Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2277767_0001.png
Til samtlige kommunalbestyrelser
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Center for Grundskole
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
11. november 2020
Sags nr.:19/16928
Kravene til basisundervisning i dansk som andetsprog til nyankomne ele-
ver i folkeskolen
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har konstateret, at der er udfordringer
med overholdelse af reglerne om undervisning i dansk som andetsprog for ny-
ankomne elever.
Det viser blandt andet Danmarks Evalueringsinstituts (EVA’s) rapport
”Direkte
indskrivning af nyankomne elever i almenklasser” fra 2019.
I rapporten er ”ny-
ankomne elever” defineret som tosprogede børn og unge i alderen 5-18
år, som
maksimalt har opholdt sig to år i Danmark, og som ikke har de nødvendige
sproglige forudsætninger for at indgå i almenundervisning i folkeskolen. Disse
elever har krav på at modtage basisundervisning i dansk som andetsprog.
Det fremgår blandt andet af rapporten, at 56 pct. af landets kommuner
1
indskri-
ver nyankomne elever direkte i almenklasser. Det kan der være gode grunde til,
herunder ikke mindst hensynet til de nyankomne elevers integration og inklusi-
on. Derudover kan sprogstimuleringen børnene imellem i en almindelig klasse
have positiv betydning for den nyankomnes tilegnelse af det danske sprog.
Men i 33 pct. af disse kommuner modtager eleverne ifølge rapporten alle deres
undervisningstimer i almenklassen, og sprogstøtten gives kun som en integreret
del af undervisningen. Det er ikke tilstrækkeligt, og det er ikke i overensstem-
melse med reglerne for undervisningen i dansk som andetsprog.
Styrelsen skal derfor indskærpe, at nyankomne elever skal have basisundervis-
ning i dansk som andetsprog
uden for
klassens rammer. Denne undervisning skal
gives i modtagelsesklasser eller, hvis eleven er indskrevet i en almindelig klasse,
på særlige hold eller som enkeltmandsundervisning.
En gennemgang af nogle af de væsentligste regler for undervisningen i dansk
som andetsprog for nyankomne elever i folkeskolen findes i vedlagte bilag.
EVA’s opgørelse baserer sig på en
spørgeskemaundersøgelse, hvor 96 af landets 98 kommuner
har svaret.
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Orientering om hyrdebrev til alle kommuner om reglerne for undervisning i dansk som andetsprog til nyankomne elever i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
Eventuelle spørgsmål til dette brev kan rettes til Center for Grundskole på tlf.
nr. 33 92 53 33.
Med venlig hilsen
Liz Nymann Lausten
Kontorchef
Center for Grundskole
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Orientering om hyrdebrev til alle kommuner om reglerne for undervisning i dansk som andetsprog til nyankomne elever i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2277767_0003.png
BILAG
Reglerne for dansk som andetsprog til nyankomne elever i folkeskolen
Efter folkeskoleloven har kommunalbestyrelsen pligt til at sikre, at der i fornø-
dent omfang gives undervisning i dansk som andetsprog til tosprogede børn i
folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 6, 1. pkt., og § 19 i, stk. 2.
Tosprogede elever, der optages i folkeskolen, og som har behov for sprogstøtte,
skal derfor modtage folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog i over-
ensstemmelse med deres behov og forudsætninger.
De nærmere regler om undervisningen i dansk som andetsprog er fastsat i
be-
kendtgørelse nr. 1053 af 29. juni 2016 om folkeskolens undervisning i dansk som
andetsprog.
Vurdering af sprogstøttebehov
Ifølge bekendtgørelsen beslutter skolens leder ved optagelsen, om en tosproget
elev har behov for sprogstøtte, og i givet fald hvordan eleven skal undervises i
dansk som andetsprog.
Skolelederen skal foretage en konkret og individuel vurdering af, om den enkelte
elev skal tilbydes basisundervisning eller supplerende undervisning i dansk som
andetsprog, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1. I den sammenhæng inddrager skole-
lederen fornøden sagkyndig bistand. Det vil sige fagpersoner, som har særlige
kompetencer til at vurdere den enkelte elevs sproglige behov.
Beslutningen om, hvilken undervisning den enkelte elev skal tilbydes, skal tages
efter samråd med forældrene og eleven. Det er skolelederen, der skal træffe be-
slutningen, men forældre og elev skal høres forinden.
Basisundervisning i dansk som andetsprog
skal tilbydes tosprogede elever, som ikke
har de fornødne sproglige kompetencer, der skal til for at få et tilstrækkeligt fag-
ligt udbytte af den almindelige undervisning, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1. Det
vil som udgangspunkt være tilfældet for nyankomne elever, da deres sprogstøt-
tebehov typisk er stort.
Supplerende undervisning i dansk som andetsprog
gives til tosprogede elever med behov
for sprogstøtte, som er i stand til at deltage i den almindelige undervisning i klas-
sen. For at få det fulde udbytte af undervisningen skal disse elever modtage sup-
plerende undervisning i dansk som andetsprog, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Denne undervisning er ikke beregnet til nyankomne elever, som har behov for
basisundervisning.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Orientering om hyrdebrev til alle kommuner om reglerne for undervisning i dansk som andetsprog til nyankomne elever i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2277767_0004.png
Organisering af basisundervisningen
Basisundervisningen i dansk som andetsprog kan gives i modtagelsesklasser
2
eller på særlige hold
3
uden for klassens rammer. Det afgørende er, at hver enkelt
elev modtager undervisning i overensstemmelse med eget behov og forudsæt-
ninger, jf. bekendtgørelsens § 4.
Foregår basisundervisningen i en
modtagelsesklasse,
skal eleverne i begyndelsen
have alle eller en del af deres timer i modtagelsesklassen. Efterhånden skal ele-
verne have en del af deres undervisning i en almindelig klasse.
Tilsvarende gælder for basisundervisning på
særlige hold.
Antallet af timer med basisundervisning skal fastsættes efter en vurdering af ele-
vens behov. Behovet for basisundervisning afhænger af, hvilket behov for
sprogstøtte eleven har for at kunne deltage i og få udbytte af undervisningen i
den almindelige klasse.
Der er ikke noget til hinder for, at nyankomne elever, der modtager basisunder-
visning, straks deltager i undervisningen i den almindelige klasse i nogle ugentlige
timer. Det skal i givet fald ske med fornøden sprogstøtte, og man kan med for-
del starte i de fag eller dele af fag fx inden for den praktiske/musiske fagblok,
hvor eleverne har bedst mulighed for at få et meningsfyldt udbytte af undervis-
ningen.
Skolen er forpligtet til at give hver enkelt elev undervisning i dansk som andet-
sprog i det omfang, som den enkelte elevs konkrete behov for sprogstøtte tilsi-
ger.
Elevtallet på
særlige hold
med basisundervisning må ikke overstige syv. Der er
ingen begrænsninger på, hvor mange klassetrin særlige hold kan spænde over.
Elevtallet i
modtagelsesklasser
må ved skoleårets begyndelse ikke overstige 12, eller
i særlige tilfælde op til 15 eller 18 elever i helt særlige tilfælde, jf. nærmere herom
i bekendtgørelsens § 4, stk. 3 og 4. Modtagelsesklasser må højst spænde over tre
klassetrin eller i særlige tilfælde fem, jf. nærmere herom i bekendtgørelsens § 4,
stk. 5.
Elever, som modtager basisundervisning i dansk som andetsprog, skal undervi-
ses efter Fælles Mål for faget dansk som andetsprog
basisundervisning, jf. § 19
og bilag 18 i bekendtgørelse nr. 1217 af 19. august 2020 om formål, kompeten-
cemål, færdigheds- og vidensområder og opmærksomhedspunkter for folkesko-
lens fag og emner (Fælles Mål).
2
Særligt for tosprogede elever, der er flyttet til Danmark, efter at de er fyldt 14 år gælder, at
basisundervisningen kan gives i udvidede modtagelsesklasser på 8.-10. klassetrin, jf. bekendtgø-
relsens § 4, stk. 2, nr. 3.
Basisundervisningen kan også gives som enkeltmandsundervisning, hvis der er tale om en en-
kelt elev.
3
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Orientering om hyrdebrev til alle kommuner om reglerne for undervisning i dansk som andetsprog til nyankomne elever i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2277767_0005.png
Undervisning i dansk som andetsprog er fagundervisning og skal varetages af
lærere eller andet undervisende personale, jf. folkeskolelovens kapitel 4, som
gennem særlig uddannelse eller på anden måde har kvalificeret sig til opgaven, jf.
§ 6 i bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog.
Basisundervisningen skal ophøre, når den pågældende elev vurderes at kunne
deltage i den almindelige undervisning med supplerende undervisning i dansk
som andetsprog efter bekendtgørelsens § 3, og senest efter to års forløb. Be-
grænsningen på to år gælder dog ikke for elever, der optages i en udvidet modta-
gelsesklasse eller elever, der optages i folkeskolen uden tidligere at have modta-
get undervisning i at læse og skrive.
Særligt om COVID-19-situationen
Nyankomne elever, der har behov for basisundervisning i dansk som andet-
sprog, har fortsat ret til denne støtte under en eventuel nødundervisning.
4
Da
der vil være tale om nødundervisning, skal skolen tilrettelægge sprogstøtten efter
den enkelte elevs behov i den udstrækning, det er praktisk muligt i den ekstraor-
dinære situation.
5
Nødundervisningen skal i videst muligt omfang svare til den normale undervis-
ning og så vidt muligt kompensere for afbruddet i den normale undervisning.
6
Den undervisning, som nødundervisningen erstatter, medregnes ved opgørelsen
af den maksimale tid på to år, som en elev kan modtage basisundervisning i.
Som nævnt gælder begrænsningen på de to år ikke for elever, der optages i en
udvidet modtagelsesklasse eller i øvrigt optages i folkeskolen i tilfælde, hvor ele-
ven ikke tidligere har modtaget undervisning i at læse og skrive.
---o0o---
Børne- og Undervisningsministeriet har bl.a. udsendt følgende vejledende mate-
riale af relevans for undervisningen af nyankomne og øvrige tosprogede elever:
1. Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever
en vej-
ledning (2017). I vejledningen er der bl.a. redegjort for reglerne om un-
dervisningen i dansk som andetsprog.
Vejledningen kan findes her:
https://www.uvm.dk/publikationer/folkeskolen/2017-organisering-af-
folkeskolens-undervisning-af-tosprogede-elever
4
Jf. §§ 5, 6 og 8 i bekendtgørelse nr. 1228 af 22. august 2020 om midlertidige regler og retnings-
linjer for dagtilbud og om forholdet mellem almindelig undervisning og nødundervisning om-
fattet af covid-19 foranstaltninger.
Jf. § 5 i bekendtgørelse nr. 629 af 15. maj 2020 om nødundervisning m.v. på børne- og under-
visningsområdet som led i forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19, med senere
ændringer (nødundervisningsbekendtgørelsen).
Jf. § 4, stk. 1, i nødundervisningsbekendtgørelsen.
5
6
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Orientering om hyrdebrev til alle kommuner om reglerne for undervisning i dansk som andetsprog til nyankomne elever i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2277767_0006.png
2.
”Hele vejen rundt om elevens sprog og ressourcer” (2017) –
afdæk-
ningsmateriale, der støtter kommuner og skoler i forhold til vurdering af
nyankomne elevers sproglige og faglige kompetencer ved optagelsen i
modtagelsestilbud og den løbende vurdering af elevernes sproglige og
faglige udvikling. Materialet er tilgængeligt her:
https://emu.dk/grundskole/saerlige-elevgrupper/hele-vejen-rundt-om-
elevens-sprog-og-ressourcer
3. På emu.dk findes der yderligere materiale og viden om undervisningen af
tosprogede elever, se følgende link:
https://emu.dk/grundskole/forskning-og-viden/viden-om-udgivelser
4. På emu.dk er der også udarbejdet gode råd til lærere om, hvordan de kan
tilrettelægge en god undervisning for elever med behov for undervisning
i dansk som andetsprog, herunder i forbindelse med eventuel gennemfø-
relse af nødundervisning, se følgende link:
https://emu.dk/grundskole/corona-gode-rad-til-undervisning/dansk-
som-andetsprog.
6