Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2417374_0001.png
UNGE KRÆVER BEDRE SEKUSALUNDERVISNING MED
FOKUS PÅ SAMTYKKE!
I efteråret har ansatte og aktivister fra Amnesty Youth og Operation Dagsværk sat fokus på
samtykkebaseret seksualundervisning under kampagnen #LetsTalkAboutYes. Vi har afholdt møder med
politiske ordfører, elevbevægelsen og ungdomspartier. Vi har debatteret problemer, krav og ønsker ift.
seksualundervisningen i Radio4, Jyllands-Posten og Femina, og talt med tusindvis af gymnasieelever på
workshops, foruden 3000 unge på Roskilde Festival.
I. Kortspillet "kender du stereotypen?" der inviterer de unge til at starte samtaler omkring sex.
I forbindelse med kampagnen har unge aktivister, rundt omkring i landet, modtaget spørgeskemaer,
kortspil og underskriftlister som de har delt med deres medstuderende. Kampagnematerialet blev
udarbejdet af engagerede aktivister der fremlagde nogle af de stereotyper om køn, de ofte møder, samt de
temaer, de synes, seksualundervisning bør inkludere. De unge har vist stor entusiasme for kampagnen og
flere nye unge medlemmer er kommet til som et resultat af denne. Desuden har
mere end
30.000
borgere deltaget i underskriftindsamlingen med krav om, at seksualundervisningen:
bliver obligatorisk og timefastsat for elever på alle undervisningstrin til og med
ungdomsuddannelser.
bliver en obligatorisk del af læreruddannelsen.
omhandler temaer som samtykke, parforhold, køn og rettigheder.
bygger på den nyeste forskning på området.
Rigtig mange unge har gennem spørgeskemaerne tilkendegivet at de enten ikke har modtaget
seksualundervisning, eller at denne har været enormt mangelfuld og efterladt dem desinformeret.
De meddeler desuden at en samtykkebaseret seksualundervisning ville have haft betydelige
fordele, for deres evne til at forstå seksualitet og kropslig selvbestemmelse, mens nogle endda
finder, at et fokus på samtykke kunne have forhindret seksuelle overgreb.
“At jeg ikke havde været ude for et seksuelt overgreb.”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
2417374_0002.png
Disse besvarelser er modtaget ud fra spørgsmålet:
Hvilken forskel havde det gjort i dit liv, hvis du
havde modtaget samtykkebaseret seksualundervisning.
Da unge i Amnesty Youth deltog i høringen for fejring af 50 års seksualundervisning, fremlagde
undersøgelser at hele 4 ud af 6 elever mener at den seksualundervisning, de har modtaget, har været
direkte ubrugelig. Samtidig udtaler flere lærere, at de ikke er klædt tilstrækkeligt på til at give eleverne den
undervisning de har behov for. Herfor stiller Amnesty krav om at ministrene bør sørge for, at der
tilvejebringes obligatorisk, fyldestgørende, alderssvarende, kønssensitiv, evidensbaseret og objektiv
seksual- og parforholdsundervisning til elever og
studerende af alle køn og på alle undervisningstrin,
“Altså der er mange måder at lærer om
og at seksualundervisning bør være en obligatorisk
seksualundervisning. Men tror måske at man skal
del af læreruddannelse og bygge på den nyeste
udvide emnerne så det ik bare er kønssygdomme,
forskning på området.
hvordan man får børn og kondomer”
Hvilke temaer synes de unge, seksualundervisningen bør indeholde?
I forbindelse med #LetsTalkAboutYes-kampagnen, har de unge tilkendegivet hvilke temaer de mener,
seksualundervisningen bør indeholde
ud fra i alt 15 temaer. Amnesty International Danmark har modtaget i
alt 402 spørgeskemaer fra elever på gymnasielle og videregående uddannelser.
II. Data fra spørgeskemaer ud fra de tre vigtigste temaer. For yderligere info se figur II og bilag.
Af data fra spørgeskemaerne, fremgår det, at de unge særligt ønsker seksualundervisning i samtykke og
hvad dette betyder ift. sex. Flere tilkendegiver desuden betragtelige fordele ved at implementere læring
om samtykke i skolerne.
”Jeg tror, der er mange
unge mænd, der tænker: 'Fuck, har jeg nu gjort noget, der var
grænseoverskridende?' Hvis man lærte at være observant på, at sex sker efter, der er
blevet sagt ja, ville det bare skabe en tryghed i, at vi alle sammen ved, hvad der er okay.”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
2417374_0003.png
Ligeledes de mange unge, mener Amnesty International Danmark, og Operation Dagværk at
kan
samtykkebaseret seksualundervisning kan forbygge
seksuel vold. Dermed erkendes
FN’s be ærk i g,
jf.
Istanbulkonventionen, om at
udda elsessyste et er ”et
af de mest effektive indgangspunkter, hvor
diskriminerende holdninger i forhold til ligestilling og vold mod kvinder kan blive udfordret”.
Yderligere
mener Amnesty International Danmark og Operation Dagsværk, at det med den nye samtykkelov er vigtigt
at informere unge om hvad samtykke er, samt konsekvenserne ved mangel herpå. Mens hele 45,8 % af
eleverne har markeret samtykke som en af de tre til flere vigtigste temaer, angiver 40 % af eleverne
prævention, inklusiv til queers, som et vigtigt emne i undervisningen. Hertil bør temaet, ud fra de unges
vurdering, indgå som en vigtig og betydelig del af seksualundervisningen for alle køn. Det tredje vigtigste
tema er, ud fra spørgeskemaerne, viden om hvad nydelse er for alle køn, og det fremgår tydeligt at
eleverne efterspørger læring i, hvorledes sex skal være rart.
”Det vil på en eller anden måde aftabuisere sex lidt, i hvert fald for kvinder. At der
er noget vi skal nyde i stedet for det er noget der bliver gjort mod os.”
Flere unge lægger også vægt på et ønske om en bedre forståelse og accept af egen krop, grænser og det at
sige nej i visse situationen i deres besvarelser.
Ovenstående viser data fra de i alt 402 besvarelser ud fra de 15 temaer angivet i spørgeskemaerne. Læring
om grænser er ifølge 35,1 % af de unges besvarelser et vigtigst tema, og som nævnt, bør dette tema af flere
årsager prioriteres højt i undervisningen med betydelig fordel for mange unge. I relation har hhv. 24,9 og
III. Data fra spørgeskemaer besvaret af elever fra forskellige uddannelsessteder. Yderligere info jf. bilag.
23,9 % svaret at undervisningen bør indeholde temaer der beskæftiger sig med seksuel vold og retten til
egen krop. Særligt vigtigt er det desuden, at seksualundervisningen er med til at normalisere sex, hvilket
32,6 % af de unge har angivet som vigtigt. Som en forudsætning herfor, er det vigtigt at
seksualundervisning bliver en del af læreruddannelsen, og trygt for lærerne at undervise i, således at de
unge ikke ser emnet som et tabu, men derimod noget de tør italesætte. I forbindelse har 22, 6 % svaret at
de synes at det er vigtigt at lære, at sex er andet end penetration.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
2417374_0004.png
“Seksualundervisning skal være til for at informere om sex. I folkeskolen, da vi havde seksualundervisning, forblev
sex alligevel til en vis grad ettror jeg ville have været bedre til at sige fra overfor min ex- engang sige "vulva"
“Jeg
tabu og undervisningen var meget vag. Lærerne turde jo ikke
eller "skede", men sagdekæreste.noget i stil med vigtigt at læreskal op egne grænser er nævne hvilket hul. Hvis
i stedet Jeg tror det er at "penissen at ens i kvinden" uden at
undervisningen er vag, bliver
og at man ikke skylder
og man
noget, lige
ikke stille spørgsmål, i frygt for at virke
okay sex ikke normaliseret,
nogen
tør heller
gyldigt hvad.”
underlig eller uvidende. Lærerne bør ikke gå ud fra, at vi allerede på forhånd kender til de mest basale ting inden
for sex, det er jo det de skal lære os.”
I mellemtiden har 28,1 % af de unge angivet seksualitet som et vigtigst tema. Flere har ydermere fremlagt,
at de havde haft en større forståelse for egen seksualitet såfremt de var blevet undervist heri, og at dette
havde gjort det nemmere for dem at acceptere og forstå egen seksualitet - eller andre med en anden
seksualitet. I association har hhv. 15, 7 og 4, 2 % markeret kønsidentitet og kønskarakteristika, samt læring
om pronominer som vigtigt i undervisningen.
“Undervisningen
ville have ændret min oplevelse ved at finde ud af min
seksualitet og ikke tro at det var sjældent og noget som ikke var normalt”
Intimitet og kærlighedsfølelser er et vigtigt tema i 17, 9 % af besvarelserne. Mens hhv. 15, 9, og 10,7 %
mener at temaer som feminitet og maskulinitet og kønsstereotyper er vigtige temaer at modtage
undervisning i. I mellemtiden udgør 8, 0 % af besvarelserne et ønske om at blive undervist i forskellige
forholdstyper, hvilket kan medføre forebyggelse af tabuiseringer eller misforståelser omkring de mange
måder hvorpå et forhold fungerer og er sammensat.
Opsummering
Efterårets kampagne for bedre seksualundervisning har tydeliggjort, at de unge simpelthen ikke mener at
den undervisning, de har modtaget, har været tilstrækkelig - og i flere tilfælde har den ovenikøbet, ikke
været eksisterende. Størstedelen af de unge savner undervisning baseret på samtykke og en større
forståelse for grænser, prævention, nydelse og kropslig selvbestemmelse. Flere har tilmed tilkendegivet
stor usikkerhed forbundet med sex og seksualitet, og der mangler generelt en større forståelse for seksuel
sundhed, og hvordan seksuel vold kan forbygges. Vi mener, at bedre seksualundervisning er en oplagt
mulighed for at gøre op med problemerne i samfundet, og skabe et trygt og sundt miljø omkring sex for de
unge. Nedenstående er nogle af besvarelserne fra spørgeskemaerne citeret, hvor ud fra de unge tydeligvis
efterspørger forbedret seksualundervisning.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
2417374_0005.png
SAMTYKKEBASERET SEKSUALUNDERVISNING -
HVILKEN FORSKEL?
Elever fra
gymnasielle og videregående uddannelser har svaret på følgende spørgsmål:
Hvilken forskel havde
det gjort i dit liv, hvis du havde modtaget samtykkebaseret seksualundervisning?
20 år
"Jeg har kæmpet meget med min seksualitet, fordi jeg også er tiltrukket af kvinder. Jeg følte mig så forkert.
Bedre seksualundervisning havde hjulpet mig meget og bare gjort, at jeg havde følt mig mere normal."
19 år
”Jeg tror, der er mange unge mænd, der tænker: 'Fuck, har jeg nu gjort noget, der var grænseoverskridende?'
Hvis man lærte at være observant på, at sex sker efter, der er blevet sagt ja, ville det bare skabe en tryghed i,
at vi alle sammen ved, hvad
der er okay.”
18 år.
“At ikke føle sig så presset til at være ‘noget’ der er til for en mand. Ikke at victim blame”
♀18
år
“Jeg ville vide hvad mine rettigheder er og at det er okay at have grænser”
♀17
år
“Undervisningen ville have ændret min oplevelse
ved at finde ud af min seksualitet og ikke tro at det var
sjældent og noget som ikke var normalt”
--
“Seksualundervisning skal være til for at informere om sex. I folkeskolen, da vi havde seksualundervisning,
forblev sex alligevel til en vis grad et tabu og undervisningen var meget vag. Lærerne turde jo ikke engang
sige "vulva" eller "skede", men sagde istedet noget i stil med at "penissen skal op i kvinden" uden at nævne
hvilket hul. Hvis undervisningen er vag, bliver sex ikke normaliseret, og man tør heller ikke stille spørgsmål, i
frygt for at virke underlig eller uvidende. Lærerne bør ikke gå ud fra, at vi allerede på forhånd kender til de
mest basale ting inden for sex, det er jo det de skal lære os.”
♀16
år
“Jeg tror jeg ville have været bedre
til at sige fra overfor min ex-kæreste. Jeg tror det er vigtigt at lære at ens
egne grænser er okay og at man ikke skylder nogen noget, lige gyldigt hvad.”
♀18
år
“Større bevidsthed om hvad sex er og hvilke konsekvenser”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
♀18
år
“Jeg tror jeg ville have
en bedre idé om mine egne grænser og hvordan jeg kunne italesætte dem samt en
større forståelse for andres præferencer og grænser”
--
“Jeg havde haft en langt bredere forståelse for (mine) grænser og retten til at fuldkommen bestemme over
egen krop. Det havde
også givet mig en bedre forståelse for ligestilling blandt køn.”
--
“Jeg ville nok være mere selvsikker i at sige fra overfor sex (og andre seksuelle krænkelser) end jeg allerede
er, for selvom jeg føler mig okay sikker, så kan det stadig være svært
fordi det er svært at finde grænsen.”
--
“Jeg har stadig og har altid været lidt i tvivl og mest af alt bange, om hvordan man VED at der er samtykke fra
begge parter. Det tror jeg ikke jeg havde været, hvis det var blevet indført i seksualundervisningen.”
♀19
år
“Jeg tror flere ville være trygge fordi de vidste at deres partner gik ud fra samme udgangspunkt”
♂19
år
“En bedre forståelse for grænser og redskaber til at gøre op med min egen toxiske maskulinitet”
♂18
år
“En samtykkebaseret seksualundervisning
havde udrustet mig med en bredere og dybere forståelse af min og
mine medmenneskers væren -
socialt såvel som seksuelt”
♂18
år
“Det ville have været både spændende og brugbart at lære om sex og seksualitet i forhold til samfundet/det
sociologiske, ikke
kun ift. biologi og anatomi”
♀18
år
“Det havde i en tidlig alder gjort mig bevidst om mine til-
og fravalg og gjort mig opmærksom på at mærke
bedre efter. Det havde givet mig et bedre billede af hvad sex og voldtægt egentlig er og hvordan det er meget
individuelt.”
- 17 år
“Jeg ville have været mere bevidst om mine egne grænser og hvordan man undgår at overtræde andres”
--
“Det havde været mere klart for mig hvad et samtykke er og hvad, der skal til for at give et samtykke. Jeg har
ikke oplevet at det har været et problem for mig, men jeg kan forestille mig er der er meget uklarhed omkring
emnet for mange mennesker.”
--
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
“Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg ved at det havde gjort en stor forskel for flere af mine veninder. Mange
af mine veninder tager bare en fortrydelsespille efter sex uden kondom, og tænker ikke yderligere over det.
Det er ikke så sundt, men det er ikke altid alle der er bevidste over det:/”
♀18
år
“Jeg havde haft en anden opfattelse af sex, hvis der havde været fokus på
samtykke. Det ville have skabt en
ligeværdighed og en normalisering af snakken om en fælles lyst.”
♀18
år
“Jeg ville i højere grad kunne italesætte at mænd der overskrider kvinders grænser IKKE altid er onde eller
historiens skurke, men også er ofre for patriarkatet
og for problematiske kønsstereotyper”
♀17
år
“I skolen synes jeg, at kvinders viden om nydelse var meget mangelfuld. Hvis jeg havde vidst mere, ville jeg
have et nemmere forhold til min egen krop og seksualitet”
♀17
år
“Det havde gjort, at jeg
tidligere havde været opmærksom på, at sex er frivilligt hele vejen igennem. Det havde
gjort at jeg tidligere var blevet opmærksom på ejerskabet over min egen krop.”
♀19
år
“Jeg ville have kunnet ageret mere bevidst og eftertænksomt i mine relationer til
andre og ikke mindst MIG
SELV. Jeg ville have undgået meget tvivl og negative tanker om mig selv og min plads i verden.“
♀18
år
“Det er godt at lære drenge at det er okay at sige nej til sex”
♀18
år
“Heldigvis har jeg ikke været i en situation hvor jeg
er blevet behandlet dårligt, uretfærdigt eller ubehageligt.
Dog, er det bare skide vigtigt at vide, at man skal give samtykke, eller har ret til at sige fra! Hvis jeg havde fået
denne seksualundervisning ville jeg være mere bevidst, oplyst og dannet. Det er kun positivt! Fremtidens unge
fortjener det.”
- 17 år
“Altså der er mange måder at lærer om seksualundervisning. Men tror måske at man skal udvide emnerne så
det ik bare er kønssygdomme, hvordan man får børn og kondomer!!”
♀18
år
“Man ville have forståelse for grænser og kunne være klar på at få afklaret det med sin partner”
♀19
år
“At det er okay hvis man ikke har lyst og man altid har et valg. Man har ikke lovet noget, det ville jeg gerne
have vidst”
♂19
år
“Jeg tror jeg ville have udstrålet mindre “toxic masculinity” og haft andre idéer om hvordan man behandler folk
generelt mht pronominer og sådan”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
- 18 år
“Så havde jeg ikke et barn lige nu.”
♀18
år
“Jeg havde undergået en masse unødvendige forvirringer. Havde også undgået nogle dumme forhold
til
dårlige partnere.”
♀18
år
“At sex er ligevægtig mellem kønnene, samt en større og mangfoldig forståelse af seksualitet og sex i en
tidligere alder. En normalisering af “nej” ville være hjælpsom for mange”
--
“Jeg ved ikke rigtig om det ville have
gjort den største forskel på mig, men jeg tror det kunne have reddet en
del af mine klassekammerater fra nogen ubehagelige situationer”
--
“Jeg synes det er helt enormt vigtigt at normalisere samtykke når det kommer til seksuel aktivitet. Jeg kender
alt for mange der har oplevet voldtægt eller andre former for overgreb, og jeg tror på at en normalisering af
samtykke ville mindske mængden af overgreb vi ser. Folk skal virkelig bare have det ind under huden at man
spørger og er i kontakt med sin partner, fra
de ikke er så gamle.”
♀19
år
“Hvis jeg havde modtaget mere fyldestgørende seksualundervisning, havde jeg fra start af været mere
opmærksom på at sex er en lige relation mellem begge køn, hvor begge skal have en god oplevelse. Jeg
kender flere som jeg tror hvis de havde modtaget samtykkebaseret seksualundervisning, havde de haft ord til
at komme ud af en negativ seksuel erfaring.”
-- 17 år
“Jeg har sat fire X’er, da jeg synes, at man skal have en bedre seksualundervisning især for LGBT+ individer.”
--
“Jeg har aldrig oplevet noget ubehageligt seksuelt når det kommer til samtykke osv. Men jeg kender desværre
flere der har. Jeg tror, at det ville have gjort mig mere klar over hvad det at give samtykke er og hvornår der
ikke gives samtykke. Jeg synes også det er enormt vigtigt at undervise i hvornår det er voldtægt og hvilke
situationer der kan opstå ift. samleje og f.eks. ikke at have lyst. F.eks. 'fænomenet' hvor en person fryser fast
fordi vedkommende chokeres/væmmes/har det ubehageligt/bliver angst osv…”
--
“Jeg tror det ville have hjulpet folk der har sværere ved at sige 'nej'. Derfor ville det sikkert have hjulpet en
masse fra min folkeskoleklasse, der ikke kendte til deres egne grænser.”
- 19 år
“Vi havde ikke fået klamydia”
♀18
år
“Jeg ville
formentlig have lettere ved at sige nej, hvis jeg følte en situation ikke var rar - vide at det er helt okay
at sige nej.”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
♀19
år
“Jeg havde haft større accept af min egen seksualitet, hvis jeg havde oplevet en større oplysning om hvor
normalt det rent faktisk
er.”
♀18
år
“Jeg var blevet mere tryg i min seksualitet og det at sætte grænser”
♀17
år
“Jeg havde nok været mere selvsikker og bedre til at sige fra. Jeg har aldrig været ude for overgreb, men jeg
vil rigtig gerne lære mine egne grænser bedre at kende.”
--
“Jeg ville have vidst, at seksuel aktivitet ikke er nødvendigt. At man skal være tilpas med det, og man kommer
først og ikke skal skubbe sine grænser for en anden person.
Været mere tryg ved at snakke om emner som hører under seksualundervisning. Vigtigt at vide om
prævention under alle slags former for seksuel omgang. Vigtigt at vide hvad der er vold. Ville vide at det at
sige nej er godt.”
--
“Det havde været så meget nemmere at forstå sex og kærlighed og hvorfor det er ok, at sige fra. Der indgår
heller ikke LGBT+ seksualundervisning (i hvert fald i folkeskolen) og det gør, at man kan føle sig enormt
overset, alene og i tvivl om fx. queer prævention
osv.”
♀17
år
“At jeg ikke havde været ude for et seksuelt overgreb.”
♀18
år
“Jeg ville have vidst bedre, hvornår man skulle sætte en grænse, og sige fra. Men også vide seriøsiteten ved
at anklage folk, vide konsekvenserne.”
--
“Jeg havde sagt nej dengang jeg skulle have gjort det”
--
“Det havde skabt en større opmærksomhed på og åbenhed om sexchikane, og det ville skabe en sundere
kultur for sex.”
--
“Måske ville jeg være mindre ubehageligt når jeg er sammen med drenge og alkohol er involveret.”
--
“Hvis vi havde haft mere undervisning om andre seksualiteter end hetro, ville det havde været letter for mig at
acceptere, at jeg ikke selv er hetro. For det havde gjort det mere legitimt for mig at være noget andet.”
--
“mere positiv tilgang til sex
og sexualundervisning. Istedet for at presset ligger hos den der ikke sagde nej,
ligger det nu hos begge parter (og det gøres ved t positivt JA istedet for negativt NEJ)”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
--
“jeg tror generelt bare det havde gjort mig trykkere og mere sikker ift. til sex
hvis jeg havde modtaget nogen
form for seksualundervisning - og samtykkebaseret seksualundervisning er en genial ide, for der er godt nok
mange der ikke forstår det begreb.”
-17 år
”Det havde gjort en kæmpe forskel. Jeg lærte intet overhovedet. Det blev
delt op i drenge og piger, og intet
omkring det der er imellem.”
♀18
år
”Det vil på en eller anden måde aftabuisere sex lidt, i hvert fald for kvinder. At der er noget vi skal nyde i stedet
for det er noget der bliver gjort mod os.”
♀18
år
”Jeg har før
følt mig presset til sex som senere har givet mig en mindreværdsfølelse i flere år. Det har taget
mig flere sexpartnere før jeg har følt, jeg har haft en sundt sex-liv. Hvis ikke blot jeg, men også de drenge der
var indblandet vidste til samtykke og retten
til egen krop, havde jeg udgået rigtig mange psykiske problemer”
♀17
år
”Jeg havde følt mig meget mere klar over mine egne og andres grænser, og havde vidst at det er okay at
sætte dem og vigtigt at respektere dem.”
♀18
år
”Jeg ville have fået et mere
naturligt forhold til sex og det ville blive meget mindre tabubelagt. Jeg tror også at
jeg ville blive mere opmærksom på mine grænser”
♀18
år
”Havde nok haft en bedre forståelse tidligere for, hvad det er okay og hvad der ikke er. Tror også jeg kunne
have
undgået nogle ubehagelige situationer hvis der generelt var samtykkebaseret seksualundervisning.”
-
18 år.
”Man havde fået et indblik i hvor stor en straf man kan få for at have sex med en uden samtykke. Det skal der
helt klart mere fokus på”
♂19
år
“Jeg vil have mere forståelse for et emne jeg ikke kender meget til. Et emne der kunne gøre mig til en bedre
mand.”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Notat fra foretræde med Amnesty International, Operation Dagsværk om en forbedret seksualundervisning
2417374_0011.png
Bilag
Data fra 402 spørgeskemaer ud fra uddannelsessted inddelt i vigtigste temaer.
Uddannelsessted
Munkensdam Gymnasium
Nørre Gymnasium
Aurehøj Gymnasium
Rysensteen Gymnasium
Michaelskolen
Aabenraa Statsskole
KBH Universitet
Esbjerg Gymnasium
Akademisk Studenterkursus
Roskilde Gymnasium
I alt
Procent (%)
1
36
7
61
9
15
3
17
2
8
158
39,3
2
9
4
17
6
3
1
1
1
1
43
10,7
3
12
1
23
3
6
5
8
2
3
63
15,7
4
14
6
36
4
13
8
16
4
12
113
28,1
5
30
15
73
7
8
6
16
1
5
161
40,0
6
20
7
30
7
11
4
10
5
6
100
24,9
7
5
2
8
3
8
8
11
4
22
6
10
3
4
1
1
4
2
2
64
15,9
9
17
4
25
5
6
2
8
4
1
72
17,9
10
5
5
1
11
24
10
66
18
15
8
1
12
15
7
27
2
9
4
15
9
8
96
23,9
13
24
5
44
6
16
6
20
2
8
131
32,6
14
19
14
53
6
12
5
1
12
6
9
137
34,1
15
26
5
31
4
6
3
1
7
1
7
91
22,6
1
3
2
17
4,2
20
3
19
184
45,8
32
8,0
1 = NYDELSE FOR ALLE KØN
2 = KØNSSTEREOTYPER
3 = KØNSIDENTITET OG KØNSKARAKTERISTIKA
4 = SEKSUALITET
5 = PRÆVENTION (OGSÅ TIL QUEER SEX)
6 = HVAD ER SEKSUEL VOLD?
7 = FORSKELLIGE FORHOLDSTYPER
8 = FEMINITET OG MAKULINITET
9 = INTIMITET OG KÆRLIGHEDSFØLELSER
10 = PRONOMINER
11 = SAMTYKKE OG HVAD DET BETYDER IFT. SEX
12 = RETTEN TIL EGEN KROP
13 = NORMALISERING AF SEX
14 = GRÆNSER
15 = SEX ER ANDET END PRÆVENTION