Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2411934_0001.png
Forsøgsfaget teknologiforståelse
Forslag om temamøde for BUU og andre interesserede MF’ere
Maja Lænkholm
Konsulent, ATV
[email protected]
Michael E. Caspersen
Direktør, It-vest
Adjungeret professor, Institut for Datalogi, AU
ATV
Digital Vismand
Medlem af styregruppen for S&E i uddannelserne
[email protected]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2411934_0002.png
På vegne af...
ATV’s Digitale Vismandsråd
Formand
Kaj Grønbæk, Institutleder, Professor, Institut for Datalogi, AU
Næstformand
Stephen Alstrup, Professor, Datalogisk Institut, KU og CEO, SupWiz
Kontaktperson
Maja Lænkholm, Konsulent
Anja Bechmann, Professor, DATALAB
Center for Digital Social Research, AU
Per Bruun Brockhoff, Institutdirektør, professor, DTU Compute
Michael E. Caspersen, Direktør, It-vest og adjungeret professor, Institut for Datalofi, AU
Jan Damsgaard, Professor, Department of IT Management, CBS
Bo Nørregaard Jørgensen, Centerleder, Energy Informatics, MMMI, SDU
Pernille Kræmmergaard, Direktør, Digitaliseringsinstituttet
Kim Guldstrand Larsen, Professor, Institut for Datalogi, AAU
Jan Pries-Heje, Professor, Roskilde Universitet, CBIT
Ole Lehrmann Madsen, Professor, Institut for Datalogi, AU
Brian S. L. Rasmussen, CTO, IBM Nordic
Helle Rootzén, Direktør og founder, Andhero
Natasha Friis Saxberg, Direktør, IT-Branchen
Brit Winthereik, Professor, IT-Universitetet i København
Styregruppen for Science & Engineering i uddannelserne
Formand
Lars D. Christoffersen, Dekan, DTU
Næstformand
Berith Bjørnholm, Senior Vice President, Education and Outreach, Novo Nordisk Fonden
Kontaktperson
Dorthe Brander Pedersen, Chefkonsulent, ATV
Anja C. Andersen, Professor, Dark Cosmology Centre, KU
Nils Overgaard Andersen, Professor Niels Bohr Institutet, KU
Jesper Bergmann, CEO, Teach First
Direktør Mikkel Bohm, Astra
Olav Breinbjerg
Michael E. Caspersen, Direktør, It-vest og adjungeret professor, Institut for Datalogi, AU
Claus Crone Fuglsang, Senior Vice President, Novozymes A/S
Agi Csonka, Programchef, Villum Fonden
Hanne Hautop, Rektor, Rosborg Gymnasium
Anette Kolmos, Professor, Institut for Planlægning, AAU
Mikkel Kragh, Professor, AU
Marianne Lykke, Professor, Institut for Kommunikation og Psykologi, AAU
John Finnich Pedersen, Direktør, Firstmind
Erik Meineche Schmidt ,Chefkonsulent og rådgiver, AU
Nanna Seidelin, Erhvervschef, Herningsholms Erhvervsskole og Gymnasier
Lotte Thøgersen, Uddannelses- og Forskningschef, VIA
Martin Etchells Vigild, Chefkonsulent i Uddannelses- og Forskningsministeriet
Poul Toft Frederiksen, Programchef, Poul Due Jensens Fond
Arbejdsgruppen for it og digitale kompetencer hos børn og unge
Formand Michael E. Caspersen
Helle Rootzén
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2411934_0003.png
Meget mere end industri 4.0
Trykpresse-revolutionen
~ 1450
Læse og skrive
Fremmer menneskehedens
kulturelle
formåen
Renæssance
Oplysning
Demokratisering
Dannelse og uddannelse
Den industrielle revolution
~ 1760
Matematik og naturvidenskab
Fremmer menneskehedens
fysiske
formåen og velfærd
Mekanisering
Masseproduktion
Elektronisk automation af produktlinjer
Industri 4.0
Den computationelle revolution
~ 2000 (1843)
Informatik og computationelle metoder
Fremmer menneskehedens
kognitive
formåen
Computationel automation og innovation
af komplekse (kognitive) processer
i alle aspekter af livet.
Store implikationer
for dannelse
og uddannelse
for alle!
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2411934_0004.png
De fire kompetenceområder
Digital myndiggørelse
Kritisk, refleksiv og konstruktiv undersøgelse og forståelse af digitale artefakters
muligheder og konsekvenser.
Analyse af teknologi, formål og brug | Konsekvensvurdering | Redesign
Digital design og designprocesser
Tilrettelæggelse og gennemførelse af iterative designprocesser under hensyntagen til
fremtid brug.
Rammesættelse| Idégenerering | Konstruktion | Argumentation og introspektion
Computationel tankegang
Analyse, modellering og strukturering af data og dataprocesser med henblik på
automatisk udførelse af en computer.
Data | Algoritmer | Strukturering | Modellering
Teknologisk handleevne
“Mestring” af digitale teknologier (computersystemer, netværk og sikkerhed) og tilhørende
sprog samt programmering.
Programmering | Computersystemer | Netværk | Sikkerhed
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2411934_0005.png
Vi er ikke alene ...
Pave Frans opfordrede i marts 2019
alverdens skoleelever til at lære informatik og til at
bruge deres digitale kreativitet til det fælles bedste.
... og mange flere internationale initiativer!
Action 10
Visions-video
Inclusive high-quality
informatics education
at all levels of education.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2411934_0006.png
Internationale ekspertudsagn
Michael Kölling,
Professor, King’s College London, UK
A good number of nations have started their efforts to provide these
important curricula in their general school systems, and those who have not
are at least planning to do so.
Initially, this wave was led in Europe by a small number of countries, such
as Denmark, the UK, and Israel. Many other countries followed, but the
efforts of the early movers remain influential in setting the direction of travel.
Judith Gal-Ezer, Professor, Open University, Israel
The curriculum developed by the Danish Ministry of Education is original,
coherent and exemplary with a well-articulated rationale.
Its thorough and broad focus on informatics
both the technical aspect and
the human side
is novel and an inspiration for other countries who want to
embrace informatics
for all.
The Danish curriculum will make a change!
Among the now many national curricula available to study, the Danish one
stands out.
Instead of teaching as if we were trying to turn every school child into a
software engineer, the Danish curriculum focusses on those aspects of
digital education that are general and universal, those competencies which
are needed and should be understood by every child.
Mark Guzdial, Professor, University of Michigan, USA
The effort in Denmark is notable for having a set of articulated principles for
what belongs in the curriculum.
These principles are referenced as model in discussions of computer
science curricula for schools.
This leads to a different approach in teaching Informatics, an approach
driven by humanist principles rather than technical goals or economic
requirements.
I admire the Danish curriculum for its boldness and quality. It is a curriculum
that should be studied by every pupil in modern times, and I hope that other
countries will follow the path Denmark has shown us all.
Chris Stephenson, Head of CS Education Strategy, Google
All students need a fundamental understanding of computational thinking,
informatics, and machine learning (AI).
Denmark is now preparing to use the most powerful tool available for the
democratization of digital knowledge and skills: the implementation of a
comprehensive, scientifically-validated curriculum for all students.
Ira Diethelm, Professor, Oldenburg University, Germany
The discussed informatics curriculum for primary and lower secondary
school seems highly appropriate to meet these needs.
It provides a solid and clear structure of competence areas offering teachers
a clear view and long-lasting guidance on the subject to help all children to
cope with the state of constant change.
Tim Bell, Professor, University of Canterbury, New Zealand
I was impressed that the proposed curriculum balances technical skills with
a critical view of the “possibilities and consequences”.
This balance makes the curriculum relevant to all students regardless of
their vocational path, and sets the knowledge in the context of how the
technology works for the most important part of a computer system: people.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2411934_0007.png
It i uddannelse – et vidt begreb!
Vidensområde
Informatik / teknologiforståelse
I almen uddannelse både som fag og i fag
På samme måde som dansk og matematik
?
Fagligt
Understøttelse
Som administrativt værktøj
Ledelse
Som fagligt værktøj/medie i fag (sort-kasse)
E-læring / pædagogisk it
It-literacy
(”It-kørekort”)
Pædagogisk
Praktisk
Teknologi og infrastruktur
Teknologisk
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2411934_0008.png
Forslag om temamøde
Tilbud
ATV vil gerne tilbyde for eller i fællesskab med BUU at arrangere et temamøde på 1�½ - 2 timer om
informatik/teknologiforståelse i almen uddannelse.
Formål
Formålet skal være, at give udvalgets medlemmer og andre interesserede MF'ere mulighed for at
at få et begrebsapparat om forsøgsfagligheden og dens enorme potentiale for almen uddannelse
og dannelse i en mere og mere digital verden.
Form
På temamødet ville vi stille nogle få udvalgte eksperter til rådighed, som kan fortælle om fagets
intentioner og hvordan det kan foldes ud i en hverdag i folkeskolen.
Der vil naturligvis være mulighed for at udspørge eksperterne, og BUU er naturligvis velkomne til
at pege på relevante eksperter.
Tidspunkt
Sidst på året, når slutevalueringen for forsøgsfaget foreligger, men inden de politiske drøftelser for
alvor går i gang.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 19/5-21 fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber om teknologiforståelse i skolen
2411934_0009.png
Resumé