Departementet
Afdelingen for Analyse og
Rådgivning
REDEGØRELSE
om
lovovervågning af lov nr. 311 af 4. april 2017 om ændring af lov om elevers
og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Krav om anti-
mobbestrategi, handlingsplan ved problemer med det psykiske undervis-
ningsmiljø, oprettelse af klageinstans, tilsyn, genindførelse af kommu-
nalbestyrelsens behandling af skolelederens beslutninger m.v.)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
22. december 2020
Sags nr.: 20/24790
Indhold
1. Sammenfatning .................................................................................................... 1
2. Baggrunden for og indholdet af lov nr. 311 af 4. april 2017 ........................ 2
2.1
Bestemmelserne vedrørende antimobning ................................................. 3
2.2
Klageordning ................................................................................................... 4
2.3
Tilsyn ................................................................................................................ 5
3. Baggrunden for, at loven blev udvalgt til lovovervågning ............................ 5
4. Evaluering gennemført af Epinion ................................................................... 6
5. Høringsproces m.v. ............................................................................................. 6
6. Høringsparternes overordnede bemærkninger i 1. høring............................ 7
6.1
Bemærkninger vedr. undersøgelsesmetoder i Epinions evaluering ........ 8
7. Antimobbestrategi og handlingsplaner .......................................................... 10
7.1
Epinion-evalueringens centrale resultater................................................. 10
7.2
Høringsparternes synspunkter i 1. høring ................................................ 10
7.3
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger og overvejelser.. 13
8. Klageordningen og klageinstansen, herunder solnedgangsklausulen ........ 16
8.1
Epinion-evalueringens centrale resultater................................................. 16
8.2
Høringsparternes synspunkter i 1. høring ................................................ 17
8.3
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger og overvejelser.. 19
9. Tilsyn ................................................................................................................... 23
9.1
Epinion-evalueringens centrale resultater................................................. 23
9.2
Høringsparternes synspunkter i 1. høring ................................................ 24
9.3
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger og overvejelser.. 24
10.
Særligt om ungdomsuddannelser ............................................................... 24
10.1
Epinion-evalueringens centrale resultater................................................. 24
10.2
Høringsparternes synspunkter i 1. høring ................................................ 24
10.3
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger og overvejelser.. 25
11.
Konklusion .................................................................................................... 25
1. Sammenfatning
Lovovervågningen og denne redegørelse har til formål at vurdere, i hvilket om-
fang undervisningsmiljølovens bestemmelser om antimobning, klageordning og
tilsyn, som blev indført i 2017, har haft den tilsigtede virkning.
Redegørelsen har baggrund i en samlet evaluering af de nye ordninger gennem-
ført af Epinion i foråret 2020 samt to eksterne høringsrunder gennemført i ef-
teråret 2020 samt i to eksterne høringsrunder med relevante organisationer og
myndigheder.