Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 272
Offentligt
2450212_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Center for Folkeskole og
Forberedende
Grunduddannelse
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
23. september 2021
Sags nr.:21/18002
Høringsnotat om bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse
om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø
om mobning og lignende
1. Indledning
Et udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behand-
ling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og
lignende blev sendt i ekstern høring i perioden fra den 28. maj til 25. juni
2021. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Bekendtgørelsesudkastet blev sendt i høring hos en bred kreds af organi-
sationer mv. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har modta-
get i alt 25 høringssvar, hvoraf 17 indeholder bemærkninger til udkastet.
Det bemærkes, at KL har afgivet høringssvar med forbehold for politisk
behandling.
I notatet er medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarerne.
2. Sammenfatning om ændringer i bekendtgørelsen i forhold til hø-
ringsudkastet
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i be-
kendtgørelsen i forhold til det udkast, der har været i høring.
Da det oprindelige bekendtgørelsesudkasts ikrafttrædelsestidspunkt er
passeret, er ikrafttrædelsestidspunktet dog ændret fra 1. august til 1. ok-
tober 2021.
3. Generelle bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet
Der er generelt set enighed blandt høringsparterne om, at medieringsord-
ningen ikke fungerer optimalt i sin nuværende form, men at mediering
skal tilbydes tidligere. Nogle af parterne mener, at medieringsindsatsen
fortsat bør tilbydes som en del af klageforløbet hos DCUM. De væsent-
ligste
t
ilkendegivelser fra høringsparterne fremgår af afsnittene nedenfor.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0002.png
4. De væsentligste bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet
KL er enige i at ophæve muligheden for mediering, da den i sin nuvæ-
rende form kun har meget begrænset effekt, og ser gerne, at også selve
klageretten ophæves i dens nuværende udformning. KL peger på, at Epi-
nions evaluering tydeligt viser, at sager om mobning og lignende har
brug for hurtigt samarbejde mellem forvaltning, skole, forældre og bør-
nene, hvilket KL mener ikke understøttes med de nuværende regler.
Danske Skoleelever (DSE) deler analysen af, at den nuværende medie-
ringsindsats ikke fungerer optimalt, men er uenige i at afvikle mediering-
sindsatsen helt, da dette kun vil bidrage til at reducere antallet af initiati-
ver, som tages for at løse en mobbekonflikt, og da det ikke kommer ele-
vernes trivsel eller skoledag til gavn.
DSE mener desuden bl.a., at medieringsindsatsen bør tilbydes tidligere i
klageforløbene, så der forhåbentligt kan opnås en situation, hvor både
elev og forældre er betryggede i at fortsætte skolegangen på den nuvæ-
rende skole, og så eleven ikke skal skifte skole for at blive fri for mob-
ning. Der peges også på vigtigheden af, at der sikres en høj faglig kvalitet
af medieringsindsatsen, så alle elever sikres en god oplevelse med medi-
eringen og ydes faglig kompetent støtte i en svær situation.
Red Barnet er enige i, at mediering bør iværksættes tidligere og med fo-
kus på de fællesskaber, hvor konflikterne udspiller sig, men udtrykker be-
kymring for, at medieringsindsatsen skrives helt ud af bekendtgørelsen.
Red Barnet oplever i høj grad, at der er et behov for vejledning ift. at op-
retholde et konstruktivt skole-hjemsamarbejde særligt ved mobning. Der
ses et behov for, at muligheden for støtte til at (gen)opbygge et tillids-
fuldt skolehjemsamarbejde bevares, om end støtten bør komme væsent-
ligt tidligere og bør finde en mere passende form, som muliggør den tid-
ligere og mere relevante indsats. Red Barnet anbefaler, at medieringstil-
buddet flyttes, så det kommer skole og hjem til gavn allerede i 1. instans
af klageforløbet.
Børns Vilkår foreslår, at man i stedet for at fjerne muligheden for medie-
ring, flytter tilbuddet frem i klageprocessen under DCUM, så det kan
bringes i anvendelse allerede ved de første gnidninger i samarbejdet mel-
lem skole og hjem. Der peges bl.a. på, at Epinions evaluering viser, at
parterne i en klagesag oplever mediering som et relevant redskab til at
forene parterne, men at tilbuddet kommer så sent i forløbet, at mange
børn har nået at skifte skole.
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) mener overordnet, at
medieringen har haft nogle udfordringer, som gør, at det er et naturligt
skridt at fjerne medieringen i sin nuværende form. Det anføres, at så-
fremt det overvejes at genetablere mediering i justeret form, er det
DCUM’s anbefaling, at tilbuddet placeres tidligere
i forløbet og i en mere
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0003.png
”rummelig form”, hvor mediering samtænkes med vejledning. Det fore-
slås at se mediering i en bredere ramme
– som ”medierende vejledning”,
hvor vejlederen/mediatoren både har dybe rødder i forståelsen af mob-
ning, det danske mobbesyn og regelsæt og samtidig har dybe rødder i
mediering.
DCUM oplyser bl.a., at forældre, der har delt deres medieringsoplevelse
med centret, har udtrykt ønske om, at medieringsprocessen kunne have
vejledt parterne bedre om mobning, og at denne vejledning dermed
kunne have afhjulpet selve konfliktniveauet og reduceret behovet for tra-
ditionel mediering. DCUM vurderer, at man i højere grad end i dag såle-
des vil kunne håndtere situationen gennem mere vejledning og mindre
mediering, og peger samtidig på, at behovet for og omfanget af hen-
holdsvis vejledning og mediering er forskelligt.
Børnerådet
er tilfreds med, at medieringsordningen afskaffes, når den
ikke fungerer efter hensigten. Rådet mener, at det er afgørende, at der
snarest muligt findes en anden løsning, så mediering kan tilbydes i det
kommende skoleår (2021/22), og at den nye løsning bør tilbyde mulig-
hed for mediering tidligt i sagsforløbet, hvor den gavner mest. Der peges
på, at løsningen skal være forpligtende for myndighederne, sådan at den
enkelte elev oplever, at skolen drager omsorg for og beskytter eleven
samtidig med, at sagen mellem skole og elev søges løst.
Skolelederforeningen tager til efterretning, at man ikke vil fortsætte me-
diering på den måde, som er blevet praktiseret i forsøgsperioden, men
mener dog, at mediering i den rette form vil kunne være fremmende i
processen mellem skole og hjem.
Frie Skolers Lærerforening mener, at det er fornuftigt at ophæve mulig-
heden for mediering. Der peges på, at lange sagsbehandlingstider bety-
der, at konflikter kan nå at eskalere, og at medieringstilbuddet kommer så
sent i konfliktforløbet, at det reelt er for sent til at gøre en forskel. For-
eningen anfører ligeledes, at medieringstilbuddet ikke vil have relevans,
da eleven i de fleste tilfælde vil have forladt skolen, inden tilbuddet præ-
senteres. Det er ifølge foreningen en problematik, der er særlig udtalt på
det frie skoleområde, fordi forældrene aktivt har tilvalgt skolen og der-
med også formodes at være hurtigere til at fravælge skolen i tilfælde af
konflikter, som ikke kan løses lokalt. Der anbefales derfor en (yderligere)
forsimpling af det organisatoriske setup for klageinstansen, så sagerne
behandles hurtigere til gavn for tilliden mellem skole og forældre. For-
eningen anbefaler endeligt, at erfaringerne på det frie skoleområde med
anvendelsen af antimobbebestemmelserne og klageinstansen undersøges
nærmere.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0004.png
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) anfører, at medierings-
muligheden har været svær at implementere i praksis og anerkender der-
for, at det kan give mening at nedlægge muligheden og se på en ny fore-
byggende indsats i forhold til konflikthåndtering i sager om mobning.
Danmarks Lærerforening hilser det velkomment, at tilbuddet om medie-
ring ophører, da ordningen ikke har haft den tilsigtede virkning.
Skole og Forældre bakker op om forslaget om at ophæve muligheden for
mediering, når der samtidig igangsættes en ny lokal indsats, hvor der kan
tilbydes mediering tidligere, og som flere kan få gavn af. Det oplyses, at
det er foreningens erfaring
ikke mindst gennem rådgivningstjenesten
Forældrerådgivningen
at konfliktniveauet mellem skole og hjem kan
blive højt, og at der ofte er brug for mediering.
Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier anerkender formå-
let med ændringen i bekendtgørelsen med baggrund i Epinions evalue-
ring af medieringsindsatsen.
SSP-Samrådet, og Dansk Friskoleforening har ingen bemærkninger til
selve bekendtgørelsesændringen, mens Landsforeningen af 10. klassesko-
ler tager bekendtgørelsen til efterretning.
Danske Gymnasier
anerkender DCUM’s vigtige arbejde med forebyg-
gelse af mobning og lignende. Det anføres bl.a. med henvisning til styrel-
sens høringsbrev, at Epinions evaluering af medieringsordningen har
vist, at ordningen af forskellige årsager ikke har fungeret optimalt, og at
Danske Gymnasier på denne baggrund ser frem til at få præsenteret mi-
nisteriets bud på den samlede fremtidige indsats mod mobning.
Grundskolen på Herlufsholm Skole og Gods støtter fjernelsen af medie-
ringstilbuddet i bekendtgørelsen, som ifølge skolen kan begrundes i de
profylaktiske (forebyggende) tiltag, der er etableret lokalt og centralt.
Børne- og Undervisningsministeriets noterer sig de fremsatte synspunkter, og at en del
høringsparter giver udtryk for at være enige i bekendtgørelsesudkastet.
Ministeriet skal bemærke, at medieringstilbuddet blev aftalt som et 3-årigt forsøg med
mediering i mobbesager i regi af et satspuljeprojekt. Forsøget udløb med udgangen af
2020, men er fortsat bekendtgørelsesfastsat. På baggrund af Epinions evaluering af
medieringsordningen (2020) er det ministeriets opfattelse, at ordningen ikke optimalt
modsvarer behovene hos parterne, idet mediering bør imødekommes på tidligere tids-
punkt, og ikke når en klage først er fremme hos klageinstansen (anden instans). Me-
dieringen bør samtidig have fokus på de fællesskaber, hvor konflikterne udspiller sig.
Ministeriet vurderer, at der i stedet for tilbuddet om mediering bør igangsættes en tidli-
gere indsats i kommunerne med konflikthåndtering i sager om mobning. Det kan
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0005.png
overvejes, at der udvikles et kursustilbud til ressourcepersoner fra kommuner, ung-
domsuddannelser, FGU og lederorganisationer på det frie område, så deres kapacitet
styrkes til lokalt og tidligt at bistå og om muligt forene parter i konfliktprægede mob-
besager. Formålet vil være, at kommuner, ungdomsuddannelser mv. får kendskab til
og viden om redskaber til at sætte ind med tilbud om konfliktnedtrapning og medie-
ring mellem parterne i en mobbesag. Erfaringer fra
STUK’s
arbejde med mediering-
indsatsen kan inddrages i udviklingen af kursustilbud.
Høringssvarene har derfor ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsesudka-
stet.
5. Klageordningen og klageinstansen
Danske Skoleelever (DSE) mener grundlæggende, at klageinstansen er en
central brik i kampen mod mobning, fordi den giver alle elever en mulig-
hed for at få afprøvet deres sag, således at sagen ikke drukner på et sko-
lekontor og aldrig bliver til konkret handling. Der peges på, at klagein-
stansen derfor er en sidste skanse i kampen mod mobning, og at den sik-
rer elevernes ret til at blive hørt i sager af en svær karakter.
DSE finder det vigtigt, at man i det fremtidige arbejde med klageinstan-
sen har som et klart mål, at instansen skal bringes tættere på eleverne.
DSE anfører, at det nuværende setup af mange elever opleves som væ-
rende langt væk fra deres hverdag, og at det derfor er vigtigt, at der sikres
en større tilgængelighed af tjenesten for alle elever. DSE peger konkret
på, at dette enten kunne være via oplysningskampagner på skolerne eller
ved en simplificering af klageprocessen.
Børns Vilkår ser frem til at bidrage i processen med at sikre, at klageord-
ningen under DCUM gøres permanent, og at medvirke i den fælles ind-
sats mod mobning.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at klageordningen og klageinstansen er
behæftet med en solnedgangsklausul, som indebærer, at disse ordninger automatisk op-
hører den 31. juli 2022.
Ministeriet skal i denne henseende henvise til sine bemærkninger i redegørelse om lov-
overvågning vedrørende undervisningsmiljølovens bestemmelser om antimobning, klage-
instans og tilsyn, der blev oversendt til Folketinget den 22. december 2020, og hvoraf
det bl.a. fremgår, at det er ministeriets anbefaling, at klageordningen og klageinstan-
sen gøres permanent på linje med bestemmelserne om antimobning og tilsyn. I redegø-
relsen anbefales endvidere, at der sammen med relevante eksterne parter udarbejdes et
oplæg til relevante forbedringer af indholdet af de nye ordninger, herunder evt. forslag
til nødvendige lovændringer.
Ministeriet har i lovovervågningsredegørelsen samtidig bl.a. tilkendegivet, at ministeriet
finder, at der bør ses nærmere på, hvorvidt der kan gøres yderligere for at styrke infor-
mations- og vejledningsindsatsen på området bredt set.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0006.png
Det bemærkes, at et lovforslag om en ændring af solnedgangsklausulen senest fremsæt-
tes for Folketinget i folketingssamlingen 2021-22.
6. Implementering af reglerne om antimobning, anti-mobbestrate-
gier og forebyggende indsatser
Børns Vilkår peger i sit høringssvar på, at man i tillæg til mediering kan
arbejde indgående med forståelsen af det fællesskabsorienterede mobbe-
syn i implementeringen af lovgivningen. Det foreslås, at ministeriet un-
derstøtter, at DCUM får bedre mulighed for at opkvalificere relevante
fagpersoner i forståelsen af det fællesskabsorienterede mobbesyn for
også derved at bidrage til en bedre forståelse af, hvad mobning handler
om, og hvordan det håndteres i og af skolen. Der peges også på, at skole-
hjemsamarbejdet kan opleves svært for børn og forældre, og at dette for
eksempel kan afhjælpes med konfliktnedtrappende og faciliterende kom-
petencer i kommunerne. Børns Vilkår er i den sammenhæng meget opta-
gede af, at der kan videreudvikles på de eksisterende erfaringer med me-
diering i mobbesager, og mener, at det vil være gavnligt, hvis man samti-
dig kan opkvalificere kommunerne, men at et frivilligt kommunalt initia-
tiv, som ikke er lovbundet og finansieret, ikke vil være tilstrækkeligt.
DCUM anfører, at mediering i dag er en metode til at håndtere en alle-
rede opstået konflikt, uanset hvornår medieringen placeres, og at medie-
ring ikke kan stå alene. Det påpeges, at såvel Epinions rapport som hen-
vendelser til både DCUM’s tilsynsfunktion og klageinstansen viser, at
lovområdet har en lav grad af implementering. Det anføres bl.a., at
mange kender kravet om antimobbestrategi og handlingsplan, men at
meget færre ved, at der skal sættes ind allerede ved mobning
eller lignende.
Det oplyses, at 69 % af sagerne i klageinstansen handler om, at skolerne
ikke har vurderet situationen som mobning eller lignende, og at man der-
for bruger tid og ressourcer på at drøfte rammen i stedet for at handle,
hvilket Epinions rapport viser, fører til stigende frustration hos foræl-
drene.
DCUM finder, at det er afgørende, at man samtidig med overvejelser om
medieringsform har fokus på en større indsats i at
forebygge
konflikten ved
at sikre en bedre implementering. Det oplyses, at der er en stor efter-
spørgsel på viden om mobning og mobbehåndteringsreglerne fra både
skoler og kommuner. DCUM peger desuden på, at man med en bedre
implementering vil undgå, at de fleste konflikter opstår, eller forebygge at
de udvikler sig så kraftigt, som er tilfældet i dag. Det foreslås, at opkvali-
ficere på kommunalt plan, og centret oplyser, at det er i gang med - i
samarbejde med flere kommuner - at udvikle et kursus målrettet konsu-
lenter på kommunalt forvaltningsniveau, som skal øge kendskabet til
både reglerne og den konkrete håndtering på skolen. Der peges desuden
på muligheden for at uddanne ”trivselsambassadører”, som kan
udbrede
viden om mobbesyn samt forebyggelse og håndtering af mobning ude på
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0007.png
skolerne. Uddannelsen/opkvalificeringen bør ifølge DCUM være gratis
for aktørerne, og der bør tænkes i, at den skal væres statsligt baseret, så
der sikres den samme kvalitet og indhold til alle kommuner og skoler.
Danske Skoleelever (DSE) finder det meget positivt, at det foreslås at
øge kommunernes kapacitet til at lave forebyggende indsatser, da dette
kan være med til at sikre, at færre elever i udgangspunktet oplever mob-
ning. Det findes vigtigt, at der følges op med en opkvalificerende indsats
over for kommunernes forvaltninger, så de er rustede til at håndtere og
arbejde med anti-mobbeindsatser. DSE anser dog ikke forebyggende
indsatser som værende i konflikt med medieringsindsatser, men som
komplementære indsatser.
Red Barnet finder det glædeligt, at ministeriet påtænker at styrke skoler-
nes/kommunernes beredskab i forhold til mobning m.v., og bifalder, at
ministeriet ønsker at igangsætte en ny forebyggende indsats i forhold til
konflikthåndtering i sager om mobning, og i den forbindelse vil udar-
bejde et oplæg om understøttelse af kommunerne i forhold til forebyg-
gelse og håndtering af konflikter. Der peges på, at udfordringer i skole-
hjemsamarbejdet ofte har rod i såkaldte definitionskampe, hvor skolen
og hjemmet er uenige om, hvorvidt der er tale om mobning i den kon-
krete sag. Der bør indtænkes et øget fokus på implementeringen af mob-
belovbestemmelserne i den løsning, som ministeriet vil undersøge, og
der ses et stort behov for, at skoler bliver mere vidende om, hvornår
mobbelovbestemmelserne om fx 10 dages handlepligt træder i kraft, og
hvordan de bør agere. Det opleves som et stort problem, at skolerne ikke
kender lovgivningen tilstrækkeligt og derfor ikke reagerer rettidigt i sager
om mobning. Red Barnet opfordrer derfor til, at ministeriet snarere end
at opgive mediering beslutter at undersøge, hvilket behov der er ift. sko-
lehjemsamarbejde i situationer med mobning eller lignende, og udvikler
et tilbud, som passer til det behov, og tillige sikrer, at kendskabet til mu-
ligheden for det nye tilbud udbredes til alle skoler, til børn, forældre, læ-
rere osv.
Børnerådet mener, at kommunerne skal sætte ind tidligere, så det fore-
bygges, at sagen fører til mistrivsel og skoleskift. Der peges på, at medie-
ring er et helt afgørende værktøj til løsning af konflikten mellem skole og
elev/forældre, såfremt de to parter ønsker at deltage. Det er dog også af-
gørende, at kommunen tilbyder redskaber i konflikthåndtering og sikring
af forebyggelse af konflikter på hver enkelt skole,
før
konflikten opstår el-
ler eskalerer. Der peges på, at reel forebyggelse kun kan ske ved at højne
kendskabet til konflikter og give værktøjerne til at være i konflikten og til,
hvordan man som skole dialogmæssigt skal sætte ind. En forebyggelse
som på sigt kan højne elevernes trivsel og potentielt nedbringe antallet af
sager i klageinstansen.
Børnerådet er enige i, at det vil være nærliggende
at tænke DCUM ind i forebyggelsesarbejdet, herunder mediering, fordi
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0008.png
DCUM med sin erfaring med udvikling af værktøjer til skolerne og medi-
ering naturligt vil kunne byde ind med særlig indsigt og kompetencer.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) finder det vigtigt at fast-
holde fokus på forebyggelse og håndtering af mobning og anfører, at der
er behov for mere oplysning og viden om mobning og klageinstansen,
herunder udfordringer med mobning i de digitale rum. DEG ser gerne,
at skolerne får mulighed for mere inspiration og rådgivning samt mulig-
hed for en stærkere dialog med DCUM, som dermed kan rådgive den
enkelte skole i forhold til mobning og undervisningsmiljø. Det kunne
med fordel suppleres med en rådgivningsmulighed rettet direkte mod de
unge på ungdomsuddannelserne. Det anbefales samtidigt, at man på ung-
domsuddannelsesområdet lægger sig op ad Arbejdstilsynets vejledning
om mobning både hvad angår begreber og definitioner.
SSP-Samrådet bemærker, at konfliktmægling skal faciliteres professionelt
og neutralt, og at den bør ske så tidligt i forløbet som muligt og med fo-
kus på konteksten. Der peges på, at konfliktmæglingen skal være frivillig
og med inddragelse af alle parter, herunder forældre og relevant professi-
onelt netværk, så alles behov bringes til veje og tilgodeses, og alle parter
er ansvarlige for løsninger.
SSP-Samrådet anfører, at det er kommunernes ansvar at gribe ind så tid-
ligt som muligt i en negativ progression børn og unge imellem, og påpe-
ger, at indsatsen ikke kun skal have fokus på de konkrete børn/unge,
men også hele klassen, og at målet bør være, at der arbejdes systematisk
med relationsdannelse i fællesskabet. SSP-Samrådet mener, at forudsæt-
ningen herfor er, at der på skolerne findes kompetencer til tidligt at iden-
tificere trivselsproblemer, undersøge problemerne nærmere, inddrage de
forskellige parter og sætte relevante indsatser i værk, og at der er afsat de
fornødne ressourcer til opgaven.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærker, at det fremgår af lovbemærkningerne
til undervisningsmiljøloven, at lovens mobbesyn baserer sig på en erkendelse af, at
mobning er et gruppefænomen, som ikke udelukkende kan hægtes op på enkeltindivi-
der, og at mobning også kan være en måde at skabe et fællesskab på, når det ikke
lykkes at samles i fællesskaber om andre emner/aktiviteter. Dette er udtrykkeligt an-
ført i bemærkningerne til lovforslaget bag ændringslov nr. 311 af 4. april 2017.
Ministeriet har om lovens mobbesyn tidligere tilkendegivet følgende i ministeriets lov-
overvågningsredegørelse vedrørende undervisningsmiljølovens bestemmelser om antimob-
ning, klageinstans og tilsyn:
”Da dette spørgsmål i høj grad er knyttet til afgrænsningen af, hvad der grundlæg-
gende forstås ved mobning eller lignende, er det også centralt, at der ikke hersker tvivl
om, hvad der er udgangspunktet for ordningerne, da det er styrende for den konkrete
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0009.png
udformning af antimobbestrategier og de konkrete virkemidler i handlingsplaner. Be-
hovet for eventuelle præciseringer vedrørende lovens mobbesyn bør (…) indgå som en
del af de føromtalte overvejelser vedrørende den grundlæggende forståelse af begrebet
mobning.”
I lovovervågningsredegørelsen tilkendegav ministeriet bl.a. følgende overvejelser vedrø-
rende den grundlæggende forståelse af begrebet mobning:
”Ministeriet kan være enigt i, at der kan være langt fra lovbemærkninger til det
virkelige liv på et uddannelsessted. Da forståelsen af begrebet mobning er en
krumtap i ordningerne og dermed mulighederne for, at disse i praksis virker til
alles bedste, bør synspunkterne og anbefalingerne derfor indgå i videre overvejelser
med sigte på at
finde løsninger, der kan rette op herpå.”
I lovovervågningsredegørelsen anførte ministeriet tillige følgende i forhold til et muligt
behov for et videns- og kompetenceløft til de skoleledere, kommunalbestyrelser og fag-
folk, som har ansvar for strategierne:
”Både Epinions evaluering og høringssvarene viser imidlertid, at det ikke er en
selvfølgelighed, at fagprofessionelle, elever og forældre har kendskab til, hvordan
der skal reageres ved mobning, eller i øvrigt til muligheden for at klage. Ministeriet
finder på den baggrund, at der bør ses nærmere på, hvorvidt der kan
gøres yderligere for at styrke informations- og vejledningsindsatsen på området
bredt set.”
Disse overvejelser vil også inddrage de eksisterende erfaringer med mediering i mobbe-
sager.
7. Inddragelse af aktører
KL ønsker et samarbejde med de centrale parter med det formål at ud-
vikle et effektivt og ubureaukratisk samarbejdssystem med baggrund i de
erfaringer, som parterne har på området. KL vil derfor gerne deltage i
det videre arbejde med at understøtte kommunerne i forhold til forebyg-
gelse og håndtering af konflikter, så kommunerne kan sætte ind tidligere
og til gavn for flere elever.
Skolelederforeningen anmoder kraftigt om, at foreningen bliver inddra-
get i drøftelserne vedrørende det nye grundlag for mobning og evt. kla-
geadgang.
Skole og Forældre vil gerne bidrage med foreningens viden og erfaringer
til oplægget til det fremadrettede arbejde med forebyggelse og håndtering
af konflikter.
Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier gør opmærksom
på, at der er andre ansvarlige aktører end kommunerne, der er underlagt
Undervisningsmiljøloven og bestemmelser vedr. antimobning, f.eks. de
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
2450212_0010.png
frie og private skoler (grundskoler og gymnasiale uddannelser), og spør-
ger om disse aktører derfor forventeligt også inddrages med henblik på
understøttelse i forhold til forebyggelse og håndtering af konflikter.
Dansk Friskoleforening anmoder om, at ministeriet tænker de frie grund-
skoler ind i det videre arbejde med indsatser mod mobning og eksempel-
vis ikke kun har fokus på ”understøttelse
af kommunerne i forhold til fo-
rebyggelse og håndtering af konflikter”.
Danmarks Lærerforening foreslår, at man samler de centrale parter med
kendskab til skolernes praksis med henblik på at afdække, hvad der vil
gøre skolemes indsats for øget trivsel og imod mobning endnu mere
virkningsfuld. Der opfordres til, at ministeriet ved igangsættelse af ny fo-
rebyggende indsats i forhold til konflikthåndtering i sager om mobning
inddrager skolens partere.
Børne- og Undervisningsministeriet er opmærksomt på, at undervisningsmiljøloven
omfatter både det kommunale og frie uddannelsesområde, når det gælder grundskolen,
og at begge områder derfor skal indtænkes med henblik på understøttelse af arbejdet
med forebyggelse og håndtering af mobning og lignende på grundskoler og ungdomsud-
dannelser.
Klageordningen og klageinstansen er behæftet med en solnedgangsklausul, som får ef-
fekt den 31. juli 2022. Ministeriet vil snarest muligt præsentere et bud på den sam-
lede fremtidige indsats mod mobning. Forud herfor vil ministeriet inddrage de relevante
interessenter, herunder på det frie område, med henblik på at opnå en bred og medind-
dragende proces.
8. Andet
Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier finder, at DCUM
har en uhensigtsmæssig dobbeltrolle som henholdsvis vejledende aktør
og som klageinstans.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærker, at DCUM er oprettet med det formål
at medvirke til at sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø i Danmark, jf. herved
undervisningsmiljølovens § 2. Efter bestemmelsen omfatter denne opgave bl.a. vejled-
ning og rådgivning til elever og studerende samt uddannelsessteder og myndigheder i
undervisningsmiljøspørgsmål. Det indebærer endvidere, at DCUM skal samle og sy-
stematisere viden om regler og praksis af betydning for undervisningsmiljøet og stille
den indsamlede viden til rådighed for offentligheden. Derudover forudsætter bestemmel-
sen, at DCUM generelt er forum for dialog om og udvikling af et godt undervisnings-
miljø i Danmark.
Ministeriet skal endvidere bemærke, at DCUM netop kan understøtte elevernes rets-
sikkerhed og forebygge konflikter lokalt ved at vejlede kommuner og skoler om forstå-
elsen af reglerne i undervisningsmiljøloven og bibringe viden om mobning for dermed at
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Kopi af orienteringsbrev til partierne bag satspuljeaftalen fra 2017 om udstedelse af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
øge kvaliteten i og efterlevelsen af lovkravene i institutionernes arbejde med antimobbe-
strategi, elevtrivsel mv.
Herunder kan fx DCUM’s udvikling af værktøjer til arbej-
det med mobning på institutionerne understøtte en systematik i håndtering og undersø-
gelse af mobbesager.
DCUM har stor viden om mobning og om reglerne og praksis på mobbeområdet, hvor
centret samtidig er klageinstans, og kan derfor yde kvalificeret vejledning til kommu-
ner, uddannelsessteder, forældre og elever. DCUM’s vejledning og rådgivning skal
ske
på et passende abstraktionsniveau, så der ikke senere kan sættes spørgsmålstegn ved
deres habilitet i forbindelse med en konkret klagesagsbehandling.
Ministeriet bemærker endeligt, at efter undervisningsmiljølovens § 7 b træffes afgørelse
om en klage
af DCUM’s daglige leder, idet den pågældende i behandlingen heraf ikke
er underlagt instruktion fra DCUM’s bestyrelse. Denne habilitetsbestemmelse inde-
bærer således, at DCUM’s bestyrelse ikke har instruktionsbeføjelse i forhold til cen-
trets leder i klagesagsbehandlingen for dermed at sikre, at repræsentanter for elever og
uddannelsessteder, som hovedsaglig udgør DCUM’s bestyrelse, og som er de typiske
parter i klagesager, ikke har indflydelse på behandlingen af klagesager.
11