Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 249
Offentligt
UDKAST
23. juni 2021
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19
hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22)
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1396 af 28. september 2020,
som ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 209
af 5. marts 2019 og lov nr. 1731 af 1. december 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 13 b, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Skolens leder kan beslutte, at der ikke skal udarbejdes elevplan for hver
elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin i skoleåret 2021/22.«
2.
Efter § 16 d indsættes:
Ȥ 16 e.
Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den understøttende
undervisning, godkende at fravige reglerne om en mindste varighed af un-
dervisningstiden på alle klassetrin i skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og
§ 16 a, med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et
tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, hvis skolens leder vurderer,
at det er den rigtige løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens
leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge kommunal-
bestyrelsen herom.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 gives årgangs- eller
klassevis.
Stk. 3.
Fraviges bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste varighed af
undervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne plads i sko-
lens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet relevant fritidstilbud i
de timer, som fravigelsen vedrører, uden særskilt betaling fra forældrene.«
3.
I
§ 40, stk. 7,
indsættes som
3. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan beslutte at fravige kravet om undervisnings-
kompetence i 1. pkt. i skoleåret 2021/22.«
4.
I
§ 40 a, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
»Kommunalbestyrelsen kan i et møde beslutte, at der ikke udarbejdes kva-
litetsrapport i skoleåret 2021/22.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 16. november 2021.
Stk. 2.
§ 13 b, stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved lovens
§ 1, nr. 1, § 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved lovens § 1, nr. 2, §
40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved lovens § 1, nr. 3, og
§ 40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved lovens § 1, nr.
4, ophæves den 1. august 2022.
§3
Stk. 1.
Skolens leders beslutninger truffet efter § 2 i bekendtgørelse om
håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med
foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i kraft som be-
slutninger efter § 13 b, stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved
lovens § 1, nr. 1, medmindre andet fremgår af beslutningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 3 i bekendtgø-
relse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i for-
bindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i
kraft som beslutninger efter § 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved
lovens § 1, nr. 2, medmindre andet fremgår af beslutningen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 4 i bekendtgø-
relse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i for-
bindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i
kraft som beslutninger efter § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som
affattet ved lovens § 1, nr. 3, medmindre andet fremgår af beslutningen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 5 i bekendtgø-
relse om bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i
folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret
2021/22 forbliver i kraft som beslutninger efter § 40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov
om folkeskolen som affattet ved lovens § 1, nr. 4, medmindre andet fremgår
af beslutningen.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Elevplaner
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Kvalitetsrapporter
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Målsætningen om fuld kompetencedækning
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
2.4. Fuld afkortning af skoledagens længde
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.4.3. Den foreslåede ordning
2.5. Lovens gyldighedsperiode m.v.
3.
Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Danmarks folkeskoler har siden den 11. marts 2020 haft en væsentlig rolle
i håndteringen af covid-19. Skolerne har i op mod halvdelen af et skoleår
været lukket af hensyn til at forebygge smittespredning, og har i perioden
givet eleverne nødundervisning i overensstemmelse med lov nr. 241 af 19.
marts 2020 om midlertidige foranstaltninger på børne- og undervisningsom-
rådet og folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende virksomhed
til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19 med senere æn-
dringer.
På trods af, at alle elever nu er vendt fysisk tilbage, og der overalt er gjort
en stor indsats for, at alle elever fik en god afslutning på skoleåret 2020/21,
må det forventes, at nogle elever er vendt tilbage til skoleåret 2021/22 med
et fagligt efterslæb. Nogle elever har derudover haft vanskeligere vilkår un-
der hjemsendelsen end andre, og perioden har medført, at elever, der tidli-
gere ikke havde faglige eller trivselsmæssige problemer, nu befinder sig i
mere sårbare positioner.
Lovforslaget udmønter de dele af aftale af 1. juni 2021 mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Alternativet om håndtering af faglige udfordringer hos elever i
grundskolen og på ungdoms- og voksenuddannelser, der vedrører folkesko-
len.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
Aftalepartierne er enige om, at undervisere, ledere og medarbejdere i den
forgangne periode har udvist stor kreativitet og omstillingsevne, og at de har
leveret undervisning af høj kvalitet under vanskelige betingelser. Aftalepar-
tierne har derfor også stor tillid til, at skolerne kan håndtere de faglige ud-
fordringer, som eleverne måtte have, hvis de får de rette rammer, og at det
bedste afsæt for et fagligt løft er, at eleverne hurtigst muligt kommer tilbage
til en så normal skoledag som muligt.
Det foreslås derfor at videreføre nogle af de frihedsgrader, som skolerne har
haft under håndteringen af covid-19, for at understøtte og give plads til at
tage hånd om de faglige og trivselsmæssige problemer hos eleverne i skole-
året 2021/22.
Det foreslås for det første, at skolerne i skoleåret 2021/22 skal have mulig-
hed for fortsat at undlade at udarbejde elevplaner for eleverne i børnehave-
klassen og 1.-9. klasse.
Det foreslås for det andet, at kommunerne i skoleåret 2021/22 får mulighed
for at undlade at udarbejde kvalitetsrapporter.
Det foreslås for det tredje, at kommunerne i skoleåret 2021/22 skal have
mulighed for at fravige kompetencedækningsmålsætningen.
Det foreslås endelig for det fjerde, at kommunerne i skoleåret 2021/22 skal
have mulighed for at afkorte skoledagens længde i børnehaveklassen og i
1.-9. klasse med al tiden til understøttende undervisning, så det bliver muligt
for skolerne at prioritere andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende perso-
naleforbrug i undervisningen. De frigivne ressourcer, som følge af en sådan
afkortning, skal blive i skolen.
Frihedsgraderne vil blive omfattet af de gældende regler om delegation af
kompetencer mellem kommunalbestyrelsen, skolebestyrelsen og skolelede-
ren.
Derudover giver den gældende folkeskolelov skolerne vide rammer for at
tilrettelægge undervisningen, så de kan imødegå de faglige udfordringer,
eleverne står med. Det drejer sig fx om, at skolerne har frihed til at vælge,
hvor mange timer, der undervises i de enkelte fag (undtagen dansk og ma-
tematik i 1.-9. klasse og historie i 3.-9. klasse), og variere timetallene over
skoleåret, at samle timer i fagblokke, at undervise på mindre hold, at bruge
tolærerordning og at afkorte skoledagen. Skolerne har desuden frihed i for-
hold til valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisnings-
midler samt mulighed for at gøre brug af udeundervisning og åben skole.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Elevplaner
2.1.1. Gældende ret
Det følger af den gældende folkeskolelovs § 13, stk. 2, at der som led i un-
dervisningen løbende skal foretages evaluering af elevernes udbytte heraf,
herunder af elevens tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og emner
set i forhold til kompetencemål og opmærksomhedspunkter, jf. § 10. Evalu-
eringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den
videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, jf. § 18, og for
underretning af forældrene om elevens udbytte af undervisningen, jf. stk. 1.
Efter folkeskolelovens § 13 b, stk. 1, skal der som led i den løbende evalu-
ering, jf. § 13, stk. 2, for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klas-
setrin udarbejdes en elevplan. Elevplanen skal for eleverne i børnehaveklas-
sen til og med 8. klassetrin indeholde individuelle mål og status for elevens
læring og en beskrivelse af, hvordan der skal følges op herpå.
Det følger af folkeskolelovens § 13 b, stk. 2, at en elevplan for elever i bør-
nehaveklassen skal indeholde de i stk. 1 nævnte oplysninger i forhold til
kompetencemålet for dette klassetrin. Det følger endvidere af folkeskolelo-
vens § 13 b, stk. 3, at en elevplan på 1.-8. klassetrin skal indeholde de i stk.
1 nævnte oplysninger i følgende fag på følgende klassetrin:
1) Dansk på 1.-8. klassetrin.
2) Matematik på 1.-8. klassetrin.
3) Engelsk på 3.-8. klassetrin.
4) Historie på 4., 6. og 8. klassetrin.
5) Kristendomskundskab på 3., 6. og 8. klassetrin.
6) Natur/teknologi på 4. og 6. klassetrin.
7) Samfundsfag på 8. klassetrin.
8) Geografi på 8. klassetrin.
9) Biologi på 8. klassetrin.
10) Fysik/kemi på 8. klassetrin.
11) Idræt på 2., 5. og 8. klassetrin.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
12) Musik på 2. og 6. klassetrin.
13) Billedkunst på 5. klassetrin.
14) Håndværk og design samt madkundskab på et af de klassetrin, som fa-
gene tilbydes på.
15) Tysk eller fransk på 6. og 8. klassetrin.
16) Valgfag, jf. § 9, stk. 1, på et af de klassetrin, som faget tilbydes på.
Efter folkeskolelovens § 13 b, stk. 4, skal elevplanen for hver elev på 8. og
9. klassetrin indeholde oplysninger til brug for vurderingen af elevens ud-
dannelsesparathed, jf. lov om kommunal indsats for unge under 25 år. Elev-
planen skal indeholde oplysninger om:
1) Hvilken ungdomsuddannelse eleven påtænker at søge efter 9. eller 10.
klasse.
2) En vurdering af, om eleven har de nødvendige sociale og personlige for-
udsætninger for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse efter
9. klasse.
3) Den besluttede indsats, der skal iværksættes over for elever, der er vur-
deret ikkeuddannelsesparate i 8. klasse eller senere.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 13 b, stk. 5, at elevplaner skal
være digitale. Elevplanen skal gøres tilgængelig for elevens forældre digitalt
og opdateres mindst en gang hvert skoleår. Forældre skal endvidere efter
anmodning modtage en udskrift af den digitale elevplan.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter med hjemmel i folkeskolelo-
vens § 13 b, stk. 6, nærmere regler om elevplaner, herunder om anvendelse
af digitale løsninger. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 704
af 23. juni 2014 om krav til digitale elevplaner i folkeskolen.
Kommunalbestyrelsen fastlægger efter folkeskolelovens § 40, stk. 2, mål og
rammer for skolernes virksomhed. Beslutning om bl.a. bevillinger til skole-
væsenet og økonomiske rammer for de enkelte skoler, træffes af kommu-
nalbestyrelsen på et møde.
Det følger af folkeskolelovens § 40, stk. 5, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen
bortset fra de beføjelser, der følger af arbejdsgiverkompetencen, og de be-
slutninger, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-7, samt § 25, stk. 3, § 34, stk. 3, og §
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
2436169_0008.png
UDKAST
23. juni 2021
40 a, stk. 3, helt eller delvis kan delegere sine beføjelser efter denne lov til
skolebestyrelserne.
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter de almindelige forvaltningsret-
lige regler om intern delegation i vidt omfang delegere sine beføjelser efter
folkeskoleloven, bortset fra de beslutninger, der er nævnt i folkeskolelovens
§ 40, stk. 2, nr. 1-7, til den kommunale forvaltning, herunder skolelederne.
Der er med lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler på dagtilbuds-
området og folkeskoleområdet fastsat regler om at frisætte udvalgte kom-
muners og tilbuds varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
med henblik på at udvikle velfærden på områderne og skabe større handle-
rum for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten og nærværet i vel-
færden til gavn for borgeren. Reglerne er gældende frem til den 30. septem-
ber 2024. Efter lovens § 2, nr. 2, er Esbjerg og Holbæk Kommuner omfattet
på folkeskoleområdet.
Det følger af lovens § 9, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
folkeskoleloven helt eller delvis ikke skal gælde for kommunen eller de fol-
keskoler i kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2-4.
Skolerne skal dog i alle tilfælde give undervisning inden for børnehave-
klasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves
i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen kan træffe forskellige beslutninger for
forskellige folkeskoler i kommunen.
Kravet om udarbejdelse af elevplaner er ikke omfattet af undtagelserne her-
til i lovens § 9, stk. 4, hvorfor de to kommuner kan beslutte, at skoler kan
undlade at udarbejde elevplaner. Det fremgår endvidere af lovens § 9, stk.
6, at børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at kommunen eller
folkeskoler i kommunen udpeget af kommunalbestyrelsen efter stk. 1 kan
fravige bestemte regler udstedt i medfør af bl.a. folkeskolelovens § 13 b,
stk. 6.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 893 af 12. maj 2021 om
fravigelse af regler fastsat på bekendtgørelsesniveau på folkeskoleområdet
i henhold til lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleom-
rådet. Efter bekendtgørelsens § 7 finder reglerne i bekendtgørelse om krav
til digitale elevplaner i folkeskolen ikke anvendelse, hvis kommunen i med-
før af lovens § 9, stk. 1, har truffet beslutning om at fravige folkeskolelovens
§ 13 b. Såfremt kommunen har truffet beslutning om delvist at fravige reg-
lerne i folkeskolelovens § 13 b kan kommunen træffe beslutning om helt
eller delvist at fravige reglerne i den nævnte bekendtgørelse.
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Der er behov for at skabe tid og rum til at fokusere skolernes indsats på et
fagligt løft af eleverne i skoleåret 2021/22.
Under håndteringen af covid-19 har skolerne skullet tilbyde nødundervis-
ning og siden marts 2021 haft mulighed for at give omlagt undervisning,
hvor en række krav i folkeskoleloven har kunnet fraviges, så skolerne kunne
overholde de sundhedsfaglige restriktioner og samtidig i videst muligt om-
fang afbøde de afledte virkninger på elevernes undervisning og skolegang.
Disse muligheder for fravigelser omfatter også udarbejdelse af elevplaner i
skoleåret 2020/21, jf. § 4 i bekendtgørelse nr. 508 af 25. marts 2021 om
undervisning, herunder omlagt undervisning, i skoleåret 2020/21 i tilfælde,
hvor der ikke er nødundervisning som led i forebyggelse og afhjælpning i
forbindelse med covid-19.
I den forbindelse vil en mulighed for, at skolerne også kan undlade at udar-
bejde elevplaner i skoleåret 2021/22, frigive ressourcer hos det undervi-
sende personale, som i stedet kan bruges på at planlægge og gennemføre
undervisning, der kommer eleverne direkte til gode.
Der er dog en klar forventning om, at skolerne fortsat løbende forholder sig
til elevernes faglige udvikling og trivsel. Denne systematiske vurdering er
om muligt endnu vigtigere nu grundet det seneste års nedlukninger og peri-
oder med nødundervisning.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at skolerne i skoleåret 2021/22 skal have mulighed for fortsat
at undlade at udarbejde elevplaner for eleverne i børnehaveklassen og 1.-9.
klasse i overensstemmelse med folkeskolelovens § 13 b.
Skolerne vil dog forsat være omfattet af kravene til den løbende evaluering
i folkeskolelovens § 13, stk. 2. Det betyder, at skolerne som led i undervis-
ningen løbende skal foretages evaluering af elevernes udbytte af undervis-
ningen. Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev
og for den videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen og for
underretning af forældrene om elevens udbytte af undervisningen. Tilsva-
rende vil skolerne fortsat skulle foretage vurderingen af elevens uddannel-
sesparathed, jf. lov om kommunal indsats for unge under 25 år, og vil skulle
sikre, at de fornødne oplysninger til brug herfor og til brug for udarbejdelsen
af elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats for unge under 25
år, er til rådighed.
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
2436169_0010.png
UDKAST
23. juni 2021
Det vil være skolens leder, der skal træffe beslutningen om at undlade at
udarbejde elevplaner på skolen. Dette er begrundet i beslutningens tætte
sammenhæng til undervisningens tilrettelæggelse og den pædagogiske le-
delse af skolen.
For nærmere om elevplaner henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærk-
ningerne hertil.
2.2. Kvalitetsrapporter
2.2.1. Gældende ret
Efter den gældende folkeskolelovs § 40 a, stk. 1, udarbejder kommunalbe-
styrelsen en kvalitetsrapport hvert andet år. Kvalitetsrapporten skal beskrive
skolevæsenets og de enkelte skolers niveau i forhold til nationale og lokalt
fastsatte mål, kommunalbestyrelsens vurdering af niveauet og opfølgning
herpå, de enkelte skolers afkortning af skoleugens længde og kommunalbe-
styrelsens opfølgning på tidligere relevante kvalitetsrapporter. Kommunal-
bestyrelsen kan vælge at beskrive skolerne i grupper eller kun at fremhæve
visse skoler i kvalitetsrapporten.
Det følger af folkeskolelovens § 40 a, stk. 2, at hvis niveauet i skolevæsenet
eller på en skole ikke er tilfredsstillende, skal kommunalbestyrelsen som en
del af kvalitetsrapporten udarbejde en handlingsplan med opfølgende initi-
ativer med henblik på at forbedre niveauet i skolevæsenet eller på skolen.
Efter folkeskolelovens § 40 a, stk. 3, skal kvalitetsrapporten drøftes på et
møde i kommunalbestyrelsen, der tager stilling til rapporten, herunder op-
følgning herpå. Forinden drøftelsen i kommunalbestyrelsen indhentes der
en udtalelse fra skolebestyrelserne om kvalitetsrapporten.
Kommunalbestyrelsen skal efter folkeskolelovens § 40 a, stk. 4, offentlig-
gøre kvalitetsrapporter med eventuelle handlingsplaner og skolebestyrelsers
udtalelser herom på internettet. Oplysninger omfattet af tavshedspligt må
ikke offentliggøres.
Børne- og undervisningsministeren kan efter folkeskolelovens § 40 a, stk.
5, fastsætte regler om kvalitetsrapporter, herunder om indhold og udform-
ning, og om tidsfrister for vedtagelse af kvalitetsrapporter.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 204 af 13. marts 2020 om
kvalitetsrapporter i folkeskolen. Det fremgår af bekendtgørelsens § 13, stk.
1, at fristen for vedtagelse af kvalitetsrapporten er den 31. marts i lige ka-
lenderår, jf. dog stk. 2, på baggrund af de seneste tilgængelige data for hver
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
2436169_0011.png
UDKAST
23. juni 2021
indikator, der er klar i Børne- og Undervisningsministeriets datavarehus
(uddannelsesstatistik.dk) på folkeskoleområdet oktober året før.
Der skal således udarbejdes kvalitetsrapport i skoleåret 2021/22 med frist
for kommunalbestyrelsens endelige behandling af kvalitetsrapporten inden
31. marts 2022.
Der er med lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler på dagtilbuds-
området og folkeskoleområdet fastsat regler om at frisætte udvalgte kom-
muners og tilbuds varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
med henblik på at udvikle velfærden på områderne og skabe større handle-
rum for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten og nærværet i vel-
færden til gavn for borgeren. Reglerne er gældende frem til den 30. septem-
ber 2024. Efter lovens § 2, nr. 2, er Esbjerg og Holbæk Kommuner omfattet
på folkeskoleområdet.
Det følger af lovens § 9, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
folkeskoleloven helt eller delvis ikke skal gælde for kommunen eller de fol-
keskoler i kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2-4.
Skolerne skal dog i alle tilfælde give undervisning inden for børnehave-
klasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves
i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen kan træffe forskellige beslutninger for
forskellige folkeskoler i kommunen.
Kravet om udarbejdelse af kvalitetsrapporter er ikke omfattet af undtagel-
serne hertil i lovens § 9, stk. 4, hvorfor de to kommuner kan beslutte, at der
ikke udarbejdes kvalitetsrapporter. Det fremgår endvidere af lovens § 9, stk.
6, at børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at kommunen eller
folkeskoler i kommunen udpeget af kommunalbestyrelsen efter stk. 1 kan
fravige bestemte regler udstedt i medfør af bl.a. folkeskolelovens § 40 a, stk.
5.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 893 af 12. maj 2021 om
fravigelse af regler fastsat på bekendtgørelsesniveau på folkeskoleområdet
i henhold til lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleom-
rådet. Efter bekendtgørelsens § 14 finder reglerne i bekendtgørelse om kva-
litetsrapporter i folkeskolen ikke anvendelse, hvis kommunen i medfør af
lovens § 9, stk. 1, har truffet beslutning om at fravige folkeskolelovens § 40
a. Såfremt kommunen har truffet beslutning om delvist at fravige reglerne i
folkeskolelovens § 40 a kan kommunen træffe beslutning om helt eller del-
vist at fravige reglerne i den nævnte bekendtgørelse.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
Der er som nævnt behov for at skabe tid og rum til at fokusere skolernes
indsats på et fagligt løft af eleverne i skoleåret 2021/22.
Under håndteringen af covid-19 har skolerne skullet tilbyde nødundervis-
ning og siden marts 2021 haft mulighed for at give omlagt undervisning,
hvor en række krav i folkeskoleloven har kunnet fraviges, så skolerne kunne
overholde de sundhedsfaglige restriktioner og samtidig i videst muligt om-
fang afbøde de afledte virkninger på elevernes undervisning og skolegang.
Der er ikke fastsat regler om kvalitetsrapporter i denne forbindelse.
Kvalitetsrapporter skal imidlertid kun udarbejdes hvert andet år. Den sene-
ste kvalitetsrapport skulle udarbejdes i skoleåret 2019/20. Fristen for kom-
munalbestyrelsens vedtagelse af denne kvalitetsrapport var den 1. juni 2020.
I de år, hvor der udarbejdes kvalitetsrapporter, lægger opgaven beslag på tid
og administrative ressourcer på de enkelte skoler, der skal bidrage med data
og redegørelser. Med henblik på at sikre skoleledernes tid til den pædago-
giske ledelse m.v. foreslås det derfor, at kommunerne får mulighed for at
lade være med at lave kvalitetsrapporter i skoleåret 2021/22.
Der er dog en klar forventning om, at kommunerne fortsat løbende forholder
sig til elevernes faglige udvikling og trivsel. Denne systematiske vurdering
er om muligt endnu vigtigere nu grundet det seneste års nedlukninger og
perioder med nødundervisning.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunerne i skoleåret 2021/22 får mulighed for at undlade
at udarbejde kvalitetsrapporter i overensstemmelse med folkeskolelovens §
40 a.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der skal træffe beslutning om at undlade
at udarbejde kvalitetsrapporten, i et møde. Det skyldes, at kommunalbesty-
relsen efter folkeskolelovens § 40 a, stk. 3, skal drøfte kvalitetsrapporten på
et møde i kommunalbestyrelsen, og at det derfor vil skulle være kommunal-
bestyrelsen, der træffer beslutning om, at en sådan drøftelse ikke gennem-
føres.
For nærmere om kvalitetsrapporter henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil.
2.3. Målsætningen om fuld kompetencedækning
2.3.1. Gældende ret
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen sikre,
at lærerne i kommunens skolevæsen har undervisningskompetence fra læ-
reruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de obligatoriske fag,
som de underviser i (kompetencedækning).
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, 2.
pkt., i helt særlige tilfælde med godkendelse af børne- og undervisningsmi-
nisteren beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i 1. pkt.
Bestemmelsen blev indført med § 1, nr. 79, i lov nr. 1640 af 26. december
2013 og ændret med § 1, nr. 9, i lov nr. 564 af 7. maj 2019.
Det fremgår af bemærkningerne til ændringen af bestemmelsen, jf. Folke-
tingstidende 2018-19 (1. samling), A, L 226 som fremsat, side 26 f, at det
ved fuld kompetencedækning forstås, at 95 pct. af undervisningen i fagene
varetages af lærere, som enten har undervisningskompetence (tidligere lin-
jefag) fra læreruddannelsen i de fag, de underviser i, eller har opnået en til-
svarende faglig kompetence via deres efteruddannelse mv. Det fremgår end-
videre, at kompetencedækningskravet omfatter alle fag i grundskolens fag-
række, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 2, elevernes obligatoriske praktiske/
musiske valgfag i 7.-8. klasse, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 8, samt 10.
klasse. Kompetencedækningskravet omfatter ikke grundskoleelevernes an-
dre valgfag efter folkeskolelovens § 9, stk. 1 og 6.
Det fremgår herudover af bemærkningerne til den oprindelige bestemmelse,
jf. Folketingstidende 2013-14, Tillæg A, L 51 som fremsat, side 58, at fuld
kompetencedækning gælder på kommuneniveau. Det følger endvidere af
forarbejderne til folkeskolelovens § 40, stk. 7, 2. pkt., jf. Folketingstidende
2013-14, Tillæg A, L 51 som fremsat, side 58, at kommunalbestyrelsen i
helt særlige tilfælde med godkendelse af børne- og undervisningsministeren
kan beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i forhold til en
eller flere bestemte af kommunens folkeskoler. Det er således forudsat i lo-
vens forarbejder, at kompetencedækningsmålsætningen også gælder på sko-
leniveau.
Efter § 3, stk. 5, i lov nr. 564 af 7. maj 2019 skal kompetencedækning efter
folkeskolelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., som ændret ved § 1, nr. 9, være nået
fra og med skoleåret 2025/26. Kommunerne skal sikre, at kompetencedæk-
ningen løbende øges, så kompetencedækningen er mindst 90 pct. i 2021.
Det følger af folkeskolelovens § 40, stk. 5, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen
bortset fra de beføjelser, der følger af arbejdsgiverkompetencen, og de be-
slutninger, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-7, samt § 25, stk. 3, § 34, stk. 3, og §
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
40 a, stk. 3, helt eller delvis kan delegere sine beføjelser efter denne lov til
skolebestyrelserne.
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter de almindelige forvaltningsret-
lige regler om intern delegation i vidt omfang delegere sine beføjelser efter
folkeskoleloven, bortset fra de beslutninger, der er nævnt i folkeskolelovens
§ 40, stk. 2, nr. 1-7, til den kommunale forvaltning, herunder skolelederne.
Der er med lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler på dagtilbuds-
området og folkeskoleområdet fastsat regler om at frisætte udvalgte kom-
muners og tilbuds varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
med henblik på at udvikle velfærden på områderne og skabe større handle-
rum for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten og nærværet i vel-
færden til gavn for borgeren. Reglerne er gældende frem til den 30. septem-
ber 2024. Efter lovens § 2, nr. 2, er Esbjerg og Holbæk Kommuner omfattet
på folkeskoleområdet.
Det følger af lovens § 9, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
folkeskoleloven helt eller delvis ikke skal gælde for kommunen eller de fol-
keskoler i kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2-4.
Skolerne skal dog i alle tilfælde give undervisning inden for børnehave-
klasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves
i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen kan træffe forskellige beslutninger for
forskellige folkeskoler i kommunen.
Kravet om opfyldelse af kompetencedækningsmålsætningen er ikke omfat-
tet af undtagelserne hertil i lovens § 9, stk. 4, hvorfor de to kommuner kan
beslutte af fravige kompetencedækningsmålsætningen.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Der er behov for at skabe tid og rum til at fokusere skolernes indsats på et
fagligt løft af eleverne i skoleåret 2021/22.
Under håndteringen af covid-19 har skolerne skullet tilbyde nødundervis-
ning og siden marts 2021 haft mulighed for at give omlagt undervisning,
hvor en række krav i folkeskoleloven har kunnet fraviges, så skolerne kunne
overholde de sundhedsfaglige restriktioner og samtidig i videst muligt om-
fang afbøde de afledte virkninger på elevernes undervisning og skolegang.
Disse muligheder for fravigelser omfatter også adgang til at fravige målsæt-
ningen om fuld kompetencedækning, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 241 af 19. marts
2020 med senere ændringer, og har bl.a. været brugt med henblik på at
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
kunne overholde sundhedsfaglige anbefalinger om, at eleverne undervises
af så få lærere som muligt.
En undersøgelse gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om
grundskolers erfaringer med nødundervisning under Covid-19-pandemien
fra foråret og frem til sommerferien 2020 har vist, at skoledagen i forbin-
delse med den gradvise genåbning fra april 2020 blandt andet var karakteri-
seret ved et ”få-lærere-princip”. Det indebar, at eleverne i højere grad blev
undervist af den eller de samme få lærere i løbet af skoledagen. Det betød,
at der var færre skift mellem forskellige lærere i løbet af skoledagen end
sædvanligt.
41 pct. af lærerne angiver i undersøgelsen, at de i genåbningsperioden har
haft flere sammenhængende timer med tværfagligt indhold end normalt. Af
dem vurderede 73 pct., at det var nemmere at motivere eleverne i undervis-
ningen i genåbningsperioden. Det ligger over gennemsnittet for alle lærer-
besvarelserne, hvor 52 pct. vurderer, at det var nemmere at motivere ele-
verne i undervisningen i genåbningsperioden.
Samtidig angiver 68 pct. af de lærere, som i genåbningsperioden havde flere
sammenhængende timer i ét fag ad gangen end normalt, at det var nemmere
at skabe gode relationer til eleverne i undervisningen i genåbningsperioden.
Det ligger over gennemsnittet for alle lærerbesvarelserne, hvor 57 pct. af
lærerne vurderer, at det var nemmere at skabe gode relationer til eleverne i
undervisningen i genåbningsperioden. Samme tendens gør sig gældende i
lærernes vurdering af muligheden for at sikre trivsel hos den enkelte elev i
undervisningen.
Muligheden for at fravige reglerne om undervisningskompetence betyder,
at den samme lærer kan undervise en klasse i flere fag. Det medfører færre
lærerskift, som kan understøtte en mere rolig tilbagevenden til skolen, bedre
rammer for fordybelse i undervisningen, styrke relationsdannelsen mellem
elever og lærere, når eleverne vender tilbage, samt styrke lærernes mulighed
for at motivere eleverne i undervisningen.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunerne i skoleåret 2021/22 skal have mulighed for at
fravige kompetencedækningsmålsætningen, så skolerne kan fortsætte med
at prioritere pædagogiske hensyn, fx ”få-lærere-princippet”, hvor klasserne
i højere grad kan have de samme lærere i løbet af skoledagen.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der skal træffe beslutning om at fravige
kompetencedækningsmålsætningen, da målsætningen som udgangspunkt
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
gælder på kommuneniveau. Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere be-
slutningen inden for de sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om målsætningen om fuld kompetencedækning henvises til
lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
2.4. Fuld afkortning af skoledagens længde
2.4.1. Gældende ret
Den samlede årlige undervisningstid i børnehaveklassen og i 1.-9. klasse
mellem 1.110 og 1.400 timer
er fastsat i folkeskolelovens § 14 b, og det
samlede antal årlige undervisningstimer
mellem 600 og 990 timer
er
fastsat i folkeskolelovens § 16 og bilag 1. Differencen mellem disse timetal
udfyldes af understøttende undervisning og pauser, som er en del af elever-
nes samlede årlige undervisningstid.
Efter folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, suppleres undervisningen i folkesko-
lens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, således af under-
støttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til
at understøtte en varieret skoledag gennem undervisningsforløb og -aktivi-
teter m.v., der har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens
fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke elevernes lærings-
parathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.
Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, jf. Folke-
tingstidende 2018-19 (1. samling), A, L 226 som fremsat, side 19, at formå-
let med den understøttende undervisning er at fungere som fleksibel under-
visningstid, som skolerne ud fra lokale behov og udfordringer vil skulle an-
vende til at skabe variation i hele skoledagen. Det fremgår endvidere af for-
arbejderne, side 20, at klassens tid fortsat vil skulle indgå i den understøt-
tende undervisning.
Det bemærkes, at der efter praksis skal afsættes ca. 1 time til klassens tid i
den ugentlige undervisning.
Det følger af folkeskolelovens § 16 b, stk. 1, at kommunalbestyrelsen, for
så vidt angår den understøttende undervisning, kan godkende at fravige reg-
lerne om en mindste varighed af undervisningstiden i børnehaveklassen og
på 1.-3. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 1, i op til 1 skoleår med henblik på
yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for en klasse ved
hjælp af ekstra personale i klassen. Skolens leder kan efter indhentet udta-
lelse fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom.
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
Efter folkeskolelovens § 16 b, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen under
samme betingelser som i stk. 1 godkende at fravige reglerne om en mindste
varighed af undervisningstiden på 4.-9. klassetrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og
3, for specialklasser eller specialskoler.
Det fremgår af folkeskolelovens § 16 b, stk. 3, at kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1 og 2 gives klassevis. Efter folkeskolelovens § 16 b,
stk. 4, skal kommunalbestyrelsen, når bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om
en mindste varighed af undervisningstiden fraviges, tilbyde eleverne plads i
skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet relevant fritidstil-
bud i de timer, som fravigelsen vedrører, uden særskilt betaling fra foræl-
drene.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 16 d, stk. 1, at kommunalbesty-
relsen, for så vidt angår den understøttende undervisning, kan godkende at
fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på 4.-9. klas-
setrin, jf. § 14 b, stk. 1, nr. 2 og 3, med henblik på tilrettelæggelse af andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.
Undervisningstiden kan afkortes med op til 2 ugentlige undervisningstimer.
Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge kom-
munalbestyrelsen herom. § 16 b, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Efter folkeskolelovens § 16 d, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen, for så vidt
angår den understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om en
mindste varighed af undervisningstiden på 7. eller 8. klassetrin, jf. § 14 b,
stk. 1, nr. 3, med henblik på at give tid til konfirmationsforberedelse på det
pågældende klassetrin, jf. § 53. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse
fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom. Undervisningsti-
den kan afkortes med op til 60 undervisningstimer årligt, dog således at der
på 8. klassetrin skal være minimum 90 timer årligt til den understøttende
undervisning. Skolen skal stille et frivilligt undervisningstilbud til rådighed
for de elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse.
Det følger af folkeskolelovens § 40, stk. 5, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen
bortset fra de beføjelser, der følger af arbejdsgiverkompetencen, og de be-
slutninger, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-7, samt § 25, stk. 3, § 34, stk. 3, og §
40 a, stk. 3, helt eller delvis kan delegere sine beføjelser efter denne lov til
skolebestyrelserne.
Herudover kan kommunalbestyrelsen efter de almindelige forvaltningsret-
lige regler om intern delegation i vidt omfang delegere sine beføjelser efter
folkeskoleloven, bortset fra de beslutninger, der er nævnt i folkeskolelovens
§ 40, stk. 2, nr. 1-7, til den kommunale forvaltning, herunder skolelederne.
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
Der er med lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler på dagtilbuds-
området og folkeskoleområdet fastsat regler om at frisætte udvalgte kom-
muners og tilbuds varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
med henblik på at udvikle velfærden på områderne og skabe større handle-
rum for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten og nærværet i vel-
færden til gavn for borgeren. Reglerne er gældende frem til den 30. septem-
ber 2024. Efter lovens § 2, nr. 2, er Esbjerg og Holbæk Kommuner omfattet
på folkeskoleområdet.
Det følger af lovens § 9, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
folkeskoleloven helt eller delvis ikke skal gælde for kommunen eller de fol-
keskoler i kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2-4.
Skolerne skal dog i alle tilfælde give undervisning inden for børnehave-
klasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves
i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen kan træffe forskellige beslutninger for
forskellige folkeskoler i kommunen.
Reglerne om skoledagens længde er ikke omfattet af undtagelserne hertil i
lovens § 9, stk. 4, hvorfor de to kommuner kan beslutte at fravige reglerne
herom.
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Der er behov for at skabe tid og rum til at fokusere skolernes indsats på et
fagligt løft af eleverne i skoleåret 2021/22.
Under håndteringen af covid-19 har skolerne skullet tilbyde nødundervis-
ning og siden marts 2021 haft mulighed for at give omlagt undervisning,
hvor en række krav i folkeskoleloven har kunnet fraviges, så skolerne kunne
overholde de sundhedsfaglige restriktioner og samtidig i videst muligt om-
fang afbøde de afledte virkninger på elevernes undervisning og skolegang.
Disse muligheder for fravigelser omfatter også adgang til at fravige reglerne
om undervisningstidens samlede varighed, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 241 af 19.
marts 2020 med senere ændringer.
En undersøgelse gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om
grundskolers erfaringer med nødundervisning under Covid-19-pandemien
fra foråret og frem til sommerferien 2020 har undersøgt skolernes erfaringer
med blandet andet tolærerordninger og holddeling i forbindelse med den
gradvise genåbning af skolerne fra april 2020.
I undersøgelsen svarer 63 pct. af de lærere, som underviste sammen med en
kollega i genåbningsperioden, at det var nemmere at motivere eleverne i
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
undervisningen i genåbningsperioden. Til sammenligning svarede kun 48
pct. af de lærere, der ikke havde undervist sammen med en kollega i genåb-
ningsperioden, at det var nemmere at motivere eleverne i undervisningen i
genåbningsperioden.
Samtidig svarede 60 pct. af de lærere, som underviste sammen med en kol-
lega i genåbningsperioden, at det var nemmere at skabe et godt klassefæl-
lesskab i undervisningen i genåbningsperioden. Til sammenligning svarede
kun 46 pct. af de lærere, der ikke havde undervist samen med en kollega i
genåbningsperioden, at det var nemmere at skabe et godt klassefællesskab i
undervisningen i genåbningsperioden.
Hvad angår holddannelse svarede 67,5 pct. af skolelederne, at de i hele eller
dele af genåbningsperioden havde benyttet sig af holddannelse for alle eller
størstedelen af klasserne. Undersøgelsens kvalitative data peger på, at der
særligt for 0.-5. klasserne, som vendte fysisk tilbage til skolen fra april 2020,
var positive erfaringer med holddeling. Lærerne peger blandt andet på, at
holddelingen af eleverne i 0.-5. klasse betød at det var nemmere at have
overblik over alle elever, hvilket gav lærerne en mere rolig undervisning,
hvor de kunne tage sig tid til elevernes forskellige udfordringer og under-
støtte dem på forskellige niveauer.
2.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunerne i skoleåret 2021/22 skal have mulighed for at
afkorte skoledagens længde med al tiden til understøttende undervisning, så
det bliver muligt for skolerne at prioritere andre aktiviteter, der udløser et
tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, hvis skolen vurderer, at det
er den rigtige løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Det kunne fx
være til tolærer- og andre tovoksenordninger, flere fagtimer, holddeling el-
ler turboløb i udvalgte fag. Det betyder, at skolen vil skulle finde tid til de
aktiviteter, der normalt indgår i klassens tid, i den fagopdelte undervisning.
Derudover vil der
ligesom ved andre beslutninger om afkortning af skole-
dagens længde
skulle tilbydes eleverne plads i skolens skolefritidsordning
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen af den sam-
lede undervisningstid vedrører, uden særskilt betaling fra forældrene.
Konverteringen af understøttende undervisning vil forudsætte, at de frigivne
personaleressourcer bliver på skolen og bruges i undervisningen. De fri-
givne ressourcer vil således ikke kunne overføres til et eventuelt fritidstil-
bud, som eleverne måtte være indskrevet i, og medgå til finansiering af den
øgede åbningstid.
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
Det vil være kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om at afkorte sko-
ledagens længde efter ansøgning fra skolens leder, som forinden har indhen-
tet en udtalelse fra skolebestyrelsen. Kommunalbestyrelsen vil i denne for-
bindelse samtidig skulle tage stilling til finansieringen af den øgede åbnings-
tid i elevernes fritidstilbud. Kommunalbestyrelsen vil kunne delegere be-
slutningen inden for de sædvanlige rammer herfor.
For nærmere om fuld afkortning af skoledagens længde henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
2.5. Lovens gyldighedsperiode m.v.
Formålet med lovforslaget er at give kommuner og skoler nogle af de fri-
hedsgrader, de har haft efter lov nr. 241 af 19. marts 2020 om midlertidige
foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet og folkehøjskoleområ-
det og for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og afhjælp-
ning i forbindelse med covid-19, i en overgangsperiode, for at understøtte
og give plads til at tage hånd om de faglige og trivselsmæssige problemer
hos eleverne i forlængelse af de lange perioder med nødundervisning i peri-
oden fra den 11. marts 2020.
Lov nr. 241 af 19. marts 2020 med senere ændringer ophæves den 16. no-
vember 2021, jf. lovens § 12, stk. 3 og 4, og bekendtgørelse nr. 1303 af 16.
juni 2021 om udskydelse af ophævelse af lov om midlertidige foranstaltnin-
ger på børne- og undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og for den
frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbin-
delse med covid-19. Samtidig bortfalder de regler om omlagt undervisning,
jf. bekendtgørelse nr. 1350 af 22. juni 2021 om håndtering af faglige udfor-
dringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med foranstaltninger mod co-
vid-19 i skoleåret 2021/22, som har givet kommuner og skoler de samme
frihedsgrader som foreslået i lovforslagets § 1 i perioden fra 1. august 2021
til ophævelsen af loven.
Det foreslås derfor, at loven vil skulle træde i kraft den 16. november 2021.
De øgede frihedsgrader gives alene midlertidigt med henblik på at løfte de
ekstraordinære faglige og trivselsmæssige problemer, som håndteringen af
covid-19 har skabt hos eleverne.
Det foreslås derfor, at reglerne alene skal gælde for skoleåret 2021/22, og at
der indsættes en solnedgangsklausul, hvorefter lovændringen ophæves den
1. august 2022. Forslaget vil indebære, at de ændringer af folkeskoleloven,
der gennemføres med lovforslagets § 1, automatisk ophæves, medmindre
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
Folketinget vurderer, at de foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og in-
den da vedtager dette ved lov.
Herved understreges det, at loven alene finder anvendelse for udarbejdelse
af elevplaner og kvalitetsrapporter i skoleåret 2021/22 og med hensyn til
fravigelse af kompetencedækningsmålsætningen og skoledagens længde i
skoleåret 2021/22.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil betyde, at retstilstanden forud
for lovændringen genindtræder. Der er således politisk enighed om, at sko-
lerne hurtigst muligt skal tilbage til hverdagen igen.
For nærmere om ikrafttræden og ophævelse henvises til lovforslagets § 2,
stk. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at der etableres en overgangsordning, således at de
beslutninger, der er truffet efter bestemmelser udstedt med hjemmel i lov nr.
241 af 19. marts 2020 med senere ændringer, jf. bekendtgørelse nr. 1350 af
22. juni 2021 om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen
i forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22, og
som derfor kun er hjemlet frem til den 16. november 2021, forbliver i kraft
i den foreslåede lovs gyldighedsperiode, dvs. resten af skoleåret 2021/22.
Dermed vil det ikke blive nødvendigt for kommuner og skoler at træffe be-
slutning på ny frem mod den 16. november 2021. Det er især relevant i de
tilfælde, hvor der stilles særlige krav til proceduren, der skal følges, dvs.
forslagets § 1, nr. 2 og 4.
For nærmere om overgangsordningen henvises til lovforslagets § 3, stk. 1-
4, og bemærkningerne hertil.
Det bemærkes, at de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1 ikke vil
være relevante for Esbjerg og Holbæk Kommuner, der allerede har de på-
gældende frihedsgrader i medfør af lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærds-
aftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
3.
Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslagets yderligere muligheder for at sikre det faglige niveau for ele-
ver, hvis undervisning har været negativt påvirket af håndteringen af covid-
19, vurderes at understøtte delmål 4.1, hvorefter det inden 2030 skal sikres,
at alle piger og drenge gennemfører gratis, inkluderende grundskoleunder-
visning og ungdomsuddannelse i høj kvalitet, der fører til relevante og ef-
fektive læringsresultater.
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
23. juni 2021
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det bemærkes, at kommunerne selv vil skulle tilvejebringe den nødvendige
finansiering, hvis der træffes beslutning om at afkorte skoledagens længde
efter lovforslagets § 1, nr. 2, og der derved opstår et øget pasningsbehov.
Kommunerne vil på tilsvarende vis selv skulle finansiere eventuelle øvrige
omkostninger forbundet med anvendelsen af de muligheder lovforslaget
medfører, ligesom kommunerne inden for rammerne af de foreslåede be-
stemmelser kan disponere over de ressourcer, der frigøres ved brug af de
muligheder lovforslaget giver.
Lovforslaget opfylder betingelserne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. juni 2021 til den 24. august
2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, B-SOSU, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
(BUPL), Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, CEPOS, CEVEA, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening, Dansk
Industri, Dansk Metal, Dansk Psykolog Forening, Dansk Skoleidræt,
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
2436169_0023.png
UDKAST
23. juni 2021
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Døves Lands-
forbund, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier
Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler- og Gymnasier
Lederne, Danske Gymnasier, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnastik- og Idrætsforenin-
ger, Danske Handicaporganisationer, Danske HF og VUC
Bestyrelserne,
Danske HF og VUC
Lederne, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Danske
SOSU-skoler
Bestyrelserne, Danske SOSU-skoler, Danske Undervis-
ningsorganisationers Samråd, Datatilsynet, De Private Sociale Tilbud
(LOS), Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervssko-
lernes ElevOrganisation, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering,
Fag og Arbejde, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af Dan-
ske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Kristne
Friskoler, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Tekniske
og Administrative Tjenestemænd (TAT), Foreningen for Forældre til Ele-
ver i Fri- og Privatskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring og
Pension, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, Institut for Menneskeret-
tigheder, Justitia, Klagenævnet for Specialundervisning, KL, KRAKA,
Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ung-
domsskoleledere (LU), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Landssamråd for PPR-chefer, OpenDenmark, Private Gymnasier og Stu-
denterkurser, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddan-
nelse (VEU-Rådet), Skolelederforeningen, Skole og Forældre, Socialpæ-
dagogernes Landsforbund, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
Team Danmark, Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdom-
mens Uddannelsesvejledning, Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen,
VUC Bestyrelsesforeningen. Økonomistyrelsen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
2436169_0024.png
UDKAST
23. juni 2021
Implemente-
Ja, det bliver muligt for folkeskoler og Ingen
ringskonsekven- kommuner at undlade at udarbejde
ser for stat, kom- elevplaner og kvalitetsrapporter.
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
x
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter folkeskolelovens § 13 b skal elever fra børnehaveklassen til 9. klasse
have en elevplan, som bl.a. skal indeholde individuelle mål og status for
elevens læring i bestemte fag og på bestemte klassetrin. For en nærmere
beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærk-
ninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i folkeskolelovens
§ 13 b, stk. 1,
der etablerer pligten til
at udarbejde elevplaner, indsættes et nyt 3. pkt., hvorefter skolens leder kan
beslutte, at der ikke skal udarbejdes elevplan for hver elev fra børnehave-
klassen til og med 9. klassetrin i skoleåret 2021/22.
Forslaget vil indebære, at skolens leder kan beslutte, at der ikke skal udar-
bejde elevplaner for eleverne i børnehaveklassen og 1.-9. klasse i overens-
stemmelse med folkeskolelovens § 13 b.
Det er dog forventningen, at skolerne fortsat løbende vil forholde sig til ele-
vernes faglige udvikling og trivsel. Denne systematiske vurdering er om
muligt endnu vigtigere nu grundet det seneste års nedlukninger og perioder
med nødundervisning. Skolerne vil derfor fortsat være omfattet af kravene
til den løbende evaluering i folkeskolelovens § 13, stk. 2.
Det bemærkes, at beslutningskompetencen foreslås tillagt skolens leder.
Dette er begrundet i beslutningens tætte sammenhæng til undervisningens
tilrettelæggelse og den pædagogiske ledelse af skolen. Efter folkeskolelo-
vens § 45, stk. 1, er skolens leder bl.a. ansvarlig for skolens virksomhed over
for skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen fast-
sætter mål og rammer for folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 2, og
skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, jf. folkesko-
lelovens § 44, stk. 2. Kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen vil således
herigennem kunne få indflydelse på skolelederens beslutning.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i § 13 b, stk. 1, 3. pkt., fore-
slås ophævet med udgangen af skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 2, stk.
2, og bemærkningerne hertil.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det bemærkes endvidere, at der til den foreslåede bestemmelse i § 13 b, stk.
1, 3. pkt., foreslås en overgangsordning, således at skolelederens beslutning
for perioden fra 1. august til 15. november 2021 efter bestemmelser fastsat
med hjemmel i lov nr. 241 af 19. marts 2020 med senere ændringer, kan
træde i stedet for en beslutning efter den foreslåede bestemmelse, jf. lov-
forslagets § 3, stk. 1, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter folkeskolelovens § 16 b og § 16 d kan kommunalbestyrelsen, for så
vidt angår den understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne
om en mindste varighed af undervisningstiden. Beslutningen træffes efter
ansøgning fra skolens leder, som forinden har indhentet udtalelse fra skole-
bestyrelsen. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.4.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse om afkortning af skoleda-
gens længde i folkeskolelovens
§ 16 e, stk. 1,
hvorefter kommunalbestyrel-
sen, for så vidt angår den understøttende undervisning, kan godkende at fra-
vige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på alle klasse-
trin i skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a, med henblik på tilrette-
læggelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige løsning for
at sikre klassens faglige udvikling. Skolens leder kan efter indhentet udta-
lelse fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Forslaget vil indebære, at kommunalbestyrelsen kan beslutte af afkorte sko-
ledagens længde ved at reducere tiden til den understøttende undervisning i
en, flere eller alle klasser på en, flere eller alle skoler i kommunens skole-
væsen. Bestemmelsen vil således omfatte alle skoler og klasser inden for
folkeskolen, herunder specialskoler, specialklasser og interne skoler på be-
handlingshjem m.v.
Det foreslåede vil give mulighed for at afkorte al tiden til den understøttende
undervisning, herunder den tid, der normalt skal afsættes til klassens tid.
Skolerne vil dog fortsat skulle leve op til kravene i folkeskolelovens § 18,
stk. 5, 1. pkt., hvorefter det undervisende personale, der er tilknyttet klassen,
samarbejder med eleverne om løsning af særlige opgaver i forhold til klas-
sen. Skolerne vil endvidere fortsat skulle prioritere tid til at styrke de aspek-
ter af elevernes alsidige udvikling og dannelse, der relaterer sig til klassens
26
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
og skolens fællesskaber, samt forudsætninger for at indgå i klassens og sko-
lens fællesskaber, herunder aktiviteter i forbindelse med klassens interne re-
lationer, trivsel, elevrådsarbejde m.v., som normalt indgår i klassens tid.
Det vil være en betingelse for afkortning af skoledagens længde, at de fri-
givne ressourcer bruges til at tilrettelægge andre aktiviteter, der udløser et
tilsvarende personaleforbrug i undervisningen. Det kunne fx være til tolæ-
rer- og andre tovoksenordninger, flere fagtimer, holddeling eller turboløb i
udvalgte fag.
Det vil endvidere være en betingelse for afkortning af skoledagens længde,
at skolens leder vurderer, at det er den rigtige løsning for at sikre klassens
faglige udvikling.
Den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 16 e supplerer de gæl-
dende bestemmelser i folkeskolelovens § 16 b og § 16 d. Det vil derfor være
op til kommunalbestyrelsen at vælge, hvilken hjemmel til afkortning af sko-
ledagens længde, der ønskes benyttet.
Det vil være skolelederen, der vil skulle ansøge kommunalbestyrelsen om
godkendelsen til at fravige en mindste varighed af undervisningstiden. Det
bemærkes i denne forbindelse, at der ligesom for afkortning af skoledagens
længde i folkeskolelovens § 16 b og § 16 d vil blive stillet krav om, at sko-
lelederen indhenter en udtalelse fra skolebestyrelsen forud for ansøgning til
kommunalbestyrelsen.
Det bemærkes, at beslutningskompetencen foreslås tillagt kommunalbesty-
relsen. Det skyldes, at beslutningen vil få betydning for ressourceforbruget
i elevernes fritidstilbud, hvorfor det er nødvendigt at sikre bevillinger hertil,
jf. forslaget til § 16 e, stk. 3, og bemærkningerne hertil nedenfor. Kommu-
nalbestyrelsen træffer efter folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 1, beslutning
om bevillinger til skolevæsenet og økonomiske rammer for de enkelte skoler
i et møde, hvorfor denne beslutning ikke kan delegeres. Herudover træffer
kommunalbestyrelsen efter folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 5, beslutning
om bl.a. elevernes undervisningstimetal og skoledagens længde i et møde,
hvorfor denne beslutning heller ikke kan delegeres. Det fremgår af bemærk-
ningerne til en ændring af bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2002-03, til-
læg A, side 2964, at det blev forudsat, at disse rammer indeholder et råderum
for skolebestyrelsen til at fastsætte principper om skoledagens længde.
Da der således ikke stilles krav om, at kommunalbestyrelsen skal træffe den
konkrete beslutning om afkortning af skoledagens længde for hver enkelt
klasse eller årgang i et møde
forudsat at de fornødne bevillinger er givet
27
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
og kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om rammerne for skoleda-
gens længde
vil kommunalbestyrelsen kunne delegere beslutningskompe-
tencen herom, herunder til skolebestyrelsen eller skolelederen på den en-
kelte skole.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en ny bestemmelse i folkeskolelo-
vens
§ 16 e, stk. 2,
om, at kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1
gives årgangs- eller klassevis.
Den foreslåede ændring vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle fo-
retage en konkret og individuel vurdering af den enkelte årgangs eller klas-
ses behov for at nedskalere undervisningstiden med henblik på at sikre klas-
sens faglige udvikling.
Hvis kommunalbestyrelsen benytter muligheden for at fravige reglerne om
undervisningstiden, vil det medføre en kortere skoleuge. Det foreslås derfor,
at der indsættes en ny bestemmelse i folkeskolelovens
§ 16 e, stk. 3,
om, at
hvis bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindste varighed af undervis-
ningstiden, fraviges, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne plads i sko-
lens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet relevant fritidstilbud i
de timer, som fravigelsen vedrører, uden særskilt betaling fra forældrene.
Forslaget vil indebære, at forældrene ikke må afkræves betaling for de timer
i skolefritidsordningen eller fritidstilbuddet, som skyldes en fravigelse af
den fastsatte undervisningstid, jf. folkeskolelovens § 14 b, stk. 1, nr. 1-3.
Det bemærkes i denne forbindelse, at folkeskoleloven ikke stiller krav om,
at alle skoler skal have en skolefritidsordning. Det fremgår af lovens § 36,
stk. 7, at hvis der er etableret en skolefritidsordning ved den skole, hvor
barnet er optaget, har forældre krav på, at deres barn optages i skolefritids-
ordningen under forudsætning af, at der er plads i denne.
Hvis skolen ikke har en skolefritidsordning, eller hvis der ikke er plads i
denne, vil eleverne skulle tilbydes plads i et andet relevant alderssvarende
fritidstilbud i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens forsyningsfor-
pligtelse i dagtilbudslovens § 4, stk. 1, hvorefter kommunalbestyrelsen skal
sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud samt
andre socialpædagogiske fritidstilbud. Uanset hvilket fritidstilbud der tilby-
des, vil det være kommunalbestyrelsens ansvar, at forældrene ikke afkræves
betaling for de timer, der ellers ville være omfattet af den længere skoledag.
Det bemærkes, at bestemmelsen alene udelukker opkrævning af særskilt be-
taling fra forældrene for den ekstra tid, hvori deres barn måtte have behov
28
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
for yderligere pasning i det fritidstilbud, de benytter, fordi skoledagen af-
kortes. Bestemmelsen vil alene vedrøre elever, der i forvejen deltager i fri-
tidstilbuddet.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelsen i § 16 e foreslås ophævet
med udgangen af skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og bemærk-
ningerne hertil.
Det bemærkes endvidere, at der til den foreslåede bestemmelse i § 16 e,
foreslås en overgangsordning, således at kommunalbestyrelsens beslutning
for perioden fra 1. august til 15. november 2021 efter bestemmelser fastsat
med hjemmel i lov nr. 241 af 19. marts 2020 med senere ændringer, kan
træde i stedet for en beslutning efter den foreslåede bestemmelse, jf. lov-
forslagets § 3, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter folkeskolelovens § 40, stk. 7, skal kommunalbestyrelsen sikre fuld
kompetencedækning i kommunens skolevæsen. For en nærmere beskrivelse
af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at der i folkeskolelovens
§ 40, stk. 7,
der etablerer pligten til at
sikre fuld kompetencedækning, indsættes et nyt 3. pkt., hvorefter kommu-
nalbestyrelsen kan beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence
i 1. pkt. i skoleåret 2021/22.
Det foreslåede indebærer, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at undlade
at opfylde målsætningen om fuld kompetencedækning, således at mindre
end 95 pct. af undervisningen i fagene varetages af lærere, som enten har
undervisningskompetence (tidligere linjefag) fra læreruddannelsen i de fag,
de underviser i, eller har opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres
efteruddannelse mv.
Kommunalbestyrelsen vil både kunne beslutte at fravige kompetencedæk-
ningsmålsætningen for enkelte skoler eller for kommunens skolevæsen un-
der ét. Dermed vil det blive muligt for skolerne at fortsætte med at prioritere
pædagogiske hensyn, fx ”få-lærer-princippet”, så klasserne i højere grad kan
have de samme lærere i løbet af skoledagen.
29
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det bemærkes, at beslutningskompetencen foreslås tillagt kommunalbesty-
relsen. Det skyldes, at målsætningen om fuld kompetencedækning som ud-
gangspunkt påhviler kommunalbestyrelsen, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 7,
1. pkt. Kommunalbestyrelsens kompetence vil ikke kunne delegeres til sko-
lebestyrelsen på den enkelte skole, da spørgsmål om det undervisende per-
sonales kvalifikationer er omfattet af de beføjelser, der følger af arbejdsgi-
verkompetencen, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 5. Da der ikke stilles krav
om, at kommunalbestyrelsen skal træffe beslutningen i et møde, vil kom-
munalbestyrelsen derimod kunne delegere beslutningskompetencen til den
kommunale forvaltning, herunder til skolelederen på den enkelte skole.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelsen i § 40, stk. 7, 3. pkt., foreslås
ophævet med udgangen af skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Det bemærkes endvidere, at der til den foreslåede bestemmelse i § 40, stk.
7, 3. pkt., foreslås en overgangsordning, således at kommunalbestyrelsens
beslutning for perioden fra 1. august til 15. november 2021 efter bestem-
melser fastsat med hjemmel i lov nr. 241 af 19. marts 2020 med senere æn-
dringer, kan træde i stedet for en beslutning efter den foreslåede bestem-
melse, jf. lovforslagets § 3, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter folkeskolelovens § 40 a skal kommunalbestyrelsen udarbejde en kva-
litetsrapport hvert andet år. For en nærmere beskrivelse af gældende ret hen-
vises til pkt. 2.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i folkeskolelovens
§ 40 a, stk. 1,
der etablerer pligten til
at udarbejde kvalitetsrapporter hvert andet år, indsættes et nyt 2. pkt., hvor-
efter kommunalbestyrelsen i et møde kan beslutte, at der ikke udarbejdes
kvalitetsrapport i skoleåret 2021/22.
Det foreslåede indebærer, at kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at der
ikke udarbejdes kvalitetsrapport for kommunens skolevæsen i skoleåret
2021/22.
Det bemærkes, at beslutningskompetencen foreslås tillagt kommunalbesty-
relsen i et møde. Det skyldes, at kommunalbestyrelsen efter folkeskolelo-
vens § 40 a, stk. 3, skal drøfte kvalitetsrapporten på et møde i kommunalbe-
styrelsen. Da drøftelsen således ikke kan delegeres, vil beslutningen om at
30
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
undlade at gennemføre drøftelsen tilsvarende skulle træffes af kommunal-
bestyrelsen i et møde.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelsen i § 40 a, stk. 1, 2. pkt., fore-
slås ophævet med udgangen af skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 2, stk.
2, og bemærkningerne hertil.
Det bemærkes endvidere, at der til den foreslåede bestemmelse i § 40 a, stk.
1, 2. pkt., foreslås en overgangsordning, således at kommunalbestyrelsens
beslutning for perioden fra 1. august til 15. november 2021 efter bestem-
melser fastsat med hjemmel i lov nr. 241 af 19. marts 2020 med senere æn-
dringer, kan træde i stedet for en beslutning efter den foreslåede bestem-
melse, jf. lovforslagets § 3, stk. 4, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven skal træde i kraft den 16. november 2021.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil indebære, at lovforslaget træder
i kraft samtidig med, at lov nr. 241 af 19. marts 2020 om midlertidige for-
anstaltninger på børne- og undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet
og for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og afhjælpning
i forbindelse med covid-19, som ændret ved § 1 i lov nr. 285 af 27. februar
2021 og ved lov nr.
286 af 27. februar 2021,
ophæves.
Der har således i perioden fra den 1. august 2021 til og med 15. november
2021, været udstedt regler med hjemmel i denne lovs § 2, stk. 2, 2. pkt., om
omlagt undervisning, der giver kommuner og skoler de samme muligheder,
som foreslås for resten af skoleåret med lovforslagets § 1.
De pågældende regler fremgår af bekendtgørelse nr. 1350 af 22. juni 2021
om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse
med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22.
Det foreslås i
stk. 2,
at folkeskolelovens § 13 b, stk. 1, 3. pkt., som affattet
ved lovens § 1, nr. 1, folkeskolelovens § 16 e som affattet ved lovens § 1,
nr. 2, folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt., som affattet ved lovens § 1, nr.
3, og folkeskolelovens § 40 a, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved lovens § 1, nr.
4, ophæves den 1. august 2022.
31
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det foreslåede vil indebære, at de ændringer af folkeskoleloven, der gen-
nemføres med lovforslagets § 1, automatisk ophæves, medmindre Folketin-
get vurderer, at de foreslåede bestemmelser skal opretholdes, og inden da
vedtager dette ved lov. Herved understreges det, at loven alene vil finde an-
vendelse i skoleåret 2021/22.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil således indebære, at retstilstan-
den forud for lovændringen genindtræder fra og med skoleåret 2022/23. Det
betyder, at alle kommuner og skoler vil skulle udarbejde elevplaner og kva-
litetsrapporter, at kommunerne skal sikre opfyldelse af kompetencedæk-
ningsmålsætningen, og at skoledagens længde alene vil kunne afkortes i
overensstemmelse med bestemmelserne i folkeskolelovens § 16 b og § 16
d.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Det bemærkes, at den gæl-
dende folkeskolelov, jf. dennes § 61, ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Loven kan heller ikke sættes i kraft ved kgl. anordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at skolens leders beslutninger truffet efter § 2 i bekendt-
gørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i for-
bindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22 forbliver i
kraft som beslutninger efter § 13 b, stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som
affattet ved lovens § 1, nr. 1, medmindre andet fremgår af beslutningen.
Det foreslåede vil indebære, at en skoleleder, der under ansvar over for kom-
munalbestyrelsen har truffet beslutning om, at skolen ikke skal udarbejde
elevplan for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin, jf. fol-
keskolelovens § 13 b, og har informeret kommunalbestyrelsen herom, jf.
bekendtgørelsens § 1, ikke skal træffe en ny beslutning om, at skolen ikke
skal udarbejde elevplan for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9.
klassetrin, for at denne beslutning kan gælde for hele skoleåret 2021/22.
Dermed vil skolelederens beslutning for perioden fra 1. august til 15. no-
vember 2021 efter bestemmelser fastsat med hjemmel i lov nr. 241 af 19.
marts 2020 med senere ændringer, kunne træde i stedet for en beslutning
efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 13 b, stk. 1, 3. pkt.
Den enkelte skoleleder vil kunne afgrænse sin beslutning i tid, således at
denne alene er gældende for perioden frem til den 16. november 2021, og
dermed ikke bliver omfattet af den foreslåede overgangsordning.
32
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i
stk. 2,
at kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 3
i bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folke-
skolen i forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22
forbliver i kraft som beslutninger efter § 16 e i lov om folkeskolen som af-
fattet ved lovens § 1, nr. 2, medmindre andet fremgår af beslutningen.
Det foreslåede vil indebære, at en kommunalbestyrelse, der efter ansøgning
fra skolens leder har godkendt, at skolen konverterer understøttende under-
visning til andre aktiviteter, der indebærer et tilsvarende personaleforbrug
for skolen i undervisningen, og dermed fraviger folkeskolelovens § 14 b,
stk. 1, og § 16 a, jf. bekendtgørelsens § 2, ikke skal træffe en ny beslutning
om, at skolen kan konvertere understøttende undervisning til andre aktivite-
ter, for at denne beslutning kan gælde for hele skoleåret 2021/22.
Dermed vil kommunalbestyrelsens beslutning for perioden fra 1. august til
15. november 2021 efter bestemmelser fastsat med hjemmel i lov nr. 241 af
19. marts 2020 med senere ændringer, kunne træde i stedet for en beslutning
efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 16 e.
Den enkelte kommunalbestyrelse vil kunne afgrænse sin beslutning i tid,
således at denne alene er gældende for perioden frem til den 16. november
2021, og dermed ikke bliver omfattet af den foreslåede overgangsordning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i
stk. 3,
at kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 4
i bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folke-
skolen i forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22
forbliver i kraft som beslutninger efter § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folke-
skolen som affattet ved lovens § 1, nr. 3, medmindre andet fremgår af be-
slutningen.
Det foreslåede vil indebære, at en kommunalbestyrelse, der har truffet be-
slutning om at fravige kravet om undervisningskompetence efter folkesko-
lelovens § 40, stk. 7, 1. pkt., i skoleåret 2021/22, jf. bekendtgørelsens § 3,
ikke skal træffe en ny beslutning om at fravige kravet om undervisnings-
kompetence, for at denne beslutning kan gælde for hele skoleåret 2021/22.
Dermed vil kommunalbestyrelsens beslutning for perioden fra 1. august til
15. november 2021 efter bestemmelser fastsat med hjemmel i lov nr. 241 af
19. marts 2020 med senere ændringer, kunne træde i stedet for en beslutning
efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt.
33
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Den enkelte kommunalbestyrelse vil kunne afgrænse sin beslutning i tid,
således at denne alene er gældende for perioden frem til den 16. november
2021, og dermed ikke bliver omfattet af den foreslåede overgangsordning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i
stk. 4,
at kommunalbestyrelsens beslutninger truffet efter § 5
i bekendtgørelse om håndtering af faglige udfordringer hos elever i folke-
skolen i forbindelse med foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22
forbliver i kraft som beslutninger efter § 40 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om folke-
skolen som affattet ved lovens § 1, nr. 4, medmindre andet fremgår af be-
slutningen.
Det foreslåede vil indebære, at en kommunalbestyrelse, der har truffet be-
slutning om, at der ikke udarbejdes kvalitetsrapport efter folkeskolelovens
§ 40 a, stk. 1, 1. pkt., i skoleåret 2021/22, jf. bekendtgørelsens § 4, ikke skal
træffe en ny beslutning om at undlade at udarbejde kvalitetsrapport, for at
denne beslutning kan gælde for hele skoleåret 2021/22.
Dermed vil kommunalbestyrelsens beslutning for perioden fra 1. august til
15. november 2021 efter bestemmelser fastsat med hjemmel i lov nr. 241 af
19. marts 2020 med senere ændringer, kunne træde i stedet for en beslutning
efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 40 a, stk. 1, 2. pkt.
Den enkelte kommunalbestyrelse vil kunne afgrænse sin beslutning i tid,
således at denne alene er gældende for perioden frem til den 16. november
2021, og dermed ikke bliver omfattet af den foreslåede overgangsordning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
34