Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 198
Offentligt
2397795_0001.png
Aftalekredsen bag udmøntning af satspuljen for 2017-2020 på social- og
indenrigsområdet (V, DF, LA, ALT, RV, SF, KF og S)
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Kære ordførere
Til jeres orientering vedlægges udkast til bekendtgørelse om ændring af
bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø om mobning og lignende, der nu sendes i offentlig høring.
Med bekendtgørelsesændringen ophæves muligheden for, at Dansk Cen-
ter for Undervisningsmiljø (DCUM) kan give parterne i en klagesag til-
bud om mediering.
Medieringstilbuddet blev aftalt som et 3-årigt forsøg med mediering i
mobbesager i aftalen om udmøntning af satspuljen for 2017-2020 på so-
cial- og indenrigsområdet (aftale af 4. november 2016 mellem den davæ-
rende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti). Forsøget med medieringstilbud udløb
med udgangen af 2020. Tilbuddet er ikke lovbunden.
Epinion gennemførte sidste år, som aftalt i satspuljeaftalen, en evaluering
af medieringsindsatsen i mobbesager som led i evalueringen af undervis-
ningsmiljølovens bestemmelser om antimobning. Den viste bl.a., at:
Medieringens virkning afhænger af, hvornår i forløbet den sker. Par-
terne oplever generelt, at tilbuddet kommer for sent i forløbet.
Kun i halvdelen af de tilbudte forløb takkes ja til deltagelse, hvilket
bl.a. skyldes, at børnene når at flytte skole, eller at forældrene ikke
længere tror på, at samarbejdet kan genoprettes.
Parterne oplever, at mediering er et relevant redskab til at forene
parter i mobbesager.
20. maj 2021
Sags nr.: 21/09099
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 198: Kopi af orienteringsbrev til aftalekredsen bag udmøntning af satspuljen for 2017-2020 angående udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om behandling af klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende, fra børne- og undervisningsministeren
Evalueringen viser efter Børne- og Undervisningsministeriets opfattelse,
at medieringsordningen ikke er optimal i forhold til behovene hos par-
terne, idet mediering bør imødekommes tidligere og med fokus på de
fællesskaber, hvor konflikterne udspiller sig.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at der i stedet for tilbuddet
om mediering bør igangsættes en ny forebyggende indsats i forhold til
konflikthåndtering i sager om mobning. Ministeriet vil derfor udarbejde
et oplæg om understøttelse af kommunerne i forhold til forebyggelse og
håndtering af konflikter, så kommunerne kan sætte ind tidligere og til
gavn for flere elever. Erfaringer fra forsøget med mediering vil blive ind-
draget i dette arbejde.
Oplægget vil ligeledes overveje DCUM’s mulige
rolle i et sådant opbyggende arbejde.
Initiativet skal ses i sammenhæng med de øvrige eksisterende indsatser
mod mobning i grundskolen og på ungdomsuddannelser. Med ændrin-
gen af undervisningsmiljøloven i 2017 blev der som bekendt indført en
række antimobbe-bestemmelser i undervisningsmiljøloven, herunder kra-
vet om, at skolerne skal udarbejde en antimobbe-strategi og en hand-
lingsplan for, hvordan problemer omkring det psykiske undervisnings-
miljø løses.
I samme forbindelse blev Den Nationale Klageinstans mod Mobning
(NKMM) oprettet som en del af DCUM. Klageinstansen behandler ikke
kun klager, men varetager også en stor vejledningsopgave i forhold til
forvaltninger, skoler, elever og forældre, som søger information om bl.a.
reglerne for håndtering af mobning. DCUM har bl.a. udviklet værktøjer
m.m. til arbejdet med mobning på skolerne, herunder til den konkrete
håndtering og forebyggelse af konflikter mellem skoler og forældre/ele-
ver vedrørende en skoles håndtering af mobning, som tjener et medie-
ringsformål.
Det er hensigten at sende bekendtgørelsesudkastet i offentlig høring med
henblik på, at bekendtgørelsen skal træde den 1. august 2021.
En kopi af nærværende brev sendes også til Børne- og Undervisningsud-
valget.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2