Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 256
Offentligt
Kort om foretræde fra Coding Pirates hos Børne- og Ungeudvalget
Vores navn er engelsk, men vi er danske helt ind i sjælen. Coding Pirates er en frivillig non-profit forening,
der forener tusinder af børn
med lokalafdelinger fra Møn til Tønder, fra Struer til Helsingør. Vi samler små
børn og unge. Vi støtter piger og drenge.
Der er ingen andre som os. Vi skaber digital dannelse. Vi skaber interesse for teknologi og digitalisering, så
der i sidste ende kommer flere talenter til disse uddannelsesretninger. Så Danmark kan få gavn af de
digitale og teknologiske bølger i morgen og i fremtiden. Mange rapporter og undersøger viser, at dette er et
kerneindsatsområde
for det enkelte barn og for samfundet.
Og vi gør det gennem leg. Det er vores hemmelige opskrift. Derfor vil vi gerne slå tromme for vigtigheden
af, at teknologiforståelsen og den digitale dannelse ikke kun er overladt til folkeskolen - som desværre ikke
kan løfte opgaven alene - men at det er vigtigt, at der er fritidstilbud som for eksempel vores lokale
foreninger, der løfter denne samfundsopgave. Det er dokumenteret, at det er vigtigt at give børn og unge
et solidt digitalt fundament for at kunne skabe et godt børneliv.
Der gøres noget på området, men slet ikke nok.
Udfordringen er aktualiseret i samlet kor af dekan Jakob Aagaard Harder, Københavns Professionshøjskole,
formand for den nationale styregruppe for teknologiforståelse, Gordon Ørskov, formand for Danmarks
Lærerforening, Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen og professor Ole Sejer Iversen, Aarhus
universitet, formand for den nationale kapacitetsgruppe for teknologiforståelse. De har sammen i et
debatindlæg i Berlingske den 8. juni 2021 set på afprøvningen med teknologiforståelse som et selvstændigt
undervisningsfag i folkeskolen, hvor under 50 skoler er omfattet.
Det betyder, at i løbet af de fem år, hvor forsøget varer, vil man understøtte langt under 1 procent af den
kommende generation i at leve og navigere kreativt og kritisk i en verden, der blot er blevet mere og mere
præget af digital teknologi.