UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud)
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 9. september 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1162 af 8. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1.
§ 5
affattes således:
Ȥ 5.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med daginstitutioner efter § 19,
stk. 2-5, den kommunale og private dagpleje efter § 21, stk. 2 og 3, obliga-
toriske læringstilbud efter § 44 a og puljeordninger efter §§ 102 og 103, jf.
lovens afsnit II, II a og V. Tilsynet skal omhandle det pædagogiske indhold
i tilbuddene, jf. §§ 5 a og b, samt den måde opgaverne udføres på, herunder
at de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, der er fastsat efter § 3 a,
efterleves.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre rammer for til-
synet. Kommunalbestyrelsen skal beskrive, hvordan tilsynet med det pæda-
gogiske indhold efter stk. 1, sidste pkt. tilrettelægges, og som led heri be-
skrive og offentliggøre
1) hvordan kommunen anvender anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg og
sikrer uvildighed i tilsynet, jf. § 5 a, stk. 2 og 3,
2) hvordan kommunen anvender data, herunder observationer i tilsynet, jf.
§ 5 a, stk. 4 og 5,
3) processen ved iværksættelse af skærpet tilsyn og ved udarbejdelse af en
handleplan, jf. § 5 b, stk. 3-5.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal som minimum hvert andet år offentlig-
gøre en tilsynsrapport for alle daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, og pulje-
ordninger efter §§ 101 og 102. For daginstitutioner med flere enheder efter
§ 19, stk. 6, skal der minimum hvert andet år offentliggøres en tilsynsrapport
for hver enhed. For dagplejen efter § 21, stk. 2 og 3, skal der minimum hvert
andet år offentliggøres én samlet tilsynsrapport for hele dagplejen. Tilsyns-
rapporten skal offentliggøres i det enkelte dagtilbud.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet i fritidshjem og
klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til børn og unge efter
lovens afsnit III og IV og den måde, hvorpå opgaverne udføres, herunder at