Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2296717_0001.png
flexuddannelsen
Arbejdsmarkedsinklusion i stor skala gennem uddannelse
Nyhedsbrev november 2020
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0002.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
Kort om Flexuddannelsen - til nye læsere
Flexuddannelsen er en 2-årig erhvervsrettet forsøgsuddannelse for unge mellem 18-30 år, der gerne
vil have mere uddannelse efter afsluttet STU. Uddannelsen er for unge, der lever med autisme, ADHD,
generelle indlæringsvanskeligheder, hjerneskader eller andre kognitive handicap.
Der tilbydes uddannelser indenfor detail, køkken, grøn service og lager. Flexuddannelsen foregår som
virksomhedsforlagt praksislæring, hvor et hold på 7 elever indgår med deres faste faglærer 25 timer
om ugen på en virksomhed – heraf 5 timers teoriundervisning.
Udover den faste faglærer, der er uddannet i branchen, er der til et elevhold tilknyttet en fast vejleder,
der støtter hele vejen rundt om den unge for at få blandt andet transport, det sociale og det helbreds-
mæssige til at fungere. Det kræver modenhed at blive uddannet gennem deltagelse i en travl hverdag
på en virksomhed, så derfor er optagelseskrav om 18 år afgørende.
Flexuddannelserne er beskrevet med fælles fagområder, kompetencemål og læringsmål med refe-
rence til bekendtgørelser og uddannelsesordninger i eksisterende erhvervsuddannelser. Uddannel-
sesbeskrivelserne danner grundlag for faglærerens samarbejde med virksomheden om elevernes
uddannelse og for den løbende vurdering af elevens progression, ligesom de danner grundlag for
semesterprøver og den afsluttende eksamen med ekstern censor.
Flexuddannelsen foregår i samarbejde med virksomheder og er i forsøgsperioden støttet af den A.P.
Møllerske Støttefond og medfinansieret af de kommuner, der deltager i forsøgsuddannelsen.
Perspektivet er, at de unge efter afsluttet uddannelse kommer videre i beskæftigelse – fx i fleksjob.
For mere information, kontakt projektleder
[email protected]
eller telefon 40126269
flexuddannelse.dk
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0003.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
deT eR fedT aT VÆRe nOGle af de fØRsTe, deR sKal VIse
sIG fReM PÅ flexuddannelsen TIl de andRe GeneRaTIOneR,
deR KOMMeR.
Elev i Flexuddannelsen
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
Flexuddannelsen - Projektstatus
Flexuddannelsen i tal
Siden 2018 er der optaget 99 elever på en Flexuddannelse på tværs af landet, og der er aktuelt
frafald på ca. 14 pct.
33 elever afsluttede deres Flexuddannelse juni 2020.
52 elever er lige nu i gang med en Flexuddannelse.
Eleverne kommer fra følgende kommuner: København, Aarhus, Esbjerg, Ishøj, Vallensbæk, Gentofte,
Tårnby, Brøndby, Ballerup og Lyngby-Taarbæk.
Eleverne har fordelt sig på 15 uddannelseshold:
• 8 hold der uddanner til detail eller lager
• 4 hold der uddanner til køkken
• 3 hold der uddanner til grøn service
Beskæftigelsessituationen
November 2020 er status for de elever, der har afsluttet uddannelsen juni 2020 således:
• 66,7 pct. (22 unge) er i job; heraf har én fået en uddannelsesplads i Kbh. Lufthavn fra foråret 2021
• 27,3 pct. (9 unge) er i virksomhedspraktik med et godt jobperspektiv
• 6 pct. (2 unge) er i en helbredsmæssig situation, hvor de har brug for anden indsats, inden de vil
kunne komme videre i beskæftigelse
Dette resultat skal vurderes i lyset af, at flere af uddannelsesvirksomhederne og de brancher, hvor de
unge er uddannet og havde job i udsigt (Fx Københavns Lufthavn og køkkener i Compass Group), er
hårdt ramt af konsekvenserne af Corona.
Midt i den dårlige nyhed om Corona er den gode nyhed, at de unge udover øget faglighed – og herun-
der det at kunne begå sig på en arbejdsplads også viser sig at have forladt flexuddannelsen med en
øget selvtillid og parathed til at omstille sig i forhold til de jobåbninger, der viser sig. Det har fx været
nødvendigt for flere af eleverne i køkkenbranchen og for de elever, der er uddannet inden for grøn
service.
Samarbejde med virksomheder
I projektet har vi indtil videre samarbejdet med i alt 110 virksomheder
• 16 uddannelsesvirksomheder
• 94 praktikvirksomheder
I løbet af august og september tog 46 virksomheder imod flexelever, der skulle i deres første korte
individuelle praktik. Her skulle det stå sin prøve, om de færdigheder og den viden, eleverne har
opnået gennem praksislæring og praksisnær teoriundervisning i uddannelsens første år, er blevet
til handlekompetence. Praktikevalueringerne tyder på, at det er tilfældet. Projektet bliver mødt med
stor åbenhed i virksomhederne, der udtrykker, at de finder det perspektivrigt med uddannelse til
målgruppen.
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0005.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
IVRIG OG eneRGIsK
Med GÅ PÅ MOd TIl
daGens OPGaVeR
Ansatte på praktikvirksomhed
IVRIG OG eneRGIsK
Med GÅ PÅ MOd TIl
daGens OPGaVeR
Ansat på praktikvirksomhed
Både elever og praktikvirksomheder melder tilbage, at
de er glade for samarbejdet. En af eleverne har klaret
sig så fint, at han er kåret til månedens medarbejder af
de ansatte i den afdeling i Salling Groups Terminal i Ishøj,
hvor han er i praktik. Som det fremgår af begrundel-
serne for kåringen, er hans ihærdighed højt værdsat:
JOnaTHan eR eT fRIsK
PusT I daGlIGdaGen
OG en GOd lOYal fYR.
Ansat på praktikvirksomhed
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0006.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
Ny viden i Flexuddannelsen
Erfaringer med afklaring og overgang til fleksjob
De unge vil sjældent efter endt uddannelse kunne indgå i ordinær fuldtidsbeskæftigelse, men har
brug for en fleksjobgodkendelse. Ifølge Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats vil de derfor efter af-
sluttet uddannelse skulle ud i et længerevarende afklaringsforløb i andre brancher. Her vil det blive
vurderet, om de kan arbejde flere timer og mere effektivt, end i den branche, hvor de netop er uddan-
net – en såkaldt bred afklaring. (jf. § 116 stk. 3, kapitel 20 i Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats). Denne
lovgivning passer ikke til unge, der netop har gennemført en erhvervsrettet uddannelse. Derfor har
projektet fra start ansøgt om og fået en forsøgsbekendtgørelse i beskæftigelsesministeriet, der gør
det muligt at fravige den brede afklaring, så eleverne efter endt uddannelse kan komme hurtigst mu-
ligt i job, bevare gejsten og holde deres nyerhvervede kompetencer ved lige.
Forsøgsbekendtgørelsen har gjort det muligt at samarbejde med kommunerne om en proces, hvor
den unge er afklaret enten til fleksjob eller skånejob ved uddannelsens afslutning og derfor kan kom-
me umiddelbart videre i job. Flexuddannelsen har en koordinationsgruppe, hvor de tre store sam-
arbejdskommuner (Aarhus, Esbjerg og København) indgår. Den 2. november drøftede gruppen de
første erfaringer med, at eleverne afklares til fx fleksjob, imens de går på uddannelsens 4. semester.
På mødet i koordinationsgruppen blev der blandt andet konstateret følgende:
• På baggrund af en procesplan udarbejdet i samarbejde mellem Glad Fonden og kommunerne har
det været muligt at gennemføre afklaring af elevernes arbejdsevne ifht. fleksjob sideløbende med,
at eleverne har gennemført det sidste halve år af deres uddannelse
• De unge skal i slutningen af uddannelsen forberedes på at møde kravene i jobcentrene
• De unge har brug for en mere helhedsorienteret støtte i jobsøgningsfasen end mange andre fleks-
jobbere, hvilket stiller krav til bl.a. målgruppekendskab i de kommunale fleksjobenheder
Erfaringer med afklaring sideløbende med sidste semester på uddannelsen vil blive opsamlet i et
notat, der peger på, hvad der skal tages højde for, når en uddannelse specifikt er målrettet en gruppe
unge mennesker, der oftest ikke kan ansættes på fuld tid.
deT GÅR RIGTIG GOdT de
eR suPeRsØde OG JeG Kan
alleRede MÆRKe aT deT
HeR nOK sKal BlIVe GOdT
deT HÅBeR JeG I VeRT fald
sms besked fra elev i kort individuel praktik
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0007.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
Han eR BaRe faldeT Ind sOM
en del af aRBeJdsPladsen
Med de OPGaVeR, deR eR
OG HaR nu fÅeT fleRe RuTIneR.
VI KOMMeR TIl aT saVne HaM.
Han eR en HuMØRsPRedeR
OG MeGeT OMsORGsfuld.
Praktikvirksomhed ved evaluering af kort praktikforløb
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
Flexuddannelsen - Projektstatus
Tilbagemelding fra censorerne
Efter de første eksaminer i juni 2020 tog vi kontakt til censorerne for at høre, hvordan de vurderede
uddannelsesniveauet og eksamensformen på Flexuddannelsen. De sagde blandt andet at:
• Eleverne var på niveau og gennemsnitligt over målet i forhold til det, de som censorer havde for-
ventet jf. uddannelsesbeskrivelsen.
• Fagområderne er smallere og hastigheden i opgaveløsningen lavere sammenlignet med kravene i
et grundforløb i EUD
• Flexuddannelsen adskiller sig fra EUD ved, at eleverne kan få stillet en opgave og demonstrere, at
de kan løse den – det kræves ikke, at de kan sige noget om hvorfor, hvordan og hvornår – selvom
nogle af eleverne faktisk også kunne det.
• På detail- og lageruddannelserne matcher fagområder og niveau det, de unge skal kunne for at få
job i branchen.
• I et jobperspektiv kan det i køkkenuddannelsen anbefales at skele mere til de faglige mål i cater-ud-
dannelsen og på grøn serviceuddannelsen at skele mere til de faglige mål i uddannelse til ejen-
domsservice tekniker.
Dannelse er en central del af Flexuddannelsen
Glad Fondens udgangspunkt var ved projektstart – og er stadig, at virksomhedsforlagt praksislæring
kombineret med praksisnær teoriundervisning skaber gode læringsbetingelser for unge med kogni-
tiv funktionsnedsættelse. Alle Flexuddannelserne er beskrevet med fælles fagområder, kompetence-
mål og læringsmål, så alle elever inden for samme branche, kommer til semesterprøver og afslutten-
de eksamen og vurderes af en ekstern censor i henhold til de samme standarder. Vi har fremhævet,
at netop det forhold, er noget af det, der gør Flexuddannelsen til en uddannelse (i modsætning til
praktik- og afklaringsforløb). Derudover er alle elever sikret et minimums timetal og undervisning ved
en uddannet faglærer.
Flexuddannelsen er imidlertid meget mere end at lære at løse opgaver indenfor forskellige brancher.
Det handler ikke blot om at give eleverne et eksamensbevis i hånden som viser, at de nu har opfyldt
nogle bestemte læringsmål og kan varetage bestemte funktioner.
Flexuddannelsen er en dannelsesrejse, hvor de unge gennem møder med bl.a. faglighed, nye menne-
sker og nye fællesskaber åbner sig for noget ukendt og selv bliver en anden. De unge bliver en overra-
skelse for sig selv og for deres omgivelser. Dannelsesaspektet oplever vi blandt andet lykkes i Flexud-
dannelsen, fordi eleverne er på hold, hvor de løbende er i dialog med og kan spejle sig i jævnaldrene
og en faglærer. Der er plads til at dele og tale om mangt og meget, der fx vedrører det at være til og
høre til herunder at være en del af et arbejdsfællesskab, en virksomhed og et demokratisk samfund.
Faglærerindsatsen på virksomheden bidrager til meningsskabelse og den nødvendige stilladse-
ring, og vejlederindsatsen bidrager til, at de unge kan skabe sammenhæng i livet. Derudover lykkes
dannelsesprocessen, fordi der er tale om et sammenhængende forløb over 2 år. Identitetsudvikling er
tidskrævende. Eleverne udtrykker det oftest bedst som i citatet nedenfor:
deT eR BleVeT neMMeRe fOR MIG aT VÆRe
JaKOB, OG JeG sYnes, JeG HaR fundeT deT
Hel RIGTIGe sTed TIl MIG. JeG Kunne IKKe
T
VÆRe GladeRe.
Elev Flexuddannelsen.
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0009.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
HVIs IKKe JeG HaVde
GÅeT PÅ denne HeR ud-
dannelse, HaVde JeG
sIddeT HJeMMe fORan
COMPuTeRen endnu.
Elev på Flexuddannelsen
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0010.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
Undersøgelser og debatindlæg
Ny analyse fra Ligeværd
Ligeværd har udgivet en analyse med titlen ’Arbejdsmarkedstilknytning efter STU-forløb’ udarbejdet
af konsulentfirmaet HBS Economics. Af analysen fremgår det, at kun 6 ud af 100 STU-unge er i job eller
under uddannelse umiddelbart efter afsluttet STU og efter 48 måneder er det 21%, der er i beskæfti-
gelse inklusiv de unge på førtidspension, der har fået job med løntilskud. Målt 4 år efter at en årgang
har afsluttet deres STU, er andelen, der er kommet videre i uddannelse, kun 3 %.
Ligeværd opfordrer politikerne til at gøre de beskæftigelsesmodeller, der er udviklet (Klap Job, Klart
til start, Joballiancen) og Flexuddannelsen som uddannelsesmodel til standardiserede løsninger i
stedet for projekter, der løber på lånt tid. Læs Ligeværds artikel om analysen
her
Læs analysen
her
Fælles opråb om manglende uddannelse til unge efter STU
”Unge med handicap bør have adgang til en overbygning på STU, som kan forbedre forudsætnin-
ger for udvikling og for at komme videre i job, uddannelse eller beskyttet beskæftigelse”, skrev Glad
Fonden sammen med Fondens Unge, Ligeværd, LEV og Det Centrale Handicapråd i et debatindlæg i
Altinget i august 2020.
STU-Alliancens hovedbudskaber efterår 2020
STU-alliancen har udsendt et nyt politisk budskabspapir. Alliancen består af 20 organisationer, der alle
er samlet med ambitionen om at styrke og videreudvikle den særligt tilrettelagte ungdomsuddannel-
se og et ønske om, at der fra politisk side arbejdes på en overbygning. Læs politikpapiret
her
God forretning når unge gennemfører en erhvervsuddannelse
Arbejderbevægelsens erhvervsråd (AE) har i forbindelse med en ny analyse skrevet, at det er god
forretning, når unge får en erhvervsuddannelse. Derfor taler de for indsatser, der kan mindske
erhvervsuddannelsernes frafald, som var næsten 45 pct. i 2019. Læs artiklen fra AE
her.
På Erhvervs-
grunduddannelsen, (EGU som nu er en del af FGU) viser statistikken (Kilde: uvm.dk), at der fra 2011-
2015 var et frafald på mellem 55-65 pct. På Flexuddannelsen er der efter 2 �½ år et frafald på kun 14
pct. Der kan altså hentes gode erfaringer med fastholdelse og gennemførsel i de modeller, der er
udviklet i forsøg med Flexuddannelsen.
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0011.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
du sKal BaRe HØRe HVORdan MIn fØRsTe uGe GIK.
nu KendeR JeG JO alleRede alle RIGTIG GOdT.
de eR sØde OG VenlIGe OG MeGeT HJÆlPsOMMe.
sms besked fra elev i kort individuel praktik
glad
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 3/12-20 fra Glad Fonden om flexuddannelsen i Københavns ZOO
2296717_0012.png
Flexuddannelsen - Projektstatus
Nyheder og kommende begivenheder
Ny film om eksamen i Flexuddannelsen og overgang til job
I juni bestod de første flexelever eksamen og blev fejret af deres faglærere, vejledere og nærmeste
pårørende. De fik også besøg af politikere, som gerne ville være med til at fejre, at de unge som de
første i landet, har gennemført en 2-årig Flexuddannelse. I en ny film fortæller to elever om deres
eksamen, og hvordan det er at komme videre i job. Filmen varer ca. 4 min og kan ses
her
6 flexelever skal til eksamen i Esbjerg i december 2020
I Esbjerg er der udviklet en uddannelsesmodel med halvårlige optag og mindre uddannelseshold på
4 elever, som matcher uddannelseskapaciteten i mellemstore virksomheder. Det betyder også, at der
i Esbjerg er elever til eksamen både i juni og december. De elever, der skal i ilden denne gang, er fra
køkkenuddannelsen, der er foregået på ECH Park Hotel og Rankin Park samt elever fra detail- og la-
geruddannelsen i Biltema i Esbjerg. Censorerne kommer fra henholdsvis Rybners og VidenDjurs. Når
de sidste 6 elever fra hold 1 går til eksamen i december, har i alt 39 elever afsluttet Flexuddannelsen i
2020.
Nyt optag august 2021?
Der foreligger endnu ikke en politisk beslutning om en fremtidig erhvervsrettet uddannelse til unge
efter STU. Derfor arbejder Glad Fonden stadig på at kunne udbyde Flexuddannelsen med et ekstra
optag august 2021. Formålet er dels at imødekomme et presserende uddannelsesbehov og dels at
undgå tab af viden og samarbejder med kommuner, virksomheder og erhvervsskoler, som kan bidra-
ge til udvikling og implementering af en permanent uddannelsesløsning. Så snart der er nyt om optag
august 2021, annonceres det på vores hjemmeside annonceres det på vores
hjemmeside
og vores
facebookside.
glad