Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2296718_0001.png
flexuddannelse til
unge med kognitivt
handicap
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0002.png
der mangler erhvervsrettet
uddannelse til de unge med
der mangler erhvervsrettet
kognitivt handicap, der forventes
uddannelse til unge med
at indgå på arbejdsmarkedet.
kognitivt handicap, der
forventes at indgå på
arbejdsmarkedet
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0003.png
hvorfor
uddannelse
efter stu?
Siden pensionsreformen i 2013 er en stor
gruppe unge med kognitivt handicap mødt af
en politisk forventning om at skulle indgå på
arbejdsmarkedet, men de har ingen muligheder
for at tage en uddannelse, der kvalificerer til
beskæftigelse.
Der er akut behov for et målrettet uddannelses-
Ud af den samlede gruppe på ca. 1.200 unge,
der årligt afslutter en 3-årig Særlig Tilrettelagt
Ungdomsuddannelse (STU) fortsætter de ca.
400-450 unge efterfølgende i de kommunale
jobcentre.
Derudover er der på landsplan anslået en
gruppe på 2.500 – 3.000 unge, der de seneste
6-7 år ikke er kommet videre i uddannelse efter
afsluttet STU.
1
Unge med kognitivt handicap vil ligesom andre
unge gerne have en erhvervsrettet uddannelse
med sigte på at kunne få et job. Men de ordinære
erhvervsuddannelser har adgangsbegræns-
ning og organisationsformer, der ikke matcher
unge, der fx lever med autisme, ADHD, generelle
indlæringsvanskeligheder, medfødt hjerneskade
eller andre kognitive handicap. FGU’ en er heller
ikke i sin nuværende form tilrettelagt til unge
1. De øvrige ca. 750-800 unge, der gennemfører
en STU, vil for de fleste vedkommende være
tilkendt en pension, når de afslutter deres STU.
Hvis de kan indgå på arbejdsmarkedet, vil det
være i beskyttet beskæftigelse eller i skånejob.
De kan derfor også have behov for mere uddan-
nelse eller opkvalificering, hvilket bør indgå i
en national handlingsplan for uddannelse og
beskæftigelse.
2. På baggrund af en politisk beslutning, om at
alle unge skal have en uddannelse, mødes alle
unge under 30 år i jobcentrene med et såkaldt
uddannelsespålæg. Det gælder også unge med
kognitive handicap. Intensionen er, at alle ledige
unge gennem ’aktiviteter’, skal blive ’parate’
til de etablerede uddannelsestilbud. For unge
med kognitivt handicap, er der reelt ikke noget
uddannelsestilbud at blive ’parat’ til.
3. Se fx Arbejdsmarkedstilknytning efter endt
STU forløb af HBS Economics – en analyse af
elevbevægelse efter STU udgivet af Ligeværd
september 2020: https://www.ligevaerd.dk/
wp-content/uploads/2020/09/2020_09_08_Til-
knytning-til-arbejde-og-uddannelse-ef-
ter-STU-forl%C3%B8b.pdf
med kognitive handicap. Derfor fortsætter de
unge efter afsluttet STU i de kommunale jobcen-
tre.
2
Her viser nedslående tal, at de traditionelle
beskæftigelsesaktiviteter ikke passer til unge
med kognitive udfordringer.
3
tilbud til denne målgruppe.
Ud over den personlige vinding, som de unge vil
få af en uddannelse og efterfølgende beskæf-
tigelse, vil der også samfundsmæssigt være
et kompetencemæssigt løft og en økonomisk
gevinst ved, at målgruppen gennem uddannelse
opnår kompetencer, der medfører job og delvis
selvforsørgelse.
jeg er ikke i tvivl om, at de
kan komme videre i fleks-
job, når de er fÆrdige
med uddannelsen.
Ansat i uddannelsesvirksomhed
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0004.png
et bud på uddannelse
til unge med kognitivt
handicap
Glad Fonden har siden 2013 udviklet og afprøvet velfungerende
modeller for erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitive
handicap. På den baggrund anbefaler Glad Fonden en erhvervs-
rettet uddannelse i regi af Undervisningsministeriet med dertil
hørende kvalitetssikring gennem tilsyn.
4
Resultater for igangværende forsøgsuddannelse
I 2018 + 2019 er i alt 100 elever påbegyndt
Flexuddannelsen.
Efter 2 �½ år er der et samlet frafald på 14,2 pct.
5
2/3 af første årgang er på trods af Corona videre i
beskæftigelse efter 4 måneder.
Der samarbejdes med 16 uddannelsesvirksomheder,
hvoraf mange vil gerne indgå i uddannelsen af nye elevhold.
Der samarbejdes med 94 praktikvirksomheder, hvoraf
mange tilbyder ansættelse.
Der samarbejdes med 5 erhvervsskoler ifht. kvalitetssikring
og eksamen.
Glad Fonden er i dialog 4 faglige udvalg om efterspørgslen på
arbejdskraft på dette uddannelsesniveau. Uddannelsesbe-
skrivelserne er oversat til målpinde i EUD og pt. til høring hos
udvalgene. Uddannelsesnævnet har skriftligt tilkendegivet, at de
anbefaler en deluddannelse indenfor detailuddannelserne.
Glad Fonden står gerne til rådighed med erfaringer og
dokumentation fra Flexuddannelsen.
4. Uddannelsesrammer inden for
beskæftigelseslovgivning er ikke
umiddelbart en mulighed, bl.a. fordi
regler om rådighed, kontaktforløb,
ferie, formue, adgang til ungdoms-
boliger, m.v. udgør store barrierer
i forhold til at fastholde fokus på
uddannelsesmål og læreproces.
Det har kunnet lade sig gøre i
forsøgsperioden pga. mulighed for
af fravige regler vha. en forsøgs-
bekendtgørelse og gennem massiv
vejlederindsats til at afværge de
mange udfordringer, regelsættet i
LAB loven har medført for eleverne i
forsøgsuddannelsen.
5. Til sammenligning er frafaldet på
erhvervsuddannelsernes grundfor-
løb ca. 45 pct. og på EGU lå frafaldet
fra 2011-15 på mellem 55 og 65 pct.
Kilde: UVM.dk
En landsdækkende organisering kunne være forankret i
5-6- regionale enheder, med en tværgående koordinering der:
Forestår den nødvendige koordinering og faglige sparring
og udvikling i samarbejde mellem faglærere og vejledere
Udgør en platform for fælles elevaktiviteter på tværs af ud-
dannelseshold – fx kurser i førstehjælp og elementær brand-
bekæmpelse samt sociale fællesaktiviteter i et ungemiljø.
Samarbejder og koordinerer med kommunerne om elevens
afklaring til fleksjob eller skånejob i uddannelsens afsluttende
semester.
Støtter de unge, der i forbindelse med uddannelse flytter til
et nærtliggende bosted.
Følger de unge de første måneder, de er i job.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0005.png
faglÆreren er en
vigtig forudsÆtning
for, at vi har fået
redskaberne til at
kunne give eleverne
de rigtige opgaver.
Ansat i uddannelsesvirksomhed
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0006.png
organisering
• Virksomhedsforlagt og primært
gennemført som praksislæring.
• Hold på 7 elever på store
virksomheder og hold på
4 elever på mellemstore.
• Fuldtids fagudlært underviser,
der samarbejder med virk-
somheden om at indfri uddan-
nelsesmål.
• Tilknyttet pædagogisk vejleder,
der forholder sig til elevernes liv,
hvad angår fx helbred, transport
og bolig.
indhold
• Brancher der interesserer
de unge.
• Brancher der har brug for
arbejdskraft, fx detail, lager,
køkken, facility.
• Uddannelser beskrevet med
7-9 fagområder, kompetencemål
og læringsmål.
• Udviklet og beskrevet med
reference til eksisterende
erhvervsuddannelser.
• Integration af almene fag i
praksisnær teoriundervisning.
• Fastlagte evalueringer, semester-
prøver og afsluttende eksamen.
omfang
• Minimum 2 år, der sikrer et
sammenhængende uddannel-
sesforløb.
• Tid og rum til personlig udvikling
og oparbejdelse af rutiner.
• 25 timer ugentligt fordelt på 20
timer praksislæring og 5 timers
teori.
slutniveau
• Eleven kan tage ansvar for
afgrænsede arbejdsprocesser.
• Eleven kan indgå i tværfagligt
samarbejde inden for erhvervets
praksis.
• Eleven kan indgå aktivt i lærings-
situationer inden for erhvervet.
Uddannelse til unge med kognitivt handicap adskiller sig fra uddannelsestilbud som FGU, IGU, TAMU og AMU:
Undervisningen foregår på små hold med fast faglærer og oplæring på virksomhed – ikke individuelt eller på skoleværksted.
Der er 25 timers ugentlig undervisning – ikke 37 timer.
Der tilbydes 2-årige forløb – ikke kortere eller individuel tidsfastsættelse.
Der allokeres max 16 elever per vejleder – ikke 60 eller flere hundrede.
Teoriundervisning er integreret i den ugentlige undervisning på virksomheden – ikke henlagt til skoleforløb væk fra praksis.
Eleverne afklares under sidste semester, så de kan komme hurtigt videre i job, bevare gejsten og holde deres nyerhvervede
kompetencer ved lige.
6
6. Dvs. der fraviges fra LAB kapitel
20, § 116. stk. 3 – hvor fleksjob først
kan tilbydes, når alle relevante
tilbud efter loven samt andre foran-
staltninger har været afprøvet for at
bringe eller fastholde den pågæl-
dende i ordinær beskæftigelse.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0007.png
finansiering
og økonomisk
gevinst
figur 1.
Målscenarie, 8 mio. kr. over fem år
7
Over en toårig periode er ca. 100 unge startet på uddannelsen.
10
Uddannelsens mål er, at 90 pct. af eleverne færdiggør uddan-
nelsen, og at alle, der færdiggør uddannelsen, efterfølgende
kommer i fleksjob. Hvis det lykkedes, og eleverne i gennemsnit
0
Millioner kr.
fastholder et fleksjob i tre år, vil det medføre en gevinst for de
offentlige finanser på ca. 8 mio. kr. jf. figur 1.
8
-10
-20
En 2-årig erhvervsrettet uddannelse, vil i første omgang være en
omkostning for det offentlige. Efter tre år forventes det dog, at
uddannelsen vil skabe en gevinst for det offentlige, fordi mål-
gruppens beskæftigelsesgrad øges. Uddannelsen betaler sig
-30
År 1
År 2
År 3
År 4
År 5
selv hjem, hvis den opnår følgende eller bedre beskæftigelsesre-
sultater:
100 personer uden uddannelse
100 personer med uddannelse
Akkumuleret effekt på offentlige finanser
90 ud af 100 elever opnår fleksjob i godt 2 år
70 ud af 100 elever opnår fleksjob i ca. 3 år
7. Fremtidige værdier er tilbagediskonteret til 2016-niveau med en diskonteringsren-
te på 4 %. Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik, Glad Fonden
og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæftigelsesindsats’, Fra: Højbjerre, Brauer og
Schultz: Økonomisk potentiale ved at uddanne unge med handicap, marts 2019.
8. Gevinsten er beregnet under antagelse af, at det offentlige dækker alle uddannel-
sens driftsudgifter. Og gevinsten er beregnet uden at tage højde for et forventet fald i
sociale udgifter i forbindelse med, at de unge integreres i uddannelse og beskæftigel-
se. Fra: Højbjerre, Brauer og Schultz: Økonomisk potentiale ved at uddanne unge med
handicap, marts 2019.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0008.png
figur 2.
Årlige omkostninger til aktiv beskæftigelsesindsats og til Flexuddannelse
Ressourceforløb:
225.000 kr.
Ressourceforløb
Flexuddannelsen
Flexuddannelsen:
184.000 kr.
225.000 kr.
184.000 kr.
Gns. aktivering:
98.000 kr.
Gns. aktivering
98.000 kr.
Uddannelsen koster i forsøgsperioden årligt 184.000 kr. per elev. Heraf
har den kommunale medfinansiering årligt været på 86.250 kr. per elev
og det resterende har været finansieret af Den A.P. Møllerske Støttefond.
Til sammenligning brugte kommunerne i 2016 gennemsnitligt 98.000 kr.
på den aktive beskæftigelsesindsats pr. fultidsaktiveret borger pr. år –
omkostningerne til borgere i ressourceforløb, som vil være alternativet
for mange borgere i målgruppen, var ca. 225.000 kr. pr. år.
9
9. Gns. omkostning til Flexuddannelsen pr. elev pr. år og gns. udgift til aktiv beskæf-
tigelsesindsats (inkl. aktivering, andre beskæftigelsesordninger, administration
af jobcentre, særlige indsatser mv.) pr. fuldtidsaktiveret pr. år. 2016-prisniveau,
afrundet til 1.000 kr. Kilde: Glad Fonden og Finansministeriet (2018) ’Aktiv beskæf-
tigelsesindsats’. Fra: Højbjerre, Brauer og Schultz: Økonomisk potentiale ved at
uddanne unge med handicap, marts 2019.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0009.png
det er fedt at vÆre
nogle af de første, der
skal vise sig frem på
flexuddannelsen til de
andre generationer,
der kommer.
Elev på Flexuddannelsen
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296718_0010.png
glad
Glad Fonden
Rentemestervej 45 - 47
2400 København NV
gladfonden.dk