Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2411376_0001.png
Departementet
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Årsresultat for AUB for 2020
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) administrerer både ordninger
finansieret af AUB-bidraget (uddannelsesbidraget) og VEU-bidraget,
samt en række statsligt finansierede ordninger med bevilling på finanslo-
ven. Dette notat beskriver økonomien relateret til AUB-ordningerne,
dvs. eksklusiv VEU og de statslige ordninger.
I trepartsaftalen om
ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt virksomheder
fra maj 2020 blev der aftalt en række initiativer finansieret af Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag (AUB) med det formål at holde hånden under
lærepladsområdet i lyset af Covid-19 samt afvikle opsparingen i AUB.
Årsresultat og egenkapital i 2020
Årets resultat i 2020 for AUB er opgjort til et underskud på 6.641 mio.
kr. Til sammenligning var årets resultat i 2019 opgjort til 960 mio. kr.
Egenkapitalen er med resultatet for 2020 faldet fra 4.033 mio. kr. pr. 1.
januar til -2.608 mio. kr. pr. 31. december 2020, jf. tabel 1.
Tabel 1: Egenkapital og årsresultat for 2019 og 2020, mio. kr.
Egenkapital pr. 1. januar
Årets resultat
Egenkapital pr. 31. december
Kilde: AUB
7. juni 2021
Sags nr.: 21/12103
2019
3.073
960
4.033
2020
4.033
-6.641
-2.608
Med trepartsaftalerne i 2020 blev det aftalt at indføre et fleksibelt AUB-
bidrag, der årligt skal justeres, så der skabes bedre sammenhæng mellem
udgifter og indtægter. Det fleksible AUB-bidrag skal følgeligt beregnes,
så egenkapitalen tilnærmelsesvis går i nul hvert år. Modellen opfylder
Rigsrevisionens anbefalinger i beretning 13/2019 om Børne- og Under-
visningsministeriets forvaltning af AUB-ordningen, og den blev endvide-
re beskrevet i lovforslaget behandlet i Folketinget i december 2020 om
etablering af dette fleksible AUB-bidrag.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Orientering om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), fra børne- og undervisningsministeren
2411376_0002.png
Den negative egenkapital på 2.608 mio. kr. har derfor den konsekvens, at
der skal ske en forhøjelse af AUB-bidraget for at finansiere dette under-
skud. Modellen som beskrevet i lovforslaget afspejler Rigsrevisionens
vurdering af, at ordningen skal balancere over en 2-årig periode, hvor-
med der skal skabes balance i ordningen i 2022.
Trepartsinitiativer
Det negative resultat i AUB i 2020 skyldes hovedsageligt initiativerne
indført med trepartsaftalen fra maj 2020. Det indebar en bidragsnedsæt-
telse, der reducerede indtægterne i ordningen, og en række initiativer, der
øgede udgifterne i 2020.
Indtægterne fra uddannelsesbidraget faldt fra 5.037 mio. kr. i 2019 til
3.665 mio. kr. i 2020, svarende til 1.372 mio. kr. Dette fald skyldes pri-
mært, at der i forbindelse med trepartsaftalen blev aftalt at nedsætte ud-
dannelsesbidraget i 2020 svarende til det på daværende tidspunkt forven-
tede overskud for 2020 på ca. 1.400 mio. kr.
Udgifterne blev i 2020 øget ved en række initiativer finansieret af opspa-
ringen i AUB til at holde hånden under lærlinge og elever på erhvervsud-
dannelserne.
Herudover blev det aftalt i forbindelse med trepartsaftalerne fra hhv. maj
og november 2020, at underskuddet i praktikplads-AUB skulle finansie-
res via AUB, således at 100 pct. af underskuddet i den private sektor for
2019 og 90 pct. af underskuddet i alle fire sektorer for 2020 finansieres
via AUB.
AUB’s bestyrelse har valgt at regnskabsføre håndteringen af
begge år i regnskabet for 2020.
Tabel 2: Opgjorte udgifter i 2020 til initiativer fra trepartsaftalen fra maj 2020
Initiativ
1. Midlertidigt løntilskud til private virksomheder
2. Forhøjet lønrefusion
8.a. Tilskud til overgange på SOSU
8.b Øget rekruttering af brancheskiftere og nyledige
8.c. Ramme til offentligt arbejdsmarked
9. Bonus til øget rekruttering på offentligt arbejdsmarked
14. Udstyrsløft til skolepraktik
Initiativer i alt
Finansiering af underskud i praktikplads-AUB for 2019-2020
Mio. kr.
5.101
301
9
7
30
120
115
5.682
559
Kilde: AUB
Note: For initiativ 1. Midlertidigt løntilskud til private virksomheder er der indregnet
skyldige udbetalinger opgjort på baggrund af kendte forhold frem til regnskabets aflæg-
gelse. De skyldige udbetalinger vedrører 2020, men finder først sted i 2021. Efterregule-
ring vedrørende initiativet kan på nuværende tidspunkt dog ikke indregnes.
Udover ovenstående initiativer blev der med trepartsaftalen indført bed-
re mulighed for tilgang til skolepraktik, der forventes at have øget udgif-
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Orientering om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), fra børne- og undervisningsministeren
2411376_0003.png
terne til skolepraktikydelse. Disse udgifter kan ikke isoleres fra de øvrige
udgifter til skolepraktikydelse og fremgår derfor ikke særskilt.
Særligt det midlertidige løntilskud til private virksomheder har vist sig at
medføre højere udgifter end forventet. Ved indgåelsen af trepartsaftalen
var det forventet, at udgifterne til løntilskudsordningen ville medføre
udgifter på ca. 3.100 mio. kr. i 2020. Udgifterne til ordningen har således
været ca. 2.000 mio. kr. højere end forventet. Dette skal ses i lyset af en
betydelig stigning i antallet af indgåede aftaler i 2020 sammenlignet med
2019.
Samlet blev der i 2020 indgået 4.138 flere aftaler sammenlignet med
2019, svarende til en stigning på 9 pct. I andet halvår 2020 blev der ind-
gået 25 pct. flere aftaler sammenlignet med 2. halvår af 2019. Niveauet
for indgåede aftaler har således samlet set været større i 2020 ift. 2019.
Figur 1
Antal indgåede aftaler fordelt på måned inkl. SOSU/PAU, 2018-2020
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1. nedlukning
Midlertidigt løntilskud
2018
2019
2020
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Note: Antal indgåede aftaler omfatter indgåede aftaler på alle erhvervsuddannelser, herunder også aftaler
indgået med elever på social- og sundhedsuddannelserne og den pædagogiske assistentuddannelse, som
primært ansættes af offentlige arbejdsgiver, der i 2020 ikke modtog løntilskud.
Fra marts til maj 2020 lå antallet af indgåede aftaler under niveauet i
samme periode i 2019. Efter indgåelsen af trepartsaftalen i maj steg antal-
let af indgåede aftaler i juni, og fra juni til december 2020 lå antallet af
indgåede aftaler over niveauet i samme periode i 2019.
Merudgifterne i AUB synes dermed også at have haft en effekt på antal-
let af indgåede lærepladsaftaler i 2020, hvor der trods Covid-19 er sket en
vækst sammenlignet med 2019.
3