Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 211
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
UDKAST af 3. juni 2021
Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del - Bilag 211
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddan-
nelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen
og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt An-
næ Gymnasium)
§1
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1246 af 27. august 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1561 af 27. december 2019, § 1 i lov nr. 1562 af
27. december 2019 og § 8 i lov nr. 363 af 9. marts 2021, foretages følgen-
de ændringer:
1.
I
§ 33 a
udgår: »og gives alene på grundlag af antallet af elever, hvortil
Københavns kommune ikke i forvejen modtager anden finansiering, her-
under tilskud fra EU«.
2.
I
§ 58, stk. 1,
indsættes efter »i tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium«:
»eller som en særskilt institution«.
3.
I
58, stk. 6,
indsættes efter »bestyrelsen for den samlede institution«: »,
ved organisatorisk adskilte institutioner, jf. stk. 1, den enkelte institutions
bestyrelse«.
4.
I
§ 58
indsættes som stk. 8:
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
»Stk. 8.
Børne- og undervisningsministeren kan efter høring af Køben-
havns Kommune fastlægge et kapacitetsloft for Europaskolens sidste tre
klassetrin.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt
Annæ Gymnasium
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europa-
skolen
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås nogle justeringer for så vidt angår de institutio-
nelle rammer for Europaskolen, der drives af Københavns Kommune som
en del af Sankt Annæ Gymnasium. Lovforslaget vil indebære, at Køben-
havns Kommune får mulighed for organisatorisk at adskille Europaskolen
fra Sankt Annæ Gymnasium, sådan så Europaskolen bliver en særskilt
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
kommunal institution i kommunen. Som følge af dette foreslås det samti-
digt, at børne- og undervisningsministeren efter høring af Københavns
Kommune kan fastlægge et kapacitetsloft for Europaskolens sidste tre
klassetrin (gymnasiedelen).
Herudover foreslås det, at tekstanmærkning nr. 231, vedrørende særtilskud
til Europaskolen, bliver indarbejdet i materiel lov.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt
Annæ Gymnasium
2.1.1. Gældende ret
Af § 33 a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. fremgår det, at børne- og undervisningsministeren
kan yde tilskud til Københavns Kommunes drift af de sidste tre klassetrin
på Europaskolen godkendt efter § 58. Tilskuddet fastsættes på grundlag af
takster på de årlige finanslove og gives alene på grundlag af antallet af
elever, hvortil Københavns Kommune ikke i forvejen modtager anden fi-
nansiering, herunder tilskud fra EU. Børne- og undervisningsministeren
kan fastsætte regler om tilskud, herunder om aktivitetsindberetninger og
opgørelse af aktivitet.
Af § 58, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., fremgår det, at børne- og undervisningsmi-
nisteren kan tillade, at Københavns Kommune kan drive gymnasieafdelin-
gen på Sankt Annæ Gymnasium, og at Københavns Kommune i tilknyt-
ning til Sankt Annæ Gymnasium opretter og driver en Europaskole.
Af samme bestemmelses stk. 2 fremgår det, at bestemmelserne i denne lov
finder tilsvarende anvendelse for gymnasieafdelingen på Sankt Annæ
Gymnasium, hvis gymnasieafdelingen drives af Københavns Kommune.
For Europaskolens sidste tre klassetrin finder § 46, stk. 4-8, §§ 50-55, §
56, stk. 1, og § 57 i denne lov og for så vidt angår ordensregler, § 43 i lov
om de gymnasiale uddannelser tilsvarende anvendelse. For Europaskolens
første ti klassetrin finder § 3, stk. 2, 2. pkt., § 12, stk. 2, § 50, stk. 1, nr. 1,
og stk. 2-9, og § 52 i lov om folkeskolen tilsvarende anvendelse. Dette
følger af bestemmelsens stk. 3 og 4 respektivt.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det fremgår af bestemmelsens stk. 5, at for hver elev, der er på de første ti
klassetrin på Europaskolen, betaler bopælskommunen den faktiske udgift
forbundet med elevens undervisning. Betalingsforpligtelsen udløses for
elever, der den 5. september i et givet skoleår er optaget på Europaskolen,
og som har folkeregisteradresse i en anden kommune end Københavns
Kommune. Bopælskommunens betalingsforpligtelse udløses alene for ele-
ver, hvortil Københavns Kommune ikke i forvejen modtager tilskud fra
EU. Betalingsforpligtelsen gælder for hele skoleåret.
Af bestemmelsens stk. 6 fremgår det, at afgørelser og beslutninger, der
træffes af bestyrelsen for den samlede institution eller af Borgerrepræsen-
tationen vedrørende de første ti klassetrin på Europaskolen, ikke kan ind-
bringes for anden administrativ myndighed. Afgørelser om henvisning til
eller afslag på specialundervisning kan dog efter bestemmelserne i lov om
folkeskolen indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at andre afgørelser
kan indbringes for ministeren.
Af bestemmelsens stk. 7 fremgår det, at børne- og undervisningsministeren
kan fastsætte regler om driften af gymnasieafdelingen på Sankt Annæ
Gymnasium og Europaskolen, herunder regler, som fraviger bestemmel-
serne i denne lov.
Af tekstanmærkning nr. 231 på finansloven for 2021 fremgår at børne- og
undervisningsministeren kan yde et årligt EB-tilskud samt et særtilskud til
Københavns Kommune, hvis der udbydes European Baccalaureate-
uddannelsen (EB) på Europaskolen. European Baccalaureate-uddannelsen
(EB) på Europaskolen er de sidste tre klassetrin på Europaskolen. EB-
tilskuddet ydes, fordi der er højere enhedsudgifter forbundet med EB end
med uddannelsen til almen studentereksamen (stx). Særtilskuddet udgør
1,5 mio. kr. i 2021, 2,4 mio. kr. i 2022, 2,7 mio. kr. i 2023 of 2,4 mio. kr.
fra 2024 og frem.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I 2013 blev det retlige grundlag for, at børne- og undervisningsministeren
kunne godkende Københavns Kommune til at oprette og drive en Europa-
skole i tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium, etableret. Dette skete ved
lov nr. 455 af 7. maj 2013. Københavns Kommune modtog på den bag-
grund i august 2013 godkendelse fra den daværende minister for børn og
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
undervisning til i tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium at oprette og
drive en Europaskole med to sprogsektioner (dansk og engelsk).
Oprettelsen af en Europaskole i Danmark var et led i udmøntningen af den
daværende S-R-SF-regerings regeringsgrundlag ”Et Danmark der står
sammen”, hvoraf fremgår en målsætning om at ”styrke den internationale
rekruttering og blandt andet forbedre modtagelsen af medrejsende familier
og ægtefæller samt sikre bedre rammevilkår for familiernes liv, mens de er
her. Blandt andet ved at fremme muligheden for etablering af internationa-
le skoler.”
Den nye fælles organisation med Sankt Annæ Gymnasium og Europasko-
len blev etableret fra og med den 1. august 2014 med en fælles campusbe-
styrelse og to afdelingsbestyrelser.
Det var på daværende tidspunkt Københavns Kommunes ønske, at Euro-
paskolen skulle etableres på Carlsberggrunden i organisatorisk tilknytning
til Sankt Annæ Gymnasium, der med sit unikke musikalske miljø, sit in-
ternationale arbejde og sin stærke faglige position har erfaring med at dri-
ve folkeskole og gymnasium under ét. Det var ambitionen, at Sankt Annæ
Gymnasium og Europaskolen begge på sigt skulle lokaliseres på Carls-
berggrunden.
Europaskolen var indledningsvist lokaliseret på Skolen i Sydhavnen, si-
denhen på Kirsebærhavens Skole i Valby og nu i Carlsberg Byen.
Det var således den oprindelige plan fra Københavns Kommunes side at
samlokalisere Europaskolen og Sankt Annæ Gymnasium i Carlsberg Byen.
Disse planer blev imidlertid opgivet i 2015. Således er alene Europaskolen
flyttet til Carlsberg Byen. Da de to skoler således ikke kommer til at bo på
samme matrikel, er der ikke mange problemstillinger, der går på tværs, der
er ikke de forventede faglige synergier, og budgetterne til folkeskole,
gymnasium og Europaskole holdes i praksis adskilt. Europaskolen og
Sankt Annæ Gymnasium udbyder forskellige uddannelser og er store hver
for sig. Københavns Kommune finder på den baggrund ikke, at den orga-
nisatoriske tilknytning skolerne imellem med en fælles ledelse og bestyrel-
sen giver mening. De ønsker, at Sankt Annæ Gymnasium og Europaskolen
bliver adskilt i to særskilte institutioner med hver sin selvstændige besty-
relse og ledelse.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Børne- og Undervisningsministeriet har været i dialog med sekretariatet
for Europaskolernes Øverste Råd, der ikke har indsigelser mod en adskil-
lelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium. De betragter en adskil-
lelse som et statsligt anliggende.
På den baggrund foreslås det at give Københavns Kommune mulighed for
organisatorisk at adskille Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium, såle-
des at Europaskolen kan blive en særskilt kommunal institution. Køben-
havns Kommunes ansvar for driften og den organisatorisk organisering af
Europaskolen, herunder i forhold til økonomien, forbliver uændret.
Det foreslås ved samme lejlighed, at tekstanmærkning nr. 231 vedr. særtil-
skud, der ydes til Europaskolen, hvis der udbydes European Baccalaurea-
te-uddannelsen (EB), bliver indarbejdet i materiel lov.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1-3, og bemærkningerne her-
til.
2.2. Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Euro-
paskolen
2.2.1. Gældende ret
Der er efter gældende regler ingen adgang til at fastlægge et kapacitetsloft
på Europaskolen.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Af bemærkningerne til det oprindelige Europaskolelovforslag fra 2012, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, L 170, som fremsat, side 5 (lov nr. 455 af 7.
maj 2013) fremgår det, at Europaskolen fuldt indfaset vil give 900 interna-
tionale skolepladser på 13 årgange og opdelt i tre sprogsektioner. Europa-
skolen vil fuldt indfaset omfatte en etårig børnehaveklasse, en femårig
grundskole og en syvårig overbygning, der afsluttes med den europæiske
studentereksamen. Normalt vil der være tale om en gymnasieklasse i den
danske sprogsektion pr. år, dvs. ét gymnasiespor (ca. 25 elever).
Den oprindelige plan var, at indfasningen af Europaskolen skulle være
gradvis. Europaskolen forventedes i udgangspunktet selv at føde ind med
egne grundskoleelever til gymnasiedelen. Gymnasiedelen er dog startet op
lidt før den oprindelige indfasningsplan, hvilket betyder, at skolen i de
første år ikke vil være selvforsynende med elever til gymnasiedelen.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
For at undgå, at en eventuel organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra
Sankt Annæ Gymnasium vil medføre utilsigtede konsekvenser for den
generelle optagelses- og fordelingsproces for de offentlige gymnasiale
uddannelser, og for at sikre en vis sammenlignelighed med øvrige offentli-
ge uddannelser, der er omfattet af kapacitetsstyring, foreslås det, at der
etableres mulighed for, at børne- og undervisningsministeren efter høring
af Københavns Kommune kan fastlægge et kapacitetsloft for Europasko-
lens sidste tre klassetrin (gymnasiedel).
Dette vil bl.a. indebære mulighed for justering af den kapacitet, som Euro-
paskolen i forbindelse med det oprindelige lovforslag fra 2012 forventedes
normeret til.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget gives Københavns Kommune en vis fleksibilitet i forhold
til organiseringen af Europaskolen, der indebærer, at de kan vælge at ad-
skille Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium.
Københavns Kommune afholder i lighed med i dag og uagtet en evt. ad-
skillelse alle udgifter til driften af Europaskolens grundskoledel (de første
ti klassetrin) inden for de eksisterende rammer. Europaskolens gymnasie-
del (de sidste tre årgange) udløser ligeledes uagtet en evt. adskillelse som
udgangspunkt taxametertilskud på linje med elever i uddannelsen til almen
studentereksamen (stx). Samtidig har det på intet tidspunkt været hensigten
at skalere elevantallet på Europaskolen op over den i forbindelse med det
oprindelige lovforslag forventede normering, jf. afsnit 2.2.
Lovforslaget vil på den baggrund ikke medføre økonomiske mindre- eller
merudgifter for stat, region eller kommune.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige administrative konsekvenser
for stat, region og kommune.
Det bemærkes, at en eventuel organisatorisk adskillelse af Europaskolen
fra Sankt Annæ Gymnasium eller fastlæggelse af et kapacitetsloft ikke
vurderes at skulle gøres til genstand for automatisk sagsbehandling. Prin-
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
cipperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes således i så henseende
ikke relevante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Principperne for agil erhvervsrettet regulering
vurderes på denne baggrund ikke at være relevante for de konkrete æn-
dringer i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative konsekvenser for borger-
ne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Sammenslutningen af Europaskoler er en mellemstatslig organisation, som
alle EU-lande har tilsluttet sig. Europaskolesystemet blev oprettet i 1953
med det formål at undervise EU-ansattes børn. Sekretariatet for Europa-
skolernes Øverste Råd her meddelt, at de ikke har indsigelser mod en ad-
skillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium. Lovforslaget vur-
deres ikke herudover at indeholde EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx. xx 2021 til den xx. xx
2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
[---]
10. Sammenfattende skema
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
2410590_0009.png
UDKAST
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige kon-
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper
for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Ingen
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Af § 33 a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. fremgår, at børne- og undervisningsministeren kan
yde tilskud til Københavns Kommunes drift af de sidste tre klassetrin på
Europaskolen godkendt efter § 58. Tilskuddet fastsættes på grundlag af
takster på de årlige finanslove og gives alene på grundlag af antallet af
elever, hvortil Københavns Kommune ikke i forvejen modtager anden fi-
nansiering, herunder tilskud fra EU. Børne- og Undervisningsministeren
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
kan fastsætte regler om tilskud, herunder om aktivitetsindberetninger og
opgørelse af aktivitet.
Det foreslås, at følgende led ”og gives alene på grundlag af antallet af ele-
ver, hvortil Københavns kommune ikke i forvejen modtager anden finan-
siering, herunder tilskud fra EU” udgår af bestemmelsen.
Baggrunden for forslaget er ønsket om at udvide bestemmelsen til også at
kunne omfatte det ved tekstanmærkning nr. 231 fastsatte grundtilskud og
særtilskud, som ydes til Københavns Kommune, hvis der udbydes Euro-
pean Baccalaureate-uddannelsen (EB)
Det foreslåede vil indebære, at bestemmelsen fremadrettet kan rumme så-
vel det nuværende taxametertilskud svarende til taxametertilskuddet til
uddannelsen til almen studentereksamen (stx) som de til enhver tid på fi-
nansloven fastsatte særtilskud. Taxametertilskuddet vil fortsat alene blive
givet på grundlag af antallet af elever, hvortil Københavns Kommune ikke
i forvejen modtager anden finansiering, herunder tilskud fra EU.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2 og afsnit 2.1. i de alminde-
lige bemærkninger.
Til nr. 2
Af § 58, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. fremgår, at børne- og undervisningsministe-
ren kan tillade, at Københavns Kommune driver gymnasieafdelingen på
Sankt Annæ Gymnasium, og at Københavns Kommune i tilknytning til
Sankt Annæ Gymnasium opretter og driver en Europaskole.
Det foreslås, at der i bestemmelsen efter ”i tilknytning til Sankt Annæ
Gymnasium” indsættes ”eller som en særskilt institution”.
Baggrunden for forslaget er ønsket om i bestemmelsen at indarbejde en vis
fleksibilitet i forhold til organiseringen af Europaskolen.
Københavns Kommune blev i august 2013 godkendt til at oprette og drive
en Europaskole med to sprogsektioner (dansk og engelsk) i tilknytning til
Sankt Annæ Gymnasium. Det foreslåede vil indebære, at Københavns
Kommune uden fornyet godkendelse fra Børne- og Undervisningsministe-
ren kan træffe beslutning om organisatorisk at adskille Europaskolen fra
Sankt Annæ Gymnasium, således at Europaskolen fremadrettet kan blive
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
en særskilt kommunal institution. Københavns Kommunes ansvar for drif-
ten af Europaskolen forbliver uændret.
Der henvises i øvrig til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Af § 58, stk. 6, 1. pkt., i lov om institutioner for almengymnasiale uddan-
nelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår, at afgørelser og beslut-
ninger, der træffes af bestyrelsen for den samlede institution eller af Bor-
gerrepræsentationen vedrørende de første ti klassetrin på Europaskolen,
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Det foreslås, at der i bestemmelsen efter ”bestyrelsen for den samlede in-
stitution” indsættes ”, ved organisatorisk adskilte institutioner, jf. stk. 1,
den enkelte institutions bestyrelse”.
Baggrunden for forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, og er
således lovteknisk begrundet.
Det foreslåede vil, for det tilfælde, at Københavns Kommune træffer be-
slutning om en organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ
Gymnasium, indebære, at de afgørelser og beslutninger vedrørende de
første ti klassetrin på Europaskolen, der træffes af de to institutionsbesty-
relser og således ikke af en bestyrelse for den samlede institution, ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, og afsnit 2.1 i de alminde-
lige bemærkninger.
Til nr. 4
Der er efter gældende regler ingen adgang til at fastlægge et kapacitetsloft
på Europaskolen.
Det foreslås, at der i § 58 indsættes et nyt stk. 8, hvorefter børne- og un-
dervisningsministeren efter høring af Københavns Kommune kan fastlæg-
ge et kapacitetsloft for Europaskolens sidste tre klassetrin.
Baggrunden for forslaget er et ønske om at undgå, at en eventuel organisa-
torisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium vil medføre
utilsigtede konsekvenser for den generelle optagelses- og fordelingsproces
for de offentlige gymnasiale uddannelser, og om at sikre en vis sammen-
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
ligning med øvrige offentlige uddannelser, der er omfattet af kapacitetssty-
ring.
Forslaget vil indebære, at børne- og undervisningsministeren kan fastlæg-
ge et kapacitetsloft for Europaskolens sidste tre klassetrin og således der-
ved over for Københavns Kommune blandt andet vil kunne justere den
kapacitet, som Europaskolen i forbindelse med det oprindelige lovforslag
fra 2012 var forventet normeret til. Børne- og undervisningsministeren vil
således ikke være bundet af den i 2012 forventede fastsatte normering.
Kapacitetsloftet kan fastsættes for en årrække ad gangen, vil kunne for-
længes og justeres alt afhængigt af det aktuelle behov for internationale
skolepladser, men under hensyntagen til øvrige offentlige gymnasiale ud-
bud.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da loven,
som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne og Grønland og heller ikke
kan sættes i kraft for disse landsdele ved kgl. anordning.
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
2410590_0013.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1246 af 27. august
2020, som ændret ved § 1 i lov nr.
1561 af 27. december 2019, § 1 i
lov nr. 1562 af 27. december 2019
og § 8 i lov nr. 363 af 9. marts
2021, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 33 a.
Undervisningsministeren
kan yde tilskud til Københavns
Kommunes drift af de sidste tre
klassetrin på europaskolen god-
kendt efter § 58. Tilskuddet fast-
sættes på grundlag af takster på de
årlige finanslove og gives alene på
grundlag af antallet af elever,
hvortil Københavns Kommune
ikke i forvejen modtager anden
finansiering, herunder tilskud fra
EU. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om tilskud, herun-
der om aktivitetsindberetninger og
opgørelse af aktivitet.
§ 58.
Undervisningsministeren kan
tillade, at Københavns Kommune
driver gymnasieafdelingen på
Sankt Annæ Gymnasium, og at
Københavns Kommune i tilknyt-
ning til Sankt Annæ Gymnasium
opretter og driver en europaskole.
1.
I
§ 33 a
udgår: »og gives alene
på grundlag af antallet af elever,
hvortil Københavns kommune
ikke i forvejen modtager anden
finansiering, herunder tilskud fra
EU«.
2.
I
§ 58, stk. 1,
indsættes efter »i
tilknytning til Sankt Annæ Gym-
nasium«: »eller som en særskilt
institution«.
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 211: Lovudkast til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Etablering af mulighed for fastlæggelse af kapacitetsloft på Europaskolen og mulighed for organisatorisk adskillelse af Europaskolen fra Sankt Annæ Gymnasium), fra børne- og undervisningsministeren
2410590_0014.png
UDKAST
Stk. 2-5.
---
Stk. 6.
Afgørelser og beslutninger,
der træffes af bestyrelsen for den
samlede institution eller af Borger-
repræsentationen vedrørende de
første ti klassetrin på europasko-
len, kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Afgørel-
ser om henvisning til eller afslag
på specialundervisning kan dog
efter bestemmelserne i lov om fol-
keskolen indbringes for Klage-
nævnet for Specialundervisning.
Undervisningsministeren kan fast-
sætte regler om, at andre afgørelser
kan indbringes for ministeren.
Stk. 7.
Børne- og undervisnings-
ministeren kan fastsætte regler om
driften af gymnasieafdelingen på
Sankt Annæ Gymnasium og euro-
paskolen, herunder regler, som
fraviger bestemmelserne i denne
lov.
3.
I
58, stk. 6,
indsættes efter »be-
styrelsen for den samlede instituti-
on«: », ved organisatorisk adskilte
institutioner, jf. stk. 1, den enkelte
institutions bestyrelse«.
4.
I
§ 58
indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Børne- og under-
visningsministeren kan efter hø-
ring af Københavns Kommune
fastlægge et kapacitetsloft for Eu-
ropaskolens sidste tre klassetrin.«
14