Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2405698_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Social- og Ældreministeriet
Finansministeriet
Bilag 1. Opsummering af arbejdsgruppens hovedkonklusioner og
anbefalinger
Den tværministerielle arbejdsgruppes hovedkonklusion er, at der er behov for at
styrke kvaliteten af undervisningen på de interne skoler på anbringelsessteder og i
dagbehandlingstilbud, så elevgruppen modtager den undervisning, de har krav på
og af en højere kvalitet end i dag. Arbejdsgruppen har identificeret væsentlige ud-
fordringer med at løfte ansvaret for undervisningen af børn og unge, der modta-
ger specialundervisning på en intern skole.
Elevgruppen på interne skoler udgør både en meget sårbar og udsat gruppe, men
også en meget sammensat gruppe. Eleverne hører til blandt de mest udfordrede i
folkeskolen målt på faglighed og overgang til ungdomsuddannelserne, men samti-
dig rummer gruppen også elever, der ikke har behov for specialundervisning, men
som primært er henvist til skolerne på baggrund af sociale, adfærdsmæssige eller
lignende udfordringer. De primære udfordringer, som arbejdsgruppen har identifi-
ceret, fremgår af
tabel 1.
Tabel 1: Identificerede udfordringer
En stor del af de udsatte børn og unge i interne skoler får ikke det undervisningstilbud, de har krav på efter fol-
keskolelovgivningen.
Institutionslandskabet er præget af mange små interne skoler med elever fordelt på forskellige klassetrin. Ele-
ver på de interne skoler har dermed højere risiko for ikke i tilstrækkelig grad at få tilbudt et undervisningsmiljø,
hvor de kan udvikle sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskab.
Nogle kommuner løfter ikke i tilstrækkelig grad deres myndighedsansvar for undervisningen i de interne skoler.
Lovgrundlaget for oprettelse og drift af dagbehandlingstilbud er uklart, og det er derfor også uklart, hvilken type
tilbud der formelt set er tale om.
Mange af eleverne på de interne skoler får ikke de bedste forudsætninger for at fortsætte på en ungdomsud-
dannelse eller komme i beskæftigelse efter afslutning af grundskolen.
Interne skoler er ofte præget af manglende tilknytning og samarbejde med folkeskolen, hvilket kan betyde, at
det bliver svært for børnene og de unge at vende tilbage til folkeskolen.
Nogle kommuner formår ikke at tilbyde et tilstrækkeligt helhedsorienteret undervisningstilbud i den almene fol-
keskole, der kan opfylde elevernes behov på tværs af sociale, faglige og trivselsmæssige udfordringer.
Der er store kommunale forskelle på antallet af elever i interne skoler, hvilket bl.a. hænger sammen med en
skæv geografisk fordeling af anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud med interne skoler.
Der bliver for anbragte børn og unge i nogle tilfælde ikke i tilstrækkelig grad taget stilling til et relevant skoletil-
bud for barnet i forbindelse med valg af konkret anbringelsessted.
Særligt den mangelfulde regulering af dagbehandlingstilbud giver mulighed for at udtrække profit til forskel fra al
anden undervisning i grundskolen.
Data om børn og unge på interne skoler er af ringe kvalitet med manglende og usikre indberetninger om både
de interne skoler og deres elever.
31. maj 2021
På baggrund af udfordringerne har den tværministerielle arbejdsgruppe identifice-
ret følgende
indsatsområder
ift. både den forebyggende indsats i folkeskolen og ram-
merne for særlige specialundervisningstilbud til denne elevgruppe:
Det rette tilbud:
Udsatte børn og unge skal i fremtiden i højere grad end i dag mod-
tage det rette undervisningstilbud. Der er desuden behov for klarere faglige ram-
mer for, hvornår kommuner bør henvise børn og unge til interne skoler.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Rapport om interne skoler, fra børne- og undervisningsministeren
2405698_0002.png
Side 2 af 2
Myndighedsansvar:
Der er behov for at tydeliggøre, at de interne skoler er en del af
kommunens skolevæsen og myndighedsansvar. De stedlige kommuner skal frem-
adrettet i højere grad påtage sig dette myndighedsansvar for eleverne på de interne
skoler gennem skærpede krav til overenskomster med tilbuddene.
Styrket læring:
Undervisningen i interne skoler skal i højere grad ligne og svare til
undervisningen i folkeskolen, så eleverne sikres forudsætningerne for at komme
på en ungdomsuddannelse og generelt klare sig godt i livet.
Tilsyn:
Tilsynet med de interne skoler skal styrkes både kommunalt og statsligt, da
det kan bidrage til at sikre, at eleverne får den undervisning de har krav på, og at
kvaliteten på de interne skoler højnes.
Data:
Et styrket datagrundlag for interne skoler skal sikre, at der både nationalt og
lokalt er mulighed for at følge kvalitetsudviklingen i tilbuddene og føre tilsyn her-
med.
På baggrund af ovenstående indsatsområder fremsætter den tværministerielle ar-
bejdsgruppe følgende seks anbefalinger i afrapporteringen, som samlet skal med-
føre, at udsatte børn og unge får opfyldt deres retskrav på undervisning, modtager
en undervisning af højere kvalitet og opnår forudsætninger for at gennemføre en
ungdomsuddannelse som grundlag for et selvstændigt voksenliv.
Arbejdsgruppens seks anbefalinger fremgår nedenfor,
jf. tabel 2.
Tabel 2: Seks anbefalinger til styrkelse af kvaliteten i undervisningen i interne skoler
Anbefaling 1:
Specialeplanlægning af specialundervisningsområdet
Anbefaling 2:
Styrket myndighedsansvar for dagbehandlingstilbud og interne skoler på anbringelsessteder, der skal
indgå i kommunens skolevæsen
Anbefaling 3:
Styrket individuel vurdering og opfølgning
Anbefaling 4:
Styrket tilsyn og understøttende rejsehold for interne skoler
Anbefaling 5:
Bedre grunddata til brug for systematisk databaseret tilsyn og specialeplanlægning
Anbefaling 6:
Tiltag for tilgrænsende institutioner