Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2306117_0001.png
Departementet
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Fakta om SFO, fritidstilbud og folkeskole
I dette notat gives en indføring i fritidspædagogikkens formål og kende-
tegn samt fakta om udgifter og regler for SFO, fritidstilbud og folkesko-
len.
Formål og kendetegn ved fritidspædagogik i skolefritidsordningen
Fritidspædagogik er en betegnelse, der anvendes for pædagogik i fritids-
og klubtilbud bredt set. Der kan drives fritids- og klubtilbud under både
folkeskoleloven, dagtilbudsloven, ungdomsskoleloven, serviceloven og
efter lov om folkeoplysning. SFO anvendes hovedsageligt af børn i ind-
skolingen.
Fritidspædagogik bredt set har til formål at styrke børnenes trivsel og
fællesskaber med jævnaldrende. Derudover kan fritidspædagogik kende-
tegnes ved, at børnene både skal have mulighed for at indgå i børneiniti-
erede lege og aktiviteter, og indgå i aktiviteter, der rammesættes og facili-
teres af det pædagogiske personale. Børnenes selv- og medbestemmelse
er ligeledes et centralt omdrejningspunkt i fritidspædagogikken.
I 2018 udgav EVA en undersøgelse om Børn og unges brug af fritids- og
klubtilbud samt kendetegn ved kvalitet i fritids- og klubtilbud. EVA når i
undersøgelsen frem til fire kendetegn ved god kvalitet i fritidstilbud:
Børn og unge har gode sociale relationer og indgår i fællesskaber.
Børn og unge har fri tid og medbestemmelse i hverdagen.
Medarbejderne indsamler og deler viden om børn og unges triv-
sel.
Samarbejde med andre aktører og opsøgende arbejde.
15. december 2020
Sags nr.:20/24038
Undersøgelsen fra EVA peger på, at 94 pct. af forældrene til elever i ind-
skolingen oplever, at deres børn er glade for at komme i fritids- eller
klubtilbud. 81 pct. af lederne til børn i indskolingsalderen oplever, at de
nuværende rammer giver mulighed for at skabe et tilbud, hvor børn og
unge er glade for at komme. 47 pct. af disse ledere oplever dog samtidig,
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306117_0002.png
at der er blevet mindre tid til aktiviteter, der kan styrke de sociale relatio-
ner som fx ture ud af huset. Dette som følge af indførelsen af en længere
skoledag i forbindelse folkeskolereformen.
Link:
https://www.eva.dk/sites/eva/files/2018-
01/EVA%20Fritid_og_klub_pixi_WEB_NY_0.pdf
Den landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelse af folkeskolen og SFO 2020
Den landsdækkende brugertilfredsundersøgelse på landets folkeskoler og
SFO’er i 2020 viser, at forældre er godt tilfredse med deres børns folke-
skole og SFO. Undersøgelsen har til formål at give kommunale politike-
re, ledere og medarbejdere mulighed for at inddrage borgernes perspek-
tiv i den lokale kvalitetsudvikling.
170.000 forældre har i løbet af foråret svaret på spørgsmål om deres til-
fredshed med deres børns skole og SFO, og forældrene er overordnet
godt tilfredse. På
en skala fra 1 til 5, hvor 1 er ”meget utilfreds” og 5 er
”meget tilfreds”, giver forældrene både skoler og SFO’er 4,0 i gennem-
snit på spørgsmålet om samlet tilfredshed, når man ser på hele landet.
Tilfredsheden varierer dog mellem de enkelte kommuner og skoler.
I SFO’erne er der særlig stor tilfredshed med aktiviteterne (i gennemsnit
4,0) og lidt lavere tilfredshed med personalets håndtering af konflikter og
drillerier (i gennemsnit 3,8).
Link:
https://sim.dk/arbejdsomraader/kommunal-og-
regionaloekonomi/landsdaekkende-brugertilfredshedsundersoegelser-
btu/brugertilfredshedsundersoegelsen-af-folkeskole-og-sfo/
Fakta om antal børn og udgifter i folkeskole og fritidstilbud
Udviklingen i udgifter pr. elev i folkeskolen er angivet nedenfor i
tabel 1.
Tabel 1.
Udviklingen i udgifter pr. elev i folkeskolen m.fl., 2012-2019
2012
Samlede udgifter (mia. kr.,
2021-pl)*
Antal elever**
Udgift pr. elev (kr., 2021-pl)
43,8
582.226
75.310
2013
42,6
577.297
73.748
2014
44,6
572.207
77.993
2015
45,3
568.663
79.660
2016
44,3
565.352
78.363
2017
44,2
561.459
78.655
2018
44,0
555.734
79.185
2019
43,6
548.436
79.418
Anm.: Tal er afrundet. *De kommunale udgifter omfatter folkeskoler, specialundervisning i regionale tilbud, kommu-
nale specialskoler og interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder samt efter- og videreud-
dannelse i folkeskolen. **Elevtal omfatter elever i folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler og
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Elevtallet er hentet fra uddannelsesstatistik.dk, hvor det er opgjort
pr. skoleår (2017/2018, 2018/2019 etc.). Elevtallet er omregnet fra skoleår til kalenderår ved at gange det første
skoleår med 7/12 og det sidste skoleår med 5/12.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK31, fkt. 3.22.01, 3.22.07, 3.22.08 og 3.22.09), Uddannelsesstatistik.dk
(https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1577.aspx) og Børne- og Undervisningsministeriets egne be-
regninger.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306117_0003.png
Udviklingen i udgifter pr. barn i SFO er angivet nedenfor i
tabel 2.
Tabel 2.
Udviklingen i udgifter pr. barn i SFO, 2012-2019
2012
Samlede udgifter (mio. kr.,
2021-pl)*
Antal indskrevne børn
Udgift pr. barn (kr., 2021-pl)
Nettoforældrebetalingsan-
del
Kommunernes finansie-
ringsandel
7.195,3
215.798
33.343
33,6 pct.
66,4 pct.
2013
7.054,2
216.941
32.517
34,6 pct.
65,4 pct.
2014
6.635,7
204.292
32.482
33,8 pct.
66,2 pct.
2015
6.000,4
190.924
31.428
33,0 pct.
67,0 pct.
2016
5.785,5
192.452
30.062
35,0 pct.
65,0 pct.
2017
5.681,8
211.745
26.833
35,1 pct.
64,9 pct.
2018
5.512,2
204.300
26.981
35,3 pct.
64,7 pct.
2019
5.469,6
202.617
26.995
35,8 pct.
64,2 pct.
Anm.: Tal er afrundet. *De samlede udgifter består af en kommunal finansiering samt forældrebetaling, som er fra-
trukket friplads- og søskendetilskud. **Antal indskrevne børn er opgjort d. 1. onsdag i oktober det pågældende
år og angiver hvor mange børn, der på opgørelsestidspunktet var indskrevet i en kommunal SFO. Tallene fra
2015 og 2016 er ifølge Danmarks Statistik mangelfulde.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK53, REGK100 samt PAS22 fra 2012-2024 og BOERN5 fra 2015-2019) og Børne-
og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Det er vurderingen, at faldet i samlede udgifter i SFO i årene 2014-2015
skyldes folkeskolereformen, der medførte længere skoledage og derfor et
fald i brugen af SFO.
Det bemærkes, at kvaliteten af data på fritidstilbudsområdet er udfordret.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer derfor, at nedenstående
data
ikke
kan anvendes til egentlige normeringsopgørelser, da der er for-
skel på kommunernes registreringspraksis og på opgørelsesmetode for
hhv. personale og antal børn.
Udviklingen i udgifter pr. barn i fritidshjem er angivet nedenfor i
tabel 3.
Tabel 3.
Udviklingen i udgifter pr. barn i fritidshjem, 2015-2019
2015
Samlede udgifter (mio. kr., 2021-pl)*
Antal indskrevne børn**
Udgift pr. barn (kr., 2021-pl)
Nettoforældrebetalingsandel
Kommunernes finansieringsandel
218,9
15.987
13.690
26,1 pct.
73,9 pct.
2016
312,8
14.686
21.301
22,2 pct.
77,8 pct.
2017
487,2
18.263
26.678
21,3 pct.
78,7 pct.
2018
469,1
17.692
26.516
30,5 pct.
69,5 pct.
2019
365,4
13.365
27.342
26,7 pct.
73,3 pct.
Anm.: Tal er afrundet. *De samlede udgifter består af en kommunal finansiering samt forældrebetaling, som er fra-
trukket fripladstilskud. **Antal indskrevne børn er opgjort d. 1. onsdag i oktober det pågældende år og omfat-
ter både børn indskrevet i kommunale, private og selvejende institutioner, eftersom kommunalbestyrelsen er
forpligtet til at give et tilskud hertil, jf. dagtilbudslovens bestemmelser.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK31, REGK53, REGK100 og BOERN5) og Børne- og Undervisningsministeriets
egne beregninger.
Udviklingen i udgifter pr. barn i klubtilbud er angivet nedenfor i
tabel 4.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306117_0004.png
Tabel 4.
Udviklingen i udgifter pr. barn i klubtilbud, 2015-2019
2015
Samlede udgifter (mio. kr., 2021-pl)*
Antal indskrevne børn**
Udgift pr. barn (kr., 2021-pl)
Nettoforældrebetalingsandel
Kommunernes finansieringsandel
1.116,4
49.759
22.436
11,4 pct.
88,6 pct.
2016
1.106,8
46.298
23.905
12,8 pct.
87,2 pct.
2017
1.194,3
56.911
20.986
13,1 pct.
86,9 pct.
2018
1.164,4
56.184
20.726
12,9 pct.
87,1 pct.
2019
1.101,6
55.928
19.697
11,5 pct.
88,5 pct.
Anm.: Tal er afrundet. *De samlede udgifter består af en kommunal finansiering samt forældrebetaling, som er fra-
trukket fripladstilskud. **Antal indskrevne børn er opgjort d. 1. onsdag i oktober det pågældende år og omfat-
ter både børn indskrevet i kommunale, private og selvejende institutioner, eftersom kommunalbestyrelsen er
forpligtet til at give et tilskud hertil, jf. dagtilbudslovens bestemmelser.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK31, REGK53, REGK100 og BOERN5) og Børne- og Undervisningsministeriets
egne beregninger.
Udviklingen i antal personale i fritidstilbud er angivet nedenfor i
tabel 5.
Tabel 5.
Udviklingen i antal personale i fritidstilbud, 2015-2019
2015
Ledelse, inspektør
Pædagog, omsorgsassistent
Pædagogmedhjælper
Pædagogisk personale i alt (inkl. ledelse)
Pædagog og pædagogmedhjælper i alt
611
5.848
2.120
8.579
7.968
2016
502
5.477
1.986
7.965
7.463
2017
682
7.821
2.634
11.137
10.455
2018
817
9.753
3.049
13.619
12.802
2019
798
9.420
3.087
13.305
12.507
Anm.: Tallene er opgjort den 1. onsdag i oktober det pågældende år. Tallene angiver fuldtidsomregnet personale, der
på opgørelsestidspunktet var aflønnet i kommunale fritidsordninger. Der er forskel på indberetningspraksis i de
enkelte kommuner. Der kan således være forskel på kommunerne ift. om indberetningerne dækker alle typer af
kommunale pasningstilbud (SFO, fritidshjem, fritids-, junior- og ungdomsklub), og hvilke alderstrin de omfat-
ter.
Kilde: Danmarks Statistik (BOERN6) og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Kort faktuel beskrivelse af regelgrundlaget på fritidsområdet
Fritids- og klubtilbud er kommunalt finansierede tilbud målrettet børn
og unge i alderen 6-17 år, såsom SFO, fritidshjem og klub. Fritidsaktivi-
teter i private foreninger og lignende, er ikke omfattet af nærværende
papir.
Fritids- og klubområdet er i dag reguleret i fire love. Typisk sondres mel-
lem fritidstilbud til henholdsvis de yngste elever og de ældre elever/unge.
Fritidstilbud til de yngste elever vil typisk være organiseret som fritids-
hjem efter Dagtilbudsloven eller som SFO efter Folkeskoleloven,
jf. tabel
6.
Fritidstilbud til de ældre elever kan være organiseret efter en række
forskellige lovgivninger,
jf. tabel 7.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Materiale om fakta om SFO og fritidstilbud samt invitation til et møde, fra børne- og undervisningsministeren
2306117_0005.png
Tabel 6.
Centrale forskelle mellem reglerne for hhv. SFO og fritidshjem (ca. 6-9 år)
Formål og ind-
holdskrav
Fritidshjem
Selvstændig
Dagtilbuds-
formålsbestem-
melse i lovgivnin-
loven
gen
Driftsformer
Kommunal, selv-
ejende eller privat
Ledelse
Egen leder (evt.
fælles på tværs af
flere institutioner)
Forældreindfly-
delse
Selvstændig
forældrebestyrelse
/ flertal i instituti-
ons-bestyrelse.
(Kommunen skal
sikre forældrene
indflydelse på
private fritidshjem)
Forældrebetaling
Max. 30 pct.*
Private fritidshjem
sætter dog selv
forældrebetalin-
gens størrelse.
Søskende- og
fripladstilskud
SFO
Overordnet for-
Kommunal eller del Skoleleder (+
Folkeskole-
målsbestemmelse af en selvejende fri daglig SFO-leder)
for folkeskolen.
grundskole.
loven
Krav om mål- og
indholdsbeskrivel-
ser for SFO.
Skolebestyrelse.
Reguleres lokalt
Ingen særskilt
indflydelse til
Søskende- og
forældre med børn fripladstilskud
i SFO.
Anm.: *Den maksimale forældrebetaling i fritidshjem er 30 pct. af bruttodriftsudgifterne ekskl. tilsyn, administration
og bygningsrelaterede udgifter.
Kilde: KL, folkeskoleloven og dagtilbudsloven.
Tabel 7.
Centrale forskelle mellem reglerne for de forskellige klubtilbudstyper (10-17 år)
Formål og ind-
holdskrav
Driftsformer
Ledelse
Forældreindfly-
delse
Forældrebetaling
Max. 20 pct.*
Fripladstilskud er
lovpligtigt. Sø-
skendetilskud
frivilligt for kom-
munen
Klubtilbud efter
Selvstændig
Kommunal,
dagtilbudsloven
formålsbestem-
Selvejende eller
melse i lovgivning privat
Kommunalbesty-
Egen leder (evt.
fælles på tværs af relsen skal sikre
flere institutioner) børns/unges
indflydelse på
indholdet i det
enkelte tilbud.
Ingen krav om
forældreindflydel-
se.
Skoleleder (+
Skolebestyrelse.
daglig SFO-leder) Ingen krav om
særskilt indflydel-
se til forældre
eller større børn i
SFO.
Ungdomsskolein-
spektør (evt.
daglig leder af
klubtilbuddet)
Elever ved ung-
domsskolen
repræsenteret i
bestyrelse (ikke
klubberne)
SFO II’er
Overordnet for-
(folkeskoleloven
målsbestemmelse
/ friskoleloven)
for folkeskolen.
Krav om mål og
indholdsbeskrivel-
ser for SFO.
Klubber efter
ungdomsskole-
loven
Overordnet
formålsbestem-
melse for ung-
domsskolen
Kommunal eller
del af en selv-
ejende fri grund-
skole
Lokalt reguleret
Både friplads- og
søskendetilskud
er lovpligtende.
Lokalt reguleret
Kommunal
Klubber efter
Ikke fastlagt
folkeoplysnings-
loven
Folkeoplysende
foreninger (selv-
ejende)
Almindeligt
Ingen formelle
foreningsdemo-
krav om særskilt
krati efter folkeop- indflydelse
lysningsloven
Lokalt reguleret
Anm.: *Den maksimale forældrebetaling i fritidshjem er 30 pct. af bruttodriftsudgifterne ekskl. tilsyn, administration
og bygningsrelaterede udgifter.
Kilde: KL, dagtilbudsloven, folkeskoleloven, friskoleloven, ungdomsskoleloven og folkeoplysningsloven.
5