Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 277
Offentligt
2454937_0001.png
Bilag 3
Opgaver
Opgaver til indskoling
1.1 Er det en robot?
(1)
(2)
(99)
(1)
(2)
(99)
(1)
(2)
(99)
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0002.png
(1)
(2)
(99)
1.2 Trafiklys
Her ser du et trafiklys. På mange trafiklys sidder der en boks, hvor der er en stor rund knap.
Måske du har prøvet at trykke på den, når du står ved et lyskryds?
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0003.png
Hvad bruger man knappen på boksen til?
.
(1)
Man trykker på knappen for at give besked til
Trafikstyrelsen
om, at de skal skifte til
grønt lys
(2)
(99)
Man trykker på knappen, så
computeren i trafiklyset
ved, at man gerne vil over gaden
Ved ikke
Der er noget på lyskrydset som er input og noget, som er output.
På lyskrydset er der indsat tal ud fra de forskellige dele.
Nu skal du sætte kryds ud fra de tal, du mener er input og output på lyskrydset.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0004.png
Hvad er input på lyskryd-
set?
Du må sætte op til trekryd-
ser.
Hvad er output på lyskryd-
set?
Du må sætte op til tre kryd-
ser.
(1)
(2)
(3)
(4)
(99)
(1)
(2)
(3)
(4)
(99)
1.3 Gymnastiktøj
Nu skal du forestille dig noget.
Din lærer siger, at der er for mange, der glemmer at tage idrætstøj med i skole. I din klasse skal I finde
en løsning, så flere husker at tage idrætstøj med.
Hvad er det allerførste du vil gøre?
Sæt ét kryds.
(1)
Spørge mine klassekammerater, hvorfor de glemmer tøjet
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0005.png
(2)
(99)
Skynde mig at komme på en idé, som jeg tror, kan løse
problemet
Ved ikke
Hvordan vil du finde en god idé til at løse problemet?
Sæt ét kryds.
(1)
(2)
(99)
Spørge min lærer, hvad en god idé kunne være
Finde på mange idéer og til sidst vælge den bedste
Ved ikke
1.4 Mariehøne
Nedenfor er der en mariehøne, som gør, hvad dens brikker fortæller den, at den skal gøre.
Mariehønen har de her brikker.
Frem
Frem
Frem
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0006.png
Til højre
Frem
Frem
Hvor går mariehønen hen, hvis den følger alle brikkerne?
(1)
A
(2)
B
(3)
C
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0007.png
(99)
Ved ikke
1.5 Døråbner
Mange butikker har en dør, der åbner af sig selv, når man kommer tæt på den. Det er en lille computer,
der styrer, at døren åbner og lukker.
Hvad får computeren til at åbne døren?
Sæt ét kryds.
(1)
(2)
(3)
(4)
(99)
En satellit
Et digitalt kamera, der sidder på butikken
En sensor på døren
Google
Ved ikke
Hvorfor er det en god idé at have en dør, der åbner af sig selv?
Du må sætte ét eller to krydser.
(1)
For at holde tyve ude
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0008.png
(2)
(3)
(4)
(99)
For
at holde på varmen i butikken
For at det er let at komme ind i butikken
For at man ikke kan gå ud af butikken uden at betale
Ved ikke
1.6 Fodgængerovergang
Ved en fodgængerovergang viser trafiklyset, om du må gå over, eller om du skal blive stående.
I den by du bor i, er der et trafiklys, som først lyser
grønt
i 10 sekunder og bagefter lyser
rødt
i 30 sekun-
der. Det er en computer, som styrer lyset.
Her er nogle sætninger. Du skal forestille dig, at du skal styre trafiklyset i stedet for computeren. Det før-
ste du gør, er at tænde det grønne lys.
I hvilken rækkefølge skal de andre sætninger stå?
a. Lys tændt i 10 sekunder
b. Sluk rødt lys
c.
Sluk grønt lys
d. Tænd rødt lys
e. Lys tændt i 30 sekunder
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0009.png
1. Tænd grønt lys
2...
3...
4...
5...
6...
1.7 Netværk
På mange skoler skal man logge ind på netværket for at bruge det.
Hvorfor skal man logge ind på netværket?
Sæt ét kryds.
(1)
(2)
(99)
Så skolen ved, hvor mange elever der bruger netværket
Så folk uden for skolen ikke kan bruge netværket til ulovlige ting
Ved ikke
1.8 Hardware eller software
Er det hardware eller software?
Hardware
Software
(1)
(2)
(99)
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0010.png
Hardware
Software
(1)
(2)
(99)
(1)
(2)
(99)
(1)
(2)
(99)
1.9 Kodeord
Hvorfor må man ikke fortælle sit kodeord (fx til en app) til en klassekammerat?
Sæt ét kryds.
(1)
(2)
(99)
Fordi din klassekammerat så kan logge ind på app’en og lave ændringer
Fordi din klassekammerat så kan genbruge kodeordet til sin egen app
Ved ikke
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0011.png
Opgaver til mellemtrin
1.10
Cookies
Når man går ind på en hjemmeside, bliver man nogle gange advaret om, at hjemmesiden bruger coo-
kies.
Hvilke af følgende beskrivelser synes du passer bedst til, hvad en cookie er?
(1)
(2)
(3)
En cookie er en tekststreng, der bliver gemt på min computer
En cookie er et program, der køre i min browser for at
forhindre, at jeg bliver hacket
Cookies er data, der kan bruges til fx at samle viden om, hvor jeg har været på nettet,
eller hvad jeg skrev i et felt
(4)
Cookies er programmer, der installeres på min computer eller smartphone. Program-
merne giver ejeren af hjemmesiden adgang til at se, hvad jeg bruger min computer til
(99)
Jeg ved ikke hvad en cookie er
Hvor ofte tænker du over, om du skal sige OK til cookies?
(1)
(2)
Aldrig
Sjældent
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0012.png
(3)
(4)
(5)
(99)
Sommetider
Ofte
Altid
Ved ikke
Hvilke grunde kan der være til at bruge cookies?
Kryds den eller de beskrivelser af, du mener er rigtige.
(1)
(2)
(3)
For at give dig en god oplevelse
For at kunne hjælpe andre med at give dig reklamer, der passer til dig
For at kunne samle
viden om hvem og hvor mange der bruger siden, og hvor på siden de
går hen
(4)
(5)
(99)
For at beskytte dig mod andre, der også bruger den samme side
For at kunne beskytte dig mod hackerangreb
Ved ikke
1.11
Udvikling af apps
I din klasse har I fået til opgave at udvikle en app, der skal hjælpe 2. klasses elever med at blive bedre til
at være i trafikken.
Hvad vil du gøre for at komme godt i gang med at udvikle app’en?
Jeg vil...
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(99)
Fortælle min gruppe, hvilken app jeg synes kunne være sjov at
lave
Tjekke, hvad Rådet for Sikker Trafik fortæller om emnet på deres hjemmeside
Lave et spørgeskema, der undersøger, hvad eleverne i 2. klasse ved om trafik
Lave en brainstorm på, hvilke konkrete problemer appen skal løse
Lede efter andre trafik-apps
på en smartphone for at blive inspireret
Lave en brainstorm på, hvilke fede apps der findes
Begynde at programmere en app
– så finder vi ud af resten undervejs
Ved ikke
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0013.png
Der er en uge til, at I skal være færdige med jeres app, så alle grupperne i klassen har tid til at lave æn-
dringer og forbedringer. Du bliver bedt om at give en anden gruppe råd til, hvordan de kan komme vi-
dere med deres arbejde.
Den gruppe, du skal hjælpe, har lavet et spil, hvor det gælder om at komme i skole uden at blive kørt
ned.
Hvad vil du gøre, når du skal give dem råd?
Jeg vil...
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(99)
Give dem high five
det et fedt spil!
Snakke med gruppen om, hvad eleverne lærer af spillet
Teste, om spillet kører, som det skal
Snakke med dem om, hvilken viden de har brugt til at designe spillet
Komme med råd til, hvad jeg synes, de skal gøre i stedet
Råde dem til at lave spillet i 3D og indsætte flere fede effekter
Fortælle dem alt det, jeg synes er forkert ved spillet
Spørge ind til, om 2. klasses elever har testet spillet, og hvad de har fået ud af det
Ved ikke
1.12
Trafiklys
På billedet ser du et trafiklys, som står ved en fodgængerovergang:
Nederst kan man se, om det er rødt eller grønt lys. Øverst kan man se, hvor mange sekunder der vil gå,
inden lyset skifter.
Det er en computer, som tænder og slukker for det grønne og røde lys, og som viser antal sekunder.
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0014.png
I den by du bor i, er der et lyskryds, hvor der er grønt lys i 10 sekunder og bagefter rødt lys i 15 sekun-
der.
Du skal nu finde ud af, hvordan programmet for lyskrydset ser ud. Du skal finde ud af, hvad der skal stå
på linjerne 1.-7. Du kan vælge imellem sætningerne a.-e. Du må gerne bruge den samme sætning flere
gange og du behøver ikke at bruge alle sætningerne.
a.
b.
c.
d.
e.
f.
Vis grønt lys i nederste display
Vis sekunderTilbage i øverste display
Træk 1 fra sekunderTilbage
Vis rødt lys i nederste display
sekunderTilbage = 15
Vent 1 sekund
Hvilke sætninger skal stå hvor?
Gentag hele tiden
sekunderTilbage=10
gentag
1.
2.
3.
indtil sekunderTilbage = 0
4.
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0015.png
gentag
5.
6.
7.
indtil sekunderTilbage = 0
Hvilken linje/linjer skal ændres, hvis det røde lys skal vises i 20 sekunder?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(99)
1
2
3
4
5
6
7
Ved ikke
Hvordan tror du, man laver sådan en ændring?
(1)
(2)
En person åbner op til computeren i trafiklyset og retter i programmet på et tastatur koblet til computeren
Ændringen sker på en central computer, som via et program i en browser kan ændre i programmet i trafik-
lyset
(99)
Ved ikke
1.13
Smileystander
I flere butikker står der en stander med smiley-knapper, som kunderne kan trykke på, når de forlader
butikken. Smiley-standeren indsamler data om kundernes tilfredshed med butikkens service på forskel-
lige tidspunkter af åbningstiden.
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0016.png
Smiley-knapperne er tilkoblet en computer, som registrerer, hver gang en kunde trykker på en smiley-
knap:
Hvilke data indsamler smiley-standeren?
Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5.
Meget
usik-
2
ker
1
Meget
sikker
5
Ja
Nej
3
4
A. Om der er trykket på en smiley-
(1)
knap?
B. Hvilket køn kunden har?
C. Kundens alder?
(1)
(1)
(2)
(2)
(2)
(2)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
D. Hvornår på døgnet, der trykkes
(1)
på smiley-knappen?
En oversigt over kundernes tilfredshed kunne fx se sådan ud i en app:
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0017.png
Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt?
Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5.
Meget
usik-
2
ker
1
Meget
sikker
5
Ja
Nej
3
4
A. Antal gange en smiley er blevet
(1)
trykket på?
B. Tidspunkt på dagen, hvor smi-
(1)
leyen er trykket på?
C. Hvor lang tid der går imellem
hvert tryk på smileyen?
(1)
(2)
(2)
(2)
(2)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
D. Hvor mange gange i træk, der
(1)
trykkes på den sure smiley?
For at undersøge kvaliteten af de data, som indsamles, iværksættes et brugsstudie. Det observeres
over flere dage, hvem der trykker på smiley-knapperne, hvornår og hvordan de gør det. Under observati-
onerne opdager man, at kvaliteten af data forringes af at:
1.
2.
3.
4.
Personer som ikke er kunder i butikken, trykker på knapperne
Personalet trykker flere gange i træk på den grønne smiley-knap hurtigt efter hinanden
Kunder trykker flere gange i træk på den røde smiley-knap hurtigt efter hinanden
Personalet trykker på den grønne smiley en gang imellem
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0018.png
Hvilke af de fire årsager til at datakvaliteten forriges, tror du, programmet i computeren har mulighed for
at opdage og efterfølgende fjerne?
Sæt kryds ud fra 1-4 alt efter, hvad du mener er rigtigt:
(1)
(2)
(3)
(4)
(99)
1
2
3
4
Ved ikke
1.14
Program i scratch
En af dine klassekammerater har lavet et program, som skal få en kat til at bevæge sig i en firkant. Det
ser sådan her ud:
Får programmet katten til at gå i en firkant?
(1)
(2)
(99)
Ja
Nej
Ved ikke
Hvor sikker er du?
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0019.png
Meget usik-
ker
1
(1)
(1)
(2)
(2)
(3)
(3)
(4)
(4)
2
3
4
Meget sik-
ker
5
(5)
(5)
(99)
(99)
Ved ikke
Din klassekammerat går igen i gang med at programmere, men løber ind i problemer. Her er, hvad han
tænkte:
”Jeg vil gerne have, at katten skal gå i en
firkant. Der er to lange sider, og katten skal gå 100 trin for at
lave dem. Der er to korte sider, og katten skal gå 50 trin for at lave dem. De lange sider i firkanten er
lodrette og de korte sider i firkanten er vandrette. Hvorfor virker mit program ikke? Se, hvordan katten
går!”
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0020.png
I hvilken linje/hvilke linjer har din klassekammerat brugt en forkert blok og hvilken blok vil du bruge i ste-
det?
De 8 blå blokke i programmet er nedenfor forsynet med et linjenummer, 1-8. For hver af de 8 blokke skal du
sætte et kryds, som viser, om du mener, at blokken skal forblive uændret eller om blokken skal erstattes af
en af de 4 andre blokke i tabellen:
Skal ikke
ændres
Ved ikke
1.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
2.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
3.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
4.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
5.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
6.
7.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
8.
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0021.png
Opgaver til udskolingen
1.15
Cookies
Når man går ind på en hjemmeside, bliver man nogle gange advaret om, at hjemmesiden bruger coo-
kies.
Hvilke af følgende beskrivelser synes du passer bedst til, hvad en cookie er?
(1)
(2)
(3)
En cookie er en tekststreng, der bliver gemt på min computer
En cookie er et program, der køre i min browser for at forhindre, at jeg bliver hacket
Cookies er data, der kan bruges til fx at samle viden om, hvor jeg har været på nettet, eller hvad jeg skrev i
et felt
(4)
Cookies er programmer, der installeres på min computer eller smartphone. Programmerne giver ejeren af
hjemmesiden adgang til at se, hvad jeg bruger min computer til
(99)
Jeg ved ikke hvad en cookie er
Hvor ofte tænker du over, om du skal sige OK til cookies?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Aldrig
Sjældent
Sommetider
Ofte
Altid
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0022.png
(99)
Ved ikke
Hvilke grunde kan der være til at bruge cookies?
Kryds den eller de beskrivelser af, du mener er rigtige.
(1)
(2)
(3)
For at give dig en god oplevelse
For at kunne hjælpe andre med at give dig reklamer, der passer til dig
For at kunne samle viden om hvem og hvor mange der bruger siden, og hvor på siden de
går hen
(4)
(5)
(99)
For at beskytte dig mod andre, der også bruger den samme side
For at kunne beskytte dig mod hackerangreb
Ved ikke
1.16
Selvbetjeningsterminaler
I mange supermarkeder findes selvbetjeningsterminaler, hvor kunderne selv registrerer deres varer ved
at scanne varernes stregkoder. Herefter foretager kunderne selv betalingen f.eks. med dankort.
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0023.png
Da terminalerne lige var stillet op, viste det sig at være svært for mange kunder at finde ud af at bruge
terminalerne.
I din klasse bliver I bedt om at finde ud af, hvad problemet med terminalerne er og hvordan det kan lø-
ses.
Hvordan vil du finde den bedste løsning på problemet med terminalerne?
Angiv fra 1 til 5, hvad du vil lægge mest vægt på.
Slet ikke vigtigt
1
Meget vigtigt
2
3
4
5
(2)
(3)
(4)
(5)
Jeg ville vente til, at en god idé
dukkede op
Jeg ville gå i supermarkedet og
observere kunder handle ved
hjælp af selvbetjeningstermina-
lerne
Jeg ville finde ud af, om man bru-
ger selvbetjeningsterminaler i an-
dre lande, og om de har succes
med det
Jeg ville bygge en prototype af
min idé og teste den i et super-
marked
Jeg ville diskutere min løsning
med medarbejdere i supermarke-
det og kunder, som bruger selvbe-
tjeningsterminalerne
Jeg ville tage patent på min idé
Jeg ville starte et firma til at mar-
kedsføre min løsning og tjene
penge på det
(1)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Hvem ville være vigtige for dig at samarbejde med, om at finde en løsning?
Angiv fra 1 til 5, hvad du vil lægge mest vægt på.
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0024.png
Slet ikke vig-
Meget vigtigt
tigt
1
2
3
4
5
Personalet i supermarkedet
Forsvarets efterretningstjeneste
Datamedarbejdere fra kommunen
Kunderne i supermarkedet
Et teknologifirma
Mine forældre
Jeg ville hellere tænke på en løs-
ning selv
(1)
(1)
(1)
(1)
(1)
(1)
(1)
(2)
(2)
(2)
(2)
(2)
(2)
(2)
(3)
(3)
(3)
(3)
(3)
(3)
(3)
(4)
(4)
(4)
(4)
(4)
(4)
(4)
(5)
(5)
(5)
(5)
(5)
(5)
(5)
Du får til opgave at fremlægge din løsning for dine klassekammerater. Hvad vil du fokusere på i fremlæg-
gelsen?
Angiv fra 1 til 5, hvad du vil lægge mest vægt på.
Ville slet ikke
fokusere på
det
1
Ville fokusere
2
3
4
meget på det
5
Hvad jeg har gjort for at forstå
problemet
Hvordan jeg på længere sigt kan
tjene penge på min idé
Hvorfor min løsning er bedre end
mine klassekammeraters
Hvor jeg er stødt på udfordringer i
processen
Hvordan jeg i fremtiden kan for-
bedre mig
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0025.png
1.17
P-pladser
I byer står der skilte, som viser, hvor mange frie P-pladser der er forskellige steder i byen.
En computer holder regnskab med, hvor mange frie pladser der er og viser antallet af pladser på skil-
tene.
Hvordan får computeren data om, hvor der er frie pladser?
Sæt gerne mere end ét kryds.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(99)
Fra satellitbilleder
Fra parkeringsvagter
Fra computere som styrer bomme ved ind- og udkørsler til pladserne
Fra kameraer på P-pladserne
Fra sensorer i asfalten under hver P-plads
Ved ikke
Hvis der står på skiltet, at der er en ledig plads, kan bilisten så være sikker på, at der er en fri plads, når
bilisten kommer frem til P-pladsen?
(1)
(2)
(99)
Ja
Nej
Ved ikke
Hvor sikker er du på dit svar?
25
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0026.png
Meget
usikker
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Meget
sikker
10
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Hvilke fordele er der ved at have denne type skilte?
Sæt gerne mere end ét kryds.
(1)
(2)
(3)
(4)
(99)
Det mindsker forurening i byerne
Det sparer tid for bilisterne
Det hjælper turister med at finde vej
Det højner trafiksikkerheden
Ved ikke
1.18
Labyrinter
Du skal nu svare på nogle spørgsmål om, hvordan man kommer igennem labyrinter.
Her ser du labyrinten:
Nedenfor er der nogle forskellige algoritmer (opskrifter). Ud fra hver opskrift skal du svare på, om du me-
ner, at opskriften får dig igennem labyrinten eller ej.
26
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0027.png
Virker
Virker ikke
Ved ikke
Højrehåndsalgoritmen:
Når du går ind i labyrinten, skal du
lægge højre hånd på væggen. Dre-
jer væggen, følger du med. Gå på
den måde med højre hånd på
væggen, til du kommer ud af laby-
rinten.
(1)
(2)
(99)
27
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0028.png
Virker
Virker ikke
Ved ikke
Højre, venstre algoritmen:
Gentag hvad der står i parentesen,
til du forlader labyrinten
(
Følg labyrinten til du kommer til
et sted, hvor der er flere veje, du
kan vælge, og hvor du kan dreje til
højre.
Drej til højre
(1)
(2)
(99)
Følg labyrinten til du kommer til
et sted hvor der er flere veje du
kan vælge, og hvor du kan dreje til
venstre.
Drej til venstre
)
28
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0029.png
Virker
Virker ikke
Ved ikke
Kantalgoritmen: Er lavet i blokpro-
grammering
(1)
(2)
(99)
29
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0030.png
Virker
Virker ikke
Ved ikke
Specialalgoritmen:
Gå fire skridt frem
Drej til højre og gå 2 skridt frem
Drej til venstre og gå 4 skridt frem
Drej til højre og gå 1 skridt frem
Drej til venstre og gå 2 skridt frem
Drej til venstre og gå 3 skridt frem
Drej til højre og gå 1 skridt frem
(1)
(2)
(99)
30
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0031.png
Virker
Virker ikke
Ved ikke
1,2,3 algoritmen:
Gå ind i labyrinten og fortsæt til
du kan vælge mellem flere veje.
Nedenfor ser du en figur, der viser
hvilket tal de forskellige veje har:
Til venstre er 1, ligeud er 2 og til
højre er 3.
(1)
(2)
(99)
Når du kommer til sted, hvor du
kan vælge mellem flere veje, væl-
ger du den vej med det mindste
tal.
Hvis du kommer til en blind vej,
skal du gå tilbage til det sidste
valg, du lavede. Her skal du vælge
den vej, der har et tal, der er et
nummer større end det, du sidst
valgte.
Fortsæt til du kommer ud af laby-
rinten.
31
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0032.png
Hvilke af algoritmerne vil kunne få robotten igennem alle lignende labyrinter?
Sæt gerne flere kryds.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(99)
Højrehåndsalgoritmen
Højre, venstre algoritmen
1,2,3 algoritmen
Kantalgoritmen
Specialalgoritmen
Ingen af ovenstående
Ved ikke
1.19
Vejrstation
I Ingeniøren d. 13. november 2018 står der, at
”Lokal vejrstation kan mindske brugen af pesticider på
marken”.
Pesticider bruges til at bekæmpe ukrudt. Det kaldes også for sprøjtegift.
Lige nu er der spredt 37 vejrstationer ud over et område på flere kvadratkilometer.
Vejrstationerne ser sådan ud:
I artiklen står der, at
”Vejrstationernes sensorer opsamler data i to meters højde og måler 1) nedbør, 2)
32
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0033.png
lufttemperatur, 3) jordtemperatur, 4) vindhastighed, 5) luftfugtighed, 6) UV-indeks, 7) lysstyrke og 8) luft-
tryk”.
Vejrstationens program måler disse data hver 10. minut. Hvis vi antager, at hver måling er et tal, som kan
lagres som 2 byte, hvor mange byte lagres så ved hver måling? Sæt kryds ved det svar, du mener er rig-
tigt:
(1)
(2)
(3)
16 byte
8 byte
24 byte
Hvor sikker er du på dit svar?
Meget
usikker
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Meget
sikker
10
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Vejrdataene kan hentes via et program i en browser. I browseren kan brugeren se de seneste 8 målin-
ger fra en vejrstation.
En skitse til et program, som finder største og mindste jordtemperatur, kan se sådan her ud:
1
2
3
størsteVærdi = -20; mindsteVærdi = 100
gentag hele tiden
måling = temperatur
Efter vejrstationen har været brugt i noget tid, er der et ønske om også at kunne se største og mindste
værdi af de 8 målinger siden midnat.
Du skal nu finde ud af, hvilke sætninger der skal stå på linjerne 4-9. Du kan vælge imellem sætningerne
a.-f.
33
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0034.png
a.
b.
c.
d.
e.
f.
Hvis måling < mindsteVærdi så
størsteVærdi = måling
mindsteVærdi = måling
Hvis måling > størsteVærdi så
Hvis det er midnat så
størsteVærdi = -20; mindsteVærdi = 100
Hvilke sætninger skal stå hvor?
1.
størsteVærdi = -20; mindsteVærdi = 100
2.
gentag hele tiden
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
måling = temperatur
10. Afslut gentagelse
Hvilke/hvilken af ovenstående linje/linjer skal ændres i programskitsen, hvis vejrstationerne skal opstilles
i Grønland, hvor temperaturerne kan falde helt ned til -70 grader Celsius?
(1)
(2)
(3)
1
2
3
34
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454937_0035.png
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(99)
4
5
6
7
8
9
10
Ved ikke
35