §
37, stk. 1- 4, vil skulle ydes til den enkelte efterskole på baggrund af de
foreslåede takster i § 37, stk. 4, nr. 1-2, og skolens antal årselever på de ti
laveste indkomstintervaller på den elevstøtteskala, der er fastsat på de årlige
finanslove, jf. gældende lovs § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret.
Det foreslås i
§ 37, stk. 5, 2. pkt.,
at ved beregning af årselevtallet vil kun
elever på kurser af mindst 2 ugers varighed skulle medregnes.
Forslaget vil
indebære en uændret videreførelse af den gældende ordning efter nugæl-
dende § 37, stk. 3, 4. pkt.
Det foreslås i
§ 37, stk. 5, 3. pkt.,
at tilskud
udbetales forskudsvis til skolerne
i lige store månedlige rater. Forslaget vil indebære, at forskud på tilskud til
individuel supplerende elevstøtte vil skulle udbetales løbende gennem året.
Forslaget medfører også, at tilskud til individuel supplerende elevstøtte vil
skulle afregnes til skolerne kvartalsvis bagud. Forslaget vil indebære en
uændret videreførelse af den gældende ordning efter nugældende § 37, stk.
3, 5. pkt.
Forslaget vil indebære, at
for skoler, der har været i virksomhed i hele det
skoleår, der slutter i året før finansåret, beregnes forskud på grundlag af sko-
lens antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i tredje kvartal i året før finansåret. Dette
svarer til nugældende retstilstand efter gældende § 37, stk. 4.
Forslaget vil endvidere indebære, at
for nyoprettede skoler og skoler, der
ikke har modtaget tilskud i året før finansåret, anvendes skolens forventede
antal årselever på de ti laveste indkomstintervaller på den skala, som er
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2317816_0022.png
UDKAST
nævnt i § 30, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., i finansåret. Dette svarer til nugældende
retstilstand efter gældende § 37, stk. 5.
Forslaget vil også indebære, at hvis revisors kontrol, jf. § 39, stk. 2, eller
ministeriets kontrol, jf. § 52, viser, at skolens beløb til individuel støtte, jf.
stk. 1, ikke er korrekt anvendt, modregnes den for meget udbetalte støtte i
skolens taxametertilskud, jf. § 23, og tilfalder staten. Dette svarer til nugæl-
dende retstilstand efter gældende § 37, stk. 6.
Det foreslåede har til hensigt uændret at videreføre fordeling af midler til
individuel supplerende elevstøtte til alle efterskoler, jf., det foreslåede § 37,
stk. 3, nr. 1, samt herudover at fordele midler til individuel supplerende elev-
støtte særskilt til de efterskoler, der efter skolens indholdsplan er godkendt
som skoler med et samlet særligt undervisningstilbud
efter § 1, stk. 4, og
som er målrettet elever med ordblindhed (ordblindeefterskoler). Forslaget
vil dermed bidrage til, at ordblindeefterskolerne vil være i stand til at op-
fylde kravet i lovens § 15, stk. 2, om at efterskolernes kurser er for alle.
Med koblingen af tilskud til individuel supplerende elevstøtte til den gene-
relle elevstøtteskala indebærer det også, at det alene er elever, der udløser
statslig elevstøtte, der vil indgå i beregningen af skolens årselevtal til bereg-
ning af individuel supplerende elevstøtte. Dette svarer til den gældende rets-
stilling efter gældende § 37, stk. 3, 3. pkt. Det indebærer desuden, at bereg-
ningen af skolens årselevtal til beregning af individuel supplerende elev-
støtte vil afhænge af, hvilket støtteniveau skolens elever er berettiget til på
elevstøtteskalaen.
Efterskolerne vil fortsat kun kunne bruge midlerne til nedsættelse af elever-
nes egenbetaling og kan ikke anvende midlerne til skolens almindelige drift
eller lignende.
Formålet med forslaget er at fastholde nugældende regler for individuel sup-
plerende støtte til alle efterskoler til nedsættelse af elevbetalingen samt ind-
føje hjemmel til og regler for særskilt supplerende individuel elevstøtte til
nedsættelse af elevbetalingen for elever på efterskoler godkendt med et sam-
let særligt undervisningstilbud målrettet elever med ordblindhed.
Formålet med forslaget er at medvirke til lettere adgang til ordblindeefter-
skoler, idet egenbetalingen til efterskolerne kan opleves som en barriere i
forhold til at kunne sende sit barn på en efterskole.
Forslaget vil samlet set indebære, at ordblindeefterskolerne kan få tilskud til
nedsættelse af elevernes egenbetaling såvel fra puljen af midler til tilskud til
individuel supplerende elevstøtte til alle efterskoler, jf. det foreslåede § 37,
stk. 3, nr. 1, og efter den foreslåede nye pulje til tilskud til individuel sup-
plerende elevstøtte til efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som efter sko-
lens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed, jf. det forslåede §
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
37, stk. 3, nr. 2. Forslaget forventes at medvirke til, at ordblindeefterskolerne
kan tilbyde nedsættelse af elevbetalingen til flere elever og forældre, der på
grund af egenbetalingen har vanskeligt ved at finansiere et ophold på en
efterskole.
Forslaget vil ikke indebære, at efterskoler godkendt efter § 1, stk. 4, som
efter skolens indholdsplan retter sig mod elever med ordblindhed (ordblin-
deefterskoler) afskæres fra at få tilskud til individuel supplerende elevstøtte
fra puljen af midler til tilskud til individuel supplerende elevstøtte til alle
efterskoler, jf. det foreslåede § 37, stk. 3, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 61, stk. 2, i lov om de gymnasiale uddannelser, at institu-
tionen i helt særlige tilfælde kan tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb
over en 3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb over en 4-årig periode
for elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanske-
ligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal vis.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2018-19, A, L 105 som fremsat, side 39, at det forudsættes, at undervisnin-
gen af elever på sådanne forlængede forløb skal foregå på eksisterende hold.
Institutionen kan således ikke oprette selvstændige hold og klasser for disse
elever med forlængede forløb.
Det følger af den foreslåede ændring af § 61,
stk. 2,
i lov om de gymnasiale
uddannelser, hvor der indsættes et nyt 2. punktum, at institutionen skal
kunne oprette selvstændige klasser for disse elever med forlængede uddan-
nelsesforløb. Disse elever omfatter de elever, som institutionen efter be-
stemmelsens 1. punktum har tilrettelagt et forlænget forløb for på grund af
elevens funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder.
Forslaget ændrer ikke på, hvilke elever institutionens leder har mulighed for
at tilrettelægge de forlængede forløb for. Institutionens leder vil således fort-
sat kun i helt særlige tilfælde kunne tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb
over en 3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb over en 4-årig periode
for elever, der på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanske-
ligheder, herunder indlæringsvanskeligheder, er forhindret i at følge under-
visningen på normal vis.
Børne- og Undervisningsministeriet forventer på den baggrund som ud-
gangspunkt ikke, at den foreslåede ændring vil betyde en stigning i antallet
af elever, som institutionerne vil tilrettelægge forlængede uddannelsesforløb
for.
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
De selvstændige klasser vil kunne give mulighed for, at undervisningen
mere målrettet kan adressere de fælles pædagogiske udfordringer, som den
pågældende elevgruppe kan have. Det kan fx være elever med ordblindhed
eller andre former for funktionsnedsættelse.
For de 3-årige uddannelser til teknisk, merkantil og almen studentereksamen
samt den 2-årige uddannelse til almen studentereksamen fremgår det af lo-
vens § 26, stk. 2, at institutionens leder i forbindelse med dannelsen af stu-
dieretningsklasser, jf. § 31, kan oprette klasser med elever med forskellige
studieretninger. Det følger af lovens § 31, at undervisningen i uddannelserne
organiseres med udgangspunkt i klasser og hold. Ved afslutningen af grund-
forløbet dannes klasser i forbindelse med fordelingen af elever i studieret-
ninger. Studieretningsklasserne skal understøtte et fagligt samspil mellem
studieretningsfagene, obligatoriske fag og valgfag samt elevernes tilhørsfor-
hold til klassen i den valgte studieretning. Hovedparten af undervisningen
foregår i studieretningsklassen, samtidig med at elevernes individuelle øn-
sker og valg kan tilgodeses ved samlæsning på tværgående hold.
Hvis der som foreslået bliver etableret mulighed for at oprette selvstændige
klasser for elever med forlængede forløb, som på grund af funktionsnedsæt-
telse eller tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen
på normal vis, vil udgangspunktet for klassedannelsen være, at eleverne har
et forlænget uddannelsesforløb. Disse klasser vil derfor alt andet lige kunne
omfatte elever, som vælger studieretninger, som fagligt er meget forskellige,
fx en blanding af sproglige og naturvidenskabelige studieretninger. Institu-
tionens leder vil i forbindelse med oprettelse af selvstændige klasser for ele-
ver med forlængede forløb derfor have det pædagogiske ansvar for at sikre,
at det er muligt at tone undervisningen til elevernes forskellige studieret-
ningsprofiler. Beslutningen om at etablere selvstændige klasser for elever
med forlængede forløb og med blandede studieretninger og samlæsende
hold i øvrigt, vil derfor skulle følges op af en konkret overvejelse om, hvor-
dan lederen fagligt og pædagogisk vil sikre toningen.
For den 2-årige hf-uddannelse fremgår det af lovens § 34, stk. 1, at under-
visningen organiseres med udgangspunkt i klasser og hold. Efter afslutnin-
gen af andet semester kan der dannes nye klasser i forbindelse med forde-
lingen af elever på fagpakker. Fagpakkeklasserne skal understøtte et fagligt
samspil mellem fagpakkefagene, obligatoriske fag, faggruppe og valgfag,
jf. § 36, samt elevernes sociale og faglige tilhørsforhold i klassen. Hoved-
parten af undervisningen foregår i klassen, samtidig med at elevernes indi-
viduelle ønsker og valg kan tilgodeses ved samlæsning på tværgående hold.
Det fremgår af lovens § 37, stk. 4, at institutionens leder opretter konkrete
fagpakker og i forbindelse med dannelsen af fagpakkeklasser, jf. § 34, kan
oprette klasser med elever med forskellige fagpakker.
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Hvis der som foreslået bliver etableret mulighed for at oprette selvstændige
klasser med elever med forlængede forløb, som på grund af funktionsned-
sættelse eller tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge undervisnin-
gen på normal vis, vil udgangspunktet for klassedannelsen være, at eleverne
har et forlænget uddannelsesforløb. Disse klasser vil derfor alt andet lige
kunne omfatte elever, som vælger forskellige fagpakker. Selvstændige klas-
ser med elever med forlængede forløb vil på linje med andre klasser skulle
kunne tilrettelægges, så klassedannelsen understøtter et fagligt samspil mel-
lem fagpakkefagene, obligatoriske fag, faggruppe og valgfag samt elevernes
sociale og faglige tilhørsforhold i klassen. Institutionens leder vil i forbin-
delse med oprettelse af disse klasser have det pædagogiske ansvar for at
sikre dette.
Den foreslåede mulighed for, at institutionens leder kan beslutte at oprette
selvstændige klasser for elever på forlængede forløb, som på grund af funk-
tionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge un-
dervisningen på normal vis, indebærer ikke, at elever på sådanne forlængede
forløb er forpligtet til at gå i en sådan selvstændig klasse, hvis denne oprettes
på institutionen. Det giver heller ikke eleverne ret til at komme i en sådan
selvstændig klasse. Det vil være institutionens leder, som vil skulle vurdere,
om der er tilstrækkeligt elevgrundlag for at oprette selvstændige klasser. Det
vil være den enkelte elev med forlænget forløb, som selv beslutter, om ele-
ven ønsker at gå i en selvstændig klasse med elever med forlængede forløb,
eller om eleven ønsker at gå i en klasse, der ikke kun er for elever med for-
længede forløb.
Forslaget omfatter de 3-årige uddannelser til teknisk, merkantil og almen
studentereksamen samt de 2-årige uddannelser til almen studentereksamen
og hf-eksamen. Det er dog ministeriets forventning, at det hovedsageligt er
på den 2-årige uddannelse til hf-eksamen, at der vil kunne være et tilstræk-
keligt elevgrundlag for at oprette selvstændige klasser for elever med for-
længede forløb (for hf-eleverne forlænget til tre år), da godt 80 procent af
eleverne med forlængede forløb i skoleåret 2019/20 var elever på 2-årig hf.
Det fremgår af lovens § 61, stk. 5, at børne- og undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om bl.a. forlængede forløb for elever med nedsat
funktionsevne eller indlæringsvanskeligheder. Bemyndigelsen er bl.a. ud-
møntet i § 57, stk. 1, i bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser, hvor
det fremgår af nr. 1, at institutionen for en elev med et forlænget forløb efter
lovens § 61 kan begrænse elevens mulighed for at vælge blandt institutio-
nens udbud af studieretninger.
Børne- og undervisningsministeren vil efter bemyndigelsesbestemmelsen
også kunne fastsætte regler for elever i selvstændige klasser for elever med
forlængede forløb, som på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal vis. Be-
myndigelsen kan bl.a. blive brugt til at fastsætte regler om, at institutionen
25
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
kan begrænse muligheden for elever i selvstændige klasser med forlængede
uddannelsesforløb for at vælge blandt institutionens udbud af studieretnin-
ger på uddannelserne til teknisk, merkantil og almen studentereksamen og
institutionens udbud af fagpakker på uddannelsen til hf-eksamen.
Den foreslåede mulighed for at danne selvstændige klasser for elever med
forlængede forløb på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende van-
skeligheder, vil skulle ske inden for de til enhver tid gældende regler om
uddannelserne, herunder om kapacitetsfastsættelse, elevfordeling og fleksi-
belt klasseloft samt tilskud.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2021.
Forslaget vil indebære, at lovforslagets § 1 får virkning fra den 1. august
2021. Det vil indebære, at de i lovforslagets § 1 foreslåede regler for tilskud
til individuel supplerende elevstøtte til nedsættelse af elevbetalingen på ef-
terskoler, herunder hjemmelen til det foreslåede særskilte tilskud til nedsæt-
telse af elevbetalingen på efterskoler godkendt som skoler med et samlet
særligt undervisningstilbud efter § 1, stk. 4, i lov om efterskoler og frie fag-
skoler, som er målrettet elever med ordblindhed, vil få virkning fra skoleåret
2021-2022.
Forslaget vil endvidere indebære, at lovforslagets § 2 får virkning fra den 1.
august 2021. Det vil indebære, at gymnasiale institutioner med virkning for
skoleåret 2021-2022 vil få mulighed for at oprette selvstændige klasser for
elever med forlængede uddannelsesforløb, der på grund af funktionsnedsæt-
telse eller tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen
på normal vis, hvis der er elevgrundlag herfor.
Lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. § 56 i lov om efterskoler og frie
fagskoler og § 77 i lov om de gymnasiale uddannelser. Disse love kan heller
ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland. De ændringer, som foreslås
med dette lovforslag, vil derfor heller ikke skulle gælde for Færøerne og
Grønland eller i øvrigt kunne sættes i kraft for disse landsdele.
26
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2317816_0027.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret ved lov
nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
Ȥ X.
...«.
§2
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som senest ændret ved
lov nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§3
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret bl.a. ved
lov nr. … af … og senest ved lov
nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
27