Bilag 1
–
Metodebilag
Dette metodebilag indeholder en detaljeret beskrivelse af evalueringens design, dataindsamling og data-
grundlag og skal læses i forlængelse af afsnit 2.3 og 2.4 i evalueringsrapporten. Evalueringen er designet
som en programevaluering, hvor hver evalueringsaktivitet afdækker flere forskellige undersøgelsesspørgs-
mål. Nedenstående oversigt præsenterer de undersøgelsesspørgsmål, som har været styrende for evalue-
ringens dataindsamlingsaktiviteter.
Tabel 1: Evalueringens undersøgelsesspørgsmål
Forsøget og
fagligheden
-
-
Hvordan harmonerer omfanget af indsatsen med målenes ambitionsniveau?
Udvikles ressourcer, materialer og didaktik, der understøtter skolerne og er an-
vendelige til at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning af høj kvalitet i
teknologiforståelse, i overensstemmelse med beskrivelsen af faget hhv. faglig-
heden på de pågældende klassetrin?
Hvordan har konsortiets arbejde understøttet skolernes implementering af fag-
ligheden?
Hvordan omsættes mål og fagbeskrivelse for indsatsen til undervisning, og hvor-
dan svarer det til elevernes klassetrin?
Hvordan opbygger skolerne (og kommunerne) i forsøget kapacitet til at imple-
mentere teknologiforståelse i overensstemmelse med beskrivelsen af faget hhv.
fagligheden på de pågældende klassetrin?
Udvikler lærerne og det øvrige pædagogiske personale kompetencer til at under-
vise i teknologiforståelse i overensstemmelse med beskrivelsen af faget hhv.
fagligheden på de pågældende klassetrin?
I hvilken grad udvikler eleverne teknologiforståelse i overensstemmelse med be-
skrivelsen af fagligheden (som den er beskrevet i Fælles Mål, læseplanerne og
undervisningsvejledningerne) på de pågældende klassetrin?
Hvilke muligheder er der for at motivere forskellige elever (herunder drenge og
piger og elever med forskellige faglige udgangspunkter) for teknologiforståelse
gennem indsatsen?
Hvordan opleves muligheden for at skabe progression og sammenhæng i elever-
nes læring i teknologiforståelse inden for indsatsens tre år?
Hvordan spiller teknologiforståelsesfagligheden sammen med de fag, der indgår
i forsøget, og hvilke konsekvenser har det for teknologiforståelse og for fagene?
I hvilken grad er de fag, teknologiforståelse er integreret i, hensigtsmæssige, re-
levante og dækkende for det faglige indhold i teknologiforståelse?
Hvordan spiller faget teknologiforståelse evt. sammen med øvrige fag/er der be-
hov for suppleringer?
-
Undervisning i
teknologiforståelse
Ressourcer og ram-
mer på skolerne
-
-
-
Elevernes udvikling i
teknologiforståelse
-
-
-
Erfaringer med
forsøgsmodellerne
-
-
-
Tabellen nedenfor giver et overblik over, hvilke dataindsamlingsaktiviteter der er gennemført som led i eva-
lueringen, og hvordan de forskellige aktiviteter afdækker de fire overordnede kategorier af undersøgelses-
spørgsmål.
1