D. 15. december 2020
Til medlemmerne af Folketingtes Børne- og Undervisningsudvalg
Hermed fremsendes formandskabet for Rådet for Børns Lærings beretning.
Formandskabet har i årets valgt at sætte fokus på kompetencedækningen på dagtilbudsområdet. Der er
brug for både flere – men også dygtigere – pædagoger og pædagogiske assistenter bl.a. i lyset af den netop
indgåede aftale om minimumsnormeringer. Formandskabet anfører, at der er behov for at uddanne langt
flere pædagogiske assistenter i vuggestuer og børnehaver. Derudover anbefales det, at
pædagoguddannelsen styrkes bl.a. ved i højere grad at ruste de studerende til opgaven som myndig
fagprofessionel efter endt uddannelse.
Køn og ligestilling i dagtilbud og folkeskoler behandles også i beretningen. Her taler tallene deres tydelige
sprog med markante kønsforskelle mellem drenge og piger i faglige resultater, trivsel og tro på egne evner.
De fagprofessionelle bør have større opmærksomhed på disse forskelle, særligt i skolen, og det får de bl.a.
ved kompetenceudvikling.
Inklusion i folkeskolen er en markant udfordring. Det er formandskabets anbefaling, at der bliver kigget på
inklusionsmålsætningen med nye mere ærlige briller. Det bør f.eks. overvejes, om så mange som muligt
fortsat skal inkluderes i den almene undervisning.
Derudover er en række andre anbefalinger i beretningen, som sigter på at udvikle danske dagtilbud og
skoler, som vi håber, I vil finde brugbare i jeres arbejde.
God læselyst, god jul og godt nytår!
Med venlig hilsen
Charlotte Rønhof
Formand for Rådet for Børns Læring