Departementet
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Fakta om SFO, fritidstilbud og folkeskole
I dette notat gives en indføring i fritidspædagogikkens formål og kende-
tegn samt fakta om udgifter og regler for SFO, fritidstilbud og folkesko-
len.
Formål og kendetegn ved fritidspædagogik i skolefritidsordningen
Fritidspædagogik er en betegnelse, der anvendes for pædagogik i fritids-
og klubtilbud bredt set. Der kan drives fritids- og klubtilbud under både
folkeskoleloven, dagtilbudsloven, ungdomsskoleloven, serviceloven og
efter lov om folkeoplysning. SFO anvendes hovedsageligt af børn i ind-
skolingen.
Fritidspædagogik bredt set har til formål at styrke børnenes trivsel og
fællesskaber med jævnaldrende. Derudover kan fritidspædagogik kende-
tegnes ved, at børnene både skal have mulighed for at indgå i børneiniti-
erede lege og aktiviteter, og indgå i aktiviteter, der rammesættes og facili-
teres af det pædagogiske personale. Børnenes selv- og medbestemmelse
er ligeledes et centralt omdrejningspunkt i fritidspædagogikken.
I 2018 udgav EVA en undersøgelse om Børn og unges brug af fritids- og
klubtilbud samt kendetegn ved kvalitet i fritids- og klubtilbud. EVA når i
undersøgelsen frem til fire kendetegn ved god kvalitet i fritidstilbud:
Børn og unge har gode sociale relationer og indgår i fællesskaber.
Børn og unge har fri tid og medbestemmelse i hverdagen.
Medarbejderne indsamler og deler viden om børn og unges triv-
sel.
Samarbejde med andre aktører og opsøgende arbejde.
15. december 2020
Sags nr.:20/24038
Undersøgelsen fra EVA peger på, at 94 pct. af forældrene til elever i ind-
skolingen oplever, at deres børn er glade for at komme i fritids- eller
klubtilbud. 81 pct. af lederne til børn i indskolingsalderen oplever, at de
nuværende rammer giver mulighed for at skabe et tilbud, hvor børn og
unge er glade for at komme. 47 pct. af disse ledere oplever dog samtidig,