Redegørelse til Folketinget om folkeskolereformen
Forord
Folkeskolereformen indeholder en række gode og vigtige ambitioner. Skolen skal
løfte alle elever
uanset
deres sociale baggrund. Og skolen skal ikke kun løfte ele-
verne fagligt - den skal også fremme elevernes alsidige udvikling og trivsel. Samti-
dig introducerede reformen en række nye, væsentlige elementer til folkeskolen.
Herunder et fokus på en mere varieret skoledag med praksis- og handlingsoriente-
ret undervisning, åben skole og mere bevægelse i løbet af undervisningen.
Regeringen bakker op om intentionerne og hovedelementerne i folkeskolerefor-
men og arbejder ufortrødent på at realisere reformens målsætninger om at styrke
folkeskoleelevernes faglighed og trivsel, mindske betydningen af elevernes sociale
baggrund for deres faglige resultater og sikre mere variereret og praksisorienteret
undervisning.
Følgeforskningsprogrammet for folkeskolereformen viser desværre, at reformens
målsætninger endnu ikke er indfriet. Elevernes faglige resultater og trivsel er ikke
forbedret i perioden efter reformens indførelse, og betydningen af elevernes bag-
grund for deres faglige resultater er ikke mindsket på nuværende tidspunkt. Følge-
forskningen viser, at elevernes faglige resultater og trivsel er relativt stabil i perio-
den fra omkring 2012-2018, ligesom elevernes gennemsnitlige trivsel generelt lig-
ger på et højt niveau. Samtidig er udviklingen i elevernes resultater ved 9. klasse-
prøverne i dansk læsning og matematik sammenlignelig for folkeskolen og fri- og
privatskoler henover perioden 2012-2018. Niveauforskellen i de faglige resultater
mellem de to skolesektorer er altså hverken blevet større eller mindre i perioden
efter folkeskolereformen.
Følgeforskningen giver ikke et entydigt svar på virkningerne af folkeskolerefor-
men. Det understreger måske mest af alt, at vi må bevæge os væk fra at diskutere
for og imod reformen. Vi skal fortsætte arbejdet med de virkningsfulde elementer
i reformen og samtidig begynde at tale om, hvordan vi gennem justeringer på kon-
krete områder forbedrer
folkeskolen.
Regeringen vil derfor gå sammen med de centrale parter på folkeskoleområdet:
Lærere, elever, skoleledere, forældre, kommuner, pædagoger og folkeskoleforligs-
kredsen for, under overskriften
”Sammen om skolen”,
at skabe et program, hvor vi i
fællesskab kan drøfte udfordringsbilledet i folkeskolen
–
og hvordan justeringer på
konkrete områder kan bidrage til at forbedre folkeskolen.
Vi ser i regeringen frem til den dialog, vi skal have. God læselyst.
27. maj 2021