Børne- og Undervisningsministeriet, den 21. juni 2021.
Lovforslagets § 1 samt foreslået ny terminologi indsat med korrektur i gældende lovbekendtgørelse om
erhvervsuddannelsesloven. Ændringer som følge af § 2 i lov nr. 426 af 16. marts 2021 er indarbejdet.
Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser
Herved bekendtgøres lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar 2020,
med de ændringer, der følger af § 1, nr. 9 (delvist), 11-13, 16-18 og 22, i lov nr. 547 af 7. maj 2019 og §
5, nr. 2, i lov nr. 1561 af 27. december 2019.
Den ændring, der følger af § 1, nr. 1, i lov nr. 1692 af 26. december 2017 om ændring af lov om
erhvervsuddannelser og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Øget søgning til
erhvervsuddannelse for voksne m.v.), er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da tidspunktet for
ikrafttræden af denne ændring fastsættes af børne- og undervisningsministeren, jf. § 4, stk. 2, i lov nr.
1692 af 26. december 2017.
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1.
Børne- og undervisningsministeren tilrettelægger et samordnet system af erhvervsuddannelser
med henblik på den private og den offentlige sektors forskellige beskæftigelsesområder.
Stk. 2.
Dette uddannelsessystem skal tilrettelægges således, at det i videst muligt omfang er egnet til
at
1) motivere til uddannelse og sikre, at alle, der ønsker en erhvervsuddannelse, får reelle muligheder
herfor og for at vælge inden for en større flerhed af uddannelser,
2) give uddannelsessøgende en uddannelse, der giver grundlag for deres fremtidige arbejdsliv,
herunder etablering af selvstændig virksomhed,
3) bidrage til at udvikle de uddannelsessøgendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et
demokratisk samfund og bidrage til deres personlige udvikling, karakterdannelse og faglige stolthed,
4) imødekomme arbejdsmarkedets behov for erhvervsfaglige og generelle kvalifikationer vurderet
under hensyn til den erhvervsmæssige og samfundsmæssige udvikling, herunder udviklingen i
erhvervsstruktur, arbejdsmarkedsforhold, arbejdspladsorganisation og teknologi, samt for en
innovativ og kreativ arbejdsstyrke og
5) give de uddannelsessøgende viden om internationale forhold og viden som grundlag for arbejde og
uddannelse i udlandet.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren godkender oprettelse af nye uddannelser og kan nedlægge
uddannelser. Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser afgiver indstilling herom.
§ 1 a.
Erhvervsuddannelserne tilrettelægges således, at de giver eleverne
og lærlingene
grundlag for
videreuddannelse, herunder mulighed for at opnå studiekompetence til relevante videregående
uddannelser i tilknytning til erhvervskompetencen.
§ 2.
Uddannelserne tilrettelægges i almindelighed som vekseluddannelser, således at der senest efter
gennemførelse af grundforløbet skiftes mellem skoleundervisning og
praktikuddannelseoplæring.
Stk. 2.
Der kan gennemføres ordninger, hvorefter dele af skoleundervisningen foregår i en
virksomhed på grundlag af aftale mellem skole og virksomheder.
Stk. 3.
Der kan endvidere gennemføres ordninger, hvorefter dele af skoleundervisningen kan foregå i
udlandet efter regler fastsat af børne- og undervisningsministeren, jf. § 4, stk. 1.
Stk. 4.
Der kan yderligere gennemføres ordninger, hvorefter dele af skoleundervisningen kan
tilrettelægges som fjernundervisning efter regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1.