Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 227
Offentligt
2418900_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
Bekendtgørelse af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
Herved bekendtgøres lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 187 af 9.
marts 2020, med de ændringer, der følger af lov nr. 2062 af 21. december 2020, lov nr. 2205 af 29.
december 2020 og § 1 i lov nr. 2206 af 29. december 2020.
Den ændring, der følger af § 1, nr. 5, i lov nr. 1693 af 26. december 2017 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Nedsættelse af
VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og Statens
Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.), er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da ændringen
træder i kraft den 1. januar 2022, jf. § 5, stk. 2, i lov nr. 1693 af 26. december 2017.
Den ændring, der følger af § 1, nr. 12, i lov nr. 1737 af 27. december 2018 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser og lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag, justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag,
merbidragsfritagelse m.v.), og som skulle træde i kraft den 1. januar 2022, jf. § 5, stk. 4, i lov nr. 1737
af 27. december 2018, er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da ændringen efterfølgende er
ophævet, jf. § 2, nr. 1, i lov nr. 2206 af 29. december 2020.
Kapitel 1
Almindelige bestemmelser
§ 1.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er en selvejende institution, der har til formål at administrere
refusions- og tilskudsordninger, der skal medvirke til at skaffe det fornødne antal praktik-
og
lærepladser
for uddannelsessøgende.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager endvidere til finansiering af godtgørelse i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Stk. 3.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag varetager desuden administration af godtgørelse og
tilskud til befordringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse.
§ 2.
Loven omfatter alle arbejdsgivere, der er omfattet af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 2.
Undtaget fra loven er religiøse samfund, der er fritaget for afgiftspligt i medfør af § 2 a i lov
om afgift af lønsum m.v. samt Julemærkefonden. Undtaget fra loven er endvidere diplomatiske
repræsentationer, konsulære repræsentationer med udsendte medarbejdere og internationale
organisationer. Børne- og undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætte regler om fremgangsmåden ved ansøgning om at blive
undtaget fra loven efter 1. pkt.
§ 3.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ledes af en bestyrelse, der består af en formand og 16 andre
medlemmer. Heraf udpeger Dansk Arbejdsgiverforening 5, Fagbevægelsens Hovedorganisation 6,
staten 1, kommunerne 1, Danske Regioner 1, Forhandlingsfællesskabet 1 og Centralorganisationernes
Fællesudvalg 1.
Stk. 2.
Bestyrelsen udpeger selv sin formand, som ikke må have tilknytning til en arbejdsgiver- eller
arbejdstagerorganisation. Formandens stemme er udslagsgivende i tilfælde af stemmelighed.
Stk. 3.
Bestyrelsens formand og øvrige medlemmer udpeges for 3 år ad gangen. Genvalg kan finde
sted.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0002.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
Stk. 4.
Såfremt de i stk. 1 nævnte udpegningsberettigede ikke afgiver indstilling i overensstemmelse
med reglerne for udpegning i stk. 1 og 3, kan børne- og undervisningsministeren beslutte, at bestyrelsen
kan fungere uden de pågældende medlemmer.
Stk. 5.
Bestyrelsen er ansvarlig for institutionens administration.
Stk. 6.
Bestyrelsen kan overlade administrationen til Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Kapitel 2
Lønrefusion
§ 4.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder refusion til de i § 2 nævnte arbejdsgivere, der i henhold
til uddannelsesaftale har udbetalt løn under skoleophold til elever
eller lærlinge
under
erhvervsuddannelse i overensstemmelse med lovgivningen for disse uddannelser og til elever under
uddannelser, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
sidestilles med erhvervsuddannelser.
Lønrefusion efter 1. pkt. kan udgøre mere end 100 pct. af den
udbetalte løn under skoleophold.
Stk. 2.
For elever
og lærlinge,
der ved uddannelsesaftalens påbegyndelse er fyldt 25 år, ydes refusion
efter stk. 1 med en særlig takst for voksne, såfremt arbejdsgiveren udbetaler voksenelevløn. Udbetales
almindelig elevløn, ydes refusion med de takster, der gælder for elever
og lærlinge
under 25 år. For
elever
og lærlinge,
der er omfattet af § 66 y, stk. 1, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser, kan
arbejdsgiveren tidligst opnå ret til lønrefusion efter stk. 1 fra det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren forinden
har beskæftiget den pågældende på fuld tid i sammenhængende 3 måneder eller ved
deltidsbeskæftigelse i en sammenhængende periode, der svarer til 3 måneders fuldtidsbeskæftigelse. 3.
pkt. finder anvendelse, uanset om arbejdsgiveren udbetaler voksenelevløn eller almindelig elevløn.
Stk. 3.
Refusion ydes ikke, såfremt der for arbejdsgiveren udføres produktivt arbejde som led i
skoleopholdene af et omfang svarende til den udbetalte løn.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter regler om betingelser for
udbetaling af refusionsbeløb samt regler om helt eller delvist bortfald af lønrefusion, når arbejdsgiveren
samtidig modtager støtte til praktik-
eller lærepladsen
i henhold til anden lovgivning.
§ 5.
Taksterne for lønrefusion fastsættes i de årlige finanslove efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Endvidere fastsættes i de årlige finanslove den procentandel,
hvormed lønrefusion efter § 4, stk. 1, 2. pkt. maksimalt kan ydes i forhold til den udbetalte løn under
skoleophold.
Stk. 2.
Staten afholder en del af de udgifter til lønrefusion efter stk. 1, som vedrører supplerende
undervisning, der er studieforberedende, i en erhvervsuddannelses grundforløb og hovedforløb, jf. § 24,
stk. 2, og § 33 a i lov om erhvervsuddannelser. Statens tilskud beregnes med en sats svarende til SU-
stipendiesatsen for udeboende, der er fyldt 20 år, og udbetales kvartalsvis til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag nærmere regler om ordningen, herunder om revisorattestation af
oplysninger fra skolerne.
Kapitel 2 a
Dækning af udgifter til elevers
og lærlinges
ophold på kostafdelinger
§ 5 a.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag dækker udgifter til elevers
og lærlinges
nødvendige eller
aftalte ophold på kostafdelinger under skoleophold som led i en erhvervsuddannelse, jf. regler udstedt i
medfør af § 49, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser. Det er en betingelse for dækning af udgifter efter
1. pkt., at der mellem arbejdsgiver og elev
eller lærling
er indgået en uddannelsesaftale efter kapitel 7 i
lov om erhvervsuddannelser.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0003.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan bestemme, at ordningen også finder
anvendelse i forhold til udgifter til elevers nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger under
skoleophold som led i en uddannelse, som kan sidestilles med erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, hvis
eleverne har ophold på kostafdelinger som nævnt i regler udstedt i medfør af § 49, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser.
Stk. 3.
Institutioner godkendt til tilskud efter § 18 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
træffer afgørelse om, hvorvidt elevens
eller lærlingens
ophold er nødvendigt eller aftalt.
Stk. 4.
Institutioner godkendt til tilskud efter § 18 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
anmoder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag om refusion for udgifter efter stk. 1 og 2.
Stk. 5.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter regler om betingelser for
dækning af udgifter efter stk. 1 og 2 og om anden administration af ordningen, herunder at anmodning
om refusion indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
stiller til rådighed (digital selvbetjening), og at anmodninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
kan afvises af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Kapitel 3
Tilskud til befordringsudgifter m.v.
§ 6.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til befordringsudgifter, som arbejdsgiveren har
afholdt i forbindelse med elevens
eller lærlingens
skoleophold. Beløbene ydes for elever
og lærlinge
i
erhvervsuddannelser, herunder erhvervsuddannelser for voksne og for elever
og lærlinge
omfattet af §
66 y, stk. 1, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser på vilkår som nævnt i § 4, stk. 2, 3. pkt., og i
uddannelser, der efter § 4, stk. 1, er sidestillet med erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
Tilskuddet til befordringsudgifter, herunder befordringsudgifter, der afholdes for andre elever i
medfør af § 12, kan højst udgøre 80 pct. af de af arbejdsgiveren afholdte udgifter.
§ 7.
I uddannelsesområder eller dele af et uddannelsesområde vil der kunne indgås kollektive
overenskomster mellem uddannelsesområdets arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer vedrørende
befordringsgodtgørelse til elever
og lærlinge
under erhvervsuddannelse, som arbejdsgiveren har afholdt
i forbindelse med uddannelse af disse elever
og lærlinge.
Hvis sådanne overenskomster findes inden for
uddannelsesområdet eller dele af uddannelsesområdet, skal de heri fastsatte ydelser udredes af alle
arbejdsgivere inden for området.
§ 7 a.
Hvis en elev
eller lærling,
herunder en elev
eller lærling
under erhvervsuddannelse for voksne,
jf. kapitel 7 d i lov om erhvervsuddannelser, på grund af arbejdsgiverens konkurs, virksomhedsophør
eller dødsfald ikke har mulighed for at få udbetalt overenskomstmæssig befordringsudgift, jf. §§ 6 og 7,
udbetaler Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag beløbet til eleven
eller lærlingen
efter retningslinjer
fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. § 15.
Stk. 2.
Indtil anden uddannelsesaftale måtte blive indgået, dækker Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag endvidere i de i stk. 1 nævnte situationer elevers
og lærlinges
krav på
refusionsberettiget løn, jf. § 4, stk. 1, og feriegodtgørelse under igangværende skoleophold ud over den
periode, Lønmodtagernes Garantifond udbetaler erstatning for, jf. lov om Lønmodtagernes Garantifond.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan fastsætte nærmere retningslinjer for
anmeldelse af krav i henhold til stk. 2, herunder frist for indgivelse af anmeldelse, samt for
dokumentation af kravet og udbetaling af pengene.
Kapitel 4
Mobilitetsfremmende ydelser m.v.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0004.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
§ 8.
Med henblik på indgåelse af uddannelsesaftaler vedrørende erhvervsuddannelser yder
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag økonomisk støtte til elever
og lærlinge
i form af:
1) Rejsehjælp til søgning eller overtagelse af en
praktiklæreplads.
2) Flyttehjælp ved overtagelse af en
praktiklæreplads.
3) Tilskud til forsørgere til merudgifter til dobbelt husførelse.
4) Tilskud i særlige tilfælde til andre boligudgifter.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse vedrørende skoleoplæringpraktik i
erhvervsuddannelserne.
§ 9.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder økonomisk støtte til elever
og lærlinge
under
erhvervsuddannelse, jf. § 5 c, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser med henblik på
beskæftigelsepraktikuddannelse i virksomheder
i udlandet, jf. § 15, stk. 2.
Stk. 2.
Støtten ydes i form af:
1) Tilskud m.v. nævnt i § 8, stk. 1, nr. 1-3.
2) Rejsehjælp til rejsen til Danmark ved
praktikperiodens
afslutning
af beskæftigelsen i udlandet.
3) Tilskud til boligudgifter.
4) Tilskud til andre særlige udgifter, der er begrundet i udlandsopholdet.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan beslutte at yde tilskud til rejseudgifter
til elever
og lærlinge,
der ønsker at indgå en aftale med en arbejdsgiver om gennemførelse af en faglig
grunduddannelse i udlandet, jf. § 15, stk. 2.
Stk. 4.
Reglerne i § 8, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse for støtte efter denne bestemmelse.
§ 10.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder hel eller delvis refusion af udgifter, som en
arbejdsgiver har afholdt i forbindelse med udstationering af elever
eller lærlinge
med en
erhvervsuddannelsesaftale i udlandet, jf. § 15, stk. 2, eller andre særlige udgifter i forbindelse med
tilvejebringelse af
praktiklærepladser i form af udstationering
i udlandet.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan stille som vilkår for ydelse af
refusion, at arbejdsgiveren i udstationeringsperioden ansætter en elev
eller lærling
under
skoleoplæringpraktik i erhvervsuddannelserne.
§ 11.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder godtgørelse til elever
og lærlinge
i hovedforløbet, jf. §
5 c, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, når eleverne er optaget på grundlag af
beskæftigelsepraktik
i
udlandet, jf. § 9, stk. 1. Godtgørelsen udgør samme beløb, som en arbejdsgiver efter § 5, stk. 1, er
berettiget til at modtage som lønrefusion for den pågældende elev
eller lærling.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan beslutte at give tillæg til godtgørelsen
efter stk. 1. Den samlede godtgørelse må dog højst udgøre et beløb, der svarer til fuld elevløn.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter retningslinjer for udbetaling af
godtgørelsen.
Stk. 4.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til de faglige udvalgs udgifter til
svendeprøver for
erhvervsuddannelseselever og lærlinge
uden uddannelsesaftale, der er optaget til
afsluttende skoleundervisning på grundlag af
beskæftigelsepraktik
i udlandet, jf. § 15, stk. 2.
§ 12.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan beslutte, at bestemmelserne i §§ 6-10
finder tilsvarende anvendelse for andre elever end elever
og lærlinge
i erhvervsuddannelser.
§ 12 a.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til en eller flere institutioner eller en
styrelse eller anden offentlig institution under Børne- og Undervisningsministeriet, som er bemyndiget
til at varetage ordningens administration, eller personer, der varetager formidling af
beskæftigelse og
praktiklærepladser i form af udstationering
i udlandet, jf. også §§ 9 og 10.
§ 12 b.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til faglige udvalg og lokale
uddannelsesudvalg til vejledning om uddannelsesmuligheder, beskæftigelsesmuligheder og hjælp til
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0005.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
aftaleindgåelse m.v. for elever,
lærlinge
og
praktikoplæringsvirksomheder
i erhvervsuddannelserne.
Udvalgene samarbejder med institutionerne og de lokale og regionale interessenter herom.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder endvidere tilskud til de faglige udvalgs udgifter til
afholdelse af svendeprøver for elever
og lærlinge
under erhvervsuddannelse for voksne, jf. § 67 a, stk. 3,
2. pkt., i lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter nærmere regler om ordningen i
stk. 1, herunder om størrelsen af den økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af støtte.
§ 12 c.
Staten yder tilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og andre skoler og
institutioner for formidling af uddannelsesaftaler med arbejdsgivere inden for lov om
erhvervsuddannelser, herunder kombinationsaftaler, eller formidling af
beskæftigelsepraktik
i udlandet,
jf. § 31, stk.
34,
i lov om erhvervsuddannelser. Tilskuddet ydes på grundlag af et årligt måltal for antal
registrerede uddannelsesaftaler og aftaler om
beskæftigelsepraktik
i udlandet pr. tilskudsmodtagende
institution. Måltallet fastsættes til 100 pct. af antal tilskudsudløsende uddannelsesaftaler og aftaler om
beskæftigelsepraktik
i udlandet for institutionen i det seneste kalenderår. Måltallet fastsættes senest den
31. marts i året efter det seneste kalenderår. Tilskuddet forhøjes, når institutionen har opfyldt det årlige
måltal. Tilskuddene ydes ikke for uddannelsesaftaler i henhold til § 66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov
om erhvervsuddannelser eller for uddannelsesaftaler inden for social- og sundhedsuddannelserne.
Tilskuddenes størrelse fastsættes på de årlige finanslove.
Det er en betingelse, at uddannelsesaftalen
eller beskæftigelsen i udlandet får en varighed på mindst tre måneder. Retten til tilskud for
uddannelsesaftaler med prøvetid bortfalder, hvis uddannelsesaftalen ophører inden prøvetidens
udløb.Retten til tilskud bortfalder, hvis uddannelsesaftalen ophører inden prøvetidens udløb, eller hvis
praktikken i udlandet ophører inden 3 måneder.
Stk. 2.
Staten yder tilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og andre skoler og
institutioner for formidling af uddannelsesaftaler, herunder kombinationsaftaler, med arbejdsgivere, der
ikke har haft en uddannelsesaftale med en elev
eller lærling
i de seneste 5 år. Tilskuddet ydes ikke for
uddannelsesaftaler i henhold til § 66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser eller for
uddannelsesaftaler inden for social- og sundhedsuddannelserne. Tilskuddets størrelse fastsættes på de
årlige finanslove.
Det er en betingelse, at uddannelsesaftalen får en varighed på mindst tre måneder.
Retten til tilskud for uddannelsesaftaler med prøvetid bortfalder, hvis uddannelsesaftalen ophører inden
prøvetidens udløb.Retten til tilskud bortfalder, hvis uddannelsesaftalen ophører inden prøvetidens udløb.
Stk. 3.
Staten yder tilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og andre skoler og
institutioner for formidling af uddannelsesaftaler med arbejdsgivere inden for lov om
erhvervsuddannelser, herunder kombinationsaftaler, som indgås med elever
eller lærlinge,
der er i gang
med et grundforløb, og indgås for mindst hele uddannelsesforløbet herefter. Tilskuddet ydes også for
uddannelsesaftaler med merkantile eux-elever
og lærlinge
indgået på det studiekompetencegivende
forløb. Tilskuddet ydes ikke for uddannelsesaftaler med elever
og lærlinge
under erhvervsuddannelse i
henhold til § 12, stk. 1, 4. pkt., i lov om erhvervsuddannelser. Tilskuddets størrelse fastsættes på de
årlige finanslove.
Det er en betingelse, at uddannelsesaftalen får en varighed på mindst tre måneder.
Retten til tilskud bortfalder, hvis uddannelsesaftalen ophører inden prøvetidens udløb.
Stk. 4.
Tilskud i tilskudsåret efter stk. 1-3 beregnes på baggrund af uddannelsesaftaler og aftaler om
beskæftigelsepraktik
i udlandet, som er gyldigt registreret i det praktikadministrative system, senest den
31. december året efter at uddannelsesaftalen eller aftalen om
beskæftigelsepraktik
i udlandet er indgået.
Der sker ikke genberegning af tilskud i tilskudsåret efter stk. 1-3 som følge af registrering eller
berigtigelse af registrering, der finder sted efter denne dato.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren udbetaler et foreløbigt beløb til dækning af udgiften til
tilskud og administrationsudgifter til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Beløbet udbetales kvartalsvis
forud. Der gennemføres en efterfølgende regulering efter årets afslutning.
Stk. 6.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder et særligt regnskab for
udbetalinger i løbet af året, jf. § 24. Regnskabet revideres efter § 25.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0006.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
Stk. 7.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer ordningerne i stk. 1-3 og
fastsætter nærmere regler om udbetalingen.
Stk. 8.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og
revision for institutionerne nævnt i stk. 1-3.
Kapitel 4 a
Skoleoplæringspraktikydelse m.v.
§ 12 d.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag dækker udgifter til skoleoplæringspraktikydelse til elever
og lærlinge
i skoleoplæringpraktik, jf. § 66 k, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, herunder
administrationsudgifter.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag dækker den del af statens driftsudgifter til
skoleoplæringpraktik, der årligt overstiger udgiftsniveauet herfor i 2016. Beløbet efter 1. pkt. reguleres
årligt med det generelle pris- og lønindeks.
Kapitel 4 b
Tilskud for lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.
§ 12 e.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan til faglige udvalg yde tilskud til projekter og indsatser
vedrørende lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne, dog ikke for
erhvervsuddannelserne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk
assistent. Med henblik på opfyldelse af de måltal, som fremgår af § 42 a i lov om erhvervsuddannelser
og regler fastsat i medfør af § 42 a i lov om erhvervsuddannelser, kan Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag endvidere til institutioner, der udbyder erhvervsuddannelse, yde tilskud til [flerårige]
projekter og indsatser vedrørende lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på
erhvervsuddannelserne, dog ikke for erhvervsuddannelserne til social- og sundhedshjælper, social- og
sundhedsassistent og pædagogisk assistent.
Stk. 2.
De samlede udgifter til tilskud efter stk. 1 og til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags
udvikling og administration af ordningen dækkes af
1) et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove,
2) tilskudsmidler, der ikke er kommet til udbetaling det foregående år, og
3) uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 9.
Stk. 3.
Tilskudsbeløbet efter stk. 2 fordeles mellem de faglige udvalg ud fra det gennemsnitlige antal
elever og lærlinge under de enkelte udvalg i de seneste tre tilgængelige regnskabsår. Elever og lærlinge
på erhvervsuddannelserne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk
assistent indgår ikke i beregningen.
Stk. 4.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indhenter til brug for afgørelsen begrundede indstillinger
fra de enkelte faglige udvalg.
Stk. 5.
Det faglige udvalgs begrundede indstilling om udbetaling af tilskud skal indeholde
1) et udkast til afgørelse,
2) en beskrivelse af de projekter, som det faglige udvalg finder, at der skal ydes støtte til, herunder
hvordan de lever op til formålet med ordningen,
3) en nærmere redegørelse for de hensyn og prioriteringer, som indstillingen hviler på, og
4) en beskrivelse af den sagsbehandling, som det faglige udvalg har foretaget forud for indstillingens
afgivelse.
Stk. 6.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag træffer afgørelse i overensstemmelse med det faglige
udvalgs indstilling, medmindre indstillingen
1) falder uden for formålet, jf. stk. 1,
2) overskrider det beløb, der højst kan udbetales tilskud for, jf. stk. 3,
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0007.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
3) ikke opfylder de regler, som bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har fastsat i
medfør af stk. 11,
4) ikke har det i stk. 5 foreskrevne indhold, eller
5) hviler på usaglige hensyn eller på anden måde strider mod gældende ret.
Stk. 7.
I kalenderåret efter tilskuddets udbetaling indsender de faglige udvalg og de institutioner, som
har modtaget tilskud efter stk. 1,
1) et projektregnskab og en ledsagende revisorerklæring om anvendelse af tilskudsmidlerne, inklusive
en opgørelse af uforbrugte midler, og
2) en afrapportering om de iværksatte projekter og evt. effekter heraf.
Stk. 8.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag påser, at de faglige udvalg og de tilskudsmodtagende
institutioner anvender tilskuddet til de projekter eller indsatser, hvortil det er ydet. Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag kan i den forbindelse udstede påbud til tilskudsmodtagende faglige udvalg og tilskuds-
modtagende institutioner om at anvende tilskuddet til de projekter eller indsatser, hvortil det er ydet.
Stk. 9.
De faglige udvalg og de institutioner, som har modtaget tilskud efter stk. 1, skal tilbagebetale
uforbrugte tilskudsmidler til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
opkræver de uforbrugte tilskudsmidler hos de berørte faglige udvalg og institutioner, når midlerne er
opgjort.
Stk. 10.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder en afrapportering over
fordeling og anvendelse af tilskud ydet efter stk. 1 i det foregående år. Afrapporteringen offentliggøres
på Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags hjemmeside senest den 1. april og tilsendes Børne- og
Undervisningsministeriet og Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser til orientering.
Stk. 11.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter nærmere regler om ordningen,
herunder om betingelserne for ydelse af tilskuddet, regnskabs- og dokumentationskrav og udbetaling af
tilskuddet. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan herunder fastsætte regler om, at de
faglige udvalg i kommunikationen med institutionerne om mulig indstilling om tildeling af
tilskudsmidler til disse skal iagttage bestemte frister og benytte særlige formularer, skemaer el.lign.
§ 12 f.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder et driftstilskud til de faglige udvalg til løsning af
udvalgenes opgaver efter lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
Driftstilskuddet ydes inden for et samlet årligt beløb, hvis størrelse fastsættes i de årlige
finanslove. Det samlede beløb fordeles af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag mellem de faglige udvalg
ud fra antallet af elever og lærlinge på baggrund af et gennemsnit af de seneste tre tilgængelige
regnskabsår på uddannelserne under de faglige udvalg.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter nærmere regler om ordningen,
herunder om betingelserne for ydelse af tilskuddet, regnskabs- og dokumentationskrav og udbetaling af
tilskuddet.
§ 12 g.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til [uddannelsesinstitutioner og øvrige
aktører] til tiltag, der understøtter rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge over 18 år på
erhvervsuddannelserne.
Stk. 2.
De samlede udgifter til tilskud efter stk. 1 dækkes af
1) et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove,
2) tilskudsmidler, der ikke er kommet til udbetaling det foregående år, og
3) uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Tilskudsmodtagere skal tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang tilskuddene ikke er
anvendt ifølge de betingelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som tilbagebetales,
videreføres til udmøntning i det efterfølgende finansår.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter nærmere regler om ordningen i
stk. 1, herunder om størrelsen af den økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af støtte,
regnskabs- og dokumentationskrav og udbetaling af støtten.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0008.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
§ 12 h.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til [vidensinstitutioner,
uddannelsesinstitutioner og andre relevante aktører] til at sikre viden og udvikling på
erhvervsuddannelsesområdet.
Stk. 2.
De samlede udgifter til tilskud efter stk. 1 dækkes af
1) et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove,
2) tilskudsmidler, der ikke er kommet til udbetaling det foregående år, og
3) uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Tilskudsmodtagere skal tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte tilskud til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang
tilskuddene ikke er anvendt ifølge de betingelser og til de formål de blev ydet. Tilskud, som
tilbagebetales, videreføres til udmøntning i det efterfølgende finansår.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter nærmere regler om ordningen i
stk. 1, herunder om størrelsen af den økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af støtte,
regnskabs- og dokumentationskrav og udbetaling af støtten.
Kapitel 5
Administration af tilskudsordninger m.v.
§ 13.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer udbetaling til skolerne af befordringstilskud
og tilskud til værktøj, værnemidler og lign. til elever
og lærlinge
i skoleoplæringpraktik samt tilskud til
de faglige udvalgs udgifter til afholdelse af svendeprøver for elever
og lærlinge
i skoleoplæringpraktik,
jf. § 67 a, stk. 3, 1. pkt., i lov om erhvervsuddannelser. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
administrerer endvidere støtte efter § 8, stk. 2, til elever
og lærlinge
i skoleoplæringpraktik samt
skoleydelse til elever
og lærlinge
i fgu-baseret erhvervsuddannelse, jf. § 66 t, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser. De udgifter, der er forbundet med ordningerne nævnt i 1. og 2. pkt., herunder
administrationsudgifter, afholdes af Børne- og Undervisningsministeriet. § 22, stk. 3, 3.-5. pkt., finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer endvidere udbetalingen til skolerne af
skoleoplæringspraktikydelse, jf. § 12 d, til elever
og lærlinge
i skoleoplæringpraktik, jf. § 66 k, stk. 1, i
lov om erhvervsuddannelser. § 22, stk. 3, 5. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
§ 14.
Til private arbejdsgivere, der ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse, jf. § 3, stk. 3, i lov
om erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. juli 2019, udbetaler staten
en bonus på samlet op til 40.000 kr.
Stk. 2.
Til private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf.
§ 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019 til den 30. juni
2022, udbetaler staten en bonus på samlet op til 40.000 kr.
Stk. 3.
Praktikaftaler skal påbegyndes, senest 3 måneder efter at aftalen er indgået, for at medføre ret
til bonus.
Stk. 4.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 1 og 2 skal indgives til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, som administrerer ordningerne, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har opnået ret
hertil.
Stk. 5.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer endvidere udbetalingen af bonus til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i erhvervsgrunduddannelse efter § 15 a i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v.
Stk. 6.
De udgifter, der er forbundet med ordningerne efter stk. 1, 2 og 5, herunder
administrationsudgifter, afholdes af staten. § 22, stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om tilrettelæggelsen af bonusordningerne,
herunder om retten til bonus og bonussens størrelse, beregning, udbetaling, efterregulering, modregning
og tilbagebetaling, og om administration af ordningen i øvrigt.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0009.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
§ 15.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter størrelsen af den økonomiske
støtte efter §§ 6-10, § 11, stk. 4, og § 12 a samt betingelserne for ydelse og udbetaling af støtten.
Stk. 2.
Bestyrelsen kan i regler, der fastsættes efter stk. 1, tillige fastsætte, at tilskud efter kapitel 4
ikke kan udbetales i forbindelse med
beskæftigelsepraktik eller udstationering
i bestemte lande eller
andre geografisk afgrænsede områder.
§ 15 a.
(Ophævet)
Kapitel 5 a
Godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse m.v.
§ 15 b.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager til finansiering af godtgørelse og
befordringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse.
Stk. 2.
Bidraget efter § 18, stk. 2, tilpasses fremadrettet ved lov fra år til år efter aktiviteten med
udgangspunkt i en prognose for det kommende års uddannelsesaktivitet og trækket på godtgørelse og
befordringsudgifter i henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse. Denne model indebærer, at arbejdsgivernes bidrag efter § 18, stk. 2, fremadrettet vil
blive reguleret ved lov efter aktiviteten. Den fremadrettede regulering af bidraget efter § 18, stk. 2,
indebærer, at arbejdsgiverne afholder udgiften til godtgørelse m.v. Overstiger de samlede regnskabsførte
udgifter til godtgørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne ved lov blive opkrævet et højere bidrag det
efterfølgende år igen. Hvis de samlede regnskabsførte udgifter til godtgørelse m.v. bliver lavere end
prognosen, vil størrelsen på bidraget efter § 18, stk. 2, blive reduceret ved lov det efterfølgende år igen.
Stk. 3.
Såfremt aktiviteten på kurser, der udløser godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov
om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, overstiger et
niveau på 7.700 årselever, mødes regeringen med arbejdsmarkedets parter for at drøfte, hvorvidt
aktivitetsudviklingen skal reguleres.
Kapitel 5 b
(Ophævet)
Kapitel 5 c
Statslig bonus for 2017 for praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for merbeskæftigelse i
praktikpladser
§ 15 e.
Til arbejdsgivere omfattet af § 2 yder staten i overensstemmelse med stk. 2-6 og stk. 7, 1. pkt.,
og regler fastsat i medfør af stk. 7, 2. pkt., og stk. 8 samt administreret i medfør af § 15 f, stk. 1, 2. pkt.,
en bonus for 2017 pr. praktikårselev med uddannelsesaftale inden for uddannelser oprettet i medfør af
lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
Der kan alene ydes bonus for uddannelsesaftaler inden for de uddannelser, der er omfattet af
stk. 4.
Stk. 3.
En praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale af et kalenderårs varighed.
Uddannelsesaftaler i henhold til § 66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser indgår ikke
i beregningen af praktikårselever. Alene kalenderdage i 2017 indgår i beregningen af praktikårselever,
der kan udløse bonus.
Stk. 4.
Der foretages i 2018 en opgørelse af, hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bonus for 2017.
Det er alene uddannelserne på listen over forventede fordelsuddannelser for 2017, som børne- og
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0010.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
undervisningsministeren godkender og offentliggør, jf. stk. 6, der indgår i opgørelsen. Følgende
betingelser skal være opfyldt:
1) Andelen af uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at påbegynde hovedforløbet på
fordelsuddannelsen, og som efter 3 måneder ikke har indgået en uddannelsesaftale med en
arbejdsgiver, må ikke overstige 10 pct. i 2017.
2) Andelen af elever i skolepraktik på fordelsuddannelsen må ikke overstige 15 pct. af omfanget af
praktik og skolepraktik for samtlige elever på fordelsuddannelsen i 2017.
Stk. 5.
Bonus pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af den på finansloven fastsatte pulje, som
divideres med det samlede antal bonusudløsende praktikårselever i 2017. Bonus kan maksimalt udgøre
5.000 kr. pr. praktikårselev.
Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren offentliggør i 2017 en liste over godkendte forventede
fordelsuddannelser for 2017 på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren kan godkende, at uddannelsesaftaler inden for uddannelser
sidestillet med erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, indgår i bonusordningen. Ministeren fastsætter i givet
fald regler om betingelserne for bonus.
Stk. 8.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om bonussens beregning,
dens udbetaling, efterregulering, afskæring, herunder af efterregulering, modregning og tilbagebetaling
samt om administration af ordningen i øvrigt.
§ 15 f.
Til arbejdsgivere omfattet af § 2 yder staten i overensstemmelse med stk. 2-4 og stk. 5, 1. pkt.,
og regler fastsat i medfør af stk. 5, 2. pkt., og stk. 6 en bonus for 2017 pr. praktikårselev med
uddannelsesaftale inden for uddannelser oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer ordningen.
Stk. 2.
Bonus ydes for merbeskæftigelse målt i antal praktikårselever, som den pågældende
arbejdsgiver har haft i perioden fra den 1. januar 2017 til og med den 31. december 2017, der overstiger
gennemsnittet af den pågældende arbejdsgivers samlede antal praktikårselever i 2014-2016. For en
arbejdsgiver, der har oprettet sin virksomhed i 2014, 2015 eller 2016, udregnes gennemsnittet som en
forholdsmæssig del af det antal praktikårselever, som arbejdsgiveren har haft i de år, hvor virksomheden
har eksisteret. Til en arbejdsgiver, der har oprettet sin virksomhed i 2017, ydes der bonus for det antal
praktikårselever, som den pågældende arbejdsgiver har haft i perioden fra den 1. januar 2017 til og med
den 31. december 2017.
Stk. 3.
En praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale af et kalenderårs varighed.
Uddannelsesaftaler i henhold til § 66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser indgår ikke
i beregningen af praktikårselever. Alene kalenderdage i 2017 indgår i beregningen af praktikårselever,
der kan udløse bonus.
Stk. 4.
Bonus pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af den på finansloven fastsatte pulje, som
divideres med det samlede antal bonusudløsende praktikårselever i 2017. Bonus kan maksimalt udgøre
15.000 kr. pr. praktikårselev.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren kan godkende, at uddannelsesaftaler inden for uddannelser
sidestillet med erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, indgår i bonusordningen. Ministeren fastsætter i givet
fald regler om betingelserne for bonus.
Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om gennemsnittets
beregning, bonussens beregning, bonussens udbetaling, efterregulering, afskæring, herunder af
efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om administration af ordningen i øvrigt.
Kapitel 5 d
(Ophævet)
Kapitel 6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0011.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
(Ophævet)
Kapitel 6 a
Begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever
og lærlinge
§ 17 b.
Det er med hensyn til udenlandske elever
og lærlinge
en betingelse for at opnå lønrefusion
efter kapitel 2, refusion af udgifter til elevers
og lærlinges
ophold på kostafdelinger efter kapitel 2 a,
tilskud til befordringsudgifter efter kapitel 3 og mobilitetsfremmende ydelser efter kapitel 4, at eleven
eller lærlingen
opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og
§ 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Det er med hensyn til udenlandske
elever
og lærlinge
en betingelse for at indgå i opgørelsen af praktikårselever efter § 21 h, stk. 2,
bonus
efter kapitel 5 c
og tilskud efter § 21 j, at eleven
eller lærlingen
opfylder de betingelser, der er nævnt i §
19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Kapitel 7
Arbejdsgiverbidrag og
lærepraktikpladsafhængigt
arbejdsgiverbidrag
§ 18.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler årligt et bidrag på 2.354 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2021-
pris- og -lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Bidraget efter 1. pkt. dækker udgifter i
medfør af kapitel 2 bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i medfør af kapitel 2 a, 3,
4 - 4 b4 og 4 a,
herunder
administrationsudgifter. Bidraget efter 1. pkt. dækker endvidere udviklings- og administrationsudgifter i
medfør af
kapitel 5 c og §§ 21 a-21 k, 26 b og 26 c§§ 21 a-21 k og 26 b.
Bidraget reguleres på
finansloven for pris- og lønudviklingen med 2 pct. tillagt den i § 3 i lov om en satsreguleringsprocent
nævnte tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 2.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler årligt et bidrag på 449 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i 2021-pris- og -lønniveau. Bidraget efter 1. pkt. dækker hel eller
delvis finansiering af godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. §
15 b. Bidraget dækker endvidere merudgifter til administrationen af ordningen, som overstiger det
beløb, der er fastsat på finansloven. Bidraget reguleres på finansloven for pris- og lønudviklingen med 2
pct. tillagt den i § 3 i lov om en satsreguleringsprocent nævnte tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 3.
De i stk. 1 og 2 nævnte bidrag opkræves samlet.
Stk. 4.
Bidrag kan opkræves sammen med bidrag, der af Arbejdsmarkedets Tillægspension opkræves
fra arbejdsgiverne. De beføjelser, der tilkommer Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vedrørende
opkrævning af bidrag i medfør af denne lov, kan udøves af Arbejdsmarkedets Tillægspension i
forbindelse med en fælles opkrævning. Restancer for bidrag kan indgå i en fælles opkrævning.
§ 19.
Overskydende midler vedrørende bidrag som nævnt i § 18, stk. 1 og 2, overføres til
efterfølgende år. Den del af bidragene, der ikke omgående viderebetales til ordningerne efter loven og
lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, skal anbringes
som indestående i danske banker eller sparekasser eller eventuelt i obligationer udstedt eller garanteret
af den danske stat eller af danske kommuner, i obligationer udstedt af danske realkreditinstitutioner, der
er godkendt af staten, eller i værdipapirer, som i øvrigt efter deres art og sikkerhed kan stilles i klasse
hermed.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan anvende opsparede midler vedrørende bidrag som
nævnt i § 18, stk. 1, til dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud i forbindelse med de ordninger,
der dækkes af § 18, stk. 2, i løbet af året.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0012.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan godkende, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
optage lån i et pengeinstitut el.lign. til dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud i forbindelse med
de ordninger, der dækkes af § 18, stk. 1 og 2, i løbet af året. Beløbet indregnes med tillæg af renter i
bidraget for det følgende år, såfremt den samlede likviditet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag efter
Børne- og Undervisningsministeriets vurdering nødvendiggør dette.
Stk. 4.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan anvende opsparede midler vedrørende bidrag som
nævnt i § 18, stk. 1, til dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud som følge af forsinket indbetaling
af ATP-bidrag for forsikrede og ikkeforsikrede personer, der modtager VEU-godtgørelse m.v. fra en
offentlig myndighed i løbet af året. Børne- og undervisningsministeren kan endvidere godkende, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan optage lån i et pengeinstitut el. lign. til dækning af et sådant
midlertidigt likviditetsunderskud.
§ 20.
Bidrag efter § 18 beregnes kvartalsvis på grundlag af de samlede bidrag, som Arbejdsmarkedets
Tillægspension har modtaget fra arbejdsgiveren i en forudgående 3-måneders-periode.
Stk. 2.
I det kvartalsvis beregnede arbejdsgiverbidrag fratrækkes for hver arbejdsgiver et beløb, der
svarer til ¼ af det årlige bidrag for een lønmodtager. Dette gælder, uanset hvor mange kvartaler det
ATP-bidrag, der danner grundlag for beregningen, vedrører. Herudover fratrækkes et beløb, der svarer
til ¼ af det årlige bidrag for en lønmodtager, for hver gang der er modtaget et ATP-bidrag svarende til
50 fuldtidsansatte lønmodtagere.
Stk. 3.
Uanset bestemmelsen i stk. 1 og 2 betales ikke bidrag, hvis arbejdsgiveren ud over elever
og
lærlinge,
som nævnt i stk. 4, har ansatte, hvis samlede beskæftigelse i kvartalet højst svarer til en
fuldtidsansat.
Stk. 4.
Der betales ikke bidrag for følgende uddannelsessøgende, der har skriftlig aftale med
arbejdsgiveren om gennemførelse af et uddannelsesforhold:
1) Elever
og lærlinge
i erhvervsuddannelser, jf. lov om erhvervsuddannelser, og
elever i
erhvervsgrunduddannelse, jf. lov om forberedende grunduddannelse.
2) Uddannelsessøgende i uddannelser, hvor både skoleophold og praktikophold er reguleret ved eller
i henhold til lov.
3) Uddannelsessøgende i indtil 3 år i praktikuddannelse, der
a) er aftalt eller godkendt af vedkommende overenskomstparter eller vedkommende
brancheorganisation eller
b) er fastsat af en offentlig myndighed som betingelse for at opnå en autorisation el.lign. eller som
betingelse for at deltage i eller afslutte en videregående uddannelse.
4) Elever, der gennemgår uddannelsen til træningsterapeut på Optræningscentret i Karlslunde.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag regler om, hvilke uddannelser der berettiger til bidragsfritagelse.
§ 21.
Bidrag efter § 18 indbetales til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fire gange årligt.
Stk. 2.
Sker indbetaling ikke rettidigt, kan Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag pålægge
arbejdsgiveren fra forfaldsdatoen at betale renter af bidragene med den rentesats, der til enhver tid er
fastsat i medfør af § 5 i renteloven.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med børne- og undervisningsministeren
og efter indstilling fra bestyrelserne for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og Arbejdsmarkedets
Tillægspension regler om opkrævning, modregning og betaling af bidrag, der indgår i en fælles
opkrævning, jf. § 18, stk. 4. Det kan ved disse regler bestemmes, at Arbejdsmarkedets Tillægspension
kan give henstand med betalingen og eftergive bidrag og renter.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsætte særlige regler om beregningen af bidraget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0013.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
§ 21 a.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2, der opfylder betingelsen i stk. 2, betaler et årligt merbidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i medfør af § 21 j, jf. dog §§ 21 b, 21 i og 21
k. Merbidraget beregnes i overensstemmelse med stk. 3-11. Merbidraget opkræves første gang i 2019.
Stk. 2.
Er en arbejdsgivers uddannelsesratio, jf. stk. 4, lavere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, jf. stk. 5, skal arbejdsgiveren betale et merbidrag for hver praktikårselev, jf. § 21
h, stk. 2, som arbejdsgiveren mangler for at opfylde måluddannelsesratioen. Til brug for beregning af
merbidraget opgøres måluddannelsesratio og uddannelsesratio i praktikårselever ved at multiplicere
hver ratio med antallet af erhvervsuddannede årsværk, jf. § 21 h, stk. 1, vægtet med deres
modelparameter, jf. stk. 6. En arbejdsgivers måluddannelsesratio beregnes først, når arbejdsgiveren har
haft mere end et erhvervsuddannet årsværk i det foregående kalenderår. Har arbejdsgiveren ikke en
måluddannelsesratio, betales der ikke merbidrag.
Stk. 3.
En arbejdsgivers samlede merbidrag opgøres på grundlag af forskellen på
måluddannelsesratioen og uddannelsesratioen opgjort i praktikårselever multipliceret med
merbidragssatsen. Merbidragssatsen udgør i 2018-2021 27.000 kr. årligt pr. praktikårselev.
Stk. 4.
En arbejdsgivers uddannelsesratio beregnes på baggrund af forholdet mellem antallet af
praktikårselever og antallet af erhvervsuddannede årsværk hos den pågældende arbejdsgiver. I
beregningen vægtes de forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og praktikårselever med en
modelparameter, jf. stk. 6. Uddannelsesratioen for 1 kalenderår opgøres i det efterfølgende år.
Stk. 5.
En arbejdsgivers måluddannelsesratio beregnes af:
1) En vægtet ratio bestående af summen af:
a) En brancheratio (25 pct.), der beregnes som forholdet mellem antallet af praktikårselever for
alle virksomheder inden for en given hovedbranche, jf. stk. 10, og antallet af erhvervsuddannede
årsværk samlet set inden for branchen. I beregningen vægtes de forskellige typer af
erhvervsuddannede årsværk og praktikårselever med deres respektive modelparameter, jf. stk. 6.
b) En uddannelsesratio for det samlede arbejdsmarked (75 pct.), der beregnes som forholdet
mellem det samlede antal praktikårselever og det samlede antal erhvervsuddannede årsværk. I
beregningen vægtes de forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og praktikårselever med
deres respektive modelparameter, jf. stk. 6.
2) Den vægtede ratio efter nr. 1 multipliceres med en sektorspecifik faktor, som fastsættes i
overensstemmelse med 2.-4. pkt. Differencen mellem den realiserede udvikling i antallet af indgåede
uddannelsesaftaler siden 2016, som er opgjort for seneste kalenderår, og 10.000 ekstra indgåede
uddannelsesaftaler fordeles mellem henholdsvis den private, den kommunale, den regionale og den
statslige sektor, jf. stk. 11, på baggrund af hver sektors andel af erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret i forhold til det samlede antal erhvervsuddannede årsværk i året før kalenderåret. For
den kommunale sektor sker herefter et fradrag på 900 uddannelsesaftaler. Den sektorfordelte sum af
opgørelsen efter 2. og 3. pkt. multipliceres herefter med merbidragssatsen efter stk. 3 for at beregne
det forventede samlede merbidrag for hver sektor. Den sektorspecifikke faktor fastsættes herefter
som den faktor, der multipliceret med den vægtede faktor efter nr. 1 medfører en
måluddannelsesratio, der indebærer merbidrag svarende til opgørelsen efter 4. pkt. Kan den
sektorspecifikke faktor ikke beregnes pr. 15. marts, anvendes det foregående års faktor.
Stk. 6.
De forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og praktikårselever vægtes med en
modelparameter. Modelparametre for erhvervsuddannelser samt uddannelser, der er godkendt i medfør
af § 21 f, stk. 4, er fastsat i bilag 1, jf. dog 5. pkt. og stk. 8. Børne- og undervisningsministeren
offentliggør en oversigt over sammenhængen mellem tidligere og nuværende erhvervsuddannelser til
brug for administrationen af ordningen. Foreligger modelparameteren ikke pr. 15. marts, anvendes det
foregående års modelparameter. For nyoprettede uddannelser, som ikke har en modelparameter efter
bilag 1, anvendes en modelparameter på 1,0.
Stk. 7.
Har en arbejdsgiver ansat medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund, fastsættes
uddannelsesniveauet som erhvervsuddannet eller ikkeerhvervsuddannet efter:
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0014.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
1) En frivillig registrering i det i § 26 b nævnte register vedrørende uddannelsesniveau på baggrund
af henvendelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
2) Den pågældendes uddannelsesniveau på baggrund af arbejdsfunktion opgjort som DISCO-kode,
idet medarbejdere registreret med en DISCO-kode, hvorunder mere end 50 pct. af de registrerede er
erhvervsuddannede, opgøres som erhvervsuddannede.
3) Uddannelsesniveauet på baggrund af uddannelsesfordelingen for den hovedbranche, som
medarbejderens arbejdsgiver er registreret i, jf. stk. 10, således at medarbejderen vægtes som en
sammensætning af uddannelsesniveauet for den gennemsnitlige medarbejder i hovedbranchen.
Stk. 8.
Ved fastsættelse af uddannelsesniveau efter stk. 7, nr. 1-3, sker der en vægtning med en
modelparameter på 1,0.
Stk. 9.
For så vidt angår medarbejdere med en uddannelsesbaggrund, som er registreret som ikke
specificeret erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik, sker der en
vægtning med en modelparameter på 1,0.
Stk. 10.
Ved opgørelse af hovedbrancher anvendes Dansk Branchekode 2007 (DB07) med
undergrupperinger. Undergruppen Bygge og Anlæg opdeles i to, hvor branchen Bygningsinstallation
udspaltes fra Bygge og Anlæg med udgangspunkt i 127-standardgrupperingen (43.00.1). Det resterende
indhold i Bygge og Anlæg vil udgøre branchen Bygge og Anlæg.
Stk. 11.
Alle arbejdsgivere placeres på baggrund af Danmarks Statistiks sektorgruppering i det
erhvervsstatistiske register (ESR) efter standarden ESA2010, jf. bilag 2, som tilhørende en af de fire
sektorer:
1) Privat sektor.
2) Kommunal sektor.
3) Regional sektor.
4) Statslig sektor.
§ 21 b.
En arbejdsgiver, som opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, kan efter ansøgning til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fritages for at betale merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for den periode,
hvor arbejdsgiveren har søgt en elev
eller lærling
via et synligt og aktuelt opslag på Børne- og
Undervisningsministeriets centrale
lærepraktikpladsportal
uden at indgå en uddannelsesaftale, jf. stk. 2-
5.
Stk. 2.
Der kan højst ske fritagelse for merbidrag for én praktikårselev pr. opslået stilling pr. år. Er
arbejdsgiveren godkendt til et bestemt antal elever
og lærlinge,
jf. § 31 i lov om erhvervsuddannelser,
kan fritagelse for merbidrag højst omfatte et sådant antal elever
og lærlinge.
En arbejdsgiver kan ikke
ansøge om at fritages for at betale merbidrag for en periode efter stk. 3 med en varighed af mindre end 3
måneder.
Stk. 3.
Der kan alene ske fritagelse for merbidrag svarende til den periode, hvor opslaget har været
synligt og aktuelt på Børne- og Undervisningsministeriets centrale
lærepraktikpladsportal.
Forlængelser
af synlige og aktuelle opslag indgår i beregningen af opslagets længde. Der kan højst ske fritagelse for
merbidrag for tiden indtil indgåelse af uddannelsesaftale.
Stk. 4.
Det er en betingelse for merbidragsfritagelse for perioden nævnt i stk. 3, jf. dog stk. 5, at et af
følgende er opfyldt i hele perioden:
1) Arbejdsgiveren har ikke modtaget ansøgninger fra elever
eller lærlinge
på et relevant grundforløb,
der i medfør af regler udstedt i medfør af § 66
c,
stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser har pligt til at
være registreret som
lærepraktikpladssøgende
med en synlig profil på den centrale
lærepraktikpladsportal, og som mangler højst 8 uger af grundforløbetsenest 8 uger før afslutningen af
grundforløbet,
eller elever
eller lærlinge,
der har bestået et relevant grundforløb. Modtager
arbejdsgiveren alene ansøgning fra en sådan elev
eller lærling,
som arbejdsgiveren indgår
uddannelsesaftale med i perioden, bortfalder retten til fritagelse for merbidrag for perioden nævnt i
stk. 3 dog ikke. Efter behandling af modtagne ansøgninger underretter arbejdsgiveren den enkelte
elevs
eller lærlings
skole, hvis eleven
eller lærlingen
ikke er på eller har gennemført et relevant
grundforløb.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0015.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
2) Samtlige ansøgende elever
og lærlinge
på et relevant grundforløb, der i medfør af regler udstedt i
medfør af § 66, stk. 1
c,
i lov om erhvervsuddannelser har pligt til at være registreret som
lærepraktikpladssøgende
med en synlig profil på den centrale
lærepraktikpladsportal, og som
mangler højst 8 uger af grundforløbetsenest 8 uger før afslutningen af grundforløbet,
og samtlige
ansøgende elever
og lærlinge,
der har bestået et relevant grundforløb, afslår arbejdsgiverens tilbud
om en
lærepraktikplads.
Efter modtagelse af afslag fra samtlige ansøgende elever
og lærlinge
underretter arbejdsgiveren den enkelte elevs
eller lærlings
skole om, at eleven
eller lærlingen
har
afslået den tilbudte
lærepraktikplads.
3) Der er ikke registreret elever
eller lærlinge
på uddannelsen på Børne- og
Undervisningsministeriets centrale
lærepraktikpladsportal,
der har haft en synlig profil på portalen i
14 sammenhængende kalenderdage eller mere.
Stk. 5.
Det er en betingelse for merbidragsfritagelse for perioden nævnt i stk. 3, for så vidt angår
uddannelser med
lærepraktikpladskrav,
at arbejdsgiveren har søgt en elev
eller lærling
til en
uddannelsesaftale, der omfatter både anden del af grundforløbet og hovedforløbet, og at arbejdsgiveren
ikke har modtaget ansøgere til stillingen. Modtager arbejdsgiveren alene ansøgning fra en sådan elev
eller lærling,
som arbejdsgiveren indgår uddannelsesaftale med i perioden, bortfalder retten til fritagelse
for merbidrag for perioden nævnt i stk. 3 dog ikke.
Stk. 6.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan fastsætte nærmere regler om
procedurer for ansøgning og behandling af ansøgninger om fritagelse for betaling af merbidrag,
herunder dokumentationskrav. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan endvidere
fastsætte regler om, at dokumentation kan ske ved, at arbejdsgiveren afgiver en skriftlig erklæring på tro
og love.
§ 21 c.
(Ophævet)
§ 21 d.
Overstiger indtægterne fra merbidrag efter § 21 a med fradrag for fritagelse efter §§ 21 b, 21 i
og 21 k udgifterne til tilskud efter § 21 j, udbetales overskuddet til arbejdsgiverne pr. praktikårselev, jf.
§ 21 h, stk. 2, i overensstemmelse med stk. 2 og 3 og regler fastsat i medfør af § 21 f, stk. 3. Opgørelsen
foretages året efter bidragsåret.
Stk. 2.
Opgørelsen af overskud foretages pr. sektor, jf. § 21 a, stk. 11.
Stk. 3.
Overskud tilbagebetales til arbejdsgivere placeret i sektoren for hver praktikårselev, som
arbejdsgiveren har haft i det år, som overskuddet vedrører. Overskud pr. praktikårselev beregnes ved at
dividere overskuddet med antal praktikårselever i bidragsåret i den pågældende sektor. Elever
og
lærlinge
inden for erhvervsuddannelser samt uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4,
indgår i beregningen.
Stk. 4.
Ved opgørelsen af overskud anvendes det antal praktikårselever, der er i virksomheder, som
har en måluddannelsesratio, jf. § 21 a, stk. 2.
§ 21 e.
(Ophævet)
§ 21 f.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan bestemme, at opkrævning og
udbetaling i relation til merbidragsordningen efter § 21 a, fritagelsesordningerne efter §§ 21 b, 21 i og
21 k, tilskudsordningen efter § 21 j og overskudsdelingsordningen efter § 21 d gennemføres som en
samlet opgørelse til de berørte arbejdsgivere. § 18, stk. 4, § 19, stk. 1, 2. pkt., § 21, stk. 3, 1. pkt., og §
26, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse i relation til opkrævning efter 1. pkt.
Stk. 2.
Sker indbetaling efter stk. 1 ikke rettidigt, kan Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag pålægge
arbejdsgiveren fra forfaldsdatoen at betale renter af bidragene med den rentesats, der til enhver tid er
fastsat i medfør af § 5 i renteloven.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan fastsætte nærmere regler om
opkrævning og udbetaling efter stk. 1 og 2, herunder i nødvendigt omfang praktiske og administrative
betingelser i relation til uddannelser, som godkendes efter stk. 4, og om administration af de omfattede
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0016.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
ordninger i øvrigt. Der kan endvidere fastsættes regler om udsættelse af mindre opkrævnings- og
udbetalingsbeløb til senere efterregulering og om tilbagebetaling, modregning og afskæring.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan efter anmodning fra de relevante
brancheorganisationer godkende, at uddannelsesaftaler inden for uddannelser sidestillet med
erhvervsuddannelser og fuldførte uddannelser sidestillet med erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1, bortset
fra farmakonomuddannelsen kan indgå i det samlede kompleks af ordninger efter stk. 1 med de
retsvirkninger, der for disse ordninger i øvrigt følger af denne lov.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om betingelserne for godkendelse af
uddannelser efter stk. 4.
§ 21 g.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder en særskilt opgørelse for
indbetalinger efter § 21 a og udbetalinger efter §§ 21 b, 21 d, 21 i, 21 j og 21 k som en del af
årsregnskabets noter, jf. § 24.
§ 21 h.
Ved erhvervsuddannede årsværk forstås en eller flere medarbejdere, som har en
erhvervsuddannelse som den højest fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7-9, eller som har en
uddannelse, der er godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, som den højest fuldførte uddannelse, og som
tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der svarer til én persons fuldtidsarbejde i et helt kalenderår.
Erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse efter 1. pkt. omfatter ikke skolebaseret uddannelse
uden
oplæringpraktik
i en virksomhed. Alle erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive beskæftigelsesgrad i beregningen af
virksomhedens samlede antal erhvervsuddannede årsværk. Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag
af arbejdsgivernes ATP-bidrag.
Stk. 2.
En praktikårselev svarer til en elev
eller lærling
i en uddannelsesaftale af 1 kalenderårs
varighed. Uddannelsesaftaler i henhold til § 66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser
indgår ikke i beregningen af praktikårselever. Alene kalenderdage i tilskudsåret indgår i beregningen af
praktikårselever. Tilskudsåret er perioden fra den 1. januar til og med den 31. december i det kalenderår,
hvor der optjenes tilskud efter § 21 j.
§ 21 i.
Følgende arbejdsgivere, som opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, kan efter ansøgning til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fritages for at betale merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for elever
og
lærlinge
på erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper og erhvervsuddannelsen til social- og
sundhedsassistent, som arbejdsgiveren uddanner efter skriftlig aftale med den offentlige myndighed,
som har indgået uddannelsesaftale med eleven
eller lærlingen:
1) Private leverandører, der udfører opgaver efter §§ 83, 83 a eller 86 i lov om social service, og
2) private leverandører, der udfører opgaver efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, og §§ 85, 107, 108 og 110 i
lov om social service.
Stk. 2.
Der kan alene ske merbidragsfritagelse for de kalenderdage, hvor eleven
eller lærlingen
uddannes hos arbejdsgiveren.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan fastsætte nærmere regler om
procedurer for ansøgning og behandling af ansøgninger om fritagelse for betaling af merbidrag,
herunder dokumentationskrav. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan endvidere
fastsætte regler om, at dokumentation kan ske, ved at arbejdsgiveren afgiver en skriftlig erklæring på tro
og love.
§ 21 j.
Til arbejdsgivere omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i overensstemmelse
med stk. 2 og 3 og regler udstedt i medfør af § 21 f, stk. 3, et tilskud pr. praktikårselev, jf. § 21 h, stk. 2,
med uddannelsesaftale inden for uddannelser, der er oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser,
og uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4.
Stk. 2.
Det er en betingelse for retten til tilskud, at arbejdsgiveren opfylder sin måluddannelsesratio
efter § 21 a.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0017.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
Stk. 3.
Opgørelsen af tilskud foretages pr. sektor, jf. § 21 a, stk. 11. Opgørelsen foretages året efter
tilskudsåret. Tilskud pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt ved at dividere det samlede merbidrag
i tilskudsåret i den pågældende sektor indregnet over- og underskud hidrørende fra efterregulering for
foregående kalenderår med det antal praktikårselever hos arbejdsgivere, der opfylder betingelsen i stk.
2. Tilskud kan maksimalt udgøre 15.000 kr. pr. praktikårselev.
§ 21 k.
De regioner, der er nævnt i § 1, stk. 3, i regionsloven, og som opfylder betingelsen i § 21 a,
stk. 2, fritages for at betale merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for følgende antal praktikårselever:
1) Region Hovedstaden: 521 praktikårselever.
2) Region Sjælland: 300 praktikårselever.
3) Region Syddanmark: 430 praktikårselever.
4) Region Midtjylland: 407 praktikårselever.
5) Region Nordjylland: 212 praktikårselever.
§ 22.
Beløb til dækning af de ordninger, der administreres af institutioner godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller efter lov om professionshøjskoler for videregående
uddannelser, udbetales månedsvis af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til disse skoler.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om udbetalingen fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og om revision og afgivelse af regnskab for institutioner godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller efter lov om professionshøjskoler for videregående
uddannelser vedrørende de i stk. 1, nævnte udgifter, jf. dog stk. 3, 5. pkt.
Stk. 3.
Børne- og Undervisningsministeriet dækker Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags udgifter til
befordringstilskud, værktøj, værnemidler og lignende samt tilskud til de faglige udvalgs udgifter til
svendeprøve for
elever og lærlinge i
skoleoplæringpraktikelever samt mobilitetsfremmende ydelser, jf. §
13, herunder administrationsudgifter. Børne- og Undervisningsministeriet dækker endvidere
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags udgifter til skoleydelse til elever
og lærlinge
i fgu-baseret
erhvervsuddannelse, jf. § 66 t, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
indsender et budget til Børne- og Undervisningsministeriet over de forventede udgifter til ordningerne.
Udbetalingen til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag sker forskudsvis én gang i kvartalet med en
efterfølgende årlig regulering på grundlag af et regnskab for det pågældende år. Institutioner for
erhvervsrettet uddannelse aflægger regnskab for disse udgifter til Børne- og Undervisningsministeriet
som en del af skolernes årsregnskab.
§ 23.
(Ophævet)
Kapitel 7 a
Tilbagebetaling og udpantningsret
§ 23 a.
Har den, der oppebærer ydelser fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i henhold til loven,
givet urigtige oplysninger eller undladt at meddele oplysninger af betydning for udbetalingen af ydelsen,
kan Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bestemme, at ydelsen bortfalder helt eller delvis, og at
udbetalte ydelser skal tilbagebetales. Udbetalinger fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til
institutioner godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller efter lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser i medfør af § 13, der er sket med urette, kan
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kræve tilbagebetalt fra skolen.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har udpantningsret for tilbagesøgning af de i stk. 1 nævnte
ydelser samt for bidrag og renter, jf. kapitel 7.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan fastsætte nærmere regler om
tilbagebetaling af de i stk. 1 nævnte ydelser og af ydelser efter ordninger, som Arbejdsgivernes
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0018.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
Uddannelsesbidrag administrerer i henhold til anden lovgivning på Børne- og Undervisningsministeriets
område, herunder om frist for tilbagebetalingen.
Kapitel 8
Forskellige bestemmelser
§ 23 b.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indsender et budget for de samlede
udgifter efter denne lov til Børne- og Undervisningsministeriet.
§ 24.
For hvert regnskabsår udarbejder bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag et
årsregnskab bestående af balance, resultatopgørelse og noter. Der udarbejdes endvidere årsberetning.
Disse dele udgør en helhed. Regnskabet følger kalenderåret.
Stk. 2.
Det reviderede og godkendte årsregnskab sendes senest 6 måneder efter regnskabsårets udløb
til Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 3.
Årsregnskabet opstilles på en overskuelig måde i overensstemmelse med denne lov og
forskrifter i henhold til loven.
§ 25.
Årsregnskabet for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal revideres af mindst én
statsautoriseret revisor. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udnævner revisor, men kan
til enhver tid trække udnævnelsen tilbage.
Stk. 2.
Ved revisorskift skal bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og revisor give
børne- og undervisningsministeren en redegørelse, hvis skiftet skyldes særlige forhold.
Stk. 3.
Revisionen foretages i overensstemmelse med § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m.
Stk. 4.
Efter at revisionen af årsregnskabet er afsluttet, skal revisorerne ved påtegning på regnskabet
bekræfte, at de har revideret dette.
Stk. 5.
Revisorerne har altid ret til at deltage i bestyrelsesmøder under behandling af sager, der har
betydning for revision eller aflæggelse af regnskabet.
Stk. 6.
Revisorerne har pligt til at deltage i bestyrelsens behandling af de pågældende sager, hvis det
ønskes af blot et bestyrelsesmedlem.
§ 26.
Offentlige myndigheder, skoler, arbejdsgivere, elever,
lærlinge
og arbejdsmarkedets
organisationer skal i ansøgningen samt efter anmodning give Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
skolerne oplysninger, der har betydning for afgørelser om udbetaling af ydelser og opkrævning af bidrag
efter loven. Oplysningerne kan indhentes i elektronisk form.
Stk. 2.
Til brug for beregning, opkrævning og behandling af bidrag som led i en fælles opkrævning, jf.
§ 18, stk. 4, kan der i nødvendigt omfang videregives oplysninger om arbejdsgiveren fra de ordninger,
der er omfattet af en fælles opkrævning, til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Denne videregivelse kan
ske i elektronisk form.
§ 26 a.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan ved administrationen af sine sagsområder forlange at
få nødvendige personoplysninger fra andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner i
elektronisk form med henblik på samkøring og sammenstilling i kontroløjemed uden samtykke fra
eleven,
lærlingen
eller arbejdsgiveren til brug for kontrol af en enkelt sag eller til brug for generel
kontrol af udbetaling af ydelser og opkrævning af bidrag efter loven.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan til brug for administrationen af sine sagsområder i
kontroløjemed foretage registersamkøring af data fra egne registre, herunder af data, der er indhentet i
medfør af stk. 1.
Stk. 3.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan til brug for administrationen af denne lov få
terminaladgang til oplysninger i indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister § 7.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0019.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
Stk. 4.
Stk. 3 omfatter de oplysninger, der er nødvendige til brug for beregning og opkrævning af
bidrag hos arbejdsgivere og udbetaling af ydelser til arbejdsgivere, elever,
lærlinge
og skoler. Der kan
herunder ske samkøring og sammenstilling af oplysninger til brug for kontrol af beskæftigelses-,
indkomst- og aldersoplysninger i forbindelse hermed.
§ 26 b.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan til et register vedrørende uddannelsesniveau, som
oprettes til brug for opgørelsen af erhvervsuddannede årsværk, jf. § 21 h, stk. 1, efter § 21 a indsamle
data om uddannelsesniveau på individniveau fra Danmarks Statistik.
Stk. 2.
Data på individniveau omfattet af stk. 1 er fortrolige, i det omfang disse data er imputerede
eller hidrører fra spørgeskemaundersøgelser. Dette gælder dog ikke for den, hvem data vedrører.
Stk. 3.
En arbejdsgiver kan ikke forlange at blive gjort bekendt med data på individniveau efter stk. 1,
i det omfang disse data er imputerede eller hidrører fra spørgeskemaundersøgelser.
Stk. 4.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er ikke berettiget til at gøre en arbejdsgiver bekendt med
data omfattet af stk. 3, inden der træffes afgørelse. Dette gælder, uanset om arbejdsgiveren ikke kan
antages at være bekendt med, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er i besiddelse af data omfattet af
stk. 3, og uanset om disse data er til ugunst for arbejdsgiveren og er af væsentlig betydning for sagens
afgørelse.
Stk. 5.
Indholdet af en begrundelse i en afgørelse truffet af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
begrænses, i det omfang data er undtaget fra partsaktindsigt, jf. stk. 3.
§ 26 c.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal videregive følgende oplysninger om arbejdsgivere,
der har en måluddannelsesratio for det seneste bidragsår, hvor måluddannelsesratioer er beregnet, jf. §
21 a, stk. 5, til faglige udvalg og institutioner, der udbyder erhvervsuddannelse, til brug for opgaver med
lærepladsopsøgende arbejde:
1) Arbejdsgiverens antal erhvervsuddannede årsværk og antallet af medarbejdere, der indgår i
beregningen af arbejdsgiverens erhvervsuddannede årsværk, jf. § 21 h, stk. 1, fordelt på kategorisering
af uddannelse i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags register vedrørende uddannelsesniveau, bortset fra
data omfattet af § 26 b, stk. 2,
2) arbejdsgiverens måluddannelsesratio for det seneste bidragsår, hvor måluddannelsesratioer er
beregnet, jf. § 21 a, stk. 5, multipliceret med arbejdsgiverens antal erhvervsuddannede årsværk, jf. § 21
h, stk. 1, vægtet med en modelparameter, jf. 21 a, stk. 6-9, og
3) arbejdsgiverens uddannelsesratio multipliceret med arbejdsgiverens antal erhvervsuddannede
årsværk, jf. § 21 h, stk. 1, vægtet med en modelparameter, jf. 21 a, stk. 6-9, på tidspunktet for
videregivelse af oplysningen, jf. § 21 a, stk. 4.
§ 27.
Klager over Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags eller Arbejdsmarkedets Tillægspensions
afgørelser efter denne lov kan, inden for en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt,
indbringes for det i henhold til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 28 nedsatte ankenævn.
Stk. 2.
Klage i henhold til stk. 1 indgives til enten Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag eller
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Myndigheden vurderer, om der er grundlag for at give en klager helt
eller delvis medhold. Giver myndigheden ikke klageren fuldt ud medhold, sender myndigheden klagen,
begrundelsen for afgørelsen og genvurderingen videre til det ankenævn, der er nedsat i henhold til § 28 i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags afgørelser efter § 12 e.
§ 27 a.
Har børne- og undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under Børne- og
Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan styrelsens
afgørelser ikke indbringes for ministeren.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan dog fastsætte regler om, at visse typer af afgørelser,
der er truffet i henhold til bemyndigelsen, i et nærmere bestemt omfang kan indbringes for ministeren.
Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om adgangen til at klage og fremgangsmåden herved.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 227: Lovudkast til lov om ændring af erhvervsuddannelsesloven og AUB-loven (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar), fra børne- og undervisningsministeren
2418900_0020.png
Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 2 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
AUB-loven.
§ 28.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
undlader at efterkomme en anmodning fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag eller skolerne om
oplysninger eller afgiver urigtige eller vildledende oplysninger, jf. § 26.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
§ 29.
(Ophævet)
§ 29 a.
(Ophævet)
§ 30.
(Ophævet)
§ 31.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag giver efter anmodning børne- og undervisningsministeren
vederlagsfrit alle oplysninger af betydning for ordningerne efter denne lov, herunder oplysninger med
henblik på en vurdering af de økonomiske forhold. Oplysningerne kan overføres i elektronisk form.
§ 32.
(Udelades)
Kapitel 9
Ikrafttrædelses- og overgangsregler
§ 33.
Loven træder i kraft den 1. januar 1993.
Stk. 2.
Lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 169 af 12. marts 1992,
ophæves, jf. dog § 34 og § 41.
§§ 34-39.
(Ophævet)
§ 40.
Nyvalg til den i § 3 nævnte bestyrelse finder sted pr. den 1. januar 1993.
§ 41.
Det i § 18 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 169 af 12. marts
1992, nævnte ankenævn behandler klager, der er indgivet inden den 1. januar 1993.
§ 41 a.
(Ophævet)
§ 42.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.