82
K O M M E N TA R E R
Fra teknologiforståelse
til informatik
Michael E. Caspersen, Direktør
for It-vest og adjungeret
professor ved Institut for
Datalogi, Aarhus Universitet
Kommentar til Keld Nielsen og Martin Sillasen: Teknologiforstyrrelse: Hvad mener
Børne- og Undervisningsministeriet, når de skriver “teknologi”? MONA 2020-3
I artiklen problematiserer forfatterne at der ikke findes en entydig operationel defi-
nition af teknologibegrebet og foreslår at Børne- og Undervisningsministeriet igang-
sætter en konkretisering af begrebet teknologisk dannelse, præcisering af T i STEM
og får udarbejdet en bred definition af teknologibegrebet.
Jeg synes at artiklens synspunkter er fornuftige og rammende for den inkonsistente
brug af teknologibegrebet, og forfatternes trepunktsforslag er relevant. Jeg vil her fo-
kusere på forsøgsfaget teknologiforståelse og yderligere problematisere benævnelsen
samt foreslå en passende benævnelse for den faglighed som faget omhandler.
Teknologiforståelse – en i dobbelt forstand
misvisende varedeklaration
Grundlæggende handler det om at varedeklarationen “teknologiforståelse” ikke mat-
cher indholdet. Og problemet er varedeklarationen, ikke indholdet. Det fremgår af
kommissoriet der lå til grund for udviklingen af forsøgsfaget [UVM, 2018a] at der er
behov for at se på om følgende kundskaber bør styrkes i folkeskolen:
•
Teknologiens og automatiseringens betydning i samfundet, herunder forståelse af
•
sikkerhed, etik og konsekvenser ved digitale teknologier.
Computational thinking som vidensområde, herunder grundlæggende viden om
netværk, algoritmer, programmering, logisk og algoritmisk tænkning, abstraktion
og mønstergenkendelse, datamodellering samt test og afprøvning.
Iterativ designproces i en vekselvirkning mellem at forstå den verden, der designes
til og de digitale teknologier, der designes med.
MONA 2021-1
•