Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 277
Offentligt
2454933_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Center for Folkeskole og
Forberedende
Grunduddannelse
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
1. oktober 2021
Sags nr.:21/19067
Nyhed til uvm.dk
Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folke-
skolen er landet
Lærere og elever opfatter teknologiforståelse som en vigtig og relevant faglighed i folke-
skolen. Og de peger på en række karakteristika ved undervisningen, der fremmer læring
og motivation for teknologiforståelse. Forsøgsskolerne oplever dog, at det er udfordrende
at arbejde med en ny faglighed.
Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte i 2018 et forsøg med tek-
nologiforståelse i folkeskolen. 46 skoler har undervist i teknologiforståelse,
enten som selvstændigt fag eller integreret i eksisterende fag. Evalueringen
af forsøget er nu offentliggjort.
Lærere og elever på forsøgsskolerne fortæller, at undervisningen i tekno-
logiforståelse er særligt lærerig og motiverende, når eleverne arbejder kre-
ativt, udforskende og med konkrete teknologier mellem hænderne. Der-
udover oplever ni ud af ti af det pædagogiske personale, at eleverne enten
”i
nogen”,
”i
høj” eller
”i
meget høj” grad er motiverede for at arbejde
med indholdet i teknologiforståelse. De yngre elever har den højeste mo-
tivation ifølge evalueringen.
”Lige nu har vi en skole, der er for boglig, og et dannelsesbegreb,
der er
for snævert. Så jeg bider mærke i, at eleverne bliver motiverede af at få
teknologien mellem hænderne. Det er også et positivt tegn, at mange ele-
ver bliver mere bevidste om deres egen adfærd på nettet og reflekterer
over indhold på sociale medier,”
siger børne- og undervisningsminister
Pernille Rosenkrantz-Theil.
Resultaterne i slutevalueringen indikerer samlet set, at elevernes kompe-
tencer i teknologiforståelse er blevet styrket i løbet af forsøgsperioden.
Evalueringen kan dog ikke konkludere på, om elevernes udvikling er en
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 277: Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen, fra børne- og undervisningsministeren
2454933_0002.png
effekt af selve forsøget, da den også kan skyldes andre forhold, for eksem-
pel at eleverne bliver ældre og bruger mere digital teknologi. Det pædago-
giske personale peger dog på, at elevernes kompetencer i teknologiforstå-
else er styrket som følge af undervisningen.
Slutevalueringen peger desuden på udfordringer ved, at teknologiforstå-
else er en helt ny faglighed for forsøgsskolerne. Mange blandt det pæda-
gogiske personale oplever for eksempel, at fagligheden er vanskelig at for-
stå og omsætte til undervisning, og de oplever i varierende grad at være
kompetente til at gennemføre undervisningen i teknologiforståelse. Fler-
tallet efterspørger i interviews formaliseret kompetenceudvikling tæt på
egen praksis.
Evalueringen formidler også erfaringer med de to afprøvede modeller: et
selvstændigt fag og teknologiforståelse integreret i eksisterende fag. Det er
her vigtigt at være opmærksom på, at evalueringens vidensgrundlag ikke
giver mulighed for at vurdere, om de oplevede fordele og ulemper ved
modellerne skyldes den måde modellerne er afprøvet på i praksis eller de-
signet og rammerne for modellerne.
Børne- og undervisningsministeren vil drøfte evalueringens resultater
med folkeskoleforligskredsen.
Slutevalueringen kan findes her [link til emu.dk], hvor der også er mere
information om teknologiforståelse.
FAKTABOKS
Om forsøget
Formålet med forsøget har været at afprøve teknologiforståelse som
faglighed i folkeskolen. Eleverne skal kunne forholde sig kritisk til
teknologi og forme den frem for blot at bruge den.
I forsøget er teknologiforståelse afprøvet både som et selvstændigt
fag og integreret i eksisterende fag.
Forsøg med teknologiforståelse er afviklet fra 2018-2021.
I alt 46 skoler har deltaget i forsøget.
Der er afsat i alt 54,4 mio. kr. til forsøget, som er anvendt til bl.a.
understøttelse af forsøgsskoler (undervisningsmaterialer og under-
støttende aktiviteter), kompensation til skolerne (bl.a. ift. deltagelse i
arrangementer), formidling og evaluering.
Læs mere om forsøget, Fælles Mål og se videoer med eksempler fra
praksis på
https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaelse
En liste over de deltagende skoler kan findes her:
https://xn--tek-
forsget-6cb.dk/om-forsoget/deltagerne/
2