Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2303230_0001.png
Landssammenslutningen af foreninger for selvstændige børnepassere
den 11. december 2020
Åbent brev til aftaleparterne bag den nye aftale om minimumsnormeringer:
”Alle
børn skal have en god start på livet, hvor de møder og kommer med i et trygt fællesskab.
Forældre skal være trygge i maven, når de afleverer deres barn i vuggestue eller børnehave.”
Sådan står der som opsummering på den nye aftale om minimumsnormering på Børne- og
Undervisningsministeriets hjemmeside.
Landssammenslutningen af foreninger for selvstændige børnepassere er på de danske børns vegne
utroligt glade for lige præcis det udsagn!
Det er vi, fordi vi i de private pasningsordninger modtager mange af de børn, som har fået en
rigtig skidt start på deres pasningsliv i lige netop en kommunal vuggestue.
Det er os, der samler op på den manglende stimulering.
Det er os, der får vendt den dårlige trivsel til god og tryg trivsel.
Det er os, der giver forældrene til børnene ro i maven ved at aflevere til den samme person,
det samme sted, hver eneste dag og hvor de kan se og mærke, at barnet er glad for at blive
afleveret.
Det er os, der tilbyder rammer med ro, en lille helt fast gruppe børn at forholde sig til og tid
til tæt samarbejde og kommunikation hver dag med forældrene om deres barns udvikling.
Vi har i mange år haft ondt i maven over de forhold, som de danske børn bliver budt i flere af de
kommunale institutioner.
En meget stor del af os har startet vores private pasningsordning efter at have været ansat i det
kommunale system, fordi vi har et brændende ønske om at tilbyde børnene meget mere end det, vi
som ansat i det kommunale måtte/kunne tilbyde.
Vi kritiserer bestemt ikke personalet i de kommunale institutioner.
Tværtimod så har de gjort en heroisk indsats i mange mange år med de rammer og midler, som de
fik.
Aftalens punkt om normering i de private pasningsordninger:
”Det er ønsket, at reglerne for private
pasningsordninger i højere grad skal følge de regler, som
gælder for dagplejen, hvad angår antallet af børn pr. privat passer. Derfor fastsættes der et loft over,
hvor mange børn der må tilknyttes nyoprettede private pasningsordninger på 4 børn.”
Vi er dybt forundrede over, at aftalepartierne ikke er vidende om, at lovreglerne
om normering for den kommunale dagpleje og de private pasningsordninger
allerede er fuldstændig enslydende!
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Henvendelse af 11/12-20 fra Landssammenslutningen af foreninger for selvstændige børnepassere om den nyligt indgåede aftale om minimumsnormeringer
Den nugældende Dagtilbudslov fastslår i § 22:
§ 22.
Kommunalbestyrelsen skal godkende private hjem og andre lokaler til brug for dagpleje, jf. § 21.
Stk. 2.
Der kan i den enkelte dagpleje modtages op til fem børn. Varetages dagplejen af flere personer, kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at der i dagplejen kan modtages op til ti børn.
Og af Dagtilbudslovens § 79 fremgår:
§ 79.
Foregår pasningen i et privat hjem, kan der gives tilladelse til pasning af op til 5 børn.
Stk. 2.
Varetages pasningen af flere personer, kan kommunalbestyrelsen give tilladelse til, at der kan
modtages op til 10 børn.
Det giver altså på ingen måde mening, når antallet af børn, som må modtages i nyoprettede private
pasningsordninger, nedsættes.
Det kan vi kun se som et udtryk for konkurrenceforvridende statslige foranstaltninger.
Det understøttes i høj grad af næste punkt i aftalen:
”Da minimumstilskuddet til private pasningsordninger er reguleret med udgangspunkt i
kommunens udgifter til dagtilbud, nedjusteres den lovfastsatte procentsats for det kommunale
minimumstilskud til private pasningsordninger, så det afspejler, at private pasningsordninger ikke
skal leve op til normeringskravet.”
Her kan aftalepartierne ikke længere skjule deres agenda:
I har trods ihærdige forsøg ikke kunnet dæmme op for, at forældre i højere og højere grad vælger
privat pasning til deres børn pga. den høje kvalitet i den private pasning og den meget store
fleksibilitet de møder i en privat pasningsordning.
Derfor ønsker I at kvæle de private pasningsordninger ved at sætte tilskuddet til forældrene ned, så
de private pasningsordninger ikke kan opretholde en tilstrækkelig månedlig indtægt og derfor må
lukke og finde et andet arbejde.
Tilskudsprocenten til forældre med børn i en privat pasningsordning er i forvejen 25% lavere end
den tilskudsprocent, som forældre med kommunal pasning modtager.
Tilskuddets størrelse er direkte afspejlet af kommunens udgift til et tilsvarende pasningstilbud
nemlig den kommunale dagpleje, blot 25% lavere.
Vi ved, at ikke blot vi, men også forældrene, sagtens kan gennemskue, at aftalepartierne
sætter tilskudsprocenten ned for at tvinge de private pasningsordninger til at lukke.
Det handler ikke om at afspejle, at de private pasningsordninger har en anden normering.
Vores normering er fuldstændig magen til den kommunale, som det fremgår af ovenstående citater
fra Dagtilbudslovens §§ 22 og 79, ja fremover bliver normeringen for nystartede private
pasningsordninger endda lavere end for de kommunale dagplejere, hvis aftalens punkt herom
fastholdes.
Vi er trætte langt ind i sjælen af igen og igen at blive portrætteret som griske mennesker, der kun
har fokus på at tjene så mange penge som muligt og ikke har kvalitet i den pasning, som vi tilbyder.
Vi brænder for vores arbejde. Mange er uddannede pædagoger, pædagogiske assistenter, lærere,
socialrådgivere mm, der har sagt fra over for de forhold, som tilbydes i den kommunale pasning.
Hav dog i stedet fokus på, hvordan man kan gøre den kommunale dagpleje bedre.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Henvendelse af 11/12-20 fra Landssammenslutningen af foreninger for selvstændige børnepassere om den nyligt indgåede aftale om minimumsnormeringer
2303230_0003.png
Hvad er det de private pasningsordninger kan, som gør dem så attraktive?
Når der er stor vækst i antallet af børn, der passes i en privat pasningsordning og lang ventetid på
ledige pladser i de private pasningsordninger, så er det et udtryk for, at forældrene ønsker den nære
pasning, hvor 1 person er den gennemgående i hele barnets dag, og forældrene vil selv udvælge den
person, der skal passe deres barn.
Landssammenslutningen af foreninger for selvstændige børnepassere tager skarpt afstand fra
aftalepartiernes forudsætning om, at private pasningsordninger kun etableres for at skabe en så høj
profit som muligt for den selvstændige børnepasser.
Vi har valgt at blive selvstændige børnepassere, fordi vi ikke vil nøjes med at tilbyde børnene
og deres forældre det, som de kommunale pasningstilbud tilbyder.
Hvis vi synes et temaforløb om havets dyr, skal afsluttes med en tur for alle børnene til
Kattegatcentret, så gør vi det.
Hvis vi synes et kursus lyder spændende og relevant, så deltager vi i vores fritid!
For vi betaler selv.
Vi er ikke begrænset af:
”Det
må du ikke gøre/tilbyde, for så forventes det af forældrene, at vi alle
gør det”, som de kommunale dagplejere er.
Vi har friheden til at være fleksible.
Friheden til at holde en halv time ekstra åbent gratis, fordi far er på forretningsrejse i udlandet og
mor først får fri kl 16 og har transporttid og en storesøster, der skal hentes inden den kommunale
børnehave lukker.
Forældrene vil gerne vælge selv.
Forældrene er så glade for, at de kan få pasningen aftalt på plads allerede under graviditeten, så de
kan nyde hele barslen med ro i sindet, fordi pasningen er der styr på, til den tid de har brug for og af
den person, de selv har valgt.
Hvor er det nedslående, at rød blok vælger at slagte de private pasningsordninger som løsning på
den store efterspørgsel af det, vi tilbyder.
Hvorfor er I ikke i stedet nysgerrige på, hvad det er vi kan og hvad det kommunale system kan blive
bedre til?
Vi kan ikke tiltrække nye forældre og børn til vores pasningsordninger, hvis ikke vi leverer
topkvalitet hver eneste dag året rundt.
Børnene er det mest dyrebare alle forældre har.
Det mest dyrebare man har, efterlader man kun frivilligt hos nogen, der er samvittighedsfulde, dybt
engagerede og professionelle omkring den tillid, vi bliver vist af forældrene og den ansvarsfyldte
opgave, vi løfter med at gi børnene den allerbedste start på livet.
Mange børn trives i de store sammenhænge i vuggestuer, især når der er tilstrækkeligt med voksne
til at stimulere dem, til at give trøst, kram og nærvær og til at hjælpe med at løse konflikter.
Men rigtig mange børn trives ikke i de store sammenhænge, særligt ikke mens de er helt små.
De har brug for en kommunal dagpleje eller en privat pasningsordning.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Henvendelse af 11/12-20 fra Landssammenslutningen af foreninger for selvstændige børnepassere om den nyligt indgåede aftale om minimumsnormeringer
2303230_0004.png
Der er i høj grad brug for både vuggestuer, dagpleje og private pasningsordninger.
Understøt det og anerkend, at der skal et vist antal børn til for at få et børnemiljø, hvor man har
venner, man kan lege med, lære af og udvikles sammen med.
Sætter man børnenormeringen for lavt i en dagpleje eller privat pasningsordning, så udhuler man
tilbuddet, fordi børnene ikke sikres venner på samme alder og/eller udviklingstrin at udvikle sig
sammen med.
Lønniveauet for en selvstændig børnepasser
Aftalepartierne ønsker, at lønniveauet for en selvstændig børnepasser skal være tilsvarende en
kommunal dagplejer.
Når den beregning laves, så skal der i regnestykket for den selvstændige børnepasser medregnes
udgifter til:
Løn
Pensionsopsparing
Erhvervsforsikring
Betaling for vikarhjælp
Udgifter til efteruddannelse og kurser
Udgifter til kreativt materiale
Udgifter til udflugter
Udgifter til museumsbesøg
Udgifter til teaterbesøg/musikforestillinger med børnene
Udgifter til besøg i dyreparker
Udgifter til autostole
Udgifter til flerbørns barne- og klapvogn
Udgifter til indretning af legeværelse og pusleplads
Udgifter til legetøj
Udgifter til indhegning og andre sikkerhedsforanstaltninger
Udgifter til indretning af udendørs legeplads
Udgifter til ladcykel/stor bil til transport af børnene
Udgifter til leje af lokaler til legestue og indretning af legestuen
Udgifter til forebyggelse af coronasmitte
Opsparing til perioder, hvor der ikke er fuld belægning i den private pasningsordning
For målet er vel ikke at signalere til den danske befolkning, at danske børn ikke er berettiget til den
slags luksus, det er at komme i teatret eller i dyrepark, så når den kommunale dagpleje ikke tilbyder
det, så må de private pasningsordninger heller ikke tilbyde det?
Når regnskabet gøres op, så er der ingen forskel i den reelle løn til en kommunal dagplejer og en
selvstændig børnepasser.
Vi afholder nemlig rigtig mange udgifter for at give et fantastisk pasningstilbud til børnene og vi
deltager i al den efteruddannelse, som vi finder relevant og er ikke begrænset af et kommunalt
budget, for vi betaler selv.
Vi leverer trivsel, læring og udvikling, der kan stå på mål med det, der leveres i de kommunale
pasningstilbud.
Det skal vi ifølge lovgivningen og det gør vi, ellers kunne vi ikke tiltrække nye børn i vores
pasningsordninger.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Henvendelse af 11/12-20 fra Landssammenslutningen af foreninger for selvstændige børnepassere om den nyligt indgåede aftale om minimumsnormeringer
Vi dokumenterer ikke vores arbejde skriftligt til kommunen.
Nej vi dokumenterer vores arbejde og står til ansvar for det hver eneste dag over for dem, vi er ansat
af, nemlig forældrene.
Vi lever af vores gode rygte om den kvalitet i pasningen og fleksibilitet over for forældrenes og
børnenes behov, som vi leverer hver dag.
Og så leverer vi pasning i nærområdet til de mange børn, der bor i de tyndt befolkede dele af
Danmark, hvor kommunerne ikke har kunnet få økonomien til at hænge sammen og derfor har
lukket de kommunale pasningstilbud.
Lad os nu sammen give
alle
børn i Danmark super kvalitet i pasningen og sørge for, at
alle
forældre
kan finde et pasningstilbud, som imødekommer deres families pasningsbehov, uanset om det er i en
vuggestue eller i en dagpleje eller en privat pasningsordning.
Bevar de nuværende forhold for de private pasningsordninger og gennemfør de hårdt tiltrængte
forbedringer af de kommunale pasningstilbud.
Med venlig hilsen
På vegne af Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige Børnepassere
Cand. Jur. Anne Troelsen, juridisk konsulent og talskvinde