Den 4. oktober 2021
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådshenstilling om blandet læring for inkluderende undervisning af høj kvalitet på
primær- og sekundærtrinnet
KOM(2021)455
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om
”blandet
læring for inkluderende undervisning af høj kvalitet
på primær- og sekundærtrinnet” den 5. august 2021. Formålet med forslaget til rådshenstilling er
–
med udgangspunkt i
erfaringerne fra Covid-19-krisen
–
at bidrage til at udvikle en fælles forståelse af hvilke tilgange, der er nødvendige, for at
sikre, at distance-, online- og blandet læring på grundskole- og gymnasialt niveau er effektiv, inkluderende og engagerende.
Regeringen støtter forslaget til rådshenstilling, hvor de foreslåede initiativer ligger inden for uddannelsernes eksisterende
rammer. I Danmark har lærere og undervisere det faglige ansvar for at inddrage digitale løsninger i undervisningen,
hvilket i høj grad kom i anvendelse under hjemsendelse af eleverne under pandemien. Det kan derfor i forslaget til
rådshenstilling med fordel fremgå tydeligere, at blandet læring er en pædagogisk tilgang blandt mange andre, som lærere og
undervisere kan vælge at anvende ved deres tilrettelæggelse af undervisningen. Endvidere forekommer de foreslåede tiltag til
støtte af svage elever meget individorienterede, hvor der i et dansk perspektiv med fordel også kunne lægges vægt på at
understøtte de inkluderende læringsfællesskaber. Konkret i forhold til genopretningen efter og tacklingen af konsekvenserne
af pandemien har regeringen igangsat videns- og erfaringsindsamling og modvirket fagligt efterslæb og trivsel med to
politiske aftaler fra hhv. februar 2021 og juni 2021, et formål som forslaget til rådshenstilling også vedrører. Endelig er
der fra dansk side gjort forskellige tiltag for at støtte implementeringen af de mere generelle digitale muligheder i
uddannelser og undervisningen. Tiltagene bidrager også til at opfylde rådshenstillingens anbefalinger.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om blandet læring for inkluderende undervisning af høj
kvalitet på primær- og sekundærtrinnet
den 5. august 2021. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 5. august 2021. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 165 og 166. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med forslaget til rådshenstilling er
–
med udgangspunkt i erfaringerne fra Covid-19-krisen
–
at
bidrage til at udvikle en fælles forståelse af hvilke tilgange, der er nødvendige, for at sikre, at distance-,
online- og blandet læring på grundskole- og gymnasialt niveau er effektiv, inkluderende og engagerende.
Indhold
I forslagets indledende betragtninger defineres blandet læring som det, der finder sted inden for formel
uddannelse, når en skole, en underviser eller en elev har mere end én tilgang til læringsprocessen: en
blanding af skolestedet og andre fysiske miljøer uden for skolen (fjernundervisning) og en blanding af
forskellige læringsredskaber, som kan være digitale eller ej. Ud fra deres professionelle dømmekraft
vælger lærerne og skolerne, hvordan disse skal anvendes og dermed understøtte en bred
kompetenceudvikling.