Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2446755_0001.png
Ny Vestergade 13, st.
1471 København K
Danskegymnasier.dk
[email protected]
+45 3318 8260
Børne- og Undervisningsministeriet
Att: Børne- og undervisningsministeren
S. 1
14.09.2021
Kære Pernille Rosenkrantz-Theil
Primo maj blev en ny følgeforskningsrapport om gymnasiereformens
tredje år offentliggjort. Den viste, at der er en generel fremdrift i
gymnasiernes arbejde med at implementere reformen, men påpegede
også specifikke udfordringer, herunder hf-uddannelsens progression,
placering af projekt- og praktikforløb samt etablering af klasser baseret
på elevernes valg af fagpakke.
Danske Gymnasier ønsker at bidrage til både implementering og
udvikling af hf-uddannelsen og henvendte sig derfor allerede i oktober
2019 med en række ændringsforslag til hf-reformen.
Ændringsforslagene var bud på et antal løsninger på problemstillinger,
der allerede viste sig efter reformens første gennemløb. Danske
Gymnasier er overordnet glade for det nye hf, men mener fortsat, at hf-
reformen har trukket nogle meget faste og rigide rammer ned over
institutionerne. I flere tilfælde forhindrer rammerne unge i at opleve en
fleksibel ungdomsuddannelse med mulighed for at indfri den enkeltes
faglige potentiale og oplevelse af meningsfuld pædagogisk progression –
problemstillinger som nu understreges af den nye
følgeforskningsrapport.
Foreningen ser derfor en anledning til på ny at rette henvendelse til dig
og fremføre dels de tidligere anbefalinger til ændringer af hf-reformen,
dels supplerende, nye anbefalinger, der er blevet relevante siden
oktober 2019. Både tidligere som nye ændringsforslag præsenteres
herunder, og foreningen betragter dem samlet set som centrale for at
forbedre hf-uddannelsen samt løse de problemstillinger, den nye
følgeforskningsrapport redegør for.
Danske Gymnasier
D +45 3318 8260
[email protected]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Henvendelse af 16/9-21 fra Danske Gymnasier om forslag til ændringer af hf-reformen.
2446755_0002.png
Mere fleksibilitet
Valg af fagpakke på 1. semester
Danske Gymnasier foreslår, at tidspunktet for valg af fagpakker skal
kunne ske allerede i slutningen af 1. semester. Ændringen af dette
tidspunkt vil tilgodese fagligheden og professionstoningen, da eleverne
vil få mulighed for at starte på både valgfag og fagpakker allerede i
starten af 2. semester. Som det er i dag, skal eleverne først vælge
fagpakker i slutningen af 2. semester, altså halvvejs i uddannelsen, og
det er både fagligt og pædagogisk meget uhensigtsmæssigt for eleverne.
Dertil er det en nødvendighed at etablere fagpakker tidligt, hvis det skal
være muligt at oprette udvidede fagpakker, som kræver en anderledes
tilrettelæggelse. Som reglerne er nu, er det svært for mange især mindre
hf-institutioner at tilbyde den udvidede fagpakke, hvilket har
konsekvenser for den geografiske spredning og deraf tilgængelighed af
udvidede fagpakker.
Færre bindinger på fag
Danske Gymnasier foreslår at fjerne bindinger, der betyder, at fag skal
placeres og afvikles på bestemte tidspunkter i løbet af uddannelsen.
Eksempelvis skal nogle fag i dag placeres henover tre semester, og
Kultur- og Samfundsfaggruppen (KS) skal afsluttes efter 3. semester.
Denne regel forhindrer KS i at spille en central rolle i
fagpakketoningen, selv om faggruppen kan have stor relevans i mange
fagpakker. Af pædagogiske og faglige hensyn er det derfor ønskværdigt,
at alle bindinger, der forhindrer at starte både fagpakker og fag tidligere
i uddannelsen, skal væk. Institutionerne skal selv kunne planlægge
placering og længde af fag, så det giver bedst mulig mening i forhold til
elevernes pædagogiske og faglige udvikling. Denne fleksibilitet bør
fortsat suppleres med et krav om eksamen efter hvert semester, så der
centralt fra sikres en vis afvikling af fag – dog uden krav om, hvilke(t)
fag der afsluttes.
Det er også et ønske, at hf-elever får lov at følge stx-hold efter
grundforløbet, så eleverne kan få flere valgmuligheder, uden at
institutionernes økonomi belastes.
Fjern timeloft og muliggør A-niveau
Danske Gymnasier foreslår at fjerne timeloftet på uddannelsen og gøre
det muligt for eleverne at løfte fag til A-niveau uden at vælge en udvidet
fagpakke. Det er foreningens oplevelse, at mange elever efterspørger
denne mulighed, fordi de ønsker at styrke deres faglighed, og det bør
imødekommes politisk. Bliver A-niveau en mulighed på uddannelsen,
vil det tilmed på sigt sænke behovet for gymnasial supplering og i øvrigt
styrke elevernes muligheder for videre uddannelse.
S. 2
14.09.2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Henvendelse af 16/9-21 fra Danske Gymnasier om forslag til ændringer af hf-reformen.
2446755_0003.png
Eksamensforbedringer
Vend tilbage til tidligere eksamensformer for NF og KS
Generelt er det for Danske Gymnasier vigtigt at holde fast i hf’s dna om
eksamenskarakterer i alle fag og ingen årskarakterer. Foreningen mener
ikke, at der bør indføres flere eksaminer på uddannelsen og ser heller
ikke et behov for at bryde Naturvidenskabelig Faggruppe og Kultur- og
Samfundsfaggruppen op.
Danske Gymnasier foreslår dog at vende tilbage til den tidligere
eksamensform i Naturvidenskabelig Faggruppe og Kultur- og
Samfundsfaggruppen, da det er foreningens oplevelse, at de ekstra
eksaminer, der blev indført med reformen, ikke har opfyldt det politiske
ønske om en tydeligere faglighed og sikrere bedømmelse ved
eksaminerne. Såfremt man vender tilbage til den tidligere
eksamensform, kan der tilmed frigøres ressourcer til at gennemføre en
mundtlig prøve i SSO svarende til indførelsen af mundtlig prøve i SRP
på stx, hvilket foreningen vurderer vil være en styrke for fagligheden.
Ændringer af matematikfaget
Inddrag Matematik C på hf i arbejdet med at justere matematikfaget i det
almene gymnasium
Udfordringerne med matematikfaget i det almene gymnasium og det
deraf igangsatte arbejde med at justere faget bør også forholde sig til
matematik på hf. Det er fornuftigt, at Matematik C er obligatorisk på
hf, og faget er velfungerende for så vidt angår indhold og niveau. Men
Danske Gymnasier ser et behov for at justere eksamensformen, der i sin
nuværende form er uhensigtsmæssig. Eksamen bygger for nuværende
på flere omfattende eksamensbegivenheder. Der er en todelt skriftlig
eksamen (med og uden hjælpemidler) og en todelt mundtlig eksamen
(gruppearbejde og individuel eksamen). Det giver store logistiske
udfordringer for eksamensafviklingen, som er unødvendige for
afprøvning af det faglige niveau, om som samtidig gør eksamen unødigt
kompleks og dermed svært gennemskuelig for eleverne. Derfor bør
eksamensformen genovervejes. Danske Gymnasier bidrager gerne til
arbejdet med at udarbejde en justeret eksamensform for Matematik C.
Afsluttende bemærkninger
Som nævnt er Danske Gymnasier samlet set glade for det nye hf.
Reformen har styrket uddannelsens professionstoning, samarbejdet i
fagpakkerne fungerer godt, og der eksisterer gode eksempler på projekt-
og praktikforløb på medlemsskolerne.
S. 3
14.09.2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Henvendelse af 16/9-21 fra Danske Gymnasier om forslag til ændringer af hf-reformen.
2446755_0004.png
Foreningen anerkender, at Corona-pandemien har krævet stor
opmærksomhed i uddannelsessektoren såvel som i samfundet generelt,
og det er derfor forståeligt, at andre opgaver har måttet prioriteres. Det
er dog alligevel foreningens håb, at der nu er mulighed for også at
drøfte andre dagsordener, herunder at gøre hf endnu bedre end den
allerede gode uddannelse, det er i dag.
Derfor ønsker Danske Gymnasier også at genoptage samarbejdet med
ministeren og embedsværket med henblik på at drøfte de konkrete
ændringsforslag om mere fleksibilitet og eksamensforbedringer, som
blev præsenteret for ministeren i brevet fra oktober 2019, og som er
opdateret i dette brev.
S. 4
14.09.2021
Med venlig hilsen
Birgitte Vedersø
Formand