Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2306118_0001.png
Skolefritidsordning (SFO)
Konteringsregler, udgifter og forældrebetaling
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306118_0002.png
SFO
en del af folkeskolen
SFO og folkeskolen har begge hjemmel i
folkeskoleloven.
Skolens leder har det overordnede
ansvar for SFO, herunder pædagogisk og
administrativt.
SFO og folkeskole deler ofte lokaler,
udendørsarealer og personale.
Folkeskoleloven:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1396
2
8. december 2020
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306118_0003.png
Konteringsregler for SFO og folkeskole
(1/2)
Det kommunale regnskabssystem
indeholder en række
regnskabsfunktioner,
herunder:
3.22.01 Folkeskoler
3.22.05 Skolefritidsordninger
Konteringsreglerne for
Hovedkonto 3 Undervisning
og kultur:
https://budregn.sim.dk/media/37482/43.pdf
”Lønudgifter
til pædagoger, der både indgår i
undervisningen i folkeskolen og i bemandingen i SFO, skal
opdeles således, at budgettet og regnskabet for såvel
3.22.01. Folkeskoler og 3.22.05. Skolefritidsordninger
afspejler den faktiske fordeling af ressourceforbruget
mellem SFO og folkeskolen. Ved evt. anvendelse af
fordelingsnøgle skal denne kunne dokumenteres.”
”Såfremt
lokaler og udenomsarealer anvendt af
skolefritidsordninger er adskilt fra folkeskolens fysiske
rammer, registreres udgifter hertil på funktion 3.22.05.
Udgifter til lokaler og udenomsarealer, der benyttes af
såvel skolefritidsordninger som folkeskoler, registreres
derimod på funktion 3.22.01.”
Her registrerer kommunerne deres
udgifter.
3
8. december 2020
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306118_0004.png
Konteringsregler for SFO og folkeskole
(2/2)
Kommunernes revisioner afgiver hvert år
en beretning om kommunens
årsregnskab. Revisionerne kan også
afgive delberetninger i løbet af året.
Årsregnskaberne og
revisionsberetningerne skal sendes til
Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen ser også efter, om
revisionen har konstateret, at
kommunen har disponeret i strid med
bevillinger, love eller andre forskrifter.
Ankestyrelsen kan efter henvendelse
tage sager om kontering op.
4
8. december 2020
Kommunestyrelsesloven:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/47
Ӥ
42. Enhver kommune skal lade sine regnskaber
revidere af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Kommunens revision skal være sagkyndig og uafhængig.
Kommunalbestyrelsen antager kommunens revision, der
skal godkendes af Ankestyrelsen. Godkendelsen kan altid
tilbagekaldes. Kommunalbestyrelsens afskedigelse af
revisionen kræver samtykke fra Ankestyrelsen.”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306118_0005.png
Udgifter til SFO
(1/2)
Oplysninger om udgifter til SFO kan
trækkes fra Danmarks Statistik*. Her
gælder følgende
grupperinger
under
regnskabsfunktion 3.22.05
Skolefritidsordninger:
002 Søskendetilskud
003 Fripladser i skolefritidsordninger
092 Forældrebetalinger inkl. fripladser og
søskendetilskud
200 Ledelse og administration
999 Sum af uautoriserede grupperinger
Brutto
Kommunal udgift
Forældrebetaling
002 + 003 + 200
+ 999
092
Netto
Brutto - 092
Brutto - 002 -
003
Den kommunale bruttoudgift fratrækkes
forældrebetalinger (092) for at få den
kommunale nettodriftsudgift.
092 udgør bruttoforældrebetalingen og skal
derfor fratrækkes takstnedsættelserne (002 og
003) for at få nettoforældrebetalingen.
092 optræder som en indtægt i det kommunale
regnskab.
*Statistikbankens
REGK53
og
REGK100
5
8. december 2020
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306118_0006.png
Udgifter til SFO
(2/2)
Mio. kr., 2021-pl
2012
4.043,1
1.625,7
2.417,4
4.777,9
7.195,3
215.798
33.343
33,6%
66,4%
2013
4.089,0
1.646,0
2.442,9
4.611,3
7.054,2
216.941
32.517
34,6%
65,4%
2014
3.766,2
1.521,5
2.244,7
4.391,0
6.635,7
204.292
32.482
33,8%
66,2%
2015
3.338,0
1.358,8
1.979,2
4.021,3
6.000,4
190.924
31.428
33,0%
67,0%
2016
3.381,8
1.357,1
2.024,7
3.760,9
5.785,5
192.452
30.062
35,0%
65,0%
2017
3.356,4
1.364,8
1.991,5
3.690,3
5.681,8
211.745
26.833
35,1%
64,9%
2018
3.273,4
1.328,5
1.944,9
3.567,2
5.512,2
204.300
26.981
35,3%
64,7%
2019
3.275,4
1.316,9
1.958,5
3.511,1
5.469,6
202.617
26.995
35,8%
64,2%
Bruttoforældrebetaling (092)
Takstnedsættelser (002+003)
Nettoforældrebetaling (092-002-003)
Kommunal nettodriftsudgift
Samlet udgift til SFO*
Antal indskrevne børn i SFO**
Samlet udgift pr. barn (kr.)
Nettoforældrebetalingsandel
Kommunernes finansieringsandel
Anm.: Tal er afrundet.
*De samlede udgifter består af en kommunal finansiering samt forældrebetaling, som er fratrukket friplads- og søskendetilskud.
**Antal indskrevne børn er opgjort d. 1. onsdag i oktober det pågældende år og angiver hvor mange børn, der på opgørelsestidspunktet var indskrevet i en kommunal SFO.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK53, REGK100 samt PAS22 fra 2012-2024 og BOERN5 fra 2015-2019) og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
6
8. december 2020