Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2439036_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2022
i forhold til finansloven for 2021
August 2021
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 2. september 2021 ved børne- og undervisningsministeren og embedsmænd
Side 2 af 41
FFL22 sammenlignet med FL21
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2022
sammenlignet med finansloven for 2021 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2021. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2022.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2022, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2021 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2022 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2022 i forhold til finansloven for 2021,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2021 til finanslov-
forslaget for 2022.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 2. september 2021 ved børne- og undervisningsministeren og embedsmænd
Side 3 af 41
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ........................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 6. Udenrigsministeriet ................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 8
§ 8. Erhvervsministeriet .............................................................................................. 9
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................. 10
§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 11
§ 12. Forsvarsministeriet ...............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet ............
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 14. Udlændinge- og IntegrationsministerietFejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 15. Social- og Ældreministeriet .................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 16. Sundhedsministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 20
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ........................................................ 24
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet .............................................................. 26
§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 28
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................ 29
§ 23. Miljøministeriet .....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ...
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 28. Transportministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..................................................... 34
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 37
§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 41
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 2. september 2021 ved børne- og undervisningsministeren og embedsmænd
Side 4 af 41
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 20,2 mio. kr. skyldes primært den bevillingsprofil, som fremgår af Afta-
le om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021) af ok-
tober 2017, samt indbudgettering af reserve til udspil om sociale mediers ansvar og
børn og unges digitale dannelse. Derudover skyldes merudgiften bevillingsprofilen på
reserve til initiativer, der medfører kommunale merudgifter og reserve til kommunale
merudgifter ifm. Aftale om minimumsnormeringer samt reserve til evt. kompensation
af institutioner som følge af afskaffelse af fradrag for moms. I modsat retning trækker
udmøntningen af reserve til udmøntning af initiativer sfa. Trepartsaftale om flere lære-
pladser og entydigt ansvar af november 2020 og udmøntning af reserve til flere elever
på ordblindeefterskoler. Der er desuden indbudgetteret en negativ budgetregulering på
2,9 mio. kr. i 2022 ifm. Aftale om en samlet indsats for elever og studerende med han-
dicap på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser af maj 2021 med
henblik på at finansiere forbrug af opsparing, en negativ budgetregulering på 60,0 mio.
kr. i 2022 til at finansiere et bevillingsløft af § 20.98.31. Specialpædagogisk støtte mv.,
og en negativ budgetregulering på 17,5 mio. kr. vedr. korrektion af den tildelte pris- og
lønregulering pba. fordelingen af særskilte puljemidler i den indgåede overenskomstaf-
tale (OK21) (§ 20.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 190,0 mio. kr. skyldes den stigende profil frem mod 2024 fsva. de af-
satte midler til pulje til indfasning af minimumsnormeringer samt tilpasningspulje til
minimumsnormeringer (§ 20.21.05.).
Mindreudgiften på 399,6 mio. kr. skyldes, at de afsatte midler fra 2022 og frem udmøn-
tes til kommunerne via bloktilskuddet, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet om midler til generelt løft af fol-
keskolen i 2022 og frem af maj 2021 (§ 20.29.17.).
Mindreudgiften på 24,0 mio. kr. skyldes dels den bevillingsprofil, der følger af den poli-
ske aftale fra Folkeskole til faglært mellem daværende VLAK-regering, Socialdemokra-
tiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti samt eud-
aftalekredsens tilslutning til at finansiere dele af trepartsaftalen om flere lærepladser og
entydigt ansvar, som regeringen indgik med arbejdsmarkedets parter den 21. november
2020 (§ 20.38.11.).
Merudgiften på 20,2 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem
regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
Stimuli og grøn genopretning af december 2020 (§ 20.38.22.).
Merindtægten på 71,7 mio. kr. skyldes en forventet større aktivitet i 2021, der er grund-
laget for kommunalt bidrag i 2022 ift. den forventede aktivitet i 2020, der udløser
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2022 den 2. september 2021 ved børne- og undervisningsministeren og embedsmænd
Side 5 af 41
kommunalt bidrag i 2021. Forventningen er baseret på seneste aktivitetsprognose på
FGU (§ 20.55.05.).
Mindreudgiften på 82,4 mio. kr. skyldes henholdsvis, at midler til tilpasning af instituti-
onsstruktur er reduceret fra 94,2 mio. kr. i 2021 til 5,4 mio. kr. i 2022 pga. et ekstraor-
dinært løft i 2021 på finansloven for 2021, der ikke tilsvarende er i 2022 samt den bevil-
lingsprofil, som fremgår af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemo-
kratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til ud-
dannelse og job af oktober 2017 (§ 20.55.10.).
Mindreudgiften på 40,8 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering og arbejdsmarkedets parter om styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021) af oktober 2017. Aftalen ud-
løber ved udgangen af 2021, hvorfor bevillingen bortfalder (§ 20.72.07.).
Mindreudgiften på 25,5 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen i Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering og arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-
, efter- og videreuddannelse (2018-2021) af oktober 2017 (§ 20.74.04.).