26. maj 2021
Til Børne- og Undervisningsudvalget
Hvilke sprog har vi brug for?
Debatten om sprogfagene i folkeskolen og gymnasiet rører på sig. Danmark som et lille
sprogområde med næsten 6 mio. indbyggere har i fremtiden brug for sprog
–
mange sprog.
Engelsk er ikke nok, det er der langt hen ad vejen enighed om. Men hvad så derfra?
Almen dannelse
Grundene til at lære sprog ud fra et alment dannende perspektiv er mange. Det er vigtigt at kende
Danmarks og Europas historie. Hvor kommer vores sprog fra? Både germanske og romanske
sprog via latin er helt grundlæggende byggesten i det danske sprog. Hvor kommer vores
videnskab, litteratur, kunst, musik, arkitektur, mad- og landbrugskultur fra? Dette kan kun belyses
ud fra et bredt udvalg af fremmedsprog i uddannelsessystemet
–
tysk, fransk, spansk
–
og gerne
flere.
Danske børn og unge lever i en globaliseret verden. Dermed er det væsentligt at stifte
bekendtskab med andre kulturer. Hvad er den kulturelle, politiske og sociale baggrund for at andre
handler og prioriterer, som de gør? Dette belyses ud fra en faglig synsvinkel i et fremmedsprog,
som dermed er med til at udvide den enkeltes horisonter og indsigter i andre kulturmønstre. Her
kan spansk som et af verdens allerstørste sprog bidrage afgørende.
Handel og eksport
Handelsperspektivet er vigtigt for sprog. Tysk, fransk og spansk er alle tre vigtige for at fastholde
vores eksportområder
–
og ikke mindst for at udvikle dem. EU har f.eks. netop indgået en
handelsaftale med Mercosur med store perspektiver for afsætning af danske produkter. Det
spansktalende Latinamerika udgør med sin hastigt voksende middelklasse i meget høj grad et stort
afsætningsområde i fremtiden. Danmark har netop virksomheder og knowhow på områder, hvor
Latinamerika i mange årtier frem vil have en stor efterspørgsel
–
grøn energi, sundhed, fødevarer,
landbrug, design
–
for blot at nævne nogle.
Ud fra et eksportsynspunkt er det dermed i høj grad væsentligt også at tænke ud over Europas
grænser. Vi er et lille land med et stort eksportpotentiale, som vi bør forfølge
–
også i vores
sprogstrategi. Spansk er her et væsentligt sprog.
Fortsættersprog
Samhandel med resten af verden kræver et stort og dybt indblik i sproget og kulturen i
eksportområderne
–
det er der generelt enighed om. Derfor ser vi også meget gode muligheder i at
udbyde spansk som fortsættersprog, hvilket gymnasiet nu er forberedt til. Men kun ganske få
folkeskoler udbyder spansk i dag i Danmark.
Kommunerne bør derfor forpligtes til at lave brede sprogstrategier. Skolerne kunne eksempelvis
forpligtes til at udbyde et 3-årigt valgfag i et tredje fremmedsprog fra 7. klasse
–
gerne i lokale