Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 246
Offentligt
2433277_0001.png
Børne- og Undervisningsministeren
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
12. august 2021
Kære politikere
I dag er det blevet normen at tage en studentereksamen efter 9. og 10. klasse. Således vælger
3 ud af 4 elever at søge ind på en gymnasial uddannelse efter grundskolen. Det er dog ikke alle
elever, der ender med at bruge deres studentereksamen til videre uddannelse.
I hver årgang er der over 7000 personer, der ikke har brugt deres studentereksamen til videre
uddannelse fire år efter, at de er blevet færdige som studenter, og andelen har været stigende
i de seneste år. I 2013 var 11,6 pct. af de personer, der var blevet studenter 4 år tidligere, stadig
ikke i gang med en uddannelse. I 2020 var tallet steget, så 15,4 pct. af studenterne fra 2016
ikke var i gang med
eller havde gennemført
en uddannelse efter gymnasiet. Det svarer til
hver 7. student. Samtidig viser prognoser, at der vil mangle et stort antal faglærte i fremtiden.
Der kan derfor være store samfundsmæssige gevinster ved at få flere studenter til at starte på
en erhvervsuddannelse.
Den nationale vejledningsinstitution Studievalg Danmark, der hovedsageligt vejleder elever på
ungdomsuddannelserne, fik fra 1. januar 2021 til opgave ikke kun at vejlede om de videregå-
ende uddannelser men også om muligheden for at tage en erhvervsuddannelse. Dette er posi-
tivt, men der er også behov for en mere systematisk indsats.
Derfor opfordrer SMVdanmark til en kulturændring, så dét at vælge en erhvervsuddannelse
efter gymnasiet bliver et lige så accepteret valg, som at starte på en videregående uddannelse.
Konkret foreslår SMVdanmark:
1. At rollemodeller
dygtige lærlinge, som har valgt en erhvervsuddannelse efter gymnasiet
besøger gymnasierne.
2. At stude ter ” udges” til at starte på udda elser ed gode beskæftigelses uligheder.
Konkret skal studenter, der ikke er i gang med en uddannelse, årligt have et brev med informa-
tion om, hvilke erhvervsuddannelser i deres lokalområde, der har gode beskæftigelsesmulighe-
der og gode muligheder for at få en læreplads. Den enkelte kommune er ansvarlig for brevet,
der udarbejdes i samarbejde med relevante erhvervsskoler.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 246: Henvendelse af 12/8-21 fra SMVdanmark om behov for en mere systematisk indsats for rekruttering af studenter til erhvervsuddannelserne
2433277_0002.png
3. Når studenter starter på en erhvervsuddannelse, så skal de ikke automatisk tvinges til at
u dvære fag ”tva gs erit” . Det skal være op til de e kelte studere de og erhvervsskole at
aftale, om der evt. er kurser, som eleven ikke behøver.
4. Færre lærer i dag naturligt erhvervsuddannelserne at kende. Derfor er det vigtigt, at de
møder erhvervsuddannelserne i løbet af grundskolen, så de kan træffe et informeret uddan-
nelsesvalg, hvad enten de så vælger en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen eller ef-
ter gymnasiet. Derfor bør der indføres obligatorisk erhvervspraktik og 10. klassestilbud bør i
større udstrækning være placeret på og drevet af en erhvervsskole.
5. Der er i særlig grad et potentiale i Region Hovedstaden, hvor andelen der vælger en er-
hvervsuddannelse efter grundskolen i øvrigt, også er lav. Derfor opfordres kommuner og er-
hvervsskoler i Hovedstadsområdet i særlig grad til at igangsætte indsatser, der skal rekruttere
personer med en studentereksamen til erhvervsuddannelserne.
Vi ser frem mod den videre dialog om denne centrale udfordring.
Venlig hilsen
Kasper Munk Rasmussen
Uddannelsesansvarlig
T +45 33 93 20 00
M
+45 61 96 39 80
Islands Brygge 26 | 2300 Kbh. S |
SMVdanmark.dk
| T
+45 33 93 20 00 |
2