Bilag 2 - Figur- og tabeller
Dette bilag indeholder figurer og tabeller, som refereres til undervejs i slutevalueringen.
1.Indledning
Figur 1-1. Gennemførte undervisningstimer i teknologiforståelse i foråret og efteråret 2020
Foråret 2020
Efteråret 2020
32%
15%
13%
7%
9%
7%
4% 5%
7%
3%
5%
3%
5%
2%
12%
10%
6%
11%
12%
9%
5%
17%
0 pct.
Ca. 10 pct.Ca. 20 pct.Ca. 30 pct.Ca. 40 pct.Ca. 50 pct.Ca. 60 pct.Ca. 70 pct.Ca. 80 pct.Ca. 90 pct. 100 pct.
Note: N=251. Spørgsmålsformulering 1:
”Hvor
stor en andel af dine planlagte undervisningstimer i teknologiforståelse har du gennemført (fysisk
eller virtuelt) i foråret 2020”. Spørgsmålsformulering 2:
”Hvor
stor en andel af dine planlagte undervisningstimer i teknologiforståelse har du gen-
nemført (fysisk eller virtuelt) i efteråret 2020”. Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk personale.
2.Forsøget og fagligheden
2.1 Det pædagogiske personales oplevelse af fagligheden
Figur 2-1. Lærernes vurdering af fagligheden, læseplaner og undervisningsvejledninger
… vurderer du, at tek ologiforståelsesfaglighede , so
den er defineret i Fælles Mål, er forståelig for dig som
lærer?
… oplever du, at det er uligt at o sætte læsepla e
og vejledningen til konkret undervisning
… vurderer du, at tek ologiforståelsesfaglighede , so
den er defineret i Fælles Mål, er mulig at omsætte til
konkret undervisning?
… oplever du, at læsepla e og vejled i ge passer til
elevernes niveau på de forskellige klassetrin?
10%
59%
25%
6%
1%
16%
63%
18%
3%
20%
61%
15%
4%
5%
30%
Slet ikke
I lav grad
46%
I nogen grad
17%
I høj grad
3%
I meget høj grad
Note: N=251 for "I hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål, er forståelig for dig som læ-
rer?" og "I hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål, er mulig at omsætte til konkret under-
visning?". N=203 for "I hvilken grad oplever du, at det er muligt at omsætte læseplanen og vejledningen til konkret undervisning" og "I hvilken grad
oplever du, at læseplanen og vejledningen passer til elevernes niveau på de forskellige klassetrin?". Datakilde: Slutmåling blandt pædagogisk
personale.
1