Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov om kommunale internationale grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr.
nr. 599 af 20. maj 2019, foretages følgende ændring:
1.
§ 20
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. december 2021.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
2.1 Baggrund for evalueringen
2.2 De væsentligste resultater af evalueringen
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1 Ophævelse af revisionsbestemmelsen
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
1. Indledning
Med lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale grundskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019, fik kommunerne mulighed
for at oprette internationale grundskoletilbud i kommunalt regi med virk-
ning fra skoleåret 2015/16. Tidligere havde det alene været muligt at etab-
lere internationale grundskoletilbud i henhold til lov om friskoler og priva-
te grundskoler m.v.
Det var oprindeligt fastsat i § 20 i lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommu-
nale internationale grundskoler, at undervisningsministeren skulle frem-
sætte forslag om revision af loven i folketingsåret 2018-19.
Evaluering af loven i foråret 2018 viste, at ingen kommuner havde erfarin-
ger med anvendelsen af loven. På den baggrund blev det besluttet at ud-
skyde revisionen af loven til folketingsåret 2021-22.
Det er herefter fastsat i lovens § 20, at undervisningsministeren fremsætter
forslag om revision af loven i folketingsåret 2021-22. Forud for revisionen
af loven skal der gennemføres en evaluering af lovens virkninger, herunder
i hvilket omfang loven har forbedret kommunernes mulighed for lokalt at
styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt kvalificeret udenlandsk
arbejdskraft og for at tiltrække udenlandske virksomheder.
I foråret 2021 er loven igen blevet evalueret, og denne gang har det vist
sig, at én kommune er i gang med at oprette en kommunal international
skole, og flere andre kommuner er i overvejelser om oprettelsen af en
kommunal international skole.
På baggrund af den foretagne evaluering af loven, der som nævnt viser, at
loven nu bliver anvendt, foreslås det, at revisionsbestemmelsen ophæves.
2. Lovforslagets baggrund
2.1 Baggrund for evalueringen
Som nævnt er det fastsat i lovens § 20, at undervisningsministeren frem-
sætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2021-22.
Det var oprindeligt fastsat i § 20 i lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommu-
nale internationale grundskoler, at undervisningsministeren skulle frem-
sætte forslag om revision af loven i folketingsåret 2018-19.
Det daværendedaværende Undervisningsministerium foretog en evaluering
af loven i foråret 2018, men da ingen kommuner havde erfaringer med
anvendelsen af loven, blev det besluttet at udskyde revisionen af loven til
folketingsåret 2021-22.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Om begrundelsen for udskydelsen af den lovpligtige revision af loven
fremgik det af forarbejderne til loven (lovforslag nr. L 58, fremsat den 4.
oktober 2018 af undervisningsministeren, Folketingstidende 2018-19 (1.
samling), Tillæg A, de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.2), at evalue-
ringen af lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale grund-
skoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 159 af 8. februar 2017, viste, at kommu-
nerne ikke havde anvendt loven til at oprette en kommunal international
grundskole i kommunen. En enkelt kommune oplyste, at kommunalbesty-
relsen havde truffet en politisk beslutning om at oprette en kommunal in-
ternational grundskole, og at tidshorisonten for oprettelsen endnu ikke var
fastlagt.
Videre blev det i afsnit 3.1.3 i de almindelige bemærkninger til ovenståen-
de lovforslag foreslået, at lovens § 20 skulle ændres, således at fremsættel-
se af forslag om revision af loven blev udsat til folketingsåret 2021-22, da
en udsættelse af lovrevisionen med 3 år vil give bedre mulighed for at be-
dømme, om loven skal videreføres uændret, ændres eller ophæves.
Om selve evalueringen og rammerne for denne fremgår det af forarbejder-
ne til den oprindelige lov (lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale inter-
nationale grundskoler), at der skulle ske en evaluering af lovens virkninger
som grundlag for, at undervisningsministeren kunne fremsætte forslag om
revision af loven i folketingsåret 2018-19, jf. betænkning over lovforslag
nr. L 130 om kommunale internationale grundskoler, der er afgivet af Bør-
ne- og Undervisningsudvalget den 24. marts 2015, Folketingstidende
2014-15 (1. samling), tillæg B.
Det følger af betænkningen, at der forud for revisionen ville blive gennem-
ført en evaluering af lovens virkninger, og at det ville blive evalueret, i
hvilket omfang loven havde forbedret kommunernes mulighed for lokalt at
styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt kvalificeret udenlandsk
arbejdskraft og for at tiltrække udenlandske virksomheder. I evalueringen
ville forældrenes tilfredshed med undervisningstilbuddene og kvaliteten af
undervisningstilbuddene også indgå, samt om oprettelse af kommunale
internationale grundskoler havde påvirket søgningen til internationale frie
grundskoler, herunder internationale frie grundskoleafdelinger, i lokalom-
rådet.
Børne- og Undervisningsministeriet har på den baggrund foretaget en eva-
luering af loven i foråret 2021.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Som led i evalueringen har ministeriet anmodet samtlige kommunalbesty-
relser om at besvare følgende spørgsmål:
1. Har der i kommunen siden august 2018 været overvejelser eller truffet
beslutning om oprettelse af en kommunal international grundskole?
1.a. Hvis ja
hvorfor har overvejelserne eller beslutningen endnu ikke ført
til etablering af en kommunal international grundskole?
1.b. Hvis nej
har kommunen vurderet, at de private internationale grund-
skoler i lokalområdet har kunnet tilbyde de nødvendige pladser til børn af
udlændinge, der har midlertidigt ophold i landet på grundlag af beskæfti-
gelse, eller har det været nødvendigt at undervise børnene uden for lokal-
området?
2. Hvilke bestemmelser i lov om kommunale internationale grundskoler er
der behov for at ændre for at lette oprettelsen og driften af kommunale
internationale grundskoler?
Ministeriet har den 3. maj 2021 modtaget svar fra 43 kommuner.
2.2 De væsentligste resultater af høringen af kommunerne
Lolland Kommune har truffet beslutning om oprettelse af en kommunal
international grundskole, som åbner fra skoleåret 2021-22. Lolland Kom-
mune har primært valgt at oprette skolen pga. arbejdet med Femern-
tunellen, som har skabt et behov for en kommunal international grundskole
på Lolland. Skoleindskrivningen forventedes påbegyndt i maj 2021, og der
er blevet ansat ledelse og personale på skolen. Lolland Kommune har i
forbindelse med oprettelsen primært oplevet en udfordring i forhold til
elevsammensætning, idet lovens nuværende udformning betyder, at kom-
munen kommer til at sige nej til nogle børn af danske familier, fordi ho-
vedparten af eleverne skal være elever inden for målgruppen. Lolland
Kommune foreslår, at loven ændres, således at børn af danske forældre,
som tidligere har haft ophold i udlandet, børn af udlændinge med perma-
nent ophold i Danmark, samt børn med én forælder som er udlænding,
bliver omfattet af målgruppen.
12 andre kommuner har haft overvejelser om oprettelse af en kommunal
international skole. Flere kommuner peger som begrundelse for, at de har
valgt ikke at oprette en kommunal international skole, på, at der er tale om
en betydelig udgift for kommunen. Kommunerne foreslår i den forbindel-
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
se, at loven ændres, således at det bliver muligt at etablere en international
linje eller afdeling på en eksisterende folkeskole. Nogle kommuner nævner
også elevsammensætningen som en udfordring og ønsker, at den gøres
bredere.
De resterende kommuner har vurderet, at der ikke er et behov for at oprette
en kommunal international grundskole. De fleste kommuner, der ikke har
overvejet at oprette en kommunal international grundskole, er af den opfat-
telse, at børn i målgruppen undervises i private internationale grundskoler i
lokalområdet (enten i kommunen eller en nabokommune) eller er indskre-
vet på den lokale folkeskole.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ophævelse af revisionsbestemmelse
3.1.1. Gældende ret
Lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale grundskoler med
senere ændringer, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019, giver
kommunerne mulighed for at oprette internationale grundskoletilbud i
kommunalt regi.
Det fremgår af lovens
§
1, stk. 1, at kommunalbestyrelsen på et møde kan
træffe beslutning om oprettelse af en kommunal international grundskole.
Kommunale internationale grundskoler oprettes som fritstående skoler
uden for rammerne af folkeskolen.
Kommunale internationale grundskoler optager efter forældrenes ønske
undervisningspligtige børn af udlændinge, der har midlertidigt ophold her i
landet på grundlag af beskæftigelse, samt danske børn og andre udenland-
ske børn, der bor eller opholder sig her i landet, hvis der er ledig kapacitet,
jf. lovens
§
3, stk. 1-3.
Det er fastsat i lovens
§
9, stk. 1, at alle udgifter til kommunale internati-
onale grundskoler påhviler kommunerne.
Det er fastsat i lovens
§
20, at undervisningsministeren fremsætter forslag
om revision af loven i folketingsåret 2021-22.
Det var oprindeligt fastsat i § 20 i lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommu-
nale internationale grundskoler, at undervisningsministeren skulle frem-
sætte forslag om revision af loven i folketingsåret 2018-19.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det daværendedaværende Undervisningsministerium foretog en evaluering
af loven i foråret 2018, men da ingen kommuner havde erfaringer med
anvendelsen af loven, blev det besluttet at udskyde revisionsbestemmelsen
til folketingsåret 2021-22.
Om begrundelsen for udskydelsen af revisionsbestemmelsen fremgår det
af forarbejderne til loven (lovforslag nr. L 58, der er fremsat den 4. oktober
2018 af undervisningsministeren, Folketingstidende 2018-19 (1. samling),
Tillæg A, de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.2), at evalueringen af
lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale grundskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 159 af 8. februar 2017, havde vist, at kommunerne
ikke havde anvendt loven til at oprette en kommunal international grund-
skole i kommunen. En enkelt kommune havde oplyst, at kommunalbesty-
relsen havde truffet en politisk beslutning om at oprette en kommunal in-
ternational grundskole. Tidshorisonten for oprettelsen var på daværende
tidspunkt endnu ikke fastlagt.
Videre følger det af afsnit 3.1.3 i de almindelige bemærkninger til oven-
stående lovforslag, at lovens § 20 blev foreslået ændret, således at frem-
sættelse af forslag om revision af loven blev udsat til folketingsåret 2021-
22. En udsættelse af lovrevisionen med 3 år vurderedes at ville give bedre
mulighed for at bedømme, om loven skulle videreføres uændret, ændres
eller ophæves.
3.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Loven er blevet evalueret i foråret 2021.
Evalueringen har vist, at én kommune, nemlig Lolland Kommune, er i
gang med at oprette en kommunal international skole. Lolland Kommune
har truffet beslutning om oprettelse af en kommunal international grund-
skole, som åbner fra skoleåret 2021-22. Lolland Kommune har primært
valgt at oprette skolen pga. arbejdet med Femern-tunellen, som har skabt
et behov for en kommunal international grundskole på Lolland. Skoleind-
skrivningen påbegyndes i maj 2021, og der er ansat ledelse og personale
på skolen.
Flere andre kommuner har overvejelser om at oprette en kommunal inter-
national skole.
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
I modsætning til evalueringen i foråret 2018 er kommunerne enten gået i
gang med at anvende loven eller har overvejelser derom. Det foreslås på
den baggrund, at revisionsbestemmelsen i lovens § 20 ophæves.
Børne- og Undervisningsministeriet vil fortsat følge lovens virkninger.
Som følge af, at loven stadig er relativt ny, og erfaringerne med anvendel-
sen af loven er begrænsede, forudsættes det, at ministeriet om tre-fem år
vil foretage en evaluering af loven tilsvarende den, der er foretaget i 2018
og 2021, med henblik på at finde ud af, om lovens indhold og udformning
er hensigtsmæssig, eller om der er ønsker fra kommunerne om ændringer.
Her vil man bl.a. kunne se på, hvordan det er gået med Lolland Kommunes
udfordringer med elevsammensætningen, og om der kunne være grundlag
for at ændre i lovens bestemmelser om elevgrundlaget til kommunale in-
ternationale skoler, som en del andre kommuner også efterspørger.
Flere kommuner har også efterspurgt mulighederne for at oprette internati-
onale linjer på eksisterende folkeskoler, hvor der kan undervises med en-
gelsk som undervisningssprog i videre omfang, end folkeskoleloven i dag
giver mulighed for. Ministeriet kan hertil oplyse, at der ikke hidtil har væ-
ret politisk flertal for internationale linjer i regi af folkeskolen. Der har en
årrække været etableret forsøg med internationale linjer i udskolingen, og
det seneste rammeforsøg løber fra skoleåret 2019/20 til 2021/22. Forsøge-
ne skal evalueres, hvorefter ministeriet på baggrund heraf vil tage stilling
til, om forsøgene skal søges permanentgjort.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige eller naturmæssige konsekvenser.
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2429268_0009.png
UDKAST
9.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den […] til den […] været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:[...]
11. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
Negative konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis ja, ser/merudgifter (hvis ja, an-
angiv omfang/Hvis nej, anfør giv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2429268_0010.png
UDKAST
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø- og naturmæssige kon- Ingen
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper
for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej X
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse § 20 i lov om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019, fremsætter(nu
Børne- og Undervisningsministeren) undervisningsministeren forslag om
revision af loven i folketingsåret 2021-22.
Det foreslås, at lovens § 20 ophæves.
Den foreslåede ændring af lovens § 20 vil medføre, at ministeriet ikke i
fremtiden har pligt til at fremsætte lovforslag til revision af loven.
Som følge af at loven stadig er relativt ny, og erfaringerne med anvendel-
sen af loven er begrænsede, forudsættes det, at ministeriet om tre-fem år
vil foretage en evaluering af loven tilsvarende den, der er foretaget i 2018
og 2021 med henblik på at finde ud af, om lovens indhold og udformning
er hensigtsmæssigt, eller om der er ønsker fra kommunerne om ændringer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. december 2021.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2429268_0012.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse
nr. nr. 599 af 20. maj 2019, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 20.
Undervisningsministeren
1.
§ 20
ophæves.
fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2021-22.
12