Børne- og Undervisningsministeren
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
12. august 2021
Kære politikere
I dag er det blevet normen at tage en studentereksamen efter 9. og 10. klasse. Således vælger
3 ud af 4 elever at søge ind på en gymnasial uddannelse efter grundskolen. Det er dog ikke alle
elever, der ender med at bruge deres studentereksamen til videre uddannelse.
I hver årgang er der over 7000 personer, der ikke har brugt deres studentereksamen til videre
uddannelse fire år efter, at de er blevet færdige som studenter, og andelen har været stigende
i de seneste år. I 2013 var 11,6 pct. af de personer, der var blevet studenter 4 år tidligere, stadig
ikke i gang med en uddannelse. I 2020 var tallet steget, så 15,4 pct. af studenterne fra 2016
ikke var i gang med
–
eller havde gennemført
–
en uddannelse efter gymnasiet. Det svarer til
hver 7. student. Samtidig viser prognoser, at der vil mangle et stort antal faglærte i fremtiden.
Der kan derfor være store samfundsmæssige gevinster ved at få flere studenter til at starte på
en erhvervsuddannelse.
Den nationale vejledningsinstitution Studievalg Danmark, der hovedsageligt vejleder elever på
ungdomsuddannelserne, fik fra 1. januar 2021 til opgave ikke kun at vejlede om de videregå-
ende uddannelser men også om muligheden for at tage en erhvervsuddannelse. Dette er posi-
tivt, men der er også behov for en mere systematisk indsats.
Derfor opfordrer SMVdanmark til en kulturændring, så dét at vælge en erhvervsuddannelse
efter gymnasiet bliver et lige så accepteret valg, som at starte på en videregående uddannelse.
Konkret foreslår SMVdanmark:
1. At rollemodeller
–
dygtige lærlinge, som har valgt en erhvervsuddannelse efter gymnasiet
–
besøger gymnasierne.
2. At stude ter ” udges” til at starte på udda elser ed gode beskæftigelses uligheder.
Konkret skal studenter, der ikke er i gang med en uddannelse, årligt have et brev med informa-
tion om, hvilke erhvervsuddannelser i deres lokalområde, der har gode beskæftigelsesmulighe-
der og gode muligheder for at få en læreplads. Den enkelte kommune er ansvarlig for brevet,
der udarbejdes i samarbejde med relevante erhvervsskoler.