Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2299481_0001.png
Arden, den 5 december 2020
Til Folketingets Ligestillingsudvalg og Børne- og Undervisningsudvalget i Folketinget
Denne henvendelse angår et evalueringsværktøj som Børne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed
for skoler og børnehaver, og som betegnes Sprogvurdering 3-6. Det er et udbredt værktøj til sprogvurdering i
begyndelsen af børnehaveklassen, som har eksisteret siden 2011, men der er behov for politisk stillingtagen
til om resultaterne er lovlige i forhold til loven om ligebehandling.
Problemet er, at Sprogvurdering 3-6 giver resultater til børn og elever, der er baseret på køn. Det er tydeligt,
at testene giver resultater på en måde, der systematisk overser sproglige vanskeligheder hos drenge, og
dermed er med til at give drenge i børnehaver og skoler en sårbar sproglig udvikling.
Jeg finder det i strid med ånden i det danske samfund og i den danske folkeskole, at vi vurderer de to køn så
forskelligt. Ser vi ikke gerne, at både drenge og piger klarer sig godt sprogligt?
Hvad er Sprogvurdering 3-6?
Sprogvurdering 3-6 består i en række tests til børn forskellige aldersgrupper mellem 3 år og
børnehaveklasse. Hver test består i en række opgaver, hvor alle elever i aldersgruppen får samme række
opgaver. Et eksempel er deltesten Sprogforståelse, der består i 20 opgaver. Når barnet/eleven har besvaret
testen, så har man en rå-score, der kan hedde 15 rigtige ud af 20 opgaver.
Denne rå-score omsættes til et resultat på en 100-skala, når man bruger elektroniske platforme til at afvikle
testene. Resultatet på 100-skalaen er dannet ud fra normeringsstudier, hvor elever med samme alder og køn
er sammenlignet. Når pædagoger, lærere og forældre kigger på elevresultaterne på de elektroniske
platforme, så er det resultaterne på 100-skalaen, de ser.
Sprogforståelse 3-årige
100
Diagram 1. Alle elever i dette diagram
har 15 rigtige opgaver i samme test,
men de har fået forskellige resultater.
For at give børnene et resultat på 100-
skala, er de blevet sammenlignet med
børn på deres egen alder og køn.
Man kan læse resultaterne således;
Resultat i percentil
80
60
40
20
0
34
36
38
40
42
44
46
48
Det er klart over middel, når et barn på
36 mdr. svarer rigtigt på 15 ud af 20
opgaver.
Det er middel, når et barn på 46 mdr.
svarer rigtigt på 15 ud af 20 opgaver.
Bemærk, at der er adskilte resultater for
de to køn. Drenge bliver sammenlignet
med drenge. Piger bliver sammenlignet
med piger.
Alder i måneder
drenge (15 rigtige)
piger (15 rigtige)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0002.png
Sprogforståelse 4-årige
100
Diagram 2: Disse børn har også alle 15
rigtige i samme test og er blevet vurderet
ud fra alder og køn.
Bemærk forskellen på de to køn, der er
opstået fordi drenge er sammenlignet med
drenge, og piger er sammenlignet med
piger
Resultat i percentil
80
60
40
20
0
48
50
52
54
56
58
60
Alder i måneder
drenge (15 rigtige)
piger (15 rigtige)
Sprogforståelse 5-årige
100
Resultat i percentil
80
60
40
20
0
60
62
64
66
68
70
72
Diagram 3: Disse børn har også alle 15 rigtige
i samme test og er blevet vurderet ud fra
alder og køn. Kønsadskillelsen gør, at drenge
ligger 10-20 point over pigerne for samme
præstation.
To børn på med 15 rigtige:
Dreng 71 mdr. - 36,6 point
Pige 71 mdr. - 19,4 point
Alder i måneder
drenge (15 rigtige)
piger (15 rigtige)
Drenge i sproglige vanskeligheder er i risiko
for at blive overset ved kønsopdelte
resultater.
Sprogforståelse børnehaveklasse
100
Diagram 4: Disse børn har også alle 15 rigtige
i samme test og er blevet vurderet ud fra
alder og køn.
I børnehaveklassen er der ujævn forskel i
resultater ud fra alder. En præstation på 15
rigtige er middel, for piger på 70 mdr. og
middel for piger på 80 mdr.
I børnehaveklassen er der ujævn forskel i
resultater ud fra køn. Drenge i visse
aldersgrupper er i stor risiko for at blive
fejlbedømt og overset, fordi de bliver bedømt
særdeles højt for samme præstation som
pigerne.
Resultat i percentiler
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
Alder i måneder
drenge (15 rigtige)
piger (15 rigtige)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
Kan det passe at piger og drenge med samme præstation får forskellige resultater ud fra deres køn?
I vejledningen til sprogvurdering 3-6 fremgår det tydeligt, at eleverne bliver vurderet på køn. Det bliver
nævnt mange steder:
Sprogvurdering 3-6 vurderer det enkelte barns talesproglige og før-skriftlige færdigheder ved hjælp af en
række deltest. Scorerne fra deltestene bliver omsat til en såkaldt normbaseret sprogprofil, der viser det
enkelte barns sproglige kompetencer sammenlignet med kompetencerne hos børn på samme alder og med
samme køn.
(side 7 Vejledning til Sprogvurdering 3-6, Børne- og Undervisningsministeriet 2019)
I alle andre aldersgrupper vurderes det enkelte barn i forhold til en kønsbaseret norm, der er opdelt på
måneder. Det vil sige, at resultaterne i den sproglige profil for en dreng på 3 år og 9 måneder viser, hvordan
drengen klarer sig sammenlignet med drenge på 3 år og 9 mdr. og så fremdeles.
(side 9 Vejledning til
Sprogvurdering 3-6, Børne- og Undervisningsministeriet 2019)
Materialet er normeret. Det betyder, at der er fastsat aldersspecifikke og kønsspecifikke normer, så man kan
sammenligne resultaterne for det enkelte barn med resultaterne hos børn med samme alder og køn.
(side 10
Vejledning til Sprogvurdering 3-6, Børne- og Undervisningsministeriet 2019)
Sprogvurdering 3-6 er normeret som ét sammenhængende materiale fra 3 til 6 år. Det vil sige, at man både
for børn på 3 år, 4 år, 5 år og 6 år kan sammenligne resultaterne for det enkelte barn med resultaterne hos
børn med samme alder og køn.
(side 11 Vejledning til Sprogvurdering 3-6, Børne- og Undervisningsministeriet
2019)
Percentilscore 10: Barnet har klaret sig lige så godt eller bedre end 10 pct. etsprogede danske børn med
samme alder og køn. Barnet er derfor blandt de 10 pct. lavest scorende drenge/piger på samme alder som
barnet. Der er 90 pct. børn med samme alder og køn, der scorer højere end barnet.
(side 27 Vejledning til
Sprogvurdering 3-6, Børne- og Undervisningsministeriet 2019)
Hvorfor bliver eleverne dog vurderet ud fra køn - er det nødvendigt og hensigtsmæssigt?
I vejledning til Sprogvurdering 3-6 finder man en forklaring på forskelsbehandlingen af drenge og piger i
beregning af resultat på 100-skalaen.
Grunden til, at der beregnes kønsspecifikke normer, er, at piger gennemsnitligt er foran i den tidlige
sprogtilegnelse (Eriksson et al., 2012; Huttenlocher, Haight, Bryk, Seltzer, & Lyons, 1991; Wallentin, 2009).
Hvis piger og drenge blev vurderet med en samlet norm, kunne det således betyde, at piger med en for
langsom sprogudvikling ikke blev opdaget, og at nogle drenge fejlagtigt ville blive vurderet til at have en for
langsom sprogudvikling.
(side 27 Vejledning til Sprogvurdering 3-6, Børne- og Undervisningsministeriet 2019)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0004.png
Er dette en gyldig grund til at forskelsbehandle de to køn?
Jeg har været i kontakt med embedsmænd i Børne- og Undervisningsmininsteriet for at høre Ministeriets
vurdering af den kønsbestemte resultatberegning i Sprogvurdering 3-6 i forhold til ligebehandlingsloven. Her
fik jeg at vide, at det så embedsmændene ikke noget forkert i. De fremhævede, at resultaterne var baseret
på forskning, og dermed var hævet højt over overvejelser om ligestilling og ligebehandling.
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
Diagram 5: Disse børn har 15 rigtige i
bogstavkendskab i børnehaveklassen og er
blevet vurderet ud fra alder og køn.
Her får alle drenge resultatet 17,7 og alle
piger resultatet 9,5 - for at kunne udpege 15
ud af 28 bogstaver.
I testrapporterne vil pigerne blive anbefalet
en fokuseret indsats, hvor drengene vil blive
anbefalet en generel indsats.
Resultat i percentil
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
Alder i måneder
drenge (15 rigtige)
piger (15 rigtige)
Er der noget som helst fornuftig grund til at
drenges vanskeligheder i bogstavkendskab
skal usynliggøres?
Hvad siger bestemmelserne i ligebehandlingsloven?
Der foreligger indirekte forskelsbehandling, når en bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der
tilsyneladende er neutral, vil stille personer af det ene køn ringere end personer af det andet køn, medmindre
den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt begrundet i et sagligt formål, og midlerne
til at opfylde det er hensigtsmæssige og nødvendige.
(Ligebehandlingsloven § 1 stk. 3.)
Jeg opfatter de kønsopdelte resultater i Sprogvurdering 3-6 som indirekte forskelsbehandling, der stiller
drenge ringere end piger, når det handler om at opdage sproglige vanskeligheder i børnehaver og ved
skolestart.
Jeg kan ikke se, at bekymring for at pigers sproglige vanskeligheder er en objektiv begrundelse, der
berettiger til at vurdere alle børn og elevers resultater ud fra køn. Ville man sætte fokus på pigers sproglige
vanskeligheder kunne dette ske ved at opfordre til at holde et særligt øje med lavtpræsterende piger.
Sproget er vigtigt for læring og konfliktløsning, og det er ingen grund til at stille færre forventninger og krav
til drengene i børnehaver og børnehaveklasser. Der er ingen tegn på, at drengene overhaler pigerne i
folkeskolens ældre klasser, og dermed ingen grund til at tage det roligt, hvis en dreng i indskolingen ikke
klarer sig så godt i de sproglige prøver.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
Formålet med denne henvendelse
Derfor henvender jeg mig nu til Ligestillingsudvalget og Børne- og Undervisningsudvalget i Folketinget for at
høre jeres politiske vurdering i denne sag. Jeg finder det i strid med ånden i det danske samfund og i den
danske folkeskole, at vi vurderer de to køn så forskelligt. Ser vi ikke gerne, at både drenge og piger klarer sig
godt sprogligt?
Jeg vedlægger en del bilag der består i analyser at resultatmønsteret for elever, der har lige mange rigtige
inden for det forskellige deltests i Sprogvurderingen 3-6 i klassetesten i børnehaveklassen. Analyserne
bygger på de translate-filer, som Børne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed for firmaer, der
ønsker at lave en elektronisk udgave af Sprogvurdering 3-6.
Formålet med denne henvendelse er at bede Ligestillingsudvalget og Børne- og Undervisningsudvalget om at
kigge på Sprogvurdering 3-6 og vurdere, og der er behov for at revidere materialet for at bringe det overens
med ligebehandlingsloven.
Mange venlige hilsener
Marina Norling
Blåkildevej 48, 9510 Arden
[email protected]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
Bilag 1: Særligt Bilag til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Særlige praktiske forhold i forhold til testresultaterne i børnehaveklassen
Sprogvurdering 3-6 er ved at være ti år gammel, og jeg har kendskab til flere læsevejledere og
læsekonsulenter, der har henvendt sit til ministeriet for at få rettet problemerne med 100-skalaen uden at
det er sket. Derfor vil jeg bruge anledningen til at påpege problemer med testene, der ikke kræver politisk
indgriben, men som alligevel trænger til at blive bragt i orden.
Eleverne i børnehaveklassen udgør én gruppe og har brug for samme resultat for samme præstation for
alle elever - uanset alder og køn.
Når I nu kigger på, hvordan resultaterne på 100-skalaen forholder sig til det antal rigtige, som eleverne i
børnehaveklassen har præsteret, så er det tydeligt, at alder ikke har noget klar betydning. For
børnehaveklasseledere og læsevejledere vil det være mest hensigtsmæssigt, at alle elever får samme
resultat ved samme præstation uanset alder og køn.
I skolens dagligdag ser vi eleverne i børnehaveklassen som én gruppe. Vi bruger sprogvurderingen til at finde
de lavest præsterende elever i denne gruppe, og så lave undervisningsdifferentiering og holddeling i få timer
om ugen ud fra denne viden. Derfor har vi brug for, at alle elever får samme resultat for samme præstation.
Elever, der ikke svarer på alle spørgsmål har brug for at blive set på
Hvis ar et har flere ”i tet svar” e ok a tal esvarede spørgs ål til, at der ereg es e s ore, udgår de
ubesvarede spørgsmål af beregningen. Det betyder, at et barn får en bedre score, hvis barnet f.eks. har 5
ubesvarede spørgsmål, end hvis barnet har 5 forkerte svar (Se eksempel i afsnit 3.2). Valget af den konkrete
behandling af ubesvarede spørgsmål er foretaget ud fra et forsigtighedsprincip om kun at regne med
esvarede spørgs ål, og lade ”tvivle ko
er ar et til gode.
(side 28 Vejledning til Sprogvurdering 3-6,
Børne- og Undervisningsministeriet 2019)
Når et barn eller en elev ikke svarer på nogle spørgsmål, så kommer det på usikker grund. Dette kan ske i en
klasseprøve, hvor eleven ikke får sat alle krydser, og det kan ske i en individuel prøve, hvor testtager har
ulighed for at arkere ”i tet svar”.
Meningen med Sprogvurdering 3-6 er at opdage børn eller elever i sproglige vanskeligheder, men de elever,
der springer opgaver over eller ikke besvarer dem, bliver ikke set. Det er muligt at springe en tredjedel af
opgaverne over, uden at der får konsekvenser for resultatet på 100-skalaen.
Et konkret eksempel:
Elever med 10 rigtige ud af 15 opgaver i klassetesten Rim får et resultat på omkring
7
på 100-
skalaen. Dette sætter dem i kategorien Fokuseret indsats.
Elever med 10 rigtige ud af 15 opgaver i klassetesten Rim får et resultat på
100
på 100-skalaen - hvis
de ikke har svaret på de resterende 5 opgaver. Dette gør, at børnehaveklasseledere og læsevejledere
ikke opdager, at der muligvis er tale om sproglige vanskeligheder.
Et forsigtighedsprincip i forhold til elever, der springer opgaver over, må være at betragte de ikke-besvarede
opgaver på samme måde som fejlbesvarede opgaver. Så har pædagoger, børnehaveklasseledere og
læsevejledere mulighed for at få øje på eleverne og sætte ind med yderlige testning og støtte.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0007.png
Bilag 2: Sprogforståelse i klassetesten i børnehaveklassen
Oversigterne her bygger på translatefiler, der er udleveret af Børne- og Undervisningsmininsteriet i
november 2020: Translate_klasse_gsp Diagrammerne viser, hvordan et antal rigtige opgaver bliver omsat til
et tal på 100-skalaen for elever med forskellige aldre og køn.
Deltesten Sprogforståelse er præget af store forskelle i resultater på 100 skalaen, hvor drenge bliver
sammenlignet med drenge og piger bliver sammenlignet med piger. Det er ikke nemt at få øje på drenge
med vanskeligheder i sprogforståelse, når deres resultater bliver løftet så markant i omsætning til en 100-
skala.
Sprogforståelse børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (13 rigtige)
piger (13 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
Sprogforståelse børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (14 rigtige)
piger (14 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0008.png
Sprogforståelse børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (15 rigtige)
piger (15 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
Sprogforståelse børnehaveklasse
90
80
Resultat i percentiler
70
60
50
40
30
20
10
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (16 rigtige)
piger (16 rigtige)
Alder i måneder
Sprogforståelse børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (17 rigtige)
piger (17 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0009.png
Bilag 3: Rim i klassetesten i børnehaveklassen
Oversigterne her bygger på translatefiler, der er udleveret af Børne- og Undervisningsmininsteriet i
november 2020: Translate_klasse_gri . Diagrammerne viser, hvordan et antal rigtige opgaver bliver omsat til
et tal på 100-skalaen for elever med forskellige aldre og køn.
Rim i børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
68
70
72
74
76
78
80
82
drenge (10 rigtige)
piger (10 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
Rim i børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
68
70
72
74
76
78
80
82
drenge (11 rigtige)
piger (11 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0010.png
Rim børnehaveklassen
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
68
70
72
74
76
78
80
82
drenge (12 rigtige)
piger (12 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
Rim børnehaveklassen
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
68
70
72
74
76
78
80
82
drenge (13 rigtige)
piger (13 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
Rim børnehaveklasse
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
68
70
72
74
76
78
80
82
drenge (14 rigtige)
piger (14 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0011.png
Bilag 4: Forlyd i klassetesten i børnehaveklassen
Oversigterne her bygger på translatefiler, der er udleveret af Børne- og Undervisningsmininsteriet i
november 2020: Translate_klasse_gfo . Diagrammerne viser, hvordan et antal rigtige opgaver bliver omsat til
et tal på 100-skalaen for elever med forskellige aldre og køn.
Forlyd børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (5 rigtige)
piger (5 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
Forlyd børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (6 rigtige)
piger (6 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0012.png
Forlyd børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (7 rigtige)
piger (7 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
Forlyd børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (8 rigtige)
piger (8 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
Forlyd børnehaveklasse
100
80
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (9 rigtige)
piger (9 rigtige)
Resultat i percentiler
Alder i måneder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0013.png
Bilag 5: Bogstavkendskab som klassetest i børnehaveklassen
Oversigterne her bygger på translatefiler, der er udleveret af Børne- og Undervisningsmininsteriet i
november 2020: Translate_klasse_gbo_28items
Diagrammerne viser, hvordan et antal rigtige opgaver bliver omsat til et tal på 100-skalaen for elever med
forskellige aldre og køn.
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
80
Resultat i percentil
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (13 rigtige)
piger (13 rigtige)
Alder i måneder
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
80
Resultat i percentil
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (15 rigtige)
piger (15 rigtige)
Alder i måneder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0014.png
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
80
Resultat i percentil
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (17 rigtige)
piger (17 rigtige)
Alder i måneder
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
80
Resultat i percentil
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (19 rigtige)
piger (19 rigtige)
Alder i måneder
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
80
Resultat i percentil
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (21 rigtige)
piger (21 rigtige)
Alder i måneder
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 8/12-20 fra Marina Norling Jensen om sprogvurdering 3-6 er en overtrædelse af loven om ligebehandling
2299481_0015.png
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
80
Resultat i percentil
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (23 rigtige)
piger (23 rigtige)
Alder i måneder
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
80
Resultat i percentil
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (25 rigtige)
piger (25 rigtige)
Alder i måneder
Bogstavkendskab børnehaveklasse
100
80
Resultat i percentil
60
40
20
0
69
71
73
75
77
79
81
drenge (27 rigtige)
piger (27 rigtige)
Alder i måneder