Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Center for Folkeskole og
Forberedende
Grunduddannelse
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
1. oktober 2021
Sags nr.:21/19067
Nyhed til uvm.dk
Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folke-
skolen er landet
Lærere og elever opfatter teknologiforståelse som en vigtig og relevant faglighed i folke-
skolen. Og de peger på en række karakteristika ved undervisningen, der fremmer læring
og motivation for teknologiforståelse. Forsøgsskolerne oplever dog, at det er udfordrende
at arbejde med en ny faglighed.
Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte i 2018 et forsøg med tek-
nologiforståelse i folkeskolen. 46 skoler har undervist i teknologiforståelse,
enten som selvstændigt fag eller integreret i eksisterende fag. Evalueringen
af forsøget er nu offentliggjort.
Lærere og elever på forsøgsskolerne fortæller, at undervisningen i tekno-
logiforståelse er særligt lærerig og motiverende, når eleverne arbejder kre-
ativt, udforskende og med konkrete teknologier mellem hænderne. Der-
udover oplever ni ud af ti af det pædagogiske personale, at eleverne enten
”i
nogen”,
”i
høj” eller
”i
meget høj” grad er motiverede for at arbejde
med indholdet i teknologiforståelse. De yngre elever har den højeste mo-
tivation ifølge evalueringen.
”Lige nu har vi en skole, der er for boglig, og et dannelsesbegreb,
der er
for snævert. Så jeg bider mærke i, at eleverne bliver motiverede af at få
teknologien mellem hænderne. Det er også et positivt tegn, at mange ele-
ver bliver mere bevidste om deres egen adfærd på nettet og reflekterer
over indhold på sociale medier,”
siger børne- og undervisningsminister
Pernille Rosenkrantz-Theil.
Resultaterne i slutevalueringen indikerer samlet set, at elevernes kompe-
tencer i teknologiforståelse er blevet styrket i løbet af forsøgsperioden.
Evalueringen kan dog ikke konkludere på, om elevernes udvikling er en