Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 247
Offentligt
UDKAST 17. august 2021
Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del - Bilag 247
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for al-
mengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymna-
siale uddannelser
(Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse af ventelister, begrænse
mulighed for institutionsskift og etablering af tilskudsloft for elever på pri-
vate gymnasier)
§1
I lov nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lo-
kale elevfordelingsregler), som ændret ved lov nr. 1714 af 30. november
2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »2022« til: »2023«.
2.
I
§ 3, stk. 3,
ændres »2022« til: »2023«.
§2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1246 af 27. august 2020, foreta-
ges følgende ændring:
1.
Efter § 12 a indsættes:
Ȥ
12 b.
En institutionen kan ikke oprette ventelister for ansøgere, her-
under elever på andre gymnasiale institutioner, der ikke er blevet optaget
eller har fået reserveret plads på institutionen, med henblik på efterfølgende
tildeling af plads.«
§3
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1428 af 28.
september 2020, som ændret ved § 2 i lov nr.1161 af 8. juni 2021, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
I
§ 14, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »til en anden institution eller«.
2.
I
§ 14, stk. 3, 1. pkt.,
udgår »eller institution«.
3.
I
§ 14, stk. 4,
udgår to steder »institution eller«.
4.
Efter
§ 14 a
indsættes:
Ȥ
14 b.
Bortset fra skift af institution i forbindelse med skift af uddan-
nelse efter § 14, stk. 1, 1. pkt., kan skift af institution, når ansøgeren har
fået reserveret en foreløbig plads eller er blevet endelig optaget plads på en
institution på en gymnasial uddannelse kun ske, hvis det sker i forbindelse
med en flytning, hvor ansøgeren eller eleven får mere end 60 minutters
transporttid fra den nye bopæl til den institution, hvor ansøgeren eller ele-
ven har fået tildelt plads eller er endeligt optaget, eller hvis der er proble-
mer med ansøgerens eller elevens trivsel på den institution, hvor ansøgeren
eller eleven har fået tildelt plads eller er endeligt optaget.
Stk. 2.
Skift af institution på grund af problemer med trivsel sker efter
aftale med lederen af den institution, der afgiver ansøgeren eller eleven.«
5.
I
§ 15,
ændres »§§ 13-14 a« til: »§§ 13-14 b«.
§4
I lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, jf. lovbekendtgø-
relse af 6. januar 2020, som ændret ved lov nr. 2063 af 21. december 2020,
foretages følgende ændring:
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
1.
Efter § 8 a indsættes:
Ȥ
8 b.
En institution beliggende i Aarhus, Albertslund, Ballerup,
Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup,
Greve, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Københavns, Lyngby-Taar-
bæk, Odense, Rudersdal, Rødovre, Tårnby eller Vallensbæk kommune
modtager uanset tilskudsbestemmelserne i denne lov ikke aktivitetsaf-
hængige tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet til uddannelse af
elever, der er optaget ud over institutionens optag i det skoleår, hvor de op-
tog flest elever i skoleårene 2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021, bortset
fra institutioner, som er Team Danmark Uddannelsespartner. Loftet vil dog
ikke blive fastsat under årselevtalskravet i § 17, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter i forbindelse med
godkendelse af skoler og kurser efter § 1 et loft for, hvor mange elever sko-
len eller kurset vil kunne få tilskud til.«
§5
Loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 3.
Stk. 3.
§ 4, nr. 1, ophæves den 31. december 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausul
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Afskaffelse af ventelister
2.2.1. Gældende ret
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.3. Begrænsning af mulighed for at skifte institution uden tab at tid
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.4. Begrænsning af mulighed for skift af institution efter ansøgeren har fået
reserveret en foreløbig plads eller er endelig optaget på institutionen
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.5. Tilskudsloft for elever på private gymnasier
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne
er som et element i aftale af 10. juni 2021 om Den Koordinerede Tilmelding
til Gymnasiale Ungdomsuddannelser blevet enige om en ny model for elev-
fordeling på de gymnasiale uddannelser.
Aftalepartierne er enige om, at den ny elevfordelingsmodel skal have virk-
ning for skoleåret 2023/24. Lovforslag forventes fremsat senere på året.
For at afhjælpe udfordringer på allerede udfordrede institutioner indtil den
samlede elevfordelingsmodel kan implementeres, er aftalepartierne blevet
enige om at iværksætte en række tiltag i overgangsperioden. Nogle af tilta-
gene indgår også i den samlede elevfordelingsmodel.
Nærværende lovforslag har på den baggrund til formål at udskyde den i lov
nr. 1562 af 27. december 2019, som ændret ved lov nr. 1714 30. november
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
2020 fastsatte solnedgangsklausul med ét år, således at muligheden for fast-
sættelse af lokale elevfordelingsregler, herunder at elevrådene på de institu-
tioner, der indgår i fordelingsudvalgene, kan udpege én repræsentant uden
stemmeret til fordelingsudvalget, også kan virke for skoleåret 2022/2023.
Lovforslaget har endvidere til formål at afskaffe de offentlige gymnasiers
adgang til at oprette ventelister samt begrænse elevernes mulighed for insti-
tutionsskift, herunder begrænse den ret til at skifte institution uden tab af tid
indtil afslutningen af grundforløbet på de 3-årige gymnasiale uddannelser,
som elever på de gymnasiale uddannelser har efter de gældende regler.
Endelig har lovforslaget til formål at etablere et tilskudsloft for elever på
visse private gymnasier i en periode.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausul
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring
af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Mu-
lighed for fastsættelse af lokale elevfordelingsregler), som ændret ved lov
nr. 1714 af 30. november 2020, at § 1, nr. 3 og 5, og § 2, nr. 2, træder i kraft
den 1. januar 2022.
Det følger af § 1, nr. 3, at § 12, stk. 3, i lov om institutioner for almengym-
nasiale uddannelser og almen voksenuddannelse mv. affattes med følgende
ordlyd: Fordelingsudvalget foretager fordelingen af ansøgere, når antallet af
ansøgere til en bestemt uddannelse ved en institution overstiger den fastsatte
kapacitet for den pågældende uddannelse.
Det følger af § 1, nr. 5, at § 12, stk. 5, i lov om institutioner for almengym-
nasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. affattes med følgende
ordlyd: Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om fordelingen
af elever og kursister mellem institutionerne, herunder om fordelingsudvalg,
og om henvisning af elever til institutioner godkendt efter lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser.
Det følger af § 2, nr. 2, at § 34 a, stk. 6, i lov om institutioner for erhvervs-
rettet uddannelse affattes med følgende ordlyd: § 8, stk. 2, § 11 og § 12 i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddan-
nelse mv. finder tilsvarende anvendelse for udbud af uddannelsen til almen
studentereksamen og udbud af uddannelsen til hf-eksamen på institutioner
for erhvervsrettet uddannelse.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Der er med § 3, stk. 2, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 tale om, at be-
stemmelser, som skulle nyaffatte hhv. § 12, stk. 3, og § 12, stk. 5, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse,
og § 34 a, stk. 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som
vedrører elevfordeling, skulle træde i kraft den 1. januar 2022. Nyaffattel-
serne ville skulle rulle de konsekvensændringer, som blev etableret ved lov
nr. 1562 af 27. december 2019 og som ændret ved lov nr. 1714 af 30. no-
vember 2020, tilbage til gældende ret før vedtagelsen af lov nr. 1562 af 27.
december 2019.
Det fremgår af § 3, stk. 3, i samme lov, at § 1, nr. 1, og 6, ophæves den 1.
januar 2022.
Det følger af § 1, nr. 1, at der i § 12, stk. 2, i lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. skulle indsættes
et nyt pkt. efter 2. pkt. med følgende ordlyd: Elevrådene på de institutioner,
der indgår i fordelingsudvalgene efter 2. pkt., udpeger i forening én repræ-
sentant uden stemmeret til fordelingsudvalgene.
Det følger af §1, nr. 6, at der i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. indsættes en ny § 12 a med
følgende ordlyd: Fordelingsudvalget kan ved enstemmig afgørelse fastsætte
lokale elevfordelingsregler med det formål at løse eller imødegå udfordrin-
ger af faglig, pædagogisk eller social karakter, som har sammenhæng med
elevsammensætningen på en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets
område. Fordelingsudvalget skal kunne sandsynliggøre, at elevsammensæt-
ningen på en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område giver an-
ledning til faglige, pædagogiske eller sociale udfordringer. Af bestemmel-
sens stk. 2, følger det, at fordelingsudvalget efter anmodning fra bestyrelsen
for en institution, hvis leder er medlem af udvalget, behandler bestyrelsens
anmodning om fastsættelse af lokale elevfordelingsregler efter stk. 1. Af be-
stemmelsens stk. 3 følger det, at en institution, som har anmodet fordelings-
udvalget om at fastsætte lokale elevfordelingsregler efter stk. 2, jf. stk. 1,
kan klage til regionsrådet i den region, hvor institutionen er hjemmehørende,
over fordelingsudvalgets afgørelse. Af bestemmelsens stk. 4 følger det, at
børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om frister for fastsæt-
telsen af lokale elevfordelingsregler, om frister for klage og om offentliggø-
relse af og information om lokale regler.
Der er med § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27. december 2019, som ændret ved
lov nr. 1714 af 30. november 2020 tale om, at bestemmelser, dvs. § 1, nr. 1
og 6, i lov nr. 1562 af 27. december 2019, som vedrører elevrepræsentation
i fordelingsudvalgene og muligheden for fastsættelse af lokale elevforde-
lingsregler, og som alene skulle gælde frem til 1. januar 2022, ophæves den
1. januar 2022.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Det betyder, at den tidligere retstilstand vil blive genetableret i forbindelse
med, at solnedgangsklausulen i § 3, stk. 3, får effekt, dvs. den 1. januar
2022.
Det bemærkes, at Børne- og Undervisningsministeriet på forespørgsel har
tilkendegivet over for fordelingsudvalg, at der inden for den ved lov nr. 1562
af 27. december 2019 etablerede lovgivningsmæssige ramme ikke er mulig-
hed for at etablere distrikter.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Lov nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lo-
kale elevfordelingsregler) trådte i kraft den 1. januar 2020. Loven udmøn-
tede aftale af 3. oktober 2019 om mulighed for lokale elevfordelingsregler
ved fordeling af elever til de almengymnasiale uddannelser. Et element i
aftalen var, at loven alene skulle gælde for ét år indtil den 1. januar 2021, da
der alene var tale om en midlertidig løsning. Loven indeholder på den bag-
grund bestemmelser om solnedgang.
Det fremgår af aftalen af 3. oktober 2019, at aftalepartierne var enige om at
drøfte en langsigtet løsning vedr. fordeling af elever på de gymnasiale ud-
dannelser, når ekspertgruppen havde afleveret sin rapport.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Al-
ternativet og Liberal Alliance, der også stod bag aftalen af 3. oktober 2019
om mulighed for lokale elevfordelingsregler ved fordeling af elever til de
almengymnasiale uddannelser, blev ved aftale af 19. juni 2020 enige om at
forlænge den midlertidige løsning til også at omfatte skoleåret 2021/2022.
Lov nr. 1714 af 30. november 2020 vedrørende udskydelse af solnedgangs-
klausul udmøntede aftalen af 19. juni 2020.
Regeringen (Socialdemokratiet) og Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne
er som et element i aftale af 10. juni 2021 om Den Koordinerede Tilmelding
til Gymnasiale Ungdomsuddannelser blevet enige om at afhjælpe udfordrin-
ger på allerede udfordrede institutioner indtil den samlede elevfordelings-
model kan implementeres i 2023/24.
Det foreslås på den baggrund som et delelement at udskyde solnedgangs-
klausulen, så fordelingsudvalg og regioner også for skoleåret 2022/2023 har
mulighed for at fastsætte lokale elevfordelingsregler, og at elevrådene på de
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
institutioner, der indgår i fordelingsudvalgene, i den forbindelse kan udpege
én repræsentant uden stemmeret til fordelingsudvalget.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
2.2. Afskaffelse af mulighed for at oprette ventelister
2.2.1. Gældende ret
Af § 12, stk. 5, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., fremgår det, at børne- og undervisningsmi-
nisteren fastsætter regler om fordelingen af elever og kursister mellem in-
stitutionerne, herunder om fordelingsudvalg, og om henvisning af elever til
institutioner godkendt efter lov om private institutioner for gymnasiale ud-
dannelser, jf. dog § 12 a.
Bemyndigelsen er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 314 af 30. marts 2020
om optagelse på de gymnasiale uddannelser og om kapacitetsfastsættelse på
institutioner for almengymnasiale uddannelser (optagelsesbekendtgørel-
sen).
Af § 27 i optagelsesbekendtgørelsen fremgår det, at institutioner i et forplig-
tende samarbejde kan oprette ventelister for elever, der ikke er blevet opta-
get på den ønskede uddannelse eller institution, med henblik på tildeling af
pladser, der måtte opstå.
Af § 27, stk. 2, fremgår det, at en elev på en almengymnasial uddannelse,
som lader sig indskrive på ventelisten til optagelse på en anden institution
eller uddannelse end den, eleven er optaget på, har fortrinsret til optagelse,
hvis eleven har haft angivet institutionen eller uddannelsen som et højere
prioriteret uddannelsesønske.
Optagelsesbekendtgørelsen regulerer således ikke, om institutionerne skal
oprette ventelister, men hvis en institution beslutter sig for at oprette vente-
liste, følger det af bekendtgørelsen, at en elev, som har ladet sig opskrive på
ventelisten, har fortrinsret til optagelse, når den ønskede institution får le-
dige pladser, hvis eleven har haft angivet institutionen som et højere priori-
teret uddannelsesønske end der, hvor eleven er blevet optaget. Bekendtgø-
relsen regulerer alene ventelister på almengymnasiale uddannelser.
Der er i det gældende lovgrundlag ingen bestemmelse, hvoraf det fremgår,
at institutionerne ikke må oprette ventelister.
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af aftalen om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser, at muligheden for ventelister afskaffes, fordi vente-
lister kan medføre, at elever kan tage deres uddannelse på en anden institu-
tion, end den de er fordelt til i den nye elevfordelingsmodel. Dette ville i
givet fald muligvis kunne medføre en skæv elevsammensætning, ligesom
det ville kunne give institutionerne incitament til at konkurrere om eleverne.
Det fremgår endvidere af aftalen, at muligheden for at oprette ventelister
afskaffes allerede fra midten af skoleåret 2021/22.
Der er samlet set en stor overkapacitet på det almengymnasiale område.
Overkapaciteten betyder, at nogle institutioner kan optage flere elever, end
elevgrundlaget i området umiddelbart tilsiger, og andre omkringliggende in-
stitutioner får tilsvarende færre elever. Nogle institutioner har i overens-
stemmelse med ovennævnte regelgrundlag ventelister, som betyder, at de,
efter ansøgerne har fået reserveret deres foreløbige pladser, kan optage an-
søgere, som har fået reserveret plads på eller er optaget på andre institutio-
ner. En populær institution kan altså optage ansøgere, som er blevet optaget
på eller har fået reserveret plads på en mindre populær institution og derved
udhule naboinstitutionens muligheder for at skabe og fastholde et fagligt og
økonomisk bæredygtigt tilbud. Overkapaciteten kan bidrage til at forstærke
en uhensigtsmæssig effekt ved ventelister.
Der foreslås derfor i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. indsat et eksplicit forbud for institutio-
nerne mod at oprette ventelister for ansøgere, herunder elever på andre gym-
nasiale institutioner, der ikke er blevet optaget eller har fået reserveret plads
på institutionen, med henblik på efterfølgende tildeling af plads.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslag om begrænsning af ret til at
skifte institution uden tab af tid og forslag om begrænsning af mulighed for
skift af institution efter ansøgeren har fået tildelt foreløbig eller endelig
plads på institutionen, jf. afsnit 2.3. og 2.4.
Der henvises til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
2.3. Begrænsning af ret til at skifte institution uden tab af tid
2.3.1. Gældende ret
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Det fremgår af § 14, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser, at en elev
indtil afslutningen af grundforløbet i en 3-årig gymnasial ungdomsuddan-
nelse kan skifte til en anden institution eller til en anden 3-årig gymnasial
ungdomsuddannelse uden tab af tid. Tilsvarende gælder for elever på en 3-
årig gymnasial ungdomsuddannelse, som skifter til den 2-årige uddannelse
til hf-eksamen, elever fra den 2-årige uddannelse til hf-eksamen, som skifter
til en 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse, og elever fra eux-forløb, som
skifter til en 3-årig gymnasial uddannelse eller til den 2-årige uddannelse til
hf-eksamen.
Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det, at skift efter stk. 1 er betinget af, at
eleven ville have haft retskrav på optagelse på den pågældende uddannelse
efter §§ 7-10.
Af bestemmelsens stk. 3 fremgår det, at elever, som skifter uddannelse eller
institution efter stk. 1, optages på baggrund af merit, herunder ved substitu-
tion, for det hidtil gennemførte forløb. Eleven har ikke krav på at få plads
på en bestemt institution eller, hvis der er tale om skift til en 3-årig gymna-
sial ungdomsuddannelse, på en bestemt studieretning.
Endelig fremgår det af bestemmelsens stk. 4, at ansvaret for den særlige
indsats, der må påregnes, for at en elev, der skifter institution eller uddan-
nelse efter stk. 1, kan indhente eventuelle manglende konkrete faglige fær-
digheder i det nye uddannelsesforløb, påhviler eleven selv. Lederne af de
institutioner, som eleven skifter imellem, skal vejlede eleven herom og om,
hvilke faglige færdigheder eleven eventuelt vil komme til at mangle ved
skiftet til den nye institution eller uddannelse.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2016-
17, A, L 58 som fremsat, side 68, at elever, der skifter mellem de treårige
gymnasiale ungdomsuddannelser inden for de tre måneder, som grundfor-
løbet varer, vil derfor have ret til optagelse på den ny uddannelse eller insti-
tution. Optagelse vil dog forudsætte, at der er plads på den nye uddannelse
eller institution. Eleven vil ikke have krav på at få plads på en bestemt insti-
tution eller at få en bestemt studieretning. Optagelse vil ske på baggrund af
merit, herunder ved substitution, for det allerede gennemførte forløb. Som
noget nyt vil elever fra en treårig gymnasial ungdomsuddannelse på samme
måde kunne skifte til den toårige uddannelse til hf-eksamen, og elever fra
den toårige uddannelse til hf-eksamen vil kunne skifte til en treårig gymna-
sial ungdomsuddannelse.
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af aftalen om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser, at der fra optag til skoleåret 2023/24 skal imple-
menteres en ny elevfordelingsmodel for de gymnasiale uddannelser. Det
fremgår af aftalen, at muligheden for ventelister i den forbindelse skal af-
skaffes, fordi ventelister kan medføre, at elever kan tage deres uddannelse
på en anden institution, end den de er fordelt til i den nye elevfordelings-
model. Dette ville i givet fald muligvis kunne medføre en skæv elevsam-
mensætning, ligesom det ville kunne give institutionerne incitament til at
konkurrere om eleverne. Der skal fortsat være mulighed for, at en elev kan
skifte uddannelsesinstitution, fx i forbindelse med flytning, eller hvis der
er problemer med trivsel. Det skal i givet fald ske efter aftale med den in-
stitution, der afgiver eleven.
Det fremgår endvidere af aftalen, at muligheden for at oprette ventelister
afskaffes allerede fra midten af skoleåret 2021/22.
Det foreslås på den baggrund, at § 14 ændres, så elever ikke længere har
ret til at skifte institution til samme uddannelse inden for rammerne af be-
stemmelsen. Det foreslås ikke at ændre ved elevernes ret til at skifte ud-
dannelse efter bestemmelsen, heller ikke hvis uddannelsesskift indebærer
skift af institution.
Som led i implementering af aftalen og i sammenhæng med, at det fore-
slås, at ansøgere og elever, jf. forslagets § 3, nr. 4, kun kan skifte institu-
tion i forbindelse med flytning eller på grund af mistrivsel, foreslås det
som konsekvens heraf at afskaffe den nuværende ret til at skifte institution
uden tab af tid i lovens § 14.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med, at muligheden for at op-
rette ventelister samtidig foreslås afskaffes, jf. afsnit 2.2 og forslaget om
begrænsning af mulighed for skift af institution efter ansøgeren har fået re-
serveret plads på institutionen eller er blevet endeligt optaget, jf. afsnit 2.4.
Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 1-3, og bemærkningerne hertil.
2.4. Begrænsning af muligheder for skift af institution efter ansøgeren har
fået reserveret en foreløbig plads eller er blevet endeligt optaget på institu-
tionen
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 14, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser, at en elev
indtil afslutningen af grundforløbet i en 3-årig gymnasial ungdomsuddan-
nelse kan skifte til en anden institution eller til en anden 3-årig gymnasial
ungdomsuddannelse uden tab af tid. Tilsvarende gælder for elever på en 3-
årig gymnasial ungdomsuddannelse, som skifter til den 2-årige uddannelse
til hf-eksamen, elever fra den 2-årige uddannelse til hf-eksamen, som skifter
til en 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse, og elever fra eux-forløb, som
skifter til en 3-årig gymnasial uddannelse eller til den 2-årige uddannelse til
hf-eksamen.
Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det, at skift efter stk. 1 er betinget af, at
eleven ville have haft retskrav på optagelse på den pågældende uddannelse
efter §§ 7-10.
Af bestemmelsens stk. 3 fremgår det, at elever, som skifter uddannelse eller
institution efter stk. 1, optages på baggrund af merit, herunder ved substitu-
tion, for det hidtil gennemførte forløb. Eleven har ikke krav på at få plads
på en bestemt institution eller, hvis der er tale om skift til en 3-årig gymna-
sial ungdomsuddannelse, på en bestemt studieretning.
Og endelig fremgår det af bestemmelsens stk. 4, at ansvaret for den særlige
indsats, der må påregnes, for at en elev, der skifter institution eller uddan-
nelse efter stk. 1, kan indhente eventuelle manglende konkrete faglige fær-
digheder i det nye uddannelsesforløb, påhviler eleven selv. Lederne af de
institutioner, som eleven skifter imellem, skal vejlede eleven herom og om,
hvilke faglige færdigheder eleven eventuelt vil komme til at mangle ved
skiftet til den nye institution eller uddannelse.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2016-
17, A, L 58 som fremsat, side 68, at elever, der skifter mellem de treårige
gymnasiale ungdomsuddannelser inden for de tre måneder, som grundfor-
løbet varer, vil derfor have ret til optagelse på den ny uddannelse eller insti-
tution. Optagelse vil dog forudsætte, at der er plads på den nye uddannelse
eller institution. Eleven vil ikke have krav på at få plads på en bestemt insti-
tution eller at få en bestemt studieretning. Optagelse vil ske på baggrund af
merit, herunder ved substitution, for det allerede gennemførte forløb. Som
noget nyt vil elever fra en treårig gymnasial ungdomsuddannelse på samme
måde kunne skifte til den toårige uddannelse til hf-eksamen, og elever fra
den toårige uddannelse til hf-eksamen vil kunne skifte til en treårig gymna-
sial ungdomsuddannelse.
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Af § 14 a i lov om de gymnasiale uddannelser fremgår det, at institutionens
leder fra skoleårets begyndelse og indtil afslutningen af den periode, der
følger af § 20, stk. 1, 2. pkt., kan optage ansøgere, som ikke rettidigt har søgt
om optagelse på en gymnasial uddannelse, jf. § 7, stk. 1, nr. 1, § 8, stk. 1,
nr. 1, § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 10, stk. 1, nr. 1. Optagelse er betinget af, at
optagelse til det ønskede skoleår ikke er forsøgt efter § 11, stk. 1, og ikke
længere kan ske efter denne bestemmelse. Optagelse er endvidere betinget
af, at ansøgeren i øvrigt efter §§ 7-10 havde krav på optagelse på en gym-
nasial uddannelse, og at institutionens leder på baggrund af en konkret vur-
dering finder, at ansøgeren har faglige forudsætninger for at påbegynde ud-
dannelsen senere end ved skoleårets begyndelse.
Endelig fremgår det af § 15 i lov om de gymnasiale uddannelser, at i andre
tilfælde end nævnt i § 12 a, stk. 2, og §§ 13-14 a kan elevers optagelse eller
skift inde i uddannelsesforløbet ske på baggrund af institutionens leders
konkrete vurdering, herunder af elevernes mulighed for at opnå merit, jf. §
18.
Der er i det gældende lovgrundlag således ingen bestemmelse, som forhin-
drer, at en ansøger eller elevkan skifte til en anden gymnasial institution,
efter ansøgeren har fået reserveret en foreløbig plads eller er blevet endeligt
optaget.
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af aftalen om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser, at der fra optag til skoleåret 2023/24 skal implemen-
teres en ny elevfordelingsmodel for de gymnasiale uddannelser. Det fremgår
af aftalen, at muligheden for ventelister i den forbindelse skal afskaffes,
fordi ventelister kan medføre, at elever kan tage deres uddannelse på en an-
den institution, end den de er fordelt til i den nye elevfordelingsmodel.
Nogle institutioner har ventelister, som betyder, at de efter uddannelsesstart
kan optage elever, som har fået tildelt plads på andre institutioner. En popu-
lær institution kan altså optage elever, som har fået tildelt plads på en mindre
populær institution, og derved udhule naboinstitutionens muligheder for at
skabe og fastholde et fagligt og økonomisk bæredygtigt tilbud.
Der skal fortsat være mulighed for, at en elev kan skifte uddannelsesinstitu-
tion, fx i forbindelse med flytning, eller hvis der er problemer med trivsel.
Det skal i givet fald ske efter aftale med den institution, der afgiver eleven.
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Som led i implementering af aftalen foreslås som noget nyt en bestemmelse
om, at ansøgere, som har fået reserveret en foreløbig plads og elever, som
er optaget på en gymnasial uddannelse, ikke skal kunne skifte institution
inden for samme gymnasiale uddannelse, med mindre det skyldes mistrivsel
eller flytning til en bopæl, hvorved ansøgeren eller eleven vil få mere end
60 minutters transporttid til den institution, ansøgeren har fået reserveret fo-
reløbig plads på eller er optaget på. Skift af institution i forbindelse med
mistrivsel skal ske efter aftale med den institution, der afgiver ansøgeren
eller eleven.
Den foreslåede begrænsning i muligheden for at skifte institution, efter an-
søgeren har fået reserveret en plads eller er blevet endeligt optaget på en
gymnasial institution, til kun at omfatte flytning eller mistrivsel, omfatter
ikke de tilfælde, hvor en elev i forbindelse med skift af uddannelse efter §
14, stk. 1, samtidig skifter institution.
Der foreslås ikke ændringer i mulighederne for optag efter § 14 a.
§ 15 foreslås konsekvensændret, så der også heri henvises til det foreslåede
nye § 14 b.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at muligheden for at oprette venteli-
ster samtidigt foreslås afskaffes, jf. afsnit 2.2 og forslaget om begrænsning
af ret til at skifte institution uden tab af tid, jf. afsnit 2.3.
Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
2.5. Tilskudsloft for elever på private gymnasier
2.5.1. Gældende ret
Det følger af § 8 a i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser,
at en institution som betingelse for at opnå tilskud til gymnasiale fuldtids-
uddannelser skal sikre, at der fra den første opgørelse af klassekvotienter
maksimalt er en gennemsnitlig klassekvotient på 28,0 på hvert klassetrin på
de gymnasiale fuldtidsuddannelser, institutionen udbyder.
Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det, at en institution uanset tilskudsbestem-
melserne i denne lov ikke modtager aktivitetsafhængige tilskud fra Børne-
og Undervisningsministeriet til uddannelse af elever eller kursister, der er
optaget ud over den gennemsnitlige klassekvotient på 28,0 på hvert klasse-
trin på de gymnasiale fuldtidsuddannelser.
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Det følger af § 17, stk. 1, nr. 1, at tilskud til skoler eller kurser i henhold til
denne lov kun kan ydes til skoler eller kurser, som opfylder betingelse om,
at årselevtallet skal i året før finansåret eller som et gennemsnit af tallene af
de 3 seneste år før finansåret for skoler være mindst 60 årselever og for kur-
ser mindst 40 årselever. Har skolen eller kurset udbudt hf-kurser i skoleåret
2008-2009, skal årselevtallet i året før finansåret eller som et gennemsnit af
tallene de 3 seneste år før finansåret være mindst 30 for hf-kurset. Består
institutionen af både en skole og et eller flere kurser eller af flere kurser,
skal institutionen opfylde kravet til antal årselever for hver enkelt del af in-
stitutionen.
Af § 17, stk. 2, følger, at børne- og undervisningsministeren fastsætter regler
om nyoprettede skolers eller kursers opfyldelse af betingelserne i stk. 1, nr.
1.
Bemyndigelsen er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 768 af 12. juni 2018 om
tilskud m.v. til private institutioner for gymnasiale uddannelser. Af bekendt-
gørelsens § 7, stk. 5, fremgår det, at tilskud til nyoprettede institutioner og
nyoprettede afdelinger udbetales med virkning fra skoleårets begyndelse,
når det er dokumenteret, at der er 1) mindst 20 tilskudsberettigede elever i
alt på tælledagen efter det første skoleårs start, 2) mindst 40 tilskudsberetti-
gede elever i alt på tælledagen efter det andet skoleårs start og 3) mindst 60
tilskudsberettigende elever i alt på tælledagen efter det tredje skoleårs start.
Der er således etableret et klasseloft og et mindsteelevtalskrav i det gæl-
dende lovgrundlag for de private gymnasier som en tilskudsforudsætning,
men der er ingen bestemmelser, hvorefter de private institutioner for gym-
nasiale uddannelser kan underlægges et generelt tilskudsloft over elever.
2.5.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af aftalen om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser, at der fra optag til skoleåret 2023/24 skal implemen-
teres en ny elevfordelingsmodel for de gymnasiale uddannelser på offentlige
gymnasiale institutioner. Det fremgår endvidere af aftalen, at der skal ind-
føres regler for private gymnasier for at imødegå, at der i byområder sker en
utilsigtet søgning mod de private gymnasier for at undgå de nye elevforde-
lingsregler, som træder i kraft for skoleåret 2023/24 for de offentlige insti-
tutioner.
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Ved indførelse af nye elevfordelingsregler er det således vurderingen, at der
vil være risiko for et øget incitament til at søge et privat gymnasium frem
for et offentligt gymnasium, indtil modellen for offentlige gymnasier har
haft effekt i en årrække.
Aftalepartierne er derfor konkret blevet enige om, at der skal indføres et
"loft over, hvor mange tilskudsudløsende elever de private gymnasier, som
ligger i fordelingszoner, kan optage på 3-årigt stx og 2-årigt hf indtil 3 år
efter, at den nye model er trådt i kraft. Loftet skal ikke omfatte private gym-
nasier i fordelingszoner, som er Team Danmark uddannelsespartner. De pri-
vate gymnasier vil ikke kunne få taxametertilskud til flere elever i 1.g/hf,
end de optog i 1.g/1. hf i det skoleår, hvor de optog flest elever i skoleårene
2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021. Der vil ifm. implementeringen af lof-
tet blive taget højde for, at de private gymnasier kan overholde mindsteelev-
talskravet, så de ikke af den grund mister retten til tilskud. Dette loft vil ikke
gælde for private gymnasier, som ligger i afstandszone. Loftet ophører end-
videre med at gælde for gymnasier, som er beliggende i en zone, som i løbet
af perioden overgår fra fordelingszone til afstandszone. Deutsches Gymna-
sium für Nordschleswig er ikke omfattet af loftet. Aftalekredsen er enig om,
at den inden loftet for antallet af tilskudsudløsende elever udløber, vil gøre
status på, om der fortsat er behov for tiltag."
Det foreslås på den baggrund, at der i lov om de private institutioner for
gymnasiale uddannelser fastsættes et tilskudsloft over elever på visse insti-
tutioner omfattet af lov om de private institutioner for gymnasiale uddan-
nelser.
Da den endelige model for elevfordeling, herunder zoneopdeling først fast-
lægges med den endelige elevfordelingsmodel i forventet kommende lov-
forslag herom, foreslås det konkret, at en institution beliggende i Aarhus,
Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Furesø, Gentofte,
Gladsaxe, Glostrup, Greve, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Køben-
havns, Lyngby-Taarbæk, Odense, Rudersdal, Rødovre, Tårnby eller Val-
lensbæk Kommune uanset tilskudsbestemmelserne i lov om private institu-
tioner for gymnasiale uddannelser ikke skal modtage aktivitetsafhængige
tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet til uddannelse af elever, der
er optaget ud over institutionens optag i det skoleår, hvor de optog flest ele-
ver i skoleårene 2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021. Institutioner, som er
Team Danmark Uddannelsespartner foreslås undtaget for tilskudsforpligtel-
sen.
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Det foreslås i den forbindelse, at loftet ikke vil kunne blive fastsat under
årselevtalskravet i § 17, stk. 1, nr. 1, i lov om private institutioner for gym-
nasiale uddannelser.
De pågældende kommuner foreslås omfattet af bestemmelsen, fordi det er
de kommuner, som indgår i fordelingszoner i de beregninger, der ligger til
grund for aftalen om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ung-
domsuddannelser.
Deutsches Gymnasium für Nordschleswig er beliggende i Aabenraa, som
ikke er omfattet af kommuneoplistningen i den foreslåede bestemmelse.
Herved er Deutsches Gymnasium für Nordschleswig i overensstemmelse
med aftalegrundlaget ikke underlagt tilskudsloftet.
I forhold til, at loftet, jf. aftale om Den Koordinerede Tilmelding til Gym-
nasiale Ungdomsuddannelser, vil skulle ophøre med at gælde for gymnasier,
som er beliggende i en zone, som i løbet af perioden overgår fra fordelings-
zone til afstandszone, bemærkes, at en sådan ordning forventes at blive an-
ordnet i forbindelse med lovforslag om den endelige model for elevforde-
ling.
Det foreslås endelig, at børne- og undervisningsministeren i forbindelse med
godkendelse af eventuelle nye private gymnasieskoler og kurser fastsætter
et loft for, hvor mange elever skolen eller kurset vil kunne få tilskud til.
Derved sikres det, at etablering af nye private gymnasier ikke betyder, at der
– trods loftet for tilskudsudløsende elever på etablerede private gymnasier –
kan ske en utilsigtet søgning mod de private gymnasier for at undgå de nye
elevfordelingsregler.
Begrænsningerne vil skulle gælde indtil 3 år efter, at en ny elevfordelings-
model er trådt i kraft, dvs. i en periode fra 1. december 2022 til 31. december
2025. Begrænsningen vil således samlet gælde for optag til skoleårene
2022/23, 2023/24, 2024/25 og 2025/26.
Der henvises til lovforslagets § 4 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget forlænges adgangen til at fastsætte lokale elevfordelings-
regler og til at behandle eventuelle klager til regionerne fra gymnasier, som
oplever udfordringer, som inden for deres lovbundne kompetence i forhold
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
til elevfordeling på det almengymnasiale område blev tillagt fordelingsud-
valg og regioner ved lov nr. 1562 af 27. december 2019 som ændret ved lov
nr. 1714 af 30. november 2020. Opgavevaretagelsen forventes at medføre
merudgifter for regionerne på ca. 1,8. mio. kr. i 2022 svarende til beløbet
for 2021. Staten kompenserer regionerne herfor via DUT. [Finansieringen
er under afklaring.]
Afskaffelsen af institutionernes mulighed for at oprette ventelister og be-
grænsning i mulighed for institutionsskift forventes ikke at medføre mindre-
udgifter eller merudgifter.
Etablering af tilskudsloft for elever på private gymnasier forventes ikke at
medføre mindreudgifter eller merudgifter.
Lovforslaget vil ikke indebære økonomiske og administrative konsekvenser
for kommunerne.
De dele af lovforslaget, der vedrører forlængelse af adgangen til at fastsætte
lokale elevfordelingsregler m.v., vurderes, i lighed med hvad der gjorde sig
gældende i forbindelse med lov 1562 af 27. december 2019, ikke at have
konsekvenser for Styrelsen for It- og Lærings it-systemer, idet de lokale
elevfordelingsregler besluttes og forvaltes lokalt. Det vil afhænge af de lo-
kale beslutninger, i hvilket omfang der vil være behov for lokal understøt-
telse af sagsbehandling i forbindelse med den konkrete fordeling af ansø-
gerne til de enkelte gymnasiale institutioner, jf. også nedenfor om tryg og
sikker behandling. I forhold til efterlevelse af principperne for digitalise-
ringsklar lovgivning er det i lighed med lov nr. 1562 af 27. december 2019,
fortsat Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at princip 1 (om
enkle og klare regler) er efterlevet. For en gennemgang af de øvrige princip-
per for digitaliseringsklar lovgivning henvises til forarbejderne til lov nr.
1562 af 27. december 2020, jf. Folketingstidende 2019-2020, Tillæg A, L
61 som fremsat, side 9.
De dele af lovforslaget, der vedrører afskaffelse af ventelister og begræns-
ningen i mulighed for institutionsskift, vurderes ligeledes ikke at have kon-
sekvenser for Styrelsen for It- og Lærings it-systemer. Principperne for di-
gitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være relevante for de konkrete
ændringer i lovforslaget.
Det samme gør sig gældende for de dele af lovforslaget, der vedrører etab-
lering af tilskudsloft på de private gymnasier.
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Principperne for agil erhvervsrettet regulering
vurderes på denne baggrund ikke at være relevante for de konkrete ændrin-
ger i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [xx. juni 2021 til den xx. august
2021] været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
[Akademikerne, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks Evalu-
eringsinstitut, Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier, Dan-
marks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier –Bestyrelserne, Danske Er-
hvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasie-
elevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisati-
oner, Danske HF og VUC (Bestyrelserne), Danske HF og VUC (Lederne),
Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler – Bestyrel-
serne, Datatilsynet, Den Uvildige konsulentforening på Handicapområdet,
Det Centrale Handicapråd, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elev-
Organisation, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FGU Danmark, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af forstandere og direktø-
rer ved AMU-centrene, Foreningen af kommunale social-, sundheds-og ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af tekniske og administrative
tjenestemænd, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet,
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2434259_0020.png
UDKAST 17. august 2021
FSR – danske revisorer, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasiesko-
lernes Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening, HK/Danmark, In-
stitut for Menneskerettigheder, KL, Landdistrikternes Fællesråd, Lands-
elevbestyrelsen for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for so-
cial- og sundhedsområdet, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lederne, Netværket for kostafdelinger, OpenDenmark, Rådet for de Grund-
læggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Etniske Minorite-
ter, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet), SMVdanmark, Stu-
dievalg Danmark, Uddannelsesforbundet og UU Danmark].
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klima og miljø- Ingen
mæssige konse-
kvenser
1,8 mio. kr. i 2021 for staten til DUT-
kompensation af regionerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2434259_0021.png
UDKAST 17. august 2021
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring
af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Mu-
lighed for fastsættelse af lokale elevfordelingsregler), som ændret ved lov
nr. 1714 af 30. november 2020, at § 1, nr. 3 og 5, og § 2, nr. 2, træder i kraft
den 1. januar 2022.
Det følger af § 1, nr. 3 og 5, og § 2, nr. 2, at § 12 stk. 3 og 5, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelser
m.v. og § 34 a, stk. 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
nyaffattes.
Det foreslås, at ændre
§ 3, stk. 2,
således at »2022« ændres til »2023«.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2,
hvor det foreslås at udskyde tidspunktet for ophævelsen af § 1, nr. 1 og 6, i
lov nr. 1562 af 27. december til den 1. januar 2023. Det betyder, at når be-
stemmelsen i § 12a om rammerne for fastsættelse af lokale elevfordelings-
regler med det formål at løse eller imødegå udfordring af faglig, pædagogisk
eller social karakter, som har sammenhæng med elevsammensætningen, op-
hæves den 1. januar 2023, så vil bestemmelserne i § 12, stk. 3 og 5 i lov om
almengymnasiale uddannelser og almengymnasiale uddannelser og § 34 a,
stk. 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse finde anvendelse
i deres hidtidige form.
Det foreslåede vil således konkret indebære, at § 1, nr. 3 og 5, samt § 2, nr.
2, som er nyaffattelser af § 12, stk. 3 og § 12, stk. 5, i lov om institutioner
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og ny-
affattelsen af § 34 a, stk. 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddan-
nelse, først træder i kraft den 1. januar 2023.
Den tidligere retstilstand vil således blive genetableret i forbindelse med, at
solnedgangsklausulen får effekt den 1. januar 2023. Den tidligere retstil-
stand må dog med fremsættelse af kommende lovforslag til implementering
af den samlede elevfordelingsmodel forventes ændret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring
af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Mu-
lighed for fastsættelse af lokale elevfordelingsregler), som ændret ved lov
nr. 1714 af 30. november 2020, at § 1, nr. 1 og 6, ophæves den 1. januar
2022.
Det foreslås, at ændre
§ 3, stk. 3,
således at »2022« ændres til »2023«.
Det foreslåede vil konkret indebære, at § 1, nr. 1 og 6, først ophæves den 1.
januar 2023.
Det betyder, at bestemmelsen i § 12, stk. 2, 3. pkt., om, at elevrådene på de
institutioner, der indgår i fordelingsudvalgene efter bestemmelsens 2. pkt., i
forening udpeger én repræsentant uden stemmeret til fordelingsudvalget, og
§ 12 a om rammerne for fastsættelse af lokale elevfordelingsregler med det
formål at løse eller imødegå udfordring af faglig, pædagogisk eller social
karakter, som har sammenhæng med elevsammensætningen, først bliver op-
hævet 1. januar 2023.
Den midlertidige ordning, hvorefter fordelingsudvalget med enstemmig af-
gørelse kan fastsætte lokale elevfordelingsregler mm, vil således fortsætte
frem til denne dato. Herefter vil de hidtidige gældende regler finde anven-
delse. De hidtidige gældende regler må dog med fremsættelse af kommende
lovforslag om en langsigtet elevfordelingsmodel forventes ændret.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Der er i det gældende lovgrundlag ingen bestemmelse, hvoraf fremgår, at
institutionerne ikke må oprette ventelister.
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Det foreslås, at der efter § 12 a i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. indsættes en § 12 b, hvoraf
fremgår, at en institutionen ikke kan oprette ventelister for ansøgere, her-
under elever på andre gymnasiale institutioner, der ikke er blevet optaget
eller har fået reserveret plads på institutionen, med henblik på efterføl-
gende tildeling af plads.
Formålet med forslaget er at afskære populære institutioner fra at optage
ansøgere, som har fået tildelt plads eller er endeligt optaget på en mindre
populær institution, og derved udhule naboinstitutionens mulighed for at
skabe og fastholde et fagligt og økonomisk bæredygtigt tilbud. Når den
nye elevfordelingsmodel, som aftalekredsen bag Aftale om Den Koordine-
rede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser er blevet enige om,
træder i kraft fra optag til skoleåret 2023/24, er formålet endvidere at sikre,
at ventelister ikke kan medvirke til, at elevsammensætningen på institutio-
nerne bliver skæv.
Det foreslåede har sammenhæng med lovforslagets § 3, hvorved elevernes
ret til at skifte institution uden tab af tid inden for grundforløbet foreslås
afskaffet, og hvorved skift af institution efter ansøgeren har fået tildelt fo-
reløbig eller endelig plads på institutionen begrænses.
Det foreslåede vil indebære, at institutioner, der tidligere har oprettet ven-
telister for elevoptag før eller efter optagelsestidspunktet, ikke fremover
må oprette sådanne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af § 14, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser, at en elev
indtil afslutningen af grundforløbet i en 3-årig gymnasial ungdomsuddan-
nelse kan skifte til en anden institution eller til en anden 3-årig gymnasial
ungdomsuddannelse uden tab af tid. Tilsvarende gælder for elever på en 3-
årig gymnasial ungdomsuddannelse, som skifter til den 2-årige uddannelse
til hf-eksamen, elever fra den 2-årige uddannelse til hf-eksamen, som skifter
til en 3-årig gymnasial ungdomsuddannelse, og elever fra eux-forløb, som
skifter til en 3-årig gymnasial uddannelse eller til den 2-årige uddannelse til
hf-eksamen.
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Det foreslås i
§ 14, stk. 1, 1. pkt.,
at »til en anden institution eller« udgår.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at der samtidig foreslås indført regler
om afskaffelse af ventelister, jf. § 2, og at en ansøger ikke, uden der forelig-
ger særlige grunde hertil, kan skifte institution efter ansøgeren har fået re-
serveret en foreløbig plads på en gymnasial institution som led i elevforde-
lingen eller er blevet endeligt optaget på en sådan, jf. nr. 4 nedenfor.
Som konsekvens heraf er formålet med forslaget at afskaffe elevens ret til
uden tab af tid at skifte institution indtil afslutningen af grundforløbet.
Retten til at skifte uddannelse uden tab af tid foreslås fastholdt uændret,
herunder også hvis skift af uddannelse medfører skift af institution.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
De fremgår af § 14, stk. 3, at elever, som skifter uddannelse eller institution
efter stk. 1, optages på baggrund af merit, herunder ved substitution, for det
hidtil gennemførte forløb. Eleven har ikke krav på at få plads på en bestemt
institution eller, hvis der er tale om skift til en 3-årig gymnasial ungdoms-
uddannelse, på en bestemt studieretning.
Det foreslås i
§ 14, stk. 3, 1. pkt.,
at »eller institution« udgår.
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 14, stk. 1, jf. nr.
1 oven for.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 14, stk. 4, at ansvaret for den særlige indsats, der må på-
regnes, for at en elev, der skifter institution eller uddannelse efter stk. 1, kan
indhente eventuelle manglende konkrete faglige færdigheder i det nye ud-
dannelsesforløb, påhviler eleven selv. Lederne af de institutioner, som ele-
ven skifter imellem, skal vejlede eleven herom og om, hvilke faglige fær-
digheder eleven eventuelt vil komme til at mangle ved skiftet til den nye
institution eller uddannelse.
24
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Det foreslås i
§ 14, stk. 4,
to steder, at »institution eller« udgår.
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 14, stk. 1, jf. nr.
1 oven for.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 4
Der er i det gældende lovgrundlag ingen bestemmelse, som forhindrer, at en
ansøger til en gymnasial uddannelse, som har fået reserveret en foreløbig
plads på en gymnasial institution i medfør af reglerne i optagelsesbekendt-
gørelsen, eller en elev, som er optaget på eller allerede startet på en gymna-
sial uddannelse på en gymnasial institution, ikke efterfølgende kan søge og
blive optaget på en anden gymnasial institution på samme uddannelse, hvis
ansøgeren eller eleven ønsker dette, og den institution, ansøgeren eller ele-
ven gerne vil optages på i stedet, har plads til at optage pågældende.
Det foreslås, at der efter § 14 a indsættes et nyt § 14 b, som fastsætter, at
bortset fra skift af institution i forbindelse med skift af uddannelse, som
nævnt i § 14, stk. 1, 1. pkt., kan skift af institution, efter ansøgeren har fået
reserveret plads på institutionen eller er endeligt optaget på denne kun ske,
hvis det sker i forbindelse med en flytning, der indebærer, at den pågæl-
dende får mere end 60 minutters transporttid fra den nye bopæl til den insti-
tution, hvor ansøgeren har fået reserveret plads eller er endeligt optaget på,
eller hvis der er problemer med elevens eller den kommende elevs trivsel på
den institution, hvor eleven har fået tildelt plads. Skift af institution på grund
af problemer med trivsel, sker efter aftale med lederen af den institution, der
afgiver eleven.
Baggrunden for forslaget er, at det fremgår af aftalen om Den Koordinerede
Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser, at der fra optag til skole-
året 2023/24 skal implementeres en ny elevfordelingsmodel for de gymna-
siale uddannelser. Det fremgår af aftalen, at muligheden for ventelister i den
forbindelse skal afskaffes, fordi ventelister kan medføre, at elever kan tage
deres uddannelse på en anden institution, end den de er fordelt til i den nye
elevfordelingsmodel. Nogle institutioner har ventelister, som betyder, at de
efter uddannelsesstart kan optage elever, som har fået tildelt plads på andre
institutioner. En populær institution kan altså optage elever, som har fået
25
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
tildelt plads på en mindre populær institution, og derved udhule naboinsti-
tutionens muligheder for at skabe og fastholde et fagligt og økonomisk bæ-
redygtigt tilbud.
Det fremgår af aftalen, at der fortsat skal være mulighed for, at en elev kan
skifte uddannelsesinstitution, fx i forbindelse med flytning, eller hvis der er
problemer med trivsel. Det skal i givet fald ske efter aftale med den institu-
tion, der afgiver eleven.
Som led i implementering af aftalen foreslås som noget nyt en bestemmelse
om, at ansøgere, som har fået reserveret en foreløbig plads og elever, som
er optaget på eller allerede har påbegyndt en gymnasial uddannelse på en
gymnasial institution ikke skal kunne skifte institution med henblik på at
starte på samme gymnasiale uddannelse, med mindre det skyldes mistrivsel
eller flytning til en bopæl, hvorved den pågældende vil få mere end 60 mi-
nutters transporttid til den institution, eleven er optaget på. Skift af institu-
tion på grund af mistrivsel skal ske efter aftale med den institution, der af-
giver eleven.
I forhold til forslaget om, at elever og kommende elever fortsat skal kunne
skifte institution pga. mistrivsel, vil der skulle ske en konkret vurdering af,
om mistrivslen har sammenhæng med den institution, den pågældende har
fået reserveret en plads på eller er optaget på, og om den pågældendes mis-
trivsel vurderes at kunne afhjælpes ved at skifte til en anden institution. Vur-
deringen vil skulle foretages af rektor på den institution, eleven ønsker at
skifte til af trivselsmæssige grunde, men skift kan kun ske efter aftale med
rektor på den institution, eleven ønsker at skifte fra.
Den foreslåede begrænsning i muligheden for at skifte institution, efter an-
søgeren har fået reserveret plads eller er endeligt optaget på en gymnasial
institution, til kun at omfatte flytning eller mistrivsel, omfatter ikke de til-
fælde, hvor en elev i forbindelse med skift af uddannelse efter § 14, stk. 1,
samtidig skifter institution.
Det foreslåede har endvidere sammenhæng med lovforslagets § 2, hvor der
i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v. foreslås indsat forbud for institutionerne mod at oprette
ventelister for ansøgere eller elever, der ikke er blevet optaget eller har fået
reserveret plads på institutionen, med henblik på efterfølgende tildeling af
plads.
26
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 5
Det fremgår af § 15 i lov om de gymnasiale uddannelser, at i andre tilfælde
end nævnt i § 12 a, stk. 2, og §§ 13-14 a kan elevers optagelse eller skift
inde i uddannelsesforløbet ske på baggrund af institutionens leders konkrete
vurdering, herunder af elevernes mulighed for at opnå merit, jf. § 18.
Det foreslås i
§ 15
at ændre »§§ 13-14 a« til »§§ 13-14 b«.
Forslaget er en konsekvens af den foreslåede nye § 14 b, jf. nr. 4, oven for.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 4
Til nr. 1
Der er i lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser ingen be-
stemmelser, hvorefter de private institutioner for gymnasiale uddannelser
underlægges et tilskudsloft over antal elever, som de vil kunne modtage til-
skud til.
Det foreslås, at der efter § 8 a indsættes en ny § 8 b, hvoraf det af stk. 1
fremgår, at en institution beliggende i Aarhus, Albertslund, Ballerup,
Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup,
Greve, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Københavns, Lyngby-Taar-
bæk, Odense, Rudersdal, Rødovre, Tårnby eller Vallensbæk Kommune uan-
set tilskudsbestemmelserne i denne lov ikke modtager aktivitetsafhængige
tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet til uddannelse af elever, der
er optaget ud over institutionens optag i det skoleår, hvor de optog flest ele-
ver i skoleårene 2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021, bortset fra institutio-
ner, som er Team Danmark Uddannelsespartner. Loftet vil dog ikke blive
fastsat under årselevtalskravet i § 17, stk. 1, nr. 1, eller efter regler fastsat i
medfør af § 17, stk. 2.
Med stk. 2 foreslås det, at børne- og undervisningsministeren i forbindelse
med godkendelse af skoler og kurser efter § 1 fastsætter et loft for, hvor
mange elever skolen eller kurset vil kunne få tilskud til.
27
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Formålet med forslaget er at modvirke, at en ny elevfordelingsmodel for
offentlige gymnasier medfører en stor stigning i antallet af elever på private
gymnasier.
Det foreslåede stk. 1, 1. pkt., vil indebære en begrænsning på optag af til-
skudsudløsende elever på visse private gymnasier beliggende i udvalgte
kommuner. De vil således ikke modtage tilskud for elever, der er optaget ud
over institutionens optag i det skoleår, hvor de optog flest elever i skoleårene
2018/19, 2019/20 og 2020/2021. Institutioner, som er Team Danmark Ud-
dannelsespartner er undtaget fra tilskudsbetingelsen.
De pågældende kommuner foreslås omfattet af bestemmelsen, fordi det er
de kommuner, som indgår i fordelingszoner i de beregninger, der ligger til
grund for aftalen om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ung-
domsuddannelser.
Deutsches Gymnasium für Nordschleswig er beliggende i Aabenraa, som
ikke er omfattet af kommuneoplistningen i den foreslåede bestemmelse.
Herved er Deutsches Gymnasium für Nordschleswig i overensstemmelse
med aftalegrundlaget ikke underlagt tilskudsloftet.
Det foreslåede 2. pkt., i stk. 1, indebærer, at der i forbindelse med imple-
menteringen af loftet vil skulle tages højde for, at de private gymnasier kan
overholde mindsteelevtalskravet, jf. § 17 i lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser, så institutionen ikke af den grund mister retten til
tilskud. At loftet ikke vil blive fastsat under årselevtalskravet i § 17, stk, 1,
nr. 1, vil også gøre sig gældende for private gymnasier, der allerede er god-
kendt, men er under etablering.
Det foreslåede stk. 2, vil indebære, at børne- og undervisningsministeren
ved godkendelse af nye private gymnasier vil skulle tage stilling til, hvor
mange elever skolen kan få tilskud til. I denne stillingtagen vil indgå en vur-
dering af behovet for et privat uddannelsesudbud i det pågældende område,
herunder en vurdering af den samlede gymnasiekapacitet i området. Hvis
vurderingen af den samlede gymnasiekapacitet i området vurderes tilstræk-
kelig, må loftet forventes fastsat ved mindsteelevtalskapaciteten, jf. § 17 i
lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser.
Uddannelser, der underlægges loftet, er 3-årigt stx og 2-årigt hf.
28
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST 17. august 2021
Begrænsningerne vil skulle gælde indtil 3 år efter, at en ny elevfordelings-
model træder i kraft, dvs. i en periode fra 1. december 2022 til 31. december
2025. jf. § 5, stk. 2. Begrænsningen vil således samlet gælde for optag til
skoleårene 2022/23, 2023/24, 2024/25 og 2025/26.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.5 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2.
Det foreslås med stk. 2, at børne- og undervisningsministeren fastsætter tids-
punktet for ikrafttræden af lovforslagets § 3 om begrænsning af mulighed
for institutionsskift til de tilfælde, hvor skift skyldes mistrivsel eller flytning.
Det er hensigten, at bestemmelsen først sættes i kraft efter næste folketings-
valg af respekt for de dele af gymnasieforligskredsen, som ikke har ønsket
at tiltræde aftalen bag lovforslaget.
Det foreslås med stk. 3, at lovforslagets § 4, nr. 1, vedrørende begrænsning
på optag af tilskudsudløsende elever ophæves den 31. december 2025.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da lovene,
som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne og Grønland og heller ikke
kan sættes i kraft for disse landsdele ved kgl. anordning.
29
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2434259_0030.png
UDKAST 17. august 2021
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1562 af 27. december 2019
om ændring af lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v.
og lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse (Mulighed
for fastsættelse af lokale elevforde-
lingsregler), som ændret ved lov nr.
1714 af 30. november 2020, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 3. ---
Stk. 2.
§ 1, nr. 3 og 5, og § 2, nr.
2, træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1 og 6, ophæves
den 1. januar 2022.
1.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »2022« til:
»2023«.
2.
I
§ 3, stk. 3,
ændres »2021« til:
»2023«.
§2
I lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1246 af 27. august
2020, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 12 a indsættes:
Ȥ
12 b.
En institutionen kan
ikke oprette ventelister for ansø-
gere, herunder elever på andre
gymnasiale institutioner, der ikke
30
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2434259_0031.png
UDKAST 17. august 2021
er blevet optaget eller har fået reser-
veret plads på institutionen, med
henblik på tildeling af plads.«
§3
I lov om de gymnasiale uddannel-
ser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1428
af 28. september 2020, som ændret
ved § 2 i lov nr.1161 af 8. juni
2021, foretages følgende ændring:
§ 14.
Indtil afslutningen af
grundforløbet i en 3-årig gymnasial
ungdomsuddannelse kan en elev
skifte til en anden institution eller
til en anden 3-årig gymnasial ung-
domsuddannelse uden tab af tid.
Tilsvarende gælder for elever på en
3-årig gymnasial ungdomsuddan-
nelse, som skifter til den 2-årige ud-
dannelse til hf-eksamen, elever fra
den 2-årige uddannelse til hf-eksa-
men, som skifter til en 3-årig gym-
nasial ungdomsuddannelse, og ele-
ver fra eux-forløb, som skifter til en
3-årig gymnasial uddannelse eller
til den 2-årige uddannelse til hf-ek-
samen.
Stk. 2.
Skift efter stk. 1 er betin-
get af, at eleven ville have haft rets-
krav på optagelse på den pågæl-
dende uddannelse efter §§ 7-10.
Stk. 3.
Elever, som skifter ud-
dannelse eller institution efter stk.
1, optages på baggrund af merit,
herunder ved substitution, for det
hidtil gennemførte forløb. Eleven
har ikke krav på at få plads på en
bestemt institution eller, hvis der er
tale om skift til en 3-årig gymnasial
1.
I
§ 14, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »til
en anden institution eller«.
2.
I
§ 14, stk. 3, 1. pkt.,
udgår »eller
institution«.
3.
I
§ 14, stk. 4,
udgår to steder »in-
stitution eller«.
31
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2434259_0032.png
UDKAST 17. august 2021
ungdomsuddannelse, på en bestemt
studieretning.
Stk. 4.
Ansvaret for den særlige
indsats, der må påregnes, for at en
elev, der skifter institution eller ud-
dannelse efter stk. 1, kan indhente
eventuelle manglende konkrete
faglige færdigheder i det nye ud-
dannelsesforløb, påhviler eleven
selv. Lederne af de institutioner,
som eleven skifter imellem, skal
vejlede eleven herom og om, hvilke
faglige færdigheder eleven eventu-
elt vil komme til at mangle ved
skiftet til den nye institution eller
uddannelse.
4.
Efter
§ 14 a
indsættes:
Ȥ14 b.
Bortset fra skift af institu-
tion i forbindelse med skift af ud-
dannelse efter § 14, stk. 1, 1. pkt.,
kan skift af institution, når ansøge-
ren har fået reserveret en foreløbig
plads eller er blevet endelig opta-
get plads på en institution på en
gymnasial uddannelse kun ske,
hvis det sker i forbindelse med en
flytning, hvor ansøgeren eller ele-
ven får mere end 60 minutters
transporttid fra den nye bopæl til
den institution, hvor ansøgeren el-
ler eleven har fået tildelt plads el-
ler er endeligt optaget, eller hvis
der er problemer med ansøgerens
eller elevens trivsel på den institu-
tion, hvor ansøgeren eller eleven
har fået tildelt plads eller er ende-
ligt optaget.
Stk. 2.
Skift af institution på
grund af problemer med trivsel
32
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2434259_0033.png
UDKAST 17. august 2021
sker efter aftale med lederen af den
institution, der afgiver ansøgeren
eller eleven.«
§ 15.
I andre tilfælde end nævnt i
§ 12 a, stk. 2, og §§ 13-14 a kan ele-
5.
I
§ 15,
ændres »§§ 13-14 a« til:
vers optagelse eller skift inde i ud-
»§§ 13-14 b«.
dannelsesforløbet ske på baggrund
af institutionens leders konkrete vur-
dering, herunder af elevernes mulig-
hed for at opnå merit, jf. § 18.
§4
I lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser, jf. lovbe-
kendtgørelse af 6. januar 2020, som
ændret ved lov nr. 2063 af 21. de-
cember 2020, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 8 a indsættes:
Ȥ
8 b.
En institution beliggende
i Aarhus, Albertslund, Ballerup,
Brøndby, Dragør, Frederiksberg,
Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glos-
trup, Greve, Herlev, Hvidovre,
Høje-Taastrup, Ishøj, Københavns,
Lyngby-Taarbæk, Odense, Ruders-
dal, Rødovre, Tårnby eller Vallens-
bæk kommune modtager uanset til-
skudsbestemmelserne i denne lov
ikke aktivitetsafhængige tilskud fra
Børne- og Undervisningsministe-
riet til uddannelse af elever, der er
optaget ud over institutionens optag
i det skoleår, hvor de optog flest
elever i skoleårene 2018/2019,
2019/2020 og 2020/2021, bortset
fra institutioner, som er Team Dan-
mark Uddannelsespartner. Loftet
vil dog ikke blive fastsat under års-
elevtalskravet i § 17, stk. 1, nr. 1.
33
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 247: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2434259_0034.png
UDKAST 17. august 2021
Stk. 2.
Børne- og undervisnings-
ministeren fastsætter i forbindelse
med godkendelse af skoler og kur-
ser efter § 1 et loft for, hvor mange
elever skolen eller kurset, vil kunne
få tilskud til.«
34