Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 74
Offentligt
2311677_0001.png
På vej
Afrapportering på genopretningsplanens fase 1
(2019-2020) og indsatsplan for fase 2 (2021-2022)
Det midlertidige styre, 10. december 2020
-1-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0002.png
Indhold
I: Indledning ................................................................................................................................................... - 3 -
II: Afrapportering på genopretningens fase 1 (2019-2020) .......................................................................... - 4 -
1.
2.
3.
Aktivitetsudvikling ............................................................................................................................. - 4 -
Økonomisk udvikling ......................................................................................................................... - 5 -
Fremdrift i de seks indsatsområder i fase 1 ...................................................................................... - 6 -
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
1.
Kapacitetstilpasning, effektivisering og mere tid til kursisterne ............................................... - 6 -
Administrative fællesskaber ...................................................................................................... - 7 -
Udlægning af undervisningen i Tønder ..................................................................................... - 7 -
Omlægning af pædagogisk IT .................................................................................................... - 7 -
Salg og udlejning af bygninger ................................................................................................... - 8 -
Taskforce til at styrke tiltrækning og gennemførelse................................................................ - 8 -
III: Indsatsplan for genopretningens fase 2 (2021-2022) ............................................................................ - 10 -
Optagelsesgrundlag og aktivitetsforudsætninger ........................................................................... - 10 -
1.1 Befolkningsudviklingen i VUC Syds dækningsområde ................................................................... - 11 -
1.2 Uddannelsesniveauet i VUC Syds dækningsområde ..................................................................... - 12 -
1.3 Ledighed i VUC Syds dækningsområde ......................................................................................... - 12 -
1.4 Behov for at gentænke voksenuddannelsestilbuddet i Sønderjylland.......................................... - 13 -
2.
Tiltrækning & relationer .................................................................................................................. - 14 -
2.1 Overgang fra FGU .......................................................................................................................... - 14 -
2.2 SOF som supplement til hf-kursister fra dækningsområdets gymnasier og GSK .......................... - 15 -
2.3 Hf-enkeltfag som supplement til erhvervsuddannelserne ............................................................ - 15 -
2.4 Udvidelse af samarbejde om hf-enkeltfagspakker målrettet velfærdsuddannelserne ................ - 16 -
2.5 Udvidelse af tilbuddet om studiekompetencegivende IDV-forløb ................................................ - 16 -
3.
Gennemførelse & kvalitet................................................................................................................ - 16 -
3.1 Videreudvikling af VUC Syds fjernundervisningstilbud ................................................................. - 17 -
3.2 Enklere administration og IT.......................................................................................................... - 18 -
3.3
Involvering og medejerskab .................................................................................................... - 18 -
IV: Følsomhedsanalyse og overslagsbudget for 2021-2022 ........................................................................ - 20 -
Overslagsbudget 2021-2022.................................................................................................................... - 20 -
Følsomhedsanalyse ................................................................................................................................. - 20 -
Effekt af evt. yderligere bygningssalg ...................................................................................................... - 21 -
-2-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0003.png
I: Indledning
Det midlertidige styre udarbejdede i foråret 2019 en genopretningsplan for VUC Syd, hvis formål var at
skabe et økonomisk og kvalitativt bæredygtigt voksenuddannelsestilbud i Sønderjylland.
Planen tog afsæt i den redegørelse, som det midlertidige styre afleverede til Undervisningsministeren i
februar 2019, hvor det midlertidige styre konkluderede, at VUC Syds økonomi og driftsmæssige setup
havde været dimensioneret ud fra et meget højt aktivitetsniveau, samt at institutionen havde en meget låst
omkostningsstruktur som følge af forudgående års byggerier.
Planen indeholdt to faser:
-
-
en konsolideringsfase dækkende 2019-2020 med hovedfokus på seks indsatser til at stabilisere drift
og økonomi
en udviklingsfase dækkende 2021-2022, hvor målet var igen gradvist at begynde at øge aktiviteten
Det fremgik samtidig af genopretningsplanen at fase 1 skulle evalueres ultimo 2020.
Denne afrapportering har til formål at give en samlet status på fremdriften i genopretningsplanens fase 1
samt fastlægge en indsatsplan for genopretningens fase 2. Først gennemgås aktivitetsudviklingen og den
økonomiske udvikling i 2019 og 2020. Herefter gennemgås resultaterne af de seks indsatser i første fase.
Herefter analyseres VUC Syds fremadrettede optagelsesgrundlag og på baggrund heraf defineres de tiltag,
som i den næste fase vurderes at kunne øge aktiviteten og bringe VUC Syd et første skridt tættere på
bæredygtighed.
Det midlertidige styre kan konstatere, at det i fase 1 overordnet set – og hurtigere end forventet - er
lykkedes at tilpasse kapacitet og omkostninger, herunder at frasælge en betydelig del af den alt for store
bygningsmasse. Samtidig er aktiviteten dog også faldet mere end forventet og bæredygtigheden er derfor
fortsat udfordret. Dette kan dels forklares ved nogle generelle udviklinger, som påvirker hele VUC-sektoren,
dels ved nogle mere regionalt betingede udviklinger. Begge dele understreger behovet for at accelerere
arbejdet med genopretningsplanens fase 2 og mere grundlæggende gentænke VUC Syd og
voksenuddannelsestilbuddet i Sønderjylland.
-3-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0004.png
II: Afrapportering på genopretningens fase 1 (2019-2020)
1. Aktivitetsudvikling
Genopretningsplanens aktivitetsprognose baserede sig på dels en prognose af optagelsesgrundlaget og dels
et estimat på, hvor stor en andel af tilmeldte kursister, der forventedes at kunne udløse tilskud. Prognosen
for optagelsesgrundlaget indregnede udviklingen i dansk økonomi og beskæftigelse. Det var her lagt til
grund, at der i en overskuelig fremtid ville være højkonjunktur og lav ledighed. For VUC Syds specifikke
dækningsområde indregnedes derudover også et demografisk fald i de aldersgrupper, som traditionelt
udgør en stor del af målgruppen. Derudover var prognosen korrigeret for udskilningen af FGU, der fandt
sted per 1.8 2019.
På den baggrund estimerede det midlertidige styre, at VUC Syd i 2019 ville have ca. 1.425 årskursister og i
2020 ca. 1.221 årskursister. Heraf vurderede det midlertidige styre, at ca. halvdelen af aktiviteten ville være
fjernundervisning. I 2019 realiserede VUC Syd 1.318 årskursister, mens der i 2020 forventes ca. 1.000
årskursister. Aktiviteten er dermed faldet hurtigere og kraftigere end oprindelig antaget.
Figur 1: Aktivitetsprognose fra genopretningsplanen vs. realiseret aktivitet (tilskudsudløsende årskursister)
2020
Overslags-
Estimat
Afvigelse
budget*
253
195
-23%
1
116
535
124
74
39
4
1.146
1
105
458
128
85
27
1
1.000
0%
-9%
-14%
3%
15%
-31%
-85%
-13%
2019
Overslags-
Realiseret Afvigelse
budget*
276
258
-7%
2
125
547
209
100
53
5
1.317
2
130
488
248
132
57
3
1.318
0%
4%
-11%
19%
32%
8%
-40%
0%
Hf2
GSK
Hf-e
Hf fjern
Avu
Avu fjern
FVU
OBU
I alt
* overslagsbudget er excl. Tønder. Realiseret aktivitet 2019 og estimeret aktivitet 2020 er inkl. VUC Syds meget begrænsede
aktivitet i Tønder. Estimeret aktivitet 2020 er trukket primo december.
Figur 2: Forventet aktivitetsfordeling på fag og afdelinger 2020*
Afdeling/Fag
Hf2
Hf-enkeltfag
Haderslev
49
38
Sønderborg
77
27
Tønder
0
8
Aabenraa
69
33
Fjernundervisning
0
458
*Estimeret aktivitet 2020 er trukket primo december.
AVU
40
31
20
37
85
FVU
4
12
3
8
0
OBU
0,2
0,2
0,1
0,1
0
Aktivitetsfaldet må ses i lyset af det generelle aktivitetsfald, som samtidig har ramt VUC sektoren bredt. I
2020 har VUC Syds aktivitet derudover været påvirket af COVID-19 og nedlukningen af Danmark i foråret.
Antallet af nye tilmeldinger i uge 26 lå således markant lavere i 2020 end året før. På FVU, OBU og AVU var
tilmeldingerne 33% lavere end på samme tid året før, mens tilmeldingerne på hf samlet set var 13% lavere
end året før. Hertil kommer, at ledigheden fortsat er relativt lav i VUC Syds dækningsområde, samt at andre
uddannelsesaktører i dækningsområdet er fortsat med at øge deres kapacitet på hf til trods for faldende
-4-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0005.png
ungdomsårgange. Men derudover må det konkluderes, at VUC Syds daværende prognosemodeller og det
underliggende datagrundlag ikke har været tilstrækkeligt præcist til at forudsige udviklingen. De historiske
data er derfor også begrænset anvendelige til at forklare udviklingen og afvigelserne i den oprindelige
prognose.
2. Økonomisk udvikling
Den lavere aktivitet betyder, at VUC Syds omsætning i perioden er tilsvarende reduceret. Mens
omsætningen i 2019 med 130 mio. kr. var lidt højere end forventet, forventes omsætningen på baggrund af
årets første tre kvartaler at lande på ca. 91 mio. kr. i 2020, hvilket er ca. 12 mio. kr. mindre end oprindeligt
forventet.
Samtidig er omkostningerne markant nedbragt. I 2019 androg VUC Syds omkostninger således samlet set
130 mio. kr., hvilket var lidt højere end budgetteret. I 2020 er omkostningerne yderligere nedbragt og
forventes på baggrund af en fremskrivning fra årets første tre kvartaler at ende på ca. 85 mio. kr., hvilket er
godt 13 mio. kr. mindre end anslået i genopretningsplanens overslagsbudget for 2020. Dette kan henføres
til indsatserne i genopretningsplanen, herunder de gennemførte kapacitetstilpasninger, besparelser ved at
indgå i administrative fællesskaber samt gennemførte bygningsfrasalg.
Resultatet for 2019 var således -1,0 mio. Kr. mod et budgetteret overskud på 0,25 mio. kr. Afvigelsen
skyldtes hovedsageligt tab på AOF Syds konkurs, hvor VUC Syd mistede 1,5 mio. kr. I 2020 forventes der, på
baggrund af årets første tre kvartaler, et lille overskud på 1,2 mio. kr., hvilket er mindre end det overskud
på 1,7 mio. kr., som var forudsat i genopretningsplanens overslagsbudget for 2020. Hovedårsagen til
afvigelsen er den større aktivitetsnedgang samt en forskydning i aktivitetssammensætningen, hvor
fjernundervisningen, formentlig også som følge af COVID-19-pandemien, forholdsmæssigt er vokset lidt
mere end forventet i 2020 og vil udgøre ca. 54% af VUC Syds samlede aktivitet.
Aktivitetsniveauet og -sammensætningen udgør også fremadrettet den betydeligste udfordring for et
bæredygtigt uddannelsestilbud i Sønderjylland.
Figur 3: Resultat vs. overslagsbudgetter 2019-2020
Overslags-
budget 2020
Omsætning
Driftsomkostninger
Resultat før finansielle
poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Årets resultat
102.556.075
-97.180.608
Estimat 2020
90.700.000
-84.500.000
Afvigelse
-11.856.075
12.680.608
Overslags-
budget 2019
125.670.262
-122.201.139
Realiseret 2019
130.423.775
-127.615.425
Afvigelse
4.753.513
-5.414.286
5.375.467
0
-3.708.000
1.667.467
3.200.000
0
-2.000.000
1.200.000
-2.175.467
0
1.708.000
-467.467
3.469.123
0
-3.215.500
253.623
2.808.350
678
-3.845.617
-1.036.589
-660.773
678
-630.117
-1.290.212
-5-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0006.png
3. Fremdrift i de seks indsatsområder i fase 1
3.1 Kapacitetstilpasning, effektivisering og mere tid til kursisterne
Som et led i kapacitetstilpasning og effektivisering lagde det midlertidige styre op til, at underviserne skulle
bruge mere tid på kerneopgaven undervisning. Dette skulle ske ved, at andelen af undervisningstid skulle
øges, mens tid til f.eks. interne møder, transport og sygefravær skulle mindskes. Endelig skulle
undervisningen på AVU tilrettelægges som værkstedsundervisning, så det blev muligt at opretholde flere
niveauer til trods for faldende aktivitet.
Som planlagt blev der i 2019 indført en ny arbejdstidsmodel, hvor der planlægges med, at hf-undervisere
underviser 33% af den samlede arbejdstid, mens der for avu-undervisernes vedkommende planlægges med
undervisning i 40% af den samlede arbejdstid. Der er tillige på avu indført værkstedstilrettelagt
undervisning, hvor undervisningen på flere niveauer inden for samme fag samlæses, så flere fag får
tilstrækkelig størrelse til at kunne oprettes.
Effektiviteten er imidlertid fortsat udfordret. Dette skyldes, at holdgennemsnittene samtidig er faldet og
der derfor sidder færre kursister i klasserne. Samtidig udfordrer fastholdelsen af aktivitet på fire
udbudssteder også bæredygtigheden. Antallet af årsværk til undervisning per 100 årskursister er således
stigende i 2020.
Figur 4: Årsværk per 100 årskursister
Årsværk per 100 årskursister
14
12
10
8
6
4
2
0
2018
Undervisning
2019
Ledelse & administration
2020*
Øvrige
*2020 er estimeret ud fra årets tre første kvartaler
Samtidig har indførelsen af skiftende arbejdssted og justeret skemalægning, hvor transport mellem
afdelinger søges nedbragt, væsentligt reduceret kørselsomkostningerne. Omkostningerne til
kørselsgodtgørelse er således reduceret med 200.000 kr., og VUC Syd har reduceret antallet af tjenestebiler
til fire i forbindelse med, at tidligere leasingaftaler er ophørt.
Endelig har det øgede fokus på sygefravær har medført et fald i samlet sygefravær fra 2018 til 2020 fra
4,5% til 2,5%. Der er derudover udarbejdet en ny sygefraværspolitik med hurtig og struktureret opfølgning
på fravær, som skal bidrage til at fastholde et lavt kortids- og langstidssygefravær.
-6-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0007.png
Figur 5: Udvikling i sygefravær 2018-2020
Sygefravær 2018-2020*
5,00%
4,00%
3,00%
2,00%
1,00%
0,00%
2018
2019
2020
* For 2020 er sygefraværet opgjort for perioden januar-oktober og vil derfor kunne ændre sig for året som helhed. Sygefraværet
omfatter både kortidssygdom og langtidssygdom.
3.2
Administrative fællesskaber
For at fastholde procesmæssig kvalitet i administration og IT til trods for, at VUC Syd blev mindre som
institution, fastlagde genopretningsplanen, at VUC Syd skulle søge ind i fællesskaber med andre
uddannelsesinstitutioner. Der blev på den baggrund i efteråret 2019 indgået aftaler med henholdsvis
Rybners i forhold til administration og ESIS i forhold til IT. IT-fællesskabet trådte i kraft per 1. januar 2020,
mens det administrative fællesskab trådte i kraft 1. april 2020. Som led heri blev to medarbejdere
virksomhedsoverdraget og en stilling som IT-chef nedlagt. Der er reduceret med 2,5 årsværk i
administrationen ved at overgå til det administrative fællesskab. IT-omlægningerne forventes at slå
igennem med ca. 850.000 kr. i 2021 stigende til ca. 1 mio. kr. i 2022 i takt med, at tidligere aftaler og
abonnementer udløber. Heri indgår også, at VUC Syd har nedlagt en række egenudviklede IT-løsninger og
derudover er gået over til billigere statslige standardløsninger på f.eks. lønsystem.
3.3 Udlægning af undervisningen i Tønder
Det midlertidige styre valgte i efteråret 2019 ikke at udlægge undervisningen i Tønder men fastholde den i
egen bygning trods meget lave optagstal. I stedet intensiverede det midlertidige styre dialogen med Tønder
Kommune, om hvordan kursisttilgangen i Tønder kan styrkes. Dette har blandt andet resulteret i et
pilotprojekt med Tønder Kommune, UC Syd og Tønder Gymnasium som partnere omkring målrettede
enkeltfagspakker mod velfærdsuddannelser. Samlet set forventes aktiviteten i Tønder i 2020 at ende på ca.
31 årskursister i 2020.
3.4 Omlægning af pædagogisk IT
Som led i genopretningen besluttede det midlertidige styre at gå væk fra Apple som IT-platform for
undervisningen. Undervisningsmaterialerne blev allerede i 2019 samlet på en Google-baseret platform.
-7-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0008.png
Ordningen med udlån af iPads er afskaffet og kursisterne medbringer nu i stedet selv IT-udstyr. Dog har
VUC Syd beholdt en mindre andel iPads, der kan udlånes til kursister, der ikke selv har en tablet eller
computer. VUC Syd er derudover i gang med en større migration mod en Microsoft-baseret platform som
led i indtrædelsen i ESIS-fællesskabet, der også betyder, at kursister i løbet af 2021 vil få adgang til
Office365 gennem VUC Syd. Udskiftningen af medarbejder IT-udstyr til windows-baserede computere er
finansieret ved salg af det gamle Apple-udstyr og har således være omkostningsneutral. Samtidig er VUC
Syd per 1.8 2020 overgået fuldt til LUDUS som studieadministrativ platform og den egenudviklede MitVUC-
platform er under udfasning.
3.5 Salg og udlejning af bygninger
Det midlertidige styres vurdering var, at VUC Syds bygningsmasse var alt for stor og gjorde VUC Syd alt for
eksponeret for aktivitetsudsving. Derfor var en væsentlig del af genopretningsplanen, at det lykkedes at
frasælge eller udleje overskydende bygningsmasse. I oktober 2019 afhændede VUC Syd sin bygning i Gram.
I januar 2020 afhændedes FlowFactory i Haderslev samt en ejendom i Tønder, og i september 2020
lykkedes det at sælge Lighthouse i Haderslev til Haderslev Kommune. Dermed har VUC Syd afhændet
omtrent halvdelen af sin bygningsmasse, ca. 13.000 m2, i første fase af genopretningsplanen.
Bygningsfrasalgene har reduceret VUC Syd samlede bygningsgæld med 75 mio. kr. til 109 mio. kr. samt
reduceret driftsomkostningerne med 4 mio. kr. årligt inklusiv 1,4 mio. kr. i afskrivninger. VUC Syd arbejder
herudover fortsat på en afhændelse af sin del af campusbyggeriet i Tønder.
VUC Syd har i tillæg til frasalgene udlejet en del af sin bygning i Aabenraa til UC Syd. I Sønderborg blev der i
sommeren 2019 indgået en lejeaftale med AOF Syd. Efter AOF Syds konkurs i efteråret 2019 er der ikke
indgået nye lejemål i Sønderborg.
3.6 Taskforce til at styrke tiltrækning og gennemførelse
Endelig blev der som led i genopretningen nedsat en hurtigt arbejdende taskforce med det formål at øge
aktiviteten og sikre, at VUC Syd bidrager til de nationale og regionale uddannelsespolitiske målsætninger
om, at flere skal tage en uddannelse. Kommissoriet kom således til at indeholde tre indsatser:
1. Fastholdelse og gennemførelse i fjernundervisning
2. Samarbejde med mentorer, undervisere, vejledere samt uddannelsesledere for en særlig og
koordinerende indsats på fastholdelse og gennemførelse på matrikelkursister
3. Opsøgende dialog med eksterne samarbejdspartnere i kommuner, jobcentre mv.
De to første indsatser blev placeret under en projektleder, mens den sidste indsats blev placeret direkte
under direktøren. Taskforcen blev etableret i august 2019 og bemandet med to fastholdelseskonsulenter.
Taskforcens primære arbejdsopgaver har været oprettelse og drift af en hotline, som fjernkursister kunne
henvende sig til samt proaktiv opfølgning på udfaldstruede kursister og udarbejdelse af
fastholdelsesaftaler. Formålet har både været hurtigt at bidrage til aktiviteten og sideløbende opbygge
dybere viden om frafaldsårsager og -mønstre. Taskforcen har i skoleåret 2019/20 behandlet 1.655
kursistsager. Taskforcen har samtidig gennemgået 5.370 tilfælde at utilfredsstillende studieaktivitet.
Indsatsen har afdækket en række mere systemiske udfordringer, herunder:
-
At der har været for stor variation i datakvalitet og systemanvendelse.
-8-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0009.png
-
-
-
At studieopstartsfasen er særlig følsom, herunder at banale kommunikationsproblemer og
problemer med at komme på f.eks. IT-systemer udgør barrierer for fastholdelse og gennemførelse
At nem og hurtig kontakt med og feedback fra lærerne er en væsentlig forudsætning for
fastholdelse.
At fjernundervisning kræver mere studieteknik af den enkelte kursist, herunder evne til at
planlægge sin tid og motivere sig selv, og at fjernundervisning derfor primært er velegnet til
kursister, der i forvejen har stærke studietekniske kompetencer.
I forhold til kommissoriets tredje punkt har VUC Syd i foråret 2020 lanceret et nyt uddannelsesforløb
”Succes med uddannelse” sammen med Aabenraa Kommune. Forløbet skal ruste flere til at gennemføre
uddannelse og henvender sig til de borgere, der har mest brug for uddannelse, og som også er i størst risiko
for at falde fra igen. Forløbet består af intensiv vejledning og mentoring kombineret med en gradvis
optrapning af fagligt indhold og aktiviteter, der skal give deltagerne et socialt netværk og dermed
tilknytning til skolen. Der er gennemført et forløb i foråret 2020 og yderligere to forløb er igangsat i
efteråret 2020 med i alt 32 startende deltagere.
Derudover lancerede VUC Syd i maj 2020 sammen med Tønder Kommune, UC Syd og Tønder Gymnasium
en ny hf-fagpakke, som på sigt skal sikre fødekæden til flere velfærdsområder i Tønder Kommune.
Samarbejdet kom i stand, fordi Tønder Kommune inden for få år kommer til at mangle f.eks. pædagoger.
Målsætningen er, at det på sigt skal blive muligt for flere Tøndringer at tage en professionsbachelor. Det vil
kommunen og uddannelsesinstitutionerne i fællesskab sikre ved at tænke på tværs af uddannelsesgrænser
og binde forløbene mere sammen fra de første forberedende kurser over uddannelse og praktik og til, at
eleverne til slut gerne skulle stå med et job på hånden i Tønder Kommune. VUC Syd startede hf-
undervisning i Tønder i august for i alt 12 kursister.
Sidst men ikke mindst har VUC Syd i 2020 fortsat den elevrekrutteringskampagne, der også blev igangsat
som led i genopretningsplanen, hvor formålet har været at informere om uddannelsestilbuddet på særligt
online medier. I årets første 10 måneder har kampagnen givet betydelig synlighed og resulteret i minimum
1.200 bookinger af vejledningssamtaler.
-9-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0010.png
III: Indsatsplan for genopretningens fase 2 (2021-2022)
VUC Syd har med genopretningsplanens første fase fået en ny start. En betydelig del af den alt for store
bygningsmasse er frasolgt og omkostningerne er markant reduceret og driften er stabiliseret. Den nedsatte
taskforce har opbygget værdifuld viden om frafaldsårsager og -mønstre i fjernundervisningen og der er
udviklet nye uddannelsesforløb i tæt samarbejde med Aabenraa og Tønder Kommuner. VUC Syd er således
på vej men langt fra i mål. Aktiviteten er nemlig samtidig også faldet og udgør en betydelig udfordring for
fremadrettet bæredygtighed.
Med henblik på at identificere et fremadrettet grundlag for voksenuddannelse i Sønderjylland og prioritere
sin indsats har VUC Syd derfor først analyseret optagsgrundlaget i dækningsområdet. Analysen bekræfter,
at der fortsat er en væsentlig uddannelsesmæssig opgave for VUC Syd at løfte i dækningsområdet, men at
den kræver en gentænkning af VUC Syds tilbud og tilgang. Analysen indikerer, at VUC Syd fremadrettet skal
finde en ny niche i tæt samarbejde med jobcentre, den kommunale ungeindsats, beskæftigelsessystemet,
andre uddannelsesinstitutioner, og i regionen. Samtidig skal VUC Syd i højere grad målrette
uddannelsestilbuddene mod flere forskellige livssituationer og gøre det enklere at tage en uddannelse på
VUC Syd.
Indsatsplanen definerer på den baggrund to overordnede hovedindsatser ”Tiltrækning & relationer” og
”Gennemførsel og kvalitet” med i alt otte konkrete indsatser, som VUC Syd i første omgang vil prioritere.
1. Optagelsesgrundlag og aktivitetsforudsætninger
VUC Syd udbyder som voksenuddannelsescenter almen voksenuddannelse (AVU), hf-enkeltfag – herunder
målrettede hf-enkeltfagspakker, forberedende voksenuddannelse (FVU), ordblindeundervisning samt to-
årig hf i de fire sønderjyske kommuner efter bekendtgørelserne og godkendelse fra
Undervisningsministeriet. VUC Syds dækningsområde udstrækker sig over 3.400 km2 og har ca. 225.000
indbyggere, hvoraf ca. 150.000 er mellem 15 og 64 år.
1
VUC Syd har traditionelt haft godt fat i de unge
voksne. Således var 62% af VUC Syds kursister per
september 2020 under 30 år. Dette er især
udpræget på hf, hvor 92% er under 30 år, mens
AVU-kursisterne generelt er en smule ældre (82%
under 45 år).
En meget væsentlig forudsætning er, at
optagelsesgrundlaget i VUC Syds
dækningsområde er under forandring som følge
af en række demografiske og
uddannelsesmæssige udviklinger og
forskydninger.
Dækningsområdet i hovedpunkter
Befolkningen i dækningsområdet bliver
mindre og ældre
Der er stadig mange, som ikke får en
ungdomsuddannelse og basale færdigheder.
Ledigheden er fortsat lav, men en stor andel
af de ledige har lavt uddannelsesniveau
Mange uddannelsestilbud og -udbydere til
færre potentielle kursister
Fortsat behov for voksenuddannelse som
følge af stigende pensionsalder, nedslidning,
digitalisering og automatisering samt mangel
på uddannet arbejdskraft på
velfærdsområderne.
1
Danmarks Statistik, FKRM120
- 10 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0011.png
1.1 Befolkningsudviklingen i VUC Syds dækningsområde
Befolkningstallet, særligt ungdomsårgangene, har været faldende i VUC Syds dækningsområde igennem en
længere årrække. Fremskrivninger fra Danmarks Statistik viser, at denne udvikling fortsætter frem mod
2030, hvor der forventes at blive ca. 10.000 færre borgere mellem 15-64 år i de fire sønderjyske
kommuner, svarende til et fald på 7%. Befolkningsnedgangen er koncentreret i aldersgrupperne 15-29 år
samt i aldersgrupperne 40-59 år, mens der ses en lille vækst i aldersgrupperne 30-39 år og 60-64 år.
Figur 6: Befolkningsfremskrivning fordelt på alder for VUC Syds dækningsområde
2
Mens andelen af den erhvervsaktive befolkning falder, betyder tidligere gennemførte pensionsreformer
dog også, at sønderjyder skal forvente at være flere år på arbejdsmarkedet. Analyser har peget på, at dette
kan blive en udfordring for de ca. 39% af den danske befolkning, der har fysisk krævende arbejde.
3
Samtidig
forventes automatisering og digitalisering også at medføre, at medarbejdere løbende vil få behov for at
tilegne sig nye kompetencer og at uddannelse i stigende grad bliver en forudsætning for at være på
arbejdsmarkedet.
4
I tillæg hertil forventes andelen af borgere over 65 år i de fire kommuner over de næste
10 år at stige med 16,5%, mens andelen af unge under 15 år falder forholdsmæssigt mindre end andelen af
15-64-årige.
5
Dette må forventes at øge behovet for uddannet arbejdskraft til velfærdsområderne i de
kommende år i takt med, at nuværende ældre medarbejdere går på pension.
Disse udviklinger understreger behovet for at have relevante uddannelsestilbud til voksne, både i forhold til
opkvalificering inden for nuværende erhverv og for omskoling til nye arbejdsopgaver. På samme måde er
det afgørende, at yngre målgrupper tidligt får almene kompetencer, som de kan bygge videre på senere i
Danmarks Statistik FKRM120
F.eks. Lars Olsen
Det glemte folk,
Gyldendal 2018: 61-63 (citerer undersøgelse fra NFA vedr. fysisk krævende arbejde og
nedslidning)
4
F.eks. Ekspertgruppen for voksen, efter og videreuddannelse:
Nye kompetencer hele livet. Fremtiden voksen-, efter og
videreuddannelse,
2017, 13ff. vedr. automatisering og digitalisering; Finansministeriet:
Økonomisk Analyse: Behov for 2.
generationsreformer,
oktober 2020 vedr. sammenhæng mellem uddannelse og erhvervsfrekvens.
5
Danmarks Statistik, statistikbanken.dk: FKRM120
2
3
- 11 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0012.png
arbejdslivet. Endelig skal VUC Syd naturligvis fortsætte med at løfte de målgrupper, som VUC Syd i forvejen
har godt fat i.
1.2 Uddannelsesniveauet i VUC Syds dækningsområde
Uddannelsesmæssigt er der gennem de seneste 10 år blevet lidt flere sønderjyder, der tager mindst en
ungdomsuddannelse.
6
Men samtidig ser det også ud til, at de, der tager en ungdomsuddannelse, i højere
grad rejser fra landsdelen.
7
Selvom flere tager uddannelse, er der stadig en gruppe, som har brug for et
voksenuddannelsestilbud. Det gælder de næsten 30% af de 25-29-årige, som i dag ikke får en
ungdomsuddannelse og for de mange, som falder fra en eller flere ungdomsuddannelser. Det gælder også
den gruppe af lidt ældre voksne, som aldrig har fået en ungdomsuddannelse.
Tidligere har blandt andet PIAAC-undersøgelsen fra 2013 således vist, at der var en overrepræsentation af
kortuddannede, ældre, ledige, indvandrere og uddannelsespassive i statistikken over personer med laveste
færdigheder i læsning, regning og problemløsning med IT.
8
Således var det tilfældet for halvdelen af dem,
der har grundskole som højest fuldførte uddannelse og 30% af dem, der har en erhvervsuddannelse. Det
var ligeledes tilfældet for 30% af indvandrere. Den nationale vidensopsamling om almen VEU, der blev
udarbejdet af STUK og Rambøl i 2019 gav desværre ikke nye tal på disse områder, men konkluderede i
forlængelse heraf, at andelen af ufaglært og faglærte, som ikke er interesserede i efteruddannelse er høj
med hhv. 40% og 25%.
Dertil kommer, at dialogen med kommunerne i dækningsområdet har afdækket, at den svageste del af
borgere uden uddannelse ofte ikke har forudsætninger for at kunne blive optaget på VUC Syds
uddannelsestilbud efter bekendtgørelserne.
Dette peger samlet set på, at VUC Syd fremadrettet skal være dygtigere til at supplere
ungdomsuddannelsestilbuddet, skal være bedre til sammen med andre aktører at motivere den ældre del
af målgruppen med et uddannelsesbehov og ikke mindst, at der skal tænkes i nye baner i forhold til dem
med de svageste forudsætninger for at tage uddannelse. Dette gælder både i forhold til arbejdsform,
struktur og indhold i VUC Syds uddannelsestilbud.
1.3 Ledighed i VUC Syds dækningsområde
Konjunkturer og deraf følgende udsving i ledighed er traditionelt blevet fremhævet som en afgørende
faktor for aktiviteten i voksenuddannelsessystemet. I VUC Syds dækningsområde har ledigheden de senere
år været lav. COVID-pandemien ser på trods af den øgede usikkerhed ikke ud til at have afstedkommet en
væsentlig øget ledighed blandt målgrupperne for voksenuddannelse. Samlet set er antallet af tilmeldte
ledige både i Sydjylland og specifikt i VUC Syds dækningsområde således faldet siden 29.3.
9
Per 8.11 var der
2.275 færre tilmeldte ledige i Sydjylland, heraf 845 i VUC Syds fire dækningskommuner.
Danmarks Statistik, statistikbanken.dk: HFUDD11
Region Syddanmark, Uddannelsesbarometer 2019; VIVEs kommunetal 2020.3: Flere unge fra yderområder end fra storbyer tager
en ungdomsuddannelse - VIVE
8
SFI:
Færdigheder i læsning, regning og problemløsning med IT i Danmark, Sammenfatning af resultater fra PIAAC,
2013
9
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering: https://www.jobindsats.dk/jobindsats/publikationer.aspx
6
7
- 12 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0013.png
Figur 7: Udvikling i tilmeldte ledige under COVID-19
10
Samtidig ses det også af opgørelserne, at der i perioden er kommet i alt 37.000 nytilmeldte ledige i
Sydjylland og at en væsentlig andel af disse havde et uddannelsesniveau, som potentielt gør
voksenuddannelse relevant. Således havde 34% grundskole eller gymnasial uddannelse som højest
gennemførte uddannelse, mens 38% havde en erhvervsfaglig uddannelse.
11
En sideeffekt af COVID-pandemien ser dog ud til at være, at søgningen mod VUC Syds online
undervisningstilbud er steget på bekostning af tilbud med fremmødeundervisning. Den generelle
usikkerhed, som COVID har afstedkommet i samfundet, gør det derudover oplagt at overveje i højere grad
at tilrettelægge uddannelsestilbuddene, så de kan tages sideløbende med fuldtidsarbejde.
1.4 Behov for at gentænke voksenuddannelsestilbuddet i Sønderjylland
Med udgangspunkt i demografi, uddannelsesstatistik og ledighedsopgørelser, kan det således konkluderes,
at målgruppen for voksenuddannelse i Sønderjylland har været og fortsat er under forandring.
Befolkningen bliver mindre. Ungdomsårgangene skrumper og en større andel får en ungdomsuddannelse.
Samtidig er der stærk konkurrence om særligt de unge. Stigende pensionsalder, teknologisk udvikling og
mangel på blandt andet uddannet personale på en række velfærdsområder betyder dog omvendt, at der
fortsat må forventes at være behov for at kunne tilegne sig almene kompetencer langt ind i voksenlivet.
Men de livssituationer, som kompetencerne skal opbygges i, ser ud til at ændre sig og målgruppen her er
traditionelt sværere at motivere til uddannelse. Derudover skal VUC Syd kunne løfte en gruppe, som har
svage forudsætninger for at lære.
Udfordringen med at løfte aktiviteten er således betydelig, og der er ikke nogen nemme løsninger. COVID-
pandemien bidrager til en endnu kortere sigtbarhed og gør det vigtigere end nogensinde før hurtigt at
kunne respondere på nye udviklinger. Planen er på den baggrund bygget op som en ramme med to
overordnede hovedspor, der foreløbigt indeholder otte indsatser, men som løbende efter behov kan
10
https://www.jobindsats.dk/jobindsats/publikationer.aspx
- 13 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0014.png
suppleres eller erstattes med andre aktiviteter i dialogen med kommunerne, regionen og de øvrige
uddannelsesaktører. På samme måde skal VUC Syd mønstre al den uddannelseskraft og faglighed, som
institutionens medarbejderne rummer for at kunne tilpasse og videreudvikle sig. De konkrete indsatser,
som VUC Syd i første omfang vil fokusere på, er valgt ud fra, at de dels vurderes at knytte sig tæt til
kerneopgaven voksenuddannelse og samtidig vurderes at have en aktivitetseffekt på kort sigt.
2. Tiltrækning & relationer
Første spor, “tiltrækning & relationer” handler om, at VUC Syd skal bidrage til en stærkere sammenhæng i
det samlede sønderjyske uddannelsestilbud som en vej til at sikre, at flere sønderjyder får den uddannelse,
de har behov for, eller kommer i arbejde. For mange unge får fortsat ikke en uddannelse og for mange unge
uden uddannelse bruger for lang tid på ungdomsuddannelser uden at blive færdige. En nylig undersøgelse
fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har samtidig vist, at netop VUC-sektoren historisk har haft succes
med at løfte disse grupper uddannelsesmæssigt via
Hovedpunkter:
Tiltrækning & Relationer
hf.
12
Netop stærke relationer er afgørende her for at
sikre viden om og overgange mellem
uddannelsesinstitutioner og øge samarbejdet med
kommuner, andre aktører på
beskæftigelsesområdet som f.eks. a-kasser og
fagforeninger samt regionen og andre VUCer. I
årene 2021 og 2022 vil VUC Syd derfor arbejde
intensivt med at etablere kontakter og systematisk
vedligeholde og udbygge disse relationer. I første
omgang fokuserer VUC Syd på overgang fra den
nye Forberedende Grunduddannelse, FGU, til hf,
på supplerende fag til elever på
erhvervsuddannelserne, SOF og GSK-
suppleringskurser, hf-enkeltfag til elever på
erhvervsuddannelserne, samt
studiekompetencegivende IDV-forløb.
Formål
Styrke samarbejde og sammenhænge mellem VUC Syd,
kommuner og andre sønderjyske uddannelser
Målsætning
60 ekstra årskursister i 2021
Nøgleindsatser
-
-
-
Flere FGU-elever starter på hf
Flere kursister supplerer med SOF og GSK
Hf enkeltfagspakker målrettet
velfærdsuddannelser udvides fra Tønder til
hele dækningsområdet
Flere EUD-elever supplerer deres uddannelse
med hf-fag
Det studieforberedende forløb
Succes med
uddannelse
udvides til flere kommuner
-
-
2.1 Overgang fra FGU
FGU Sønderjylland blev oprettet per 1.8 2019. Formålet var i forlængelse af lov om kommunal indsats for
unge under 25 år at sikre en samlet, koordineret indsats for at gøre unge under 25 år uden en
ungdomsuddannelse parat til enten at uddanne sig eller komme i arbejde.
I efteråret 2020 havde FGU Sønderjylland 208 elever, hvoraf 134 var fortsættende kursister fra året før, på
den såkaldte Almen Grunduddannelse, som netop sigter på at forberede eleverne til f.eks. en hf-
uddannelse.
12
AE:
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave,
25.6 2020.
- 14 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0015.png
Fra efteråret 2020 vil VUC Syd imidlertid styrke dialogen med FGU Sønderjylland på såvel direktørniveau
som på vejlederniveau, så VUC Syd er klar til at tage imod de elever, som skal videre på hf. Der vil her
særligt være fokus på brobygningsaktiviteter til VUC Syd og vejledning fra FGU Sønderjylland til VUC Syd.
Fra foråret udrulles det egentlige samarbejde omkring brobygning, evt. virtuelt, og overgangsvejledning til
videre uddannelse på VUC Syd. VUC Syd har været i dialog med andre VUCer hvor erfaringen er, at AGU-
elever i altovervejende grad vælger hf. På den baggrund er forventningen, at 10-30% af de AGU-linjeelever,
der forlader FGU i 2021 vil vælge et hf-tilbud på VUC Syd, enten en 2-årig hf, en enkeltfagspakke målrettet
velfærdsuddannelserne eller en kombination af hf-enkeltfag og avu-fag.
2.2 SOF som supplement til hf-kursister fra dækningsområdets gymnasier og GSK
Med hf-reformen fra 2016 blev hf målrettet professionsbacheloruddannelser og
erhvervsakademiuddannelser, mens det ikke længere er muligt at søge optagelse på en
universitetsbacheloruddannelse med en hf-uddannelse uden overbygning. Samtidig blev der dog indført en
mulighed for at få en overbygning enten som en del af sin eksamen via en udvidet fagpakke eller ved
efterfølgende at supplere via hf-enkeltfag eller et supplerende overbygningsforløb (SOF).
Udover VUC Syd udbyder fire gymnasier i Sønderjylland den toårige hf. I alt havde udbyderne optaget 483
kursister per 5.9 2019 og 438 kursister per 5.9 2020.
13
VUC Syd vil på den baggrund forsøgsvis udvide sit
SOF-tilbud til opstart to gange pr. år med start både januar og august. På baggrund af de dialoger, der
allerede har været med de øvrige hf-udbydere, vurderer VUC Syd, at der vil være et behov for at kunne
uddanne 8 årskursister på SOF i 2021. Dette vil evt. samtidig kunne danne udgangspunkt for et endnu
tættere fremtidigt samarbejde.
Samtidig vil VUC Syd gå i dialog med GSK-sekretariatet, der koordinerer GSK udbuddet, om at udvide
udbuddet af gymnasiale suppleringskurser i VUC Syds dækningsområde. VUC Syd vil således fra 2021
arbejde på at kunne tilbyde både kemi, fysik og matematik. VUC Syd vurderer, at der vil være et behov i
omfanget 5 årskursister på den gymnasiale supplering i 2021.
2.3 Hf-enkeltfag som supplement til erhvervsuddannelserne
For de EUD-elever, der ønsker adgang til videregående uddannelse efter en afsluttet svendeprøve, er EUX
for nuværende et tilbud, hvor eleven netop løfter en række fag til et adgangsgivende niveau.
Tidens drøftelser om nedslidning og pensionsalder kunne imidlertid pege på at endnu flere EUD-elever,
også dem, der ikke har valgt EUX i første omgang, kunne have fordel af at lave en fremtidssikring ved
sideløbende med EUD-uddannelsen at læse hf-enkeltfag, der kan åbne døren til at supplere
erhvervsuddannelsen med en mellemlang uddannelse. Enkeltfag kan tages enten som online undervisning
eller som matrikelundervisning.
VUC Syd vil i 2021 intensivere dialogen med EUC Syd med henblik på at iværksætte pilotprojekter, hvor hf-
enkeltfag kan tilbydes som supplement til EUD-uddannelserne. Der kalkuleres med 1,5 årskursister på to
fag i 2021. Dette er tænkt som et første skridt, der evt. efterfølgende kan udfoldes i et bredere samarbejde.
13
Region Syddanmark,
Optagelsestal gymnasiale uddannelser (2008—2020)
- 15 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0016.png
2.4 Udvidelse af samarbejde om hf-enkeltfagspakker målrettet velfærdsuddannelserne
VUC Syd har i 2020 gennemført et pilotprojekt med hf-enkeltfagspakker i Tønder sammen med Tønder
Kommune, UC Syd og Tønder Gymnasium. Formålet var blandt andet at sikre Tønder Kommune flere
pædagoger. Hf-enkeltfagspakken gennemføres i denne pilotfase med 12 kursister i Tønder. Data for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at f.eks. pædagog og sygeplejerske ligger på top-10 over
joboverslag i Sydjylland.
14
VUC Syd vil i 2021 undersøge muligheden for at udbrede denne integrerede tilgang til andre kommuner i
VUC Syds dækningsområde. Erfaringerne fra pilotprojektet i Tønder evalueres med særligt fokus på relation
og overgang til de efterfølgende professionsuddannelser, sådan at hf-enkeltfagspakken i højere grad
kommer til at fungere som starten på en egentlig uddannelse end ”blot” en adgangsgivende eksamen.
Ambitionen er at etablere samarbejdsaftaler, der kan medføre et ekstra hf-enkeltfagspakkehold i hver af
VUC Syds dækningskommuner, med i alt yderligere 25 årskursister på hf-enkeltfag i 2021 og som evt.
efterfølgende vil kunne udvides i et endnu bredere samarbejde
2.5 Udvidelse af tilbuddet om studiekompetencegivende IDV-forløb
VUC Syds dialoger med kommunerne i dækningsområdet de forløbne år har afdækket, at der er en
restgruppe borgere, som har brug for uddannelse, men ikke har fornødne studiekompetencer til at
påbegynde et ordinært uddannelsestilbud. Derfor har VUC Syd i 2020 sammen med Aabenraa Kommune
udviklet og igangsat et skræddersyet uddannelsesforløb,
Succes med uddannelse,
hvor deltagerne opbygger
blandt andet studiekompetencer og sociale relationer inden studiestart, så de har forudsætninger og
rammer for at lære og tilegne sig stof, når de efterfølgende påbegynder f.eks. en hf eller en
erhvervsuddannelse. Tilbuddet består af intensiv vejledning og mentoring kombineret med en gradvis
optrapning af fagligt indhold og aktiviteter.
Succes med uddannelse
har indtil videre kørt tre gange i Aabenraa med i alt 32 deltagere. VUC Syds
ambition er i 2021 at udbrede modellen til mindst én af sine andre dækningskommuner.
3. Gennemførelse & kvalitet
Mens første spor handler om at tiltrække flere
kursister gennem tæt samarbejde med andre
aktører, handler indsatsplanens andet spor om
at gøre VUC Syds tilbud mere relevante og sikre,
at flere gennemfører den uddannelse, de
påbegynder. På den lidt længere bane skal dette
også være med til at understøtte tiltrækningen,
når det rygtes, at flere lykkes med en
uddannelse på VUC Syd. VUC Syd har defineret i
alt tre indsatser under ”Gennemførelse og
kvalitet”.
Hovedpunkter:
Gennemførelse & Kvalitet
Formål
Øge fastholdelse og gennemførsel, særligt på
fjernundervisning
Målsætning
-
-
19 årskursister mere på fjernundervisning i 2021.
2,3 mio. i besparelse på administration i 2021
Nøgleindsatser
-
-
-
Videreudvikling af VUC Syds fjernundervisning,
Enklere administration & IT
Involvering og medejerskab
14
Arbejdsmarkedskontor Syd:
Situationen på arbejdsmarkedet i et COVID-19 perspektiv,
præsentation fra Møde i
Koordinationsforum Sydjylland, 17.11 2020.
- 16 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0017.png
For det første vil VUC Syd videreudvikle sit fjernundervisningstilbud, så det bliver endnu mere relevant og
attraktivt. For det andet vil VUC Syd i endnu højere grad udnytte de synergier, der ligger i ESIS-samarbejdet
til at sikre et enklere IT-setup, der gør det nemt at tage uddannelse på VUC Syd og frigør mere tid til
kursisterne. For det tredje skal VUC Syd øge fastholdelse og gennemførsel ved at mønstre al den energi og
viden, som ligger hos institutionens medarbejdere. Samlet set skal det give 19 ekstra årskursister i 2021.
3.1 Videreudvikling af VUC Syds fjernundervisningstilbud
VUC Syd har mange års erfaring med fjernundervisning, og fjernundervisning udgør i dag ca. halvdelen af
VUC Syds samlede aktivitet. VUC Syds store og spredte dækningsområde, forandringerne i VUC Syds
målgruppe samt forandringer i søgemønstre, der ser ud til at være udløst af COVID-19-pandemien, gør, at
fjerunderundervisning også fremadrettet må forventes at udgøre en væsentlig del af VUC Syds
uddannelsestilbud. Samtidig har taskforcens arbejde det seneste år påpeget en række forhold, der kan
forbedres, og fjernundervisning er generelt karakteriseret ved at have lavere gennemførselsrater end
fremmødeundervisning.
På denne baggrund vil VUC Syd i 2021 igangsætte en målrettet indsats for at styrke sit
fjernundervisningstilbud ved at øge interessen for tilbuddet og sikre, at endnu flere gennemfører
påbegyndt uddannelse. Dette vil VUC Syd opnå ved at styrke sin vejledning til fjernundervisning, ved at
gentænke sin fjernundervisningspædagogik og ved at videreudvikle selve tilrettelæggelsen af
undervisningstilbuddet, så det bliver mere differentieret og målrettet de meget forskelligartede
målgrupper, der vælger fjernundervisning.
Større samspil mellem fysiske undervisningsformer og fjernundervisning
Traditionelt har fjernundervisning på VUC Syd været tænkt som et selvstændigt tilbud. De senere år har
læringsteorien imidlertid flyttet sig. Skellet mellem fysisk og online undervisning er blevet blødt op og nye
blended læringstilgange er blevet udviklet. VUC Syd vil fremadrettet i højere grad tænke fjernundervisning
både som et selvstændigt tilbud og som en tilrettelæggelsesform, der kan bruges i samspil med fysisk
undervisning. Det handler om at høste fordelene fra begge typer undervisning og kan samtidig bidrage til
en bedre uddannelsesdækning og anvendelse af VUC Syds ressourcer på tværs af VUC Syds
dækningsområde. Den konkrete udformning af tilbuddet skal drøftes med både aftagere og pædagogisk
råd.
Et mere pædagogisk differentieret fjernundervisningstilbud
VUC Syds fjernundervisning har hidtil være tilrettelagt efter en tutoring-model, hvor omdrejningspunktet
har været 1:1 dialog mellem underviser og elev via telefon og virtuelle møder med skriftlige afleveringer
som udgangspunkt. Mens der er mange fordele ved en tæt 1:1 dialog med stærk betoning af skriftlighed,
er der også ulemper. Kursisterne får således meget begrænsede muligheder for peer-to-peer læring.
Skriftlighed kan også være en betydelig barriere for nogle kursistgrupper. VUC Syd vil beholde det bedste af
sin nuværende praksis på fjernundervisning men supplere dette med nye tilrettelæggelseskoncepter som
f.eks. webinarer.
- 17 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0018.png
Et fjernundervisningstilbud, som er mere differentieret til forskellige målgrupper
Endelig vil VUC Syd arbejde med vejledning, planlægning og tilrettelæggelse på fjernundervisning, der i
højere grad tager udgangspunkt i de forskelligartede behov, som fjernkursister typisk har. Nogle
kursistgrupper vælger fjernundervisning på grund af afstandsmæssige udfordringer eller praktiske
udfordringer som f.eks. fuldtidsarbejde. Andre vælger fjernundervisning på grund af den højere grad af
frihed til at tilrettelægge og planlægge egen studietid. Netop fleksibiliteten gør, at fjernundervisning i
reglen kræver stærkere studiekompetencer - herunder f.eks. evne til at styre og planlægge egen tid - end
fremmødeundervisning.
VUC Syd vil i 2021 arbejde med at nytænke sin optagelse og planlægning på fjernundervisning, så tilbuddet
i højere grad kan tilrettelægges ud fra de forskellige kursistgruppers behov. En væsentlig nyskabelse her vil
også være at tænke fjernundervisning som henholdsvis et dagtilbud for fuldtidsstuderende og som
aftentilbud for kursister, som vælger at følge enkelte fag samtidig med fuldtidsarbejde. Samtidig vil VUC
Syd styrke sin vejlednings- og visiteringsindsats i forhold til fjernkursister, så der opnås en ekstra sikkerhed
for, at optagne kursister visiteres til det tilbud, hvor de har de bedste forudsætninger for at gennemføre
deres uddannelse.
3.2 Enklere administration og IT
Den anden vigtige indsats i 2021 og 2022 bliver at færdiggøre IT-omlægningen og høste de synergier, der
ligger i at være en del af IT-fællesskabet ESIS. VUC Syds medarbejdere gik i 2020 over til et Microsoft
baseret IT-miljø og LUDUS blev indført som studieadministrativt system. Samtidig fik VUC Syd én samlet
indgang til hovedparten af systemerne med ESIS’ single sign-on løsning. I 2021 vil VUC Syd tage næste skridt
i IT-omstillingen, som handler om at konsolidere de bagvedliggende systemer og dermed forenkle det
samlede IT-landskab. For det første vil VUC Syd indføre et nyt Sharepoint-baseret intranet for
medarbejderne, der skal gøre det enklere at finde relevant information og vejledninger, og derigennem
frigøre mere tid til kursisterne. For det andet vil VUC Syd konsolidere en række eksisterende IT-løsninger i
ét nyt samlet journalsystem, der skal spare arbejdstid og gøre det muligt at strømline og kvalitetssikre
administrative arbejdsgange. Endelig skal der indføres en ny læringsplatform, som samler
undervisningsmaterialerne ét sted. Som led i dette vil VUC Syd også udrulle Office365 til sine kursister i
løbet af 2021.
3.3 Involvering og medejerskab
Mens første fase i genopretningsplanen handlede om at få gennemført en række akutte tiltag for at få
tilpasset rammerne til det lavere aktivitetsniveau, bliver fokus i fase 2 i højere grad på indholdet i rammen
som afsæt for igen at øge aktiviteten. Arbejdet med relationer og kvalitet kræver, at VUC Syd mønstrer al
den energi, viden og ikke mindst det store engagement i forhold til kursisterne, som ligger hos VUC Syds
medarbejdere. Genopretningsplanens fase 2 er således ikke det midlertidige styres plan, men alle VUC Syds
medarbejderes plan. Planen er heller ikke noget, der laves ved siden af den daglige drift og undervisning.
Den skal være en integreret del af kerneopgaven. For at sikre dette forankres implementeringen af
indsatserne hos VUC Syds samlede ledergruppe. Lederne får hver især ansvar for en eller flere indsatser,
som de skal involvere og engagere deres medarbejdere i. Enten i egne afdelinger eller i tværgående
projektgrupper. Processen igangsættes i januar med kick-off møder i VUC Syds pædagogiske råd og i de
enkelte afdelinger, hvor medarbejderne drøfter, hvordan de kan bidrage til at løfte de definerede indsatser
- 18 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0019.png
med personalelederne som facilitatorer. På baggrund af disse input fastlægges konkrete
implementeringsplaner. Ledergruppen følger sammen op på indsatserne hver 14. dag, og der afrapporteres
kvartalsvist til det midlertidige styre på fremdriften.
Medejerskab handler imidlertid ikke blot om medarbejdere men også om kursister og lokalsamfund. VUC
Syd vil således også tænke f.eks. kursistråd og uddannelsesudvalg ind som dialogpartnere i forhold til
fremdrift i genopretningsplanen. Som en yderligere indsats vil VUC Syd også styrke samarbejdet med de
øvrige VUCer. Det handler f.eks. om i endnu højere grad at udnytte de muligheder, der ligger i sektorens
fælles VEU-indsats, VUC Erhverv, både i forhold til den fælles virksomhedsopsøgende indsats og i forhold til
kvalitetsudviklingen af FVU og OBU-tilbuddene.
- 19 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0020.png
IV: Følsomhedsanalyse og overslagsbudget for 2021-2022
VUC Syd har i forbindelse med udarbejdelsen af genopretningsplanens fase 2 udarbejdet en
følsomhedsanalyse for 2021 og 2022, som modellerer effekten af henholdsvis fald og stigning i aktiviteten
med 8%. De udarbejdede scenarier understreger, at VUC Syds økonomi fortsat vil være udfordret i de
kommende år og helt afhængig af, at institutionen får mere aktivitet.
Overslagsbudget 2021-2022
Overslagsbudgettet viser, at omsætningen i 2022 vil falde med ca. 1,5 mio. kr. som følge af fald i
bagudrettede taxametre. Dette vil alt andet lige medføre, at VUC Syd i 2022 enten vil skulle øge aktiviteten
med yderligere 1 mio. kr. eller finde besparelser for et tilsvarende beløb alene for at opnå balance.
Overslagsbudget
(2020 P/L)
Omsætning
Driftsomkostninger
Afskrivninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Årets resultat
Afdrag på gæld (balancepost)
Årskursister:
Budgetforslag
Budgetoverslag
2021
2022
84.057.000
82.557.000
-
-
79.874.000
1.425.000
2.758.000
-
2.300.000
458.000
-
-
-
-
79.874.000
1.425.000
1.258.000
2.300.000
1.042.000
985
985
Følsomhedsanalyse
Følsomhedsanalysen på aktivitetsudviklingen modellerer henholdsvis en stigning og et fald i aktivitet på 8%,
svarende til en aktivitet på 910 og 1.060 årskursister med uændret aktivitetssammensætning i hele
perioden.
Analysen viser, at et fald til 910 årskursister i 2021 vil afstedkomme et omsætningsfald i 2021 på 4 mio. kr.
og yderligere et fald i 2022 på 2,7 mio. kr. En tilpasning af kapaciteten svarende til aktivitetsfaldet vil give
en omkostningsbesparelse på skønnet 3 mio. kr. i 2022. VUC Syd vil således i dette scenarie skulle finde
yderligere besparelser 3,5 mio. kr. i 2021 og 3,3 mio. kr. i 2022.
Ved en aktivitetsstigning til 1.060 årskursister i 2022 vil VUC Syds omsætning derimod stige med 4 mio. kr. i
2022. Dette skønnes at medføre en mindre omkostningsstigning på ca. 1,5 mio. kr., da aktivitetsstigningen
- 20 -
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om afrapportering fra VUC Syd, fra børne- og undervisningsministeren
2311677_0021.png
for størstedelens vedkommende vil kunne absorberes af højere holdgennemsnit. En aktivitetsstigning på 75
årskursister vil således givet et overskud på 1,5 mio. kr. i 2022.
Effekt af evt. yderligere bygningssalg
I tillæg til følsomhedsanalysen på aktivitet har VUC Syd beregnet effekt af et eventuelt frasalg af VUC Syds
bygning på campus i Tønder.
Effekten på gælden og afdragsbyrden vil selvsagt afhænge af salgspris. I tillæg hertil skønnes der at kunne
hentes en årlig driftsbesparelse på bygningen på 400.000-500.000 kr. med forbehold for omkostninger til et
lejemål i Tønder.
- 21 -