Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 237
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om frisko-
ler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne-
og ungeydelse
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring af lov om folkeskolen, lov om
friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en
børne- og ungeydelse foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 6
ændres »2021-22« til: »2022-23«.
§2
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Lovudkast - Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om ændring af lov om obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2.1. Revision af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og un-
geydelse
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det foreslås, at børne- og undervisningsministeren fremsætter forslag til lov
om revision af loven i folketingsåret 2022-23. Forslaget indebærer, at der
vil skulle ske en udskydelse af revisionen med et år, idet det fremgår af lo-
ven, at der skal fremsættes lovforslag om revision af loven i folketingsåret
2021-22.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Lovudkast - Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om ændring af lov om obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det følger af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og un-
geydelse, at der skal fremsættes lovforslag om revision af loven i folketings-
året 2021-22.
Det fremgår af bemærkninger til ændringsforslaget nr. 10 i betænkningen,
at der forud for revisionen vil blive gennemført en evaluering af lovens virk-
ninger. Det fremgår videre, at det vil blive evalueret, i hvilket omfang sprog-
prøverne virker efter hensigten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager
til at styrke de dansksproglige færdigheder blandt eleverne på de omfattede
skoler.
Evalueringen af lovens virkninger er ikke blevet gennemført, da det grundet
COVID-19 ikke har været muligt at gennemføre evalueringerne af obliga-
toriske sprogprøver og styrket forældreansvar i skoleåret 2020-2021 som
planlagt. Det foreslås derfor, at revisionen af loven udsættes, så evaluerin-
gen kan gennemføres forinden.
2. Revision af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og
ungeydelse
2.1 Gældende ret
Det fremgår af § 6 i lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler
og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og
ungeydelse, at der skal fremsættes lovforslag om revision af loven i folke-
tingsåret 2021-22.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 278 af 26. marts 2019 (bemærknin-
gerne til ændringsforslag nr. 10, i lovforslag nr. L 60 som fremsat, jf. Fol-
ketingstidende 2018-19, Tillæg B, side 6), at der forud for revisionen vil
blive gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det fremgår videre, at
det vil blive evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne virker efter hensig-
ten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansksprog-
lige færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Den påtænkte evaluering af lovens virkninger, der skulle foretages forud for
revisionen af loven, er ikke blevet gennemført, da det grundet COVID-19
ikke har været muligt at gennemføre evalueringer af obligatoriske sprogprø-
ver og styrket forældreansvar i skoleåret 2020-2021. Det foreslås derfor, at
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Lovudkast - Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om ændring af lov om obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
lovens § 6 ændres, således at fremsættelse af forslag om revision af loven
udsættes til folketingsåret 2022-23, når evalueringen foreligger.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. juni 2021 til den 18. august
2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption & Samfund, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen,
Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, ATP, B-SOSU, Borger- og Retssikker-
hedschefen i SKAT, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdoms-
pædagogernes Landsforbund (BUPL), Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
CEPOS, CEVEA, Danmarks Evalueringsinstitut , Danmarks Idrætsforbund,
Danmarks Lærerforening , Danmarks Private Skoler
grundskoler og gym-
nasier, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Blindesam-
fund, Danske Døves Landsforbund, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
bestyrelserne,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lederne, Dansk Flygtningehjælp,
Danske Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Dansk
Gymnastik- og Idrætsforening, Danske Handicaporganisationer, Danske HF
og VUS
Bestyrelserne, Danske HF og VUC
Lederne, Dansk Metal,
Dansk Musikskolesammenslutning, Danske Musik- og Kulturskoler,
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Lovudkast - Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om ændring af lov om obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2422251_0005.png
UDKAST
Dansk, Musikpædagogisk Forening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Danske Professionshøjskoler, Dansk Psykolog Forening, Dansk Socialråd-
giverforening, Dansk Skoleidræt, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-
skoler
Bestyrelserne, Danske Skoleelever, Dansk Told og Skatteforbund,
Dansk Industri, Danske Undervisningsorganisationers Samråd, Datatilsy-
net, De Private Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Ejen-
domsforeningen Danmark, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elev-
Organisation, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, Fag og Ar-
bejde (FOA), Finans Danmark, Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen
af forstandere og direktører ved AMU-centrene, Foreningen af Danske Skat-
teankenævn, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen Danske Re-
visorer, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring- og Pension, Frie Sko-
lers Lærerforening, Friskolerne, FSR
danske revisorer, FTF, Handelssko-
lernes Lærerforening, HK Privat, Institut for Menneskerettigheder, ISO-
BRO, Justisia, Klagenævnet for Specialundervisning, KL, Kraka, Landsfor-
bundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsforeningen af 10. klasse-
skoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsorgani-
sationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Landssamråd for PPR-chefer, Landsskatteretten, Lederforeningen for VUC,
Lilleskolerne - en sammenslutning af frie grundskoler -, Private Gymnasier
og Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervs-
rettede Uddannelser (REU), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet), Skatteanke-
styrelsen, Skolelederforeningen, Skole og Forældre, Socialpædagogernes
Landsforbund, SRF Skattefaglig Forening, Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, Team Danmark, Uddannelsesforbundet, Ungdommens Ud-
dannelsesvejledning, Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, VUC Be-
styrelsesforeningen, Økonomistyrelsen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Lovudkast - Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om ændring af lov om obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2422251_0006.png
UDKAST
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Lovudkast - Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om ændring af lov om obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge § 6 i lov nr. 278 af 26. marts 2019 om ændring af lov om folkeskolen,
lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov
om en børne- og ungeydelse, skal undervisningsministeren i folketingsåret
2021-22 fremsætte forslag om revision af loven.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 6 ændres, således at denne revision udsky-
des til folketingsåret 2022-23.
Forud for revisionen vil der blive gennemført en evaluering af lovens virk-
ninger. Det vil blive evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne virker efter
hensigten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager til at styrke de dansk-
sproglige færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
Der henvises til pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Lovudkast - Høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag om ændring af lov om obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar (Udskydelse af revisionsbestemmelse), fra børne- og undervisningsministeren
2422251_0008.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 278 af 26. marts 2019 om
ændring af lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundsko-
ler m.v., lov om social service og
lov om en børne- og ungeydelse
foretages følgende ændringer:
§ 6.
Undervisningsministeren frem-
1.
I
§ 6
ændres »2021-22« til:
sætter forslag om revision af loven »2022-23«.
i folketingsåret 2021-22.
8