Til Børne-undervisningsministeriet,
Tak for sidst for et vigtigt og afklarende videomøde 4/5 2020.
Vi er glade for i isteriets op ærkso hed på o rådet ’i ter e skoler og
dagbehandlingsinstitutioner/skoler. Det var betryggende at konstatere, at vi som
interessenter på centrale områder deler synspunkter med ministeriet.
Hertil hører optagetheden af at udsatte og anbragte børn og unge skal sikres de bedste
rammer og vilkår for, at de får mulighed for at få et liv præget af de 3 etiske
grundprincipper, autonomi, integritet og værdighed.
OPSUMMERENDE
I FADD ønsker vi :
1. en kortlægning af området, således at et aktuelt og opgraderet
talmateriale kan medvirke til at kvalificere de politiske beslutninger
2. et centraliseret tilsyn med specialundervisningen som i parentes
bemærket bør suppleres med et socialt-fagligt tilsyn på
dagbehandlingstilbuddene
3. et bedre udbygget samarbejde mellem interne skoler og folkeskole,
så de skolefagligt udsatte børn og unge bliver en del af et
folkeskolemiljø, så snart de kan profitere af det: med få, flere eller alle
skematimer - differentieret i forhold til de enkelte fag og de enkelte
bør …
4. forståelse for, at fokus på enten behandlingsbehov eller skolebehov
IKKE er meningsfuldt. De to indfaldsveje til et udsat barns trivsel og
udvikling er hinandens forudsætning og derfor lige vigtige
5. 1800 skoledage skal være et retskrav for alle børn og unge
Principielle bemærkninger til skolegang for børn og unge i det specialiserede
socialområdes: Fleksibilitet, individuelle udfordringer & faglighed
I vores fælles opmærksomhed på vigtigheden af skolegang for og uddannelse af de mest
sårbare børn og unge i Danmark skal vi huske, at vi i vores ambitionsiver ikke må
medvirke til at udsætte denne gruppe for et pres, der blot vil forøge deres oplevelse af
frustration, tillidsbrud og håbløshed.
Konsekvenserne af vores
–
politikernes og fagfolkenes
–
ønske om at optimere,
kvantificere og udvikle, må aldrig blive til et (nyt) eksklusionsfremmende svigt.
Vi har en forpligtelse til at stille op med forståelse og rammer, der tager hensyn til
børnenes individuelle udfordringer.
Der findes også to Olympiske Lege. Et for almenområdet og et para-OL. Der bliver ikke
kæmpet på samme vilkår.
Nogle børn har forudsætningerne - for nu at blive på den sprogbane
–
for at deltage i OL
for almenområdet.
Det skal de. Med fuld fart fremad og al den nødvendige faglige støtte.
Andre børn har ikke evnerne på grund af diagnoser, lav IQ eller faglige huller på op til
flere år. Nogle af dem kan man eventuelt få gennem alle prøver, hvis de får længere tid