Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 277
Offentligt
2454936_0001.png
Bilag 2 - Figur- og tabeller
Dette bilag indeholder figurer og tabeller, som refereres til undervejs i slutevalueringen.
1.Indledning
Figur 1-1. Gennemførte undervisningstimer i teknologiforståelse i foråret og efteråret 2020
Foråret 2020
Efteråret 2020
32%
15%
13%
7%
9%
7%
4% 5%
7%
3%
5%
3%
5%
2%
12%
10%
6%
11%
12%
9%
5%
17%
0 pct.
Ca. 10 pct.Ca. 20 pct.Ca. 30 pct.Ca. 40 pct.Ca. 50 pct.Ca. 60 pct.Ca. 70 pct.Ca. 80 pct.Ca. 90 pct. 100 pct.
Note: N=251. Spørgsmålsformulering 1:
”Hvor
stor en andel af dine planlagte undervisningstimer i teknologiforståelse har du gennemført (fysisk
eller virtuelt) i foråret 2020”. Spørgsmålsformulering 2:
”Hvor
stor en andel af dine planlagte undervisningstimer i teknologiforståelse har du gen-
nemført (fysisk eller virtuelt) i efteråret 2020”. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
2.Forsøget og fagligheden
2.1 Det pædagogiske personales oplevelse af fagligheden
Figur 2-1. Lærernes vurdering af fagligheden, læseplaner og undervisningsvejledninger
… vurderer du, at tek ologiforståelsesfaglighede , so
den er defineret i Fælles Mål, er forståelig for dig som
lærer?
… oplever du, at det er uligt at o sætte læsepla e
og vejledningen til konkret undervisning
… vurderer du, at tek ologiforståelsesfaglighede , so
den er defineret i Fælles Mål, er mulig at omsætte til
konkret undervisning?
… oplever du, at læsepla e og vejled i ge passer til
elevernes niveau på de forskellige klassetrin?
10%
59%
25%
6%
1%
16%
63%
18%
3%
20%
61%
15%
4%
5%
30%
Slet ikke
I lav grad
46%
I nogen grad
17%
I høj grad
3%
I meget høj grad
Note: N=251 for "I hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål, er forståelig for dig som læ-
rer?" og "I hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål, er mulig at omsætte til konkret under-
visning?". N=203 for "I hvilken grad oplever du, at det er muligt at omsætte læseplanen og vejledningen til konkret undervisning" og "I hvilken grad
oplever du, at læseplanen og vejledningen passer til elevernes niveau på de forskellige klassetrin?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk
personale.
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0002.png
Tabel 2-1: Lærernes vurdering af fagligheden, læseplaner og undervisningsvejledninger fordelt på delforsøg
Spørgsmål
… vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defi-
neret i Fælles Mål, er forståelig for dig som lærer?
vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defi-
neret i Fælles Mål, er mulig at omsætte til konkret undervisning?
… oplever du, at det er muligt at omsætte læseplanen og vejledningen
til konkret undervisning?
… oplever du, at læseplanen og vejledningen passer til elevernes ni-
veau på de forskellige klassetrin?
Som fag
3,23
3,04
3,07
2,63
I fag
3,28
3,02
3,08
2,92
Forskel
-0,06
0,02
0,00
-0,29
Signifikant
Nej
Nej
Nej
Ja (*)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad…”.
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk perso-
nale.
Tabel 2-2: Lærernes vurdering af fagligheden, læseplaner og undervisningsvejledninger fordelt på erfaring
Spørgsmål
… vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defi-
neret i Fælles Mål, er forståelig for dig som lærer?
vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defi-
neret i Fælles Mål, er mulig at omsætte til konkret undervisning?
… oplever du, at det er muligt at omsætte læseplanen og vejledningen
til konkret undervisning?
… oplever du, at læseplanen og vejledningen passer til elevernes ni-
veau på de forskellige klassetrin?
Mindre erfarne
lærere
3,22
2,96
3,04
2,83
Erfarne
lærere
3,30
3,09
3,11
2,80
Forskel
-0,08
-0,14
-0,06
0,03
Signifikant
Nej
Nej
Nej
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad…”.
Erfarne lærere dækker over pædagogisk personale,
som har deltaget i forsøget i alle tre år. Mindre erfarne lærere dækker over pædagogisk personale, som ikke har deltaget i forsøget i alle tre år.
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 2-3: Udvikling i lærernes vurdering af fagligheden, læseplaner og undervisningsvejledninger over tid
Spørgsmål
… vurderer du, at
teknologiforståelsesfagligheden, som den er
defineret i Fælles Mål, er forståelig for dig som lærer?
… oplever du, at det er muligt at omsætte læseplanen og vejled-
ningen til konkret undervisning?
oplever du, at læseplanen og vejledningen passer til elevernes
niveau på de forskellige klassetrin?
2019
3,33
3,19
2,90
2020
3,20
3,06
2,72
2021
3,19
3,14
2,75
Forskel fra 2019 til 2021
0,13
0,05
0,15
Signifikant
Nej
Nej
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad…”.
Analyserne er alene baseret på besvarelser fra
pædagogisk personale, som har deltaget i både før-, og midtvejs- og slutmålingen. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmålingen blandt pædago-
gisk personale.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0003.png
2.2 Udbytte af forsøgets understøttende aktiviteter og materialer
Figur 2-2. Lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer
Kan anvendes i tilrettelæggelsen af
undervisningen i teknologiforståelse?
Samlet set bidrager til at fremme elevernes
teknologiforståelse?
Gør det muligt for dig at kunne undervise i
teknologiforståelse i overensstemmelse med
beskrivelsen af fagligheden?
Gør det muligt for dig at kunne evaluere
undervisningen i teknologiforståelse?
1%
5%
41%
43%
11%
8%
41%
41%
10%
1%
9%
42%
38%
9%
15%
Slet ikke
53%
I lav grad
26%
I nogen grad
5%
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=229. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer?” Datakilde: Slutmåling blandt
pædagogisk personale.
Tabel 2-4: Lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer fordelt på delforsøg
Spørgsmål
Kan anvendes i tilrettelæggelsen af undervisningen i teknologiforstå-
else?
Gør det muligt for dig at kunne undervise i teknologiforståelse i over-
ensstemmelse med beskrivelsen af fagligheden?
Gør det muligt for dig at kunne evaluere undervisningen i teknologi-
forståelse?
Samlet set bidrager til at fremme elevernes teknologiforståelse?
Som fag
3,69
3,44
3,11
3,65
I fag
3,53
3,48
3,24
3,44
Forskel
0,16
-0,04
-0,14
0,21
Signifikant
Nej
Nej
Nej
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
Spørgsmålsformulering: ”I
hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -
materialer?”.
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 2-5: Lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer fordelt på erfaring
Spørgsmål
Kan anvendes i tilrettelæggelsen af undervisningen i teknologiforstå-
else?
Gør det muligt for dig at kunne undervise i teknologiforståelse i over-
ensstemmelse med beskrivelsen af fagligheden?
Gør det muligt for dig at kunne evaluere undervisningen i teknologi-
forståelse?
Samlet set bidrager til at fremme elevernes teknologiforståelse?
Mindre erfarne
lærere
3,52
3,35
3,12
3,37
Erfarne
lærere
3,65
3,58
3,27
3,66
Forskel
-0,13
-0,23
-0,14
-0,29
Signifikant
Nej
Ja (*)
Nej
Ja (**)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering: ”I
hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -
materialer?”.
Erfarne lærere dækker over
pædagogisk personale, som har deltaget i forsøget i alle tre år. Mindre erfarne lærere dækker over pæ-
dagogisk personale, som ikke har deltaget i forsøget i alle tre år. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0004.png
Tabel 2-6: Udvikling i lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer over tid
Spørgsmål
Kan anvendes i tilrettelæggelsen af undervisningen i teknologi-
forståelse?
Gør det muligt for dig at kunne undervise i teknologiforståelse i
overensstemmelse med beskrivelsen af fagligheden?
Gør det muligt for dig at kunne evaluere undervisningen i tekno-
logiforståelse?
Samlet set bidrager til at fremme elevernes teknologiforståelse?
2019
3,95
3,63
3,35
3,92
2020
3,77
3,67
3,00
3,75
2021
3,74
3,61
3,31
3,66
Forskel fra 2019 til 2021
0,21
0,01
0,04
0,25
Signifikant
Nej
Nej
Nej
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
Spørgsmålsformulering: ”I
hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -
materialer?”.
Analyserne
er alene baseret på besvarelser fra pædagogisk personale, som har deltaget i både før-, og midtvejs- og slutmålingen.
Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmålingen blandt pædagogisk personale.
Tabel 2-7: Lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer fordelt på oplevelse af, om Fælles
Mål er forståelige
Spørgsmål
Kan anvendes i tilrettelæggelsen af undervisningen i teknologiforstå-
else?
Gør det muligt for dig at kunne undervise i teknologiforståelse i over-
ensstemmelse med beskrivelsen af fagligheden?
Gør det muligt for dig at kunne evaluere undervisningen i teknologi-
forståelse?
Samlet set bidrager til at fremme elevernes teknologiforståelse?
Fælles Mål opleves
ikke som forståelige
3,48
3,37
3,06
3,40
Fælles Mål opleves
som forståelige
3,80
3,70
3,50
3,79
Forskel
-0,31
-0,34
-0,44
-0,39
Signifikant
Ja (**)
Ja (**)
Ja (***)
Ja (***)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
Spørgsmålsformulering: ”I
hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -
materialer?”. Hvis lærerne
har svaret ”Slet ikke”, ”I lav grad” eller ”I nogen grad” til spørgsmålet ”I
hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelses-
fagligheden, som den er defineret i Fælles Mål, er forståelig for dig som lærer?”, indgår de i gruppen af lærere, der
ikke
oplever, at Fælles Mål er
forståelige. Hvis det pædagogiske personale omvendt har svaret ”I høj grad” eller ”I meget øj grad”, indgår de i gruppen af lærere,
der oplever, at
Fælles Mål er forståelige. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Figur 2-3. Lærernes oplevelse af indholdet af prototyperne
I hvilken grad oplever du, at indholdet af
prototyperne/undervisningsforløbene
understøtter fælles mål for
teknologiforståelse?
1%
3%
Slet ikke
27%
53%
16%
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at indholdet af prototyperne/undervisningsforløbene understøtter fælles mål for
teknologiforståelse?” Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 2-8: Lærernes oplevelse af indholdet af prototyperne fordelt på delforsøg
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du, at indholdet af prototyperne/undervis-
ningsforløbene understøtter fælles mål for teknologiforståelse?
Som fag
3,97
I fag
3,70
Forskel
0,27
Signifikant
Ja (*)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at indholdet af prototyperne/undervis-
ningsforløbene understøtter fælles mål for teknologiforståelse?”.
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0005.png
Tabel 2-9: Lærernes oplevelse af indholdet af prototyperne fordelt på erfaring
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du, at indholdet af prototyperne/undervis-
ningsforløbene understøtter fælles mål for teknologiforståelse?
Mindre erfarne
lærere
3,59
Erfarne
lærere
3,99
Forskel
-0,40
Signifikant
Ja (***)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering: ”I
hvilken grad oplever du, at indholdet af prototyperne/undervis-
ningsforløbene understøtter fælles mål for teknologiforståelse?”.
Erfarne lærere dækker over
pædagogisk personale, som har deltaget i forsøget i
alle tre år. Mindre erfarne lærere dækker over pædagogisk personale, som ikke har deltaget i forsøget i alle tre år. Datakilde: Slutmåling blandt
pædagogisk personale.
Tabel 2-10: Lærernes oplevelse af indholdet af prototyperne fordelt på oplevelse af, om Fælles Mål er forståelige
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du, at indholdet af prototyperne/undervis-
ningsforløbene understøtter fælles mål for teknologiforståelse?
Fælles Mål opleves
ikke som forståelige
3,70
Fælles Mål opleves
som forståelige
4,00
Forskel
-0,30
Signifikant
Ja (**)
Note: * ved
p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering: ”I
hvilken grad oplever du, at indholdet af prototyperne/undervis-
ningsforløbene understøtter fælles mål for teknologiforståelse?”.
Hvis lærerne har svaret ”Slet ikke”, ”I lav grad” eller ”I nogen grad” til spørgsmå-
let ”I
hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål, er forståelig for dig som lærer?”,
indgår de i
gruppen af lærere, der
ikke
oplever, at Fælles Mål er forståelige. Hvis det
pædagogiske personale omvendt har svaret ”I høj grad” eller ”I meget øj
grad”, indgår de i gruppen af lærere, der oplever, at Fælles Mål er forståelige. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Figur 2-4. Lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer
… de udviklede undervisningsforløb og
-
materialer motiverer flere forskellige typer
elever?
… indholdet af af
prototyperne/undervisningsforløbene
stemmer overens med dine elevers faglige
niveau?
2%
18%
44%
30%
6%
3%
22%
I lav grad
52%
I nogen grad
21%
I høj grad
2%
I meget høj grad
Slet ikke
Note: N=251 for "I hvilken grad oplever du, at indholdet af af prototyperne/undervisningsforløbene stemmer overens med dine elevers faglige
niveau?". N=229 for "I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer motiverer flere forskellige typer elever?". Data-
kilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 2-11: Lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer fordelt på delforsøg
Spørgsmål
… indholdet af prototyperne/undervisningsforløbene stemmer
overens med dine elevers faglige niveau?
… de udviklede
undervisningsforløb og -materialer motiverer flere
forskellige typer elever?
Som fag
2,81
3,24
I fag
3,06
3,18
Forskel
-0,25
0,06
Signifikant
Ja (*)
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad oplever du, at…”. Datakilde: Slutmåling blandt pædago-
gisk personale.
Tabel 2-12: Lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer fordelt på erfaring
Spørgsmål
… indholdet af
prototyperne/undervisningsforløbene stemmer
overens med dine elevers faglige niveau?
… de udviklede undervisningsforløb og
-materialer motiverer flere
forskellige typer elever?
Mindre erfarne
lærere
2,94
3,12
Erfarne
lærere
3,00
3,27
Forskel
-0,06
-0,15
Signifikant
Nej
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad oplever du, at…”.
Erfarne lærere dækker over pædago-
gisk personale, som har deltaget i forsøget i alle tre år. Mindre erfarne lærere dækker over pædagogisk personale, som ikke har deltaget i forsø-
get i alle tre år. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0006.png
Tabel 2-13: Udvikling i lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer over tid
Spørgsmål
… de udviklede undervisningsforløb og
-materialer motiverer
flere forskellige typer elever?
2019
3,56
2020
3,28
2021
3,28
Forskel fra 2019 til 2021
0,28
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad oplever du, at…”.
Analyserne er alene baseret på be-
svarelser fra pædagogisk personale, som har deltaget i både før-, og midtvejs- og slutmålingen. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmålingen
blandt pædagogisk personale.
Tabel 2-14: Lærernes vurdering af de udviklede undervisningsforløb og -materialer fordelt på oplevelse af, om Fæl-
les Mål er forståelige
Spørgsmål
… indholdet af af prototyperne/undervisningsforløbene stemmer
overens med dine elevers faglige niveau?
… de udviklede undervisningsforløb og
-materialer motiverer flere
forskellige typer elever?
Fælles Mål opleves
ikke som forståelige
2,88
3,11
Fælles Mål opleves
som forståelige
3,10
3,38
Forskel
-0,22
-0,26
Signifikant
Nej
Ja (*)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad oplever du, at…”. Hvis lærerne har svaret ”Slet ikke”, ”I
lav grad” eller ”I nogen grad” til spørgsmålet ”I
hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål, er
forståelig for dig som lærer?”,
indgår de i gruppen af lærere, der
ikke
oplever, at Fælles Mål er forståelige. Hvis det pædagogiske personale om-
vendt har svaret ”I høj grad” eller ”I meget øj grad”, indgår de i gruppen
af lærere, der oplever, at Fælles Mål er forståelige. Datakilde: Slutmåling
blandt pædagogisk personale.
Figur 2-5. Ressourcepersonernes vurdering af skolernes anvendelse af videnspakken
I hvilken grad har du og det pædagogiske
personale på skolen anvendt videnspakken
til at introducere nye medarbejdere til
fagligheden?
29%
26%
20%
9%
17%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad har du og det pædagogiske personale på skolen anvendt videnspakken til at introducere nye
medarbejdere til fagligheden?”. Datakilde: Slutmåling blandt ressourcepersoner.
Figur 2-6. Ressourcepersonernes vurdering skolens udbytte af kompetenceudviklingen
I hvilken grad har I som skole oplevet et
udbytte af kompetenceudviklingen indtil nu?
10%
32%
32%
27%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad har I som skole oplevet et udbytte af kompetenceudviklingen indtil nu?”. Datakilde: Slutmå-
ling blandt ressourcepersoner.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0007.png
3.Undervisningen i teknologiforståelse
Figur 3-1. Lærernes anvendelse af udviklede undervisningsforløb
93%
7%
Ja
Nej
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”Har
du anvendt de udviklede prototyper/undervisningsforløb i planlægningen af din undervisning i tekno-
logiforståelse?” Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Figur 3-2. Lærernes anvendelse af udviklede undervisningsforløb
31%
20%
13%
10%
5%
0%
1
2%
2
3
4
5
6
7
8
9
6%
2%
10
12%
Note: N=229. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsforløbene?”
Lærerne har kun modtaget dette
spørgsmål, hvis de har anvendt de udviklede undervisningsforløb. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 3-1: Lærernes anvendelse af udviklede undervisningsforløb fordelt på delforsøg
Spørgsmål
I hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsforlø-
bene?
Som fag
6,72
I fag
6,82
Forskel
-0,11
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsforlø-
bene?”.
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 3-2: Lærernes anvendelse af udviklede undervisningsforløb fordelt på erfaring
Spørgsmål
I hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsforlø-
bene?
Mindre erfarne
lærere
6,46
Erfarne
lærere
7,10
Forskel
-0,64
Signifikant
Ja (**)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsforlø-
bene?”.
Erfarne lærere dækker over
pædagogisk personale, som har deltaget i forsøget i alle tre år. Mindre erfarne lærere dækker over pædago-
gisk personale, som ikke har deltaget i forsøget i alle tre år. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 3-3: Udvikling i lærernes anvendelse af udviklede undervisningsforløb over tid
Spørgsmål
I hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsfor-
løbene?
2019
2020
7,53
2021
7,10
Forskel fra 2020 til 2021
0,43
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsforlø-
bene?”.
Analyserne
er alene baseret på besvarelser fra pædagogisk personale, som har deltaget i både før-, og midtvejs- og slutmålingen. Data-
kilde: Før-, og midtvejs- og slutmålingen blandt pædagogisk personale.
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0008.png
4.Ressourcer og rammer på skolerne
4.1 Det pædagogiske personales kompetencer og motivation
Figur 4-1. Lærernes forudgående erfaring
77%
23%
Ja
Nej
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”Har
du tidligere (dvs. før forsøget) deltaget i opkvalificering eller efteruddannelse, der havde fokus på
digital teknologi eller teknologiforståelse?” Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Figur 4-2. Lærernes vurdering af egne kompetencer i teknologiforståelse
… gennemføre undervisning i
teknologiforståelse eller med elementer af
teknologiforståelse?
… planlægge undervisning i
teknologiforståelse eller med elementer af
teknologiforståelse?
… evaluere undervisningen i
teknologiforståelse eller hvor elementer af
teknologiforståelse indgår?
1%
14%
46%
29%
9%
2%
19%
43%
27%
9%
2%
20%
Slet ikke
51%
I lav grad
I nogen grad
22%
5%
I meget høj grad
I høj grad
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at du har viden og didaktiske kompetencer til at kunne…”. Datakilde: Slutmåling
blandt pædagogisk personale.
Tabel 4-1: Lærernes vurdering af egne kompetencer i teknologiforståelse fordelt på delforsøg
Spørgsmål
… planlægge undervisning i teknologiforståelse eller med elementer
af teknologiforståelse?
gennemføre undervisning i teknologiforståelse eller med elemen-
ter af teknologiforståelse?
… evaluere undervisningen i teknologiforståelse eller hvor elementer
af teknologiforståelse indgår?
Som fag
3,45
3,50
3,18
I fag
3,11
3,22
3,04
Forskel
0,34
0,28
0,14
Signifikant
Ja (**)
Ja (*)
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at du har viden og didaktiske kompetencer
til at kunne…”. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 4-2: Lærernes vurdering af egne kompetencer i teknologiforståelse fordelt på erfaring
Spørgsmål
… planlægge undervisning i teknologiforståelse eller med elementer
af teknologiforståelse?
… gennemføre undervisning i teknologiforståelse eller med elemen-
ter af teknologiforståelse?
… evaluere undervisningen i teknologiforståelse eller hvor elementer
af teknologiforståelse indgår?
Mindre erfarne
lærere
2,98
3,07
2,97
Erfarne
lærere
3,49
3,58
3,21
Forskel
-0,50
-0,51
-0,24
Signifikant
Ja (***)
Ja (***)
Ja (*)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at du har viden og didaktiske kompetencer
til at kunne…”.
Erfarne lærere dækker over
pædagogisk personale, som har deltaget i forsøget i alle tre år. Mindre erfarne lærere dækker over
pædagogisk personale, som ikke har deltaget i forsøget i alle tre år. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0009.png
Tabel 4-3: Udvikling i lærernes vurdering af egne kompetencer i teknologiforståelse over tid
Spørgsmål
… planlægge undervisning i teknologiforståelse eller med ele-
menter af teknologiforståelse?
… gennemføre undervisning i teknologiforståelse eller med ele-
menter af teknologiforståelse?
… evaluere undervisningen i teknologiforståelse eller hvor ele-
menter af teknologiforståelse indgår?
2019
3,47
3,49
3,19
2020
3,41
3,65
3,11
2021
3,53
3,64
3,25
Forskel fra 2019 til 2021
-0,06
-0,15
-0,06
Signifikant
Nej
Nej
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at du har viden og didaktiske kompetencer
til at kunne…”.
Analyserne
er alene baseret på besvarelser fra pædagogisk personale, som har deltaget i både før-, og midtvejs- og slutmålingen.
Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmålingen blandt pædagogisk personale.
Figur 4-3. Lærernes motivation for at undervise i teknologiforståelse
I hvilken grad oplever du at være motiveret
til at undervise i teknologiforståelse som
faglighed?
2%
19%
37%
28%
14%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad vurderer du at være motiveret til at undervise i teknologiforståelse som faglighed?”. Data-
kilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 4-4: Lærernes motivation for at undervise i teknologiforståelse fordelt på delforsøg
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du at være motiveret til at undervise i teknolo-
giforståelse som faglighed?
Som fag
3,63
I fag
3,18
Forskel
0,45
Signifikant
Ja (**)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad vurderer du at være motiveret til at undervise i tekno-
logiforståelse som faglighed?”.
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 4-5: Lærernes motivation for at undervise i teknologiforståelse fordelt på erfaring
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du at være motiveret til at undervise i teknolo-
giforståelse som faglighed?
Mindre erfarne
lærere
3,11
Erfarne
lærere
3,58
Forskel
-0,47
Signifikant
Ja (***)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad vurderer du at være motiveret til at undervise i tekno-
logiforståelse som faglighed?”.
Erfarne lærere dækker over
pædagogisk personale, som har deltaget i forsøget i alle tre år. Mindre erfarne lærere
dækker over pædagogisk personale, som ikke har deltaget i forsøget i alle tre år. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 4-6: Udvikling i lærernes motivation for at undervise i teknologiforståelse over tid
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du at være motiveret til at undervise i tek-
nologiforståelse som faglighed?
2019
4,14
2020
3,73
2021
3,55
Forskel fra 2019 til 2021
0,59
Signifikant
Ja (***)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad vurderer du at være motiveret til at undervise i tekno-
logiforståelse som faglighed?”.
Analyserne
er alene baseret på besvarelser fra pædagogisk personale, som har deltaget i både før-, og midtvejs-
og slutmålingen. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmålingen blandt pædagogisk personale.
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0010.png
Figur 4-4. Ressourcepersonernes oplevelse af lærernes motivation
I hvilken grad oplever du, at det
pædagogiske personale, som er involveret,
er motiverede for at arbejde med forsøget?
2%
12%
31%
31%
24%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad har I som skole oplevet et udbytte af kompetenceudviklingen indtil nu?”. Datakilde: Slutmå-
ling blandt ressourcepersoner.
Tabel 4-7: Udvikling i ressourcepersonernes oplevelse af lærernes motivation over tid
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du, at det pædagogiske personale, som er
involveret, er motiverede for at arbejde med forsøget?
2019
4,12
2020
3,77
2021
3,62
Forskel fra 2019 til 2021
0,50
Signifikant
Ja (*)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad har I som skole oplevet et udbytte af kompetenceud-
viklingen indtil nu?”. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmåling blandt ressourcepersoner.
Tabel 4-8: Lærere der tidligere har deltaget i opkvalificering med fokus på teknologiforståelse
fordelt på delforsøg
Spørgsmål
Andel af lærere, der tidligere (dvs. før forsøget) har deltaget i opkvalificering
eller efteruddannelse, der havde fokus på digital teknologi eller teknologiforstå-
else
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Som fag
39 %
I fag
22 %
Signifikant
Ja
Tabel 4-9: Lærere der tidligere har deltaget i opkvalificering med fokus på teknologiforståelse
fordelt på erfaring
Spørgsmål
Andel af lærere, der tidligere (dvs. før forsøget) har deltaget i opkvalificering
eller efteruddannelse, der havde fokus på digital teknologi eller teknologiforstå-
else
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Mindre erfarne
lærere
15 %
Erfarne
lærere
38 %
Signifikant
Ja
4.2 Skolernes organisering
Figur 4-5. Lærernes oplevelse af organiseringen af undervisning i teknologiforståelse
… planlægger du undervisning i
teknologiforståelse i samarbejde med
kollegaer?
… evaluerer du undervisning i
teknologiforståelse i samarbejde med
kollegaer?
… gennemfører du undervisning i
teknologiforståelse i samarbejde med
kollegaer?
8% 14%
28%
27%
24%
10%
20%
31%
26%
13%
15%
21%
Slet ikke
30%
17%
16%
I lav grad
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad…”. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 4-10: Lærernes oplevelse af organiseringen af undervisning i teknologiforståelse fordelt på delforsøg
Spørgsmål
… planlægger du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde
med kollegaer?
Som fag
3,76
I fag
3,32
Forskel
0,45
Signifikant
Ja (**)
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0011.png
… gennemfører du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde
med kollegaer?
evaluerer du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde med
kollegaer?
3,02
3,30
2,96
3,02
0,06
0,27
Nej
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad…”. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk perso-
nale.
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0012.png
Tabel 4-11: Lærernes oplevelse af organiseringen af undervisning i teknologiforståelse fordelt på erfaring
Spørgsmål
… planlægger du undervisning i
teknologiforståelse i samarbejde
med kollegaer?
… gennemfører du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde
med kollegaer?
… evaluerer du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde med
kollegaer?
Mindre erfarne
lærere
3,49
2,92
3,05
Erfarne
lærere
3,44
3,06
3,18
Forskel
0,06
-0,14
-0,13
Signifikant
Nej
Nej
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad…”.
Erfarne lærere dækker over
pædagogisk personale,
som har deltaget i forsøget i alle tre år. Mindre erfarne lærere dækker over pædagogisk personale, som ikke har deltaget i forsøget i alle tre år.
Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Figur 4-6. Ressourcepersonernes oplevelse af arbejdet med teknologiforståelse
I hvilken grad har I på skolen faste rammer
for, hvordan I samarbejder om udviklingen
af undervisning i forbindelse med forsøget
med teknologiforståelse?
17%
17%
36%
29%
2%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad har I på skolen faste rammer for, hvordan I samarbejder om udviklingen af undervisning i
forbindelse med forsøget med teknologiforståelse?”. Datakilde: Slutmåling blandt ressourcepersoner.
Tabel 4-12: Ressourcepersonernes oplevelse af arbejdet med teknologiforståelse fordelt på delforsøg
Spørgsmål
I hvilken grad har I på skolen faste rammer for, hvordan I samarbej-
der om udviklingen af undervisning i forbindelse med forsøget med
teknologiforståelse?
Som fag
2,91
I fag
2,75
Forskel
0,16
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
I hvilken grad har I på skolen faste rammer for, hvordan I samarbej-
der om udviklingen af undervisning i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse?”. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 4-13: Udvikling i ressourcepersonernes oplevelse af arbejdet med teknologiforståelse over tid
Spørgsmål
I hvilken grad har I på skolen faste rammer for, hvordan I sam-
arbejder om udviklingen af undervisning i forbindelse med for-
søget med teknologiforståelse?
2019
3,00
2020
3,32
2021
2,83
Forskel fra 2019 til 2021
0,17
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
I hvilken grad har I på skolen faste rammer for, hvordan I samarbej-
der om udviklingen af undervisning i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse?”. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmåling blandt res-
sourcepersoner.
Figur 4-7. Ressourcepersonernes mulighed for at sparre med det pædagogiske personale
I hvilken grad oplever du, at du har
mulighed for at prioritere sparring med det
pædagogiske personale, når de efterspørger
det?
7%
20%
41%
32%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at du har mulighed for at prioritere sparring med det pædagogiske personale, når
de efterspørger det?”. Datakilde: Slutmåling blandt ressourcepersoner.
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0013.png
Tabel 4-14: Udvikling i ressourcepersonernes mulighed for at sparre med det pædagogiske personale over tid
Spørgsmål
I hvilken grad har I på skolen faste rammer for, hvordan I sam-
arbejder om udviklingen af undervisning i forbindelse med for-
søget med teknologiforståelse?
2019
3,00
2020
3,32
2021
2,83
Forskel fra 2019 til 2021
0,17
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at du har mulighed for at prioritere spar-
ring med det pædagogiske personale, når de efterspørger det?”. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmåling blandt ressourcepersoner.
Figur 4-8. Ressourcepersonernes vejledning og støtte til det pædagogiske personale
I hvilken grad har du givet støtte og
vejledning til det pædagogiske personale i
forbindelse med arbejdet med
teknologiforståelse i undervisningen?
7%
50%
43%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad har du givet støtte og vejledning til det pædagogiske personale i forbindelse med arbejdet
med teknologiforståelse i undervisningen?”. Datakilde: Slutmåling blandt ressourcepersoner.
Tabel 4-15: Udvikling i ressourcepersonernes vejledning og støtte til det pædagogiske personale over tid
Spørgsmål
I hvilken grad har du givet støtte og vejledning til det pædagogi-
ske personale i forbindelse med arbejdet med teknologiforstå-
else i undervisningen?
2019
3,42
2020
3,19
2021
3,36
Forskel fra 2019 til 2021
0,06
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad har du givet støtte og vejledning til det pædagogiske
personale i forbindelse med arbejdet med teknologiforståelse i undervisningen?”. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmåling blandt ressourceper-
soner.
Figur 4-9. Ressourcepersonernes oplevelse af organiseringen af undervisning i teknologiforståelse
… tilrettelægges undervisningen i
teknologiforståelse i fællesskab?
2%
15%
32%
32%
20%
… evalueres undervisningen i
teknologiforståelse i fællesskab?
2%
21%
36%
29%
12%
… gennemføres undervisningen i
teknologiforståelse i fællesskab?
31%
Slet ikke
21%
I lav grad
21%
I nogen grad
17%
10%
I meget høj grad
I høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad…”. Datakilde: Slutmåling blandt ressourcepersoner.
Figur 4-10. Ressourcepersonernes oplevelse af ledelsesoppakningen
I hvilken grad oplever du, at ledelsen
bakker op om skolens deltagelse i forsøget?
2%
2%
14%
43%
38%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at ledelsen bakker op om skolens deltagelse i forsøget?”. Datakilde: Slutmåling
blandt ressourcepersoner.
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0014.png
Tabel 4-16: Udvikling i ressourcepersonernes oplevelse af ledelsesoppakningen over tid
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du, at ledelsen bakker op om skolens del-
tagelse i forsøget?
2019
4,51
2020
4,26
2021
4,12
Forskel fra 2019 til 2021
0,39
Signifikant
Ja (*)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at ledelsen bakker op om skolens delta-
gelse i forsøget?”. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmåling blandt ressourcepersoner.
Figur 4-11. Ressourcepersonernes oplevelse af teknologiforståelse på dagsordenen
Oplever du generelt, at teknologiforståelse
er højt på dagsordenen på jeres skole?
14%
29%
40%
17%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”Oplever
du generelt, at teknologiforståelse er højt på dagsordenen på jeres skole?”. Datakilde: Slutmåling
blandt ressourcepersoner.
Tabel 4-17: Udvikling i ressourcepersonernes oplevelse af teknologiforståelse på dagsordenen over tid
Spørgsmål
Oplever du generelt, at teknologiforståelse er højt på dagsorde-
nen på jeres skole?
2019
2020
3,67
2021
3,60
Forskel fra 2020 til 2021
0,08
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”Oplever
du generelt, at teknologiforståelse er højt på dagsordenen
på jeres skole?”. Datakilde: Midtvejs- og slutmåling blandt ressourcepersoner.
Figur 4-12. Ressourcepersonernes oplevelse af teknologiforståelse på dagsordenen
Oplever du generelt, at teknologiforståelse
er højt på dagsordenen i jeres kommune?
12% 7%
24%
39%
17%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”Oplever
du generelt, at teknologiforståelse er højt på dagsordenen i jeres kommune?”. Datakilde: Slutmå-
ling blandt ressourcepersoner.
Tabel 4-18: Udvikling i ressourcepersonernes oplevelse af teknologiforståelse på dagsordenen over tid
Spørgsmål
Oplever du generelt, at teknologiforståelse er højt på dagsorde-
nen i jeres kommune?
2019
2020
3,22
2021
3,41
Forskel fra 2020 til 2021
-0,20
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”Oplever
du generelt, at teknologiforståelse er højt på dagsordenen i
jeres kommune?”. Datakilde: Midtvejs- og slutmåling blandt ressourcepersoner.
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0015.png
4.3 Skolernes tekniske kapacitet
Figur 4-13. Ressourcepersonernes oplevelse af skolernes tekniske kapacitet
I hvilket omfang har I som skole adgang til
det tekniske udstyr, der er behov for til at
gennemføre undervisning i
teknologiforståelse?
5%
17%
31%
48%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilket omfang har I som skole adgang til det tekniske udstyr, der er behov for til at gennemføre undervis-
ning i teknologiforståelse?”. Datakilde: Slutmåling blandt ressourcepersoner.
Tabel 4-19: Udvikling i ressourcepersonernes oplevelse af skolernes tekniske kapacitet over tid
Spørgsmål
I hvilket omfang har I som skole adgang til det tekniske udstyr,
der er behov for til at gennemføre undervisning i teknologifor-
ståelse?
2019
3,84
2020
4,07
2021
4,21
Forskel fra 2019 til 2021
-0,38
Signifikant
Nej
1
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
1
Udviklingen er dog statistisk signifikant ved p<0,1. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilket omfang
har I som skole adgang til det tekniske udstyr, der er behov for til at gennemføre undervisning i teknologiforståelse?”. Datakilde: Før-, og midtvejs-
og slutmåling blandt ressourcepersoner.
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0016.png
5.Elevernes udvikling i teknologiforståelse
5.1
Indskoling
Tabel 5-1: Resultater af opgaver til elever i indskolingen
2019
(Gennemsnit)
Samlet
I fag
Som fag
44,1
47,3
39,4
Signifikant forskel
mellem 2019 og
2020
Ja***
Nej
Ja***
2020
(Gennemsnit)
48,9
49,5
48,1
Signifikant forskel
mellem 2020 og
2021
Ja***
Ja***
Ja***
2021
(Gennemsnit)
56,0
55,7
56,4
Signifikant
forskel mel-
lem 2019 og
2021
Ja***
Ja***
Ja***
Note: N=449 (samlet) / N=264 (i fag) / N=185 (som fag). Der måles på en skala fra 0-100, hvor 100 er et udtryk for den højest mulige samlede
score for eleverne, og 0 angiver den lavest mulige samlede score for eleverne. * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Datakilde: Før-, midt-
vejsmåling- og slutmåling blandt elever.
Figur 5-1. Resultater af opgaver til elever i indskolingen fordelt på kompetenceområder
Digital
myndiggørelse
13
15
17
Digital design og
designprocesser
15
16
17
Computati
onel
tankegang
4
5
9
Teknologisk
handleevne
12
13
14
N=449. Der måles på en skala fra 0-25, hvor 25 er et udtryk for den bedst mulige samlede score for eleverne, og 0 angiver den lavest mulige sam-
lede score for eleverne. Den grønne kant om cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling
og slutmåling. Datakilde: Før-, midtvejsmåling- og slutmåling blandt elever.
Tabel 5-2: Forskelle i elevernes udvikling på tværs af delforsøg
Opgaver
Som fag
Kontrol for elevernes baseline
Observationer
R
2
8,595**
(2,073)
Nej
449
0,036
Opgaver
2,399
(1,688)
Ja
449
0,401
Note: N=449. Regressionskoefficienter fra en regression af udviklingen i elevernes point i opgaver (måles fra 0-100) fra før til slutmålingen af-
hængigt af elevernes delforsøg. Regressionsanalysen er både gennemført med og uden elevernes point fra baselinemålingen. Standard fejl er
estimeret robust for heteroskedasticitet. * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgeskemaundersøgelse blandt elever.
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0017.png
Figur 5-2. Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse som fag i indskolingen
Digital
myndiggørelse
2,8
3,0
3,1
Digital design og
designprocesser
2,4
2,9
3,0
Computationel
tankegang
2,4
2,7
3,0
Teknologisk
handleevne
1,9
2,8
3,3
Note: N=16 i 2019, N=19 og N=20 i 2021.
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad vurderer du, at den gennemsnitlige gruppe af elever i din klasse
er i stand til følgende på nuværende tidspunkt?”.
Figuren består af fire indeks, der er dannet på baggrund af en række spørgsmål i spørgeskema-
undersøgelsen (jf. tabel 11 i bilag 1). Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den bedst mulige samlede score for lærernes vurdering
af elevernes kompetencer, og 1 angiver den lavest mulige samlede score for lærernes vurdering af elevernes kompetencer. Den grønne kant om
cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling og slutmåling.
Figur 5-3. Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse i fag i indskolingen
Billedkunst
1,5
2,9
Dansk
2,5
2,8
Matematik
2,6
2,9
3,3
Natur/teknologi
3,0
3,4 3,5
Note: Billedkunst (N=6 i 2019 og N=8 i 2020). Dansk (N=7 i 2019 og N=11 i 2020). Matematik (N=6 i 2019, N=8 i 2020 og N=9 i 2021). Natur/teknologi
(N=4 i 2019, N=5 i 2020 og N=8 i 2021).
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad vurderer du, at den gennemsnitlige gruppe af elever i din klasse er
i stand til følgende på nuværende tidspunkt?”.
Figuren består af fire indeks, der er dannet på baggrund af en række spørgsmål i spørgeskemaun-
dersøgelsen (jf. tabel 14-20 i bilag 1). Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den bedst mulige samlede score for lærernes vurdering
af elevernes kompetencer, og 1 angiver den lavest mulige samlede score for lærernes vurdering af elevernes kompetencer. Den grønne kant om
cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling og slutmåling.
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0018.png
Tabel 5-3: Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse i indskolingen
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af drenge
og piger?
85%
Ja, drengene har flere kompetencer
end pigerne
13%
Ja, bogligt stærke elever har flere kom-
petencer end bogligt svage elever
29%
Ja, elever med socioemotionelle udfor-
dringer har flere kompetencer end ele-
ver uden socioemotionelle udfordringer
Ja, pigerne har flere kompetencer
end drengene
3%
Ja, bogligt svage elever har flere
kompetencer end bogligt stærke
elever
3%
Ja, elever med socioemotionelle
udfordringer har færre kompeten-
cer end elever uden socioemotio-
nelle udfordringer
17%
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af bogligt
stærke og svage elever?
68%
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af elever
som har/ikke har socioemotionelle udfordringer (fx
koncentrationsbesvær og sociale udfordringer)?
79%
4%
Note: N=89. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
’Ved-ikke’-svar
er udeladt fra tabellen.
Tabel 5-4: Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse i indskolingen
Der er større forskel på elever-
nes kompetencer i teknologifor-
ståelse end de øvrige fagområ-
der, jeg underviser i.
Hvordan oplever du forskellene i
elevernes kompetencer inden for
teknologiforståelse sammenlig-
net med de øvrige fagområder,
du underviser i?
Der er mindre forskel på elever-
nes kompetencer i teknologifor-
ståelse end de øvrige fagområ-
der, jeg underviser i.
Forskellen på elevernes kompe-
tencer nogenlunde den samme
som de øvrige fagområder, jeg
underviser i.
10%
33%
58%
Note: N=89 Datakilde:
Slutmåling blandt pædagogisk personale. ’Ved-ikke’-svar
er udeladt fra tabellen.
Tabel 5-5: Forskelle i elevernes udvikling på tværs af elevtyper
Opgaver
Elevernes motivation og engagement
Pige
0,2
2,0
Note: N=449. Regressionskoefficienter fra en regression af udviklingen i elevernes point i opgaver (måles fra 0-100) fra før til slutmålingen af-
hængigt af hhv. elevernes motivation for og engagement i skolen og elevernes køn (se tabel 10 i bilag 1). Alle sammenhænge er estimeret sepa-
rat. Koefficienterne er indeholdende en konstant, den respektive faktor og elevernes point fra baselinemålingen. Standard fejl er estimeret robust
for heteroskedasticitet. * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgeskemaundersøgelse blandt elever.
5.2
Mellemtrin
Tabel 5-6: Resultater af elevernes selvvurderinger på mellemtrinnet
2019
(Gennemsnit)
Samlet
I fag
Som fag
2,4
2,4
2,4
Signifikant forskel
mellem 2019 og
2020
Ja***
Ja***
Ja***
2020
(Gennemsnit)
2,8
2,8
2,8
Signifikant forskel
mellem 2020 og
2021
Ja*
Nej
Ja*
2021
(Gennemsnit)
2,9
2,9
2,9
Signifikant
forskel mel-
lem 2019 og
2021
Ja***
Ja***
Ja***
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0019.png
Note: N=361 (samlet) / N=163 (i fag) / N=198 (som fag). Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den højest mulige samlede score
for elevernes vurdering af egne kompetencer, og 1 angiver den lavest mulige samlede score for elevernes vurdering af egne kompetencer. Elever-
nes samlede score er udregnet på baggrund af 17 spørgsmål, der er samlet til et indeks over elevernes selvvurderinger i teknologiforståelse (se
tabel 5 i bilag 2). * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Datakilde: Før-, midtvejsmåling- og slutmåling blandt elever.
Figur 5-4. Resultater af elevernes selvvurderinger på mellemtrinnet fordelt på kompetenceområder
Digital
myndiggørelse
2,7
3,1
3,2
Digital design og
designprocesser
2,5
2,9
Computationel
tankegang
1,9
2,3
2,5
Teknologisk
handleevne
2,4
2,8
3,0
Note: N=361. Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den højest mulige samlede score for elevernes vurdering af egne kompetencer,
og 1 angiver den lavest mulige samlede score for elevernes vurdering af egne kompetencer. Elevernes samlede score er udregnet på baggrund af
17 spørgsmål, der er samlet til et indeks over elevernes selvvurderinger i teknologiforståelse (se tabel 5 i bilag 1). Den grønne kant om cirklerne
angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling og slutmåling. Datakilde: Før-, midtvejsmåling- og slut-
måling blandt elever.
Tabel 5-7: Resultater af opgaver til elever på mellemtrinnet
2019
(Gennemsnit)
Samlet
I fag
Som fag
37,7
37,9
37,5
Signifikant forskel
mellem 2019 og
2020
Ja***
Ja***
Ja***
2020
(Gennemsnit)
46,0
45,5
46,5
Signifikant forskel
mellem 2020 og
2021
Ja**
Nej
Ja**
2021
(Gennemsnit)
49,4
47,4
51,1
Signifikant
forskel mel-
lem 2019 og
2021
Ja***
Ja***
Ja***
Note: N=361 (samlet) / N=163 (i fag) / N=198 (som fag). Der måles på en skala fra 0-100, hvor 100 er et udtryk for den højest mulige samlede
score for eleverne, og 0 angiver den lavest mulige samlede score for eleverne. * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Datakilde: Før-, midt-
vejsmåling- og slutmåling blandt elever.
Figur 5-5. Resultater af opgaver til elever på mellemtrinnet fordelt på kompetenceområder
Digital
myndiggørelse
Digital design og
designprocesser
Computationel
tankegang
Teknologisk
handleevne
8
12
14
13
14
14
11
13
13
6
7
8
N=361. Der måles på en skala fra 0-25, hvor 25 er et udtryk for den bedst mulige samlede score for eleverne, og 0 angiver den lavest mulige sam-
lede score for eleverne. Den grønne kant om cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling
og slutmåling. Datakilde: Før-, midtvejsmåling- og slutmåling blandt elever.
Tabel 5-8: Forskelle i elevernes udvikling på tværs af delforsøg
Opgaver
Som fag
Kontrol for elevernes baseline
4,087*
(1,782)
Nej
Opgaver
3,847*
(1,566)
Ja
Selvvurderinger
0,0131
(0,0828)
Nej
Selvvurderinger
0,0269
(0,0694)
Ja
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0020.png
Observationer
R
2
361
0,014
361
0,252
361
0,000
361
0,314
Note: N=361. Regressionskoefficienter fra en regression af udviklingen i hhv. elevernes point i opgaver (måles fra 0-100) og selvvurderinger (må-
les fra 1-5) fra før til slutmålingen afhængigt af elevernes delforsøg. Regressionsanalysen er både gennemført med og uden hhv. elevernes point
og selvvurderinger fra baselinemålingen. Standard fejl er estimeret robust for heteroskedasticitet. * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
Spørgeskemaundersøgelse blandt elever.
Figur 5-6. Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse som fag på mellemtrinnet
Digital
myndiggørelse
1,9
2,8
2,9
Digital design og
designprocesser
1,8
2,8
Computationel
tankegang
1,9
2,6
2,8
Teknologisk
handleevne
2,6
3,1
3,4
Note: N=17 i 2019, N=18 i 2020 og N=12 i 2021.
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad vurderer du, at den gennemsnitlige gruppe af elever
i din
klasse er i stand til følgende på nuværende tidspunkt?”.
Figuren består af fire indeks, der er dannet på baggrund af en række spørgsmål i spørge-
skemaundersøgelsen (jf. tabel 12 i bilag 1). Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den bedst mulige samlede score for lærernes
vurdering af elevernes kompetencer, og 1 angiver den lavest mulige samlede score for lærernes vurdering af elevernes kompetencer. Den grønne
kant om cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling og slutmåling.
Figur 5-7. Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse i fag på mellemtrinnet
Håndværk og design
2,6
2,9
3,1
Matematik
2,4
3,0
3,1
Natur/teknologi
2,8
3,1
Dansk
3,0
3,1
Note: Håndværk og design (N=5 i 2019, N=12 i 2020 og N=9 i 2021). Matematik (N=7 i 2019, N=12 i 2020 og N=9 i 2021). Natur/teknologi (N=4 i
2019, N=13 i 2020 og N=10 i 2021). Dansk (N=14 i 2020 og N=12 i 2021).
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad vurderer du, at den gennemsnit-
lige gruppe af elever i din klasse er i stand til følgende på nuværende tidspunkt?”.
Figuren består af fire indeks, der er dannet på baggrund af en
række spørgsmål i spørgeskemaundersøgelsen (jf. tabel 14-20 i bilag 1). Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den bedst mulige
samlede score for lærernes vurdering af elevernes kompetencer, og 1 angiver den lavest mulige samlede score for lærernes vurdering af elever-
nes kompetencer. Den grønne kant om cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling og
slutmåling.
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0021.png
Tabel 5-9: Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse på mellemtrinnet
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af
drenge og piger?
78%
Ja, drengene har flere kompetencer
end pigerne
15%
Ja, bogligt stærke elever har flere
kompetencer end bogligt svage elever
49%
Ja, elever med socioemotionelle udfor-
dringer har flere kompetencer end ele-
ver uden socioemotionelle udfordrin-
ger
5%
Ja, pigerne har flere kompetencer
end drengene
7%
Ja, bogligt svage elever har flere
kompetencer end bogligt stærke
elever
1%
Ja, elever med socioemotionelle
udfordringer har færre kompeten-
cer end elever uden socioemotio-
nelle udfordringer
41%
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af bog-
ligt stærke og svage elever?
49%
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af elever
som har/ikke har socioemotionelle udfordringer (fx
koncentrationsbesvær og sociale udfordringer)?
54%
Note:
N=83. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale. ’Ved-ikke’-svar
er udeladt fra tabellen.
Tabel 5-10: Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse på mellemtrinnet
Der er større forskel på elever-
nes kompetencer i teknologifor-
ståelse end de øvrige fagområ-
der, jeg underviser i.
Der er mindre forskel på elever-
nes kompetencer i teknologifor-
ståelse end de øvrige fagområ-
der, jeg underviser i.
Forskellen på elevernes kompe-
tencer nogenlunde den samme
som de øvrige fagområder, jeg
underviser i.
Hvordan oplever du forskellene i
elevernes kompetencer inden for
teknologiforståelse sammenlig-
12%
24%
net med de øvrige fagområder,
du underviser i?
Note:
N=83 Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale. ’Ved-ikke’-svar
er udeladt fra tabellen.
64%
Tabel 5-11: Forskelle i elevernes udvikling på tværs af elevtyper
Opgaver
Elevernes motivation og engagement
Elevernes flair for teknologi
Pige
Yndlingsfag (STEM-fag)
2,7*
0,4
1,0
0,1
Selvvurderinger
0,12*
0,04
0,11
0,00
Note: N=361. Regressionskoefficienter fra en regression af udviklingen i hhv. elevernes point i opgaver (måles fra 0-100) og selvvurderinger (må-
les fra 1-5) fra før til slutmålingen afhængigt af hhv. elevernes motivation for og engagement i skolen, deres flair for teknologi, elevernes køn og
yndlingsfag (se tabel 10 i bilag 1). Alle sammenhænge er estimeret separat. Koefficienterne er indeholdende en konstant, den respektive faktor
og elevernes point eller selvvurderinger fra baselinemålingen. Standard fejl er estimeret robust for heteroskedasticitet. * ved p<0,05, ** ved
p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgeskemaundersøgelse blandt elever.
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0022.png
5.3
Udskoling
Tabel 5-12: Resultater af elevernes selvvurderinger i udskolingen
2019
(Gennemsnit)
Samlet
I fag
Som fag
2,5
2,4
2,7
Signifikant forskel
mellem 2019 og
2020
Ja***
Ja***
Ja*
2020
(Gennemsnit)
2,8
2,7
2,8
Signifikant forskel
mellem 2020 og
2021
Ja*
Nej
Ja*
2021
(Gennemsnit)
2,9
2,8
3,0
Signifikant
forskel mel-
lem 2019 og
2021
Ja***
Ja***
Ja***
Note: N=341 (samlet) / N=183 (i fag) / N=158 (som fag). Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den højest mulige samlede score
for elevernes vurdering af egne kompetencer, og 1 angiver den lavest mulige samlede score for elevernes vurdering af egne kompetencer. Elever-
nes samlede score er udregnet på baggrund af 17 spørgsmål, der er samlet til et indeks over elevernes selvvurderinger i teknologiforståelse (se
tabel 6 i bilag 1). * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Datakilde: Før-, midtvejsmåling- og slutmåling blandt elever.
Figur 5-8. Resultater af elevernes selvvurderinger i udskolingen fordelt på kompetenceområder
Digital
myndiggørelse
2,7
3,0
3,1
Digital design og
designprocesser
2,8 3,0
3,1
Computationel
tankegang
2,3
2,6
2,7
Teknologisk
handleevne
2,3
2,5
2,6
Note: N=341. Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den højest mulige samlede score for elevernes vurdering af egne kompetencer,
og 1 angiver den lavest mulige samlede score for elevernes vurdering af egne kompetencer. Elevernes samlede score er udregnet på baggrund af
17 spørgsmål, der er samlet til et indeks over elevernes selvvurderinger i teknologiforståelse (se tabel 6 i bilag 1). Den grønne kant om cirklerne
angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling og slutmåling. Datakilde: Før-, midtvejsmåling- og slut-
måling blandt elever.
Tabel 5-13: Resultater af opgaver til elever i udskolingen
2019
(Gennemsnit)
Samlet
I fag
Som fag
44,9
42,4
47,7
Signifikant forskel
mellem 2019 og
2020
Ja***
Ja***
Ja*
2020
(Gennemsnit)
49,4
48,4
50,5
Signifikant forskel
mellem 2020 og
2021
Nej
Nej
Ja*
2021
(Gennemsnit)
50,7
48,1
53,7
Signifikant
forskel mel-
lem 2019 og
2021
Ja***
Ja***
Ja***
Note: N=311 (samlet) / N=183 (i fag) / N=158 (som fag). Der måles på en skala fra 0-100, hvor 100 er et udtryk for den højest mulige samlede
score for eleverne, og 0 angiver den lavest mulige samlede score for eleverne. * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Datakilde: Før-, midt-
vejsmåling- og slutmåling blandt elever.
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0023.png
Figur 5-9. Resultater af opgaver til elever i udskolingen fordelt på kompetenceområder
Digital
myndiggørelse
13
16
16
Digital design og
designprocesser
14
15
Computationel
tankegang
12
13
Teknologisk
handleevne
6 7
7
N=341. Der måles på en skala fra 0-25, hvor 25 er et udtryk for den bedst mulige samlede score for eleverne, og 0 angiver den lavest mulige sam-
lede score for eleverne. Den grønne kant om cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling
og slutmåling. Datakilde: Før-, midtvejsmåling- og slutmåling blandt elever.
Tabel 5-14: Forskelle i elevernes udvikling på tværs af delforsøg
Opgaver
Som fag
Kontrol for elevernes baseline
Observationer
R
2
0,288
(1,353)
Nej
341
0,000
Opgaver
3,063*
(1,220)
Ja
341
0,223
Selvvurderinger
-0,0212
(0,0873)
Nej
341
0,000
Selvvurderinger
0,164*
(0,0717)
Ja
341
0,407
Note: N=341. Regressionskoefficienter fra en regression af udviklingen i hhv. elevernes point i opgaver (måles fra 0-100) og selvvurderinger (må-
les fra 1-5) fra før til slutmålingen afhængigt af elevernes delforsøg. Regressionsanalysen er både gennemført med og uden hhv. elevernes point
og selvvurderinger fra baselinemålingen. Standard fejl er estimeret robust for heteroskedasticitet. * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001.
Spørgeskemaundersøgelse blandt elever.
Figur 5-10. Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse som fag i udskolingen
Digital
myndiggørelse
2,4
2,9
3,3
Digital design og
designprocesser
2,3
2,7
3,0
Computationel
tankegang
2,1
2,6
3,0
Teknologisk
handleevne
2,1
2,5
3,1
Note: N=15 i 2019, N=16 i 2020 og N=10 i 2021.
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad vurderer du, at den gennemsnitlige gruppe af elever
i din
klasse er i stand til følgende på nuværende tidspunkt?”.
Figuren består af fire indeks, der er dannet på baggrund af en række spørgsmål i spørge-
skemaundersøgelsen (jf. tabel 13 i bilag 1). Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den bedst mulige samlede score for lærernes
vurdering af elevernes kompetencer, og 1 angiver den lavest mulige samlede score for lærernes vurdering af elevernes kompetencer. Den grønne
kant om cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling og slutmåling.
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0024.png
Figur 5-11. Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse i fag i udskolingen
Dansk
2,7
3,5
Fysik/kemi
2,1
2,7
3,1
Matematik
2,7 2,8
3,2
Samfundsfag
3,0
3,3
Note: Dansk (N=9 i 2019, N=10 i 2020 og N=10 i 2021). Fysik/kemi (N=6 i 2019, N=12 i 2020 og N=6 i 2021). Matematik (N=8 i 2019, N=13 i 2020
og N=15 i 2021). Samfundsfag (N=10 i 2020 og N=9 i 2021).
Spørgsmålsformulering: ”I hvilken grad vurderer du, at den gennemsnitlige gruppe af
elever i din klasse
er i stand til følgende på nuværende tidspunkt?”.
Figuren består af fire indeks, der er dannet på baggrund af en række spørgs-
mål i spørgeskemaundersøgelsen (jf. tabel 14-20 i bilag 1). Der måles på en skala fra 1-5, hvor 5 er et udtryk for den bedst mulige samlede score
for lærernes vurdering af elevernes kompetencer, og 1 angiver den lavest mulige samlede score for lærernes vurdering af elevernes kompeten-
cer. Den grønne kant om cirklerne angiver en statistisk signifikant forskel (p<0,05) mellem førmåling og hhv. midtvejsmåling og slutmåling.
Tabel 5-15: Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse i udskolingen
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af
drenge og piger?
68%
Ja, drengene har flere kompetencer
end pigerne
32%
Ja, bogligt stærke elever har flere
kompetencer end bogligt svage elever
51%
Ja, elever med socioemotionelle udfor-
dringer har flere kompetencer end ele-
ver uden socioemotionelle udfordrin-
ger
7%
Ja, pigerne har flere kompetencer
end drengene
0%
Ja, bogligt svage elever har flere
kompetencer end bogligt stærke
elever
3%
Ja, elever med socioemotionelle
udfordringer har færre kompeten-
cer end elever uden socioemotio-
nelle udfordringer
27%
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af bog-
ligt stærke og svage elever?
46%
Nej
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisnin-
gen i teknologiforståelse varierer på tværs af elever
som har/ikke har socioemotionelle udfordringer (fx
koncentrationsbesvær og sociale udfordringer)?
66%
Note:
N=82. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale. ’Ved-ikke’-svar
er udeladt fra tabellen.
Tabel 5-16: Lærernes vurdering af elevernes kompetencer i teknologiforståelse i udskolingen
Der er større forskel på elever-
nes kompetencer i teknologifor-
ståelse end de øvrige fagområ-
der, jeg underviser i.
Der er mindre forskel på elever-
nes kompetencer i teknologifor-
ståelse end de øvrige fagområ-
der, jeg underviser i.
Forskellen på elevernes kompe-
tencer nogenlunde den samme
som de øvrige fagområder, jeg
underviser i.
Hvordan oplever du forskellene i
elevernes kompetencer inden for
teknologiforståelse sammenlig-
20%
13%
net med de øvrige fagområder,
du underviser i?
Note:
N=82 Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale. ’Ved-ikke’-svar
er udeladt fra tabellen.
67%
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0025.png
Tabel 5-17: Forskelle i elevernes udvikling på tværs af elevtyper
Opgaver
Elevernes motivation og engagement
Elevernes flair for teknologi
Pige
Yndlingsfag (STEM-fag)
1,6*
-0,6
3,2*
0,7
Selvvurderinger
0,04
0,00
0,20*
0,00
Note: N=341. Regressionskoefficienter fra en regression af udviklingen i hhv. elevernes point i opgaver (måles fra 0-100) og selvvurderinger (må-
les fra 1-5) fra før til slutmålingen afhængigt af hhv. elevernes motivation for og engagement i skolen, deres flair for teknologi, elevernes køn og
yndlingsfag (se tabel 10 i bilag 1). Alle sammenhænge er estimeret separat. Koefficienterne er indeholdende en konstant, den respektive faktor
og elevernes point eller selvvurderinger fra baselinemålingen. Standard fejl er estimeret robust for heteroskedasticitet. * ved p<0,05, ** ved
p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgeskemaundersøgelse blandt elever.
5.4
Elevernes motivation
Figur 5-12. Lærernes vurdering af elevernes motivation
I hvor høj grad oplever du, at eleverne er
motiverede for at arbejde med indholdet i
fagligheden teknologiforståelse?
1%
9%
43%
39%
9%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=251. Spørgsmålsformulering: "I hvor høj grad oplever du, at eleverne er motiverede for at arbejde med indholdet i fagligheden teknologi-
forståelse?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 5-18: Lærernes vurdering af elevernes motivation fordelt på delforsøg
Spørgsmål
I hvor høj grad oplever du, at eleverne er motiverede for at arbejde
med indholdet i fagligheden teknologiforståelse?
Som fag
3,64
I fag
3,36
Forskel
0,28
Signifikant
Ja (*)
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Tabel 5-19: Udvikling i lærernes vurdering af elevernes motivation over tid
Spørgsmål
I hvor høj grad oplever du, at eleverne er motiverede for at ar-
bejde med indholdet i fagligheden teknologiforståelse?
2019
3,89
2020
3,81
2021
3,60
Forskel fra 2019 til 2021
0,28
Signifikant
Nej
1
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale. Analyserne er alene baseret på besvarel-
ser fra pædagogisk personale, som har deltaget i både før-, og midtvejs- og slutmålingen. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmålingen blandt
pædagogisk personale.
1
Udviklingen er signifikant ved p<0,07.
Figur 5-13. Lærernes vurdering af elevernes motivation i indskolingen
I hvor høj grad oplever du, at eleverne er
motiverede for at arbejde med indholdet i
fagligheden teknologiforståelse?
Slet ikke
22%
57%
21%
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=89. Spørgsmålsformulering: "I hvor høj grad oplever du, at eleverne er motiverede for at arbejde med indholdet i fagligheden teknologi-
forståelse?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
25
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0026.png
Figur 5-14. Lærernes vurdering af elevernes motivation på mellemtrinnet
I hvor høj grad oplever du, at eleverne er
motiverede for at arbejde med indholdet i
fagligheden teknologiforståelse?
9%
48%
40%
4%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=83. Spørgsmålsformulering: "I hvor høj grad oplever du, at eleverne er motiverede for at arbejde med indholdet i fagligheden teknologi-
forståelse?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Figur 5-15. Lærernes vurdering af elevernes motivation i udskolingen
I hvor høj grad oplever du, at eleverne er
motiverede for at arbejde med indholdet i
fagligheden teknologiforståelse?
3%
18%
60%
19%
1%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=82. Spørgsmålsformulering: "I hvor høj grad oplever du, at eleverne er motiverede for at arbejde med indholdet i fagligheden teknologi-
forståelse?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Figur 5-16. Lærernes vurdering af elevernes motivation fordelt på forskellige elevtyper
85%
11%
4%
Ja, pigerne er mere motiverede end
drengene
Nej
Ja, drengene er mere motiverede end
pigerne
Note: N=251. Spørgsmålsformulering: "Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af drenge
og piger?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
Figur 5-17. Lærernes vurdering af elevernes motivation fordelt på forskellige elevtyper
70%
27%
3%
Nej
Ja, bogligt stærke elever er mere
motiverede end bogligt svage elever
Ja, bogligt svage elever er mere
motiverende end bogligt stærke elever
Note: N=251. Spørgsmålsformulering: "Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af bogligt
stærke og svage elever?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
26
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0027.png
Figur 5-18. Lærernes vurdering af elevernes motivation fordelt på forskellige elevtyper
63%
32%
6%
Nej
Ja, elever med socioemotionelle
Ja, elever med socioemotionelle
udfordringer er mindre motiverede end
udfordringer er mere motiverede end
elever uden socioemotionelle udfordringerelever uden socioemotionelle udfordringer
Note: N=251. Spørgsmålsformulering: "Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af elever
som har/ikke har socioemotionelle udfordringer (fx koncentrationsbesvær og sociale udfordringer)?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk
personale.
27
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0028.png
6.Erfaringer med forsøgsmodellerne
6.1 Erfaringer med teknologiforståelse som selvstændigt fag
Figur 6-1. Lærernes oplevelse af om teknologiforståelse spiller sammen med de øvrige fag
I hvilken grad oplever du, at undervisningen
i teknologiforståelse spiller sammen med
undervisningen i de øvrige fag i folkeskolen?
2%
11%
45%
33%
9%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=84. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i de
øvrige fag i folkeskolen?”. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale. Spørgsmålet er kun stillet til pædagogisk personale, der undervi-
ser i teknologiforståelse som fag.
Tabel 6-1: Udvikling i lærernes oplevelse af om teknologiforståelse spiller sammen med de øvrige fag over tid
Spørgsmål
I hvilken grad oplever du, at undervisningen i teknologiforståelse
spiller sammen med undervisningen i de øvrige fag i folkesko-
len?
2019
2020
3,13
2021
3,41
Forskel fra 2019 til 2021
-0,28
Signifikant
Nej
Note: * ved p<0,05, ** ved p<0,01, *** ved p<0,001. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at undervisningen i teknologiforståelse
spiller sammen med undervisningen i de øvrige fag i folkeskolen?”.
Analyserne
er alene baseret på besvarelser fra pædagogisk personale, som
har deltaget i både før-, og midtvejs- og slutmålingen. Datakilde: Før-, og midtvejs- og slutmålingen blandt pædagogisk personale. Spørgsmålet er
kun stillet til pædagogisk personale, der underviser i teknologiforståelse som fag.
Figur 6-2. Ressourcepersonernes oplevelse af om teknologiforståelse som fag spiller sammen med de øvrige fag
I hvilken grad oplever du, at undervisningen
i teknologiforståelse spiller sammen med
undervisningen i de øvrige fag i folkeskolen?
15%
20%
55%
10%
Slet ikke
I lav grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at undervisningen i teknologiforståelse som fag spiller sammen med undervisnin-
gen i de øvrige fag i folkeskolen?”. Datakilde: Slutmåling blandt ressourcepersoner.
6.2 Erfaringer med teknologiforståelse integreret i fag
Figur 6-3. Lærernes oplevelse af om teknologiforståelsesfagligheden spiller sammen med det fag, de underviser i
3,6
3,6
2,9
2,9
3,0
3,4
3,4
Natur/teknologi Fysik/kemi (N=8)
(N=39)
Dansk (N=78)
Billedkunst
(N=17)
Håndværk og
design (N=16)
Matematik
(N=61)
Samfundsfag
(N=15)
Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i [fag]”. Datakilde:
Slutmåling blandt pædagogisk personale. Spørgsmålet er kun stillet til pædagogisk personale, der underviser i teknologiforståelse integreret i
fag. Der måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er ”Slet ikke” og 5 er ”I meget høj grad”.
28
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0029.png
Figur 6-4. Lærernes oplevelse af om der opstår synergieffekter mellem deres fag og teknologiforståelsesfagligheden
3,4
3,1
2,7
3,2
3,1
3,2
3,3
Natur/teknologi Fysik/kemi (N=8)
(N=39)
Dansk (N=78)
Billedkunst
(N=17)
Håndværk og
design (N=16)
Matematik
(N=61)
Samfundsfag
(N=15)
Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at der opstår synergieffekter mellem [fag] og teknologiforståelsesfagligheden?”. Datakilde:
Slutmåling blandt pædagogisk personale. Spørgsmålet er kun stillet til pædagogisk personale, der underviser i teknologiforståelse integreret i
fag. Der måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er ”Slet ikke” og 5 er ”I meget høj grad”.
Figur 6-5. Lærernes oplevelse af om deres fag bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det
3,6
3,6
2,9
2,9
3,0
3,4
3,4
Natur/teknologi Fysik/kemi (N=8)
(N=39)
Dansk (N=78)
Billedkunst
(N=17)
Håndværk og
design (N=16)
Matematik
(N=61)
Samfundsfag
(N=15)
Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at [fag] bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?”. Datakilde: Slut-
måling blandt pædagogisk personale. Spørgsmålet er kun stillet til pædagogisk personale, der underviser i teknologiforståelse integreret i fag.
Der måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er
”Slet ikke” og 5 er ”I meget høj grad”.
Figur 6-6. Lærernes oplevelse af om teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når det integreres i deres fag
3,6
3,6
2,9
2,9
3,0
3,4
3,4
Natur/teknologi Fysik/kemi (N=8)
(N=39)
Dansk (N=78)
Billedkunst
(N=17)
Håndværk og
design (N=16)
Matematik
(N=61)
Samfundsfag
(N=15)
Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad oplever du, at teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i [fag]?”. Datakilde: Slut-
måling blandt pædagogisk personale. Spørgsmålet er kun stillet til pædagogisk personale, der underviser i teknologiforståelse integreret i fag.
Der
måles på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er ”Slet ikke” og 5 er ”I meget høj grad”.
29
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0030.png
Figur 6-7. Ressourcepersonernes oplevelse af om det har været meningsfuldt at integrere teknologiforståelse i fagene
Natur/teknologi
21%
79%
Matematik
5%
5%
50%
40%
Samfundsfag
17%
33%
50%
Fysik/kemi
50%
50%
Billedkunst
17% 17%
17%
33%
17%
Dansk
20%
45%
20%
15%
Håndværk og design
25%
13%
1
38%
2
13%
13%
3
4
5
Note: N=42. Spørgsmålsformulering:
”I
hvilken grad vurderer du, at det indtil nu har været meningsfuldt at inddrage teknologiforståelse i de eksi-
sterende fag, I deltager i forsøget med?”. Datakilde: Slutmåling blandt ressourcepersoner.
6.3 Overvejelser på tværs af forsøgsmodeller
Figur 6-8. Lærernes overvejelser om forsøgsmodellerne
41%
37%
22%
Som selvstændigt fag
Integreret i fag
Som selvstændigt fag og integreret i fag
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”På
baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil
du så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser?” Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk
personale.
30
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0031.png
Figur 6-9. Lærernes overvejelser om forsøgsmodellerne
Som fag
46%
38%
25%
17%
37%
37%
I fag
Som selvstændigt fag
Integreret i fag
Som selvstændigt fag og integreret i fag
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”På
baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil
du så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser?” Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk
personale.
Figur 6-10. Det pædagogiske personales overvejelser om forsøgsmodellerne i indskolingen
43%
39%
18%
Som selvstændigt fag
Integreret i fag
Som selvstændigt fag og integreret i fag
Note: N=89. Spørgsmålsformulering:
”På
baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil du
så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser?” Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk
personale.
Figur 6-11. Det pædagogiske personales overvejelser om forsøgsmodellerne på mellemtrinnet
43%
35%
22%
Som selvstændigt fag
Integreret i fag
Som selvstændigt fag og integreret i fag
Note: N=83. Spørgsmålsformulering:
”På
baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil du
så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser?” Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk
personale.
31
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454936_0032.png
Figur 6-12. Det pædagogiske personales overvejelser om forsøgsmodellerne i udskolingen
43%
30%
26%
Som selvstændigt fag
Integreret i fag
Som selvstændigt fag og integreret i fag
Note: N=82. Spørgsmålsformulering:
”På
baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil du
så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser?” Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk
personale.
Figur 6-13. Det pædagogiske personales overvejelser om forsøgsmodellerne fordelt på erfaring
Mindre erfarne
43%
38%
34%
23%
22%
Erfarne
41%
Som selvstændigt fag
Integreret i fag
Som selvstændigt fag og integreret i fag
Note: N=251. Spørgsmålsformulering:
”På
baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil
du så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser?” Erfarne lærere dækker over pædagogisk
personale, som har deltaget i forsøget i alle tre år. Mindre erfarne lærere dækker over pædagogisk personale, som ikke har deltaget i forsøget i
alle tre år. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
32